Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Perkoz podpisany w Świdniku. Pierwsze śmigłowce już w przyszłym roku

AW149PL
AW149 w zakładach PZL-Świdnik.
Autor. Juliusz Sabak

Minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak podpisał dzisiaj na terenie należących do koncernu Leonardo zakładów PZL Świdnik umowę na pozyskanie 32 śmigłowców AW149 dla Sił Zbrojnych RP. Maszyny są kupowane w ramach programu Perkoz.

Reklama

W towarzyszącym podpisaniu przemówieniu minister Błaszczak przypomniał, że w 2019 roku w tych samych zakładach podpisywał umowę na zakup czterech śmigłowców morskich AW101. „Przed chwilą podpisaliśmy umowę na AW149, które trafią na wyposażenie polskich sił lądowych. To są śmigłowce, które cieszą się dobrą opinią, tak  jak cały sprzęt, który Wojsko Polskie obecnie zamawia. Śmigłowce powstały w grupie Leonardo, a zakłady w Świdniku są jednym z czołowych zakładów w ramach tej grupy" – przypomniał minister. Jak dodał zawierana obecnie umowa przyczyni się do rozwoju przemysłu lotniczego w Polsce w tym zakładów w Świdniku. „Na wyposażenie sił lądowych trafia nowoczesny śmigłowiec. Pierwsze będą w przyszłym roku. To ważne w kontekście sytuacji międzynarodowej czyli trwającej wojny w Ukrainie (...) W związku z tym podjąłem decyzję żeby przyspieszyć modernizację Wojska Polskiego i kupować nowoczesny sprzęt. Przykładem jest śmigłowiec AW149" – powiedział.

Reklama
Reklama

Zgodnie z informacjami MON śmigłowce zostaną wyposażone m. in. w systemy obserwacyjne, uzbrojenie strzeleckie, kierowane i niekierowane pociski rakietowe oraz systemy samoobrony. Będą wykonywały zarówno zadania transportu żołnierzy, jak i wsparcia pododdziałów z powietrza. „To śmigłowiec, który zamówiliśmy w wersji mocno uzbrojonej i tam są kierowane pociski przeciwpancerne które zamówiliśmy u innego producenta. Będzie to śmigłowiec wyposażony w najlepszej jakości broń" – powiedział minister Błaszczak. Jednocześnie poinformował że zakup 32 maszyn z pakietem logistycznym, szkoleniowym i zapleczem symulatorowym będzie kosztował polskiego podatnika 8,25 mld zł.

Podpisanie Perkoza
Podpisanie Perkoza
Autor. Juliusz Sabak/Defence24

Podpisaniu towarzyszył w charakterze wystawy śmigłowiec AW149 w barwach sił powietrznych Włoch, który specjalnie w tym celu przyleciał do Polski. Maszyna została zaprezentowana w Świdniku z dołożonymi makietami uzbrojenia w tym zasobnikiem z działkami i makietami wyrzutni kierowanych pocisków przeciwpancernych. Jednocześnie przedstawiciele MON nie informują w tej chwili jakie pociski przeciwpancerne zostaną zastosowane.

Umowa obejmuje 32 maszyny wraz z pakietem logistycznym (zapas części zamiennych i eksploatacyjnych oraz sprzęt na potrzeby obsługi naziemnej śmigłowców) i szkoleniowo-symulatorowym (kompleksowe szkolenie pilotów i personelu technicznego oraz dostawę zestawu zaawansowanych symulatorów i wyposażenia szkoleniowego). Dostawy śmigłowców mają zostać zrealizowane w latach 2023-2029.

AW149 w Świdniku
AW149 w Świdniku
Autor. Juliusz Sabak/Defence24

AW149 zostaną pozyskane w ramach programu wielozadaniowych śmigłowców wsparcia Perkoz. Program ten, według ogłoszenia o dialogu technicznym, zakładał pozyskanie 32 maszyn wielozadaniowych w trzech różnych wariantach: wsparcia bojowego z możliwością prowadzenia zaawansowanego szkolenia lotniczego, dowodzenia oraz rozpoznania i walki elektronicznej.

