Reklama

Termowizja z PCO dla Twardych

14 lutego 2018, 11:13
PT-91
FOT. KPT ZBIGNIEW GIERCZAK

2 Regionalna Baza Logistyczna poinformowała o zamiarze podpisania kontraktu dotyczącego dostawy partii Zestawów Modernizacyjnych Kamery Termowizyjnej. ZMKT, którego podstawowym elementem jest kamera termowizyjna KLW‑1, jest przeznaczony do zastosowania w czołgach PT-91 Twardy wyposażonych w systemy kierowania ogniem SKO‑1T (DRAWA‑T) jako celownik Działonowego.

Porozumienie, którego realizacją zajmie się PCO S.A., zawarto 8 lutego. Jego wartość to ponad 8 mln PLN (brutto). Zakłada ona, że polska firma dostarczy wojsku osiem kompletów ZMKT. Porozumienie z 2. RBLog zawiera również możliwość realizacji prawa opcji za zakup dodatkowych pięciu zestawów (na skrzystanie z niego wojsko ma czas do 30 kwietnia br.).

Dostawa ZMKT, także w przypadku skorzystania z prawa opcji, zakończyć sie ma do końca października 2018 roku. Postępowanie prowadzono w trybie zamówenia z wolnej ręki - negocjacje z jednym wykonawcą, co związane jest z faktem, że dostawa może zostać zrealizowana tylko przed określonego wykonawcę. PCO S.A. posiada bowiem wyłączne prawa do zestawu.

ZMKT stanowi komplet zespołów niezbędnych do zastąpienia w systemie SKO‑1T, kamery termowizyjnej TES kamerą termowizyjną KLW‑1. W skład jednego zestawu ZMKT wchodzi kamera ter­mo­wi­zyjna KLW-1 Asteria, adap­ter zapewniający połą­cze­nie mecha­niczne kamery ter­mo­wi­zyj­nej KLW-1 z główką pery­sko­pową celow­nika dzia­ło­no­wego SKO Drawa-T, wyświe­tlacz dzia­ło­no­wy (WD‑1), moni­tor dzia­ło­no­wy (MD-1), moni­tor wie­lo­funk­cyjny (MFM‑2) i pakiet kabli (KZ1÷KZ3).

KomentarzeLiczba komentarzy: 90
ktoś się bawi cyframi?
czwartek, 15 lutego 2018, 19:58

Ósmego lutego osiem zestawów za osiem milionów W tym kamera za praktycznie milion, czy nie jest czasem osiem razy za droga?

gde
piątek, 16 lutego 2018, 09:10

cena cywilna x8 = cena dla naszego wojska. To (nie) normalność

Adam
wtorek, 13 marca 2018, 19:57

Certyfikaty, badania zakładowe, badania poligonowe, dopasowanie do istniejących systemów. Gdyby zamówili 238 to by było taniej. Ciut.

Umpapa
czwartek, 15 lutego 2018, 10:56

8 ? Osiem ? Że to ma być żart, chyba.

ObywatelRP
czwartek, 15 lutego 2018, 10:19

Potrzebna jest pilna i komleksowa modernizacja wszystkich PT-91A Twardy i takiej samej ilości T-72M. Pozwoli ona utrzymać jaku taki potencjał pancerny przez najbliższe 10-12 lat. Patrząc na amerykanów i rosjan, można uznać, że co 10 lat sprzęt przechodzi kompleksową modernizacje. Pozwala ona utrzymać uzbrojenie w linii przez 30-40 lat, a w tym czasie są projektowane i testowane nowe konstrukcje. Polska armia powinna iść tym schematem.

jkl
czwartek, 15 lutego 2018, 13:12

Chciałeś powiedzieć - pozwoli nam to zmarnować pieniądze które mogliśmy wydać na czołg kolejnej generacji. Kto ma interes w tym, żebyśmy cały czas posiadali przestarzałe złomy i topili w nich pieniądze w nieskończoność?

