Przeciwko Iskanderom, S-400 i okrętom. Nowe rakiety taktyczne US Army [ANALIZA]

15 czerwca 2020, 08:46
11506362_0-58-1281-750_1000x0_80_0_1_9b92b7dbcee1d627efc3d904d7948aca 2
Rys. Lockheed Martin

Amerykanie przygotowują się do wprowadzenia nowego typu pocisków taktycznych, opracowywanych w ramach programu PrSM. Zapewnią one skokowy wzrost potencjału amerykańskiej artylerii rakietowej, dziś używającej pocisków ATACMS. Rozwój tych systemów może też mieć znaczenie dla Polski.

Program PrSM (Precision Strike Missile) to jeden z priorytetów modernizacji amerykańskich wojsk lądowych. W jego ramach zakłada się wprowadzenie nowego pocisku taktycznego, uzupełniającego a w konsekwencji zastępującego używane obecnie ATACMS. Zakładał on od początku wprowadzenie pocisków o donośności do około 500 km. Ponadto, w jednym kontenerze startowym miały się mieścić dwa nowe pociski (zamiast jednego ATACMS), dzięki czemu wyrzutnia HIMARS mogłaby dysponować dwoma nowymi rakietami, a cięższa M270 MLRS – czterema.

Znaczenie tego programu wzrosło po tym, jak Stany Zjednoczone wycofały się z traktatu INF, w reakcji na złamanie tej umowy przez Rosję. USA mogą bowiem teraz bez przeszkód zwiększać donośność systemu PrSM. Jednocześnie otrzyma on zupełnie nowe zdolności, dające skokowy wzrost potencjału w stosunku do obecnych rakiet ATACMS. O szczegółach rozwoju PrSM napisał serwis Breaking Defense.

W 2023 roku wstępną gotowość ma osiągnąć pierwszy wariant tego pocisku – osiągający donośność ponad 500 km, z naprowadzaniem INS/GPS (a więc przeznaczony przede wszystkim do zwalczania celów o znanych dokładnie koordynatach). To, w połączeniu z faktem iż wyrzutnie HIMARS/MLRS będą mogły zabierać dwukrotnie więcej tych rakiet w stosunku do obecnych ATACMS, już daje duże zwiększenie potencjału bojowego.

Dwa lata później do służby ma jednak wejść odmiana „Spiral One”, z nową głowicą samonaprowadzającą. Będzie ona kierowana z pomocą głowicy wielosensorowej – pasywnej radiolokacyjnej oraz termowizyjnej w ostatniej fazie lotu. Dzięki temu pociski tego typu będą mogły zwalczać cele ruchome, zarówno na ziemi jak i na morzu. Będą więc mogły służyć do zwalczania okrętów, ale i nieprzyjacielskich systemów radarowych/przeciwlotniczych, nawet gdy nie wiadomo jakie jest ich dokładne położenie.

Jak zauważa Breaking Defense, oznacza to iż system PrSM może być szczególnie przydatny nie tylko w rejonie Azji i Pacyfiku (jako broń przeciwokrętowa), ale i na teatrze europejskim, gdzie mógłby zostać wykorzystany np. przeciwko elementom rosyjskich systemów obrony powietrznej, takich jak S-400. Innym zagrożeniem, z myślą o którym rozwijane są PrSM, są z pewnością rosyjskie kompleksy uderzeniowe, takie jak Iskander.

Na początku czerwca przeprowadzono pierwsze testy w locie głowicy przeznaczonej dla PrSM. System ten został zamontowany pod skrzydłem samolotu, a następnie śledził – przy pewnych ograniczeniach – cele ruchome. Test przebiegł zgodnie z założeniami.

Kolejne planowane odmiany tego systemu to Spiral Two, dysponujący prawdopodobnie głowicą z subamunicją oraz Spiral Three – o donośności do 700-800 km. Na razie nie jest znany szczegółowy harmonogram ich wprowadzenia, jednak może do tego dojść po 2025 roku.

Artyleria rakietowa priorytetem US Army

Program PrSM to jeden z kilku projektów mających na celu skokowe wzmocnienie artylerii rakietowej US Army. Po rosyjskiej agresji na Ukrainę Amerykanie doszli do wniosku, że wymaga ona istotnego wzmocnienia. Powód jest prozaiczny: w czasie operacji w Iraku czy Afganistanie Amerykanie wykorzystywali lotnictwo w pełni swobodnie, niemal tak jak artylerię. W czasie pełnoskalowej wojny wyrzutnie rakietowe mają jednak szczególnie przydatne cechy – relatywnie łatwo jest ukryć je w terenie, przemieszczać i nie wymagają one wsparcia dużych oraz stacjonarnych baz, stanowiących łatwy cel dla potencjalnego przeciwnika dysponującego systemami uderzeniowymi. Na decyzję o zwiększeniu zaangażowania w modernizację artylerii rakietowej (i artylerii w ogóle – jako pierwszy element tzw. „wielkiej Szóstki priorytetów modernizacyjnych) mogły też wpłynąć analizy doświadczeń z wojny na Ukrainie, gdzie była ona stosowana z dużą skutecznością (nie tylko zresztą przez Rosjan).

Z dokumentów budżetowych US Army wynika, że wojska lądowe chcą docelowo zakupić ponad 2400 pocisków PrSM. Wejdą one na uzbrojenie wyrzutni MLRS M270 i HIMARS. Również drugi rodzaj pocisków, używanych przez te wyrzutnie, ma przejść modernizację. Standardowe, używane dziś GMLRS mogą razić cele na dystansach do maksymalnie 70-85 km, ale w opracowaniu znajduje się już system GMLRS-ER, o zasięgu wydłużonym do 200 km. W praktyce więc w ciągu dekady donośność amerykańskiej artylerii rakietowej zostanie zwielokrotniona.

Również inne elementy artylerii rakietowej USA mają podlegać modernizacji. W najbliższym czasie przewiduje się rozmieszczenie nowego systemu kierowania ogniem AFATDS 7.0 firmy Leidos (obecną, starszą choć modernizowaną wersję dostarcza Raytheon). AFATDS 7.0 ma być m.in. bardziej mobilny i dostosowany do operowania w warunkach silnego przeciwdziałania przeciwnika (obecnie w stanowiskach dowodzenia szczebla batalionu m.in. dla HIMARS wykorzystywane są namioty).

Z AFATDS 7.0 będą prawdopodobnie łączone również nowe systemy rażenia poziomu operacyjno-strategicznego, np. wyrzutnie pocisków hipersonicznych bazowania lądowego. W dłuższej perspektywie zakłada się integrację tego systemu z IBCS, tak aby dane o celach (np. wyrzutniach rakiet balistycznych potencjalnego przeciwnika) mogły być zbierane również za pomocą radarów obrony powietrznej. Dzięki temu artyleria polowa i przeciwlotnicza mogłyby działać w ramach połączonego systemu ognia, aby skutecznie zwalczać zagrożenia.

Oprócz zwiększania zdolności technicznych, Amerykanie stawiają również na odbudowę potencjału ilościowego. Do niedawna wojska lądowe USA dysponowały 225 wyrzutniami MLRS i ok. 360 HIMARS, ale te liczby wkrótce ulegną zmianie. Pentagon zlecił w ubiegłym roku koncernowi Lockheed Martin przeprowadzenie prac związanych z przywróceniem do służby pierwszej partii ok. 50 z łącznie 160 wyrzutni planowanych do wznowienia eksploatacji, w nowym standardzie M270A2.

US Army wstępnie założyła, że każdej z dywizji ma przypadać jeden batalion (dywizjon) artylerii rakietowej z MLRS. Obecnie te wyrzutnie wchodzą jedynie w skład brygad artylerii rakietowej, będących jednostkami wyższego szczebla (np. korpusu). Nota bene, jedną taką jednostkę już sformowano – w Europie. Mowa o 41 Brygadzie Artylerii, stacjonującej w Niemczech i dysponującej dwoma batalionami MLRS.

Wojska lądowe USA zamierzają też pozyskać przynajmniej kilkadziesiąt dodatkowych wyrzutni HIMARS, m.in. z myślą o rozmieszczeniu w magazynach Army Prepositioned Stock na zachodzie Europy. Liczebność swoich jednostek HIMARS zwiększy też Korpus Piechoty Morskiej, dla którego to te wyrzutnie – lżejsze i dysponujące mniejszą siłą ognia, ale łatwiejsze do przerzutu od MLRS – mają stanowić podstawę uzbrojenia artylerii rakietowej. Uznawanej za szczególnie istotną w kontekście zagrożenia ze strony ChRL i konieczności przygotowania do zwalczania celów morskich (mają do tego służyć zarówno HIMARS, jak i nowo wprowadzane wyrzutnie rakiet NSM). To wszystko powoduje, że amerykańska artyleria rakietowa dalekiego zasięgu będzie w nadchodzących latach głęboko modernizowana i nabierze większego znaczenia.

Amerykańska artyleria dalekiego zasięgu a Polska

Rozwój systemów opartych na MLRS/HIMARS ma również polski kontekst. Warszawa podpisała w 2019 roku umowę na zakup jednego dywizjonu HIMARS, w standardowej konfiguracji (np. z istniejącą wersją AFATDS, pociskami ATACMS i GMLRS), bez transferu technologii i z relatywnie niewielkim zapasem amunicji. PMT do 2035 roku zakłada dalsze zakupy, jednak szczegóły nie są znane.

Wcześniej, od 2015 do 2018 roku prowadzono postępowanie mające na celu pozyskanie trzech dywizjonowych modułów ogniowych Homar w konfiguracji dostosowanej do krajowych wymogów i zintegrowanej z polskimi elementami (ZZKO Topaz, pojazdy Jelcz), od konsorcjum polskich spółek z liderem najpierw HSW a następnie PGZ (która w 2016 roku przejęła rolę lidera). Partner zagraniczny miał zostać wybrany a następnie dostarczyć technologie rakietowe (rakiety do wyrzutni wieloprowadnicowych miano produkować w kraju na licencji). Tamtego postępowania z różnych przyczyn nie udało się jednak sfinalizować, choć w 2017 roku rekomendowano propozycję obejmującą właśnie system HIMARS jako bazę dla Homara.

Nie ma wątpliwości, że potrzeby Sił Zbrojnych są dużo większe, a w nadchodzących latach znaczenie tego rodzaju systemów będzie rosło. Gdyby program Homar zrealizowano w pierwotnej formule, zbrojeniówka byłaby dużo lepiej przygotowana na przyjęcie transferu technologii pocisków nowej generacji w kolejnych obszarach. Teraz jednak proces budowy krajowego potencjału do systemu HIMARS będzie trzeba zaczynać od początku, o ile takie decyzje zostaną podjęte. A jest o co walczyć, bo Strategiczny Przegląd Obronny rekomendował Polsce posiadanie nie 20, a około 160 wyrzutni systemu Homar. Z kolei działania Amerykanów, którzy sami wzmacniają artylerię rakietową, świadczą o tym że rekomendacje SPO – co do kierunku – były słuszne. Czy tym razem, przy oczekiwanych w dłuższej perspektywie zakupach kolejnych elementów artylerii rakietowej dalekiego zasięgu uda się połączyć rozbudowę zdolności obronnych z budową bazy przemysłowej?

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 297
Reklama
Veritas
poniedziałek, 29 czerwca 2020, 03:05

Należałoby jeszcze wspomnieć o traktatach ograniczających zbrojenia - ABM oraz INF, które przestały obowiązywać za sprawą polityki USA. To wielce znamienne, że Amerykanie mówią o pokoju, tylko i wyłącznie wtedy, gdy są do tego zmuszeni przez określone uwarunkowania. Jeżeli chodzi o taktyczną broń atomową, to zwrócę uwagę na pewien istotny fakt. Rosjanie mogą użyć takiej broni przeciwko Amerykanom w Europie, jednak nie zagrożą w ten sposób kontynentalnemu terytorium USA. Natomiast Waszyngton przy użyciu taktycznej broni nuklearnej może zaatakować Moskwę i to nie tylko w przenośni, ale również dosłownie...

Obserwator
czwartek, 9 lipca 2020, 22:57

Jeśli tak to "The End". Czy ktoś przetrwa taki scenariusz? Odpowiedź byłaby symetryczna i natychmiastowa. Więc nie przetrwałby również Waszyngton. Kto w takim razie będzie zwycięzcą, skoro nie będzie komu świętować?

