Ponad 600 lekkich moździerzy dostarczonych Terytorialsom

22 października 2021, 14:11
pfo2aj_LMP2017
Fot. Juliusz Sabak/Defence24.pl
Reklama

Kolejne lekkie moździerze piechoty LMP-2017 zasiliły w tym roku zasoby sił zbrojnych. Zakłady Mechaniczne „Tarnów” S.A. pochwaliły się, że wszystkie z planowanych na ten rok 294 egzemplarzy tego uzbrojenia znalazło się w rękach odbiorcy. W sumie, w latach 2019-2022 na potrzeby Sił Zbrojnych RP zaplanowano pozyskanie 780 lekkich moździerzy piechoty z Tarnowa. 

Jak podały Zakłady Mechaniczne „Tarnów” S.A. w oficjalnym komunikacie prasowym, z dniem 22 października zakończyły dostarczanie tegorocznego wolumenu lekkich moździerzy piechoty LMP-2017 do Wojsk Obrony Terytorialnej (będących gestorem tego typu uzbrojenia). Ostatnia partia LMP-2017, czyli 71 sztuk z 294 zaplanowanych na ten rok trafiła w piątek do składu materiałowego w Regnie. Zakłady Mechaniczne „Tarnów” S.A. podkreśliły przy tym, że wspomniana dostawa została zrealizowana przed wymaganym terminem, określonym w harmonogramie zawartym w umowie. Dodając przy tym, że w  2019 r. dostarczonych zostało już 150 sztuk, a w roku 2020 – 204 sztuki. Na rok 2022 zaplanowane jest dostarczenie 132 sztuk i będzie to już ostatnia partia tego uzbrojenia, którą zawierała podpisana z wojskiem umowa.

Zakłady Mechaniczne „Tarnów” S.A. są wykonawcą umowy podpisanej 12 grudnia 2018 r., dotyczącej pozyskania w latach 2019-2022 na potrzeby Wojsk Obrony Terytorialnej (WOT) i Wojsk Lądowych 780 lekkich moździerzy piechoty LMP-2017 kalibru 60 mm. Umowa obejmuje również szkolenie instruktorów, rusznikarzy, a także pakiety: e-learningowy i logistyczny. Zakupione moździerze mają trafić m.in. na wyposażenie każdej kompanii lekkiej piechoty WOT.

Producent zaznacza, że lekki moździerz piechoty LMP-2017 służy do zwalczania różnych typów celów ogniem półpośrednim (cel widoczny ze stanowiska ogniowego) w warunkach widzialności optycznej o każdej porze doby i w każdych warunkach atmosferycznych. Podkreślono również, że Zakłady Mechaniczne „Tarnów” S.A. oferują LMP-2017 w dwóch kalibrach: 59,4 mm i NATO-wskim 60,7 mm. Początkowo w Wojsku Polskim miał być zastosowany kaliber NATO-wski, ale ostatecznie wybrano kaliber 59,4 mm. Co miało nie stanowić żadnego problemu dla producenta, gdyż już na etapie projektowania przewidziano takie oczekiwania potencjalnego odbiorcy i tym samym zaprojektowano również lufę w kalibrze 60,7 mm. Wymianie podlega jedynie lufa i podziałka skali celownika. Jest to czynność możliwa do wykonania przez podstawowo wyposażony warsztat techniczny jednostki wojskowej.

Do lekkiego moździerza piechoty LMP-2017 stosuje się następujące typy nabojów:

  • 60 mm nabój moździerzowy z pociskiem odłamkowym O-LM60,
  • 60 mm nabój moździerzowy z pociskiem oświetlającym S-LM60,
  • 60 mm nabój moździerzowy z pociskiem odłamkowym O-LM60N (M60-HE).
Reklama
Reklama
Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 91
Reklama
niedziela, 24 października 2021, 12:19

Zostaje tylko duuuużo ćwiczyć .

Namiestnik Nowosilcow
sobota, 23 października 2021, 20:52

Albo kaliber 80 mm albo kazdy zolnierz nosi ze soba granatnik jednorazowy, np AT 4

Wojciech Jakiś
sobota, 23 października 2021, 11:34

A ja bym poprosił któregoś posła, żeby sprawdził w dokumentacji kto zlecił i zamówił taki bezsensowny kaliber, który trzeba teraz poprawiać poprzez wymianę luf. Kto zlecił opracowanie amunicji do tej bzdury zamiast od razu wyrzucić lufy na złom. Tacy ludzie powinni być trwale eliminowani z wojska i wszelkiej działalności publicznej.

