Reklama
Reklama
Reklama

Przeciwpancerny Black Hawk certyfikowany

12 lutego 2018, 13:46
uzbrojony S-70
Fot. Lockheed Martin

Koncern Sikorsky przeprowadził kwalifikację systemu uzbrojenia, przeznaczonego dla śmigłowców S-70M/S-70i Black Hawk. Dzięki temu maszyny tego typu będą mogły przenosić nie tylko broń lufową i rakiety niekierowane, ale też przeciwpancerne pociski Hellfire. Uzbrojone śmigłowce będą powstawać między innymi w zakładach PZL Mielec. 

Zgodnie z komunikatem Lockheed Martin, właściciela firmy Sikorsky, kwalifikacja śmigłowca jest uwieńczeniem trwającego łącznie sześć lat programu rozwojowego kompleksowego zestawu uzbrojenia dla maszyn Black Hawk. Przez dwa lata realizowano natomiast strzelania próbne, odbywające się na poligonie Yuma w stanie Arizona. Program rozwojowy zakończono w ubiegłym roku. Przedstawiciele Sikorsky dokonali następnie weryfikacji systemu uzbrojenia pod kątem skuteczności i bezpieczeństwa zastosowania, a następnie jego certyfikacji.

Dzięki zastosowaniu tego zestawu Black Hawk może zostać uzbrojony w różne środki rażenia, włącznie z przeciwpancernymi rakietami kierowanymi Hellfire. Moduł kierowania ogniem został w pełni zintegrowany z istniejącą awioniką maszyn Black Hawk, i może być obsługiwany przez każdego z pilotów. W wypadku wykorzystania broni lufowej lub rakiet niekierowanych, dane o celach są wyświetlane na wskaźnikach nahełmowych, dzięki czemu piloci mogą manewrować śmigłowcem, aby zająć odpowiednią pozycję do strzelania. Do prowadzenia obserwacji, celowania i naprowadzania rakiet służy umieszczona na dziobie ruchoma głowica elektrooptyczna z kamerami termowizyjną, dzienną i dalmierzem laserowym.

Śmigłowiec ma możliwość zwalczania celów stacjonarnych i ruchomych, również w trudnych warunkach atmosferycznych. Black Hawk w wersji śmigłowca wsparcia otrzymał zestaw uniwersalnych pylonów ESSS (ang. External Stores Support System).

Na czterech węzłach mogą zostać podwieszone zasobniki z karabinami maszynowymi .50 cala (12,7 mm), z pociskami Hydra 70 (zawierające 7 lub 19 rakiet każdy), lub też kierowane laserowo rakiety przeciwpancerne Hellfire. Istnieje też możliwość podwieszenia dodatkowych, 870-litrowych zbiorników paliwa. Maszyna może też otrzymać obsługiwany przez pilotów stały karabin maszynowy Gatlinga kalibru 7,62 mm i/lub dwa ruchome karabiny obsługiwane przez strzelców.

Black Hawk zintegrowany z nowym zestawem uzbrojenia może wykonywać między innymi następujące zadania:

  • Uderzeniowe, eskortowe oraz wsparcia ogniowego, z wykorzystaniem pełnego zestawu uzbrojenia przenoszonego węzłach zewnętrznych, z możliwością przenoszenia zapasu amunicji lub dodatkowego zbiornika paliwa wewnątrz kabiny śmigłowca;
  • Zwalczania broni pancernej z możliwością przenoszenia do 16 przeciwpancernych pocisków kierowanych;
  • Transportowe i desantowo-szturmowe, z możliwością przewozu do 10 żołnierzy desantu wraz z dwoma strzelcami bocznymi. W takiej konfiguracji Black Hawk będzie nadal posiadał węzły podwieszeń, ale nie będzie już przenosił zapasu amunicji wewnątrz kabiny.

Maszyna jest więc klasycznym śmigłowcem wsparcia pola walki, dysponującym zarówno zdolnością do wykonywania misji uderzeniowych, również z użyciem uzbrojenia kierowanego, jak i możliwością prowadzenia misji transportowych, na przykład przewozu drużyny piechoty.

Śmigłowce rodziny Black Hawk już wcześniej integrowano z uzbrojeniem przeciwpancernym. Kilka lat temu w Izraelu zakończyły się próby odmiany „Battlehawk”, dostosowanej do przenoszenia rakiet Spike-ER. Z kolei siły zbrojne Kolumbii zdecydowały się na integrację swoich maszyn Black Hawk z rakietami Spike-LR, Spike-ER i Spike-NLOS (o zasięgu 25 km i więcej).

Obecnie jednak koncern Sikorsky dysponuje zestawem uzbrojenia dla maszyn Black Hawk, gotowym do użycia i w pełni zintegrowanym ze standardową awioniką. Śmigłowce tego typu mogą powstawać również w należących do koncernu Lockheed Martin zakładach PZL Mielec.

Uzbrojony Black Hawk z Mielca od 2016 roku był promowany na polskim rynku. Maszyna miała swoją premierę na ćwiczeniu Anakonda 2016. W tych samych manewrach uczestniczyło ponad 30 Black Hawków, należących do sił zbrojnych USA. Śmigłowiec był następnie demonstrowany na targach Farnborough, w lipcu 2016 roku, jak i na MSPO 2016.

Przedstawiciele koncernu Lockheed Martin podkreślają, że zestaw uzbrojenia maszyn Black Hawk może być dalej rozwijany zgodnie z potrzebami klienta. Istnieje zatem możliwość zintegrowania go z bronią pochodzącą z polskich przedsiębiorstw, na przykład zasobnikami z bronią strzelecką i karabinami maszynowymi z ZM Tarnów, czy rakietami Grom/Piorun, po ukończeniu prac nad wersją powietrze-powietrze.

Podobnie jak to miało miejsce w wypadku Kolumbii, Black Hawki w wersji uzbrojonej mogą też zostać zintegrowane z rakietami Spike w różnych wariantach. Obecnie w Mesko powstają na licencji pociski Spike-LR, ale przedstawiciele izraelskiego Rafaela deklarowali wcześniej gotowość do ich polonizacji, jeżeli decyzję o zakupie konkretnego wariantu podejmie Wojsko Polskie.

Maszyny Black Hawk są obecnie proponowane polskim Wojskom Specjalnym w postępowaniu na śmigłowce bojowego poszukiwania i ratownictwa, prowadzonym w ramach pilnej potrzeby operacyjnej. Lockheed Martin liczy też, że będą mogły zostać zaproponowane w kolejnych postępowaniach, gdyż w perspektywie Wojsko Polskie stanie przed koniecznością wymiany maszyn Mi-2 i Mi-8/17 oraz wprowadzenia nowoczesnych śmigłowców wsparcia. Konstrukcja maszyny Black Hawk daje możliwość rekonfiguracji, na przykład z wersji uzbrojonej do wariantu ewakuacji medycznej, w ciągu kilku godzin.

Obecnie Siły Zbrojne RP nie posiadają żadnych śmigłowców uzbrojonych w kierowaną broń przeciwpancerną. Resursy uzbrojenia maszyn Mi-24D/W wyczerpały się kilka lat temu, choć planowana jest modernizacja tych ostatnich. Z kolei program nowego wiropłata szturmowego Kruk został określony jako priorytet w Strategicznym Przeglądzie Obronnym, ale nadal trwają analizy i nie wiadomo, w jakim trybie będzie realizowany. Ewentualne wprowadzenie wiropłatów wsparcia uzbrojonych w pociski przeciwpancerne mogłoby więc pozwolić na wzmocnienie potencjału uderzeniowego lotnictwa Wojsk Lądowych.

KomentarzeLiczba komentarzy: 155
ito
sobota, 24 lutego 2018, 09:35

I już wiadomo po co program Kruk się tak ślimaczy- co prawda nie przeciwpancerny/szturmowy, ale \"ze zdolnością\", związkowcy będą zadowoleni- choć tylko jedni, a przede wszystkim NAJWAŻNIEJSZY SOJUSZNIK poklepie po ramieniu.