Jacek
poniedziałek, 29 czerwca 2020, 03:00

Warto wspomnieć, że w 2018 roku Pentagon przygotował Nuclear Posture Review (NPR), stanowiący plan wzmocnienia amerykańskiego arsenału nuklearnego i zmiany strategii jego użycia w przypadku konfliktu zbrojnego. Administracja amerykańska planuje zwiększenie liczby głowic nuklearnych o mniejszej mocy, modernizację istniejącej broni atomowych i prace nad nowymi jej rodzajami. Zakłada się przy tym znaczne zróżnicowanie sposobu przenoszenia ładunków nuklearnych, żeby "były łatwiejsze w użyciu" (cytat). Nowa doktryna USA przyjmuje za dozwolone użycie ładunków jądrowych w odpowiedzi na znaczący atak konwencjonalny. Nuclear Posture Review ma szczególne znaczenie dla krajów europejskich, w tym Polski, gdyż podkreśla gotowość USA do użycia broni atomowej na szczeblu taktycznym. Rezygnacja z ograniczeń traktatowych i ewentualne działania "deeskalacyjne" (cytat) mogą mieć i to nie tylko dla Europy, ale całego świata wyjątkowo tragiczne konsekwencje...

tadek
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 10:08

Takie rakietki z głowicami atomowymi ustawione w Estonii to jak niemal pistolet z odwiedzionym kurkiem przystawiony bezpośrednio do głowy Putina. Nawet nie drgnie aby nie sprowokować do pociągnięcia za spust.Taka zabawka to może nawet trafić i w Naszą rękę . I pozamiatane.

Łowca trolli
poniedziałek, 29 czerwca 2020, 02:53

Tadziu, spraw sobie lepiej jakąś zabawkę... Może być nawet rakietka, ale tenisowa oczywiście. Natomiast odradzam zabawy pistolecikami, nawet plastikowymi. Zrozumiałeś? Pytanie ma charakter retoryczny... ;-)

dropik
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 09:03

małe rakietki z małymi głowicami. jak nie trafią dokładnie to nikt i nic nie ucierpi

Andrettoni
czwartek, 18 czerwca 2020, 05:01

Biorąc pod uwagę "konflikt chińsko-indyjski" nasuwa się pytanie kto ma więcej oleju w głowie i czy nie warto zrobić szkolenia w walce na kije? Były rakiety, powstały przeciwrakiety, a teraz przeciw-przeciwrakiety. Co dalej?

codybancks
sobota, 20 czerwca 2020, 17:17

Przeciw kije samobije !!! Jest to niesamowity konflikt dwóch imperialnych mocarstw którym się wydaje , że są pępkiem Świata !!! Najbardziej agresywni są Chińczycy i to we wszystkich kierunkach granic !! Tybet mogli sobie rozgrywać w inny w inny sposób !! Tybet mógłby być oazą turystyczną i zarabiali by na tym ,a nie niszczyć i kulturę i ludzi !!!

JW
środa, 17 czerwca 2020, 20:51

Wszystkich bez wyjątku - zachwyconych amerykańskim poziomem wojskowej technologii cyfrowej /szczególnie Dawiena - bo F3/ zapraszam do przeczytania dwóch artykułów w Cyber Defence na temat poziomu wyszkolenia i fachowości najlepszych amerykańskich hakerów oraz jak producent robi w konia Pentagon z oprogramowaniem samolotów F-15. Toż kucharz Putina ze swoimi hakerami - zostanie - bezrobotny. panie DaVien - larum -grają.

ruski stek bzdur...
środa, 17 czerwca 2020, 22:42

Faktycznie lepiej się zachwycać syfem, brudem i biedotą :) OK Norylsk to piękny kurort, gdybym miał na drugie buty, to bym tam pojechał lub poszedł na urlop :)

Paragraph23
środa, 17 czerwca 2020, 23:21

@ruski stek bzdur... Najlepiej zachować zdrowy umiar. Zachwycać się dziewczyną czy żoną. ps. o co to chodzi z tą drugą para butów ?

czwartek, 18 czerwca 2020, 11:32

Widzisz, biedactwo, nawet nie wiesz, że można mieć drugą parę butów;))) ale nie w Rosji...

idiotów nie sieją oni sami się rodzą
czwartek, 18 czerwca 2020, 13:36

Znowu szachu problem z butami? Poproś-wyślemy.

Gdyby twój ojciec używał prezerwatywy, to musieliby siać.
sobota, 20 czerwca 2020, 11:45

Ty i buty, bo pęknę że śmiechu... jedz w nich do Norylska

bender
piątek, 19 czerwca 2020, 22:18

Rosstat czy jak to się tam nazywa przeprowadził ogólnokrajowe badanie i wyszło, że 1/3 rosyjskich rodzin nie stać na drugie buty dla wszystkich co roku. Z wysyłką butów masz świetny pomysł. Dla ocieplenia stosunków powinniśmy zorganizować ogólnonarodową zbiórkę na buty dla rosyjskich rodzin. Zakupy jedynie od polskich producentów. Dobry uczynek, stymulowanie gospodarki i propagandowy prztyczek w jednym.

zielona karta
niedziela, 21 czerwca 2020, 20:37

A to w Montanie to badanie było?

Davien
sobota, 20 czerwca 2020, 17:01

Bender, no co ty, przeciez Putin zaraz by ogłosił wielkie embargo na buty:))

JW
niedziela, 21 czerwca 2020, 12:13

Panie Davien i panie Bender - jak na znawców sił zbrojnych i uzbrojenia to wasza wypowiedź o ilości par butów na jednego Rosjanina w kontekście tego artykułu i artykułów w Cyber-Defence o nędznych hakerach i przestarzałym oprogramowaniu do F35 jest wielce pouczająca i porażająca. Może byście tak porównali "humanitarne" i chrześcijańskie chowanie zmarłych na wirusa czy też zgodne z prawami człowieka - działania policji. A w Rosji - buty będą potrzebne jak się klimat ociepli. Na razie walonek i onuc mają w bród - dlatego tak szybko odbudowali siły zbrojne w Arktyce po katastrofalnych latach współpracy z Zachodem za Gorbaczowa i Jelcyna. Tylko Panowie - patrzcie i podziwiajcie. I podziwiajcie też wojskowych amerykańskich, którzy szukają sposobów /o tym powyższy artykuł/ aby móc strefy anty dostępowe kompleksów S-300, S-400 i S-500 osłabić a Iskandery oraz kompleksy rakiet obrony wybrzeża móc skutecznie unieszkodliwić. Bo bez tego - każdy konflikt z Rosją - nawet lokalny skończy się dla nas katastrofą.

ruski stek bzdur...
niedziela, 21 czerwca 2020, 22:17

He he... trochę rychło w czas, bo właśnie na D24 jest analiza tych twoich systemów S-300, S-400 w Syrii i jak je Izrael lekceważy. Więc te strefy " anty dostępowe" co ci sputnik o ich cudowności do łba wbija, możesz sobie w onuce wsadzić :)

JW
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 10:33

Ruski - cieszę się, że czytasz inne artykuły Defence. Proszę tylko abyś czytał je ze zrozumieniem. Bo o strefach anty dostępowych nie ja mówię, tylko najważniejsi dowódcy NATO i USA. A co do RT i Sputnika - to odsyłam do redaktor Siemonian . Ona udzieli ci informacji jakich ekspertów zatrudnia w swoich "jaczejkach" w poszczególnych krajach demokracji zachodniej. A co do onuc i walonek - to wykazały swoją wyższość nad skarpetami miedzy innymi tym - że istniejesz. Możliwe, że jako potomek jednego z użytkowników.

ruski stek bzdur...
wtorek, 23 czerwca 2020, 21:28

Nawet nie chce mi się komentować te twoje i ruskich strefy anty-dostępowe, wydmuszki i sci fi to inny portal.

Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
sobota, 4 lipca 2020, 04:28

Wydmusci i Science fiction to opowiesci dejvidka o nieistnieacych F-15AE, lopatkach turbin widzianych od strony wlotu powietrza, AIM-120 z 1973 roku. Szach mat!!!

JW
wtorek, 23 czerwca 2020, 22:31

Amen

kac-perski
wtorek, 16 czerwca 2020, 10:05

Wizualizacja komputerowa przeciwko sprawnej technologii ...

środa, 17 czerwca 2020, 06:13

Rosja to stan umysłu. Co zrobić:)

Łowca trolli
poniedziałek, 29 czerwca 2020, 02:55

Stan umysłowy coraz bardziej sfrustrowanych rusofobków musi budzić coraz większy niepokój w centrali... ;-)

SanJo !!!
wtorek, 16 czerwca 2020, 09:23

Czy rakiety też mają transpondery i systemy swój-obcy !???

Lld
wtorek, 16 czerwca 2020, 08:52

Gdzie sa ci ktorzy krytykowali ten wybor? Pp co bylo kupowac wielkie ilosci himarsa skoro zaraz wchodzi nowy pocisk i nowy SKO? Po co mielismy starac sie o produkcje schodzacych pociskow? Jakis komentarz do tego, ze himars bedzie skladowany w APS?

dropik
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 09:04

no po co kupowac himarsa jak dopiero co wchodzą nowe rakiety ? Po ot by zapłacić jak za zboże za schodzaca technologię ? trzeba bylo czekać na a w tym czasie uruchomic languste 2

Adam
środa, 17 czerwca 2020, 16:17

A my kupiliśmy wielkie ilości??? te 20 wyrzutni Himars to jest dobre na paradę a nie na wzmocnienie wojska.SPO rekomendował zakup do 160 wyrzutni a kupili śmieszne 20 i co ty z tym zdziałasz człowieku?? Budowa śmiesznej armii defiladowej i nic więcej

dropik
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 09:06

SPO to była jedna wielka fikcja. Tam nie bylo ziarna prawdy.

Extern
piątek, 19 czerwca 2020, 17:08

"LId" chyba napisał że zaraz jak tylko Lockheed Martin skończy pracę nad nowym pociskiem GMLRS-ER, to z pozycji siły zażądamy od Amerykanów (no w końcu już 20 wyrzutni kupiliśmy więc coś nam się należy) aby przekazali nam (no niech już będzie że z małą dopłatą) ich dokumentacje techniczną oraz technologię i prawo do nieograniczonej produkcji i wtedy dopiero natłuczemy ich sobie tysiącami sztuk.

Lord Godar
wtorek, 16 czerwca 2020, 19:16

Ale pojazdy wyrzutnie się nie zmieniają . A te nowe pociski to pozwolą nam produkować ?

gugluk
sobota, 20 czerwca 2020, 17:01

wyrzutnie się zmieniają

Lord Godar
niedziela, 21 czerwca 2020, 16:34

Zmienić kontener na wyrzutni to nie problem , bo tak to będzie wyglądało . Reszta zostaje bez większych zmian.

dim
wtorek, 16 czerwca 2020, 08:17

Myślę, że wszyscy już w Polsce to rozumieją, w jak ślepy zaułem wpakowaliśmy się, nie rozwijając własnej, ciężkiej, taktycznej broni rakietowej. Wszyscy to rozumieją, ale niektórzy wykazują ewidentnie złą wolę wobec polskiej racji stanu. Zbyt mocno stawiając na interesy innych państw, zamiast po pierwsze na interes Polski.

Davien
sobota, 20 czerwca 2020, 17:03

Dim może najpierw zajmij sie bronia rakietowa w Grecji bo wy nawet prac nie prowadzicie ale kupiliscie wszystko w USA i Czechosłowacji.

Name
piątek, 19 czerwca 2020, 18:53

Nie umiemy zrobić granatnika p.panc. WAT zajmuje się uszczelnianiem maseczek i projektowaniem rękojeści i szczerbinek do karbinów dla FB (chyba z litości im to zlecają). Taktyczna broń rakietowa? Samodzielnie? Może za 100 lat.

Troll i to wredny
wtorek, 16 czerwca 2020, 08:13

W zasadzie jest to pocisk taktyczny (o ile dobrze zrozumiałem), a nie klasyczna amunicja artyleryjska (artylerii rakietowej). Ile typów pocisków płaskotorowych i stromotorowych, o donośności (zasięgu) powyżej 800 km posiada Rosja na dzień dzisiejszy ?! Jakieś wnioski ?!

Davien
sobota, 20 czerwca 2020, 17:06

Zero konwencjonalnych, maja dwa typy pocisków manewrujacych o zasięgu powyżej 800km czyli Ch-102 i 3M14.

Łowca trolli
poniedziałek, 29 czerwca 2020, 02:57

Davien'ku, nawet nie zdajesz sobie sprawy z tego, ja nikłą wiedzę posiadasz na temat rosyjskiej techniki wojskowej. Jednak niekiedy lepiej jest żyć w błogiej nieświadomości... ;-)

mlekko
wtorek, 16 czerwca 2020, 00:13

dlatego powinismy miec himarsy w bardzo duzej ilosci. jak widac rozwoj tego sprzetu bedzie bardzo duzy.