MadMax
czwartek, 15 lutego 2018, 19:30

Czołg kolejnej generacji będzie dostępny za 15 lat. A jego dostawy mogą się zakończyć najszybciej za 25 lat. Chyba że mówisz o czołgach obecnej, a nie kolejnej generacji.

Realista
sobota, 17 lutego 2018, 00:48

Czołg następnej generacji po twardym jest dostępny od ręki nazywa się leopard a7

JSM
wtorek, 13 marca 2018, 20:00

Albo K2 Cegielski.

McGyver
czwartek, 15 lutego 2018, 09:39

Cena za sztuke porazajaca. Ilosc zamowionych sztuk tez. Coz, typowy przyklad \"modernizacji\" Polskich Sil Zbrojnych. Szczerze mowiac nie rozumiem argumentu niektorych komentujacych, ze cena jest efektem niewielkiej wielkosci zamowienia. Przeciez dokladnie ten typ kamery zostal wybrany jako element modernizacji leopardow do standardu 2PL a ich mamy modernizowac przeszlo 120 sztuk. Czemu nie zostanie to - czyli produkcja kamer - wykonane w ramach jednej serii? Chyba to logiczne. A twierdzenie , ze zamowiono 8 szt aby dokonac prob urzadzenia to jakas bzdura - KLW -1 Asteria montowano juz na PT-91 i jest to juz sprzet przetestowany. Inaczej nikt nie bral by go pod uwage przy planowanych pakietach modernizacyjnych. Wiec o czym ludzie piszecie?!

Adam
wtorek, 13 marca 2018, 20:02

Nie, nie logiczne. Leo to zupełnie inna maszyna niż Twardy. Inne konstrukcje, oddzielne badania, dopuszczenia, dokumentacja, itd

G
czwartek, 15 lutego 2018, 09:39

Chłodzone mikrobolometry wysokiej rozdzielczości są piekielnie drogie. Sensory 1mp których używamy w pracy kosztują kilkanaście- kilkadziesiąt tysięcy dolarów plus VAT i cło. Domyślam się że te w zastosowaniach wojskowych mają wyższe parametry plis wyśrubowane normy. Nie zdziwilbym się gdyby 60% ceny zestawu to był koszt podzespołów.

bender
czwartek, 15 lutego 2018, 20:20

To nie jest megapikselowa rozdzielczość. Za producentem: Kamera termowizyjna chłodzona pracująca w paśmie 7,7-9,3 μm - detektor MCT III generacji, rozdzielczość matrycy 640 x 512 pikseli.

ass
czwartek, 15 lutego 2018, 10:21

Ja nie zdziwilbym sie gdyby 60% to bylo ukrytym dofinansowaniem

ozone
czwartek, 15 lutego 2018, 09:14

PCO produkuje te termowizje w całości czy musi jakieś podzespoły sprowadzać z zagranicy?

Leo
czwartek, 15 lutego 2018, 00:22

Ten szajs nawet ruski kupuje we francji bo niejest w stanie wyprodukowac ale dlaczego to musi tak drogo kosztowac skoro to spolka panstwowa i w pip dostala kasy na badania .Za granice powinno byc drogo a w polsce tanio. Albo nalezalo by stwozyc konkurencje skoro to takie drogie zeczy jest jeszcze Vigo system powinni dac rade. Ukraincy taki zaklad stracili na krymie i teraz sie szarpia mozna by pujsc na uklad i brac czolgi opłot szt za szt klw 1. I jeszcze soft-kill pozyskac. Ciekawe czy lepiej remontowac opłota czy nasze t 72

Olo
czwartek, 15 lutego 2018, 00:19

Tymczasem prototyp T-14 kosztuje 6.5 mln dolarów, a docelowa cena przy seryjnej produkcji to 3.7 mln dolarów za sztukę. Widać, że Janusze z polskich zakładów zbrojeniowych to miernoty jeśli chodzi o technologię, ale za to mistrzowie biznesu.

