Pracodawcy zbrojeniówki: potrzebne zamówienia i wsparcie

6 kwietnia 2020, 15:34
Bumar PT-91M Twardy
Fot. J. Sabak

Utrzymanie realizacji obecnych zamówień i rozpoczęcie przygotowania nowych umów wieloletnich, zwiększenie funduszy na Program Mobilizacji Gospodarki oraz wprowadzenie ulg podatkowych, stymulujących m.in. prace badawczo-rozwojowe - to postulaty, o jakie zabiegają pracodawcy sektora obronnego w związku z kryzysem gospodarczym spowodowanym pandemią koronawirusa.

Związek Pracodawców Przedsiębiorstw Przemysłu Obronnego i Lotniczego wysłał do Ministerstwa Obrony Narodowej oraz Ministerstwa Aktywów Państwowych pismo z prośbą o podjęcie kroków, mających na celu ograniczenie skutków oddziaływania kryzysu gospodarczego spowodowanego pandemią koronawirusa na te strategiczne gałęzie przemysłu. Przedstawiciele pracodawców przypominają, że o ile obecnie przedsiębiorstwa skutecznie kompensują bieżące zaburzenia, to brak długofalowych zamówień w wielu firmach "powoduje obecnie niemożność przygotowania się na dalszy okres trwania epidemii, a przede wszystkim na czas po jej ustaniu".

Jeśli nie będzie nowych przyszłościowych kontraktów, lub nawet - choćby chwilowo - zostanie wstrzymana realizacja bieżących umów, może to mieć istotny wpływ na sytuację firm z sektora. W szczególności może to spowodować konieczność redukcji załóg, przerwanie funkcjonujących i sprawdzonych łańcuchów dostaw elementów niezbędnych do produkcji, a w konsekwencji - nieodwracalną utratę możliwości produkcyjnych.

Jednocześnie związek nie tylko proponuje czynne włączenie się do działań mających ograniczyć wpływ kryzysu na zakłady polskiego przemysłu obronnego i lotniczego, ale też sugeruje konkretne rozwiązania. 

Zwracamy się (…) z prośbą o rozważenie możliwości zainicjowania w trybie pilnym:
1. Zagwarantowania przedsiębiorstwom przemysłu obronnego i lotniczego utrzymania realizacji obecnych zamówień rządowych.
2. Rozpoczęcia procesu negocjacji nowych umów wieloletnich, na bazie aktualnego Planu Modernizacji Technicznej, ze szczególnym uwzględnieniem trybu negocjacji z podmiotami polskimi.
3. Znaczącego zwiększenia funduszu PMG z przeznaczeniem na wsparcie firm branży obronnej.
4. Wprowadzenia ulg podatkowych dla przedsiębiorstw realizujących zamówienia wojskowe, np. poprzez obniżkę podatku VAT o kwotę równą kosztom przeznaczanym przez firmę na badania i rozwój.

Fragment pisma przesłanego przez ZPPPOiL do MON i MAP  

Równocześnie związek pracodawców proponuje również powołanie zespołu ekspertów składającego się z przedstawicieli MON, MAP i przemysłu, który przygotowałby w trybie pilnym zakres działań umożliwiających przetrwanie polskiego przemysłu obronnego w tej trudnej sytuacji. Podjęcie działań naprawczych ma w założeniu umożliwić utrzymanie unikalnych możliwości produkcyjnych w naszych fabrykach oraz w zakładach naszych kooperantów w Polsce i sprawny powrót do dobrej kondycji ekonomicznej po ustaniu epidemii.

