Pompeo: Chiny są większym wyzwaniem, niż dawny ZSRR

13 sierpnia 2020, 09:06
800px-U.S._Secretary_of_State_Pompeo_Visits_Beijing,_China,_2018_(28041210867)
Fot. Departament Stanu USA
Reklama

Przemawiający w środę w czeskim Senacie sekretarz stanu USA Mike Pompeo zaznaczył, że Chiny są pod niektórymi względami trudniejszym przeciwnikiem, niż był ZSRR podczas zimnej wojny. Podkreślił też, że Rosja poprzez dezinformację stara się podważyć demokrację w Czechach.

"To co się teraz dzieje to nie jest zimna wojna 2.0" - mówił szef amerykańskiej dyplomacji. "Wyzwanie polegające na przeciwstawieniu się zagrożeniu ze strony Komunistycznej Partii Chin (KPCh) jest pod niektórymi względami o wiele trudniejsze" - tłumaczył Pompeo.

Ocenił, że KPCh już jest uwikłana w życie polityczne, gospodarcze i społeczne Zachodu w sposób, w jaki nigdy nie był ZSRR. Pompeo zaznaczył, że dzieje się tak z powodu globalnej siły chińskiej gospodarki, która opiera się też na kradzieży własności intelektualnej na Zachodzie. Sekretarz stanu USA wyraził jednak przekonanie, że wolne społeczeństwa okażą się silniejsze niż reżimy autorytarne.

Mówiąc o Rosji Pompeo zaznaczył, że Moskwa stara się podważyć bezpieczeństwo i demokrację w Czechach poprzez dezinformację i ataki informacyjne. "Widzieliśmy, jak stara się inaczej napisać historię" - wyjaśniał.

Pompeo wspomniał również o ekonomicznych groźbach ze strony Chin wobec państw, których przywódcy postępują inaczej, niż życzyłby sobie tego Pekin. Te groźby szef amerykańskiej dyplomacji nazwał kłamstwami i z uznaniem mówił o planowanej na przełom sierpnia i września wizycie przewodniczącego czeskiego Senatu Milosza Vystrczila na Tajwanie.

Szef izby wyższej czeskiego parlamentu powiedział, że Europie zawsze lepiej udawało się promować demokrację, gdy robiła to wspólnie ze Stanami Zjednoczonymi.

W drugim dniu swojej wizyty w Czechach Pompeo, po rozmowie z premierem Andrejem Babiszem i po wystąpieniu w Senacie, złożył wizytę u prezydenta Milosza Zemana. Po spotkaniu, które media nazwały kurtuazyjnym, nie opublikowano żadnego komunikatu. Rzecznik prezydenta Jirzi Ovczaczek przed wizytą mówił mediom, że Zemana i prezydenta USA Donalda Trumpa łączy poparcie dla Izraela.

Wypowiedź Pompeo to jasny sygnał dotyczący oceny obecnych zagrożeń przez Stany Zjednoczone, ocena ta stawia na pierwszym miejscu ChRL, oczywiście uwzględniając również niebezpieczeństwo ze strony Rosji. Sekretarz stanu USA złoży też niedługo wizytę w Polsce, gdzie podpisze umowę o współpracy wojskowej.

PAP/Defence24.pl

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 71
Reklama
qwert
piątek, 14 sierpnia 2020, 16:07

Młode trolliki - jankeskie czopki, musicie przyjąć do wiadomości że przez ostatnie dwa tysiące lat Chiny były pierwszą gospodarką świata i tylko ostatnie 200 lat było odchyleniem od normy. Teraz , jak stwierdził ich nowy "cesarz" " nadszedł czas aby Chiny ponownie zajęły należne im miejsce na świecie" ( zasłyszane w Radiu 24 - wypowiedzi ekspertów )

bender
piątek, 14 sierpnia 2020, 21:05

Nie ma czegoś takiego jak dana raz na zawsze pozycja czy siła. Ranga Chin spadła, bo w Europie nastąpiła epoka wielkich odkryć geograficznych, era rozumu i wreszcie epoka przemysłowa. Dziś pozycja Chin rośnie, bo kraj czerpie pełnymi garściami z dorobku naukowego Zachodu. I to zbyt dosłownie. O tym mówi Pompeo. Natomiast eksperci... na tutejszym portalu mieliśmy artykuł eksperta o Chinach: lukrowana laurka z ambasady. Najzabawniejszy był wątek, że zapomnieli o SARS, bo poszli na emeryturę.

skv
piątek, 14 sierpnia 2020, 21:00

Żeby stać się supermocarstwem to najpierw trzeba stać się bogatym krajem pierwszego świata. A ChRL nigdy takim nie będzie.