Tom
środa, 14 lutego 2018, 21:20

I to kosztuje 1 milion złotych?

rozczochrany
czwartek, 15 lutego 2018, 09:20

Dla około 250 czołgów.

optyk
środa, 14 lutego 2018, 20:35

Nowy zarząd PCO nie bardzo wie, co robi.Uruchamianie produkcji na 8 sztuk to jakiś obłęd, nie ma to sensu ani ekonomicznego, ani produkcyjnego. Skoro zestawy pozytywnie zaakceptowano, to o co chodzi?

rozczochrany
czwartek, 15 lutego 2018, 09:21

Czytałeś artykuł? Gdzie tam masz coś o 8 sztukach?

Czytelnik
czwartek, 15 lutego 2018, 13:07

Jest mowa o zamówieniu ośmiu zestawów i opcji na pięć kolejnych.

-CB-
czwartek, 15 lutego 2018, 10:50

To może Ty przeczytaj jeszcze raz, a później jeszcze raz i jeszcze... \"polska firma dostarczy wojsku osiem kompletów ZMKT\" (plus kolejnych pięć w opcji)

Szym
czwartek, 15 lutego 2018, 10:32

\"Porozumienie, którego realizacją zajmie się PCO S.A., zawarto 8 lutego. Jego wartość to ponad 8 mln PLN (brutto). Zakłada ona, że polska firma dostarczy wojsku osiem kompletów ZMKT.\"

rozczochrany
czwartek, 15 lutego 2018, 18:44

Przepraszam. Skrucha. Mój błąd.

Tom
środa, 14 lutego 2018, 19:35

i system BMS - Battlefield Management System za pomocą 2 chorągiewek - ważne aby były czyste, uprane i wykrochmalone!!!!

Arek
środa, 14 lutego 2018, 18:36

Żenada...

Marek1
środa, 14 lutego 2018, 18:14

Polska KLASYKA - ponad 230 szt. T-91 w służbie wymaga PILNEJ modernizacji archaicznej termowizji, a MON kupuje(finansuje) ... 8(OSIEM!!) szt. ZMKT ?!?!?! Kolejny \"świetny\" żart\" naszych monowskich \"orłów\". Zresztą i tak BEZ wymiany kiepskiej stabilizacji armaty i BEZ dostaw nowoczesnej amunicji ppanc(np. z Izraela) cała tę \"modernizację\" będzie można i tak sobie w ... buty wsadzić.

PRS
czwartek, 15 lutego 2018, 01:07

Marku1 nie MON tylko 2 Regionalna Baza Logistyczna. Czytaj ze zrozumieniem. Naprawdę w MONie mają głęboko w 4 literach co te ,,bazy\" kupują i zamawiają. Byle by można się było na koniec roku pochwalić, że budżet w 100% wydany i do tego w większości u krajowego producenta. Dlatego mamy te pontony, namioty, garkuchnie, kurtki po 2 tysie ze spółdzielni inwalidów, autobusy z Sanoka i być może niebawem salonki kolejowe , etc. Ja jestem zaskoczony, że jeden prosty zestaw bańkę kosztuje... Zawsze kosztował czy po zmianie Prezesa podrożał?

iryda
środa, 14 lutego 2018, 22:24

Marek 1,pręty z izraela sobie odpuść już nam raz sprzedali co piąty wadliwy tak szybko z głowy 1100 szt.,ale sa najlepsze dla pt91 na stanie.

dim
środa, 14 lutego 2018, 21:03

I zauważ, że za ten milion złotych więcej dostajemy czołg, będzie więcej widział, ale w dalszym ciągu chyba nawet w ogóle nie jest w stanie mierzyć się z czołgiem rosyjskim ? Więc po jaką [...] płacić taką górę pieniędzy za tak mały wzrost skuteczności działania ? Nie lepiej, zamiast dokarmiać bezzębny krajowy przemysł, nabywać sprzęt skuteczny ?

