Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Dwa A400M na 20-lecie OCCAR

Fot. Airbus
Fot. Airbus

W Sewilli zostały przekazane przedstawicielom Organizacji Jednoczącej Współpracę w Dziedzinie Uzbrojenia   (OCCAR) dwa nowe samoloty transportowe Airbus A400M. Maszyny wejdą do służby odpowiednio we francuskich i niemieckich siłach powietrznych. Uroczysta ceremonia zbiegła się z 20. rocznicą powstania OCCAR.

Stojący na czele Organizacji, generał hiszpańskich sił powietrznych Arturo Alfonso-Meiriño powiedział, że powstanie konktrukcji takiej jak A400M było efektem skutecznych działań całego międzynarodowego zespołu pracującego przy programie. Wyraził swoją satysfakcję z powodu otrzymania maszyn przez dwa kraje, które pełnią wiodącą rolę w OCCAR.

A400M Atlas to czterosilnikowy ciężki samolot transportowy o napędzie turbośmigłowym. Pierwszy seryjny transportowiec A400M oblatano w 2013 roku. Konstrukcja ma stanowić pomost pomiędzy samolotami o ładowności rzędu 20 ton (m.in. C-130J Super Hercules) oraz ciężkimi (C-17 Globemaster III, C-5, An-124). W Europie zastępuje dwa podstawowe typy samolotów transportowych: C-130 Hercules i Transall C-160, od których jest jednak znacząco większa. 

W ciągu najbliższych trzydziestu lat firma Airbus szacuje swoje możliwości sprzedażowe na 200 nowych zamówień A400M. Około 150 maszyn A400M ma trafić do użytkowników do 2024 roku. Zamówienia na konstrukcję złożyło osiem państw. Maszyny przekazane w marcu w Sewilli są odpowiednio 60. i 61. wyprodukowanym modelem. Wspomniane A400 będą 18 dla Niemiec i 14 dla Francji samolotem tego typu. 

Co warto nadmienić Grupa Airbus po raz pierwszy oficjalnie przekazała jednego dnia dwa egzemplarze nowej generacji samolotów transportowych A400M odbiorcom z dwóch różnym krajów.

OCCAR czyli Organizacja Jednocząca Współprace w Dzedzinie Uzbrojenia powstała z inicjatywy Ministrów Obrony Francji, Niemiec, Włoch i Wielkiej Brytanii. Jej celem jest realizacja programów zbrojeniowych w ramach wspłópracy europejskich państw. Obecnie w jej skład wchodzi sześć krajów. Do innych najbardziej znanych inicjatyw prowadzonych przez OCCAR należą śmigłowiec bojowy Eurocopter Tiger, kołowy transporter opancerzony Boxer i fregaty wielozadaniowe typu FREMM. Polska nie jest członkiem Organizacji, uczestniczy jednak w prowadzonym przez nią projekcie budowy europejskiej radiostacji programowalnej do łączności szyfrowej (ESSOR).

Reklama

Komentarze (2)

  1. TimCat

    te samoloty sa bardzo glosne, jakies 2-3x niz Hercules

    1. Gal

      To proponuję szybowce transportowe są bardzo ciche ;)

  2. Auslander

    I co z tego my nawet takiego niemamy a trzeba na gwalt minimum 40 sztuk.

Reklama