Przemysł cywilny pomaga stworzyć Tempesta

25 sierpnia 2020, 10:01
Zrzut ekranu 2020-08-24 o 17.28.15
Rys. Rolls-Royce/Reaction Engines

Tempest – program brytyjskiego myśliwca, który zgodnie z aktualnymi planami miałby wejść do służby około roku 2035, staje się coraz bardziej realny. Zaangażowane w niego firmy nawiązują współpracę z kolejnymi dostawcami nowatorskich technologii. Co ciekawe są to często firmy cywilne, których zaangażowanie ma nie tylko przełożyć się na stworzenie zaawansowanej, innowacyjnej konstrukcji, ale także radykalnego do obniżenia kosztów. 

Informacją dosłownie z ostatniej chwili jest nawiązanie strategicznego partnerstwa pomiędzy brytyjskim twórcą zaawansowanych napędów lotniczych, firmą Rolls-Royce, a inną brytyjską firmą – Reaction Engines. Ta ostatnia specjalizuje się w napędach wysokich prędkości, w tym hipersonicznych, a dokładnie w programach ich chłodzenia i brała udział m.in. w październiku ubiegłego roku w testach chłodzenia silników rakietowych w programie HTW prowadzonym przez Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) w Kolorado.

image
Fot. BAE Systems

Współpraca obydwu firm wydaje się ciekawym pomysłem, ponieważ Reaction Engines to firma relatywnie mała lecz posiadająca zaawansowane rozwiązania, które mogą zostać wykorzystane w napędach dużego i renomowanego producenta jakim jest Rolls-Royce. Ten ostatni przysłuży się z kolei nie tylko angażując swoje doświadczenie i potencjał ale także bezpośrednio inwestując 20 mln GBP (26 mln USD) w ciągu kolejnych dwóch lat. Efektem ma być powstanie zupełnie nowych rozwiązań: silników gazoturbinowych i całych napędów hybrydowych, które mają mieć podwójne zastosowanie: cywilne i wojskowe.

Rolls Royce chce stworzyć silnik umożliwiający lot naddźwiękowy. Będzie to zapewne cała rodzina rozwiązań, ponieważ firma jest obecnie aktywna jeśli chodzi o opracowywanie silnika  m.in. dla suborbitalnego samolotu pasażerskiego, który chce budować amerykański Virgin Galactic (prędkość maksymalna Ma 3), a także w programie naddźwiękowego samolotu pasażerskiego wraz z inną amerykańską firmą – Boom Aerospace (Ma 2,2).

Fuzja technologii Rolls-Royce i Reaction Engines ma znaleźć także zastosowanie wojskowe. I tu mówi się otwarcie o prędkościach potencjalnie jeszcze większych i zastosowaniu w brytyjskim myśliwcu 6. generacji Tempest. Mówi się przy tym nie tylko o prędkościach naddźwiękowych ale też hiperdźwiękowych. Te ostatnie nie mogłyby jednak znaleźć zastosowania w przypadku załogowego samolotu, a co najwyżej jego wersji bezzałogowej lub autonomicznej. Ewentualnie przy bezzałogowcach i systemach uzbrojenia tworzącego wraz z Tempestem rodzinę uzbrojenia określaną jako FCAS (Future Combat Air System).

W programie Tempesta Rolls-Royce ma być odpowiedzilny za napęd i współpracować z takimi gigantami jak BAE Systems, MBDA, Saab i Leonardo. Niewykluczone pozostaje też wejście w ten program w jakiejś formie firm japońskich (w związku z japońskim programem Mitsubishi F-3).

image
Fot. BAE Systems

 

image
Fot. BAE Systems

 

Podobnie jak w przypadku Reaction Engines w program są angażowane także inne cywilne podmioty dysponujące innowacyjnymi rozwiazaniami. Jest wśród nich np. Williams Advanced Engineering, część Williams Formula One. Podmiot ten, w związku z posiadanym know-how na temat tworzenia elektrycznych samochodów wyścigowych (Formuła E) ma technologię wysokowydajnych akumulatorów.

Prace nad brytyjskim myśliwcem przyszłości trwają w ramach wartej 2 mld GBP fazy wstępnej. W ostatnim czasie rozpoczęto testy modelu tej maszyny w skali 1:20 w naddźwiękowym tunelu aerodynamicznym. Wcześniej podobne prace były prowadzone wyłącznie za pomocą symulacji komputerowej. Inwestycja w kosztowne testy w realnej przestrzeni oznaczają, że kształt maszyny zbliża się do ostatecznego.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 19
Reklama
BUBA
czwartek, 27 sierpnia 2020, 09:04

Widzę że jednak Tempest będzie bardziej zaawansowany koncepcyjnie od F-35 jeżeli chodzi o walkę z ograniczeniem widma termicznego. Silniki są cofnięte do wewnątrz a ich wyloty z kadłuba osłonięte płytami. Ciekawa koncepcja. Kiedyś Rosjanie badali takie rozwiązanie na jednym z latających laboratorium, jakie wnioski skłoniły ich do rezygnacji z zastosowania tego rozwiązania, tym bardziej że w wypadku F-22? PAK-FA ma podobne rozwiązanie wylotu silników jak F-35. A w zasadzie jego tył powinien być znacznie cieplejszy dla IRST niż w F-35...................................................................................................................................

Davien
piątek, 28 sierpnia 2020, 16:14

Tempest panie BUBA ma byc podobno maszyna 6-tej generacji. Su-57 ma zupełnie nie osłoniete tylne częsci silników i zero jakichkolwiek systemów chłodzenia spalin bo AL-41F1 tego zwyczajnie nie ma.

rmarcin555
środa, 26 sierpnia 2020, 14:07

Nazywanie firmy Rolls-Royce cywilną to co najmniej nieścisłość. Proszę sobie sprawdzić co wchodzi w skład całego holdingu. No chyba, że wojskowe silniki odrzutowe i reaktory na łodzie podwodne się nie liczą.