kombajn
środa, 14 lutego 2018, 20:47

Ehm emerytowany czołgista służący do końca na Twardych powiedział mi kiedyś że akurat stabilizacja armaty jest na światowym poziomie i w tym punkcie nie ma się czego wstydzić.

akh
czwartek, 15 lutego 2018, 09:44

Albo kłamał, albo taki z niego dobry czołgista. Parametry stabilizacji w PT-91 są doskonale znane i to parametry tragiczne.

Greg
czwartek, 15 lutego 2018, 06:42

Ehm.. No to Cię okłamał... Na tym służyłem, a na niemieckich służę obecnie.

dsa
środa, 14 lutego 2018, 19:32

100% racji. Też mnie śmieszą takie akcje.

Jaro
środa, 14 lutego 2018, 17:09

Zamówienie które jest realizowane to zapewne seria która ma być testowane przez wojskowych. Pozatym co wy się dziwicie, ile kosztuje Opel lub Mercedes w masowej produkcji a ile pojazdy w limitowanych edycjach. Uruchomienie produkcji czasami to niebotyczne koszty. Pamiętajcie także o tym że w ten sposób pośrednio MON dofinansowuje przedsiębiorstwa poniewaz dzieki ustawom Unijnym nie ma prawa bezpośredniego wysyłania gotówki nawet do tych spółek które są po części państwowe. Dzięki temu firmy mogą się dostosowywać do potrzeb klienta a w przypadku MON-u obnizac cene w przypadku dużych zamówień.

dimitris
środa, 14 lutego 2018, 20:50

A na jakiej podstawie - skoro wszystko jest \"tajne\" prócz czasem wychodzących na jaw księżycowych - wnioskujesz, że nam się ten przemysł krajowy opłaca ? A nie właśnie odwrotnie - mamy na garnuszku przemysł zbrojeniowy i przez to nie mamy uzbrojenia ? Ja zwyczajnie ogłosiłbym przetarg i kupił w jakichś Chinach. A przynajmniej dostawca \"śpiewający\" ceny wiedziałby, że jak nie on to Chiny. Wszyscy prawie tak robią, tylko Polska \"nie może\". Skutek jest jaki jest, czyli zero obronności. Myślę, że to jest tylkko kolejny przekręt.

Zirytowany
środa, 14 lutego 2018, 19:29

\"Dzięki temu firmy mogą się dostosowywać do potrzeb klienta...\" Dobre sobie,PGZ i dostosowywanie do potrzeb klienta ma się tak jak sprzedawanie kos komuś kto potrzebuje kombajn a jak nie będzie chciał kupić to będzie nagonka w mediach.

Jurand
środa, 14 lutego 2018, 16:51

Hmmm.. Nawet zwolennik polskiego przemyslu zaczyna sie zastanawiac czy nie lepiej kupic calego czolgu za granica. Bo jak wejda ruskie... A Ktos kiedys napisal: Zamiast 100 czolgow zrobmy 1000 taksowek z porzadnym zestawem p-panc na dachu i zrobmy tak dziesiec razy.

Realista
środa, 14 lutego 2018, 16:07

jestem w stanie zrozumieć jeżeli jest to partia testowa mająca wykryć \"wady\" jeżeli są i zebrać doświadczenia użytkowników oraz przygotować inżynierów i mechaników do prac nad tym modelem

pr rp
czwartek, 15 lutego 2018, 12:56

to nie partia testowa. W 2015 roku zamówiono również kilka tych kamer

kuna
środa, 14 lutego 2018, 15:41

Tylko w Polsce, 8 milionów za jeden zestaw po prostu ręce opadają. Do tego porażająca wroga ilość.