BUBA
sobota, 23 października 2021, 14:48

@Wojciech Jakiś - co to znaczy "taki bezsensowny kaliber" - zdfiniowac -

janusz
niedziela, 24 października 2021, 00:57

Buba takie wynalazki testowano 80 lat temu. To papierowe moździerze.

BUBA
niedziela, 24 października 2021, 19:25

@janusz - co to znaczy "To papierowe moździerze."

waldi
sobota, 23 października 2021, 10:26

Witam czy macie w produkcii są naboje mozdzierzowe z pociskami kasetowymi Polska nie podpisała konwencji.

pomz
sobota, 23 października 2021, 16:12

kasetowa amunicja? Do granatow 60mm?. Ten mozdzierzyk to bron niezabijająca. To nawet nie jest efekt akustyczny.Na poligonie strzelalismy tylko z amunicji oswietlajacej. podobno specjali ich uzywaja w Afgani, ale z jaka skutecznoscia?

ito
wtorek, 26 października 2021, 09:32

Pocisk 2 kg. 1500 odłamków, strefa śmierci (również w kamizelce kuloodpornej!) 15 m. Jak to mawiają sąsiedzi zza Buga- żiełajem uspiechow z taką "niezabijającą" bronią. Z najnowszych doświadczeń- znakomita część strat w czasie wojny w Karabachu zadana została właśnie przez takie "niezabijające" moździerzyki.

yar
sobota, 23 października 2021, 18:40

Broń niezabijająca? Módl się by granat z takiego moździerza nie wybuchł koło Ciebie! I nie tylko specjalsi strzelali z nich w Afganie. Przypomnij sobie słynne Nangar Khel. Tam właśnie użyto "niezabijających" moździerzy 60mm!

Sssssssss
sobota, 23 października 2021, 22:26

Po sprawdzeniu koryguję. Dowódca 98 odmówił ostrzału wskazanego celu bo wypadał wśród zabudowań cywilnych, ostrzału (niecelnego) dokonano z 60.

Sssssssss
sobota, 23 października 2021, 20:50

Tam użyto moździerzy 98mm i pocisków kasetowych. Moździerze 60mm nie bez powodu są bardzo mało popularne. Najczęściej występują w odmianie tzw "komandoskiej" jak ta przedstawiona na zdjęciu, czasem używanej przez oddziały specjalne które mają na stanie bardzo nadmiarowy zestaw uzbrojenia by mogły sobie dopasować do zadania jakie mają do wykonania. Poza takim zastosowaniem są bardzo mało przydatne. Dodatkową wadą, poza małą siłą rażenia i zasięgiem jest to, że wymagają dużej praktyki by prowadzić z nich celny ostrzał. To bardzo zły wybór dla wojsk typu WOT. Nie bez powodu granatniki automatyczne są popularne w przeciwieństwie do moździerzy tak małego kalibru. Takie moździerze w wersji jak ta są trudne w użyciu i mają małą siłę ognia a w wersji "klasycznej" mają zbyt małą siłę ognia w stosunku do masy i nie sprawdzają się w praktyce. Pomijając już nietypowy kaliber jak te zamówione są one złym wyborem i dają bardzo iluzoryczne wsparcie żołnierzom WOT dla których głównie jest to zamówienie. Za to jest to dobry interes dla producenta i podejrzewam, że to jest głównym celem tego kontraktu.

Wańka
piątek, 22 października 2021, 22:47

"czyli 71 sztuk z 294 zaplanowanych na ten rok trafiła w piątek do składu materiałowego w Regnie." Nastawiam koordynaty celu.

y
sobota, 23 października 2021, 09:24

Czyli OSTATNIA partia zaplanowanych i zakontraktowanych na ten rok trafiła do składów. A lokalizacje składów, jako obiektów stacjonarnych czasu "P" , są wszystkim znane. I tak jest w KAŻDYM państwie na świecie. Również w Rosji.

jerzys
piątek, 22 października 2021, 23:30

To samo pomyślałem...

mc.
piątek, 22 października 2021, 22:01

Dlaczego nie robią wersji w standardzie NATO-wskim 61mm ?