Staszek
czwartek, 22 lutego 2018, 13:04

Black Hawk nasiły specjalne, ale nie ma rampy i koniecznej powierzchni dla desantu i bagaży.... no tomoze Super Hawk kupiony przez Kanadę? W H-92 sa i rampa i odpowiedni udźwig... a nie bedzie trzeba budowac montowni dla Caracali! Nie mam nic do Caracala bo to najlepszy z oferowanych w dawnym przetargu... ale trzeba dać zarobić obecnym fabrykom,wiec transport Sikorski (UH-60 i UH 92) a szturmowe niech bedą Mangusty i nastepcy Mangust, bo taka wersja bedzie po prostu najtańsza... zas AW 101 jest po prostu horreendalniedrogi podobnie jak AH 64

BOMBUS PREDATOR
piątek, 16 lutego 2018, 00:56

według obliczeń z tzw obszaru opłacalności gdzie istotą jest tzw koszt /efekt oraz uniwersalność\" latadełka\" jak mawiają w komisji skrótacyjnej uruchomiono procedowania do tzw dialogu na zakup i tu brane są pod rozpatrzenie i realizacje zakupu nie później niż w 2020-21 następujące śmigłowce Mi-26T2 w ilości 24 sztuk które zaspokoją za jednym razem przerzut wszystkich znajdujących w Wojsku Polskim sił strikte bojowych lub amerykańskich CH-47 Chinook ..ale wtedy czas przerzutu naszych wojsk i sprzętu wydłuży się prawie trzykrotnie.....zostaje opcja czeska czyli jak Czesi zmodernizowali swoje Mi-8/17.. i na tym poprzestaniemy

KrzysiekS
piątek, 16 lutego 2018, 00:37

Bez dobrego OPL, żadne śmigła nie polatają!

Boczek
niedziela, 18 lutego 2018, 16:05

To tak, najpierw kupimy OPL, a potem będziemy się zastanawiać nad Heli? I będziemy kląć, że do \"Raka nie ma nowoczesnej amunicji\"? ### Zawsze już podkreślałem, że \"ci na górze\" są talko tak dobrzy, jak \"ci na dole\", bo przecież z tego \"dołu\" się wywodzą.

Chcę żyć - żołnierz desantu
czwartek, 15 lutego 2018, 16:45

Powierzchnia ładowni AW101 : .......14,6 m2 = L 6,5 m x l 2,25 m (x h 1,9 m) Caracal : ......14,0 m2 = L 7,8 m x l 1,8 m (x h 1,4 m) NH90 : ............9,6 m2 = L 4,8 m x l 2 m (x h 1,6 m) AW149 :........6,78 m2 = L 3 m x l 2,26 m (x h 1,45 m) (2 AW149 = 13,56 m2) Black Hawk :..6,84 m2 = L 3,8 m x l 1,8 m (x h 1,3 m) (2 BlackHawki = 13,68 m2) Internal payload AW101 jako Merlin HM1 : ..ok. 3.050 kg Inne wersje AW101 : .........ok. 5.400 kg H225M Caracal : ...............ok. 5.670 kg NH90 : ...............................ok. 2.000 kg Black Hawk : ......................ok. 3.050 kg AW149 ma internal payload zbliżony do Black Hawka Przewaga AW101 pod względem ładowności jest tak niewielka, lub zanika, że nie usprawiedliwia ponoszenia gigantycznie większych kosztów używania. Trzeci silnik AW101 tylko zwiększa nieco bezpieczeństwo szczególnie przy dalekich lotach po oceanach (waży ponad tonę i zużywa dużo paliwa). AW101 jest też wysoki - tylko w jego kabinie nie trzeba się schylać stojąc, ale w locie się i tak zawsze siedzi. ______Dwa silniki Caracala zapewniają wg prywatnych międzynarodowych firm ratowniczych oraz tak wymagających użytkowników jak Japonia, Kuwejt, Singapur, Francja, Indie wystarczającą niezawodność. Kanclerz Merkel lata służnowo po RFN starszymi, cywilnymi także dwusilnikowymi wersjami Caracala o nazwie Super Puma. Super Pumy i Pumy są używane przez wojsko i prywatnie UK, Szwajcarii, Holandii, Japonii, Francji itd. Łącznie przez ok. 86 użytkowników w ok. 46 państwach. ______Tylko patrząc na paliwo: Na zabieranego w pełni wyposażonego żołnierza H225M Caracal zużywa 32,5 kg paliwa, AW101 co najmniej 40 kg, Black Hawk 50 kg, a AW149 45,5 kg. AW101 używają tylko bardzo bogate państwa, a nieliczne państwa rozwijające się tylko jako wersje VIP z uwagi na bezpieczeństwo trzeciego silnika dla rządu. ____Ok. 3 razy tańszy od AW101 w używaniu H225M Caracal jest używany przez państwa bogate i rozwijające się: w wersji Pumy przez Szwajcarię, UK i inne, a w wersji Caracala jako Caracala przez Francję, Singapur, Kuwejt, Japonię oraz kraje rozwijające się nie tylko jako VIP. ____Skąd taka różnica? Loty helikopterowe są piekielnie drogie niezależnie od helikoptera - każdy helikopter jest obłędnie drogi w eksploatacji. Ponieważ Pumy/SuperPumy/Caracale oferują nowoczesne po modernizacji lub przy kupnie rozwiązanie kupują je nawet państwa bogate rozumiejące konieczność obniżki kosztów lotu. ____W przypadku AW101 bogate państwa, tylko bogate państwa gotowe są przepłacać za wygodę: nie schylania się w locie, nieco szerszej kabiny, czyli nieco luźniejszej, oraz rampy. Bezsprzecznie szczególnie na burzliwy Ocean Atlantycki nieco bezpieczniej jest mieć trzeci silnik AW101. W Polsce, nad Bałtykiem dwa silniki Caracala umożliwiają bezpieczne lądowanie, a na dodatek mechanika i silniki Caracala są po latach doświadczenia super-niezawodne.

iryda
poniedziałek, 19 lutego 2018, 00:53

Więc tak,najlepsze z najlepszych to mi-8 oraz mi-17,koszt efekt itd. Jeśli chodzi o wysokość to Szwedzi zamówili podwyższone nh90,bo szwedzi mają po 2,5 metra a my 1,5,-oczywiste nie rozwijam. Prędkość wznoszenia w s-60/70 jest słabiutka co do konkurencji. Ogólnie wszystkie są drogie w utrzymaniu a my bananowe państwo bez zakładu produkcji śmigłowców jesteśmy skazani na płacenie za własną słabość państwa ogólnie. Widzę tak-Puszczyk plus wersja dwusilnikowa,-ch-47 30szt.-s-60 morskie ratow.i zwallczania okrętów 20 sztk.-uderzeniowe ah-64 30\\40 sztuk,-z wielkim bólem s-70 różne wersje dla w.lądowych reszta w-3 ,mi-8\\17\\24 do wyczerpania rezu. To na co możemy sobie pozwolić i tak full wypas jak na nasze warunki,oraz negocjacje aby wzl-1 Łódź miało serwis obsługowy i świat.

Chcę żyć - żołnierz desantu
wtorek, 20 lutego 2018, 02:44

To co pan proponuje, to koszty eksploatacyjne gigantyczne w porównaniu do kosztów eksploatacyjnych H225M oraz o wiele, wiele, wiele niższa wartość bojowa. Pan proponuje mieszankę średniowiecza z celami dla rosyjskiej opl.

r0tor
środa, 14 lutego 2018, 07:20

Co do karaczanów. Po zmniejszeniu ilości do 50 wyszło 16 transportowych, 13 ratownictwa bojowego (CSAR, w tym sześć morskich), 8 dla wsparcia żołnierzy Wojsk Specjalnych, 8 zwalczanie okrętów podwodnych i 5 ewakuacji medycznej. Czy potrzebowaliśmy ok. 30 ciężkich śmigłowców do transportu wliczając medyczny i specjalsów ? 1 platforma do wszystkiego to była mżonka Platformy

Juras
sobota, 17 lutego 2018, 21:31

Wymyśl bzdurę, przypisz tę bzdurę Platformie i w ten sposób uzasadniaj bzdurność przetargu na Caracale :) Brakuje argumentów czy co? Przetarg w którym startował Caracal to był przetarg na średni śmigłowiec wielozadaniowy. WIE - LO - ZA - DA - NIO - WY :) A nie \"do wszystkiego\". Chyba dostrzegasz różnicę między \"wiele\" a \"wszystko\"?

gnago
czwartek, 15 lutego 2018, 19:04

czas odpowiedział negatywnie. Popatrz na awaryjność tych maszyn we Francji. Kupa forsy za złom. A co będzie w czasie wojny z oczekiwaniem na naprawę? Naprawa po konflikcie? A wracając do pogrobowca PZL Mielec. Udana nowoczesna kopia wcześniejszego Mi -2 z malutką. Ale Hellfire to też kilka dekad mają

kronan
piątek, 16 lutego 2018, 21:21

Przecież to nie chodziło o awaryjność PUM I Caracali tylko ogólne koszty logistyki,okresowych przeglądów i dopiero na końcu awarii ewentualnie.A że Francja ma tych śmigłowców ogólnie całe setki taka flota musi kosztować.Prędzej mógł to być błąd w projekcji obsługi logistycznej tych śmigłowców albo co bardziej wedle mnie prawdopodobne zwyczajnie francuskie firmy cywilne dymają armię francuską.I tyle

LOL
piątek, 16 lutego 2018, 14:24

Nikt nigdzie nie podawał informacji o awaryjności tych maszyn. Zabierasz głos bez elementarnego zrozumienia tematu.