kombajn
środa, 14 lutego 2018, 18:42

8 milionów za 8 zestawów. Tylko w Polsce ludzie nie potrafią zrozumieć prostego tekstu ;) \"Jego wartość to ponad 8 mln PLN (brutto). Zakłada ona, że polska firma dostarczy wojsku osiem kompletów ZMKT.\"

b.w.a
środa, 14 lutego 2018, 17:01

\"Porozumienie, którego realizacją zajmie się PCO S.A., zawarto 8 lutego. Jego wartość to ponad 8 mln PLN (brutto). Zakłada ona, że polska firma dostarczy wojsku osiem kompletów ZMKT\" 1 milion za 1 zestaw

Gort
środa, 14 lutego 2018, 21:49

Około 6,2 mln zapominacie o 23% VAT który trafia do budżetu i nie wraca do puli mon. Jeśli to partia próbna, to ok. Ale zakup hurtowy po tej cenie to będzie przewał. Tak czy inaczej pt91 na już potrzebuje minimum 1000-2000szt nowoczesnej amunicji. to samo dotyczy leoparda, Kraba i raka.

Ygrek
środa, 14 lutego 2018, 15:38

Wow. Ilość powala.

kombajn
środa, 14 lutego 2018, 18:43

No mają rozmach nie? A do tego możliwe że umowa obejmie całe kolejne 5 sztuk....

ciotka
środa, 14 lutego 2018, 15:38

ilość zakupionych zestawów poraża , to nawet już nie jest żenujące.

JSM
środa, 14 lutego 2018, 15:12

Osiem kompletów! Ja pierdziu! Ale mega moderka Twardych.

pr rp
środa, 14 lutego 2018, 15:09

tu cześć artykułu z 2015r. Mozna sobie porównac ceny \"27 października br. poinformowano o decyzji dotyczącej zakupu z wolnej ręki Zestawów Modyfikacyjnych Kamery Termowizyjnej (ZMKT)\" \"Dostawy ZMKT podzielono na dwa zadania. W 2015 roku przewiduje się pozyskanie 4 zestawów z pakietem adaptacyjnym (zakup gwarantowany), w 2016 roku kolejnych (zakup opcjonalny) dziesięciu. Zaplanowano także nabycie ZMKT bez pakietów adaptacyjnych w liczbie siedmiu w roku bieżącym (gwarantowane) oraz dziesięciu w roku przyszłym. Realizacja obu zadań powinna wiązać się z nabyciem łącznie 31 pakietów ZMKT. Z racji tego, że warszawska spółka PCO opracowała ZMKT, jest jedynym producentem zestawu i właścicielem praw autorskich oraz „wykonawca nie udostępnił i nie zamierza udostępnić praw do dokumentacji technicznej innym podmiotom gospodarczym”, zakupu dokonano z tzw. wolnej ręki. W pewnym zakresie wybór oferty najkorzystniejszej cenowo był tylko dokumentacyjną formalnością sprowadzającą się do utrzymania kosztów w zaplanowanym budżecie. W wyniku negocjacji, z szacunkowej pierwotnie wartości 11,285 mln PLN brutto dla zadania numer 1 udało się uzyskać 11,178 mln PLN brutto (redukcja ponad 10 tys. PLN). W przypadku zadania numer 2 kwoty wynosiły odpowiednio 11,186 mln PLN brutto oraz 11,08 mln PLN brutto (blisko 106 tys. PLN mniej). Według informacji zamieszczonej przez 2. Regionalną Bazę Logistyczną, prowadzącego postępowanie, za oferowaną kwotę wykonawca otrzymał najwyższą dopuszczalną punktację.\"

55555
środa, 14 lutego 2018, 15:05

8baniek za instalacje 8kamer? Jak to jest możliwe, szok. Ok, 6baniek kosztuje 1szt nowego leoparda 2a6. A oni pudrują zabytki. Oczywisty wałek, kasa do kieszeni.