Ja
piątek, 22 października 2021, 23:50

Dobre pytanie. Może planujemy strzelać zdobyczną ajunicją :)

Gienek
piątek, 22 października 2021, 21:42

Tempo produkcji imponujące. Od 2 do 4 tygodniowo.

rabarbar
niedziela, 24 października 2021, 01:23

Każda fabryka,któa oferuje wiele produktów produkuje seriami. Robi się nastawy na jakiś konkretny wymiar i się leci partię elementów składowych. Przestawienie maszyn to przestój / koszt. Dlatego nawet cokolwiek prostego i dosyć standardowego (np. typu meble) co jest robione na zamówienie ma typowy termin produkcji / dostawy 6-8 tygodni. A co dopiero jak w łańcuchu dostaw jest parę takich elementów które muszą być robione pod zamówienie! Generalnie widać, że nasze fabryki to są małe fabryczki o symbolicznej mocy przerobowej. Kiedyś był tu jakiś artykuł o fabryce LM produkującej F-35... hala montażówa miała z milę długości i było tam kilkadziesiąt F-35 na różnych etapach składania... tak osiąga się skalę produkcji (z tego co pamiętam) ok. 200 sztuk rocznie.

były porucznik zmechu
niedziela, 24 października 2021, 12:16

@Rabarbar - a może szczaw? Nie nastawy, a współrzędne i w programie CadCam! Wgranie nowego programu, przy procesorze o szybkości telefonu, trwa parę sekund! U mnie krócej :D Nie znam się na meblach, ale 6 tygodni nie robią ich nawet w Rosji.

pomz
sobota, 23 października 2021, 16:14

Reczna manufaktura. Pan Henio z sąsiadem z pod 6 skladaja je w garazu :) Tak jest u nas ze wszystkim. BORSUKI wizja produkcji kilkuset sztuk przez 15 lat... Ktos chce jeszcze snic o produkcji czolgow w Polsce?

yar
sobota, 23 października 2021, 09:27

No i co z tego? Jeśli zamówienie i tak zrealizowano prze terminem?

Autor
sobota, 23 października 2021, 10:04

to z tego ze przy takim wolumenie produkcji rosna koszty

Sidematic
sobota, 23 października 2021, 11:27

Nie rosną. Takie było zalożenie i tak jest realizowane. Granatniki to nie są lizaki, nie produkuje sie ich masowo ani potokowo.

ito
wtorek, 26 października 2021, 09:35

Produkuje się- jeśli są zamówienia. Polska arma wygenerowała zamówienie na 780 sztuk- po co rozbudowywać bazę i pchać się w koszty jeśli w zadanym terminie jesteś w stanie wytworzyć zadaną ilość- a potem produkcję trzeba będzie zamknąć?

Ja
piątek, 22 października 2021, 23:49

Hehe

Liman
piątek, 22 października 2021, 20:19

Miałem okazję mieć przeszkolenie na lmp i antosie, Antos lepszy, lżejszy, lepszy celownik i szybszy. Co nie znaczy że nasz jest do niczego. Bez hejtu proszę, wpisałem swoją opinię i kolegów z kursów

hermanaryk
sobota, 23 października 2021, 09:14

Antos jest lżejszy, ale przez to długo z niego nie postrzelasz, chyba że masz skłonności samobójcze. Poza tym zdaje się, że do naszego są dwa celowniki. Oba są gorsze od czeskiego?

db+
sobota, 23 października 2021, 11:06

Są dwa. Elektroniczny i grawitacyjny. Zamówiono wersję z tym drugim.

Pytajnik
piątek, 22 października 2021, 22:25

A jak z konserwacją, czyszczeniem, trwałością lufy?

123
piątek, 22 października 2021, 20:14

Tempo produkcji iscie olimpijskie. Co najmniej 500 szt. Taka powinna być produkowana ilość w ciągu roku. 132 szt. to smiech na sali. 132 szt. to amerykanie M1A2 SEPv3 robią rocznie na 3 zmiany.

yar
sobota, 23 października 2021, 09:33

500? A czemu nie 5000? Albo 50000? Skoro wojsko tyle potrzebuje to tyle kupuje. A fabryka tyle produkuje, ile zamówiono. To tak trudno zrozumieć? Ty też kupujesz 50 telewizorów, jak potrzebujesz jeden? I dla Twojej informacji - wojsko już od bardo dawna posiada moździerze w tym kalibrze. A to zamówienie to uzupełnienie stanów.

007
piątek, 22 października 2021, 20:05

Super Brawo Oby Coraz więcej

;))))
piątek, 22 października 2021, 23:44

jeszcze więcej ?