Czytelnik
środa, 21 lutego 2018, 02:24

Oj podawał, ale pewnie ty nie czytałeś.

Bren
środa, 14 lutego 2018, 15:29

MUSIMY mieć maszyny transportowe. Jak inaczej wyobrażasz sobie transport dowództw na zapasowe stanowiska dowodzenia??????

Davien
środa, 14 lutego 2018, 15:07

Po pierwsze Caracal to sredni śmigłowiec o mniejszej masie i większych mozliwościach transportowych od Mi-8/17, po drugie nie miała byc jedna platforma do wszystkiego tylko jedna platforma wsród średnich śmigłowców czyli cos co stosujś wszystkie liczące sie kraje na świecie Po trzecie , tak potrzebowalismy maszyn ZOP?CSAR i dla sił specjalnych bo nasze albo juz sie rozsypały, albo wąłśnie to robią ,a Caracal powstał własnie pod CSAR/SOF wiec kompletnie nie masz racji.

vvv
środa, 14 lutego 2018, 13:30

caracal lepiej sie sprawdza w kazdej roli niz pseudo s-70i. obecnie bedziemy miec mikro floty i za cene 50 specjalistycznych caracali kore sa 2x pojemniejsze niz aw140 i s-70i dostaniemy 15 :)

hevy
wtorek, 13 lutego 2018, 23:08

No nie wiem ale mi to wygląda na nędzną podróbkę Mi-24.

Marzyciel
wtorek, 13 lutego 2018, 14:13

A mnie sie marzy za 5-8 lat: 32 sztuki nowych \"kruków\" a każdy z 12-16 ppk, do tego 32 szt. Głuszców w wersji ppanc z 8-12 ppk, potem zmodernizowane 24 sztuki Mi-24 po 8-12 ppk NLOS i powiedzmy 24 sztuki Puszczyków też z jakimiś co najmniej 6 ppk. Ot taka fantazyjna flota ppanc. Ale niech mi ktoś powie, że to niemożliwe czy finansowo czy technicznie!!

miki89
środa, 14 lutego 2018, 00:10

w tym czasie ruscy wyprodukują 160 Ka-52 i drugie tyle Mi-28...a u nas dostaniemy nędzne kilkanaście, no może 40 kuków

JSM
wtorek, 13 lutego 2018, 21:19

Bez rozbudowanej obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej ta flota nawet nie wystartuje bo zostanie zlikwidowana zanim zaczną się walki. To raz. A dwa to popatrz sobie na strefę ATO na Ukrainie. Od 3 lat walczą WYŁĄCZNIE wojska lądowe i artyleria ze wsparciem BSL. ŻADNE śmigłowce ani samoloty nawet się nie zbliżają bo wszystko co wleci to spada. Więc wytłumacz mi proszę na jaki ... komu ta twoja flota śmigłowców?

ada
środa, 21 lutego 2018, 10:36

Akurat Ukraina to słabe porównanie. Rosja próbuje udawać, że nie wspiera Donbasu. Gdyby jednak użyczyli trochę swojego sprzętu to byłaby to gra w całkowicie otwarte karty - na to jeszcze sobie pozwolić nie mogą.

tyle
środa, 14 lutego 2018, 08:50

Ciekawi mnie czy ktokolwiek w Polsce prowadził profesjonalne analizy, ile minut utrzyma się w powietrzu w trakcie pełnoskalowego konfliktu śmigłowiec. Przecież w rejonie konfliktu to będą latające trumny. Tym bardziej , że kiedyś wojska rosyjskie osiągną sieciocentryczność a uzbrojenie plot nie stoi w miejscu. W odróżnieniu od śmigłowców, które po kupnie zmieniają się już w niewielkim stopniu.

vvv
środa, 14 lutego 2018, 13:31

smigla to element wsparcia a nie glowna sila uderzeniowa.

gnago
czwartek, 15 lutego 2018, 19:06

Czyli te śmigłowce zachwalane w artykule to takie maszyny tyłowe? To nie z takimi rakietami, za mały zasięg i możliwości

Davien
poniedziałek, 19 lutego 2018, 23:51

Te maszyny to taka namiastka oryginalnych UH-60L/M DAP pozbawione całego zakazanego pzrez Kongres wyposazenia, . UH-60l/m DAP NIE są smigłowcami szturmowymi jedynie wsparcia i uzywa ich 160 SOAR czyli pułk operacji specjalnych. Wystarczy/

Sikorski
wtorek, 13 lutego 2018, 14:12

Wszystkie zaklady lotnicze powinny wrucic do polski i nie z puli wojskowej tylko ze skarbu panstwa bo tam poszla kasa za sprzedarz .samoloty nalezy kupic w okreslonej ilosci wraz z zakladem. Kupujac zaklad kupujemy kadre ktura jest w stanie opracowac jaki ci sie tylko wymarzy halikopter.Krutka pilka albo odbodowujemy polski przemysl albo jestesmy jak psy na lasce pana.

Autor
wtorek, 13 lutego 2018, 14:12

Dobra opcja jako transportowy np. dla specjalsów z uzbrojeniem PPK + Hydra ale nie jako podstawowy śmigłowiec pola walki.

dropik
wtorek, 13 lutego 2018, 15:43

i ilu ich wtedy wsiądzie do tak obciążonego śmigłowca... 5 ?

Autir0
środa, 14 lutego 2018, 07:02

Zaraz :) ale kto mówi o podpinaniu aż 8 Hellfire\'ów ? wystarczą 4 i zyskuje się dodatkowy udźwig 2 żołnierzy. Spike jest lżejszy ew. tylko Hydry do niszczenia lekko opancerzonych celów. W przyszłości Piorun w wersji powietrze-powietrze i Pirat jak wypali/

Anty 50 C-cali przed 500+
wtorek, 13 lutego 2018, 19:08

i co To za agrument? a do C-cala z podwieszonymi spike to by wepchali tych 19??

Davien
wtorek, 13 lutego 2018, 23:24

Akurat do Caracala z podwieszonym uzbrojeniem wchodzi zdaje się 12 osób, do tej wersji S-70i tylko załoga i operatorzy uzbrojenia więc kolejna wtopa:)

echo
środa, 14 lutego 2018, 14:36

No to policzmy. Wydajemy kilkanaście miliardów na Caracale. Dzięki temu możemy zrobić desant na tyłach wroga w sile około 300 żołnierzy. Pełne zaskoczenie Rosjan , otoczenie jednej czy dwóch dywizji . Rosjanie poddają się , bo widzą że nie mają żadnych szans.

Davien
czwartek, 15 lutego 2018, 17:44

No to policzmy: wydajemy dwa. trzy razy tyle na uzbrojone S-70i i wysyłamy je na czołgi rosyjskie tylko po to by OPL zrobiła z nich miazge:)) Jakbys nie zauwazył bralismy głównie wersje specjalistyczne a nie transportowe.

Anty 50 C-cali przed 500+
środa, 14 lutego 2018, 12:59

Z JAKIM uzbrojeniem? Co certryfikowali? zasobniki z ckm 12,7-20mm...dla leszczy pierwsze strzelania w okolicach podejrznego dopuszczenia tego cudaka jako jedynego do testowania. w Polsce. Aaa zasobnik z rakietami 70mm to Aeromobilni chcieli...10 LAT temu

Davien
czwartek, 15 lutego 2018, 17:47

A po co dziesiatki bomb i pocisków na maszynie CSAR/SOF widzisz w ogóle co za bajki wypisujesz. Caracale od początku były zintegrowane z uzbrojeniem do takich misji plus torpedy MU-90 AAle jak zwykle nie odrobiłes pracy domowej:))

Pablo
wtorek, 13 lutego 2018, 10:19

Żeby tylko komuś do głowy nie strzeliło to kupić...