List ZPPPOiL to już kolejny głos z branży zbrojeniowej, dotyczący konieczności podjęcia działań mających zapobiec negatywnym skutkom pandemii koronawirusa. Wcześniej z apelem do premiera Mateusza Morawieckiego o zwiększenie i odpowiednie zmiany sposobu wydatkowania nakładów na Program Mobilizacji Gospodarki zwrócili się przedstawiciele Federacji Związków Zawodowych Pracowników Przemysłu Lotniczego, Silnikowego, Mechanicznego Elektronicznego, Precyzyjnego i Chemicznego (ZPP) "Przemysł Specjalny" 

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 58
Reklama
igo
środa, 17 czerwca 2020, 14:58

Wsparcie słowne dostajecie ciągle /bynajmniej wszyscy o tym mówią/, ale zamówienia i przywileje trzeba sobie wywalczyc -tak jak to robią górnicy, a więc na .......... stolicę.

alex
piątek, 17 kwietnia 2020, 14:37

Tak to jest jak się nie jest prywatną firmą. Nie ma nic od siebie i czeka się na zamówienia. Zamówienie rządowe ? A co macie do zaproponowania poza technologią lat siedemdziesiątych!. Gdzie nowe BWP, gdzie nowe pojazdy wsparcia, gdzie nowe zestawy plot oparte na armacie 35 mm (przecież macie licencje Oerlikona), gdzie nowe wieże dla Rosomaków? Nie chcę dalej krytykować.

Ku chwale wielkij Polsce
środa, 8 kwietnia 2020, 18:53

Andersy 120 mm powinny schodzić z lini produkcyjnych ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W POLSKICH ZAKŁADACH innych POLSKICH produkowanych w tym kraju czołgów szybko nie będzie a do Andersa jest stsunkowo niedaleka droga -- Anders stanowił by idealny zamiennik T-72 uzupełniał by Leopardy tak jak w Turcji Leopardy uzupełniane lżeszjymi konstrukcjami o tej samej sile ognia

luka
niedziela, 21 czerwca 2020, 12:49

Anders byłby dobrym rozwiązaniem jakbyśmy mieli ukształtowanie terenu jak Włochy albo Japonia, czyli górzyste, gdzie ciężkie pojazdy tj. czołgi nie radzą sobie za dobrze, poza tym do wsparcia w zupełności wystarczyłyby Rosomaki z wieżami z działami 105/120 mm (WWO Wilk).

Kikom
środa, 8 kwietnia 2020, 21:45

Nie, Andres nie stanowiłby zamiennika t-72. O ile pod względem siły ognia i rozpoznania pola walki wypadałby zapewne całkiem przyzwoicie to pancerz w Andersie jest papierowy w porównaniu z t-72. A nasze t-72 w wersji M też nigdy nie mogły się pochwalić dobrym pancerzem.

luka
niedziela, 21 czerwca 2020, 12:40

Pancerz w Andersie byłby papierowy - podstawowa wersja miałaby ochronę poziomu 3 wg stanag 4569 (czyli najwyżej przeciwko przeciwpancernym pociskom kalibru 7,62x51 i 7,62x54R) i poziom 5 z dodatkowym opancerzeniem (też szału nie ma bo do max 25 mm, czyli realnie patrząc na uzbrojenie rosyjskie to zaorałoby go i tak praktycznie wszystko czy to BMD czy BMP uzbrojone w 30 mm shipunov'a)

Krissss
środa, 8 kwietnia 2020, 11:38

A to już zakończyli modernizację Leopardów ?

Andrettoni
środa, 8 kwietnia 2020, 00:24

Warto się zastanowić nad skutecznością pomocy NATO w razie wojny - nie mówię, że jej nie będzie w warunkach sytuacji wojennej będzie opóźniona i w mniejszej sile niż to planujemy. Nie będzie części mostów i lotnisk. A co w wypadku np ataku bronią atomową/biologiczną?, a nawet zwykła bomba uszkadzająca elektrownie atomową? Własne siły to coś na co można zawsze liczyć, a skoro ktoś może zatrzymać transport maseczek do sojusznika, to może zatrzymać i transport amunicji, bo uzna, że jemu jest potrzebny bardziej. To są realia, o których zawsze mówię i teraz sceptycy i zwolennicy zakupów za granicą mogą te realia sami zobaczyć. Kupujemy to co musimy kupić, a to co możemy zrobić sami robimy sami. To co powiem jest może kontrowersyjne, ale musimy ograniczyć sektor usług i rozbudować przemysł - po prostu część masażystów, influencerów i organizatorów wycieczek i eventów musi zbankrutować, żeby się musieli przebranżowić. Szeroko pojęty "zachód" musi skończyć z życia pośród zabaw i zacząć produkować. Bardzo fajnie jest siedzieć w biurze albo przy piwku i planować dobrą zabawę dla siebie i innych, ale w ten sposób Chin nikt nie wyprzedzi.

milwaw
czwartek, 16 kwietnia 2020, 21:18

W samo sedno! Zgadzam się z panem i popieram

KrzysiekS
wtorek, 7 kwietnia 2020, 16:34

Pomijając lenistwo i chciejstwo polskiej zbrojeniówki (ale nie całej dla jasności). Niestety mają rację dla normalnego przemysłu zbrojeniowego potrzebna jest jasna długoterminowa polityka MON odnośnie zakupów remontów itp. Niestety nasz MON to jedna wielka niewiadoma (ciągle zmienia zdanie i założenia) pytanie czy to jest przypadek czy ktoś robi to specjalnie.

Kołchoz
środa, 22 kwietnia 2020, 16:27

Coraz bardziej wyglada na specjalnie

Gnom
czwartek, 23 kwietnia 2020, 10:08

Chyba jesteś od tego daleko, że masz wątpliwości. Z bliska nie ma znaczenia nawet rządząca opcja polityczna, czy jakikolwiek kryzys.

Bumarowiec
wtorek, 7 kwietnia 2020, 13:42

A gdzie jest nasza kasa za POSTOJOWE?

Ggg
wtorek, 7 kwietnia 2020, 17:38

A gdzie moje podatki? W zlomach co rdzewieja w Gliwicach?

Do Ggg
wtorek, 7 kwietnia 2020, 23:47

dają chleb NIEMIECKIM (Leopardy) Amerykańskim (f-35 - pATRYJOTY) obywatelą

Gnom
wtorek, 7 kwietnia 2020, 19:56

A może w USA i dopłatach do ich obecności w Polsce. Zdanie obok jest tak samo bez sensu jak pretensje do zbrojeniówki, że nie robi sprzętu na światowym poziomie w każdej dziedzinie. Gdyby władza, a szczególnie MON, choć przez ostanie kilkanaście lat miała choć szczątek jakiejś wizji (jak np. dla Raka) to byłoby z tego coś. A tak jest .... i kamieni kupa. Siedziałbyś tygodniami w gotowości do roboty i nie byłbyś wściekły gdyby nie wypłacono ci obiecanej kasy - wątpię.

czyt
wtorek, 7 kwietnia 2020, 10:33

I tak oto mamy wizje upadłości wielu firma a dlaczego : przez lata trwał obłudny karnawał rozdawania stołków a nie żadne kreowanie wizji przyszłości przemysłowej,nowych produktów i zabiegania o nowe technologie.Nie rozliczono i nie ukarano winnych likwidacji projektu IRYDA,SKORPION i innych a przecież pieniądze wydano?????Szastanie kasą trwa i kpina z PODATNIKA. Udzielanie zamówień na reanimację posowieckiego uzbrojenia de facto klasy muzealnej służy tylko reanimacji fabryk i zapewnienia kasy kadrze kierowniczej, nieco ludziom i oby nie było strajków! Ale żadnej wizji przyszłości , rozwoju! WP ma kolosalne braki a to wymaga czasu i kasy czego w nadmiarze nie mamy! Teraz trwa show na zakupy z USA a gdzie baza w rodzimym przemyśle? Gdzie lekkie uzbrojenie ppanc. pplot. tak aby armia była mobilna bo stale nie jest i mimo trwającej obłudy jest kiepsko!

