Prezydent Azerbejdżanu: Armenia musi wycofać się z Górskiego Karabachu

5 października 2020, 08:16
Zrzut ekranu 2020-10-5 o 10.14.38
Fot. Dept. of Defense, Navy Petty Officer 2nd Class Dominique A. Pineiro

Prezydent Azerbejdżanu Ilham Alijew zażądał w niedzielę od władz Armenii opracowania harmonogramu wycofania sił z Górskiego Karabachu. Zapowiedział też, że jego kraj nie zaprzestanie prowadzenia działań zbrojnych dopóki to się nie stanie.

"Górski Karabach jest terytorium Azerbejdżanu. Musimy tam wrócić i wrócimy" - zaznaczył azerski przywódca w transmitowanym przez telewizję orędziu do narodu.

Mówiąc o zawieszeniu broni Alijew podkreślił, że "Azerbejdżan ma tylko jeden warunek, którym jest wyzwolenie swojego terytorium". Zażądał też od premiera Armenii Nikola Paszyniana "przeproszenia narodu azerbejdżańskiego" oraz "stwierdzenia, że Karabach to nie Armenia" i w końcu "precyzyjnego planu wycofania się Ormian z Górskiego Karabachu" - przytacza AFP słowa Alijewa.

Prezydent przekazał też rodakom, że wojska azerskie posuwają się naprzód w trwającej od 27 września ofensywie w Górskim Karabachu.

Przemówienie Alijewa jasno pokazuje, że Azerbejdżan nie zamierza zastosować się do wielokrotnie powtarzanych apeli przywódców USA, Rosji i Unii Europejskiej o natychmiastowe wstrzymanie walk - ocenia agencja Reutera. Toczące się obecnie walki między wojskami Azerbejdżanu a siłami Armenii i Górskiego Karabachu są najbardziej intensywne od zakończenia w 1994 roku regularnej wojny o tę ormiańską enklawę na terytorium Azerbejdżanu.

W niedzielę władze Azerbejdżanu ogłosiły, że ich wojska zdobyły miasto Dżyrakan i kilka otaczających je wsi; władze Górskiego Karabachu zaprzeczyły tym doniesieniom. Przedstawiciele Azerbejdżanu oskarżyli również wojska Armenii o ostrzelanie drugiego co do wielkości miasta kraju, Gandży. Armeńskie ministerstwo obrony również zaprzeczyło tym informacjom.

Ormianie oskarżają Azerbejdżan o bombardowanie stolicy Górskiego Karabachu Stepanakertu i rozmyślne atakowanie ludności cywilnej. Strona azerska zaprzecza tym oskarżeniom. Przywódca enklawy Arajik Harutiunian zapowiedział, że w odpowiedzi jego wojska uderzą w "jednostki wojskowe rozmieszczone w dużych miastach Azerbejdżanu".

Harutiunian oświadczył w niedzielę, że w ciągu tygodnia walk siły azerbejdżańskie zabiły 18 karabaskich cywilów i raniły ponad 90. Karabach informował ponadto o blisko 200 poległych swoich żołnierzach. Władze Azerbejdżanu przekazały, że zginęło 24 azerskich cywilów, a 111 zostało rannych, nie podając równocześnie informacji o własnych stratach wśród żołnierzy.

Zdaniem ekspertów trudno jest określić dokładny bilans ofiar konfliktu ze względu na działania dezinformacyjne obu stron i brak niezależnych obserwatorów oraz dziennikarzy w regionie.

Konflikt w Górskim Karabachu charakteryzuje szerokie wykorzystanie bezzałogowców. Azerbejdżan używa amunicji krążącej i tureckich systemów TB2, które - w ramach współdziałania - były przyczyną znacznej części strat strony armeńskiej. Z kolei Ormianie z powodzeniem wykorzystują np. wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych, które w terenie górzystym stały się przyczyną znacznych strat strony azerskiej. W konflikcie używana jest też artyleria rakietowa - przykładowo, obie strony dysponują rosyjskimi systemami BM-30 Smiercz, przy czym Azerbejdżan oprócz rosyjskich wyrzutni ma też izraelskie i tureckie. W obszarze górskim jest szeroko używana również artyleria lufowa, w tym systemy ciągnione - których z powodzeniem używa strona armeńska.

JP, PAP

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 165
Reklama
Marek1
wtorek, 6 października 2020, 15:15

Dla nierozumiejących - dla Azerbejdżanu fizyczne zajęcie Karabachu BEZ wysiedlenia mieszkających tam Ormian oznaczałoby całe LATA walk partyzanckich w szalenie trudnym, górskim terenie, który mieszkającym tam Ormianom jest b. dobrze znany. Dlatego, czy się to światu podoba, czy nie, bez czystek etnicznych względem Ormian karabaskich cały wysiłek militarny Azerbejdżanu jest bez sensu i znaczenia. Alijew to WIE i dopóki ma duże poparcie społeczne(a ma obecnie) oraz pełne poparcie Turcji, to będzie eskalował konflikt.

ja
środa, 7 października 2020, 13:10

Najpierw Turcja dopuciła się ludobójsta na Ormianach a poźniej Azerbejdżan. Teraz oczywiste ze trzymają razem. Co ciekawe ludobójstwo obu tych krajów na Ormianach oone same nie przyznają choćwiele krajów świat je uznaje. Sankcji za to nie odniosły ŻADNYCH. To jest niezrozumiałe ale oznacza, ze Nato, jakiekolwiek pakty etc gówno znaczą. Albo Jesteś dobrze militarnie przygotowany i poradzisz sobie sam albo nikt Ci nie pomoże. I tak jest w przypadku Armenii. Od lat ten naród jest atakowany co szczególnie podjudza tak naprawde Rosja. Do tego trzeba też dodać że Ormianie sa chrzescijanami a Azerbejdżanie i Turcy to Muzułmanie. Wyjaśnia się trochę bardziej ?

Wesd
wtorek, 6 października 2020, 09:43

Turcja powinna się wycofać z terenów kurdyjskich.