LOL
wtorek, 13 lutego 2018, 10:11

A wersję csar/sof mają certyfikowaną? Nie? To dziękujemy.

W3-pl
wtorek, 13 lutego 2018, 13:43

s70i jest stosowany do Aerial Attack w Kolumbii. To raz. Wiesz? kraj w wojnie z partizantami a zza granicy wystaje czasem lufa T-72B. Nie tylko na demonstracjach stanu wojennego w Wenezueli dwa. Jak sobie France zrobili H225M dla swoich wojsk - BO nie floty -zrobili to niech sobie Tam lata trzy. NIemcy NIE chcieli \"taniego\" caraczana\" a \"niepewne\" nh-90 dla sof

Adam
wtorek, 13 lutego 2018, 07:53

Pracowałem przy tym programie przez 2 lata w Emiratach arabskich Program był określany jako tajny ale wszyscy wiedzieli jakie ma mieć uzbrojenie

Adam
wtorek, 13 lutego 2018, 21:22

I co z tego wynika?

ghj
czwartek, 15 lutego 2018, 13:37

Wynika to, że Polacy nie są wiarygodnymi pracownikami i podpisywane klauzule poufności nic dla nich nie znaczą kiedy można się czymś pochwalić.

say69mat
wtorek, 13 lutego 2018, 04:23

Niestety, Caracal to była ... pomyłka, kosztowna pomyłka. Ponieważ, potencjał uderzeniowy S-70M bije na głowę potencjał Caracala. Podobnie ma się rzecz w różnicach pomiędzy potencjałem transportowym Caracala a ... CH47. Kolejna kwestia, siły zbrojne europejskich państw NATO wykorzystują do transportu wojsk, głównie CH47 plus ... NH90TTH. Przykład Grecji, Włoch, Holandii, Wielkiej Brytfanii, Hiszpanii, Niemcy wykorzystują CH53. Stąd uważam, że Caracal to była kosztowna pomyłka, min. ze względu na ewidentne straty wizerunkowe. Tym bardziej, że w trakcie przygotowania przetargu nasze służby nie zdołały dotrzeć do materiałów obnażających ewidentne mankamenty Caracala w służbie sił zbrojnych Republiki.

JSM
wtorek, 13 lutego 2018, 21:24

Caracal to śmigłowiec transportowy a nie uderzeniowy. Amen.

Caracal to minmum kosztów i maksimu efektu (także płacowego)
wtorek, 13 lutego 2018, 16:42

\"potencjał uderzeniowy S-70M bije na głowę potencjał Caracala.\" przecież S-70M jest dwa razy mniejszy od Caracala, na którym można montować wszystko.

Anty 50 C-cali przed 500+
wtorek, 13 lutego 2018, 19:21

czyli Co? wystawili w Kielcach?? Exocet dwa lata temu??? dla ...Wojska Polskiego? mamy od 10 lat ckm12,7mm? mamy i to RUCHOMY na W3-pl...a 20mm - to przypadkiem nie mamy 23mm na starych W3-A

dropik
wtorek, 13 lutego 2018, 15:51

znowu te steki bredni. s-70i był oferowany bez uzbrojenia i jego cena w tym wariancie była zblizona więc z uzbrojona by kosztowała wiecej. Problemy z eksploatacją swoich smigłowców francuzi planują własnie tak jak my chcieliśmy to zrobić. CH47 i nh90 to są dopiero drogie śmigłowce, a ch47 to nie smigłowiec do ZOP i SAR a takich chcielismy kupic najwiecej. Smigłowców nie kupilismy za to aby wydać pieniądze z budzetu kupiliśmy na siłe samoloty vip i WOT. Lepiej wydalismy te pieniądze ?

Wojciech
wtorek, 13 lutego 2018, 21:25

Dużo lepiej.

Olgierd
sobota, 17 lutego 2018, 21:46

Pewnie że lepiej. Zamiast na uzbrojenie poszły do kieszeni zarządów spółek grupy PGZ. Plus odprawy, bo właśnie zaczęło się czyszczenie spółek PGZ z ludzi Macierewicza. Gdybym był jednym z obdarowanych odprawą to też bym powiedział że dużo lepiej wydaliśmy pieniądze.

zły
wtorek, 13 lutego 2018, 14:25

Kiedy zapadała decyzja o Caracalach to uzbrojony S-70i nie był nawet w planach. W obecnym przetargu na śmigłowce morskie S-70i (ani tym bardziej Sea Hawk) nie został nawet zaproponowany. Transportowych Caracali miało być 16 szt z puli planowanych 50. CH47 nie jest nam potrzebny a NH90 nikt nam prędko nie dostarczy. \"w trakcie przygotowania przetargu nasze służby nie zdołały dotrzeć do materiałów obnażających ewidentne mankamenty Caracal\" ciekawa teoria. Poczekajmy czy nasze służby dotrą do ogólnie dostępnych materiałów obnażających mankamenty AW101 proponowanego Polsce.

Viktor
wtorek, 13 lutego 2018, 14:13

Natomiast materiałów obnażających problemy NH90 jest pod dostatkiem.

Davien
wtorek, 13 lutego 2018, 12:26

Doprawdy? Po pierwsze S-70M nie będa dalej miały zastrzezonego wyposazenia, to sa po prostu uzbrojone smigłowce S-70i i tyle. Na CSAR nadaja sie kiepsko, jak lepsze od nich UH-60 DAP moga zabrac albo desant albo uzbrojenie więc... Rozumiem że wg ciebie Say stac nas na Ch-53 czy Ch-47, kilkukrotnie droższe od Caracali?? Oczywiscie NH-90 ma juz wersję CSAR/SOF?? Oj chyba nie:) Jakbys do tej pory nie zauważył, nie bralismy Caracali jako transportowych tylko jako wersje specjalne wiec powodzenia z tymi maszynami co wymieniłeś:)) Co do mankamentów Caracali , to jakos ponad 80% H225M uzywanych bojowo w Afryce jest sprawnych i lataja więc niezła wtopa. Oczywiście Francja też uzywa Ch-53 i Ch-47???

say69mat
środa, 14 lutego 2018, 09:14

Po pierwsze, skoro Caracale są genialne, a napęd Caracali - silniki Makila ... niezawodne. Jakim zatem to cudem NH90 jest wyposażony w turbiny Rolls Royce\'a??? Za Makilą, jako napędem NH90 przemawia istniejąca baza serwisowa oraz unifikacja części zamiennych, zdecydowanie ułatwiających łańcuch logistyki. Dlaczego Francuzi zdecydowali się na wybór nowego śmigłowca z kompletnie odmienną koncepcją zespołu napędowego i nowym silnikiem??? Jakim wreszcie cudem SKW nie zwróciła uwagi na problemy trapiące silniki i zespół napędowy Caracali i Cougarów, w trakcie operacji Serval w Mali???

Boczek
sobota, 17 lutego 2018, 21:17

\" problemy trapiące silniki i zespół napędowy Caracali i Cougarów, w trakcie operacji Serval w Mali\" - nie\" Problemy mają turbiny NH90 (wyżłobienia) w Mali i dlatego jesienią ubiegłego roku niemieckie NH90 otrzymały zakaz latania.

