"Przeciwpodwodny" NH-90 dostarczony Norwegii

5 lutego 2016, 10:14
NH90 Norwegia
NH90NFH - fot. forsvaret.no

Norweska marynarka wojenna odebrała pierwszy z zamówionych śmigłowców NH90NFH wyposażony w sonar i inne systemy służące do wykrywania i zwalczania okrętów podwodnych. Jest to jednocześnie szósty z czternastu zamówionych śmigłowców NH90.

Norweska marynarka wojenna zamówiła  osiem maszyn tego typu w wersji poszukiwawczo-ratowniczej dla Straży Wybrzeża oraz sześć śmigłowców pokładowych NH90NFH dla znajdujących się już w służbie fregat rakietowych typu Fridtjof Nansen. Dotąd koncern NHIndustries dostarczył 5 NH90 w wersji ratowniczej i jeden, przekazany w ostatnich dniach, śmigłowiec w wariancie do zwalczania okrętów podwodnych.

Dostawy maszyn pokładowych, przeznaczonych dla okrętów Fridtjof Nansen borykały się z wieloletnimi opóźnieniami, które wpływały na zdolności komponentu śmigłowcowego. Pierwotnie śmigłowce NH90 miały być dostarczone do końca roku 2008. W roku 2012 norweskie ministerstwo obrony poważnie rozważało anulowanie kontraktu. Ostatecznie jednak strony doszły do porozumienia i dostawy są nadal realizowane. Do dostarczenia norweskiej marynarce i straży przybrzeżnej NHIndustries ma jeszcze trzy śmigłowce w wersji ratowniczej i pięć pokładowych maszyn ZOP typu NH90NFH.  

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 8
Reklama
Henio
piątek, 5 lutego 2016, 11:14

8 lat opóźnienia i to dla Norwegii, która zamówienie złożyła już ile lat temu...

say69mat
piątek, 5 lutego 2016, 12:21

Biorąc pod uwagę nowatorstwo i nowoczesność maszyny. Warto było te osiem lat poczekać. Tym bardziej, że cytowany na łamach portalu dowódca francuskiej formacji ALAT - Gen. Olivier de la Motte. W pozytywach wypowiada się na temat potencjału śmigłowca NH90, na wyposażeniu francuskich sił zbrojnych.

wolfgang
piątek, 5 lutego 2016, 11:47

W Finlandii nie mogą doprosić się części zamiennych do NH 90...

marek!
piątek, 5 lutego 2016, 16:08

to jest tak jak sie do uzbrojenia wdraza nie wyrob, tylko eurosolidarnosc......bierzmy Norwegie za przyklad (bledu) - od dawna mieli by Sikawki.....a podjeto decyzje o superkonstrukcji europejskiej i nie chcac pakowac sie w problemy logistyczne - dalej brna w slepa uliczke......

panzerfaust39
piątek, 5 lutego 2016, 15:42

8 lat czekać na dostawy kilku NH90 ? Teraz będą czekać drugie 8 lat na dostawy części zamiennych do bubla który zaraz się zepsuje Może europejskim niepoważnym armiom odpowiada taki poziom

Otek
piątek, 5 lutego 2016, 14:35

To kupmy AgustaWestland 149 taki sprawdzony i szyty na miarę - zachwalany przez Prezesa Krzysztofa Krystowskiego.

andy
piątek, 5 lutego 2016, 12:04

ile Norwedzy płacą za ten program ??? jakieś info

Otek
piątek, 5 lutego 2016, 11:57

Może wydawać się śmieszne długo 8 lat zanim coś fruwa sprawnie. To samo dotyczy Tigerów w armii niemieckiej ilość uziemionych. Trzeba jednak patrzeć na to z innej strony. Przykład z USA Drimliner ile bagów w nowej technologii. Ciekawe jak szybko zacznie latać Sikorski z cudownym RIDEREM i AgustaWestland z 149 który dopiero startuje.

Tweets Defence24