Marek1
wtorek, 6 października 2020, 15:17

Tak ? Iran też ? I Irak i Syria ? Niestety, ale Kurdowie mają obecnie taką samą szansę na własne państwo jak ja na trafienie 6-tki e Lotto. Zresztą sporo winy jest też po ich własnej stronie - żrą się między sobą, więc można ich rozgrywać.

Oto
wtorek, 6 października 2020, 11:33

Polska powinna się wycofać z terenów niemieckich, ruskich i austro-węgierskich.

Davien
środa, 14 października 2020, 00:27

Oto, tyle ze te tereny na których lezy Polska sa jej a nie zrabowane jak u was:) Ale robisz dobra robotę kazdemu skutecznie obrzydzająć Turcję, byle tak dalej:))

Ws
wtorek, 6 października 2020, 11:47

Turcja powinna wycofać się również z terenów ormiańskich, greckich i innych....

Oto
wtorek, 6 października 2020, 09:09

Odczepcie się od Turków w Azerbejdżanie.

wtorek, 6 października 2020, 15:15

W Azerbejdzanie sobe siedzcie ale od Ormnian i Górskiego Karabachu wara.

Manikarnika
wtorek, 6 października 2020, 18:43

Właśnie, panturkiści, odczepcie się od ziem zamieszkanych w ponad 99% przez Ormian.

Gojan
poniedziałek, 5 października 2020, 23:55

Podczas II wojny światowej mieliśmy trochę do czynienia z Azermi. Był pododdział wojskowy Wehrmachtu złożony z Azerów – I/111 Azerbejdżański Batalion Polowy "Dönmec", który w pierwszej połowie 1944 został przeniesiony w rejon Warszawy. Liczył wówczas ok. 650 ludzi. Od pierwszych dni sierpnia tego roku w składzie Grupy Bojowej "Dirlewanger" zwalczał powstanie warszawskie. Odpowiadał za masakry cywilów na Woli. Był też inny pododdział wojskowy Wehrmachtu złożony z Azerów – 818 Azerski Batalion Piechoty, którego część (wg niektórych źródeł) brała udział w tłumieniu powstania warszawskiego w składzie Kampfgruppe "Reinefarth". Ci Azerowie też mieli uczestniczyć w masakrze ludności Woli. Ale była też grupa 95 lub 96 Azerów z 818 Azerskiego Batalionu Piechoty, która jesienią 1944 r., w pełnym uzbrojeniu, na czele z por. Bałakszijewem, przeszła na stronę polskiego partyzanckiego 16 Pułku Piechoty Armii Krajowej, działającego w Tarnowskiem. Utworzyli osobną kompanię pod nazwą "Azerbejdżan".

Realista
poniedziałek, 5 października 2020, 15:43

Górski Karabach jest etnicznie ormiański i nigdy nie należał do niepodległego Azerbejdżanu. Do Azerskiej SRS został przyłączony na mocy porozumienia Atatürka z Leninem.

Marek1
wtorek, 6 października 2020, 15:26

Karabach do wojny 1991-94 był w większości(ponad 60%) zamieszkały przez Azerów, którzy osiedlali się tam po ucieczce Ormian w latach 20-tych ub. wieku. Dokładnie tak samo uciekali po 1994r Azerowie po zajęciu zbrojnie Karabachu przez Ormian. Powtarza się to obecnie kolejny raz pod naciskiem wojsk azerskich. I tak ziemia ta raz po raz spływa krwią OBU stron zgodnie ze starą kaukaską zasadą zemsty za zemstę za zemstę. Oto Kaukaz właśnie drodzy Państwo. Cudowna, żyzna kraina zamieszkała przez fantastycznych ludzi z umysłową szajbą na pkt. honoru, zemsty i odwetu ...

Milutki
poniedziałek, 5 października 2020, 23:43

Górski Karabach należał do Azerow i wszystkich organizmów państwowych jakie oni tworzyli

rober
wtorek, 6 października 2020, 11:02

Republika radziecka nie jest organizmem państwowym ,a 1989 i1990 roku tworzyły się państwa po rozpadzie ZSRR. Ormianie demokratycznie określili swą przynależność. Tureckie szczekanie nie zmieni historii

Marek1
wtorek, 6 października 2020, 15:33

Poznaj historię tych ziem zanim zaczniesz komuś kłamstwo zarzucać - w latach 1991-94 Ormianie ZBROJNIE zajęli ziemie dawnej azerskiej SFR dokonując czystek etnicznych na Azerach z Karabachu i 7 innych regionach wokoło niego. Na opustoszałe tereny napłynęli ormiańscy osadnicy. Teraz Azerowie w ramach zemsty chcą dokonać tego samego na Ormianach w Karabachu. Alijew wcale NIE ma zamiaru wkraczać na tereny obecnej Armenii, więc histeryczne apele ormiańskich władz o grożącym wszystkim Ormianom holocauście ze strony Azerów są mocno nieuprawnione.

Słowianin
poniedziałek, 5 października 2020, 21:10

Dokładnie tak !!!

Kuku
poniedziałek, 5 października 2020, 15:43

W 1941 Turcja zawarła z III Rzeszą traktat o przyjaźni i nieagresji - w tym czasie my walczyliśmy z Hitlerem.

Milutki
poniedziałek, 5 października 2020, 23:46

Podobne umowy nieagresji zawarli z innymi państwami Europy i dzięki temu nie włączyli się do II WŚ, Turcja nie miała potrzeby bronić swoich byłych wrogów czyli Anglię i Francję. Węgry natomiast które stawia się w Polsce za wzór Europejskosci czynnie współpracowały z Hitlerem jako sojusznik i jakoś Polakom to nie przeszkadza

Paranoid
wtorek, 6 października 2020, 09:11

Teraz współpracują z Putinem i w nagrodę mamy węgierski plac zabaw w Łazienkach w Warszawie. To co się dzieje na Węgrzech w realu do nas nie dociera

Bursztyn
poniedziałek, 5 października 2020, 15:05

Prezydent karabachu ARAJIK już uciekł? A ludzi zostawił?

Milutki
poniedziałek, 5 października 2020, 14:19

Wielka Turcja jeszcze pokaże całej Europie. Będzie czas gdy sięgniemy od Atlantyku po Chiny. Zrobimy porządek i tyle.

Oleg
poniedziałek, 5 października 2020, 21:25

Turcja to skonczony bankrut juz tylko jeszcze o tym nie wie tak jak janczarski milutki

Gojan
poniedziałek, 5 października 2020, 21:20

A co Turcja zrobi, gdy Europa uzna niepodległość tureckiego Kurdystanu?

Davien
poniedziałek, 5 października 2020, 17:58

Istotnie, wkrótce zrobia porządek z Turcja, cos co powinni zrobic po IWŚ.

rober
poniedziałek, 5 października 2020, 17:34

Po co Tureckie trole tak się staracie . Każdy kto zna choć średnio historię europy wie jaka jest prawda . Turcja jest po złej stronie ze swoim agresywnym rozpychaniem się. Liczę na to ,że Europa zachodnia (UE i NATO) będzie miała więcej oleju w głowie i będzie potrafiła przeciągnąć i utrzymać Gruzję i Armenię w zachodniej strefie wpływów - na złość polityce Moskwy (dziel i rządź) i imperialnym planom panturkizmu Turcji

Bursztyn
poniedziałek, 5 października 2020, 15:03

To chyba PIS CO CHCE MIĘDZY MORZA?

Marek
poniedziałek, 5 października 2020, 16:10

Niezupełnie. Dla nich ta część świata, którą żądzą "wierni" nazywa się "dar al-islam" (świat pokoju). Reszta to świata, którą "wierni" jeszcze nie rządzą nazywa się "dar al-harb" (świat wojny). Obowiązkiem "wiernych" jest uczynić docelowo z całego świata "dar al-islam". Największą obelgą zaś jest, kiedy to, co wcześniej uczynili "dar al-islam" wyzwoliło się z ich łap stając się z powrotem "dar al-harb". Tak jak na swego czasu zrobiła to Grecja, państwa tworzące dawną Jugosławię, Bułgaria czy na przykład Ormianie w Górnym Karabachu. Z tego co widać najważniejszy "wierny", który rządzi teraz tamtejszym interesem wzoruje się na osmańskich poprzednikach i chce zostać kalifem. Dlatego poważnie podchodzi do obowiązującej od czasów "proroka" tradycji dotyczącej "dar al-harb" i "dar al-islam". My swego czasu mieliśmy z tą starą tradycją wielokrotnie do czynienia. Ostatnio pod Wiedniem bodajże.

Milutki
poniedziałek, 5 października 2020, 23:13

Ale to Ormianie zaatakowali pod koniec lat osiemdziesiątych, to Grecja zaatakowała na Cyprze , to Serbowie zaatakowali Bośniakow , tak to było. Można to odczytać że to chrześcijaństwo każe zabijać, albo że jest to tak mało znaczący kult że jego wyznawcy nie przywiązują do niego wagi i zabijają według własnego uznania

Davien
wtorek, 6 października 2020, 15:18

MIlutki dwa pierwsze przykłady to bezczelne kłamstwo, trzeci jedynie prawdziwy wiec módlcie się byscie jak Serbpowie nie skończyli w 1999r.

Cykl
wtorek, 6 października 2020, 10:35

Wy dużo wiecie o zabijaniu bezbronnych.

Bursztyn
poniedziałek, 5 października 2020, 13:50

Armenia już się wycofała Bo droga do karabachu ODCIĘTA PRZAZ PRZELECZ LACHIN A Te 37vsztuk T55 w Karabachu to już chyba history

Czech
poniedziałek, 5 października 2020, 14:13

Ormianie nie maja lekko, ale pamietaj, ze wy Turcy i Azerowie maci przewage tylko 30 do 1. Bedzie to starczyc?

Bursztyn
poniedziałek, 5 października 2020, 15:15

Faktycznie Ormianie z karabachu muszą teraz płacić DANINE MAFII ARAJIKA 50 tys ludxi stolicy karabachu żyje pod kluczem mafijnych ZBIROW

Czech
poniedziałek, 5 października 2020, 15:53

Mafijne zbiry mieszkaja w palacach w Baku.

Milutki
poniedziałek, 5 października 2020, 13:48

Armenia od lat nie przestrzegała rezolucji ONZ wzywających ja do wycofania się z terytorium Azerbejdżanu czyli Górskiego Karabachu . Teraz gdy przegrywają to wzywają do zawieszenia broni które wykorzystają tylko na przegrupowanie się a później stała, premier Armenii Paszynian od początku mówił że będzie walczył za Karabach j nie ustąpią

Marek1
wtorek, 6 października 2020, 15:49

Testem dla prawdziwych intencji Alijewa będzie wyjście nad granicę z Armenią i stos. azerskich wojsk do tych Ormian, którzy nie zdążyli uciec z Karabachu do Armenii. Jeśli Azerowie wejdą na teren Armenii staną się wg. wszystkich AGRESOREM ...

Paranoid
wtorek, 6 października 2020, 09:25

A czy Azerb. w pełni spełnia zapisy rezolucji? "4. Recognizes the necessity of providing normal, secure and equal conditions of life for Armenian and Azerbaijani communities in the Nagorno Karabakh region of the Republic of Azerbaijan, which will allow an effective democratic system of self-governance to be built up in this region within the Republic of Azerbaijan; "

Oleg
poniedziałek, 5 października 2020, 21:27

Milutki jak niedlugo pozamykaja wam kebaby to z czego bedzie tu zyc?

Czech
poniedziałek, 5 października 2020, 14:14

Turcja nie przestrzega tylu rezolucji, ze wstyd.

Milutki
poniedziałek, 5 października 2020, 14:34

Tuecja nie przestrzegał rezolucji wtedy gdy druga strona nie przestrzega, tak jak w sprawie Cypru. Azerbejdżan natomiast nie odbiera praw Armenii, Armenia Azerbejdżanowi odbiera

rober
wtorek, 6 października 2020, 11:07

Rozumiem ze Turcja zabierze z Cypru do siebie przywiezionych chłopów z Anatolii wraz z ich potomkami - czyli ludność która nie jest Cypryjczykami ani z tamtąd nie pochodzi. PS. Teraz kolejny raz wychodzi głupota i krótkowzroczność Wielskiej Brytanii

Oto
wtorek, 6 października 2020, 11:38

A powiedz nam kolego, skąd przybyli zatem grecy cypryjscy? Tak po prostu pojawili się na wyspie czy przybyli z kontynentu greckiego?

Sas
wtorek, 6 października 2020, 17:07

Grecy są na Cyprze dłużej niż Turcy w Turcji.

Davien
wtorek, 6 października 2020, 15:27

Grecy na Cyprze mieszkaja od XIIIw. p.n.e Turcy pojawili się tam w 1571r

Oto
wtorek, 6 października 2020, 17:36

Ok, mieszkają od XIII wieku czyli przybyli na wyspę z kontynentu greckiego. A po cj narzekacie zatem że Turcy przybyli na wyspę z Anatolii?

Davien
poniedziałek, 12 października 2020, 13:34

Oto Grecy mieszkają na Cyprze bo byli jego pierwszymi mieszkańcami. Turcy byli najeżdżcami w XVIw czyli jakieś 3000 lat pózneijI sobie mieszkali az do napaści na Cypr w 1974r i okupacji 37% wyspy. I nei dokonali tego Turcy z Cypru ale bandyci spod ankary.

Ghyk
wtorek, 6 października 2020, 10:36

A dlaczego odmawiacie prawa Kurdom?

Hej
poniedziałek, 5 października 2020, 12:40

Jak wmieszala się tam Turcja to jest to walka islamu z chrześcijaństwem armeni

Milutki
poniedziałek, 5 października 2020, 13:43

Na razie tylko Armenia przedstawia swoją agresję jako wojnę religijną. Azerbejdżan mówi natomiast jasne że z religią to nie ma nic wspólnego.

Czech
poniedziałek, 5 października 2020, 14:10

Turecki i azerski herrenvolk chca sie rzadzic. Watek religijny jest wazny, walka o zycie Ormian jest przedstawiana jako okupacja ziem muzulman przez chrzescijan (krzyzowcow).

Milutki
poniedziałek, 5 października 2020, 14:17

Jest odwrotnie, to Paszynian przedstawia Ormian jako krzyżowców walczących z muzułmanami

Czech
poniedziałek, 5 października 2020, 14:29

Skad. Prosze przedstawic wiarygodne zrodlo informacji (poprosze nie twiter RTE czy Alijewa).

Worro
poniedziałek, 5 października 2020, 14:26

Daj sobie spokój z tą nachalną propagandą i przekręcaniem faktów, chyba, że chcesz zniechęcić wszystkich do Turcji. Twoja pisanina tylko taki efekt przynosi.

Johny
poniedziałek, 5 października 2020, 12:57

Turcja chce dokończyć to co zaczęli na początku XX wieku, tj. wybić Ormian. Wobec nachalnej propagandy Turcji proponuję popularyzację wiedzy o ludobójstwie Ormian i zwrócenie uwagi, że Turcy lubowali się też w masowym mordowaniu innych narodów np. Greków Pontyjskich czy Asyryjczyków.

Milutki
poniedziałek, 5 października 2020, 13:45

W Turcji całusy czas mieszkają Ormianie i Turcja ich nie wybija. Tak samo w Azerbejdżanie poza Karabachem mieszkają Ormianie i też nic im się nie dzieje. To tylko Armenia stosuje czystki etniczne

Czech
poniedziałek, 5 października 2020, 14:07

Hrant Dink zabity przez tureckich nazistow. Sevag Balikci zabity przez tureckich nazistow. Reszta sie boi i mieszka w strachu albo emigruje. Ormianie z Azerbejdzanu po pogromach uciekli, zostalo kilku Ormianek w mieszanych malzenstwach, ktore sie staraja ukrywac swoja tozsamosc, bo wiadomo, co mogloby sie wydarzyc.

Milutki
poniedziałek, 5 października 2020, 14:16

Nie Ormianki nie ukrywają swojej tożsamości, właśnie jedna została ramiona w Ganja od armenskiego ostrzału. W Turcji Ormianie mieszkają a za czasów obecnego prezydenta otwarty został ormiański kościół

Marek
poniedziałek, 5 października 2020, 16:13

Jak jest dżizja to im wolno.

Czech
poniedziałek, 5 października 2020, 14:33

Jeden odremontowany i 2500 innych ormianskich kosciolow lezy od 1915 w ruinie. I tureckie wladze kilka lat ustalaly, czy niby na wiezy kosciola ma byc krzyz. Mimo tego, ze istnieje wiele zdjec z przed 1915, na ktorych widnieje krzyz.

Czech
poniedziałek, 5 października 2020, 13:17

Popieram!!!

Bursztyn
poniedziałek, 5 października 2020, 12:55

Kościół armenski to momofizyci czyli heretycy po bizantyjski Nawet ruski kościół ma z tym duży problem wyznaniowy

Czech
poniedziałek, 5 października 2020, 13:14

Co to ma do rzeczy?

Bursztyn
poniedziałek, 5 października 2020, 12:35

Propozycja Azerbejdżanu niezmienna FREE TRADE DEAL Z KARABACHIEM plus praca w Azerbejdżanie

Czech
poniedziałek, 5 października 2020, 13:16

Azerbejdzanskie zlodziejskie, oligarchiczne klany nie dziela sie bogactwem Azerbejdzanu nawet ze swoja azerska ludnoscia. Niby beda sie dzielic z Ormianami z Arcachu, ktorych nie uwazaja za istoty ludzkie. W to nikt nie uwierzy.

Milutki
poniedziałek, 5 października 2020, 13:50

Klany przychodzą i odchodzą ale granice państwa pozostają. Poczynania prezydenta Alijewa nic nie zmieniają fakturze Górski Karabach jest terytorium Azerbejdżanu a Armenia jest tam okupantem

olo
poniedziałek, 5 października 2020, 14:39

Dokładnie, tak samo jak Rosja na Krymie czy Turcja w Stambule.

Marek1
wtorek, 6 października 2020, 16:05

Ho ho, ale rypnął ;)) ... może powinieneś jeszcze dodać - jak ... Polska w Szczecinie ? Kiedyż to ostatnio piastowskie orły powiewały nad ujściem Odry do Bałtyku ?? ;)

Czech
poniedziałek, 5 października 2020, 14:04

To chyba kolega pomylil Arcach i separastyczny rezim na polnocy Republiki Cypru. Stamtad musi sie wyniesc turecki okupant. Cypr juz nie moze dluzej czekac.

Milutki
poniedziałek, 5 października 2020, 14:14

Na północnym Cyprze nie ma separatystycznego reżimu. Turcy prowadzili kilkukrotnie rozmowy zjednoczeniowe i wyrażali wolę do zjednoczenia . Ormianie w Górskim Karabachu takiej woli nie wyrażali

Davien
poniedziałek, 5 października 2020, 18:02

Milutki, jakei zjednoczenie? macie sie zwyczajnie wynieść z okupowanych terenów Republiki Cypru i tyle.

Milutki
poniedziałek, 5 października 2020, 22:30

Turcy tam mieszkają i państw Cypr ma im służyć, skoro państwo Cypr nie spełnia swojej misji i jeszcze ich atakuje to powołali nowe państwo a Turcja jest ich gwarantem bezpieczeństwa

Davien
wtorek, 6 października 2020, 15:29

Milutki, jestescie tam okupantami i bandytami takimi samymi jak hitlerowcy byli w Polsce wiec lepiej milcz. A na Cyprze to Turcy pierwsi mordowali Greków wiec co się dziwisz że się grecy bronili przed barbarzyńcami.

Oto
wtorek, 6 października 2020, 17:37

Przeczytaj krwawe święta z 1963r. i zobacz kto kogo pierwszy zatakował

Davien
poniedziałek, 12 października 2020, 13:36

Turcy juz w latach 50-tych??

Marek
wtorek, 6 października 2020, 08:26

Jacy wy "biedni" jesteście. Najpierw zaatakowało was Bizancjum, potem Państwa Bałkańskie, później Węgry i my. Na koniec zaatakowała was pod Wiedniem razem z nami Austria.

Marek1
wtorek, 6 października 2020, 16:11

Ta sama Austria co to chwilę potem I RP rozbierała ? Tak sobie myślę JAK zmieniłaby się historia naszej części Europy, gdyby Sobieski był choć ciut mądrzejszy i olał błagania Watykanu i Leopolda I Habsburga w kwestii ratowania Wiednia w 1683r.

Davien
poniedziałek, 12 października 2020, 13:37

Uwierz, nei chcesz wiedzieć.

Czech
poniedziałek, 5 października 2020, 14:35

Grecy maja tez wole porozumia, tylko to musi byc win-win rozwiazanie i nie tureckie dyktando.

Marek
poniedziałek, 5 października 2020, 16:18

Odpada. Dla "sułtana" Cypr to "dar al-islam". Poza tym jak tu się dogadywać z Grekami, którzy wyzwolili się z pod ich panowania stając się ponownie "dar al-harb"?

Marek1
wtorek, 6 października 2020, 16:17

Kolejny "bredzący za dnia" ;))). Recep jest agresywnym bandziorem z wizją resuscytacji otomańskiego imperium, ale na pewno NIE jest religijnym fanatykiem. Niechętne mu skrzydło/frakcja w AKP twierdzi nawet nie bez racji, że islam traktuje instrumentalnie, tylko jako narzędzie do realizacji własnych planów polit. NIE myl religii/wiary z real politik, bo to w przypadku Turcji jaskrawo wskazuje twój brak wiedzy w tym zakresie.

Milutki
poniedziałek, 5 października 2020, 22:35

Turcja broni Turków Cypryjskich przed unicestwieneim ze strony Grecji, tu nie chodzi o religię . Konflikt między Grekami i Turkami jest wcześniejszy niż władza Erdogana

Davien
wtorek, 6 października 2020, 15:31

Turcja nikogo nie broni, to Turcja napadła na Cypr, to Turcja zaczeła konflikt między grekami i Turkami, to Turcja jest tam okupantem.

Bursztyn
poniedziałek, 5 października 2020, 13:37

Kolega pomylił Kreml z Baku Azerbejdżan I Turkmenistan zerwali bolszewicki gulag

Czech
poniedziałek, 5 października 2020, 14:02

Nie, kolega nie pomylil. Bolszewicki gulag moze zerwali, natomiast zlodziejscy komancze (komuchy z KGB) pozostali.

Namiestnik Nowosilcow
poniedziałek, 5 października 2020, 12:28

żydzi bezwstydnie wspierają islamistów w walce z chrześcijanami, udostępniając im uzbrojone drony.

Milutki
poniedziałek, 5 października 2020, 13:51

Bzdura , ten konflikt nie ma nic wspólnego religią, w Azerbejdżanie cały czas mieszkają Ormianie i wyznają swoją religię. Tylko strona armeńska chce ten konflikt przedstawić jako religijny po to aby wmieszać w to inne państwa

Marek
poniedziałek, 5 października 2020, 16:19

Dla was żaden konflikt, w którym bierzecie czy braliście udział nie jest religijny.

Będzie podział
poniedziałek, 5 października 2020, 12:17

Azerbejdżan już faktycznie zajął swoją część jeszcze nie właściwego Karabachu którą jednak Ormianie też okupują od 1994 więc pewnie zaraz się podzielą Karabachem wg. obecnej linii rozgraniczenia.

Milutki
poniedziałek, 5 października 2020, 13:52

Azerbejdżan nie może się niczym podzielić bo Górski Karabach jest w stu procentach jego. To jest ważne, Azerbejdżan nie atakuje Armenii , to Armenia atakuje Azerbejdżan

Davien
poniedziałek, 5 października 2020, 18:03

Nie jest i nigdy nie był jego. jak Górski Karabach był ormiański to ani Turcja ani azerbejdzan jeszcze nie istniały nawet.I to Azerbejdzan atakuje armenie a turcy jak widac chca kontynuowac ludobójstwo ormian.

Milutki
poniedziałek, 5 października 2020, 22:42

Górski Karabach przez wieki podlegał różnym państwom i władcom, to że jakiś armeński król zajechał tam kilka razy nie determinuje państwowości Górskiego Karabachu. Turcy obronili się przed ludobojstwem jakie chcieli im zgotować Ormianie, Azerbejdżan obecnie próbuje odwrócić czystki etniczne jakich Ormianie się dopuścili

rober
wtorek, 6 października 2020, 11:14

Na szczęście społeczeństwo polskie nie jest tak miękkie i ogłupione jak społeczeństwa zachodu . Znając historie XX wieku widzimy jawnie ze sprawy nie rozwiązane w 1912 i 1913 roku wracają wraz z zaniedbaniami mocniej . Wystarczy popatrzyć na skład etniczny tych ziem w X i po 1000 lat w XX wieku i jakoś nigdy nie było tam czegoś takiego jak Azerbejdżan - sztucznego radzieckiego tworu !

Ws
poniedziałek, 5 października 2020, 14:08

Tak jak Turcy nie wymordowali kilku milionów Ormian?

Bursztyn
poniedziałek, 5 października 2020, 12:03

Prezydent enklawy to ten sam co nielegalnie zrobił siebie prezydentem Nawet Armenia ma z tym problemy

Marek
poniedziałek, 5 października 2020, 16:21

A co to na przykład takich Turków powinno obchodzić?

Hmmm
poniedziałek, 5 października 2020, 11:50

Azerowie postawili warunki zaporowe, więc ewidentnie idą na całość.

Sas
poniedziałek, 5 października 2020, 12:03

Wczoraj oglądałem film gdzie Azerowie uciekali aż się kurzyło, a Ormianie strzelali do nich jak do kaczek. Wyszukajcie sobie The enemy's escape from Mataghis.

Milutki
poniedziałek, 5 października 2020, 13:54

A co zrobisz z masą innych zdjęć i filmów które Azerbejdżan publikuje że wyzwolił wiele wsi i miasteczek z rąk armeńców

Sas
poniedziałek, 5 października 2020, 14:09

Nic nie zrobię. Film przywołałem dla równowagi, bo niektórzy już rozstrzygnęli konflikt.

Milutki
poniedziałek, 5 października 2020, 14:23

Aha czyli takie urozmaicenie obrazu, to ok, myślałem że próbujesz przytaczać jakiś fejk na podparcie armeńskiego kłamstwa że Ormianie niczego nie stracili

Arro
poniedziałek, 5 października 2020, 14:28

A kto pisze, że nie stracili? Tak czy inaczej kilka milionów Ormian straciło życie od tureckich noży.

Oto
poniedziałek, 5 października 2020, 12:25

I te miliardy na uzbrojenie nic im nie dały. Ludy osmańskie tak mają, że są mocni tylko przy przewadze 20 do 1.

Oto
poniedziałek, 5 października 2020, 11:12

Rozwiązaniem będzie całkowite wycofanie sił ormiańskich z okupowanych ziem azerskich. Ponadto Ormianie powinni zapłacić Azerbejdżanu reparacje wojenne, w tym również za masakrę w Xocalı. Rzadziecką Polskę należy także wywalić z NATO za chamskie komentarzy i bezczelność niektórych na tym portalu.

Czech
poniedziałek, 5 października 2020, 14:57

Polska to szanowane, przewidywalne panstwo, ktore szanuje i respektuje swoich partnerow. Turcja to nazistowski pocisk niekierowany, ktory oslabia NATO od wewnatrz i obraza i atakuje wszystkich wprawo i wlewo. Grozba dla bezpieczenstwa w regionie. Panstwo nazista, panstwo szantazysta.

Oto
poniedziałek, 5 października 2020, 15:30

Państwo nazista? Mówisz chyba o Czechosłowacji, która bez ani jednej kuli przyłączyła się do III Rzeszy i pomagała Niemcom w masakrach na ludności cywilnej.

Davien
poniedziałek, 5 października 2020, 18:07

Nie, mówi o Turcji uprawiającej ludobójstwo od IWŚ az po dzień dzisiejszy, o Turcji współpracującej z terrorystami i chroniacej ich, o Turcji bedącej zakała NATO tyle ze niestety nie można tych barbarzyńców wyrzucić, a sa za wielkimi tchórzami by sami odejść.

Czech
poniedziałek, 5 października 2020, 15:58

Teraz to Czechoslowacja byla krajem nazistowskim przed niemiecka okupacja. No, prosze prosze... Prosze nam przedstawic tez inne cudowne rewelajce, ktore tam macie kolego schowane w rekawie.

Marek1
wtorek, 6 października 2020, 16:31

Naziści czy nie, ale Czesi pilnie i wydajnie produkowali broń dla Wehrmachtu, aż do 1945r. W kampanii wrześniowej np. ok 15% czołgów niemieckich stanowiły przejęte od armii czeskiej lub wyprodukowane w zakładach Skody wozy bojowe nazywane w Wehrmachcie PzKw35/38(T). W inwazji na Europę Zach. W maju 1940 czeskie 35/38(T) stanowiły już ok 22% ogólnej liczby czołgów niemieckich. Więc może nie wciskaj nam tu jakiejś bredni o czeskim "heroizmie" w czasie II wś.

Czech
czwartek, 8 października 2020, 16:35

W ktorym miejscu wciskam brednie o czeskim "heroizmie"?

Oto
poniedziałek, 5 października 2020, 19:48

A co się tak głupio dziwisz barbarzyńco? Każdy wie, że Czesi wówczas współpracowali z nazistami.

Davien
wtorek, 6 października 2020, 15:35

Doprawdy?? A to ciekawe, bo na całym swiecie wiadomo ze Niemcy okupowali Czechosłowację . Tylko jak widac w Turcji żyjecie w jakims matrixie:)

Milutki
poniedziałek, 5 października 2020, 13:57

Bądź dla nich tolerancyjny, to są małe polaczyny im się wydaje że są moralnym pempkiem świata i historia dała im prawo oceniać innych . Nikt się nimi nie interesuje więc nikt nie rozwala tych bzdur co wypisują, na ich szczęście

Czech
poniedziałek, 5 października 2020, 14:46

Przedstawiciel tureckiego herrenvolk przemowil. Tylko, ze te "polaczyny", jak sie kolega przedstawiciel tureckiego herrenvolk bez watpienia z szacunkiem wyrazil pod adresem polskich kolegow, dzieki bolesnym doswiadczeniom swoich przodkow rozpoznaja naziste po wechu. I tym nazista nie musi to byc koniecznie jakis kolega z Niemiec. W Turcji chyba polowa populacji to nazisci.

Marek
poniedziałek, 5 października 2020, 16:42

Oni pod światłym przywództwem nowego "sułtana" kierują się tylko tym, co w Medynie "podyktował" ktoś pewnemu panu, po tym jak ten pan zwiał do niej razem z kolegami podczas Hidżry. Początek to 622 rok bodajże. Tak więc znacznie dłuższa tradycja niż mają naziści. Choć podejście do rzeczy nie powiem, podobne.

Marek1
wtorek, 6 października 2020, 16:50

Kolejna brednia koleś ;))). Akurat w tureckim islamie Prorok odgrywa zadziwiająco niewielką rolę, a nawet bywa czasem łagodnie krytykowany przez tureckich muftich. W Turcji dominują sunnici z umiarkowanej prawnej szkoły hanafickiej, co sprawia, że turecki islam bardzo różni się od arabskiego/irańskiego. Oficjalnie uznawanymi mniejszościami są Grecy, Ormianie i Żydzi(mają np. własne szkoły). Nieco mniej praw mają chrześcijanie, ale o żadnych prześladowaniach nie ma mowy. Fakt, że ok 25-30% Turków to Alewici, potomkowie turkmeńskich plemion z pogranicza z Persją uważani obecnie za liberalny odłam szyickiego islamu, również sprawia, że islam turecki NIE dąży do zastąpienia świeckiego prawa cywilnego z okresu rządów kemalistów radykalnym prawem szarjackim. Turcja Erdogana będąc agresywna politycznie i gospodarczo NIE używa jednak religii jako narzędzia ekspansji i NIE zmusza nikogo do apostazji.

sos
poniedziałek, 5 października 2020, 12:25

W pierwszej kolejności to z NATO trzeba usunąć Turcję, muzułmańskiego konia trojańskiego w tym pakcie.

poniedziałek, 5 października 2020, 13:04

Kraj katolibów i wiesni@ków prędzej wywalić

Olo
poniedziałek, 5 października 2020, 11:44

A kiedy Turcja zapłaci za ludobójstwo Ormian?

Milutki
poniedziałek, 5 października 2020, 13:58

Wpierw Ormianie muszą zapłacić za zdradę i bycie piątą kolumną w Turcji, gdy to zrobią można rozmawiać o ich subiektywnych uczuciach cierpienia

poniedziałek, 5 października 2020, 14:13

Tak, jest to weźcie i wymordujcie ich do reszty, tak jak Greków, Kurdów, Asyryjczyów i inne nacje.

Milutki
poniedziałek, 5 października 2020, 14:38

Moja odpowiedź pada tym którzy uważają że Turcja powinna za coś płacić. Nikogo nie trzeba wybijać

poniedziałek, 5 października 2020, 16:43

Zamkniecie zatem w obozach koncentracyjnych?

rober
poniedziałek, 5 października 2020, 12:35

Kiedy traktat z Sèvres przywracający sprawiedliwość w tym rejonie świata

Czech
poniedziałek, 5 października 2020, 13:19

Tak, to jedyne slusne rozwiazanie!!

...
poniedziałek, 5 października 2020, 11:57

tylko kilka milionow zabitch, coz to jest

Oto
poniedziałek, 5 października 2020, 11:50

Nigdy bo nie ma czegoś takiego jak ludobójstwo Ormian. W tamtych czasach to armeńskie gangi zabijały cywiłów.

Johny
poniedziałek, 5 października 2020, 12:27

Retoryka godna Hitlera na uzasadnienie holocaustu.

Milutki
poniedziałek, 5 października 2020, 13:59

To inaczej leciało, Hitler zaatakował Żydów a Turcy nie zaatakowali Ormian , Ormianie Turków owszem

OTO
poniedziałek, 5 października 2020, 14:15

No co Ty powiesz. Zaraz napiszesz, że Polska napadła na III Rzeszę i ZSRR, więc Hitler musiał się bronić i wezwał na pomoc Stalina.

Milutki
poniedziałek, 5 października 2020, 14:40

Twój sarkazm jest niepotrzebny. Fakty są takie że to Ormianie skierowali broń na Turków a ci się obronili

Marek1
wtorek, 6 października 2020, 16:55

Nie przeginaj. Tak się twoi Turcy bronili, ze potem nikt się nie mógł doliczyć ok 1 mln. Ormian uciekających z rozpadającego się osmańskiego imperium. W tej rzezi niestety swój spory udział mieli zresztą Kurdowie, o czym wstydliwie milczą do dziś ...

Czech
środa, 7 października 2020, 18:26

Kurdowie nie milcza i nie klamia o swoim udziale w Ludobojstwie Ormian, jedyna partia w tureckim parlamencie, ktora zada uznania Ludobojstwa Ormian, to prokurdyjska HDP.

Davien
wtorek, 6 października 2020, 15:38

Fakty sa takie że Turcy mordowali ormiańskie kobiety i dzieci i nie bronili się przed nikim.

Czech
poniedziałek, 5 października 2020, 12:14

Bylo Ludobojstwo Ormian, nie bylo natomiast zadnego ludobojstwa Turkow przez Ormian. Jestescie nieludzkie, rasistowskie tchorze, klamczuchy i mordercy, z Grecja wam sie nie udalo, wiec sie rzuciliscie na slabsza Armenie. Wstydu nie masz?

Milutki
poniedziałek, 5 października 2020, 14:00

Nie było ludobójstwa Turków przez Ormian bo Turcy do tego nie dopuścili. Proste

Czech
poniedziałek, 5 października 2020, 14:48

Bylo, bylo. Proste

Antek
poniedziałek, 5 października 2020, 14:16

Niestety Turcy mordowali wszystkie inne nacje na swoim terenie.

Milutki
poniedziałek, 5 października 2020, 14:40

Nie mordowali gdy te nacje nie były piątą kolumną i zdrajcami , jeżeli byli to Turcja się broniła

Grzesiek
poniedziałek, 5 października 2020, 20:19

Czyli jednak Turcja po prostu mordowała jak była taka potrzeba.

Milutki
poniedziałek, 5 października 2020, 23:00

Tak jak AK hitlerowców, bardziej w ten sposób, tyle że AK nie miało siły wygrać a Turcja miała siłę

Davien
poniedziałek, 5 października 2020, 18:13

Taak, V kolumna w krótkich spodenkach jak ormiańskei dzieci które mordowaliście.

Milutki
poniedziałek, 5 października 2020, 23:01

Nie, tak jak dasznacy i ci co ich wspierali, dzieci ginęły w wyniku ciężkich warunków tak jak Turcy ginęli od ciężkich warunków

Davien
wtorek, 6 października 2020, 15:39

A te cięzkie warunki to tureckie noże i kule albo celowe głodzenie.

Milutki
środa, 7 października 2020, 23:10

Tak, choroby głód, tak jak Turcy

Olo
poniedziałek, 5 października 2020, 11:59

Kolega pisze z ambasady Turcji? Im bardziej będziecie zaprzeczać, tym głębszym echem to się odbije i tym więcej ludzi dowie się o tym ludobójstwie. Gdyby Turcja miała czyste sumienie, to nie reagowałaby gorączką na słowo "Ormianie".

Milutki
poniedziałek, 5 października 2020, 14:01

Niech się dowiedzą wszyscy ale podając im wszystkie informacje. Wtedy hipoteza ludobójstwa nie pozuje długo

Davien
poniedziałek, 5 października 2020, 18:14

Ludobójstwo ormian jest faktem i swoim skamleniem tego nie zakrzyczysz.

Oto
poniedziałek, 5 października 2020, 12:16

Ty lepiej zajmij się historią twojego kraju, postaraj się o reperacje od Niemiec. Zachód ma Was gdzieś, a ty się czepiasz Turcji by poczuć ulgę czy co.

Marek
wtorek, 6 października 2020, 08:40

Błędny punkt widzenia. Jeśli nie chcemy powtórki z rozrywki to bestialstwo należy piętnować. Obojętnie czy to jest bestialstwo szwabskie, ruskie, upowskie czy tureckie.

Marek1
wtorek, 6 października 2020, 17:08

... a polskie bestialstwo ? Myślisz, że JAK rosły wszystkie mniejsze i większe imperia w historii ? Metodami łagodnej perswazji ?? Nasz Chrobry miał np. w ówczesnej Europie zgodną opinię krwawego sadysty i awanturnika, ogniem i mieczem poszerzającego swe księstwo/królestwo. To co wyprawiała kresowa szlachta i magnaci (przeważnie Rusini zresztą) z miejscową ludnością, czasem nawet na królewskim dworze budziło oburzenie. Ale wszakże szlachcic na zagrodzie równy wojewodzie, więc WARA wam od naszego chłopstwa pańszczyźnianego !! I tak od rzezi do rzezi rosła skala wzajemnej nienawiści i wzajemnych mordów, aż do apogeum w 1648r kiedy to zdrajca Chmielnicki pokazał całą słabość I RP i walnie przyczynił się do jej upadku. Marek - kolejny hiperultrapatriota co to widzi źdźbło w cudzym oku nie zauważając belki w swoim ??

biały
poniedziałek, 5 października 2020, 13:08

lol nie no trzeba głaskać państwa które dopuściły się ludobujstwa , w znanej nam historii to Turcja jest jednym z nielicznych krajów który dopuścił się masowego wymordowania cywilów innej etnicznie grupy

Milutki
poniedziałek, 5 października 2020, 14:02

Nie to Ormianie zaatakowali Turków a Turcy się obronili. Tak to było

Mat
poniedziałek, 5 października 2020, 12:37

W turcji codziennie jest gwałconych tysiące kóz...tym trzeba się zająć

poniedziałek, 5 października 2020, 12:36

Ile w turcji dziennie jest gwałconych kóz? Miliony...tym trzeba się zająć

wert
poniedziałek, 5 października 2020, 12:33

Czepiamy się morderców zbrodniarzy zdrajców. Tak mamy. Buta niemiecka dorównuje tureckiej

Milutki
poniedziałek, 5 października 2020, 23:03

Ormian się jakoś nie czepiasz , a oni podchodzą pod te wszystkie określenia które podajesz

Oto
poniedziałek, 5 października 2020, 12:10

A niby czemu z ambasady? Nie każdy wyraża swoją opinię na tle rasistowskim jak to tacy jak ty to robią.

biały
poniedziałek, 5 października 2020, 13:11

kilka osób zaznaczyło tu ludobujstwo jakiego na Ormianach dokonała Turcja a ty mówisz o rasistowskich wpisach lol , akurat Turcy

Milutki
poniedziałek, 5 października 2020, 14:12

Trzeba się zająć ludobojstwem jakie chcieli przeprowadzić Ormianie a im nie wyszło, tego trzeba się czepiać

Davien
poniedziałek, 5 października 2020, 18:15

Co ty bredzisz?? Ludobójstwo to uprawiali Turkowie na ormiańskich cywilach.

AA
poniedziałek, 5 października 2020, 14:36

Że co? Że niby Ormianie chcieli wybić wielokrotnie liczniejszych Turków. Co za bzdury. Turcy mordowali bez opamiętania, kobiety i dzieci - takie są fakty.

Milutki
poniedziałek, 5 października 2020, 17:49

Tak było, Ormianie chcieli zabić Turków, wykorzystali ich chwilę słabość i podczas I WŚ i dołączyli do atakującej carskiej Rosji

Olo
wtorek, 6 października 2020, 10:37

I dlatego pozabijali ormiańskie kobiety i dzieci?

Milutki
środa, 7 października 2020, 23:14

Oni ginęli od trudnych warunków

Tweets Defence24