Davien
środa, 14 lutego 2018, 15:13

Po pierwsze panie Say NH-90 nie jest maszyna Airbusa tylko jest produkowany przez miedzynarodowe konsorcjum NH Industries i to oni decydują jakie będzie miał silniki W operacji Serval nie brały udziału Caracale, znowu wciskasz ten kit? Francuzi wybrali NH-90 do zastapienia starych wersji Pumy/Super Pumy jako smigłwoce transportowe i do zastapienia Lynxów i Dauphinów. Siły specjalne dalej uzywają Cougarów i Caracali bo NH-90 nie nadaje sie jako maszyna CSAR/SOF do tej pory z powodu wad nie są w stanie opracowac tych wersji tak więc jak zwykle panie Say....wtopa:)

rere
środa, 14 lutego 2018, 07:06

16 to były transportowe a 5 ewakuacji medycznej tak więc wtopa panie Davien

Davien
środa, 14 lutego 2018, 15:15

Z 50 maszyn 16 miało byc w wersji transportowej, a jak dla ciebie MEDEVAC to zwykły śmigłowiec to ... Jak zwykle chciałes sie wykazać i wykazałeś na minus:)

marinero
wtorek, 13 lutego 2018, 01:36

Zamiast Black Hawk- ow lepiej dopracować Gluszce przynajmniej sa polskie

Wojciech
wtorek, 13 lutego 2018, 21:27

Nie są polskie.

dropik
wtorek, 13 lutego 2018, 15:53

to smigłowiec rolniczy. Spojrz na to realnie :P

W3-pl
środa, 14 lutego 2018, 14:36

realnie to planowali montowanie Integrowanie sranie w banie z spike na H225M. ciekawe ile LAT? patrz krab czy biedaGawron....!!? a po wsadzeniu ekipy z LM-60 i granatami to ciekawe ilu by wrzucili na front w bardzo bojowej francuskiek klusce. Ale wtedy faktcznie rak nie potrzebny bo to biazancjum

Madry
wtorek, 13 lutego 2018, 14:41

A kto niby dopracuje jak zaklady sprzedane najpierw trzeba sobie ich odkupic.

MOL
wtorek, 13 lutego 2018, 12:04

Koniecznością jest wymiana silników na mocniejsze dać nową przkładnie aby przeniosła zwiększoną moc i dać głowicę na pięć łopat plus nowe łopaty Ale leonardo w Świdniku w to bawił się nie będzie

skipper
środa, 14 lutego 2018, 06:45

Dać to i tamto ależ komentarz

ddd
wtorek, 13 lutego 2018, 11:40

BH to czołg w porównaniu do głuszca BH spadały z kilkunastu metrów i nic załodze się nie stało taki głószec jak spadnie to wszyscy zginą.

marinero
wtorek, 13 lutego 2018, 01:34

Zamiast Black Hawk-ów lepiej dopracować Gluszce przynajmniej są polskimi maszynami

Wojciech
wtorek, 13 lutego 2018, 21:27

Nie są polskie. Fabryka została dawno temu sprzedana.

Marek1
wtorek, 13 lutego 2018, 00:36

Przypomnę jedynie, że parę dni temu Jordania otrzymała od USA ostatnie maszyny z transzy 36 szt. UH-60L/M jakie jordańska armia dostała \"w prezencie\" w zamian za bycie regionalnym sojusznikiem USA. Wielka szkoda, że nasi \"wodzowie\" w żaden sposób od wielu lat nie potrafią wyartykułować wobec USA, że chętnie widzielibyśmy analogiczne wyrazy wdzięczności za udostępnianie Stanom własnego terytorium i aktywów. Gdybyż tylko organizowano mistrzostwa świata w byciu frajerem ...

fer
wtorek, 13 lutego 2018, 17:27

Tak, USA maja psi obowiązek bronić całego świata i wydawać 4% dochodu, a Europejczycy mogą pasożytować na NATO, wydając 1% i obrażać USA na każdym kroku. Kiedyś to się USA znudzi...

dropik
wtorek, 13 lutego 2018, 15:54

USA nie mają tu takich interesów więc chcemy amerykańskie to płaćmy

Dyktatorek
wtorek, 13 lutego 2018, 00:15

Chciałbym przypomnieć zwolennikom Black Hawk z Mielca co nam zaoferowali w ostatnim przetargu ...była to wersja ze starą awioniką ze starymi płatami i bez uzbrojenia !!!...zresztą Świdnik był jeszcze \"lepszy\"...pomalowali cywilny śmigłowiec na zielono...i kazali nam uwierzyć że to wojskowy...przy czym ową wersję nie ma żadna armia i nie chce mieć....i tyle w temacie

zeus89
wtorek, 13 lutego 2018, 14:39

Poza uzbrojeniem to głupoty piszesz. PZL wraz z firmą Sikorsky należała do UTC i to polityki UTC nie zezwalały na sprzedaż uzbrojenia ale nadal była możliwa była budowa śmigłowca pod wybrane uzbrojenie. Dziś sytuacja zmieniła się o 180stopni bo Sikorsy wraz z PZL trafił do LM.

Davien
wtorek, 13 lutego 2018, 18:29

Nie była mozliwa . W Mielcu jedynym BH jaki mógł byc produkowany był własnie S-70i czyli okrojona z zastrzeżonych technologii wersja UH-60M ze sterowaniem silnikami i przekładnia z UH-60L i nic wiecej.

W3-pl
wtorek, 13 lutego 2018, 13:37

a jak Caracala zop? wystawili...z Exocet? CO?? kolejny typ pocisku p?okr dla... naszej mocarnej floty?? A Leonardo dostarcza AW-159 zintegrowane z Spike dla floty Filipin.

Boczek
sobota, 17 lutego 2018, 21:26

Każdy, ale to absolutnie każdy ZOP - tu oprócz AW101 - będzie musiał być dla nas zintegrowany z MU90. Osobiście wychodzę z założenia, że nasze będą ASW/ASuW i będą przenosily albo NSM albo RBS-15 i radarem przedłużą oczy pokładu korwet i NDR i będą i tak i tak musiały być z tymi pociskami zintegrowane. Żaden SH nie jest ani z MU90, ani z NSM/RBS-15 zintegrowany.

Davien
niedziela, 18 lutego 2018, 11:00

Caracale sa bazowo zintegrowane juz z Mu-90 a co do pocisków pokr to osobiscie byłbym z NSM. Radar tez jest w standardzie. wiec raczej wybór jakby kierowac sie mozliwosciami maszyny jest prosty.

Boczek
niedziela, 18 lutego 2018, 16:15

Tego nie wiem Davienie, bo się z tym nie spotkałem, ale ma to i tak małe znaczenie skoro: 1. Integracja uzbrojenia była w cenie, 2. Produkty są integrowane niejako pod jednym dachem - np. poprzez np. NH90.

Davien
poniedziałek, 19 lutego 2018, 23:53

Info o tym jest nawet na zwykłej wiki . Powstawały jako maszyny CSAR/SOF wiec radar to standard a torpedy pewnie dodali na wszelki wypadek

Boczek
wtorek, 20 lutego 2018, 13:33

1. Źródło [5] w angielskojęzycznej Wikipedii to troszeczkę za mało (MU90). Za to 2. Radar i FLIR były już zawsze od Chilijskiej wersji ASW/ASuW.

Davien
piątek, 23 lutego 2018, 10:21

A ma pan panie Boczek jakies żródło twierdzące że nie ma zintegrowanych bazowo MU-90? jeżeli tak to poproszę o nie.

Davien
wtorek, 13 lutego 2018, 18:32

A po kiego nam Exocet jak nasze Caracale miały latac w wersji ZOP, rozumiem że chciałbyś AM-39 stzrelac do zanurzonych OP:)) AW-159 to maleństwo w porównaniu z Caracalem więc się juz nie osmieszaj:)

W3-pl
środa, 14 lutego 2018, 14:26

Spike NLOS air-to-surface missile and a South Korea-developed torpedo...To tam gdzie lata \"Caracal\"? Nie pisano o tym z 2015? Nie chcieli H225M \"platformy\" do wszystkiego? Osmieszaj dalej AW-159 i siebie w zadufaniu wszechwiedzy.

Łukasz
wtorek, 13 lutego 2018, 16:18

Spoko ale w przetargu był zgłoszony 169 a nie Wildcat

Anty 50 C-cali przed 500
wtorek, 13 lutego 2018, 12:17

a jaka flota chce C-cala H225M zop? nijaka... i co wybrali takowe w 2015 u nas!!!

Davien
wtorek, 13 lutego 2018, 18:30

A jaka Flota wzięła S-70i ZOP czy AW-149 ZOP??? Oj chyba nikt:))

Anty C-cal przed 500+
środa, 14 lutego 2018, 13:06

szybko na Janes Defence. na stronie startowej o Singapurze, seahawkach ,torpedach, radarze tegosz typy a jakim \"walczy\" integruje rozumiesz? HeliBrasilia H225M - przez lata.

Boczek
sobota, 17 lutego 2018, 21:28

Szybko, to napisałeś coś czego nikt nie może zrozumieć.