Z ujawnionych w maju 2020 roku informacji dotyczących części wymagań technicznych wynikało, że chodzi o śmigłowce ze zdolnością do transportu 5 żołnierzy z pełnym wyposażeniem i uzbrojeniem lub 1000 kg ładunku w kabinie. Wymóg szkolenia lotniczego wymusza posiadanie przez oferowane maszyny zdwojonego układu sterowania. Wymóg zdolności do realizacji zadań wsparcia bojowego oraz rozpoznania sugeruje również, iż maszyna powinna być zdolna do przenoszenia uzbrojenia oraz posiadać obserwacyjno-celowniczy system optoelektroniczny.

AW149 będą pierwszymi średnimi śmigłowcami wielozadaniowymi w Lotnictwie Wojsk Lądowych. Dziś jedyne średnie śmigłowce wielozadaniowe w Wojsku Polskim to Black Hawki zakupione dla Wojsk Specjalnych.

Reklama

Komentarze (33)

  1. Alibaba

    Dobrze, że kolejny sprzęt dla Wojska Polskiego będzie produkowany w naszych zakładach

    1. Paszczaq

      Od kiedy zakłady Leonardo we Włoszech są polskie?

  2. Szop85

    NH90 i Caracal to Airbus Helicopters. Czyli Francusko Niemiecka firma.

    1. Valdore

      @Szop, NH-90 to NHI Industries a nie Airbus helicopters, czyli znowu nie odrobiłeś pracy domowej.

    2. Paszczaq

      NH90 które zwraca Norwegia, poskładał przecież do kupy Leonardo w swoich włoskich zakładach. Módlmy się by śmigłowce dla Polski byly lepiej poskładane.

  3. Essex

    Najdrozszy badziew swiata ktorego nie uzyea zadne powazne panstwo. Kolejny wal na miliardy.

    1. farfozel

      Tylko my , Egipt i Tajowie to zamówilismy no i rozmawiają z anglikami .

  4. Wuc Naczelny

    Niby włoski design ale tak brzydko dostawili kopułę radaru na nosie jakby to projektowali Polacy lub Rosjanie. Tak oszpecić taki ładny śmigłowiec...

    1. Aniewien

      Co racja, to racja. Agresywnie to nie wygląda

  5. Szop85

    Tylko 12 Caracali było w wersji specjalistycznej. Zaden nie otrzymał głowicy obserwacyjnej. Zaden nie miał możliwości podwieszenia uzbrojenia. Czytaj że zrozumieniem. Nawet jak dokupią oddzielnie PPK wyjdzie taniej.

    1. Valdore

      @Szop, kłamco, w wersji specjalistycznej miało być 34 caracale z 50 wiec znowu zwyczajnie zmyslasz. każdy Caracal jest zintegrowany z uzbrojeniem od km po torpedy MU-90, do tego dochodzi radar i głowica optroniczna. A twój AW149 nie ejst zintegrowany nawet z km-em w oknie:)

    2. Wuc Naczelny

      "każdy Caracal jest zintegrowany z uzbrojeniem od km po torpedy MU-90, " Jaja sobie robisz? Lądowe Caracale standardowo zintegrowane z torpedami?

  6. mkr

    Najdroższy średni śmigłowiec świata - wart dla podatnika prawie trzech Black Hawków (w cenie zakupu)... Co ma takiego w sobie pozostanie tajemnicą sprzedającego i kupującego. Z powyższej informacji wiemy że: uzbrojenia (rakiety) zapłacimy osobno i będą dostarczone później, zabiera 5 żołnierzy (z innych źródeł 19, co jest prawdą?) lub ładunek 1 tony i że, uwaga, cieszy się raptem dobrą opinią. Ciekawe kogo. Egiptu czy Filipin?

    1. Kącik historii

      Zależy jakiego przeznaczenia ma to być śmigłowiec, jeśli walki elektronicznej i rozpoznania to jak najbardziej. Na pewno nie jest to śmigłowiec kawalerii powietrznej, ani wół roboczy na linii frontu.