kombajn
środa, 14 lutego 2018, 18:47

NIe 6 mln tylko ~13 i nie złotych tylko euro czyli 54,3 mln złotych a jeden zestaw kosztuje 1 mln zł

kj1981
środa, 14 lutego 2018, 16:56

Człowieku, gdzie Ty znajdziesz Leo 2a6 za 6 mln złotych??? I to w dodatku nowego? Nowe Leo 2a7 kosztują 12-15 mln, ale euro, czyli 50-62 mln złotych. Termowizja zawsze była jedną z najkosztowniejszych \"części\" czołgu. Choć zgadzam się, że 1 mln zł to dużo.

kriss
środa, 14 lutego 2018, 14:57

Drogo coś :) Tez zestaw jest więcej warty niż ten czołg :)

rysio
środa, 14 lutego 2018, 14:55

Hoho... aż banka za jeden zestaw...

robertpk
środa, 14 lutego 2018, 14:13

z tego co pamiętam Duńczycy kupili chyba 3 lata temu zestaw niemieckich kamer termowizyjnych (100szt) do modernizacji Leopardów II cena jednostkowa wyniosła 150 tys euro - co daje ok 600 000 PLN ...

tryt
czwartek, 15 lutego 2018, 00:02

150 tys. Euro za sztukę p l u s koszty modernizacji! Więc ostatecznie ile to będzie? Oby w 300 tys. Eur za sztukę się zmieścili.

GEN
środa, 14 lutego 2018, 20:19

No właśnie, 100 sztuk a nie 8. Efekt ilości robi swoje. Produkcja pojedyńczych samochodów zawsze była droga...

zxcvb
środa, 14 lutego 2018, 16:12

W ostatnich 3 latach Euro potrafilo byc po 4,5zl. Wiec raczej okolo 650PLN za sztuke

Piotr
środa, 14 lutego 2018, 14:05

Buahaaaaaaa 8 szt + opcja na 5 szt Jesteśmy śmieszni!!!

Perun
środa, 14 lutego 2018, 14:04

Za osiem milionów zakup ośmiu kompletów z opcją zwiększenia o kolejne pięć sztuk? A ile kosztuje cały Twardy?

kombajn
środa, 14 lutego 2018, 18:48

Krótka seria sprzętu specjalistycznego, na dodatek robiona na zamówienie a nie z półki - jak mawiał Ferdek Kiepski \"Panie to są drogie rzeczy\" .

miecio
środa, 14 lutego 2018, 16:46

tyle ile zaważy :)

p.
środa, 14 lutego 2018, 14:02

Ekonomia skali.

Zirytowany
środa, 14 lutego 2018, 19:36

Nie w tym kraju,drobnica jest tańsza niż masowa produkcja bo nasza zbrojeniówki to manufaktura.

dropik
środa, 14 lutego 2018, 13:54

bodaj całe 9 sztuk ;)

robertpk
środa, 14 lutego 2018, 13:41

ciekawa cena .. cóż - ..PGZ \"narodowy koncern\"..

Damian2
środa, 14 lutego 2018, 13:25

Kilka zestawów plus kilka w opcji. Mają rozmach :) Marża musi zabijać.

Zet
środa, 14 lutego 2018, 12:58

Pudrowanie trupa

devlin0
środa, 14 lutego 2018, 12:35

I taki jeden zestaw kosztuje milion złotych?

racjus
środa, 14 lutego 2018, 15:46

Jak się zamawia 5 sztuk z dostawą do października to musi kosztować. Gdyby podpisano umowę wieloletnią na 200 sztuk to byłoby taniej.

