Reklama

Technologie

Przeciwradiolokacyjne AARGM dla USA i Włoch

Fot. Greg L. Davis/US Navy
Fot. Greg L. Davis/US Navy

Koncern Northrop Grumman Innovation Systems (wcześniej Orbital ATK) otrzymał zlecenie na realizację prawa opcji, dotyczącego dostawy dodatkowych pocisków kierowanych AARGM. W ramach zawartego z amerykańskim Departamentem Obrony kontraktu, firma dokona konwersji 32 pocisków AGM-88B do wersji AGM-88E, z których trzy trafią na do amerykańskich marynarzy, a reszta do włoskich sił zbrojnych. 

Jak informuje departament, modyfikacja kontraktu dotyczącego transzy produkcji pełnoskalowej pocisków AARGM zakłada również pozyskanie zaopatrzenia i usług, niezbędnych m.in. do produkcji, dostawy czy rozmieszczenia pocisków AARGM. Większość prac, czyli ok. 90 proc., przeprowadzona ma zostać w USA, a reszta siłami włoskiego przemysłu. Ich zakończenie planuje się na marzec 2020 roku.

Warta w sumie ponad 22 mln USD modyfikacja zakłada, że do US Navy trafią trzy pociski, których dostawa kosztować będzie Amerykanów ponad 1,7 mln USD (8 proc. całej sumy). Reszta pocisków AGM-88E, warta ponad 20,2 mln USD, trafi do Włochów. 

AGM-88E AARGM to ponaddźwiękowy pocisk rakietowy, przeznaczony przede wszystkim do niszczenia wrogich stacji radiolokacyjnych oraz innych celów w przypadku których kluczowa ma być szybkość wykonania ataku. Pociski AGM-88E AARGM opracowane zostały jako rozwinięcie rakiet HARM (AGM-88B) i wprowadzone na uzbrojenie US Navy oraz włoskich sił powietrznych.

image
Fot. Marta Rachwalska/Defence24.pl

Od poprzednika AARGM różni się przede wszystkim możliwością namierzenia celów nie emitujących sygnału radarowego, gdyż wyposażony został w nawigację GPS/INS oraz radar milimetrowy uruchamiany w terminalnej fazie lotu. Otrzymał też nową, cyfrową pasywną głowicę radiolokacyjną. Wśród maszyn używanych przez amerykańskie siły zbrojne jest zintegrowana z samolotami F/A-18C/D Hornet, F/A-18E/F Super Hornet i E/A-18G Growler oraz kompatybilna z F-15 i F-16. Dodatkowo pociski mogą przenosić włoskie Tornado ECR i australijskie Super Hornety oraz Growlery. W przyszłości pocisk ma zostać zintegrowany także z F-35. 

Od niedawna trwają prace nad nową wersją pocisku o dwukrotnie większym zasięgu i prędkości, który będzie mógł być przenoszony w wewnętrznych komorach uzbrojenia F-35. Producentem pocisków AARGM i AARGM-ER jest firma Northrop Grumman Innovation Systems (wcześniej Orbital ATK). Stała ona się częścią koncernu Northrop Grumman po tym, gdy ten przejął Orbital ATK.

Pociski AGM-88E trafią również do Polski. Jak informował Defence24.pl 12 września, Ministerstwo Obrony Narodowej zatwierdziło pozyskanie rakietowych pocisków przeciwradiolokacyjnych AARGM (ang. Advanced Anti-Radiation Guided Missile) w ramach nowego planu modernizacji technicznej na lata 2017-2026. Ze względu na objęcie tego typu uzbrojenia programem FMS zwrócono się do amerykańskiej administracji z zapytaniem dotyczącym możliwości pozyskania zarówno wersji podstawowej, jak również rakiet AARGM-ER o zwiększonym zasięgu. Do amerykańskiej agencji ds. współpracy obronnej (Defense Security Cooperation Agency - DSCA) przekazano zapytanie dotyczące ceny i dostępności rakiet dla Polski. 

Przedstawiciel Orbital ATK Patrick Figge jeszcze w kwietniu br. podkreślał w rozmowie z Defence24.pl, że integracja AGM-88E AARGM z samolotami F-16 Jastrząb Sił Powietrznych RP może być zrealizowana z łatwością: „Już odpaliliśmy pocisk z F-16 z sekcją sterowania AARGM. Różnica polegała na tym, że miał on sensor systemu HARM, nie ten z pocisku AARGM jednak sam interfejs jest bardzo, bardzo podobny więc w przypadku F-16 Polskich Sił Powietrznych, AARGM bardzo prosto zintegrować z szyną 1553”.

Reklama

Komentarze (5)

  1. Davien

    MPL zasieg AARGM uległ zmianie bo wprowadzono nowa bardziej zminiaturyzowana głowicę( mimo to znacznie lepsza) przez co zwiekszył się zapas paliwa Szybkość AARGM przekracza 2Ma a szybkość HARM-a wynosiła ok 2Ma więc jest tez szybszy( lepsze wykonanie powierzchni pocisku itp) AARGM-ER to zupełnie nowy pocisk z AARGM majacy wspólna właściwie tylko nazwę.

  2. Fanklub Daviena

    I teraz niech nam klaun Davien wytłumaczy jak wymiana głowicy naprowadzającej, przy pozostawieniu reszty kadłuba i silnika bez zmian, ma sprawić, że zdaniem Daviena AARGM jest \"znacznie szybszy\" od HARMa?

    1. Boczek

      dawo Ci już jedno wytłumaczył, a ja dodam, że spierałeś się również, że zwiększenie zasięgu poprzez wymianę głowicy lub elektroniki jest niemożliwe, a jest i to o bardzo dużo.

  3. MPL

    AARGM jest modernizacją HARM, kadłub, silnik rakietowych i głowica bojowa pozostały bez zmian, a w związku z tym zasięg i prędkość nie uległy zmianie. AARGM ER jest nowa konstrukcją, w kształcie to nie rakieta, a pocisk manewrujący wyposażony w skrzydło pasmowe. Nowy napęd zapewni zwiększoną prędkość i zasięg. Z tego co wiem, także głowica bojowa ma być nowa ale nie ma oficjalnego potwierdzenia. Tak więc w przypadku ER mamy do czynienia z zupełnie nową, zaprojektowaną od podstaw konstrukcją nosiciela.

  4. dawo

    do Fanklub DAVIENA... Davien pisał o wersji AARGM-ER, że ma być szybsza- bo zdaniem producenta tak ma rzeczywiście być.

  5. Połonka 1660

    Dobrze,że już je kupiliśmy. Przydadzą się. Willgraf zgodzisz się ze mną.

Reklama