    2. Valdore

      2kącik historii, AW149 ma bys smigłowcem wsparcia więc jak najbardziej na pierwszą linie, podobnie jak wersje WRE raczej nei siedza na tyłach.

  7. iunctim

    5 typów śmigłowców, 4 typy czołgów. Tęga głową to wymyśliła

    1. ruski trol

      Fakt, dobra robota. Przekażę podziękowania.

    2. sebaa

      A ile typów mielismy dotychczas :P i do tego ile wersji aż głowa boli Mi2 sokoly/anakondy MI8 Mi17 MI14 głowa boli :)) T72 PT91 Leo2a4 Leo2A5 Leo2PL Do tego kilkadziesiąt podwersji niekoniecznie zgodnych ze sobą pod względem serwisowym. Bym powiedział ze ilość wersji zmaleje :)) AW149 ma zastapic muzealne Mi2 i sokoly Abrams T72 a ewentualnie Planowany K2PL docelowo ma zastapic wszystkie pozostałe PT i LEO. Tega Głowa jak by pomyślała i sprawdziła nie się leniła to by wiedział co pisze :)

    3. Valdore

      @sebaa, AW149 to Perkoz więc ma zastapić WYŁACZNIE Mi-2 a nei Sokoły, zreszta i tak samych Mi-2 jest sporo wiecej niz bedzie AW a ty jeszcze chcesz zastepować ponad 60 Sokołów?? Abrams nic nie zastepuje, bo ida dla nowej dywizji, K2PL będzie może za kilkanaście lat, ech....

  8. Bart patriota

    co on ma w tym nosku, że aż tak długi?

    1. Qba

      Ołtarz polowy

    2. Chyżwar

      @Qba To Cyryl też takie lubi?

    3. Valdore

      @bart, obecnie nic, jak w przyszłości opracuja odpowiednei wersje na nasz koszt to bedzie tam radar i głowica optroniczna.

  9. Chyżwar

    Kupili I dobrze. Wiadomo, że wrzask będzie, bo u nas taka "narodowa tradycja", że za każdym razem jest. Nie przejmować się tym, tylko robić swoje.

    1. Qba

      Po wyborach się anuluje z powodu braku offsetu

    2. Valdore

      @Chyżwar, ze kupili jakeis smigłowce to dobrze, ale czemu tak drogo i czemu maszyny nie pasujące zupełnie do perkoza. Płacą za nei tyle co kosztowały 2x lepsze Caracale z 10x lepszym offsetem .

    3. Chyżwar

      @Qba Tam skąd piszesz nie ma wolnych wyborów. Poza tym ten kraj nie może anulować czegoś, co kupiła Polska.

  10. dr Solfernus

    Łapówka wyborcza - słaby śmigłowiec z kiepskich zakładów PZL Świdnik - wg. PO, (która ten zakład sprzedała, za worek gruszek) PZL Ś miał się rozwijać tymczasem za rządów Włochów podupadł i stracił zdolności do samodzielnej produkcji jakiegokolwiek śmiglaka!!! Cena remontów np. sokołów ponoć znacznie wzrosła a tempo znacznie spadło! PIS naszymi pieniędzmi ratuje prywatny zakład który sprzedało PO!!!

  11. DIM1

    Wieczni malkontenci, tym razem najlepiej wybierzcie się na ściankę wspinaczkową. Wyładujcie tam swój nadmiar przyczepnej energii. Jest czas - zaczął się właśnie weekend.

  12. Sky

    prezes narzekał przez 3 lata na brak zamówien, chwaląc sie równiez ,ze zdolnosci prod zakladu to 10-12 maszyn rocznie. Skoro tak źle jest u nich to dalczego dostawy rozłozone na 7 lat? A moze zamówienie wiatraków, ktore poległy w walce z Caracalem to utajona dotacja lub inna subwencja dla prywatnego podmiotu gospodarczego?

    1. jarko975

      a może nasz budżet nie jest z gumy? uwzględnij inne kontrakty jakie zostały ostatnio zawarte. będziemy płacić około 1 mld zł raty rocznie a czekają w kolejce: umowy na borsuka, himarsy, możliwe że as-redback i k2, to wszystko kosztuje i możliwe że zostaną pozyskane starym zwyczajem jako pomostówka 3 okręty podwodne.