Juliusz Cezar
sobota, 15 sierpnia 2020, 15:53

W ZSRR była bieda, a jakoś USA trzęsło portkami przed nim. Rozumowanie na poziomie przedszkolaka.

skv
sobota, 15 sierpnia 2020, 18:34

O to właśnie chodzi. Żeby stać się supermocarstwem to najpierw trzeba stać się bogatym krajem pierwszego świata. Inaczej jest się fake-mocarstwem jak ZSRR. ZSRR był zapóźniony 20 lat względem Zachodu, aż w 1990 zbankrutował. Jak Amerykanie wprowadzili na początku lat 70-tych myśliwiec F-14 to zastosowane w nim rozwiązania techniczne (CADC, AWG-9, AIM-54) były tak rewolucyjne że ZSRR trząsł portkami przed nimi.

Juliusz Cezar
sobota, 15 sierpnia 2020, 21:52

Był zapóźniony, ale wystarczyła próba atomowa żeby USA się tarzało ze strachu.

skv
niedziela, 16 sierpnia 2020, 00:50

Jak Amerykanie przeprowadzili pierwszą próbę atomową to rzeczywiście kreml trzeba było kilka dni wietrzyć ze smrodu gó***.

Andrettoni
piątek, 14 sierpnia 2020, 12:24

Stany Zjednoczone muszą odbudować produkcję w USA, a nie bawić się polityką i pseudo-ekonomią opartą na piramidach finansowych. Potęga tego kraju została zbudowana na przyjmowaniu imigrantów i produkcji. Petrodolar miał być na chwilę. Okazało się, że ten hochsztaplerski pomysł wypalił i z tymczasowego stał się podstawą polityki i ekonomii. Japonia została stłumiona manipulacjami finansowymi. Chiny nie popełniają błędów Japonii, ale nawet jeśli USA znajdzie na nie jakiś sposób, to są już kolejni pretendenci. Trzeba skończyć kombinacje i odbudować podstawy, na których ten kraj zbudowano. Przenoszenie produkcji z USA do Chin dało taki, a nie inny rezultat. Przeniesienie tej produkcji z Chin do Indii czy gdziekolwiek indziej nic nie zmieni. Trzeba zatrudnić bezrobotnych, a jak ich zabraknie to budować fabryki obsługiwane przez roboty. Otworzyć granicę z Meksykiem i zatrudnić imigrantów. Na razie mamy spektakl polegający na tym, że Chiny ścigają się z USA. Chiny chcą biec jak najszybciej, a USA myślą jak Chiny przewrócić, zamiast samemu biec szybciej. Tylko, ze przewrócenie Chin nic nie da, bo za nimi biegną inni. Indie, Nigeria, a nawet UE. Co prawda UE sama się może przewrócić o CO2, ale reszta świat biegnie choćby boso, byle szybciej. Jeśli Amerykanie chcą sprzedać 5G to niech robią tańsze i szybsze. Niech wygrają na wolnym rynku. Na razie bezprzetargowe zakupy i polityczne wymuszenia pachną nie wolnym rynkiem tylko centralnym sterowaniem. Sankcje USA to centralne sterowanie rynkiem rodem z ZSRR. Centralne sterowanie nie działa. Trzeba dać lepszą ofertę, a nie kombinować jak wykopać konkurencję.

Hklll
czwartek, 13 sierpnia 2020, 19:47

Caly ta banka mydlana jak to usa nas beda bronic moze prysnac bardzo szybko. Trzeba wyjsc z piaskownicy, budowac wlasne sily zbrojne, bron A, rozpoznanie, sprzymierzyc sie z ukraincami i odzyskac bialorus.

bender
piątek, 14 sierpnia 2020, 21:07

No to plan już masz. Gratuluje. Teraz idź poprzestawiać figury na planszy.

Yimsetuol
czwartek, 13 sierpnia 2020, 19:42

Chiny nie maja do polski zadnych zadan finansowych. USA zadaja od polski w imieniu zydow ok 200 mld dol.