MÓHA
wtorek, 16 czerwca 2020, 00:00

uuuuuu....Amerykanie tworzą nowe systemy i efektory ....coś jest na rzeczy czyżby rosyjski złom Iskandery, S-400 i ich mini okręty klasy Bujan i Karakurty mogą dać skutecznie z liścia z zejściem włącznie ....jak pokazują wojenne konflikty coś jednak musi być na rzeczy

niejaki Błochin
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 22:46

Szach-Mat Rosja. Koniec z marynarką nawodną z Kalibrami, S-400 i mobilnymi wyrzutniami Iskanderów. Jeszcze tylko możliwość użycia głowic kasetowych i z armią pancerną Rosja też się może pożegnać.

Mauzer
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 22:37

Nie lekceważył bym techniki Rosjan, Amerykanie wydają krocie na technikę, ruscy takiej może nie mają, ale potrafią łatwo zrobić "analoga" co też nie najlepsze, część statków Rosji nie ma na pokładzie żadnych systemów cyfrowych, może można i się śmiać. Ale w razie w, na co da się walka wre,? Może być bojowo gorszy i lepiej przygotany. Nie znamy czynnika ludzkiego w danym kryzysie bo to też jest ważne co się wydarzy, ale to już temat rzeka.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
środa, 17 czerwca 2020, 18:41

A cóż takiego nie mają co było by im tak bardzo potrzebne? akurat skuteczne systemy antyrakietowe przeciwko taktycznym czy operacyjnym rakietom to miał już ZSRR i to w dużej ilości

bender
piątek, 19 czerwca 2020, 22:25

Zdefiniuj "skuteczne". Czy coś co faktycznie schodzi z wyrzutni albo wylatuje z lufy, ale niekoniecznie trafia w cel jest "skuteczne"? Bo tylko wówczas Twoja wypowiedź jest prawdą.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
sobota, 20 czerwca 2020, 13:10

S300V jest skuteczny potwierdziły to liczne próby poligonowe.

rED
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 00:32

Tak... poligonowe. Ta poligonach wszystkie zadania są wykonywane. Niestety wojna rządzi się swoimi prawami.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 10:35

No nie wszystkie bo kiedyś u nas na poligonie Patriot się zakopał w błocie i był nie zdolny do działania, a testy antyrakietowe są tak samo miarodajne w kacapi jak w USA jeśli cele zostaną zestrzelone to zadanie wykonane.

Marek1
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 20:37

"Strategiczny Przegląd Obronny rekomendował Polsce posiadanie nie 20, a około 160 wyrzutni systemu Homar" ... ;))))))))))) ... się ośmiałem. Choć to śmiech przez łzy ... wściekłości na sabotażystów z Klonowej.

Adam
wtorek, 16 czerwca 2020, 09:49

Już dawno pisałem że obecna władza robi w Polsce armie defiladową a na defiladę wystarczy 20 wyrzutni Himars.

knjam
piątek, 19 czerwca 2020, 07:52

Za poprzedniej nie byłoby wcale

Extern
piątek, 19 czerwca 2020, 17:50

No nie wiem JASMy i NDR jakoś kupili mimo że wtedy robiło się armię tylko na misję a te bronie akurat mają pewien potencjał zmiany sytuacji strategicznej, Realnie to są to chyba jedyne bronie w naszym arsenale których pojawienie się u nas Rosja jakoś w ogóle zauważyła i skomentowała. Natomiast PIS zamawia i zamawia broń, a nasza armia realnie ciągle tylko śrut ma w magazynkach. Za poprzedniej i obecnej kadencji sejmu ciągle nie weszliśmy w posiadanie broni o potencjale technicznym czy ilościowym która mogła by dla nas być tym przysłowiowym "game changer"em w przyszłym konflikcie. Mamy w sumie niezłą armię jednak ciągle o śmiesznie małej sile ognia. Myślałem właśnie że ten Homar będzie miał potencjał strategiczny a tu takie rozczarowanie było.

gaba
piątek, 19 czerwca 2020, 12:43

przynajmniej koszty też były "wcale" armia defiladowa to gorsze rozwiązanie niż brak armii

RC
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 20:24

W USA broń tego typu - jakkolwiek znacznie nowocześniejsza niż rosyjskie i chińskie "odpowiedniki" - stanowi i tak tylko dodatek dla wiodącej roli lotnictwa. Główną siłą uderzeniową USA będą F-22, F-35, B-2. Dla w/w rakiet praktycznie zostanie tylko likwidowanie niedobitków, którym uda się przetrwać atak lotnictwa.

autor widmo
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 20:42

Ile tych f22 i b2 jest?

Franz
wtorek, 16 czerwca 2020, 09:57

Wiedza na temat rzeczywistych a nie propagandowych zdolnosci rosyjskiego lotnictwa zmusila producentow tych samolotow do zatrzymania produkcji juz zamowionych i zaplaconych samolotow. Z tym ze nie zawsze i nie wszedzie lotnictwo jest pomimo swojej przewagi sensownie uzywac. Argumenty prosze przeczytac w artykule powyzej.

widmo autora
wtorek, 16 czerwca 2020, 07:56

RC mógł napisać F-15 i B-52 i wyszłoby na to samo.

Davien
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 22:59

Obecnie 189 czyli tyle i Rosja ma znacznei gorszych Su-35S i Su-30? B-2 jest 20 czyli 2ox wiecej niż Rosja ma PAK-DA. Masz coś jeszcze do dodania??

obalaczbredni
wtorek, 16 czerwca 2020, 22:27

Devi - a ile godzin wylatałeś na każdym typie samolotów. F22 są tak świetne --- że nigdzie ich nie wykorzystano --- a przepraszam razu zrzuciły bomby na pozycje niepiśmiennych Talibów w Afganistanie - a miały tyle ostatnio okazji - a tutaj ledwo garstka z problemami doleciała do Arabii Saudyjskiej i co - i za chwilę wróciła. Mogli rozwalić Asada, rosyjskie bazy w Syrii, ośmieszyć i zniszczyć S400 i syryjskie S-300, w końcu też miały możliwość wykazania się w Iranie - tyle okazji i co? i guano - podwinęły ogonek i dalej nadają się na komiczne pokazy gdzie to na ziemi machaja lotkami w rytm muzyki - tyle w temacie - świat realny to nie gierki komuterowe i wymyślone przez marketnigowców RCS-y. A i żeby przechwycić stare Tu-95 w okolicy Alaski muszą latać z podwieszanymi zbiornikami bo bez nich nie zdążą albo nie wrócą bo im paliwa zbraknie. I wszędzie muszą ciągnąć za sobą latające cysterny z paliwem. I to jest świat realny a nie bajki viki

Davien
środa, 17 czerwca 2020, 11:42

Obalacz i znowu tworzysz mity:)) No to je obaamy: Do Saudów doleciały wszystkie F-22 USa w Syrii nie walczyła z Asadem bo juz by grał w karty z Saddamem, Rosji pokazali jak wyglaea nowoczesna wojna masakrujac Wagnerowców, cysterny z paliwem i całe warsztaty remontowe to musza ze soba ciagnać Rosjanie jak gdzieś leca, W Syrii wasze Su-35S nie były w stanie wykryc Raptorów inaczej niz oczami pilota wiec dawno tak sie z twojich bredni nie usmiałem:)

obalaczbredni
środa, 17 czerwca 2020, 20:43

David - a kto rządzi Syrią do dzisiaj? - proste pytanie, i gdzie te zniszczone S400 i S300 i te lotniska i kto prowadzi wspólne patrole i kto odzyskał kontrolę nad Syrią - amerykanie ze swoimi F22 czy Syryjczycy z pomocą Rosjan? proste pytanie , prosta odpowiedź - potrafisz jej udzielić

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
środa, 17 czerwca 2020, 18:44

Davien to czy Su-35 wykrył F-22 to wie tylko pilot tego Su a reszta to jest propaganda i to na niskim poziomie intelektualnym

Davien
sobota, 20 czerwca 2020, 17:11

Grzegorz po pierwsze F-22 dizałaja w parach, po drugie polecam raport dla Dumy Pańtwowej a po tzrecjie istotnie, skończ opowiadać kiepska propagandę.

Jaca
czwartek, 18 czerwca 2020, 09:41

Rosjanie, a konkretnie rzecznik rosyjskiego MON Igor Konaszenkow oficjalnie twierdził o obecności tylko jednego myśliwca F-22 wykrytego przez Su-35 panie Grzegorz. Ale w praktyce jest to zasadniczo niemożliwe. W pobliżu znajdował się drugi F-22 który z oddali obserwował całe zajście (tak zresztą twierdzi Aviation Week i The Aviationist). Samoloty koalicji nie latają w Syrii pojedynczo gdyż zabraniają to rygorystyczne przepisy. Su-35 został wezwany przez pilota Su-25 wokół którego Raptor wykonywał manewry. Su-35 nie miał wcześniej pojęcia o obecności Raptora i dopiero Su-25 drogą radiową przekazał współrzędne F-22. Według rzecznika CENTCOM-u, pułkownika Damiena Pickarta drugi F-22 z pewnej odległości niepokojony przez Rosjan uważnie śledził tego Su-35.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
piątek, 19 czerwca 2020, 19:41

Czy kogoś obchodzą bajki propagandowe bez żadnego pokrycia panie Jaca ?

Davien
sobota, 20 czerwca 2020, 17:08

Wiec po co je pan opowiada?A dla pana wiedzy: F-22 w Syrii ZAWSZE działały w parach.

bender
piątek, 19 czerwca 2020, 20:57

Niestety tak. Na tym właśnie polega wojna informacyjna, że przeciwnik w celu wywołania strachu rozpowszechnia bajki bez pokrycia (np. antydostępowe bańki o 400 km promieniu, tysiące czołgów T-14, broń hipersoniczna, stealth nie działa, etc.). Należy je dementować, bo ludzie źle poinformowani dokonują złych wyborów.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
sobota, 20 czerwca 2020, 13:11

Dokładnie tak jest ale dotyczy to nie tylko jednej strony.

środa, 17 czerwca 2020, 13:34

Davien tak samo Amerykanie nie wykryli przelot do Syrii Samolotów Su-57 dopiero zdjęcia satelitarne to ujawniły a i to nie zorientowali się kiedy opuściły one Syrię

Davien
sobota, 20 czerwca 2020, 17:10

Bo po pierwsze kogo obchdzi tak na serio lot propagandowy dwóch niedokończonych prototypów T-50 o numerach 9 i 11, które zostały wykryte od razu po ladowaniu i ładnei uwiecznione na zdjęciach.

środa, 17 czerwca 2020, 17:33

Bo "przyleciały" na lawetach...

Pamiętliwy
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 22:38

Kilka razy więcej niż Su-57 i TU-160 co nie przeszkadza rosji epatowac ich pseudo siłą

RC
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 22:18

Aż za dużo. Przewaga F-22 i F-35 nad rosyjskimi i chińskim samolotami jest tak ogromna że wystarczą małe ich ilości. Zwłaszcza że wspierać je będzie flota F-15, F-16, F-18, itd.

Fan FR technologicznego imperium
środa, 17 czerwca 2020, 08:04

I dlatego w symulacjach wojskowych USA przegrywa przysypane nawałnicą chińskich samolotów. Zejdź na ziemię, no chyba że to ty dejwien zapomniałeś nick zmienić

bender
środa, 17 czerwca 2020, 13:59

W jakich konkretnie symulacjach? Zmyślasz. Faktem natomiast jest, że obecna przewaga technologiczna i ilościowa w lotnictwie jest uważana w USA za niewystarczającą. Stąd inwestycje w towarzyszące lotnictwu drony stealth i bron hipersoniczną. Amerykanie chcą po raz kolejny technologicznie uciec przeciwnikom.

ToR84
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 20:51

Uciec A z jakim teraz długiem to zrobią podwoją go czy potroja Człowieku oni już toną

Hanys
wtorek, 16 czerwca 2020, 11:36

Ale chyba w grze komputerowej, bo realnie konflikt na pełną skalę musi doprowadzić do użycia broni typu A, a Stany jakie są takie są, ale nie chcą skończyć jako radioaktywny parking :)

środa, 17 czerwca 2020, 13:39

ale w razie konfliktu skończą jako parking radioaktywny tak jak i pół świata albo cały dlatego do tej pory mocarstwa nie chcą między sobą żadnego konfliktu a jedynie się na wzajem prowokują

Davien
środa, 17 czerwca 2020, 11:45

Hanysku, pojedyńczy Ohio ma wiecej głowic niz całe chiskei siły strategiczne wiec to z Chin będzie ładny radioaktywny lej w ziemi jak zaczą wojenke jądrowa:)

ToR84
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 20:54

Nie będzie nic gościu Prowokując takie użycie atomu skończysz życie na ziemi Więc nędzna prowokacja człowieka bez realizmu w życiu a żyjącemu w strefie s-f Fobie się leczy Dawidek

R
wtorek, 16 czerwca 2020, 10:46

Poki co kazda wojna pokazala, ze przewaga techniki na przeciwnikiem nie wygrywa wojen.