    2. Qba

      Produkcja będzie we Włoszech

    3. K.

      @jarko975 . Nie kolego , nie dla tego . Zamówili cos czego jeszcze nie ma i za opracowanie czego my zapłacimy . Dlatego musimy czekać , transportowe wersje dostaniemy jako pierwsze . Jaki wynegocjowano offset ?W taki sposób przebiega ta nieszczęsna modernizacja .

  13. Grażewicz

    Takie info poprawia humor.

    1. iunctim

      No poprawia. Szczególnie Wlochom

    2. Qba

      Szczególnie jak porównać do umowy na 32 BlackHawki z Mielca dla Filipin za 2.5 mld zł

    3. sebaa

      Albo poprawia humor włochom albo USA albo Francuzom itd itd :)

  14. zumba

    "Program Caracal" 50 maszyn różnych wersji 13,347 mld PLN brutto. vs. 8xS70i 1,4 mld PLN brutto 4xAW-101 1,65 mld PLN brutto 32 AW149 8,25 mld PLN brutto razem 11,3 mld PLN za 44 maszyny. "Dodatki" wszyscy znają ,więc można zacząć porównywać.

    1. Prostomyślący

      Tylko że z Caracalami w tej cenie mieliśmy przywrócić narodową zdolność produkcji śmigłowców co było paradoksalnie powodem uwalenia kontraktu przez „patriotyczny” rząd co przyznał 2 lata temu minister Błaszczak.

    2. Al.S.

      Zapominasz o takim „drobiazgu” jak inflacja, czyli cały twój wywód można skwitować jako naginanie faktów. . 13, 4 mld z roku 2016 to obecnie 16 mld. Caracal na dzisiejsze pieniądze miał kosztować 320 mln zł za sztukę. Black Hawk kosztował nieco ponad połowę tej ceny, AW149 to 257 mln, sporo mniej. Jedyny droższy śmigłowiec to AW101, ale różnica jest oczywista- to sprawdzona i wyspecjalizowana konstrukcja, podczas gdy Caracale ZOP należało opracować i nie było żadnej gwarancji, że koszt i terminy zostaną dochowane. 16 - 11,3 mld = 4,7. Za resztę kupiłbyś 17 AW149, czyli za pieniądze na 50 masz 61 śmigieł. Nowocześniejszych, w większości z fabryk w Polsce.

    3. wert

      jeżeli coś jest do wszystkiego to jest do NICZEGO Nie ma czego porównywać

  15. Tytan

    Jak Premier mowi ze to sa dobre smiglowce to takie napewno sa. Niewatpliwie Black Howk ma unikalne zdolnosci pracy w bardzo trudnych warunkach pogodowych. Policja z innych krajow moze nam tylko pozazdroscic.

  16. zibi

    Ciekawe co na ten wybór powiedzą inni oferenci, bo w tym programie byli jeszcze inni oferenci zapewne? Ehh....... robią nas w wała a lud się cieszy

    1. Qba

      Nie było, to zakup z wolnej ręki

    2. Valdore

      @zibi,nie było, ot tak sobie kupili maszyny całkowicie nei pasujace do Perkoza zapewne wiedząc ze w razie przetargu znowu AW149 skończyłby z hukiem na zielonej trawce. Jak w UK jest przetarg to wyrób leonardo jest na pierwszym miejscu od końca.

  17. Eytu

    Co wy z tymi rakietami? To jest śmigłowiec do transportu wysokich stopniem oficerów na głębokie tyły armii. Mamy jeszcze Mi-24 który zapewnia pewną ochronę dla desantu i to on jako powietrzny BWP powinien być zmodernizowany - wymiana silników, łożysk i przekładni. A oczywiście Kruk swoją drogą - najlepiej Apache lub Tiger. Żadne Vipery.