Kozi
wtorek, 13 lutego 2018, 00:05

Jak nie ma pomiędzy na Apache albo Vaipery to modernizować mi 24. Szkoda czasu i piniedzy BH nie ma żadnych szans jako niszczyciel opancerzonych wozów w obrębie Rosyjskiej OPL.

Janusz
poniedziałek, 12 lutego 2018, 23:06

\"wprowadzenie wiropłatów wsparcia uzbrojonych w pociski przeciwpancerne mogłoby więc pozwolić na wzmocnienie potencjału uderzeniowego lotnictwa\". Raczej jego odbudowanie...

małe be
poniedziałek, 12 lutego 2018, 23:05

to jakiś żart. oczywistym jest że fakt montażu s70i w naszym kraju powinien być brany pod uwagę. za to otwiera się jakieś nieskończone przetargi. jeśli dalej tak będziemy robić to nikt u nas w przyszłości w nic nie zainwestuje. a mamy jakieś widoki na produkcję własnego śmigłowca? no właśnie. co nie zmienia faktu że powinniśmy się targować, bo maszyna jest droga. i oby się nie wycofali - czegoś takiego zwyczajnie nie potrafimy dziś zbudować. i jeszcze długo nie.

gnago
czwartek, 15 lutego 2018, 19:14

Weź rocznik statystyczny i popatrz produkcja lotnicza np w od lat 70 tych do dzisiaj. przemyśl i samodzielnie wyciągnij wnioski. Może odszukaj anegdotę jak vice prez. Ford za Gierka Mielec zwiedzał

Davien
poniedziałek, 19 lutego 2018, 23:54

I zastanawiał sie co to za zabytki tam stoja, no niestety porównując to z tym co było wtedy z USA.

mala
poniedziałek, 12 lutego 2018, 21:33

takiego i70 z mielca mona by brac.

Max
wtorek, 13 lutego 2018, 08:55

Lepiej orginała UH-60M.

małe be
wtorek, 13 lutego 2018, 22:00

pewnie że tak. cena 2x tyle minimum. natomiast kupując s70i być może dostalibyśmy zniżkę na jakąś liczbę uh-60 np. a mamy bieda blackhawka, którego nikt w sumie nie kupuje a produkcja kliku sztuk rocznie jest kompletnie nieopłacalna (czyli w perspektywie - do zamknięcia). ciekawe co było obiecywane amerykanom jak zdecydowali o produkcji s70i w Polsce? i to w tym bantustanie ma się cokolwiek nowoczesnego produkować? tylko wariat w to zainwestuje. a efektem będą nieskończone przetargi a wojsko zobaczy jakiekolwiek śmigłowce jak świnia niebo.

Boczek
sobota, 17 lutego 2018, 21:35

Mieliśmy wstawać z kolan. Jak byliśmy jeszcze na kolanach to tak rozmawialiśmy z oferentami. ### „to zamawiający, czyli Ministerstwo Obrony Narodowej określa to, czego potrzebują Siły Zbrojne, a nie oferenci wskazują, co mają do sprzedania\" ### http://www.defence24.pl/nie-ulegamy-naciskom-mon-odpowiada-na-list-prezesa-sikorsky-aircraft-corporation

JK
poniedziałek, 12 lutego 2018, 21:29

To dobra oferta dla wojsk ekspedycyjnych które gonią talibów po górach. Do wszystkich zwolenników zakupu śmigłowców szturmowych mam pytanie? Czy lecąc Apaczem chcieli by się zmierzyć z rosyjską opl???? Polska nie potrzebuje tych maszyn bo nie przetrwają one z sieciocentrycznej wielowarstwowej opl. Potrzebna jest silna opl i przeciwrakietowa oraz amunicja krążąca o różnym zasięgu.

JSM
wtorek, 13 lutego 2018, 21:33

100% poparcia.

Anty-Che
wtorek, 13 lutego 2018, 10:30

Ale my nie mamy zamiaru zaatakowac Rosji. Natomiast w przypadku kiedy Rosja nas zaatakuje jej wojska na naszym terytorium powinny być atakowane przez śmigłowce szturmowe. Obroną jest także kontratak.

alan
wtorek, 13 lutego 2018, 21:50

W przypadku, gdyby Rosja faktycznie chciała zaatakować, to po pierwsze wykorzystałaby przewagę w lotnictwie myśliwskim, a poza tym zapominasz, że ewentualne kolumny pancerne posiadałyby silną obronę przeciwlotniczą, więc kontratak przy użyciu śmigłowców raczej trudno sobie wyobrazić. Zresztą przy wszystkich konfliktach z udziałem śmigłowców wkraczały one do walki dopiero po zapewnieniu panowania w powietrzu przez samoloty myśliwskie.

edek
środa, 14 lutego 2018, 23:45

Taaak, szczególnie przykładem może być operacja Pustynna Burza, która rozpoczęła się od przelotu 9 AH-64 i zniszczeniu pociskami Hellfire stacji radiolokacyjnych wczesnego ostrzegania w Iraku, co jest świetnym potwierdzeniem twojej śmiałej tezy. Utrata kontroli własnej przestrzeni powietrznej jest równoznaczna z przegraniem wojny. Proszę o podanie przykładu jaki system OPLOT średniego zasięgu podąża za kolumną pancerną. Głównym zadaniem śmigłowców szturmowych jest niszczenie broni pancernej przeciwnika. Każda armia na świecie posiada i używa śmigłowców szturmowych.

gnago
czwartek, 15 lutego 2018, 19:25

Wejdź do lasu , zastanów się wymień różnice ukształtowania terenu obu państw. A jarzycie towarzyszu ZSU-57-2, ZSU-23-4 Szyłka - teraz Biała i jej ruskie następstwo typu 2K22 tunguzka Ciekawe czemu to wszystko na gąsienicach? A co do OPL średniego zasięgu to jak łopatą komara na żonie ubijać. A i głupio bo śmigłowce na wojnie latają nisko poniżej wierzchołków drzew

Davien
niedziela, 18 lutego 2018, 11:05

Gnago, zarówno totalnie nieudana ZSU-57-2 jak i ZSU-23-4 czy Tunguzka były na podwoziach gasienicowych bo miały ochraniac kolumny czołgów tyle że obecnie Szyłka jest bezsilna przeciwko smigłowcom szturmowym a i Tunguzka niewiele lepiej stoi. Zastepują ją Pancyry S1 a te jakos na gasiennicach nie jeżdzą. Oczywiście że OPL średniego zasięgu podąża za kolumnami czołgów, patrz choćby rosyjskie BUK-i

Łukasz
wtorek, 13 lutego 2018, 09:56

A co \"apacz\" miałby robić w zasięgu obrony przeciwlotniczej wroga? Aby przygotować skuteczną obronę nie wystarczy jeden składnik - obrona przeciwlotnicza. Oczywiście to kluczowy element, bez którego wojna jest na wstępie przegrana, ale samą opl nie powstrzymasz natarcia pancernego przeciwnika. Nie ma amunicji krążącej o dalekim zasięgu i głowicy zdolnej niszczyć pojazdy opancerzone. Nośnikami takiej broni są samoloty, drony, helikoptery i artyleria rakietowa. Krótki zasięg to pojazdy opancerzone i drużyna z ręcznymi wyrzutniami ppac. Najbardziej mobilnymi i najlepszymi (zarazem najdroższymi) są samoloty, drobny i helikoptery, ale aby ich użyć należy wypracować przewagę w powietrzu. Sama dobra opl + partyzanta z warmatami nic nie da. Siłę żywą można niszczyć z broni rodem z lat 60, a takiej broni Rosja ma od zastrzęsienia, ot choćby kilkadziesiąt tysięcy czołgów rodziny t-55, t-62 i t-64 (łącznie 20.000 sztuk?). Kolejne kilka tysięcy współczesnych czołgów klasy t-72, t-80 i t-90. I co zrobisz z takim zmasowanym natarciem bez lotnictwa?

Łukasz
wtorek, 13 lutego 2018, 09:37

A co \"apacz\" miałby robić w zasięgu obrony przeciwlotniczej przeciwnika? Pomału na defence pojawiają się takie kwiatki w komentarzach, że szczerze to ja nie wiem czy drodzy koledzy i koleżanki raczą żartować czy piszą poważnie.

Vvv
wtorek, 13 lutego 2018, 00:45

Rosja nie ma sieciocentrycznej OPL ani amunicji krążącej.