Davien
środa, 17 czerwca 2020, 11:47

Doprawdy? Juz od wojny koreańskeij technika wygrywa nad iloscia. A w IIWŚ która wywołaliscie razem z Niemcami R-ciu wasze T-34 były wybijane jak kaczki przez nieliczne niemieckie czołgi

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
środa, 17 czerwca 2020, 18:49

Czy to znaczy że bolszewicy mieli lepszą technikę? bo blok demokratyczny ledwie dał radę utrzymać połowę Korei a Wietnam oddali komuchom. Z tymi nielicznymi niemieckim czołgami to już pojechałeś po bandzie.

Davien
sobota, 20 czerwca 2020, 17:17

Sam chciałes: ONZ wygrała wojne w Korei rozbijając w pył siły KRLD i towarzyszacych im chińskich "ochotników" przywracajac status quo.W Wietnamie wygrywali militarnie z komunistami ale wycofali sie na skutek protestów antywojennych u siebie. A teraz co do czołgów> Przez całąwojne Niemcy wyprodukowały 11 tyś PzIV, 5 tys Panter, 1400 Tygrysów, 472 King Tigery i 99 Ferdynandów Te czołgi, podzielone na dwa fronty zniszczyły 44900 samych T-34 , nie licząc tysięcy Kw, ISów itp. Masz cos jeszcze do dodania.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
niedziela, 21 czerwca 2020, 09:53

Davien taka wersja to jest ale według ciebie. Co do czołgów to tak było ale też według ciebie.

rED
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 00:39

Spoko, przedstaw nam wasze cyferki.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 20:51

Cyferki to bzdury dla dzieciaków bez pojęcia, jak chcesz się czegoś dowiedzieć to czytaj, oglądaj programy historyczne wtedy się dowiesz no chyba że wolisz zaśmiecać mózg cyferkami.

seba
środa, 17 czerwca 2020, 13:57

Mówisz o tej wojnie koreańskiej, gdzie kowboje ponieśli srogie straty i o mało Chińczycy ich tam nie zlali?

y
piątek, 19 czerwca 2020, 07:37

O tej w której komuniści dostali lanie! Włącznie z tym "milionem chińskich ochotników". A efektem końcowym była zniszczona Korea, setki tysięcy zabitych po stronie komuchów i zatrzymanie konfliktu na linii wyjściowej. Tylko dlatego, że nie pozwolono MacArthurowi skończyć wojny. Historia świata inaczej by wyglądała. I Kimów też by nie było.

JAW
niedziela, 21 czerwca 2020, 09:45

Y - pomarzyć możesz. Wolno ci. Mac Arturowi nie pozwolono zwyciężać?? - podobnie jak w Wietnamie, Afganistanie, Iraku i dziesiątkach innych przegranych konfliktach. Wsłuchaj się w słowa Trampa o ich bezcelowości oraz jedź do Waszyngtonu i zobacz pomnik żołnierzy USA poległych w Wietnamie. I zadasz sobie pytanie - za co te dziesiątki tysięcy młodych ludzi poległo?

ToR84
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 20:56

JAW nie ma sensu wchodzić z nimi w rozmowy ich fascynuje wojna bo w życiu jej nie przeżyli

biały
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 19:44

przecież to zbrojenie sie stanów jest śmieszne , wszyscy doskonale wiemy że jeden f-16 spokojnie zniszczy cały arsenał rosyjski , davien to potwierdził wieloma dowodami , Polska ze swoimi 50 f-16 w kilka godzin spokojnie rozbije cała potęgę rosjan , wydatki USA na nowe uzbrojenie to wyrzucanie kasy

Franz
wtorek, 16 czerwca 2020, 10:07

Siwietnie by bylo ale niestety tak nie jest. nawet posiadanie f 35 nie rozwiazuje calkowicie problemu obronnosci kraju tej wielkosci co Polska i z takimi sasiadami z prawej i lewej strony. Istotnym jest rozwoj i odbudowa wlasnego w miare mozliwosci potencjalu przemyslowego. Silna gospodarka i niezaleznosc w produkcji wlasnego uzbrojenia tak daleko jak pozwalaja finanse panstwa to jest fundament lub inaczej filar na ktorym opierac sie musi obronnosc kraju. Fakt ze musimy teraz kupowac uzbrojenie jest spowodowany zupelna zapascia polskiej wojskowosci. Tylko by wylaczyc z systemu obronnego polskich absolwentow rosyjskich szkol wojskowych potrzebny jest czas. Takze zmiana koncepcji z agresywnej na pasywna obronnosc wymaga zupelnie nowego kierunku rozwoju. Powinnismy byc wdzieczni ze amerykanie pomagaja nam w kazdym wzgkedzie. Nie tylko realna obecnoscia US Army w Polsce ale rowniez w stworzeniu sprawnej i skutecznej logistyki i infrastruktury.

wert
środa, 17 czerwca 2020, 08:54

tyle że agentury wpływu działały, działają i działać będą. Te wszystkie sputnikowcy tageszietungowcy, sporo tego

y
wtorek, 16 czerwca 2020, 07:44

Przecież Rosjanie SAMI skutecznie rozbijają swoją "potęgę". Po co mają to robić za nich inni?

Wawiak
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 22:45

nie potrzebny F-16, wystarczy dać wam kilka cystern ze spirytusem.

tyle
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 18:57

Naziemna artyleria rakietowa o różnych zasięgach i środki obrazowania to powinien być w WP absolutny priorytet. Wg mnie ten rodzaj uzbrojenia plus myśliwce też uzbrojone w rakiety to najbardziej efektywne rodzaje broni w temacie naszego odstraszania.

Marek1
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 20:39

Bez dalekozasiegowych WŁASNYCH i autonomicznych syst. rozpoznania i zobrazowania wszystko można o KANT potłuc. A potężne siły dbają skutecznie od dekad, byśmy takowych syst. NIE posiadali.

Kapustin
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 18:44

Tym oto sposobem ruski Chochoł dogonił Amerykę i skonstuowal PERSHING4 Ale ci poszli w PRSM I tutaj znowu KICHA

Pentagram
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 18:41

Budżet na prism jest na tyle wyporny ze za jednym zamachiem pokryje wojsko i piechotę morska Chociaż 2400 sztuk to o wiele za malo ale słychać juz ze prace nad block II ,w toku

Huciany
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 18:37

Chłopaki juz produkuja kontenery Szkoda tylko teg o TOPAZA ALE MON GO NIE KOCHA I NIE ROZUMIE

y
wtorek, 16 czerwca 2020, 07:46

Nie kłam! TOPAZ jest we WSZYSTKICH jednostkach artylerii WP!

Marek1
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 21:00

Różne wersje rozwojowe Zautomatyzowanego Zestawu Kierowania Ogniem "Topaz" działają we WSZYSTKICH jednostkach artylerii WP i w każdym działonie/wyrzutni. Od najstarszych 2S1 Gożdzik i rakietowych BM-21 Grad, przez czeskie Dany, Langusty/RM-70, po 155mm Kraby i 120 mm Raki. Fenomen projektu i produktu konsorcjum WITU i WB Electonics z lat 90-tych ub. wieku polega m.in. na tym, że projekt kosztował zaledwie 5 mln PLN. Kiepski, namiotowy SKO AFATDS 6.0 dla rakietowych syst. MLRS/Himars USA kosztował prawie 400 mln .

Davien
wtorek, 16 czerwca 2020, 10:38

I ten AFATDS ma sporo wieksze mozliwości w zakresie pozyskiwania danych dla artylerii od TOPAZ-a, który no popatrz od najnowszej wersji jest kompatybilny z tymże AFATDS.

Gustlik
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 18:34

A co tam u naszych konstruktorów? Coś z Piratem wiadomo? Ktoś się zlitował i dosypał kasy na Moskita albo Pioruna 2? Przecież bez tego nie będzie żadnego ppk na ZSSW ani Hitfiście :-) Wszyscy to wiedzą ale wszyscy udają że będzie inaczej.

nmwm,
piątek, 19 czerwca 2020, 07:56

Po co te bajeczki opowiadasz. Przecież ZSSW jest zintegrowana ze Spike.

Niuniu
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 17:29

Kol rzeszow - Chiny maja nie czwart tylko trzeci arsenał jądrowy na świecie. To zasadnicza różnica. A USA aby rozmieścić rakiety pośredniego zasięgu naziemnego bazowania zagrażające Chinom muszą najpierw znaleźć chętnych do przyjęcia tej broni na swoim terytorium. A z tym może być problem. Sądze, że ani Japonia ani Korea Połdniowa nie zgodzą się na taką broń u siebie. Czyli zostają bazy USA na południowym Pacyfiku a to już 3-4 tysiące km od Chin. Trochę daleko. I po co skoro okręty USA z setkami rakietami z głowicami jądrowymi mogą operować w odległości kilkunastu mil morskich od brzegów dowolnego Państwa w tym Chin?

Davien
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 18:40

Niuniu, a po kiego USA systemy sredniego zasiegu jak całe Chiny maja w zasięgu swoich kilkuset ICBM-ów nie licząc 240 sLBM-ów Jeden Ohio przenosi wiecej głowic niż maja siły strategiczne Chi w całosci:) USA zreszta juz stwierdziły ze nei będą sie bawić w jadrowe pociski sredniego zasięgu ale wyłacznie konwencjonalne

JW
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 22:44

Uwaga!!!!!!. Davien zabrał głos i Chiny leżą i kwiczą - ale ze śmiechu. Jak rakiety wystartują w kierunku Chin - to ich sojusznik Putin wypuści swoje super-hiper - bo te rakiety będą leciały w jego kierunku. Niestety , wtedy Ameryki - nic już nie uratuje, nawet Gwardia Narodowa . Panie Davien - co Pan tak zaciekle dąży do wojny atomowej z udziałem największych mocarstw?. Pokój i życie Panu - niemiłe?

Davien
sobota, 20 czerwca 2020, 17:19

Widzisz załosny trollu ale to tyi tobie podobni wypisujecie niestworzone bajdy wiec zwyczajnie sprowadziłęm cię do parteru:)) A juz Putin popełniający samobójstwo za Xi... żart tysiąclecia:))

seba
wtorek, 16 czerwca 2020, 15:34

Nie, po prostu dejwidek wykonuje zadanie na zlecenie swojego oficera prowadzącego. Jakoś trzeba krzepić serca Polaków, że ta garstka patriotów i F-35 uratuje nas w razie W.

bender
środa, 17 czerwca 2020, 13:38

Boli kremlowską propagandę, że kolejny sąsiedni kraj będzie miał technologię obronną, której sami nie mają. F-35 tak podwyższają koszt inwazji, że pozostaje im tylko puste gadanie. Przynajmniej na razie.

JW
środa, 17 czerwca 2020, 20:55

Panie Bender - odsyłam do artykułu Cyber Defence o oprogramowaniu F35. Dlatego boi się latac w strefie antydostępowejm Więc za Wisłę na wschód nie poleci.

wert
sobota, 20 czerwca 2020, 08:42

tyle że my będziemy mieli Block4 pozbawiony chorób wieku dziecięcego

seba
środa, 17 czerwca 2020, 15:32

"Będzie miał" to słowo klucz, na razie nie ma. Tak samo jak F-35 to miały być takie killery, a dziwnym trafem jeszcze w akcji to mało kto z nich korzysta.

piątek, 19 czerwca 2020, 07:57

Zaśpiewaj se lepiej piosenkę o wielkiej wojnie ojczyźnianej.

y
piątek, 19 czerwca 2020, 07:42

Za to Su-57 wykorzystywane są setkami. I zakupione przez cały "postępowy świat" w tysiącach egzemplarzy. I nikt ich nie widzi bo są naprawdę "niewidoczne".

viking
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 17:04

Wszystko dobrze tylko niektorzy politycy dazacy do przejecia wladzy w Polsce oficjalnie mowie o utraceniu kilku programow zbrojeniowych ,i dofinansowaniu edukacji i sluzby zdrowia...Jak przychodzi co do czego to zadna dziedzina nie odczuwa POlepszenia...

Rororrori
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 16:31

Czyli zanim Iskandry zmiotą Łask i Krzesiny, może Himarsy im dołożą

Marek1
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 21:04

JAKIE Himarsy ?? NIE ma takowych na stanie WP. MOŻE będzie ok 2024r 1 defiladowy dywizjon z symboliczną liczbą przestarzałej amunicji i beznadziejnym, starym, namiotowym SKO AFATDS 6.0. Tym szajsem chcesz grozić Rosji ?? Pozdrawliaju i uspiechow żełaju ... ;)))

y
wtorek, 16 czerwca 2020, 07:55

Sam fakt skowytu ruskich trolli świadczy, że jednak zagrożenie jest realne. I Rosjanie to doskonale wiedzą. A jeszcze w połączeniu z lotnictwem (F-35 i F-16), MJR i klasyczną artylerią to przykrywa bez problemu cały Okręg Kaliningradzki i jak będzie potrzeba to sięgnie poza Białoruś.

PSPHQ
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 23:28

Przestań już z tym namiotem bo niedobrze się robi. AFATDS zakupiony przez Polskę będzie na opancerzonym HUMVEE. Skopiuj sobie ten wpis i przypomnij jak system trafi do kraju ;)

Lord Godar
wtorek, 16 czerwca 2020, 15:32

Tak zgadza się , będzie na HUMVEE . No i całe szczęście że nasi wojskowi postawili na swoim , ale będzie to taka namiastka tego co miało być zrobione po spolonizowaniu Himarsa . Niestety kolego , ale w pewnych kwestiach zamiast iść do przodu , to w czasami mam wrażenie , że dwa kroki idziemy do przodu , a jeden cofamy się do tyłu .

Davien
środa, 17 czerwca 2020, 11:56

Godar, a co za róznica czy jest w namiotach czy na pojazdach. Uwierz, jak juz w dowództwo batalionu poleci salwa artylerii rakietowej lub pokazą sie rosyjskie Su-24/34 to nic nie zmieni. Zniszczy i TOPAZ-a i AFATDS. Topaz jest kompatybilny z AFATDS który ma sporo wieksze możliwosci pozyskiwania danych dla artylerii. A co do polonizacji HOMAR-a to wybrano szybki zakup z półki a czy będzie dalsza faza to nie wiadomo choć na pewno powinna być

Lord Godar
środa, 17 czerwca 2020, 17:34

Wg chłopaków z którymi na ten temat rozmawiałem jest różnica , bo można nawet w skrajnych sytuacjach dowodzić w ruchu , można też na gwizdek szybko zmienić miejsce , a do tego kwestia najważniejsza ... Specjalne kontenery zabezpieczają przed emisją elektromagnetyczną i innym promieniowaniem co utrudnia wykrycie i zwiększa szanse przetrwania . Szmata namiotu tego nie zapewni ... Tak samo z odpornością na warunki atmosferyczne czy nawet odłamki . AFATDS ma większe możliwości pozyskiwania dany z prostej przyczyny ... bo amerykańska armia ma więcej technicznych źródeł rozpoznania niż nasze wojsko i nie świadczy to o ułomności TOPAZA-a , tylko naszej armii i jej środków pozyskiwania informacji dla artylerii . TOPAZ może korzystać z większej ilości "dawców" danych jeśli tylko takie będą . Tak jak kiedyś pisałem jest możliwość spięcia tych systemów co jest wskazane i potrzebne i jak widać zostało to zrobione . To też plus na TOPAZA i naszych informatyków. Ten szybki zakup z półki był dobry na defiladę i na ustępstwo wobec amerykanów w innej kwestii. Jeśli myślimy o następnych dywizjonach , to bez dwóch zdań powinna być polonizacja i produkcja lub współprodukcja amunicji do nich i to powinniśmy postawić na ostrzu noża i załatwić .

Davien
sobota, 20 czerwca 2020, 17:29

Teoretycznie tak ale nie zapominaj ze dowództwo batalionu raczej siedzi w jednym miejscu a co do odpornosci na odłamki to jak wtrafi tam coś co je produkuje to zniszczenie sprzetu jest najmniejszym problemem. AFATDS akurat moz ekorzystac z danych przekazywanych mu ze zródeł ladowych, powietrznych i morskich, TOPAZ tego nie potrafi. Co do polonizacji Homara to jak najbardziej za o ile nie skończy sie to jak ze Ślazakiem i nie opózni za bardzo dostaw. W razie zagrozenia czyms takim.... Aha stawianei sprawy na ostrzu noza nic nie da, jestesmy zwyczajnie za małym graczem na takie manewry.

Lord Godar
niedziela, 21 czerwca 2020, 16:54

TOPAZ został skrojony na nasze możliwości , ale nie ma ograniczeń , można go spokojnie rozbudować i podpinać jego i do niego . To nie jest pudełko , które zamknięto i klucze wyrzucono do rzeki ... Ile razy trzeba to pisać ...Jest to system z potencjałem , tylko ktoś nie chce tego potencjału rozwinąć ... Organizacja i rozwinięcie jednostek dowodzenia artylerią to inna sprawa , a u nas podchodzi się do tego inaczej , zobacz ile WD jest w Rakach , a jednostka tej kategorii też ma inną specyfikę i to też trzeba wziąć pod uwagę organizacyjnie . Stąd też po części nasz spolonizowany Homar wyszedł drożej . A jeśli polonizację odda się w dobre ręce , to pójdzie sprawnie i kosztowo też się będzie kalkulowała . A jak myślisz ? Czemu kazali oddać HSW realizację "Homara" PGZ ? A nóż by się udała i się opłacało ??? Słaby gracz powiadasz ? A kto ostatnio i kiedy kupił od USA 160 wyrzutni Himars-a ? I odpowiednią ilość amunicji do nich ?

Lord Godar
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 22:14

Ja jestem ciekawy jak zaprezentują te namioty z tym SKO na defiladzie ? Na lawecie ?

Davien
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 18:41

48 pocisków Iskander-M o CEP-10-30m przeciwko dwóm duzym bazom lotniczym.... Cos kiepsko to dla Iskanderów wyglada:))

Lord Godar
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 22:15

Nie wiem czy nie lepiej od tej samej ilości Tomahawków ...

Davien
wtorek, 16 czerwca 2020, 10:41

Godar, co moze zrobic 58 Tomahawków to widzielismy w bazie Szajrat która zrównały z ziemią trafiając w 44 cele , częśc została porażona wiecej niz jednym pociskiem. Tyle że gBM-109E ma dokładnoś punktową ot taka "mała" róznica.

Lord Godar
środa, 17 czerwca 2020, 17:35

Do tego zrównania z ziemią to tam daleko było .

Davien
sobota, 20 czerwca 2020, 17:30

Zniszczono całkowicie 44 cele, ocalał jedynie pas startowy bo nikt przy zdrowych zmysłach nie stzrela w niego Tomahawkami.

ruski stek bzdur...
środa, 17 czerwca 2020, 22:45

Chyba na sputniku, bo to co chcieli to zniszczyli.

pastuszki bełkoczą jak potłuczeni
czwartek, 18 czerwca 2020, 13:55

Naprawdę? Wstrzelili dziesiątki rakiet i nie osiągnęli ....nic.

ndjkswnl.,
piątek, 19 czerwca 2020, 08:00

Mówisz o ruskich Kalibrach? Masz rację. One faktycznie trafiały gdzie bądź.

ruski stek bzdur...
piątek, 19 czerwca 2020, 18:09

Kalibry to nie trafiły nawet w kraj w który celowali :)

pastuszki bełkoczą jak potłuczeni
sobota, 20 czerwca 2020, 09:57

Ale boli pastuszków, że kilkanaście godzin po "zrównaniu z ziemią" tego syryjskiego lotniska startowały z niego samoloty.

Ali
niedziela, 21 czerwca 2020, 22:24

Ojej, cóż za katastrofa życiowa ruskiego trolla, robić z siebie idio... na obcych forach... no cóż była taka piosenka: " znowu w życiu mi nie wyszło... " :)

Davien
sobota, 20 czerwca 2020, 17:31

Wyladował i wystartował propagandowo Su-22 nie tankujac paliwa( bo niby z czego) i nei uzupełniając amunicji:)) Istotnie "działanie":)

pastuszki bełkoczą jak potłuczeni
niedziela, 21 czerwca 2020, 20:45

To w Montanie nie ma samochodowych cystern? W takim razie współczuje. To taka fajna rzecz: dojedzie gdzie się chce, zatankuje co się chcę. Podobnie jak z wozami wsparcia: dowiozą rakiety i bomby, podepną itd. itp. Najważniejszy jest pas startowy bo wszystko inne może dojechać w kilka godzin. No ale w sumie skąd pastuszki na prerii mają to wiedzieć?

ruski stek bzdur...
niedziela, 21 czerwca 2020, 22:22

jeszcze fajniejsze są wozy strażackie na Kuzniecowie, tego analoga w Montanie nie mają he he he...

Hanys
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 15:16

Ale po co im takie rakiety, przecie F-35 lata nad radarem S-400 niezauważony, jak pisał kiedyś jakiś dziennikarz z Francji, więc po co cudować ze zminiaturyzowaną wersją V-2 o pdoobnym zasięgu :) Zapomniałem jak się nazywał ten Francuz który to pisał, ale Davienek, GB, albo FR Imperium na pewno przypomną (a kto wie może i nawet podadzą ile szekli kosztował artykuł u tego "dziennikarza")

y
wtorek, 16 czerwca 2020, 07:56

Znowu trollujesz...

Davien
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 18:44

Ciekawe ile tobie hanysku zapłacili rubli za te basnie co wypisujesz:)) Ale dla twojej wiedzy PrSM leci "nieco" szybciej niz F-35 który dzięki WRE Barracuda ci namiezy taki radar z 400km i zwyczajnie przekaże dane do pocisku i finał:)

Lord Godar
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 22:18

Jeśli chodzi o PrSM to może i tak , ale oni to naszym kit wciskali , że to się da na 500 km starym ATACMS zrobić.

Davien
wtorek, 16 czerwca 2020, 10:44

Nikt nam takiego kitu nie wciskał więc skąd to wytrzasnałes. ATACMS nigdy nie miał większego zasiegu niz 300km a jak mówisz o ćwiczeniach w USA to F-35 był 600km od artylerii rakietowej przeciwnika a nei zestaw HIMARS. I tak wykrył odpalenei, przekazał dokładne koordynaty dla HIMARS który zniszczył cel.

Lord Godar
wtorek, 16 czerwca 2020, 19:21

Ja to napisałem mając w pamięci Twój komentarz tu na D24 w jednym z artykułów , gdzie właśnie te ćwiczenia opisywano.

Davien
środa, 17 czerwca 2020, 11:58

No i ci opisałem jak to wygladało w realu: F-35 wykrył odpalenie, okreslił gdzie znajduje sie wyrzutnia , przekazał dane do systemu AFATDS i HIMARS zneutralizował cel. Aha panei Godar:"oni to naszym kit wciskali , że to się da na 500 km starym ATACMS zrobić." To pana słowa nie moje wiec prosze nie kłamac.

FR technologiczne imperium
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 17:38

Jeśli uważasz że fakt rozbudowy systemów rakietowych ziemia ziemia jest zbędny gdy posiada się nowoczesne lotnictwo to mało wiesz o wojskowości, przypomnę że alianci jak i sowieci od ostatnich dwóch latach II WŚ posiadali całkowitą przewagę w powietrzu, posiadając tysiące samolotów bombowych, mimo to nadal produkowali i wysyłali na front jednostki artyleryjskie, mimo że Twoim tokiem myślenie było to niepotrzebne skoro mogli przeprowadzać niczym nieskrępowane loty bombowe, Czyli co znów wszyscy głupi tylko ty jeden mądry? Zresztą Rosjanie chwalą się że su57 jest znacznie lepszy od F35 więc po co im Iskandery, odwracając twojej pytanie.

Wawiak
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 22:47

Ależ to proste: twierdzenie Rosjan o wyższości SU-57 nad F-35 najwyraźniej jest równie prawdziwe, jak SU-57 liczne... ;-)

gnago
środa, 17 czerwca 2020, 16:57

Tu widać róznice w mysleniu jedni wala nieliczne prototypy aby po usunięciu usterek i niedomagań zacząć produkować sprawne samoloty bojowe. Drugi produkuje prototypy w seryjnej ilości zamierzając likwidować usterki w samolotach seryjnych magazynowanych lub dopuszczonych z ograniczeniami

środa, 17 czerwca 2020, 17:42

Mhmm, to kiedy startujecie z produkcją? Macie już docelowe silniki?