    1. Eytu

      PS> Do Mi - 24 podłączyć Pioruny. po cztery z dwóch stron. Wiem że Piorun to Manpads, ale Polacy nie produkują air to air rakiet, więc można wejść w tę niszę. I koniecznie zrobić chłodnicę gazów wylotowych, Dodatkowe wentylatory z dołu pchające spaliny pod górę, aby się rozpraszały od powietrza spod wirnika głównego. I wyłożyć osłony silnika azbestem lub innym minerałem. Bez chłodnic, to latające trumny.

    2. Qba

      Mi-24 mają pęknięcia zmęczeniowe konstrukcji i nadają się tylko na złom. Krukiem pewnie będzie AW249.

    3. Valdore

      @Eytu, nie MON postanowił zamóić AW149 w nieistniejących wersjach wsparcia i WRE czyli maszyny na pierwszą linię frontu

  18. StrateG

    Lepsze niż francuz o konstrukcji z lat 60. AW149 jest z 2009 r. i dzięki temu jest platformą rozwojową w przeciwieństwie do tego pierwszego, o czym sieroty po karakalach milczą. Przydałaby się integracja z rakietami air-to-air choćby do rozwalania wszechobecnych na dzisiejszej teatrze wojny dronów - (może Pioruny albo rozwinąć nową zminiaturazywaną ich wersję - żeby była ekonomiczna w niszczeniu mniejszych obiektów).

    1. Kącik historii

      Przecież ta latająca taksówka NIE UMYWA się do Caracala. Tak pod względem wyposażenia, jak i KAŻDEGO parametru, od udżwigu, po zasięg. Jak jeszcze obwieszą AW149 tymi gadżetami to masa startowa z 8,6t spadnie do poziomu MI-2, czyli słynnego poradzieckiego latającego plemnika.

    2. ryba1

      Zapytajmy Norwegów!!!

    3. Han_

      Jak sam Zaznaczyłeś mają zastąpić M-2 i sokoły

  19. delphiserwis

    Witam nie zgadzam się z wypowiedziami czy drgo czy tanio. 1. Inflacja 2. Kurs walut 3. Wyposarzenie. Amerykańskie kupiliśmy w goliznie, francuzy zniszczyły by nas naprawami. 4. Minister w swojej wypowiedzi zaznaczył czas realizacji szybki". 5. W tych czasach, a będzie trylko gorzej ciężko będzie kupić coś z pułki. Uważam że to sensowny zakup, z serwisem w Polsce co jest nie bez znaczenia, dający pracę Polakom.

    1. ryba1

      róznica pomiędzy nimi to lata świetlne na korzyść AW 149

    2. Z prawej flanki

      Z serwisem we włoskich rękach! Zainteresuj się co się stało z serwisem Sokołów, jak Świdnik trafił we włoskie ręce- podrożał o 100% a jeszcze nie można się było doprosić terminów. Dlatego przy umie na Caracale to był jeden z najważniejszych punktów- pełen serwis, pełna dokumentacja i prawa do dowolnych prac, w tym ew. modyfikacji, w WZL w Łodzi- nalezących do skarbu państa, a więc będących pod pełną kontrolą polskiego rządu! Do tego umowa na stałe ceny części zamiennych przez 30 lat, a więc Francuzi nie mogli z dnia na dzień podnieść cen dostarczanych części! W tym wypadku płk Płatek już się wygadał na twitterze, że pełny serwis będzie wykonywany w Świdniku- a więc firmie należącej do leonardo- bez pozwolenia włochów, my przy nich nie będziemy mogli zrobić nic, ceny również w pełni przez nich narzucane! Ta umowa to jest największy skandal jaki widzieliśmy w zakupach MON od czasu Javelinów, kupionych "bez żadnego trybu". Za to ktoś powinien mieć już prokuratora na karku!

    3. Qba

      Amerykańskie BlackHawki kupiliśmy w wersji dla specjalsów, 7 lat to nie jest szybki czas dostawy.

