Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Ponad 100 śmigłowców Apache Guardian dla US Army

Fot. ROCAF
Fot. ROCAF

Koncern Boeing poinformował o rozpoczęciu modernizacji 117 śmigłowców AH-64D Apache armii amerykańskiej do wersji AH-64E Guardian. 

Wartość umowy, która obejmuje również zakup symulatorów Longbow Crew Trainer, wsparcie logistyczne i części zamienne, szacuje się na 1,5 mld dolarów. Prace zostaną wykonane w ramach podpisanego wcześniej wieloletniego kontraktu w zakładach Boeinga w Mesa w Arizonie.

Czytaj także: Wspólne strzelanie Apache i Tigerów w Niemczech.

Wprowadzenie na uzbrojenie śmigłowców Apache Guardian to jeden z realizowanych programów modernizacji lotnictwa US Army. Pentagon planuje zakupić łącznie 690 tych śmigłowców, większość z nich drogą przebudowy istniejących wiropłatów. Do chwili obecnej zakontraktowano 290 maszyn. 

Boeing AH-64E Apache Guardian bierze udział w rywalizacji w programie Kruk, który ma na celu wyłonienie następcy Mi-24 w Wojsku Polskim. Jego rywalami są AH-1Z Viper proponowany przez Bell Helicopter, Tiger oferowany przez Airbus Helicopters oraz T-129, proponowany przez Turkish Aerospace Industries.

Boeing AH-64E Apache Guardian to wersja rozwojowa wariantu „D”, uznana za odrębny model. Na wyposażenie śmigłowców trafiły nowe kompozytowe łopaty wirnika, a także nowe przekładnie i głowice pozwalające m.in. na zwiększenie prędkości. Zmodernizowano także elektronikę i oprogramowanie. Guardian otrzymał radar kierowania ogniem AN/APG-78 Longbow oraz zmodyfikowany układ optoelektroniczny M-TADS/PNVS (ang. Modernized Target Acquisition Designation Sight/Pilot Night Vision Sensor), charakteryzujący się wyższą rozdzielczością.

Czytaj także: "Zakup standardowo skonfigurowanego AH-64 jest najszybszą drogą" [Defence24.pl TV].

Reklama

Komentarze (13)

  1. Brenon

    Narosło tu jakieś dziwne lobby vipera, śmigłowca bez perspektyw. Czy jakiś polski zakład mocno by przy tym zyskał i pracownicy lobbują czy trolle rosyjskie byśmy nie posiadali prawdziwie niebezpiecznego narzędzia jakim jest AH-64E?

    1. Kamil

      Nasze wywody na tym portalu nijak mają się do tego jaka decyzję podejmie MON. Drugą sprawą jest to, że wszędzie widzicie ruskich agentów co juz przechodzi już w jakąś ogólnonarodową paranoję i jest po prostu żałosne. Owszem Ah to najlepszy na świecie śmigłowiec bojowy, na dodatek istnieje możliwość sterowania za jego pomocą dronami co byłoby przydatne, ale są dwa kluczowe problemy... Takiego AH-64 w czasie ćwiczeń z amerykanami strącały bez problemu nasze zmodernizowane aczkolwiek nadal archaiczne Osy. Wniosek? Przy nasyceniu OPL Rosji nasze Apache będą spadały jak kaczki jeżeli nie dostaną broni zdolnej do zwalczania celów na większy dystans niż zasięg Pancyra, Tanguski czy Sosny. Zresztą nawet posiadając takową broń pancyr zestrzeli ją z działka... Druga sprawa to koszty eksploatacji Apache vs Viper. O ile Vipera łatwo rozłożyć i wymienić w nim elementy na zaścianku bitwy to w Apache już nie, w dodatku w trakcie eksploatacji elementy Apache zużywają się dużo szybciej.

  2. AMD

    z info MON wojsko chce zakupic 24szt AH64.

    1. *Plush*

      czy to lepsze niż zakup 32szt Viperów albo 48szt T129? Strasznie nie sadzę.

  3. Bull

    Skowronki ćwierkają, że Czesi kupią Silnie uzbrojone śmigłowce wielozadaniowe UH-1Y Venom. W tej sytuacji Polska powinna zdecydować się na Vipery. Dużo korzyści dla obu stron wynikających z synergii. W końcu te da typy śmigłowców mają 85 proc wspólnych części...

  4. olo

    I tak będą modernizować i tylko 100 , coś cienko ci amerykańce stoja ? Fajnie s-400 i pancyr będzie fajnie to rozwalać , będą nowe niusy ?

    1. Pedro

      Poziom wypowiedzi żałosny. Tak jakby armia USA to były śmigłowce i jakby prowadzili wojnę z Rosją.

  5. Kamil

    Zakup AH-1Z miałby logiczne uzasadnienie gdybyśmy zakupili wersje transportowe UH-1Y Venom ze względu na unifikację dużej części komponentów obu jednostek oraz tańszą eksploatację Vipera względem AH-64. Na dobrą sprawę Venom do transportu żołnierzy jest wystarczający więc mielibyśmy silny kompromis. Wersje specjalistyczne - BlackHawk/SeaHawk i możemy zakończyć cyrk ze związkami zawodowymi w roli głównej ponieważ Mielec mógłby zajmować się składaniem, modernizacją i przeglądami w/w śmigłowców. Co do Świdnika... Cóż, mogą modernizować nasze Sokoły i nie widzę dla nich innego wyjścia.

  6. marek!

    To sie Koledzy zdecydujcie - UW 0 juz nie ma i sie nie wroci, ale widze, ze duch Stalina straszy do dzis..... 117 D - do modernizacji--- to " tylko?' Kolego przepraszam, =troche wyobrazni......np -wyobraz sobie 100 ciagnikow z naczepami.....para Mi24 w locie - robi niezle wrazenie, a para Apaczy ? - i siedz teraz w jakims BMP, T - ilestam..... a pamietajmy, ze jak bedziemy chcieli - Kongres nam transakcji nie zablokuje........a nie kazdy moj Boze - Apacza miec moze wg amerykanskiego standardu.

  7. Eagle

    C'mon, nie ma lepszego od Guardiana sześdziesiątego-czwartego! Panowie, Guardian jest najbardziej zaawansowanym śmigłowcem świata. Viper jest ok, ale jego cena zakupu jest niewiele niższa od AH-64E, a eksploatacja też wcale nie jest wbrew temu co się pisze w jakiś kolosalny sposób tańsza. A zdolności bojowe Guardiana są zdecydowanie większe od Vipera (polecam nawet nie zagłębianie się w niezależne ekspertyzy - choć warto, ale po prostu przelecenie faktów z głupiej wikipedii). Nie stać nas na stosowanie półśrodków.

    1. fix

      Od Guardiana lepsze są 24 Guardiany. Najlepsze są 64 AH-64. Niezłych jest już 48 Strażników, to tylko ok. 10% rocznego budżetu mon.

  8. Bilbo

    Moim zdaniem lepszy dla Polski byłby wybór AH-1Z Viper. Bardzo podobne (eksperci mówią, że nawet lepsze) zdolności bojowe, a sporo tańszy w zakupie i przede wszystkim eksploatacji. Kupujemy śmigłowce na ok 30 lat, ktoś je musi potem utrzymywać!

    1. Wwo

      Jacy eksperci tak mowią ? I na czym owa 'lepszość' miala by polegać?

    2. Vvv

      Ma znacznie gorsze mozliwosci bojowe w tej samej cenie

  9. Plush

    Tylko AH-1Z Viper! A amerykanie jak sobie chca. A kto bogatemu zabroni?

    1. Vvv

      Ktory kslztuje tyle samo co ah-64e a pakistańskie wersje to zubożone wersje tego co maja marines. Viper jest dobry dla marynarki ale nie na lad

  10. mops

    tylko Apache, najlepszy sprzęt w swojej klasie, nikt mu nie podskoczy !

  11. ecik

    Na zdjęciu brakuje mi kopuły radaru nad wirnikiem. Czy to jest AH-64E Guardian z AESA? Czy ta modernizacja opisana w artykule obejmuje także AN/APG-78.

    1. Afgan

      Na zdjęciu "zubożony" Guardian armii Tajwanu. Jakbyś zwrócił uwagę na oznaczenia przynależności państwowej to odpowiedź nasunęła by się sama.

  12. g g r

    Bedziemy je miec?

    1. Marek

      Lepiej nie, bo choć to świetne maszyny, prócz nich musiałbyś przemieszczać jeszcze kilka tirów z serwisem. Amerykanów na to stać, nas niekoniecznie. Dlatego chciałbym to, co zostało wybrane przez niemające takich tirów USMC. Po lekkiej modyfikacji oczywiście.

    2. kary

      MON chce podpisać umowę na ich zakup jeszcze przed lipcowym szczytem NATO w Warszawie Podobno temat jest po obu stronach dość poważnie zaawansowany.

  13. olo

    świetny sprzęt, sowieckie czołgi rozwala na strzępy !

    1. s-400

      A łyżka na to niemożliwe...

    2. Polsart

      Fikcja :) Lub też prawda do czasu pierwszego spotkania ze Strzałami i Igłami, jak w Jemenie gdzie zestrzelono nimi parę F-16 i Apaczy koalicji :>. Taka np. Rosja ma 9k333, Pancyry-S2 i S-400, spadałyby od nich jak dojrzałe jabłka z drzewa. PS To że tak napisały twoja ulubione Fronda i Niezależna, nie znaczy że ma to jakiejkolwiek odniesienie do rzeczywistości. Pozdrów kluby GPolskiej !

    3. Pancyr-S2

      No ba!

Reklama