Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

230 milionów złotych dla Świdnika na śmigłowce ratownicze

Inspektorat Uzbrojenia podpisał dwie umowy z WSK „PZL” Świdnik za 230 mln zł – fot. M.Dura
Inspektorat Uzbrojenia podpisał dwie umowy z WSK „PZL” Świdnik za 230 mln zł – fot. M.Dura

Inspektorat Uzbrojenia zawarł dwie umowy z WSK „PZL” Świdnik S.A. na modernizację 8 śmigłowców W-3 do odpowiedniej wersji poszukiwawczo – ratowniczej SAR (Search And Rescue) i Combat SAR.

Pierwsza umowa dotyczy wykonania do końca 2015 r. modernizacji 3 śmigłowców W-3 Sokół wraz z ich doposażeniem do wersji Combat SAR. Helikoptery te po wykonaniu prac zostaną przekazane do Sił Powietrznych. Zaplanowana modernizacja obejmuje następujące prace:

·         zabudowę na płatowcach cyfrowego układu sterowania silników FADEC,

·         unifikację i przystosowanie do wykonywania zadań SAR wraz
z doposażeniem do SAR (Search And Rescue),

·         zabudowę systemu obserwacji w termowizji,

·         zabudowę dodatkowych elementów systemu radionawigacyjnego,

·         przystosowanie śmigłowca do lotów z wykorzystaniem NVG.

W ramach kontraktu przewidziane jest również dostarczenie zestawu części zapasowych, narzędzi, wyposażenia naziemnego i aparatury kontrolno- pomiarowej a także dokumentacji eksploatacyjnej śmigłowców W-3. Umowa obejmuje również szkolenie przeprowadzone w zakładach Świdnik dla personelu latającego i technicznego.

Drugi kontrakt dotyczy modernizacji do 30 kwietnia 2016 r. 5 śmigłowców Marynarki Wojennej typu W-3 do jednolitej wersji W-3 WA RM. Będą nią objęte dwie maszyny W-3T Sokół i trzy najstarsze śmigłowce W-3 RM Anakonda. Zaplanowane prace obejmują:

- modyfikację systemów awionicznych,

- modyfikację systemu łączności i nawigacji,

- zabudowę systemów rejestracji parametrów lotu,

- doposażenie sprzętem ratownictwa morskiego,

- zabudowę na płatowcach cyfrowego układu paliwowo-regulacyjnego FADEC,

- zabudowę systemu obserwacji w termowizji,

- zabudowę dodatkowych elementów systemu radionawigacyjnego,

- przystosowanie śmigłowca do lotów z wykorzystaniem NVG, 

- usuniecie niesprawności wynikających z bieżącej eksploatacji.

Umowa ta ma być finansowana w 3 transzach. W 2014 r. Świdnik ma otrzymać 95 mln zł, w 2015 r. – 30 mln zł i w 2016 r. – 34,5 mln zł.

Reklama

Komentarze (5)

  1. Jan

    Taki kontrakt wskazuje, że zwycięzcą przetargu na śmigłowce nowej generacji, bez wyrzutów sumienia, może być Sikorsky-o ile złoży lepszą ofertę

  2. miro

    to jakaś paranoja ... sprzedajemy Świdnik za 300 mln(POdobnie jak Mielec...) co jest POdobno niebywałym sukcesem naszego rządu ... a pózniej w sprzedanej firmie lokujemy olbrzymie zamówienia na remonty ... i nowy sprzęt wielokrotnie drożej niż nakazuje to zdrowy rozsądek ... a przede wszystkim ekonomia

    1. Para Noja

      Tyle, że Mielec sprzedał Ostatni "Patriota" III Rzeczypospolitej, Jarek I Mściwy... To ci dopiero sPiSek ;).

  3. k.

    230 mln.zł za modernizacje...To ile kosztuje nowy Sokół?

    1. Szopenfeldziarz

      Przewiń na dół i przeczytaj. Nie ma za co.

  4. Oj

    Remont jednej sztuki 2x droższy od zakupu nowej BRAWO!!!! Już dawno pisałem że ratownictwo morskie powinno być na garnuszku MSW wtedy takie remonciki były by kilkukrotnie tańsze.......

    1. Szopenfeldziarz

      Każdy który ma zamiar napisać, co mu leży na wątrobie powinien najpierw przemyśleć to co najmniej dwukrotnie a później poszperać w dostępnych źródłach i podawać tylko sprawdzone informacje. Cóż to znaczy cena zakupu nowej sztuki? Jakiej sztuki? Poniżej podam kilka cen jednostkowych: 7 800 000 PLN wersja podstawowa cywilna, źródło: 1996 kontrakt z Daewoo 5 480 000 USD (16 440 000 PLN) za wersję podstawową, źródło: 2007 Purchase Planning Handbook, Business & Commercial Aviation May 2007 7 682 431 USD (23 047 295 PLN) za wersję transportową, źródło: kontrakt dla Filipin 02.02.2010 Altair 37 200 000 PLN za wersję VIP, źródło: 2012 MON, 2012 Altair 20 000 000 PLN modernizacja istniejącego egzemplarza do standardu Głuszec, źródło: 2012 Altair W artykule głównym nie ma mowy o cenie za remont - bo to przecież nie jest remont a głównie doposażenie o naprawdę drogie zabawki. Cena wyposażonego / doposażonego lub po gruntownej modernizacji egzemplarza może być ponad dwukrotnie wyższa. Elementy wyposażenia do wersji wysoko specjalistycznej są bardzo kosztowne. Mam nadzieję, że wnioski nasuwają się same. Z drugiej strony to bardzo dobrze, że ten typ śmigłowca jest modernizowany, unowocześniany i doposażany. W końcu jest to śmigłowiec zaprojektowany i wyprodukowany w Polsce.

  5. kalkulator

    Coś się nie zgadza. W tytule pada wartość 230 mln zł a pod koniec artykułu suma 95+30+34,5=159,5 mln. Która kwota jest prawdziwa? Choć tak czy inaczej, modernizacja jednego śmigłowca wyniesie od 20 do 28 mln zł. Chyba sporo.

Reklama