  20. Pucin:)

    Znowu zakupy pijarowskie - Polsce potrzebne jest 60-70 szt, śmigłowców tego typu - WP jedynie ratowało 35 szt. Sikorsky UH-60 Black Hawk (niech będzie te "taksówki" S-70i) oraz 55 szt. UH-1Y Venom wsparte 8 szt. Boeing CH-47 Chinook oraz na zamknięcie 32 szt. AH-1Z Viper (świetny zakup dronów uderzeniowych/rozpoznawczych Bayraktar TB2, jako uzupełnienie powinno być ich dwa razy tyle - pomimo że obecnie jest im trudno działać na Ukrainie). Natomiast oddzielnie zakupy śmigłowców dla MW (10 szt. + 6 szt. śmigłowców zop) i Wojsk Lotniczych (10 szt.). :0

    1. Qba

      Warto zwrócić uwagę że 32 S70i dla Filipin kosztowały 2.5 mld zł. Czyli za 8.25 mld zł mogliśmy mieć 105 S70i z Mielca.

  21. RAF

    Bardzo dobry zakup. Znakomity sprzęt, w sensownej ilości i produkowany na terenie Polski. Agentura i wieczni malkontenci będą narzekać, ale na szczęście nie mają na to żadnego wpływu.

    1. Qba

      Bardzo kiepski bo bez offsetu i trzy razy droższy od BlackHawków z Mielca

  22. Flaczki

    No I super!

    1. Qba

      Lipa

  23. Prostomyślący

    Zamiast 50 śmigłowców na jednej platformie, które byłyby już w SZ RP będziemy mieli za 6 lat 44 maszyny 3 typów w kuriozalnych konfiguracjach i za dużo większą kasę i ból logistyków.

  24. Szop85

    Kupili wersję uzbrojoną z całą elektroniką serwisem i innymi bajerami . Wyszło o 40% taniej niż za podstawową wersję Caracali. Głowica obserwacyjna działka systemy samoobrony flary kosztują bardzo dużo i mimo to taniej niż za Caracale. Plus pociski kierowana ( Brimstone) w domyśle. 32× 8 = 256 licząc maksymalny stan uzbrojenia.Zaawansowane systemy obserwacji dodatkowe opancerzenie podłogi i boków smigłowca wyciągarka.Poczytajcie sobie co tak naprawdę kupili. I taniej. Nawet z etatowymi Brimstone razy 2 wyjdzie taniej.

    1. ciekawy1

      Ale czy pociski nie są zamawiane i płatne oddzielnie?

    2. Z prawej flanki

      O czym ty bredzisz? Jakie taniej? Jaką podstawową wersję Caracali? Na 50 kupowanych Caracali 34 to były wersje specjalistyczne- ZOP, SAR, CSAR, SpecOps, MedEvas- wiesz jak się ma cena śmigłowca ZOP, do transportowego? Albo wersja CSAR/SpecOps? Uzbrojenie dla AW149 ma być kupowane osobno. Bo niby w jaki sposób Leonardo miałoby ci sprzedać pociski Brimstone? Nie mówiąc juz=ż o tym, że AW149 jest o połowę mniejszy od Caracala. Ten zakup, to jeden wielki WAŁ!

    3. Kącik historii

      Jako smaczek jeszcze dodajmy, że Leonardo to ta sama firma która dała ciała z NH90 dla Norwegii dostarczając wybrakowane śmigłowce, a cały program miał 13 lat obsuwy. O modernizacji Sokołów też spuśćmy zasłonę milczenia, tak w wersji Głuszec jak Salamandra.

  25. bondxxx

    Jeszcze czekamy na 2/3 lodzie podwodne. Może tym razem od Szwedów, by kilka krajów partnerskich obskoczyc z zakupami.

    1. Gustav

      Do czego ci te łodzie podwodne?

    2. kukurydza

      @Gustav, do trzymania ruskich OP z dala od naszej infrastruktury krytycznej.

    3. mc.

      O jakich OP rosyjskich piszesz ? Bo na razie na Bałtyku są dwa odpowiedniki Orła:(bardzo podobne roczniki): Dmitrow B-806 i Ałrosa B-871 (najstarszy w rosyjskiej flocie). W dodatku ten drugi będzie "operacyjny" po remoncie. A ten może długo potrwać. Żaden rosyjski okręt na Bałtyku nie przetrwa 24 godzin wojny. Żaden.

Reklama