Hklcxfhkm
czwartek, 13 sierpnia 2020, 19:34

Pod wzgledem gospodarczym ( podatki, wolnosc gospodarcz) polska jest bardziej komunistyczna od chin, o czym swiadczy chdzby wielokrotnie wiekszy wzrost gospodarczy, ilosc milionerow i milarderow, etc. Co do ustroju, komunizm w polsce byl narzedziem rosyjskiej dominacji i uwsteczniania podbitego kraju. Chinski komunizm z 2020r. jest narzedziem imperialistycznej polityki chin, podobnie jak korporacyjny kapitalizm jest narzedziem imperialnej polityki usa. Wielkiej roznicy nie ma.

skv
czwartek, 13 sierpnia 2020, 22:23

I mimo tego wzrostu (zresztą niewiele większego od Polski) Chiny nadal mają znacznie mniejszy PKB na głowę od Polski, przez co Chińczycy marzą o poziomie życia Polaków. Chiny nie są żadnym imperium. Jedyne w czym Chiny są potęgą to bieda, zadłużenie, zniszczenie środowiska, tandeta i komunizm. Żeby stać się mocarstwem trzeba najpierw stać się krajem pierwszego świata, a ChRL nigdy nim nie będzie.

sffrgg13
piątek, 14 sierpnia 2020, 11:44

Naprawde nie rozumiem tej pogardy i poczucia wyzszosci, wynika to chyba z tego ze polacy nie sa narodem handlowcow i malo podrozuja, nasza wiedza o swiecie a szczegolnie o azji jest spozniona o okolo 30 lat. Poziom zycia: w chinach jest setki milionow chinczykow zyjacych na znacznie wyzszym poziomie niz w polsce. Ostatnio polski rzad robi wszystko zeby w zwiazku z konfliktem usa-chiny, fabryki z chin byly przeniesione do polski. Nazywa sie to ladnie przeniesieniem lancuchow dostaw a w praktyce oznacza ze to polacy beda wykonywac prace w fabrykach ktore dotad wykonywali chinczycy. Co do tandety; drogie produkty podobnie jak tanie i tandetne sa produkowane w chinach. Polacy kupuja tandete bo po prostu nie stac ich na drogie rzeczy, proponuje kupic cos drogiego i dobrej jakosci przestac narzekac. Co do komunizmu; polska w sferze gospodarczej jest znaczie bardziej komunistyczna niz chiny. Co do zanieczyszczenie srodowiska; tu jest smiesznie, wieksze smog widzialym np. w krakowie czy zakopanem niz w pekinie. Po prostu w polsce ludzie nie maja pieniedzy na piece gazowe i wywoz smieci i pala w zimie plastkowymi odpadami wymieszanymi z weglem. Co do mocarstwa, w wielu kategoriach chiny przesignely USA np. pkb per capit PPP, budowa statkow, koleje, 5G, lacznoasc kwantowa, fuzja nuklearna, bron hipersoniczn. A wyglada na to ze sie dopiero rozkrecaja. Jak wypada przy nich polska czy my sami mamy chocby jedna globalna firme? jeden nowoczesny produkt ? Dlaczego budzet polski jest mniejszy od grecji i portugalii ? krajow 4 krotnie mniejszych, pograzonych od lat w kryzysie? Czas sie obudzic schowac swoja pogarde i zaczac sie uczyc od chinczykow.

skv
piątek, 14 sierpnia 2020, 20:58

Co do podróży - "Kiedy był w Rosji wydawało mi się że widziałem czy jest nędza. Ale dopiero kiedy pojechałem do Chin zobaczyłem czym jest prawdziwa nędza". PKB per capita wg PPP jest w Chinach znacznie gorsze niż w Polsce. Co automatycznie oznacza że poziom życia jest tam znacznie gorszy niż u nas. Jak najbardziej przenosić fabryki z Chin. Kto kupuje drogie towary ten kupuje je od firm zachodnich (choć owszem, bywa że produkowanych w Chinach) a nie chińskich. Komunizm w Chinach doszedł już do takiego poziomu, że teraz wprowadza się tam pomysły rodem z Orwella. W Polsce też bywają przekraczane normy zanieczyszczenia, ale w Chinach są one przekraczane kilkadziesiąt razy bardziej niż w Polsce. Chińskie statki, samoloty, samochody są znacznie gorsze od zachodnich. W zależności od branży Chiny są zacofane od 20 lat (silniki lotnicze) do 50 lat (lotniskowce) względem USA. PKB per capita Chiny mają znacznie gorsze od Polski, z USA wogóle nie ma porównania. I skręcają się coraz bardziej - za 30 lat Chiny będą państwem starców, demografię mają znacznie gorszą od USA. Maleńki Tajwan (czyli prawdziwe wolne Chiny) ma więcej światowych marek niż całe ChRL.