Wot Żołnierz
sobota, 23 października 2021, 10:46

Jeszcze!

ciekawy
piątek, 22 października 2021, 18:56

czego nie rozumiem : zamówili dla WOT wersje 59mm plus lufy do wymiany na 60 w 'warsztatach technicznych jednostek wojskowych'? A przy okazji - czy wiadomo, w jaki sposób ten sprzęt z baz materiałowych ma dotrzeć w ramach potrzeby do żołnierzy WOT?

Pewny
niedziela, 24 października 2021, 11:37

Błagam! Mieli napisać do jakich konkretnie magazynów dotarło w jakich ilościach itd. Dostawy idą na ogólnie znane wszystkim duże magazyny a potem już po cichu docierają do konkretnych jednostek. Tak jest na całym świecie

hermanaryk
sobota, 23 października 2021, 09:28

Takim samym sposobem jak np. amunicja.

ciekawy
sobota, 23 października 2021, 13:06

acha, czyli ani moździerze ani tym bardziej amunicja nie ma szansy na wykorzystanie w razie potrzeby. Regularna armia ma przynajmniej teoretycznie zabezpieczenie kontrwywiadowcze ( w praktyce trzeba liczyć na sojuszników)...

garbaty anioł
piątek, 22 października 2021, 18:49

Ktoś obeznany z tematem może wie jaka jest skuteczność mozdzierza o kalibrze 60 mm? Jest to w ogóle coś warte?

merso
sobota, 23 października 2021, 09:28

Używałem takie przed laty w Francji to było piekielnie ciężkie szczególnie podstawowa!

pomz
piątek, 22 października 2021, 22:57

To jakby pierdniecie. Ruscy na bazie doświadczeń z wojny 41-45 przestali uzywac swoich 50 tek, nie maja tego kalibru. Maja moździerze 82 i wieksze... My mamy bron niesmiercionosna.

hermanaryk
sobota, 23 października 2021, 09:18

I biorą te 82 mm na plecy? Podziwiam :)

pomz
sobota, 23 października 2021, 16:20

tak. O dziwo tak robią... Od czasow 2 WS, widok zolnierzy taszczacych mozdzierz rozloznony na 3 czesci nie jest niczym dziwnym... A slyszales cos np o jakis quadach, samochodach terenowych itp? Uwazasz ze to wyczyn nielada przeniesc plyte oporowa do 2 stanowiska?

Lolek
piątek, 22 października 2021, 18:48

Jeden możdzierz na drużynę i pociski termobaryczne, ale i tak brawo za ten sprzęt

Gustav
piątek, 22 października 2021, 18:18

Kaliber 59,4 to wynik lenistwa i ociężałości intelektualnej społeczeństwa. Wziął się stąd, ze każdy ociężały nieuk zamiast mówić kaliber 60,7 mm mówił kaliber 60 mm bo tak łatwiej. Nie trzeba myśleć. W efekcie ktoś z jeszcze mniejszym potencjałem intelektualnym czyli decydent zamówił moździerze 60 mm do których trzeba było opracować inną amunicję. I za takie decyzje u nas się awansuje na generała i trafia do Sztabu Generalnego niszczyć polskie wojsko od góry.

JSM
piątek, 22 października 2021, 18:11

To są te sławne moździerze, które nie pasują do żadnej amunicji natowskiej?

Kurogenerał
piątek, 22 października 2021, 23:24

Nie generale mamy w magazynach ogromną ilość radzieckiej amunicji. A jak ja wypierdo...... na poligonie to wymienią tylko lufę na natowską i będziesz Pan zadowolony!

tak
sobota, 23 października 2021, 10:08

a jaki jest koszt lufy w mozdzierzu ?

Paweł P.
sobota, 23 października 2021, 15:10

zdąrzą się "wytrzeć"...

były porucznik zmechu
piątek, 22 października 2021, 17:41

Tego nigdy za wiele,, tak jak granatników p.panc. Moździerz to wyjątkowo wredna broń, szczególnie w walkach lekkiej piechoty w terenie zabudowanym :)

db+
piątek, 22 października 2021, 20:35

Akurat to to bardziej granatniki niż moździerze. Nie mają możliwości prowadzenia celowanego ognia pośredniego.

Pucin :0
sobota, 23 października 2021, 08:59

Jest w ofercie Tarnowa wersja LMP-2017M (płyta oporowa + dwójnóg - masa ok. 19 kg) strzelająca ogniem pośrednim na odległość 3000 m ale MON-WOT jej nie wybrał.

pomz
piątek, 22 października 2021, 19:43

82, 98, 120...ale 60 mm? Nie kpij sobie... To tak samo skuteczny granatnik jak 46mm granatnik w 39 roku. Zart jakis

Meska
sobota, 23 października 2021, 11:39

Testowałes na własnej skórze? I jak? Nie urwało nogi albo ręki?

Tomek
piątek, 22 października 2021, 17:36

Wybór nie natowskiego kalibru pryma sort. Za taką zdradę trybunał stanu.

Szyszka
sobota, 23 października 2021, 16:48

Tak z ciekawości bo co chwila pojawia się stwierdzenie:postawić przed Trybunałem Stanu. Wiec: ile to osób stanęło przed TS w ostatnich 30latach? fefnaście

Realista
sobota, 23 października 2021, 18:41

1 słownie jedna , sprawa nadal nie zakończona

Szyszka
niedziela, 24 października 2021, 02:35

Dziękuję

Extern
piątek, 22 października 2021, 23:35

Można akurat dosyć łatwo w tym modelu wymienić lufę, bo pod oba kalibry producent je produkuje, ale fakt, był to dosyć dziwny pomysł z tym kalibrem. Pewno chodziło o dostępność amunicji pod którą się dobiera broń, a nie odwrotnie.

olo
piątek, 22 października 2021, 19:49

Żeby było ciekawiej lufę można oczywiście łatwo wymienić bo "Wymianie podlega jedynie lufa i podziałka skali celownika" . Komuś się tylko zapomniało że lufa w moździerzu to pewnie z 90% jego wartości. Przewały na każdym kroku.

---
sobota, 23 października 2021, 19:33

A skąd wiesz, że 90%? Poza tym lufa się zużwa. Wystrzelają amunicję to zmienią lufę na natowską.

olo
niedziela, 24 października 2021, 12:40

Stąd wiem że ten moździerz to tylko lufa, która musi mieć odpowiednie parametry. Do tego prościutki celownik i płyta oporowa. Co więc ma kosztować więcej? Amunicji nie wystrzelają bo ciągle jest produkowana obecna. I byłoby fajnie gdyby to nie był sprzęt na wojnę, a tylko do ćwiczeń. Bo wtedy tej amunicji szybko zabraknie, a nie będzie od kogo kupić bo żadna inna nie pasuje.

kibic
piątek, 22 października 2021, 18:34

Podobno to był specjalny "myk", aby polski producent miał szansę na wygranie przetargu i wejście z dostawami do Wojska Polskiego. Pisano kiedyś, że przegralibyśmy chyba z Czechami. Jak więc widać, drobna zmiana kalibru (1mm) nie wzięła się tak z kosmosu. Były powody.

Pewny
piątek, 22 października 2021, 18:28

Wybór dokonany przez starę ekipę. Kiedy skończą się stare zapasy będzie można wymienić łatwo lufę i strzelać z nowego

Karol
sobota, 23 października 2021, 01:12

z tej samej amunicji? Lufa to raczej główny składnik ceny takiego moździerza. A stara ekipa to ponad 6 lat temu dokonała wyboru i do rozpoczęcia dostaw w 2019 nie można było zmienić kalibru?

, xxxxx,
piątek, 22 października 2021, 17:26

A zawodowi bez niczego, kalach, orzeszek i naprzod.

RAF
piątek, 22 października 2021, 21:11

Chyba zawodowi na Białorusi.

Eter
piątek, 22 października 2021, 21:02

Chyba ruscy zawodowi.

Alaris
piątek, 22 października 2021, 20:11

W linii nie ma już orzeszków, a kałachy są zastąpywane. AK mają tylko oddziały rezerwy i ew. drugoliniowe.

sobota, 23 października 2021, 04:28

I ja w domu swojego poczciwego AKMa Nam dali nowe AKMy do przestrzelenia bo szły na sprzedaż do Afryki a nowych nie mogli sprzedać

adriano właściciel baru mlecznego
piątek, 22 października 2021, 20:06

Dokładnie. To jak w domu przykładowego ,,Kowalskiego,, przed domem nowa fura, na ścianie nowa plazma, obiady u gessler A dzieci w dziurawych butach chodzą, do wódki paluszki serwują i zamykają się przed komornikiem.

SAS
sobota, 23 października 2021, 11:25

Inaczej. Przed domem nowa fura, na ścianie nowa plazma, a droga pod dom jak w XIX wieku, ale SUV przejedzie.

Pirat
piątek, 22 października 2021, 19:56

Zawodowi już moździerze mają.

Yhy
piątek, 22 października 2021, 18:41

Chyba w podróży w czasie

Pewny
piątek, 22 października 2021, 18:29

Bzdury. Nowe hełmy kolimatory kamizele ekwipunek itd źle było za poprzedniej ekipy

DoDo
piątek, 22 października 2021, 17:08

Trzeba się cieszyć i z kijanki na całkowitym bezrybiu... Odsyłam do analiz fundacji Ad Arma (adarma.pl) obrazujących poziom zacofania technicznego, technologicznego i braków sprzętowych w SZ RP.

8 gwiazdek
piątek, 22 października 2021, 17:01

Harcerzom wweekendowym dają, a wojsko to totalny rozkład. Chyba o to chodzi aby wojsko nie miało siły postawić się dyktaturze

Alexy
piątek, 22 października 2021, 19:44

Takich weekendowych od lat ma Szwajcaria, Japonia i wiele innych krajów dbających o bezpieczeństwo swoich obywateli nie tylko na czas wojny. Myślenie schematami wysłuchnymi w określonej tv czy wyczytanymi w określonej prasie, to mentalny typ totalsów, którzy nigdy nie powąchali zapachu prochu.

kmdr
piątek, 22 października 2021, 23:03

Zrozum człowieka. Piszę ogólnie. Dla niektórych to może być dyktatura. Może skończyły się ciepłe posadki, granty dla kogoś rodziny i się ujęło ,senior dostał mniejsza emeryturę bo UBolił. Sytuacje bywają różne. Patrz na te manifestacje wszelakie im się pogorszyło, kiedyś "elita" teraz patrzy się na nich z politowaniem. Frustracja się wylewa , syndrom wyparcia, są "nieświęcie" przeważnie przekonani, że to oni mieli rację i ich światła myśl przewodnia, a patrz przegrali. Szukają winnych, a tak naprawdę sami są sobie winni. Wiadomym było, że się to wszystko zmieni, prędzej czy później. Mieli pecha, że zmieniło się jeszcze za ich żywota. w PZPR było 3mln ludzi nie wyparowali po 89-tym. Cześć się tylko ustawiła. Haki się przeterminowały , bo ci którzy na nich wisieli już odeszli z tego łez padołu, albo bez dzietnie , albo dzieci mają już to gdzieś. To co im zostało? Papiery na podpałkę. Zrozum człowieka.

Karol
sobota, 23 października 2021, 13:09

ostatnie wybory pokazały, że z 3M zrobiło się 10M, w tym część bardzo dobrze ustawiona pomimo braku jakichkolwiek kwalifikacji

wiarus
sobota, 23 października 2021, 20:18

I w przeliczeniu dało to poniżej 2% ? Ciekawe podejście do matematyki :)

Karol
niedziela, 24 października 2021, 15:37

obecnie rządzący z tego co pamiętam dostali trochę więcej niż 2%. Ciekawe podejście do matematyki :)

rezerwa 77r.
sobota, 23 października 2021, 12:17

bardzo celnie BRAWO

kibic
piątek, 22 października 2021, 17:47

Twój komentarz odbiega od przyzwoitych standardów. Podpisałeś się hasłem o jasnym przesłaniu, polską formację wojskową nazwałeś weekendowymi harcerzami, a rząd określasz mianem dyktatury. Taką metodą nie poprawiasz bezpieczeństwa Polski. Rozhuśtywanie politycznych emocji jest działaniem na szkodę naszego kraju.

Piotr ze Szwecji
piątek, 22 października 2021, 23:10

Z jednej strony zgoda. Jest szkodliwe. Z drugiej strony ta patologia uwidacznia potrzebę wymiany RP3 na coś lepszego. Coś co może zrodzić się tylko w patriotycznej emocji politycznej wymierzonej wprost przeciwko tej patologii. Odrodzenie Polski jest tym o czym piszę.

Micho
piątek, 22 października 2021, 20:51

No tak a czym to to jest jak nie weekendowym harcerstwem (przepraszam wszystkich harcerzy. Harcerzem jest się cały czas nie tylko w co jakiś weekend) dla WOT to łopaty miotły i inne tego typu lekkie uzbrojenie.

Bb
piątek, 22 października 2021, 19:59

Racja!

Gustav
piątek, 22 października 2021, 18:18

Racja.

Ali baba
piątek, 22 października 2021, 17:15

Nie wszystko do wot czytaj

kmdr
piątek, 22 października 2021, 16:22

Dobre i to. Mniej więcej 1 sztuka na 30 żołnierzy.

Tweets Defence24