Zirytowany
środa, 14 lutego 2018, 19:44

Byłoby drożej,tłumaczyliby się a to że nie mają ludzi i trzeba zatrudnić nowych ,wyszkolić ich,by zwiększyć produkcję trzeba zmodernizować zakład,kupić maszyny itd.PGZ nie jest dostawcą sprzętu dla wojska,oni mentalnie są klientem dla którego istnieją siły zbrojne RP.Któryś z zakładów ma problemy finansowe to MON robi zapotrzebowanie akurat na sprzęt od bankruta i tak leci kabarecik a nieświadomy podatnik cieszy się że wojsko składa zamówienia na \"najlepszy\" sprzęt i to w dodatku \"Polski\"co też nie jest do końca prawdą.

Szyszka
środa, 14 lutego 2018, 17:09

mamy luty, no niech będzie że marzec. W październiku wyjdzie 8 mc y realizacji zamówienia. ( przy tej liczbie zamowionych sztuk) Laboga.

racjus
środa, 14 lutego 2018, 23:29

No i właśnie uruchamiasz całą produkcje, zamawiasz matryce z zagranicy, uruchamiasz innych podwykonawców, cały łańcuszek dla 5 sztuk. Alternatywnie firma może mieć to wszystko zgromadzone ale wtedy dolicza bardzo dużą marżę za ryzyko (jest tylko jeden klient więc jak nie zejdzie to idzie w straty) i magazyn. Nie rozumiem tej awersji wojska do umów długoterminowych. Wtedy dostawca może przewidzieć koszty, czas, zakontraktować poddostawców, uruchomić sensowną produkcje.

Marek1
czwartek, 15 lutego 2018, 12:17

racjus - czego tu nie rozumieć ? Kilkaset takich \"genialnych\" kontraktów i MON w grudniu wysyła kolejny triumfalny meldunek do mediów - WYDANO 100% budżetu !! Partyjny elektorat robi ze szczęścia pod siebie, słupki popularności rosną komu trzeba, a media pieją z zachwytu. A że po wydaniu kolejnych MILIARDÓW potencjał bojowy WP się NIE zmienił, to już prawie nikogo NIE interesuje - szczegóły są takie nudneee ...

racjus
piątek, 16 lutego 2018, 00:22

Nie rozumiem tej nie mocy. To nie jest tak, że to wszystko zaczęło się od PIS. Zmieniają się rządy, ministrowie a ta nie gospodarność, tu mi wisizm trwa niezmiennie, niezależnie od ekipy nam panującej.

Szyszka
środa, 14 lutego 2018, 15:19

plus minus 250k juro heh. W Polskim Moonie to i 3proc PKB byłoby niewystarczające.

Cos smierdzi
środa, 14 lutego 2018, 15:10

Nie. Taki zestaw kosztuje w Chinach moze 500zl, ale po \"przetargu\"... magicznie podnosi PKB Polski.

Marek
środa, 14 lutego 2018, 14:35

Jak się zamawia 8 sztuk, to się tak płaci. Przy większym zamówieniu, mnij więcej tyle kosztuje cała Drawa. SAVAN 15 toi lekko licząc (hurtowo) ponad 3,5mln. Z jednego z forów - ceny na bazie kontraktu dla Malezji. Dziś spodziewałbym się większych kwot. Stabilizacja EPS Albatross - 585k PLN za komplet SKO SAVAN-15 plus panorma Vigy (2x Termo) - 3,7mln PLN za całość 125mm nowa z Konstrukty - 356k PLN łożysko bezluzowe - 277,7k PLN Jako alternatywa Drawa-TGA kosztować miała 1,2mln PLN

akh
środa, 14 lutego 2018, 19:50

Jako ciekawostkę podam, że modernizacja T-72B do standardu T-72B3 to ok 58 mln rublli (ok 1 mln $) z czego 30 mln rubli to remont kapitalny pojazdu i wyzerowanie resursu. No ale UWZ robi na 4% marży nie to co PGZ i inne nasze państwowe....

wokidoki
środa, 14 lutego 2018, 13:42

Najlepsze jest to że przewidują średnio na modernizacje jednego T72/PT91 około 4mln PLN. Ciekawe na co wystarczy skoro sama kamera termowizyjna adapter i monitory to 1 mln PLN. A pamietajmy że Teciaki nie mają DRAWA-T.