Rujn
sobota, 15 sierpnia 2020, 17:54

Stek bzdur wyssanych z palca, pewnie nawet ani razu nie byles w chinach a cala wiedze czerpierz z internetu.

skv
sobota, 15 sierpnia 2020, 19:35

Co konkretnie z powyższego zestawienia jest bzdurą?

Trzcinerro
piątek, 14 sierpnia 2020, 10:51

Zu tymże że Chiny które opisujesz łykają większość państw "rozwiniętych" na śniadanie. Skończ już te bajdy pisać

skv
piątek, 14 sierpnia 2020, 13:23

Kogo łykają? Chiny nawet maleńkiego Tajwanu łyknąć nie mogą. Chiny mają bardzo niskie PKB na głowę, chińska gospodarka oparta jest na masowej kradzieży zagranicznych technologii, a chińska armia jest bardzo słaba. Jedyne w czym Chiny są potęgą to bieda, zadłużenie, zniszczenie środowiska, tandeta i komunizm. I NIGDY nie staną się krajem pierwszego świata, a to warunek konieczny żeby stać się supermocarstwem.

Kronos
czwartek, 3 września 2020, 09:28

Nie ma w tym nic dziwnego, że kradną. Każde państwo kradło cudze rozwiązania w historii (np. Niemcy od Brytyjczyków czy Japończycy od Europejczyków), tylko wtedy nie było to tak widoczne, bo nie było mediów. Niebawem i Zachód zacznie kraść chińskie rozwiązania (lub jak kto woli - dokonywać wymiany patentów). To tylko kwestia czasu. W przypadku Chin to trudno się dziwić, bo ich kraj był napadany wielokrotnie przez Zachód, i tylko Zachód rozwinął współczesny przemysł na tyle, że się zwyczajnie sprawdza. W Chinach taka ,, kradzież" to nic złego, bo wg. myśli Konfucjanizmu świadczy to o oddaniu szacunku względem osoby od której chcesz się uczyć, i właśnie to Chińczycy robią. Uczą się od najlepszych, a nie paplają coś o jakichś prawach autorskich, nie odgrażają się na świecie i nie udają jaśnie oświeconych jak Polacy którzy sami wszystkiego dokonają, a jak zwykle kończy się to na gadaniu. Chiński system polityczny może i przypomina Orwella, ale jest za to efektywny. Jak patrzę na zamieszki w Europie, brak poczucia bezpieczeństwa i zacofanie technologiczne względem Chin, to sam wolałbym już wprowadzić chińskie rozwiązania, mimo iż daleko mi do nich moralnie.

Fvko
piątek, 14 sierpnia 2020, 14:45

Koledze proponuje zapoznac sie z symulacja RAND corp. opisujacy scenariusz wojny z tajwanem. Rowniez bartosiak ma o tym duzo materialow na swojej stronie. Po co bezmyslnie trolowac?

qwert
piątek, 14 sierpnia 2020, 10:19

Śmiertelność noworodków, stan infrastruktury i olbrzymie obszary biedy w USA plasuje ten kraj w okolicach III świata. Jedynie armia i drukowanie pustego pieniądza to ich PKB ( co amerykańskiego masz w domu?)

bender
niedziela, 16 sierpnia 2020, 22:15

Bzdury. Mój ulubiony rocznik statystyczny online, dane świeże, kategoria Infant mortality rate: Chiny 11.4/1000 (co daje im 115 pozycję na świecie; im niższa tym lepsza), Rosja 6.5/1000 (163), USA 5.3/1000 (174), Polska 4.3/1000 (185), a światowym liderem jest Słowenia 1.7/1000 (1). Nie wiesz co amerykańskiego masz w domu? Software.

bender
poniedziałek, 17 sierpnia 2020, 13:21

Oczywiście Słowenia z najmniejszą śmiertelnością niemowląt na świecie jest na 228 pozycji nie na pierwszej.