Black
poniedziałek, 12 lutego 2018, 20:57

Za 250 milionow sprzedali caly zaklad z patentami i licencjami co same licencje wiecej kosztowaly ,dorobek polskiej mysli technologicznej to niech teraz zamiast owsetu odzyskaja z 50 procent zakladu z prawami do bh .Niewidzę tu innego sposobu aby w czasie uzytkowania polska mogla robic niezaleznie swoje modyfikacje np. z innym uzbrojeniem.A odzyskanie zakladu rozlozyc w czasie wliczone w koszt zakupu blachowka. W innym razie przez okres uzytkowania wiecej zaplacimy za amunicje i serwisy niz sa warte te samoloty .Warto tez przypomniec owset z F 16 co zlomy od podstaw trzeba bylo remontowac tak ze taki zaklad to gratis powinni nam oddac.

Clash
wtorek, 13 lutego 2018, 09:40

Ale bzdury. Mi 2 to radziecka licencja a nie polska mysl techniczna.

gnago
czwartek, 15 lutego 2018, 19:28

W Świdniku robiony. Mielec robił samoloty i zastanawia mnie, ile to Mielec wypuścił samolotów agro w ostatnich dekadach. Ewidentnie to było wrogie przejęcie

Vvv
wtorek, 13 lutego 2018, 00:48

Czyli Mielec kłamał ze moze zaoferować uzbrojone Biedo hawki s-70i skoro zostały one certyfikowane dopiero po 3 latach od złożenia oferty? Pięknie ;) a ten uzbrojony s-70i ledwo co lata oraz desant liczy az 2 osoby

Anty 50 C-cali przed 500+
wtorek, 13 lutego 2018, 12:14

a ten uzbrojony w Exocet w Brazylii jak i zestrzelony w Meksyku - przed dostarczeniem finalnego 12 MA 5 LUDZI...w kokpicie. O jednego mniej jak ci biedacy w rozbitym blisko Moskwy \"cywilu\"

vvv
środa, 14 lutego 2018, 13:32

w meksyku zostal zestrzelony z granatnika przeciwpancernego. wersja morska to nie desant poniewaz cala kabina jest zajeta przez wyposazenie dodatkowe radary/sterowanie itp i rakiety przeciwokretowe. uzbrojony caracal w ppk + pancerz (czego nie ma s-70i) nadal zabiera 28 w pelni uzbrojonych zolnierzy.

Vvv
wtorek, 13 lutego 2018, 00:46

Patent na słabego sw-3 sokoła będąca modernizacja czajnika mi-2? Zakład w stanie upadku?

DyZIO
poniedziałek, 12 lutego 2018, 20:52

Tylko \"litle bird\" w konfiguracjach UH i AH reszta propzycji to łabędzi śpiew trzeba realnie patrzeć a nie marzyć

Jassm
poniedziałek, 12 lutego 2018, 20:04

Poczujemy rasowych śmigłowców szturmowe które pod osłoną naszego opl mogły zwalczać jednostki wroga operuje na naszym terenie, w warunkach wojennych przerzut wojsk śmigłowcami jest ryzykowny stąd pilna potrzeba ukierownkowania naszych sił zbrojnych na silne lotnictwo, artylerie dalekiego zasięgu, oraz opl średniego i bliskiego zasięgu tylko wtedy coś wkurzam nikt zdrowy nie będzie ani atakował Rosji , tylko i wyłącznie opieramy nasza armię na wypadek obronny i wsparcia działań NATO w jakieś dziurze.

LOL
wtorek, 13 lutego 2018, 10:14

Pod jaką osłoną OPL? I co z OPL przeciwnika? Śmigłowce szturmowych to ostatnie czego nam trzeba. Wydawanie na nie miliardów, w obliczu olbrzymich wielu bardziej pilnych potrzeb naszych SZ to sabotaż.

Ehh
wtorek, 13 lutego 2018, 16:24

To zależy jakiego przeciwnika bo Obwód Kaliningradzki można zaorać artylerią. Nam trzeba wszystkiego bo nic nie mamy a potrzebna jest i OPL i broń pancerna i lotnictwo itp. a wydajemy pieniądze na tworzenie nowych stołków, projektowanie nowych mundurów, przenoszenie baz z jednego w drugie miejsce w Polsce... no i jeszcze na węgiel, krówki, drogi, samoloty VIP i kiełbasę wyborczą.

Antex
środa, 14 lutego 2018, 12:35

Ehh mylisz się, bardzo się mylisz ... wojna nie wiadomo czy będzie, a nowe mundury zawsze się przydadzą na defiladach i uroczystościach. Nowe stołki tez są niezbędne ... dla tych co na nich będą siedzieć. A jakby tak nie daj Boże wojna jednak przyszła ... to samoloty VIP są, czyli najważniejsza sprawa zabezpieczona. Za dobre drogi Bundeswehra i krasnoarmiejcy tez będą wdzięczni ...łatwiej przerzucać oddziały okupacyjne.

LOL
wtorek, 13 lutego 2018, 18:51

Całkowicie się zgadzam. Priorytety to OPL, artyleria, nowe BWP, rozpoznanie... Śmigłowce szturmowe są na końcu kolejki.

Nieee
poniedziałek, 12 lutego 2018, 19:46

Bez jaj w tej konfiguracji plus podkadlubowa armata 20mm to koszt porównywalny do Apache 64 przypominam ze to nie nowość bojowy black hawk istnieje ponad 10 lat w oryginale a tu s-70 dobra dla policji i straży leśnej może je poślemy do puszczy Białowieskiej tylko nowy wariant Mi-17 tanio i lepiej pod każdym względem Rosjanie się ucieszą albo kazachstan

Clash
wtorek, 13 lutego 2018, 09:43

Tak a wrazie W to czesci zamienne skad ? Pewnie skadinad albo z kontrabasu je wytrzasniesz

Antex
środa, 14 lutego 2018, 12:37

Nie przesadzaj z tymi częściami zamiennymi. \"W\" to nie będzie czas rzędu kilku miesięcy lub tygodni. wszystko rozstrzygnie się w kilka dni lub kilkadziesiąt godzin.

Anty 50 C-cali przed 500+
poniedziałek, 12 lutego 2018, 19:06

...przez DWA lata strzelania... to dla zafascynowanych DWOMA lotami testowymi od 2013 C-cala w wersji zon(awodnych). w Brazylii...na koszt? a Rafael pokazuje filmik o strzelaniu spike ER w trybie Manual = nurkuje na pojazd ukryty za wysokimi drzewami. jak Stuka Rudla. czy Warmate atakuje tak? to jak sensacje XXI wieku

Davien
wtorek, 13 lutego 2018, 08:11

A ile lotów jako ZON/ZOP wykonał S-70i czy AW-149, czyzby całe zero?? Naprawdę daruj sobie...

Anty 50 C-cali przed 500+
wtorek, 13 lutego 2018, 12:08

daruj sobie i czytaj ukochanego Airbus. helicopters. do DZISIAJ lata JEDEN jedyny C-cal w wersji ZON uznany z zajebiaszczy prawie...trzy lata temu

Davien
środa, 14 lutego 2018, 08:26

A co nas interesuje wersja ZON, nigdy taka nie była zamawiana więc niezła wtopa:) Napisz może ile lata S-70i czy AW-149 w tej wersji Oj czyzby totalne zero i nawet za 10 lat nie będzie:)

Kris
poniedziałek, 12 lutego 2018, 18:22

Przeciwpancerny Black Hawk to tylko dobrze uzbrojona maszyna transportowa i nie ma szans na zastąpienie śmigłowców uderzeniowych choć a i owszem może jak najbardziej współdziałać z kawalerią powietrzną i innymi jednostkami mobilnymi jest więc klasycznym śmigłowcem wsparcia pola walki a jako śmigłowiec stricte uderzeniowy musi być to maszyna wyspecjalizowana opancerzona np. AH-64 Apache

Vvv
wtorek, 13 lutego 2018, 00:47

W tej wersji desant liczy az 2 osoby:)

Będzie jak zawsze.
poniedziałek, 12 lutego 2018, 18:07

No i to by było ok, tak na połowę- może więcej- naszych potrzeb. Szturm i transport jest, budowany na naszym podwórku-> serwis pod ręką, na pewno będzie używany hurtowo, więc nie będzie za drogi. Normalnie ideał. Szkoda że nie kupimy :)

omg
poniedziałek, 12 lutego 2018, 18:03

Jeszcze chcą męczyć te stare krowy Mi-24 ? Złomiarze już się pytają.

autor
poniedziałek, 12 lutego 2018, 17:57

Tak to coś dla nas W dzisiejszych czasach śmigłowiec to przede wszystkim taksówka pola walki ( patrz doświadczenia z Donbasu - z powodu MANPADS nie latają tam w pobliżu linii frontu ) ale w szczególnych warunkach (przeszkody terenowe umożliwiające szybkie ukrycie śmigłowca po odpaleniu rakiet )w wysłanie kilkunastu s70 na nacierającą dywizję pancerną zatrzyma natarcie

dropik
wtorek, 13 lutego 2018, 16:00

ale weź pod uwagę, że ukrainskie smigłowce nie były wyposażone w systemy samoobrony , a jesli już to takie jak w latach 80tych. oczywiście nie są one remedium na wszystko i zawsze ale nie ma broni która jest niezniszczalna

Kick
poniedziałek, 12 lutego 2018, 17:37

Maszyna jakiej potrzeba zamiast kosztownego programy Kruk, sprawdzona a do tego z zapleczem produkcyjno remontowym w kraju.