Szyszka
środa, 14 lutego 2018, 17:11

wystarczy na premie

airsoftman
środa, 14 lutego 2018, 13:07

jak się stworzyło monopol (PGZ), to i się teraz ma... A to tylko wierzchołek góry lodowej

Leo
środa, 14 lutego 2018, 12:21

Czy to ma być ta szumnie zapowiadana modernizacja PT-91 i T72? ilość zamówionych sztuk wbija w sufit...

Tuto
środa, 14 lutego 2018, 14:06

Tak, w dodatku na full wypasie.

luka
środa, 14 lutego 2018, 13:52

A czego ty się spodziewałeś? Modernizacji do czegoś w stylu polskiego odpowiednika T-90? Panie... minimalnie elektrooptyka i może lepsza amunicja i to cała modernizacja będzie a na T-72 ewentualnie jeszcze dołożą ERAWĘ i to koniec. Na więcej szkoda kasy, bo i tak sens wątpliwy a same czołgi (przynajmniej T-72) powinny już być dawno w fabryce żyletek.

Lewandos
środa, 14 lutego 2018, 13:26

Z drugiej strony może najpierw warto sprawdzić w praktyce skuteczność zestawu modernizacyjnego, a dopiero potem jak się sprawdzi hurtem zmodernizować większą partię...

Patcolo
czwartek, 15 lutego 2018, 10:01

Panie Lewandowski takiego podejścia do sprawy jakiego Pan oczekuje to wymaga myślenia. Mnie dziwi dlaczego nie można zmodernizować jednej kompanii do poziomu PT17 drugiej kompanii do poziomu takiego jaki zakłada MON następnie przeprowadzić porównawcze testy i zobaczyć co jest oszczędniejsze ale w dłuższej perspektywie i wtedy podjąć decyzję mając realny materiał badawczy powtarzam realny a nie papierowe dialogi definicje redefinicje.

Marek1
czwartek, 15 lutego 2018, 12:36

Patcolo - pańskie myślenie jest oparte o racjonalne przesłanki, mające finalnie sprawić, ze osiągnie się najlepszy z możliwych stosunek w zakresie CENA-EFEKT. Niestety w MON taka filozofia NIE występuje. Tam celem głównym jest wydanie w kraju jak największych ilości środków(obojętnie na co), tak by można było uzyskać jak największe korzyści polityczne dla partii rządzącej (elektorat/media/publicity). Na ile na tym skorzysta też obronność Kraju jest już kwestią b. wtórną, bo szczegóły dot. potencjału obronnego i tak NIE interesują ani elektoratu, ani politycznych decydentów. Pozostają więc tylko tacy jak my, kompletnie ignorowani \"wieczni malkontenci\", krytykujący w zasadzie 90% poczynań MON i widzący/wiedzący do CZEGO prowadzi kuriozalna polityka ministerstwa marnotrawiącego gigantyczne pieniądze, a jednocześnie się tym w mediach chwalące.

akh
czwartek, 15 lutego 2018, 09:51

Ale przecież te ZMKT to żadna nowość!!! Takie zestawy kupowano już pod koniec 2015 roku (bodajże 27 października) - wówczas za 4 komplety plus 7 samych kamer zapłaciliśmy coś ponad 11 mln zł. Argument o testach odpada. W 2016 roku także miano kupić kilkanaście-dwadziescia sztuk - więc odpada też tłumaczenie o nowości i dopiero co wdrażaniu do produkcji - po prostu skok na kasę wynikający z monopolu PCO - a może by tak zamiast nich kupić francuskie Catherine albo białoruskie Sosna U - od razu cena naszych Asterii by spadła gdyby musiała konkurować o zamówienie.

Reklama
Reklama
Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama