F-16 z radarami AESA bronią Stanów Zjednoczonych

21 października 2020, 08:01
F-16C Falcon SABR
Fot. Air National Guard

Amerykańskie samoloty F-16C/D Fighting Falcon zmodernizowane poprzez instalację radarów AESA typu Northrop Grumman AN/APG-83 SABR (Scalable Agile Beam Radar) wzięły udział w ćwiczeniach Guardian Shield 20-02. Realizowały scenariusze przechwytywania pocisków manewrujących. Były to pierwsze tak duże manewry w których zmodernizowane F-16 współdziałały z F-22A Raptor i F-15C Eagle. Nowe maszyny pełnią już służbę operacyjną.

Należące do US Air National Guard maszyny F-16C/D Block 52 z nowymi radarami posiadającymi możliwość cyfrowego kształtowania wiązki operowały podczas ćwiczenia z bazy Wallops Flight Facility, która jest również eksploatowana przez NASA. Maszyny weszły w styczniu do służby w 121st Fighter Squadron należącej do słynnego do 113th Fighter Wing „Capitol Guardians”, którego zadaniem, jak wskazuje nazwa, jest ochrona przestrzeni powietrznej nad stolicą USA.

Podczas ćwiczenia Guardian Shield, które odbyło się w dniach 21-25 września 2020, samoloty ćwiczyły obronę zadanego obszaru przed atakiem 80 pocisków manewrujących, które były symulowane przez samoloty T-38 Talon i wyprodukowane w Czechach L-159, zwane w Stanach Zjednoczonych Honey Badger. W ćwiczeniu wzięło udział ponad 50 samolotów sił powietrznych i gwardii narodowej USA oraz komponenty dowództwa operacyjnego NORTHCOM, odpowiedzialnego za ochronę przed tego typu zagrożeniami. Jak podało US Air Force, obszar wydzielony do ćwiczenia obejmował 40  tys. morskich mil kwadratowych.

Po raz pierwszy „Capitol Guardians” mieli okazję w tak dużym ćwiczeniu przetestować wprowadzone do służby w styczniu 2020 roku zmodernizowane maszyny z radarem Northrop Grumman AN/APG-83 SABR (Scalable Agile Beam Radar). Zostały one zaprojektowane z myślą o modernizacji samolotów bez wprowadzania istotnych modyfikacji ich struktury, jak również o instalacji na nowo produkowanych myśliwcach. Umożliwia ona między innymi rozszerzenie zdolności do zwalczania celów powietrznych poza zasięgiem widzialności wzrokowej, jednoczesne śledzenie większej liczby celów o mniejszej powierzchni odbicia, tworzenie map w trybie SAR, a także „niemal jednoczesne” wykonywanie zadań w zakresach powietrze–powietrze i powietrze–ziemia przez radar. 

Wprowadzenie stacji radiolokacyjnej z anteną AESA jest jednym z elementów proponowanego pakietu modernizacji samolotów F-16C/D Fighting Falcon do standardu F-16V. Instalacja nowych stacji AN/APG-83 w maszynach należących do US Air National Guard otwiera możliwość ich wykorzystania w modernizacji dużej części, lub nawet floty amerykańskich F-16. Celem jest zapewnienie myśliwcom 4. generacji możliwości maszyn 5. generacji, gdyż radar SABR powstał w oparciu o rozwiązania stosowane w radarach maszyn F-22 i F-35. Dotąd koncern Northrop Grumman dostarczył ponad 200 stacji radiolokacyjnych AN/APG-83. Są one stosowane w modernizacji istniejących myśliwców, ale również stanowią wyposażenie nowo produkowanych F‑16 Block 70⁄72 zamówionych m. in.  przez Bahrajn, Bułgarię, Słowację czy Tajwan. 

Radary dla 113th Fighter Wing zostały pozyskane przez U.S. Northern Command w ramach Joint Emergent Operational Need (JEON), co można tłumaczyć jako “pilna potrzebę operacyjną”. W 2017 roku zawarto z koncernem Northrop Grumman umowę o wartość 243,8 mln dolarów, obejmującą instalację na samolotach F-16C/D należących do US Air National Guard 77 stacji radiolokacyjnych APG-83 SABR (Scalable Agile Beam Radar). Niedawno poinformowano o osiągnięciu przez F-16 Gwardii Narodowej z radarami AESA "pełnej gotowości operacyjnej", co zapewne oznacza, że pierwsza transza myśliwców z nowymi stacjami może już wykonywać zadania m.in. w ramach ochrony przestrzeni powietrznej Stanów Zjednoczonych, bo do tego przede wszystkim służą te maszyny.

Proces modernizacji jest jednak kontynuowany. W marcu 2020 roku koncern Northrop Grumman otrzymał kolejny kontrakt o wartości 262,28 mln dolarów, który dotyczy dostawy 105 radarów, w tym 90 seryjnych i 15 z fazy badawczo-rozwojowej (Engineering and Manufacturing Development). W ten sposób liczba radarów SABR zamówionych dla amerykańskich F-16 przekroczyła 180. Jest to element szerszego programu US Air Force, który ma na celu utrzymanie F-16 w linii co najmniej do 2048 roku.

image
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 31
Reklama
alkaprim
środa, 21 października 2020, 20:53

Ciekawy tytuł-przed kim bronią te f-16-bo nie słyszałem o jakiejś napaści na ten kraj.

Us man
czwartek, 22 października 2020, 18:42

A to dopiero jak napadną, wcześniej nie można zapobiec??????

Gnom
czwartek, 22 października 2020, 08:05

Tym bardziej, że chyba nie są to jednostki ANG Alaski.

czwartek, 22 października 2020, 07:43

Bronia przed pętaniem się w okolicy rosyjskich antyków.

logik
czwartek, 22 października 2020, 02:56

Naucz się polskiego. Nie będziesz zadawał głupich pytań.

Dropik
środa, 21 października 2020, 20:30

Takie radary i inne urządzenia powinny być lada chwila instalowane w naszych f16. Nie za 10 lat wtedy będzie za późno. Modernizować też trzeba na czas.

Gnom
czwartek, 22 października 2020, 08:06

Czyżby odezwał się sponsor??? Modernizacja radarów F-16 nie jest najpilniejszą potrzeba SZ RP.

Us man
czwartek, 22 października 2020, 18:43

Racja

Niuniu
środa, 21 października 2020, 14:20

Jak zwykle tytuł nie mający wiele wspólnego z faktami. Obecnie USA jest bronione głównie przez samoloty F22 Raptor. To one przechwytują regularnie rosyjskie bombowce strategiczne odbywające loty w pobliżu amerykańskich granic. F16 to samolot wielozadaniowy raczej kiepsko nadający się do obrony. Oczywiście nowy radar istotnie zwiększa możliwości tej maszyny ale nie tworzy z niej myśliwca przechwytującego. Dziwi natomiast angażowanie tak dużych środków w modernizację samolotu który w planowano USA zastąpić całkowicie w najbliższych latach nowymi F35. Może to wskazywać na modyfikację nie tylko samego F16 ale również jego dalszych losów w służbie armii USA.

Davien
czwartek, 22 października 2020, 07:46

Niuniu, Raptory przechwyturą Rosjan pałetających się koło Alaski gdzie te F-22 startują. Gdzie indziej Rosjanie nie lataja bo zwyczajnie nie są w stanie. USA nie ma czegos takiego jak mysliwiec przechwytujacy bo nie potrzebuje. A F-16 maja ponad 1000 i troche czasu minie zanim zastapia je wszystkie przez F-35A

piątek, 23 października 2020, 17:35

Davidku, a czytales chociaz ten artykul? Czytales? Jest tam wyraznie napisane, w ostatnim zdaniu, ze Amerykanie zamierzaja trzymac F-16 w linii co najmniej do 2048 roku. To ciekawe, bo przy zakladanej pelnoskalowej produkcji F-35, ktora od 2023 ma wynosic ponad 160 maszyn rocznie, przy zalozeniu, ze z tego 130 maszyn bedzie dla USA, to do 2048 roku, czyli przez 25 lat od 2023 roku liczac (niech ci bedzie i nie policze maszyn juz wyprodukowanych) to wyprodukuja oni 3250 maszyn, znacznie wicej nic zamowionych 2456. Wiec przy tej skali rocznej produkcji linie produkcyjne beda musialy zostac zamkniete okolo 2042 roku, wiec wychodzi na to, ze F-35 beda eksploatowane rownolegle z F-16. Tylko dlaczego Dejvidku, skoro F-35 mial calkowicie zastapic F-16? Dlaczego F-35 bedzie ekploatowany rownolegle z F-16, ktory w 2048 bedzie mial juz 74 lata od oblotu? Dla scislosci dodam jeszcze Devi, USAF planuje zamowic 1763 F-35A, USMC planuje zamowic 353 F-35B i 67 F-35C, US Navy planuje zamowic 273 F-35C. To przy liczbie zamowionych F-35A przy zakladanej produkcji niech bedzie tylko 100 maszyn w wersji A tylko dla USAF, to osiagna oni stan w 2038 roku. Wiec obie maszyny, F-35A i F-16 beda eksploatowane przez rownolegle przez okolo 10 lat lub wiecej. Jestes w stanie odpowiedziec dlaczego tak sie bedzie dzialo "ekspercie"? Moze zwyczajnie nie bedzie tylu F-35 o ilu tutaj trabiles? Dodac nalezy, ze zamowienia eksportowe opieraja na 938 maszyn, ale od liczby tej na dzisiaj nalezy odjac zamowienia Turcji opierajace na 120 maszyn, co daje liczbe 818 maszyn. Pamietac trzeba, ze czesc maszyn dla odbiorcow zagranicznych zostala juz dostarczona, a dokladnie dostarczono 144 maszyny. Wiec devi, jestes w stanie odpwoiedziec, dlaczego supernowoczesny F-35, ktory mial zastapic F-16, bedzie przez co najmniej 10 lat z tym F-16 rownolegle ekploatowany?

piątek, 23 października 2020, 13:20

Davidku, a czytales chociaz ten artykul? Czytales? Jest tam wyraznie napisane, w ostatnim zdaniu, ze Amerykanie zamierzaja trzymac F-16 w linii co najmniej do 2048 roku. To ciekawe, bo przy zakladanej pelnoskalowej produkcji F-35, ktora od 2023 ma wynosic ponad 160 maszyn rocznie, przy zalozeniu, ze z tego 130 maszyn bedzie dla USA, to do 2048 roku, czyli przez 25 lat od 2023 roku liczac (niech ci bedzie i nie policze maszyn juz wyprodukowanych) to wyprodukuja oni 3250 maszyn, znacznie wicej nic zamowionych 2456. Wiec przy tej skali rocznej produkcji linie produkcyjne beda musialy zostac zamkniete okolo 2042 roku, wiec wychodzi na to, ze F-35 beda eksploatowane rownolegle z F-16. Tylko dlaczego Dejvidku, skoro F-35 mial calkowicie zastapic F-16? Dlaczego F-35 bedzie ekploatowany rownolegle z F-16, ktory w 2048 bedzie mial juz 74 lata od oblotu? Dla scislosci dodam jeszcze Devi, USAF planuje zamowic 1763 F-35A, USMC planuje zamowic 353 F-35B i 67 F-35C, US Navy planuje zamowic 273 F-35C. To przy liczbie zamowionych F-35A przy zakladanej produkcji niech bedzie tylko 100 maszyn w wersji A tylko dla USAF, to osiagna oni stan w 2038 roku. Wiec obie maszyny, F-35A i F-16 beda eksploatowane przez rownolegle przez okolo 10 lat lub wiecej. Jestes w stanie odpowiedziec dlaczego tak sie bedzie dzialo "ekspercie"? Moze zwyczajnie nie bedzie tylu F-35 o ilu tutaj trabiles? Dodac nalezy, ze zamowienia eksportowe opieraja na 938 maszyn, ale od liczby tej na dzisiaj nalezy odjac zamowienia Turcji opierajace na 120 maszyn, co daje liczbe 818 maszyn. Pamietac trzeba, ze czesc maszyn dla odbiorcow zagranicznych zostala juz dostarczona, a dokladnie dostarczono 144 maszyny. Wiec devi, jestes w stanie odpwoiedziec, dlaczego supernowoczesny F-35, ktory mial zastapic F-16, bedzie przez co najmniej 10 lat z tym F-16 rownolegle ekploatowany?