Sasza, Misza i Anton
piątek, 19 czerwca 2020, 08:03

Już niebawem. Musimy tylko ukraść we wsiowej kuźni miech, żeby zrobić z niego sprężarkę.

rzeszow
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 15:01

INF a rywalizacja Chin z USA Chiny nie były stroną INF i pracują od lat nad własnymi pociskami rakietowymi średniego zasięgu, które zagrażają działaniom floty wojennej USA, amerykańskim bazom na Pacyfiku i sojusznikom Stanów Zjednoczonych w Azji Wschodniej. Wyjście USA i Rosji z układu INF to zła wiadomość dla Chin, które obecnie mają czwarty pod względem wielkości arsenał nuklearny na świecie. Funkcjonowanie INF było swoistą gwarancją bezpieczeństwa dla Pekinu, który mógł swobodnie rozwijać swój arsenał. Obecnie Rosja, a zwłaszcza Stany Zjednoczone mogą na to odpowiedzieć rozmieszczając pociski średniego zasięgu w sąsiedztwie Chin. Szacuje się, że nawet 90 proc. arsenału rakietowego Chin naruszałoby traktat INF. Chińczycy wykorzystali sytuację, by rozbudowywać arsenał średniego zasięgu i użyć go w strategii A2/AD (Anti Access/Area Denial). Użycie takiej broni może trzymać na dystans US Navy od spornych obszarów na morzach leżących u brzegów ChRL. Broń średniego zasięgu jest zarazem poważnym militarnym argumentem wobec krajów sąsiadujących z Chinami, zwłaszcza tych, z którymi Pekin pozostaje w sporach. Zdaniem administracji amerykańskiej INF utrudniał neutralizowanie wpływów Chin w Azji.

Ślązak
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 14:09

W artylerii rakietowej szczególnie w epoce kryzysu priorytetem powinny być wydatki związane Langustą/Langustą 2 a co do następnych HIMARSÓW podwozie Jelcza i amunicja produkowana w Polsce przynajmniej cześciowo inaczej wysłać Jankesów na drzewo jest masa innych wydatków

Sternik
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 18:36

Jankesi wysłani na drzewo potrafią być bardzo nieprzyjemni. Wyślą taką Nosbacher i dopiero będziesz przepraszał że żyjesz.

Ślązak
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 20:53

ja chce HIMARSA kupiliśmy.jeden dywizjon więc musimy kupić ale zamrażając program kierując parę lat kasę gdzie indziej Jankesowi rura zmieknie i.nawet Nosbacher nie pomoże wersja oficjalna nie kupujemy bo bieda w kraju

OptymistaPl
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 13:49

Bardzo dobra wiadomość!!! Oby tylko udało się zakontraktować kolejne wyrzutnie na polskich Jelczach (przynajmniej 100) i pociski nowej generacji w dużej ilości!!!

BUBA
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 13:34

I znowu Polska wybrała starszy system niż oferowany Lynx z Izraela wraz z fabryką amunicji. Podobnie jak w wypadku całego uzbrojenia kupowanego w USA Polska nie wytwarza do niego amunicji wiec jest to uzbrojenie o małej wartości bojowej mimo dużego zaawansowania technicznego........................................ ..................................................................................................................................................................................... ok. 30 pocisków ATACMS nie rozwiązuje w przypadku Polski niczego. Bez zgody USA nie możemy ich modyfikować np. dodając drugi człon startowy by wydłużyć zasięg pocisku. Niestety nie mając technologii rakietowej skazani jesteśmy na sojusznika i jego"łaskę" w dostawach amunicji do strategicznych systemów obronnych....................................................................................................................................................................

Davien
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 18:47

BUBA, po pierwsze LORA dostałbys w okrojonej wersji, po drugie nic bys tam nie dołozył, po trzecie PrSM i GMLRS-ER/GLSDB są sporo lepsze od izraelskich rakiet po czwarte już te ATACMS od 2016r moga atakować cele ruchome. Aha, szybciej raczej znajdziemy w Powidzu GMLRS niz LORA/EXTRA? Aha wg planów produkcji licencyjnej tez nie było mowy o izraelu ale o pociskach M30/31.

Marek1
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 21:06

No, no ... aleś walnął młotkiem hurraoptymizmu ;)). Wiaderko lodowatej wody na główkę sugeruję ;)

Davien
środa, 17 czerwca 2020, 11:59

Ok Mareczku więc udwodnij swoje brednie, czekam:)

Lord Godar
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 22:21

Zimna woda tłuszczu i majonezu z McDonalda nie spłucze . Davien jest niestety nieprzyzwoicie zakochany i zaślepiony wszystkim co amerykańskie...

Davien
środa, 17 czerwca 2020, 12:01

Czyli panei Godar jak obalono pana bajki to od razu krzyk i hejt zamiast argumenów. To zegnam ,trolla karmić nei zamierzam.

Lord Godar
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 12:15

Ja mam Panie Davien akurat takie specyficzne poczucie humoru i nic na to nie poradzę ...

Luki
wtorek, 16 czerwca 2020, 13:26

Ciężko żeby rozsądny człowiek był zaslepiony tym co ruskie

czytelnik D24
wtorek, 16 czerwca 2020, 11:33

Przynajmniej ma do tego solidne podstawy w w przeciwieństwie do zakochanych w Rosji.

obalaczbredni
środa, 17 czerwca 2020, 22:26

A jakie to podstawy viki i 200 h w gierkach - to te solidne podstawy? Samolot widział na pokazach lotniczych - ekspert że ho, ho - no ale teraz taka moda

Lord Godar
wtorek, 16 czerwca 2020, 19:25

Tacy też tu są . Nie lubię skrajności , a racjonalne i zdroworozsądkowe podejście . Też kiedyś miałem stan zachwytu nad sprzętem made in USA , ale już mi minęło ...

wert
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 17:02

Żadnego Izraela!!! Oni rozumieją tylko język kasy więc ZERO wrogowi. "Produkujemy" już Spike, "tanie" jak barszcz a transfer technologii normalnie powala. Mesko niech się rozrasta, potrzebujemy rakiet z subamunicją ppanc, wystarczy że póki co USA rozmieszczą swoje. Iskandery wymagają odpowiedzi

Marek1
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 21:07

Jasne, broń kupujmy wyłącznie od Botwany. Oni nie sprzedają nigdy tzw. "kodów" ;))))

Marek
piątek, 19 czerwca 2020, 08:06

Generalnie najlepiej kupować u siebie.

najszybszy rosyjski zegarek
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 17:01

A kto ci pozwoli dokładać jakieś dodatkowe człony w izraelskiej rakiecie LORA? Weź typie nie pitol.

Fanklub Daviena
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 12:26

A my wyrzuciliśmy szmal w błoto, czyli w F-35, zamiast iść w artylerię rakietową (pociski samosterujące)... Za jednego F-35 można by mieć ponad 100 szt. pocisków samosterujących w klasie Tomahawka... Taki ładunek bojowy jak może przenieść odpalone równocześnie 100 szt. Tomahawków przeniesienie za pomocą F-35 zajęłoby... 180 dni (!!!!!), zakładając do tego, że nie zostałby zestrzelony, zniszczony na ziemi i nie zniszczono jego lotniska ani się nie zepsuł przez 180 dni operacji bojowych... Teraz już wiecie, drogie dzieci, dlaczego Rosja inwestowała w rakiety a nie w stealth? Jak uwzględnić koszty pilotów i eksploatacji, to nawet 200 szt. Tomahawków wychodzi taniej od F-35... :)

y
wtorek, 16 czerwca 2020, 08:07

Jakie my? Przecież Rosja nie kupiła i nie kupi F-35! A Polska pomimo Waszych wrzasków kupiła. I będzie mieć może mniejsze, ale za to nowocześniejsze lotnictwo od Was. Az wpisów Twoich i podobnych Tobie trolli wynika, że BARDZO WAS TO BOLI! A "drogi faanusiu" Rosja chciałaby samoloty stealth, tylko nie nie może. I jeszcze długo nie będzie mogła. Historia SU-57 to pokazuje. Świat Wam ucieka! Rosja by czuć się mocarstwem, musi produkować stosunkowo proste rakietki, koncepcyjnie zerżnięte z niemieckich V-2!

Hhbhhhg
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 21:00

Pytanie jak dasz namiary tym rakietom bez F35.

Davien
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 18:51

Sam chciałes:) 100 pocisków BGM-109 Tomahawk mqa głowice o masie 45ton, przeniesienie tego dla F-35 to 6 lotów które może wykonac w dzień jak udowodniły to w krajach bałtyckich:). pojedyńczy BGM-109E to koszt 1,9lmn usd czyli za 100 Tomahawków mam 2 wielokrotnego uzytku F-35 pzrenoszace łacznie 16 ton bomb i pocisków w promieniu bojowym 1220km Doliczmy do tego koszt VLS Mk-41 i nagle te F-35 robia sie tanie:))

gnago
środa, 17 czerwca 2020, 17:02

JAk możesz dopuszczać lot nielota bez osławionej niewidzialności . Zatem ile virguś przenosi tonażu w komorach? Coś tyle co Iryda na podwieszeniach

wert
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 17:04

F-35 namierzy i skasuje Twoje wyrzutnie a Ty nawet nie będziesz wiedział

Davien
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 18:52

Wert a funklub pisał cos o wyrzutniach?? On ma zamiar rzucac tymi Tomahawkami:))

Fak sejk
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 16:55

A nie tak dawno wywodziłeś się na temat: jakie mikre szkody wyrządziła setka tomków w Syrii. Zdecyduj się;)))

dv g
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 16:51

Prawda. Dlatego modernizacja Loary też była ekonomicznie uzasadniona.

Lk
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 16:46

Jest tu pewna sprzeczność komunikatów między tobą a sputnikiem, bo tam mówią, że Rasija ma samoloty stealth

Informatyk zakładowy
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 16:14

Jakie "my"? "Wy" macie łamiące traktaty Iskandery i przez to "nam" zrobiło się gorąco. Dlatego "my" kupiliśmy F-35 żebyśmy mogli latać niezauważeni przez "wasze" OPL i widzieć gdzie te "wasze" iskandery są.

Wkurzony
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 19:15

Do Infomantyk. Jakie "wy"? Wy nic sami nie potraficie zrobić, NIC, wiec się tak nie nadymaj wybitny producencie kartofli. Poza tym tylko idiota wierzy, że to Rosja złamała traktat INF. Tylko ID*OTA.

upadający hegemon jeszcze się ciska ale to już końcówka
wtorek, 16 czerwca 2020, 08:36

Ale jak widać takich jest wielu.

Bat
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 23:01

Czyli jednak da się zrobić iskandera z zasięgiem równym 499.9 km? A co powiesz o Rubieży? Max zasięg rakiety to 5800 km 8 niby dlatego nie łamała inf choć 99% jej zasięgu się tam znajdowała? A Iskander z Kazachstanu który urwał się z kontroli i przeleciał 800 km? Był tu na ten temat artykuł i zdjęcia. Przewalił poligon i poleciał VW cywilne pola. Cud, bo ponoć miał latać jedynie na 499.9 km.

Davien
środa, 17 czerwca 2020, 12:05

bat, Rosja testowała 2x RS-26 na dystansie 2000km czym juz złamała INF, Ba, sami sie tym chwalili:) Odpalenia 3M14 z wyrzutni ladowej t tez fakt, potwierdzony zdjęcami z MO FR. Natomiast co do iskander-M to jeżeli neitestowali go na ponad 500km to nie łamał INF, ot taka róznica miedzy balistycznymi a manewrującymi, których samo opracowywanie jak maja zakazany dystans łamei INF.

Wkurzony
sobota, 20 czerwca 2020, 17:40

Geniuszu który uwierzysz w każde kłamstwo i manipulację USraela. USA za wszelką cenę chciały zerwać traktat INF ze względu na Chiny, wiec nie powtarzaj kłamstw tego największego kłamcy i bandziora czyli USraela, trollu.

Zozbawiony
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 21:46

Tylko idiota wierzy, że rosja to technologiczne imperium, no boki zrywać z takich jak ty...

Adam
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 15:46

Wania a co tobie tak ciągle przeszkadza ten F-35??? A rozumiem bo wam się nie udało i wasz Su-57 okazał się szrotem :)

Loki
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 15:22

Drogie dziecko tomaholki to nie jest sprzęt obronny.

Paweł P.
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 14:27

Będziemy mieli jedno i drugie.

Adrian Maliniak
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 12:14

SPO rekomendował zakup 160 wyrzutni a kupiono 20 ze śmiesznym zapasem 30 rakiet ATACMS,tak wygląda modernizacja wojska.Śladowe ilości najpotrzebniejszego uzbrojenia aby tylko odtrąbić sukces że cokolwiek się kupiło.Podobnie jak dwie baterie Patriot,sukces odtrąbili,na paradzie będzie co pokazać i to wystarczy.

Jastrzębiec
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 17:54

Powinno się tematy rozliczać personalnie, mnie interesuje kto odpowiada za odstąpienie od starań o przejęcie technologii budowy tak przydatnej broni, winny powinien się wytłumaczyć publicznie.

Towarzysz Polak
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 11:04

Rosja chciała wyścigu zbrojeń to będzie go miała, gdy USA uwolnią swój potencjał technologiczno finansowy to się po raz kolejny Rosja zazbroii na śmierć, zwłaszcza przy tych cenach gazu i ropy, a Rosja to nie ZSRR, PKB względem Chin i USA wygląda słabo. Uprzedzam że porównywanie do Polski jest bez sensu, bo my nie mamy imperialnych ambicji Rosja tak, więc porównuje jej ekonomię do ekonomi innych państw o podobnych statusie.

poniedziałek, 15 czerwca 2020, 15:50

Na twoim miejscu martwił bym się o Polskę bo to co się dzieje do niczego dobrego nie doprowadzi Rosja tobie nie pomoże da sobie radę jak zawsze już nie jednokrotnie pisano tutaj że upadnie coś długo iPada i nie może upaść

Davien
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 18:53

Rosja w XX wieku upadła juz 2x a obecnie powtarza sytuacje sprzed swojego drugiego upadku.

poniedziałek, 15 czerwca 2020, 21:17

Davien predzej Polska i USA upadnie .zobacz jaki maja dlug obecnie sa bankrutami drukuja dolary tak na prawde bez pokrycia .

y
wtorek, 16 czerwca 2020, 08:11

Tylko dolarami płaci cały świat, a Rublami? I upadki Rosji były faktem. Bolesnym dla Rosjan. A po wszystkich kryzysach USA okazywały się silniejsze!

środa, 17 czerwca 2020, 17:03

???? jeszcze

środa, 17 czerwca 2020, 22:48

!!! długo

Towarzysz Polak
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 17:41

Akurat obecne Rosja powstała z rozpadu swojego imperialnego tworu jakim był ZSRR, było to nie tak dawno, więc o czym ty mówisz. Póki co to Polska pokazała że zawsze sobie poradzi.

pawlak
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 15:23

Nie badz smieszny.Putin jest lepszym graczem i stawia na know how I maloseryjna produkcje. Nie bedzie juz produkcji w takich ilosciach jak T34(do 1800 sztuk ,miesiecznie).

Davien
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 18:54

pawlak a co ma zamiar zrobic tymi kilkoma pseudostealth ??? Bo do defilady w Moskwie mu akurat wystarczy:)

poniedziałek, 15 czerwca 2020, 21:19

Davien wiecej zrobi nizZACHOD TA SWOJA TECHNIKA BO JAK SPADNA SATELITY NAWIGACYJNE TO WTEDY ZADEN f NIE WYSTARTUJE Z LOTNISKA Z RAKIETAMI TO SAMO BO NAPROWADZANE SA PRZEZ SATELITY .

nskms
piątek, 19 czerwca 2020, 08:09

Jasne, bo taki jeden z drugim f do odpalenia silników potrzebuje satelity. Poza tym nie wiem czy wiesz o tym, że rakieta bez satelity też się może obejść.

poniedziałek, 15 czerwca 2020, 20:23

Bo widzisz na Amerykę nie potrzebne mu samoloty stealth bo ma broń atomową tak samo amerykanie na Rosję i to jest straszak a samoloty artyleria jest potrzebna na takie kraje jak słabe jak Polska bo widzisz amerykanie tak samo jak Rosjanie nie mają przyjaciół tylko interesy tak że jak by USA i Rosja się miedzy sobą dogadali to my jesteśmy w czarnej dupie więc uzbrojenie powinieliśmy zakupować od różnych producentów a nie tylko od USA a najlepiej jak by produkcja była w Polsce

ruski stek bzdur...
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 21:33

Amerykanie mają przyjaciół i to pełno, Rosja nie ma przyjaciół, ale to mnie akurat nie dziwi...

wtorek, 16 czerwca 2020, 16:39

Oprócz Polski Amerykanie nie mają przyjaciół na całym świecie politycy wiedzą że liczą się interesy nie przyjaźnie tylko w Polsce jakoś inaczej

ruski stek bzdur...
niedziela, 21 czerwca 2020, 22:25

tak tak, oczywiście...

Olo
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 22:47

Amerykanie nie mają przyjaciół, mają klientów wyciągających ręce po kasę....

bender
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 17:29

A wyjaśnisz w jaki sposób chałupnicza produkcja kilku sztuk prototypów ma być lepsza od produkcji wielkoseryjnej?

R
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 15:17

"Rosja chciała wyścigu zbrojeń to będzie go miała, gdy USA uwolnią swój potencjał technologiczno finansowy" tak w szczegolnosci finansowy, poczekaj pare miesiecy zobaczysz co sie bedzie dzialo w US.

poniedziałek, 15 czerwca 2020, 21:21

JAKI POTENCJAL FINANSOWY UWOLNI usa KTORE JEST BANKRUTEM I TYLKO JESZCZE ISTNIEJE BO WCISKA NA SILE WSZYSTKIM SWOJA BRON .

Davien
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 18:55

No własnie , jak na razie mają sie dobrze, bezrobocie o popatrz maleje a co w Rosji???

R
wtorek, 16 czerwca 2020, 10:49

Tak maleje w US? to ile teraz jest bezrobotnych 43mln zamiast 44mln? Davidku do Ciebie jeszcze nie dociera to co bedzie sie dzialo za pare tygodni.

Davien
sobota, 20 czerwca 2020, 17:40

Koniec tego i uspokojenie sie jak wyłapia rasistów i Rosjan podsycających zamieszki?:)

##
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 20:25

Bezrobocie na koniec kwietnia USA 14,7% Rosja 4,6%

ruski stek bzdur...
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 21:37

Gospodarka, pierwszy kwartał tego roku Rosja - 25 lub 28%. USA -3% :) A to nic nie znaczące ruskie bezrobocie z kija sobie w buty wsadź.

bender
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 17:31

A co będzie się działo w USA?

y
wtorek, 16 czerwca 2020, 08:13

Jak zwykle. USA z kryzysu wyjdą silniejsze.

sża
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 14:52

A Międzymorze?

Kot nr 398
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 14:49

Teraz sprawa ma szansę wyglądać zupełnie inaczej. Rosja jest ekonomicznie słaba ale bez długów, ma dobrą sytuację w rolnictwie w przeciwieństwie do czasów ZSRR. PKB nie ma żadnego znaczenia, USA mają kolosalne długi i ogromne problemy strukturalne. Zresztą ZSRR zbankrutował nie wskutek zbrojeń. W ramach "gwiezdnych wojen" niewiele zrobił, na uzbrojenie zawsze wydawał sporo. Przyczyny były ekonomiczne.

Davien
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 18:56

Kot, Rosja nei ma długów zewnetrznych bo nikt jej pieniedzy nei pozyczy i tyle i az tyle. USa jakos mimo długów ma znacznie pręzniejsza gospodarke od Rsji, kazdy chce im pozyczać jakby chcieli a w Rosji....

fifi
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 20:59

Gdzie zadłużyły się stany,przypomnisz może ?

Davien
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 23:10

Głównie w japonii fifik, a co??

Olo
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 22:45

nawet u ciebie ale po co ci to wiedzieć? Nie wiesz to śpisz spokojnie...

bender
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 17:34

PKB nie ma żadnego znaczenia... Może Twój dochód, nie ma żadnego znaczenia, ale mój ma, zwłaszcza dla mnie. Bez pieniążków lub możliwości ich zarobienia nic nie kupisz, nic nie zbudujesz, bo nie będziesz miał jak zapłacić. I to jest miejsce w jakim był już ZSRR i w kierunku którego dryfuje Rosja.

Kot nr 398
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 20:57

W Rosji zjesz w świetnej zakładowej stołówce obiad za 2. W USA za byle hamburgera zapłacisz 4x tyle, a jeszcze żeby tam dojechać spalisz paliwo i to niemało. I tak ze wszystkim.

bender
wtorek, 16 czerwca 2020, 13:32

Primo, po to wymyślono metodologię siły nabywczej, żeby móc gospodarki porównywać. Secundo, w Wendy's czy McDoland's zjesz hamburgera czy nawet dwa za dolara. Tertio, do tej stołówki z przykładu to rozumiem, że dociera się jedynie na piechotę? Czarujesz, ale nic nie wyczarujesz.

Ni
wtorek, 16 czerwca 2020, 10:00

To ja zapytam, ile zarabia przeciętny Rosjanin, a ile Amerykanin? Myślę, że nie będzie to 4 ale 14 razy więcej. Nie ten poziom kocie. A Rosja chcąc kupić nowoczesną technologię (ze swoimi mają oczywiste problemy) musi płacić twardą walutą i na dodatek tyle ile zapłaciły by USA. Porównaj sobie teraz zarobki do tych wydatków i dopiero pisz o obiadku za dwa ruble.

y
wtorek, 16 czerwca 2020, 08:16

Wolę hamburgera w USA niż słoninę w Rosji. I porównaj sobie poziom dochodów i zamożność obywateli. A na koniec odpowiedz na pytanie - dlaczego do USA miliny ludzi CHCE wyemigrować, a do Rosji nikt?

Kot nr 398
środa, 17 czerwca 2020, 08:23

Wpisałem i się nie pojawiło. Nie jest prawdą że do Rosji nikt nie chce migrować. Cała Azja Środkowa, Ukraina, Białoruś... raz za razem w ukraińskiej prasie jest doniesienie o wypadku w Rosji gdzie ofiarami są obywatele ukraińscy. Jeżdżą do pracy, wielu osiedla się na stałe. I to wcale nie tylko ze wschodu Ukrainy.

Davien
środa, 17 czerwca 2020, 12:10

Kot, do Rosji z Ukrainy to jeżdża z Krymu i Donbasu, w krajach Azji jak tadzykistan czy kazachstan jest jeszcze gorzej niz w Rosji ale jakos nikt z krajów rozwinietych nei ma zamiaru emigrowac do tego rosyjskeigo"raju":)

poniedziałek, 15 czerwca 2020, 23:10

I zarabiam 20x tyle co w Rosji wiec jak widac sie opłaca;)

najszybszy rosyjski zegarek
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 16:58

Bez jakich długów? Ponad 700 mld USD długu w chińskich bankach.

##
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 20:28

Całe zadłużenie Rosji (z biznesem i sektorem finansowym) wynoszące 487 mld dol., jest w całości pokrywane przez rezerwy międzynarodowe wynoszące 518,3 mld dol. dane światowego banku więc gdzie te chińskie banki

ruski stek bzdur...
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 21:51

Ha ha jasne, a Norylsk to kurort :)

}}}
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 21:39

Rezerwy skurczyły się przez pierwsze 3 tyg wirusa w Rosji o 30 % Teraz przy obecnej cenie ropy, gdzie powyżej 60% ruskiej gospodarki to paliwa kopalne, to nie wiem czy jeszcze jakieś rezerwy są :P

najszybszy rosyjski zegarek
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 21:02

Skoro jest pokrywane to dlaczego sprzedajecie złoto?

Lechosław
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 14:12

Nie wiem czy się śmiać czy płakać! Imperializm usa szantażuje cały świat sankcjami, politycznie i militarnie. Wydają na zbrojenia więcej niż pozostałe kraje świata a u ciebie zła Rosja otoczona wokół amerykańskimi bazami. Obudź się i przejzyj na oczy.

Anty rusofil
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 23:24

Biedna Rosja otoczona amerykańskimi bazami ze strony Chin, Kazachstanu, Mongolii. Kto zostawił w Europie Kaliningrad, zajął Krym czy chce przejąć Białoruś, żeby zbliżyć się do granic NATO? A Naddniestrze?

Davien
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 18:57

No to do roboty i nakłądac sankcje Rosji na USA:)) Byłaby niezła komedia jak USA by was smiechem zabiły:)

Olo
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 22:43

acha, np. sankcje na ciężką ropę, już się amerykańskie rafinerie śmieją. Albo na lotniczy tytan.

Ukulele
wtorek, 16 czerwca 2020, 11:09

Sprzedadzą komu innemu. A z czego Rosja myśliwce zbuduje?

Davien
wtorek, 16 czerwca 2020, 10:48

Dokładnei smieja sie bo kupia sobie gdzie indziej:))A wy zbankrutujecie jak juz zrobiliscie to dwa razy:)) Chiny próbowały i szybciutko Xi podkulił ogon pod siebie:)

wert
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 17:06

ciekawe dlaczego sowieci wymagają kordonu sanitarnego? Nie budź się śnij dalej

KL
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 16:49

Sam się obudź! Policz sobie ile wojen Polska miała z Rasiją. To chyba o czymś mówi, w szczególności, kto Polsce zagrażał i zagraża. Te ćwiczenia uderzeń nuklearnych na Warszawę dają do myślenia chyba?

FR technologiczne imperium
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 10:58

O zdolnościach wojskowych decyduje ekonomia i technologia, mając przewagę w tych dwóch aspektach ma się pewne zwycięstwo (mowa tutaj o normalnych wojnach nie partyzanckich) mając jednej gdy przeciwnik ma drugą starcie robi się wyrównane, patrz front wschodni gdzie Niemcy górowali technologicznie ale nie ekonomicznie. Obecnie Rosja nie ma przewagi nad czołówką peletonu (USA,Chiny kontynentalne) ani w jednym ani w drugim, nawet jeśli wypracowała jakieś przewagi w danym aspekcie techniki uzbrojenia to tylko dlatego że przeciwnik sobie odpuścił rywalizację w tej domenie (broń hipersoniczna, systemy przeciwlotnicze) Ale gdy tylko USA wykorzysta bez wcześniejszych politycznych ograniczeń swój potencjał to kwestią kilku lat jest gdy przegoni w tym Rosję, dobrym przykładem są załogowe misje kosmiczne, gdy NASA zainteresowała się samodzielnością to ją zdobyła podbijając przy tym technologiczna stawkę (rakiety muska są tańsze od sojuzów bo część rakiety powraca na ziemię) Rosja nie ma funduszy ani kadr na wyścig z Chinami i USA, zwłaszcza przy obecnej cenie surowców.

red
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 16:37

.....NASA zainteresowała się samodzielnością to ją zdobyła podbijając przy tym technologiczna stawkę (rakiety muska są tańsze od sojuzów bo część rakiety powraca na ziemię)(podaj wyliczenia albo linka ) .......?! Przecież NASA miała już coś lepszego i wypróbowanego -wahadłowce ,też większa część rakiety wracała na ziemię .

Davien
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 18:59

I te wahadłowce wyniosły na orbite wiecej ludzi niż Rosja od Gagarina, polozyły tez potezny wkład w badania orbitalne i budowę ISS. Wycofano je bo Stany znalazły sobie taniego taksówkarza do ISS i finał. Ale,ale, co ma nowego od lat 60-tych Rosja??? Bo Sojuzy to rówiesnicy Apollo, Proton tez te lata, Sojuz to moderka starej R-7 z czasów gagarina. no czekam:))

Kot nr 398
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 14:47

USA się rozsypują pod ciężarem długów i wewnętrznych problemów. Minęły 3 miesiące "wirusa" i u kogo są największe problemy? Rosja, Chiny, USA? USA nie mają wyjścia, muszą się zabrać za Chiny bo długo nie pociągną w obecnej konfiguracji. Ale to nie jest możliwe bez udziału Rosji...

Towarzysz Polak
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 17:44

O rychłym upadku USA to mówią od 50 lat i póki co USA istnieje a ZSRR nie.

Kot nr 398
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 20:59

Istnieje Rosja w praktycznie takich samych granicach, ciągle największe państwo świata. Rosja od lat ma "smuty" a potem z nich wychodzi jeszcze silniejsza. 1612 Polacy na Kremlu a 100 lat później wyrąbane okno na Bałtyk, w trakcie wyrąbywania na Morze Czarne, fantastyczna (i trwała!) ekspansja na wschód... Już dwóch wielkich władców zjednoczonej Europy wypowiedziało się o słabości Rosji, 1812 i 1941, jak się to skończyło?

Davien
sobota, 20 czerwca 2020, 17:45

ZSRS 22400 tys km2, Rosja 17045 tys km2. masz cos do dodania Kocie?

y
wtorek, 16 czerwca 2020, 08:23

"Istnieje Rosja w praktycznie takich samych granicach..." Gdzie Ty historii się uczyłeś? I geografii? W samym XX wieku "trochę" się skurczyła! Największe pastwo świata. Terytorialnie tak. Ale co z gospodarką? Ciągle to "Górna Wolta z rakietami". I ciekawe dlaczego to USA i inne państwa nakładają na Rosję sankcje, a Rosja na USA to już nie...

Kot nr 398
wtorek, 16 czerwca 2020, 20:12

To nie ma znaczenia, naprawdę to by się skurczyła gdyby się np podzieliła na Uralu na dwa kraje. Sankcje sankcjami a poważne biznesy idą jak szły, może z gazociągiem drobne opóźnienia bo USA chcą wejść ze swoim towarem ale zbudują, nikt w to nie wątpi. Projekt Ukraina się nie powiódł...

Davien
środa, 17 czerwca 2020, 12:13

Istotnie Kocie projekt Putina pt Ukraina sie nei powiódł, gorzej zaliczył koszmarny upadek:) A co do terytorium to została wam po 1991r ile? 2/3, połowa tego co miało ZSRS?

spoko
wtorek, 16 czerwca 2020, 02:02

Przez ostatnie 100lat zaliczyliscie glebe dwukrotnie w 1917 i 1990 Rozpad Imperium Rosyjskiego i Rozpad Imperium Zla

Davien
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 23:12

I zadnego z nich Rosja sama nie była w stanei pokonać:) A Hitler jakby nie był rasistą( a na szczęście był) to w tej chwili po Rosji byłoby wspomnienie.

Kot nr 398
wtorek, 16 czerwca 2020, 14:40

Kto niby pomógł pokonać Napoleona? Owszem, koalicją był agresor... Polecam artykuł w wikipedii o kampanii, po jednej stronie spis sojuszników na prawie cały ekran, po drugiej jedno słowo: Rosja.

Davien
środa, 17 czerwca 2020, 12:14

Taak, rozumiem WB, Austria walczyły po stronie Napoleona? Kocie sowiecka historie to sobie daruj.

Kot nr 398
środa, 17 czerwca 2020, 13:12

Austria walczyła po stronie Napoleona (książę Schwarzenberg), acz bez wielkiego zaangażowania.

ruski stek bzdur...
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 23:07

No faktycznie, po rozpadzie ZSSR jest tak silna, że straciła 2 miejsce na rzecz Chin, i zaraz Indie to mocarstewko wyprzedzą :) Potęga... :)

Kot nr 398
wtorek, 16 czerwca 2020, 14:37

Rosja z grubsza stoi w miejscu, a Zachód się cofa, i to coraz szybciej! Indie spuchną, nie mają zdrowych fundamentów. Co będzie w Chinach, nie wiadomo...

Davien
środa, 17 czerwca 2020, 12:15

Rosja kocie nie stoi w miejscu ale jest na równi pochyłej i nabiera rozpepu a na dole twarda sciana. Zachód wyprzedził ja dekady temu, potem Chiny ale dalej jak widze do was to nie dociera. No cóz, zderzenie bedzie bolesne.

Polak
wtorek, 16 czerwca 2020, 20:42

Noo, tylko szkoda że od kilkudziesięciu lat :)

Lechosław
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 14:17

Jak się okrada cały świat to się na na zabawki!

Davien
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 19:01

No własnei Rosja kradła, kradla az sie zawaliła w latach 90-tych a teraz powtarza ta droge. Ale jak sie mówi do trzech razy sztuka:)

poniedziałek, 15 czerwca 2020, 21:25

Davien predzej USA sie zawali niz Rosja obecnie to co sie dzieje tam to rozwalanie od wewnatrz USA .

spoko
wtorek, 16 czerwca 2020, 02:03

Tak tak i dolar bedzie znowu kosztowal 60 kopiejek

Davien
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 23:13

Taak, małe zamieszki to rozwalanei USA:))) Smieszny jestes:0 A Rosja zawaliła sie juz 2x wiec jak widac...

Kot nr 398
środa, 17 czerwca 2020, 08:21

Nie chodzi o te zamieszki bo one wygasną, ale o to co je spowodowało. A to nie wygaśnie. Ogromne podziały wewnętrzne i zubożenie amerykańskiego "suwerena". Przeniesienie produkcji do Chin, oparcie gospodarki na spekulacji...

Davien
środa, 17 czerwca 2020, 12:17

Kot zamieszki spowodowali rasisci i podjudzala je Rosja i chiny co juz udowodniono. A demonstracje wywołało zamordowanie człowieka przez policjanta za co ten siedzi z zarzutem umyslnego zabójstwa. Tak wiec swoje basnie sobie daruj.

a błazenek dalej swoje
czwartek, 18 czerwca 2020, 14:00

"Kot zamieszki spowodowali rasisci i podjudzala je Rosja i chiny co juz udowodniono". To jednak szczera prawda, ze durni nie sieją, oni sami się rodzą.

Davien
sobota, 20 czerwca 2020, 17:46

Jak ładnie sam siebie podsumowałes:))

a błazenek dalej swoje
niedziela, 21 czerwca 2020, 20:47

Nie siebie, ciebie.

bender
piątek, 19 czerwca 2020, 18:39

130 tys. fałszywych kont na Twitterze zarządzanych z Chin, miliony na FB. Samokrytyka to dobry krok do przodu, ale nie załamuj się, dużo czytaj, ćwicz umysł, a kiedyś zaczniesz myśleć. Powodzenia!

Ukulele
środa, 17 czerwca 2020, 09:22

Coś nieaktualne te dane. Akurat przenoszenie produkcji z powrotem do USA to sztandarowy program w tym momencie i mowy nie ma o jego zaniechaniu. Zresztą.same te problemy wyglądają groteskowo względem tych które mają niektóre państwa. Może i faktycznie kiedyś Chiny będą rządzić i wyprzedzą Stany. Tyle że wtedy nie będzie już Rosji albo będzie ona tylko chińską przybudówką pozbawioną suwerenności tak więc wraz z upływem czasu Chiny i USA zmarginalizują Rosję na świecie a może nawet doprowadzą do bankructwa bo rezerwy państwa Putina kurczą się w niesamowitym tempie. Dlatego też wybór przed nami jest prosty Chiny albo USA bo Rosja na świecie przestaje się liczyć. Putin pragnie konfliktu bo tylko on może przedłużyć szanse na poprawę sytuacji bo to taki kraj który żyje z grabieży i wojen a gdy przychodzi okres pokoju traci swoją pozycję. Zwykły bandzior okradający innych.

Kot nr 398
środa, 17 czerwca 2020, 13:15

Od czasu do czasu w amerykańskich mediach jest triumfalny artykuł o powrocie produkcji do USA, i się okazuje że to jakieś T-shirty czy chorągiewki, i tak pewnie z chińskich materiałów... Nie brakuje na świecie krajów imperialnych które się przestały liczyć (Francja, Wielka Brytania choćby...), Rosja do nich nie należy mimo złości naszych Atlantyków...

ruski stek bzdur...
środa, 17 czerwca 2020, 22:52

Ty nawet nie zdajesz sobie sprawy jakie firmy wracają i ile, P.S Tak robi CAŁY ŚWIAT, nie tylko USA

Fanklub Wschodu
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 17:45

A Rosja nie kradnie?? To zapytaj babci czemu rosyjscy oficerowie mieli po 4 zegarki na rękach.

Kot
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 23:26

Zegarki? Mają 17 mln km² ziem. Za ZSRR mieli 24 mln km². Nawet Alaskę od nich USA kupiło. Gdzie Alaska a gdzie Moskwa...

Rah Warsz
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 21:19

hmmm bo oni byli bardzo dobrze wychowani i nie chcieli się spóźnić na umówione spotkanie??? Podstawa to punktualność hehehe;)

bender
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 17:27

Tak było z ZSRR. Ale Rosja nie ma już takich możliwości.

Olo
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 12:51

Podstawa problemu to różnica w finansowaniu, i możliwe, że Rosja dąży do zniwelowania tej różnicy. Pieniądze które Rosja może wydać na cokolwiek (także na zbrojenia) muszą najpierw zostać zarobione. Pieniądze które wydają USA są pożyczone (wyłudzone) m.inn. od takich ekonomicznych frajerów jak Polska.

Whiro
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 23:28

Zarabiają je sprzedając ropę, gaz, złoto, diamenty czy węgiel wydarty z ukradzionych ziem. No się narobili..

Davien
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 19:02

Jak widac boli że wykopaliśmy was z Poski 30 lat temu i juz okradać UW nie mozecie:)) I dobrze.

aby
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 15:35

oczywiście ;), PKB usa liczone 20,54 tryliarda (2018) vs 1,658 tryliarda rosji

Ni
wtorek, 16 czerwca 2020, 10:07

Raczej tryliona, ale stosunek pozostaje ten sam.

Paweł P.
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 10:56

Im więcej Himmarsa / Homara, tym lepiej. Oby jak w największym stopniu w PL, ale to jeszcze nie dzisiaj.

Śmierdząca onuca Wańki Wstańki
czwartek, 18 czerwca 2020, 22:08

Nasze są lepsze

ech Mykoła
niedziela, 21 czerwca 2020, 20:48

Wiadomo: ukraińskie najlepsze.

ruski stek bzdur...
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 15:24

Wenezuelskie ruski baranie...

Tweets Defence24