Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Polskie drony chronią PKP Cargo [WIDEO]

Fot. PKP Cargo
Fot. PKP Cargo

PKP Cargo wprowadziło do użycia nowoczesne bezzałogowce, co pozwoliło znacznie ograniczyć znacznie liczbę kradzieży ładunków. Drony są używane do patrolowania linii i ścigania sprawców. 

W 2016 roku liczba kradzieży była mniejsza o 46%. Silny trend utrzymuje się od 2014 roku, gdy zainicjowano użycie dronów. W bieżącym roku spółka wprowadziła do służby nowoczesne BSL Bielik polskiej produkcji. 

Bieliki produkowane przez firmę Dron House weszły do służby w PKP Cargo w styczniu bieżącego roku. Maszyna wykonana jest z włókna węglowego, co przekłada się na niską masę i dobrą dynamikę lotu.

Prędkość wynosząca do 70 km/h, zasięg 5 km i sięgający 50 minut czas lotu umożliwiają elastyczne wykorzystanie. Bezzałogowiec wyposażony jest w stabilizowaną w trzech płaszczyznach kamerę full HD z osiemnastokrotym zoomem, która wykonuje zdjęcia o wysokiej rozdzielczości, umożliwiającej identyfikację złodziei plądrujących składy kolejowe. Przy tym transmisja jest kodowana,  a więc trudniejsza do zakłócenia.

Bieliki sukcesywnie zastępują w PKP Cargo komercyjne drony „Phantom III” (z kamerą 4K) i „Eagle” z dwiema kamerami, jedną noktowizyjną i drugą HD z dużym zoomem. Ich wykorzystanie znacznie zwiększyło wykrywalność kradzieży towarów na liniach kolejowych. Podniesiono również bezpieczeństwo, dzięki możliwości szybkiej kontroli trakcji, oraz znacznie poprawiono rozmieszczenie i inwentaryzację towarów w składach PKP Cargo.

Bezzałogowce okazują się więc bardzo przydatnym narzędziem i spółka planuje szerokie ich stosowanie w coraz szerszym zakresie działań. Jednak jednym z głównych zastosowań pozostanie zabezpieczanie transportów i wykrywanie prób kradzieży, które wpływają zarówno na wiarygodność przewoźnika jak i na jego zyski. 

Reklama

Komentarze (5)

  1. xyz

    Czyli jest jak zwykle, węgiel kradną biedni, żeby się ogrzać w zimie..

  2. bender

    To stara historia i nie tego PKP Cargo szuka jako rozwiazania. Inna sprawa, ze faktycznie sporo zlodziei z bocznic kolejowych pogonili.

  3. ccc

    BSL Bielik powinny być jeszcze uzbrojone ...

  4. Zdzisław Dyrman

    A może SOK ruszyłby w końcu swoje cztery litery i wziął się za robotę?

  5. ślązak

    I bardzo dobrze że jest stosowana technika w zapobieżeniu kradzieżom węgla na śląsku górnym . Trasa przewozu z BYTOM - BYTOM ROJCA od lat 90 była sukcesywnie okradana przez bandy specjalizowane w okradaniu wagonów z węglem . Tym bardziej że na tej trasie jest ograniczenie prędkości ze względu na szkody górnicze jak i ukształtowanie terenu pod górkę oraz zalesienie .

Reklama