Monkey
środa, 21 października 2020, 13:36

Prędzej raczej niż później i my powinniśmy zmodernizować w podobny sposób Jastrzębie i dokupić F16 Block 70/72.

Bursztyn
środa, 21 października 2020, 11:10

Z ciekawostek obrońcy galaktyki brali udział w astral knight gdzie 32 sztuki f16 broniło Polski przed 4 sztuki mig29

...
środa, 21 października 2020, 11:06

kraj ktory sie wali a modernizuje armie

czwartek, 22 października 2020, 08:40

Artykuł jest o Rosji?

Davien
czwartek, 22 października 2020, 07:46

No jak ładnei podsumowałes Rosje, celna ocena:)

PrimoErgoSecundo
sobota, 24 października 2020, 12:43

Dima, widze ze nie zrozumiales. Zacytuje ci tytul artykulu: "F-16 z radarami AESA bronią Stanów Zjednoczonych". A teraz dwa pytania. Primo. Rosja uzytkuje samoloty F-16? Secundo. czy rosjanie uzytkuja samoloty F-16 z radarami AESA ktore bronia USA? Tertio. Jezeli w obu przypadkach uzyskales odpowiedz negatywna, czyli "NIE", znaczy sie, ze powyzszy artykul i komentarz osobnika ktory poidpisal sie jako "..." nie dotycza Rosji, a ty jak zwykle nie zrozumiales ani artykulu ani komentarza, jezeli probowales byc zabawny, to jak zwykle ci nie wyszlo.

Roshedo
środa, 21 października 2020, 10:31

A nie dałoby radę nasze F-16 tak zmodernizować i kupic zapas części do wszystkich 48 sztuk oraz amunicję i rakiety do tego ? I tak w ten sposób wydać tę kasę co poszła na zakup zabawek F-35 ( samolot do rajdu igłębokiego uderzenia a nie doobrony przestrzeni powietrznej RP, kogo my u licha mamy atakować, jak mielibyśmy problem ze sprawna obroną przed Białorusią?) Jeszcze by pewnie trochę forsy zostało żeby np. zaopatrzyc naszą MW w wyremontowane fregaty OHP (naprawy bieżące, nowy radar np. Sea Giraffe 3d , zapas rakiet SM1 na fulla...)...

Dalej patrzący
środa, 21 października 2020, 10:19

Ciekawe, kiedy u nas MON, IU i AU wpadną na pomysł, ze warto by tak zmodernizować nasze Jastrzębie? Szczególnie pod współpracę z F-35A. A patrząc szerzej - od razu zamówić [czyli zaneksować umowę] dla F-35A dostosowania do operacji z DOL, taki sam program dostosowawczy dla naszych F-16 C/D. Bo operowanie z Łaska, Krzesin itp dużych/średnich [wojskowych i cywilnych] lotnisk - skończy się dokładnie po kilku minutach potrzebnych na dolot Iskanderów, Cyrkonów itp. rakiet ofensywnych. Ciekawe, czy ktokolwiek w MON, IU o tym pomyślał. Taka darmowa porada dla naszych "profesjonalnych" "ekspertów".

gregorx
środa, 21 października 2020, 18:33

Profesjonalnych ekspertów od tych kanapowych różni między innymi świadomość że pas startowy znacznie trudniej wyłączyć z użytku (na skutek ataku) niż DOL. Dlatego w Polsce zrezygnowano z rozwijania systemu DOLi jeszcze za późnej komuny...

Fanklub Daviena
środa, 21 października 2020, 10:15

To dowód na kiepskość F-35... Latami F-16 USA nie modernizowały, bo miały iść na złom, F-15 tak samo i ich rolę miały przejąć "tańsze" w zakupie i utrzymaniu (wg kontraktu na JSF) F-35 i F-22. Prawda jest inna, F-35 jest bublem, wciskanym sojusznikom, USA remontuje F-16 i czeka na następcę F-35. :)

myślenie nie równa się amnezji
czwartek, 22 października 2020, 22:07

Skoro F-35 jest bublem, to co powiesz o kompletnie zapóźnionym, niedopracowanym i spadającym cudaku Su-57?