Grom
środa, 26 sierpnia 2020, 16:43

Czytać ze zrozumieniem!! Nie chodzi w artykule o rolls-royce ale o współpracę z reaction engine ktora to jest cywilna firma

rmarcin555
środa, 26 sierpnia 2020, 20:32

@Grrom, Lekarz."Ta ostatnia specjalizuje się w napędach wysokich prędkości, w tym hipersonicznych, a dokładnie w programach ich chłodzenia i brała udział m.in. w październiku ubiegłego roku w testach chłodzenia silników rakietowych w programie HTW prowadzonym przez Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) w Kolorado". Cywilną firmą to jest PGŻ.

Clash
czwartek, 27 sierpnia 2020, 07:22

W myśl zasady że inżynierem to jest taka osoba która za 1 złoty ukończy projekt który przeciętnego kowalskiego będzie kosztowała 3 złote. To nie jest firma inżynierska ani tym bardziej zbrojeniowa, (marnotrawiąc środki raz po raz przeznaczone na modernizację WP przyczynia się do rozbrojenia WP i pogorszonia bezpieczeństwa Polski,) na pewno nie jest firmą cywilną bo po roku takiej działalności na rynku cywilnym poszłaby z torbami... Nie wiem jak to nazwać ale chyba to będzie raczej firma rozbrojeniowa, z komunistycznym sposobem zarządzania podłączona do kroplówki państwa, prowadząca księżycową ekonomię będąc a przechowalnią znajomych królika a czasami zająca i innych partyjnych kolegów, działaczy zeiązkowych, byłych oficerów WSI, i betonowego elektoratu, niezdolnego do stworzenia czegoś sensownego, z roszczeniową postawą typu daj daj daj daj..... Jest to oczywiście uogólnienie i są oczywiście chlubne małe wyjątki ale jako całość tak właśnie PGZ wygląda moim skromnym zdaniem....

Clash
środa, 26 sierpnia 2020, 16:37

Większość produkcji, i zysków jednak pochodzi z produkcji na rynek cywilny. Porównaj produkcję silników na rynek cywilny - ich intensywnośc eksploatacji ( komponenty się wymienia po osiągnięciu określonej liczby godzin zazwyczaj bez werifakacji) z ilością silników występujących w siłach zbrojnych i intensywnością ich eksploatacji. Wyjątkiem od tej reguły będzie chyba tylko oddział RR marine która to w większośći produkuje okręty dla marynarki wojennej. Jednak wciemno obstawiam że jednak podliczając całość działalności RR to przynajmniej 80%,z tego to jednak produkcja cywilna. To że są technologicznie zawansowanii i często ich wiedza oraz doświadczenie jest wykorzystywana do tworzenia zaawansowanych produktów militarnych to druga sprawa ale wciąż nie czyni to z nich firmy typowo zbrojeniowej. (Chwalą się technologią odlewania komponentów w pojedyńczym krysztale metalu a następnie skrawaniem w taki sposób aby dana część przenosiła największa obciążenia w porządanym kierunku, to osobiście twierdzę że amerykanie z General Electrics ze swoją inżynierią materiałową są przynajmniej o jeden poziom wyżej.)

Lekarz
środa, 26 sierpnia 2020, 16:07

Czytamy z uwagą, firma rr nawiązała współpracę z cywilna firma.... Z uwagą no i zrozumieniem.

PZL TS 16 Grot Delta
środa, 26 sierpnia 2020, 13:35

..typowa kopia TS-16 GROT z 1957 roku z PZL..

4
środa, 26 sierpnia 2020, 01:16

Czyli gorszy niż su57 i brzydszy.

Clash
środa, 26 sierpnia 2020, 08:16

Wot ruskaja logika, jak dałeś radę Sasza porównać i ocenić dwie konstrukcje które nie istnieją? O przepraszam SU 57 istnieje w formie dymiących puzzli które trzeba pozbierać z ziemii...

Perla Lubelska
wtorek, 25 sierpnia 2020, 16:46

36 brytyjskich firm WALCZY Z F35 Bo nowe technologie i wysrubowane parametry technologiczne powodują BARDZO duże przestoje techniczne potrzebne DO korekty linii produkcyjnych Nie WIDAĆ yitaj zadnej 6gen poza makietami i symulacjami Tempest to tak petarda po angielsku

Clash
wtorek, 25 sierpnia 2020, 18:20

A teraz prosimy to samo tylko z sensem i po polsku....

rED
wtorek, 25 sierpnia 2020, 15:00

Pewnie Chiny mają już swoich ludzi w tych firmach.

dim
wtorek, 25 sierpnia 2020, 13:58

Jakie są założenia maszyny VI - ej generacji?

GB
środa, 26 sierpnia 2020, 19:52

Brzydota i zerowa zwrotność

dim
wtorek, 25 sierpnia 2020, 17:58

weź sobie człowieku wybierz swój indywidualny, odróżnialny nick, np. dim2, czy dima. Inaczej spotka cię tu jeszcze dużo nieprzyjmności.

Polish blues
wtorek, 25 sierpnia 2020, 12:18

A u nas producenci farb i lakierów szykują kolory do malowania T-72 i Mi-24

Trojan
wtorek, 25 sierpnia 2020, 14:41

U was za to takie myśliwce można kupić za rogiem w każdym sklepie z myśliwcami.....

Tweets Defence24