-CB-
wtorek, 13 lutego 2018, 00:49

Gdzie niby została sprawdzona ta wersja produkowana u nas? W dodatku gdzie mu do prawdziwych śmigłowców wsparcia, nie mówiąc już o szturmowych...

Kick
wtorek, 13 lutego 2018, 12:15

A BH nie jest sprawdzoną konstrukcją na wszelkich możliwych teatrach działań? Nie mamy zaplecza i fachowców tam pracujących? Gdzie bliżej naprawiać w kraju czy za granicą? Nigdzie nie napisałem że to szturmowy śmiglak. Nie ma to jak koncert życzeń czego to byśmy nie chcieli, tylko pieniędzy na to brak. Lepsza ta opcja z możliwością konfiguracji do różnych zadań niż sny o potędze nie do zrealizowania.

Davien
środa, 14 lutego 2018, 08:28

Program Kruk to akurat smigłowce szturmowe a ty proponujesz zastapic je uzbrojona cieżarówka, bo tym jest S-70i. Z normalnym Battlehawkiem czy UH-060 DAP ma niewiele wspólnego.

-CB-
środa, 14 lutego 2018, 00:33

Nie, akurat ten \"BH\" nie jest sprawdzoną konstrukcją, bo to tak naprawdę wersja cywilna, całkiem odmienna od używanych \"na wszelkich możliwych teatrach działań\".

zxcvb
poniedziałek, 12 lutego 2018, 16:25

Bell AH-1Z wydaje się być bardziej zwrotny i przystosowany do taktycznego użycia w PL niż BlackHawk.

czytelnik
środa, 21 lutego 2018, 03:00

Bo Bell AH-1Z jest sprzętem dobrym, skutecznym i sprawdzonym. Stosunkowo łatwym w naprawie bez specjalistycznego serwisu. Zanim sami byśmy \"stworzyli\" własną maszynę tego typu to Bell AH-1Z z 10 lat spokojnie posłuży. Jego wielkość umożliwia lądowanie na łajbach :) tych co aktualnie buduje się w stoczniach. Ciekawy jestem ile mozna było by zakupić Bell AH-1Z za cenę 50 Caracanów.

Piotr
poniedziałek, 12 lutego 2018, 15:43

Wydaje sie rozsądnym i możliwym budżetowo rozwiązaniem . Apache i Tigery można odstawić i tak nas na nie nie stać , remonty starych są bez sensu, noy koncept jak Magusta raczej tylko teoretyczny . A ten wpisuje sie w naszą armie bo i uniwersalny i niezbyt drogi choć nienajlepszy to jednak realny ....no chyba ze postępowania analityczne i dialogi potrwają tyle że będziemy już bardzo bogatym krajem i kupimy coś lepszego za gotówke ;-)))) ha ha ha

as24
poniedziałek, 12 lutego 2018, 15:39

Super wygląda z tymi osłonami na silnikach i uzbrojeniem mam nadzieję że ten produkt zainteresuje MON i jak najszybciej kupować bo nie mamy nic dosłownie nic.

sadewert
poniedziałek, 12 lutego 2018, 21:50

do as24________jestes w bledzie - mamy samoloty dla VIP -ow i calą mase analiz , dialogow , zalozen , odpraw , konferencji , prezentacji i zapowiedzi i to zupelnie powinno nam wystarczyc! do tego Blue Thunder z filmu \"Blekitny grom\" tez super wyglada i dlatego i tylko dlatego powinnismy go zakupic! bo super wyglada!

warkot
poniedziałek, 12 lutego 2018, 15:37

I ten śmigłowiec jest rozwiązaniem naszych problemów mi24 nie mają resursów ani uzbrojenia transportowe mi ledwo zipią a tu mamy rozwiązanie pomostowe uderzenie i transport w jednym taki kompromis bo nie czarujmy uderzeniowców szybko nie kupimy a tu mamy 2 w jednym tylko trzeba działać kupować a nie ciągłe dialogi z których nic nie wynika a tylko tracimy cenny czas czy w końcu możemy być mądrzy przed szkodą ?

Jeery
poniedziałek, 12 lutego 2018, 15:23

Idealny do OT i te rakiety fajowo by było tak po 20cia na każdą brygadę!

Wojciech
poniedziałek, 12 lutego 2018, 15:21

Priorytetem jest wprowadzenie do sił operacyjnych Przeciwpancernych Black Hawk produkowane w Polsce nie jak caracale i do tego sprawdzona i wytrzymała konstrukcja co najmniej 50 sztuk na cito.

zdziwiony
poniedziałek, 12 lutego 2018, 21:38

Sprawdzonego w walce z kartelami w Kolumbii.

Ggg
poniedziałek, 12 lutego 2018, 19:33

Jasne. Może do sokoła hellfire’y zamontujemy bo taniej? Na cito to Apache a nie jakiś ersatz.

Willgraf
poniedziałek, 12 lutego 2018, 15:17

z pickupa robi się wyrzutnie rakiet , to i z cywilnego śmigłowca robi się przeciwpancerny, już się nie używa nazwy szturmy:) Bida Papier Anty Panzer Hawk by Disney & Lockheed Martin

sylwester
poniedziałek, 12 lutego 2018, 23:03

jak poczytasz o bh 60 to doczytasz że amerykanie używają ich jako przeciwpancernych od samego początku , była to taka maszyna uniwersalna

Davien
wtorek, 13 lutego 2018, 08:14

Akurat nie , w USA uzbrojone Blackhawki uzywane sa jako maszyny wsparcia a nie przeciwpancerne. Do tego sa to wersje normalnych BH a nie okrojonego S-70i

sylwester
wtorek, 13 lutego 2018, 15:45

ale ma zamontowane przeciw pancerne rakiety kierowane , można ma podpiąć i może przenosić , s70 nie mógł , a teraz może

Davien
wtorek, 13 lutego 2018, 18:36

I co z tego, rozumiem ze chcesz ta krowę wysłac do ataków szturmoweych na rosyjskie pułki pancerne?? Panie Sylwester UH-60L/M DAP latające w USA sa znacznie lepsze i jakos nikt ich na czołgi nie chce tam wysyłać, a przenoszą więcej uzbrojenia i mają lepsze systemy obrony. Pakiet Battlehawk był dawno dostepny, ale nie robi to z S-70i UH-60M DAP, nie ta kategoria.

Oko
poniedziałek, 12 lutego 2018, 15:02

Gotowa recepta na chorobę która choruje nasza armia jest w zasięgu ręki ale pewnie dialog techniczny wymagania polonizacja offset potrwają z 10lat zanim kupi się taki śmigłowiec! Zwłaszcza że program KRUK leży a MI 24 nie mają praktycznie wartości bojowych bez rakiet p.panc

QVX
poniedziałek, 12 lutego 2018, 15:30

Hellfire z laserem to złom do ganiania partyzantów. Inne pociski OK.

Myśliciel
wtorek, 13 lutego 2018, 07:25

Właśnie skasowali Homara, bo na rezydentów nie było, a Wam się marzą nowe śmigłowce he he. Pusty śmiech mnie ogarnia. Brakło Antka i się skończyła modernizacja

zeujs89
wtorek, 13 lutego 2018, 14:56

Antek coś zmodernizował?

Reklama
Reklama
Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama
Reklama