Davien
piątek, 23 października 2020, 13:21

Su-57 to cud techniki w porownaniu do niszczyciela powietrznych tankowcow F-35.

Davien
czwartek, 22 października 2020, 07:48

I dlatego funku USA nie planuje zastepować F-35 ale F-15?:)) Ech jesteś coraz zabawniejszy z tymi ....

Fanklub Daviena
czwartek, 22 października 2020, 21:52

F-15 bajarzu USA zastępować MUSI bo się rozpadają ze starości! Piloci F-15 pilotują F-15 swoich ojców! F-15 mają zakaz przekraczania 6g! Strach na nich latać! Dlatego F-15 są wycofywane. F-15E natomiast nie jest prawdziwym myśliwcem tylko takim gorszym odpowiednikiem Su-34. :)

Davien
piątek, 23 października 2020, 18:15

Funku F-15 nei dośc że nei rozpadają sie to sa normalnie modernizowane a Su-34 to taki F-15E z 1989r, do chocby takich F-15AE/IA czy modernizowanych w USA F-5E to Suczce dekady brakują:)

Jak zwykle komentujesz bez argumentow devi....
poniedziałek, 26 października 2020, 07:46

Ty to jednek jestes wyjatkowo odporny na wiedze. Ile temat nieistniejacych F-15AE jest walkowany? Ponad rok? Nikt na swiecie nie uzytkuje samolotow oznaczonych F-15AE, bo takie zwyczajnie nie istnieja. Teraz tak devi. Po pierwsze, to rozpadaja sie jedynie F-15C, ze starosci, najmlodszy F-15C zostal wyprodukowany w 1983 roku. Po drugie. Wytlumacz devi, w czym Su-34 jest gorszy od F-15E, no moze tym ze nie ma radaru AESA, skoro Su-34 przenosi wiecej uzbrojenia, ma lepsze zasiegi (wyzsze na paliwie wewnetrznym niz F-15E ze zbiornikami konfroemnymi i podwieszanymi)? Warto wspomniec o takich drobnostkach, ze w tym Su-34 to maja nawet nawet kibelek, co znaczaco poprawia komfort pracy zalogi w dlugodystansowych misjach, gdyz nie musza robic w pampersy jak piloci F-15E a nawet moga wstac i rozprostowac nogi.

Fun z Deviego
poniedziałek, 26 października 2020, 04:54

ty to jednek jestes wyjatkowo odporny na wiedze. Ile temat nieistniejacych F-15AE jest walkowany? Ponad rok? Nikt na swiecie nie uzytkuje samolotow oznaczonych F-15AE, bo takie zwyczajnie nie istnieja. Teraz tak devi. Po pierwsze, to rozpadaja sie jedynie F-15C, ze starosci, najmlodszy F-15C zostal wyprodukowany w 1983 roku. Po drugie. Wytlumacz devi, w czym Su-34 jest gorszy od F-15E, no moze tym ze nie ma radaru AESA, skoro Su-34 przenosi wiecej uzbrojenia, ma lepsze zasiegi (wyzsze na paliwie wewnetrznym niz F-15E ze zbiornikami konfroemnymi i podwieszanymi)? Warto wspomniec o takich drobnostkach, ze w tym Su-34 to maja nawet nawet kibelek, co znaczaco poprawia komfort pracy zalogi w dlugodystansowych misjach, gdyz nie musza robic w pampersy jak piloci F-15E a nawet moga wstac i rozprostowac nogi.

piątek, 23 października 2020, 17:35

Lepiej, ostatnio mozna poczytac, ze F-16 beda w linii co najmniej do 2048 roku (artykul na Defence 24 pod tytulem "F-16 z radarami AESA bronią Stanów Zjednoczonych"). Ciekawe dlaczego, skoro wg Deviego maja byc juz w sluzbie tysiace gwiazd smierci F-35?

piątek, 23 października 2020, 13:21

Lepiej, ostatnio mozna poczytac, ze F-16 beda w linii co najmniej do 2048 roku (artykul na Defence 24 pod tytulem "F-16 z radarami AESA bronią Stanów Zjednoczonych"). Ciekawe dlaczego, skoro wg Deviego maja byc juz w sluzbie tysiace gwiazd smierci F-35?

Tweets Defence24