HeHe
czwartek, 13 sierpnia 2020, 14:41

"Pompeo wspomniał również o ekonomicznych groźbach ze strony Chin wobec państw, których przywódcy postępują inaczej, niż życzyłby sobie tego Pekin." - a w świetle tego nie wspomniał o NS2? :) Czechy przecież kupują gaz z NS :)

bender
piątek, 14 sierpnia 2020, 21:22

Ale czeskich firm nie ma w konsorcjum NS2.

arek
czwartek, 13 sierpnia 2020, 14:03

Fałtreści są teraz podstawowym zagrożeniem.

plusik
czwartek, 13 sierpnia 2020, 13:21

Bzdura. W obawie przed utraceniem mienia hegemona światowego rozpętaliście "wojnę" z Chinami. Poki co gospodarczą i polityczną ale kwestią czasu jest kiedy gdzieś ktoś bedzie walczył na poważnie w waszym interesie. Próbujecie wciągnąc w to m.in. nas Polaków i niestety te dyrne elity u władzy dają sie w to wkręcić. Panie Pompeo wy realizujecie ustawę 447 a którą tak isilnie chcecie ukryć przed nami. Faszyści i terroryści XXI wieku to wy panie Pompeo. Oby Chiny was dojechały!

Olej rustrolla
czwartek, 13 sierpnia 2020, 17:47

Oby USA dojechały chinoli tak jak dojechały kiedyś ZSRR, precz z komuną raz na zawsze

Olej ustrolla
piątek, 14 sierpnia 2020, 06:39

I wojna gotowa ale co tam.

Q
czwartek, 13 sierpnia 2020, 13:56

pewnie masz mniej niz 30 lat wiec nie zasmakowałeś życia w ustroju "powszechnej szczęśliwości" i jednego słusznego zdania "wiodącej"siły narodu, więc kłade głupoty wygłaszne przez ciebie na barki młodego wieku i nie znajomosci realiów życia w systemie totalitarnym.100% wole być uzależniony od USA niż od Chin lub nie daj boże Rosji.

Kronos
czwartek, 3 września 2020, 09:30

Totalitaryzm wcale nie zniknął, tylko zmienił szaty na bardziej kolorowe. Dziś też masz totalitaryzm, ale w drugą stronę.

Trzcinerro
piątek, 14 sierpnia 2020, 09:18

Witam, a ja chciałbym być niezależny :) ot tak mam

bender
piątek, 14 sierpnia 2020, 21:15

Jak zamierzałbyś dojść do pożądanego przez Ciebie stanu? Jakiś kierunek, plan?

plusik
piątek, 14 sierpnia 2020, 06:37

No to raz jeszcze. Mam 41 kolego a Chiny dawno komunistyczne nie są. Niestety to USA burze rozpatrują w obawie przed wzrostem gospodarczym Chin. Nam to nie służy. I ja kolego nie chcę być uzależnionym od nikogo

Juliusz Cezar
czwartek, 13 sierpnia 2020, 15:17

No jakoś nie widzę rozruchów społecznych w Chinach, więc może raczysz zauważyć, że najwidoczniej Chińczykom w takim systemie żyje się dobrze? Inna jest mentalność w Europie, gdzie dominuje postawa "każdy sobie rzepkę skrobię", a inna w Azji, gdzie kolektyw pracuje na to, by państwo było silne (i to widać po takiej Japonii, Korei czy Chinach, gdzie ludzie tam tyrają od rana do nocy, nie mają życia towarzyskiego, ale to są najbardziej rozwinięte technologicznie państwa). Wy po prostu nie rozumiecie Azji, a może to i dobrze, bo wam imponuje kraj, w którym obecnie rozwija się powoli wojna domowa i który wiecznie tylko płacze jak to ich Chiny dojeżdżają gospodarczo i kradną patenty. Smutek, ojoj.

Kronos
czwartek, 3 września 2020, 09:34

Juliusz Cezar, no bo tak jest i masz w 100% rację. Polacy jednak mimo wszystko to też dość kolektywne społeczeństwo, które lubi myśleć o sobie jako zachód, a prawda jest taka, że wcale azy tak bardzo od Chin czy Korei nie odstajemy w wielu kwestiach. Polacy nie lubią, albo nie chcą poszerzać swej wiedzy o Azji, i to jest smutne.

Olej rustrolla
czwartek, 13 sierpnia 2020, 17:44

Kolektyw był w sowietskiej rossiji, jest w chinach, ale nie ma w japonii i koreii

Juliusz Cezar
piątek, 14 sierpnia 2020, 21:13

Tak? To poczytaj sobie jak wygląda edukacja w Japonii. Wysoki współczynnik (najwyższy na świecie) samobójstw bierze się stąd, że w Japonii jest bardzo duży nacisk na pracę w grupie i jak ktoś od grupy odstaje - to popada w depresję i popełnia samobójstwa. Warto czytać książki, a nie bezmyślnie pisać o trollowaniu jak się nic o świecie nie wie.

złośliwy
czwartek, 13 sierpnia 2020, 18:49

Nie mecz uzwojenia niegramotny.Uszkodzisz sobie to co masz najcenniejszego.Umysł:).

nie wierzę
czwartek, 13 sierpnia 2020, 22:07

On coś takiego ma?

jw
czwartek, 13 sierpnia 2020, 16:29

Chinskie komuchy tez tu trollują?Sowieckie kałmuki i chińskie komunisty razem coraz ciekawiej się robi.

biały
piątek, 14 sierpnia 2020, 08:43

poziom światowych wypowiedzi , ktokolwiek ma odmienny zdanie wyzywany jest od trolii , lekarze którzy są przeciw szczepionkom są atakowani , archeolodzy którzy wysuwają inne wnioski np odnośnie wieku piramid są atakowani , ktoś wyrazi się przeciw USA jest nazywany trolem zazwyczaj Ruskim , a gdzie jakieś merytoryczne rozmowy nie ma , bo lepiej kogoś zwyzywać od troli

Clash
czwartek, 13 sierpnia 2020, 16:13

Jak masz jaja w imadle to o rozruchach nie ma mowy....

Marcin
czwartek, 13 sierpnia 2020, 16:02

Tak samo w Korei Północnej nie ma rozruchów społecznych, widać mieszkańcom żyje się dobrze. Chińczycy nienawidzą KPCh tak samo jak Polacy nienawidzili PZPR.

Kronos
czwartek, 3 września 2020, 09:37

Chińczycy nie mają mentalności wywrotowca. To bardzo karne społeczeństwo, niezależnie od poglądów politycznych. Cała Azja to kultura kolektywna, i jednostka nie liczy się tam wielce. Ci się buntują to są tylko pojedyncze jednostki. W Europie za to może i masz wolność, ale ludzie jako społeczeństwo to już tragedia. Najlepiej nie iść w skrajności w żadną ze stron i znaleźć rozsądny kompromis. Taka Japonia czy nawet Skandynawia to jest świetny przykład, że się jednak da.

Qin Gon Jin
piątek, 14 sierpnia 2020, 06:38

Nie sądzę

:)
czwartek, 13 sierpnia 2020, 18:51

Ilu dzisiaj was,inteligentnych inaczej się tu produkuje?

czwartek, 13 sierpnia 2020, 13:54

Chiny, a właściwie chińskie komuchy - twoi idole - wkrótce zostaną "dojechane" przez własnych obywateli.

Kronos
czwartek, 3 września 2020, 09:38

Obywatele nic im nie zrobią, bo to nie są Polacy z mentalnością obalania rządów.

czwartek, 13 sierpnia 2020, 13:53

Nie mów o sobie "nas Polaków"

pan radzi
czwartek, 13 sierpnia 2020, 17:08

Podciagnij dresy,na czerep worek z lodem.

dunaj
czwartek, 13 sierpnia 2020, 11:49

Dla Polski wiekszym zagrozeniem niz Chiny sa nieuzasadnione roszczenia majatkowe wspierane przez p.Pompeo

biały
czwartek, 13 sierpnia 2020, 14:01

i ciągłe ataki ze strony europy zachodniej , próby nałożenia sankcji i wymuszenie nowej ustawy antysmogowej która chyba tylko w europie jest kontynuowana a może doprowadzić do jeszcze większego osłabienia Unii Europejskiej , rosjanie i chiny to mogą Polsce naskoczy,,,, tylko poszczekać mogą

czwartek, 13 sierpnia 2020, 13:54

Jakie roszczenia?

plusik
czwartek, 13 sierpnia 2020, 13:21

Prawda!

Olo
czwartek, 13 sierpnia 2020, 11:33

Tylko że to USA są zadłużone w sposób niemożliwy do spłacenia długu przykre to ale prawdziwe, drukarki dolarów wiecznie pracować nie będą w końcu jakaś się zepsuje i bedzie lipa.

skv
czwartek, 13 sierpnia 2020, 16:01

Chiny są zadłużone znacznie bardziej niż USA, oficjalnie 300% PKB, w rzeczywistości 500%. Praktycznie Chiny są już bankrutem, tylko komuniści rolują długi, ale za długo rolować ich nie można.

autor widmo
czwartek, 13 sierpnia 2020, 18:52

Zrolowało ci zwoje mózgowe. Bardziej już chyba nie można,ekspercie.Specjalisto.

abc
czwartek, 13 sierpnia 2020, 13:38

Zadłużenie niczym USA nie zagrażą. Wszystko zależy czy USA zachowają militarny prymat na świecie. Drukowanie dolarów w niczym USA nie przeszkadza chyba żeby ktoś domagał się rzeczywistych dóbr w zamian za zielone papierki. I wtedy na koniec dnia decydować będzie siła militarna bo co z tego jak jakiś sąd przyzna rację wierzycielom jak i tak nie ośmielą się/nie będą w stanie tego wyegzekwować.

abc
piątek, 14 sierpnia 2020, 08:23

Dług jest problem dla dłużnika tylko wtedy jeśli jest możliwy do wyegzekwowania. Do tego służy sąd komornik a w razie oporu policja. Jak można wyegzekwować dług od USA, który jest cały czas z racji siły militarnej,gospodarczej i kulturalnej najsilniejszym policjantem na świecie? Kto na nich jest w stanie to wymusić. Gdy USA uzna że nie jest w ich interesie spłacać dług, po prostu ich nie spłaci i nikt nie będzie w stanie ich do spłaty przymusić.

Davienici są niesamowici
czwartek, 13 sierpnia 2020, 16:18

"Zadłużenie niczym USA nie zagrażą..." Wy naprawdę jesteście niesamowici.

abc
czwartek, 13 sierpnia 2020, 22:21

To wyjaśnij w jaki sposób zagraża? W normalnej sytuacji dług jest dolegliwością dla każdego bo trzeba go spłacić a na straży tego stoi aparat przymusu - na końcu policjant pomagający w razie oporu dłużnika komornikowi. Ale w tym (jedynym) wypadku policjantem jest dłużnik. I jak wymusisz na nim spłatę. Powtarzam, dopóki USA są militarnie i politycznie numerem jeden nie muszą się długiem zewnętrznym przejmować. A dług wewnętrzny? Z definicji jest długiem wobec Amerykanów, nie wydaje mi się żeby byli tacy głupi egzekwując go zniszczyli swoje własne państwo.

złośliwy
czwartek, 13 sierpnia 2020, 18:53

To musi być jakiś oddział specjalny ze specjalnego szpitala.

Darek
czwartek, 13 sierpnia 2020, 23:57

zadłużenie rządu USA to 107% PKB. sporo ale to potężna i rozwijająca się szybko gospodarka. Chiny są właścicielami 1.11 biliona - sporo, ale za mało aby wywołać wojnę z nimi (ze względu na koszty - to nie jest słaby przeciwnik). z punktu widzenia USA to jest to wartość PKB za 1 miesiąc. W konfrontacji z Chinami istotna jest kontrola nad szlakami przewozowymi zachodniego i południowo-zachodniego Pacyfiku

plusik
czwartek, 13 sierpnia 2020, 13:21

Dlatego bedzie wojna

czwartek, 13 sierpnia 2020, 13:55

Tak ci tęskno za wojną?

Fanklub Daviena
czwartek, 13 sierpnia 2020, 11:14

Czesi pokazali USA środkowy palec, dlatego nie było wspólnego komunikatu... :)

bender
czwartek, 13 sierpnia 2020, 14:40

Wspólny komunikat po wystąpieniu Pompeo w czeskim senacie? Jak to sobie wyobrażasz? Lubisz fałszować rzeczywistość, ale na szczęście bardzo łatwo to wykryć.

plusik
czwartek, 13 sierpnia 2020, 13:21

My tez powinnismy!

czwartek, 13 sierpnia 2020, 13:55

To pokazuj! Ktoś się tym napewno przejmie :)

Tweets Defence24