Jacek
wtorek, 7 kwietnia 2020, 10:31

Autosan niech produkuje respiratory zamiast 1 autobusu na rok.

Troll z Polszy
wtorek, 7 kwietnia 2020, 12:18

Prędzej Tarnów czy wze wyprodukuje respirator niż Autosan. Rozumie kolega różnicę w profilu produkcji ? Na e-lekcjach tego nie tlumacza

jm
wtorek, 7 kwietnia 2020, 10:22

Jest na świecie sporo słabiej rozwiniętych krajów, które też mają słabiej rozwiniętych sąsiadów. Nie potrzebują hiper sprzętu ale raczej sprzętu taniego. Dlaczego nie klepiemy dla nich równocześnie kontynuując badania?

fflyer
czwartek, 7 maja 2020, 23:00

Dobrze napisane i to powinien być sposób na finansowanie i rozwój nowoczesnych projektów.

Ggg
wtorek, 7 kwietnia 2020, 09:47

Czekałem na ten odważny krok ze strony nieustraszonych związkowców. Wreszcie jest! Po 30 latach wolnej Polski ich zdolności są na etapie modernizacji T-72, a ich głównym hitem eksportowym są .... używane BWP dla Afryki. Teraz kiedy nie mogą przejeść zawyżonych zaliczek z MON na modernizację T-72 i Leopardów, kiedy ich firmy pływają w kasie owi związkowcy mają czelność prosić o więcej. Panowie, jaki inny przemysł cieszy się w tym kraju takimi przywilejami, że mało co produkuje a się mu zaliczkuje miliardy PLN na dwa powyższe programy? Przypomnieć mam przy tym ile razy już były zwiększane koszty tych modernizacji i przesuwana ich realizacja? Lepiej zrobili Węgrzy: brak zbrojeniówki, a jednocześnie zakup nowych Leopardów. Zachęcam do porównania kosztów ich zakupu i Polskiego Programu Czołgowego, czytaj: modernizacji skorup sprzed 40 lat.

Troll z Polszy
wtorek, 7 kwietnia 2020, 12:33

Ojj spec jakich wielu, a ile zaliczki dostał Bumar na T72 konkretnie kwota ? A ile kosztuje dla przykładu remont główny T72/PT91 bez elektroniki ? A ile kosztuje "radyjko" Radmoru a ile PCT72 czy Radomka ?

dżon r
wtorek, 7 kwietnia 2020, 17:31

Nie liczysz chyba na to że ktoś napisze Ci z niejawnego dokumentu ile w umowie było zaliczkowania?! No chyba że wierzysz w to, że robią to pro bono ???? Serio? Z resztą czego się spodziewać skoro od 2015 modernizujemy 2A4ki .... a jak ich nie było tak prędko nie będzie.... a jak już będą to w sumie będzie się i z czego pośmiać.

Troll z Polszy
środa, 8 kwietnia 2020, 10:11

Liczę że ktoś kto pisze taki farmazon nie stał nawet koło tajnej kancelarii a co dopiero żeby czytał jakiś dokument z środka. Ba nawet nie przeczytał gazetki do kupienia w każdym kiosku za 16 zł.

AZIA
wtorek, 7 kwietnia 2020, 12:03

Trzeba było nie kupować za 1 euro leopardow a rozwijać modernizacje PT91. Może obecnie była by kadra i zdolności. A tak nasi specjaliści pracują za Odrą.

Ffyer
czwartek, 7 maja 2020, 23:03

Racja! W ten sposób zrobilibyśmy duży krok naprzód w technologii i niezależności.

dropik
wtorek, 7 kwietnia 2020, 09:13

Hahaha. Ci zawsze podstawią rękę o zapomogę , ale tym razem wszyscy tego rządają i nie dla wszystkich starczy

Orthodox
wtorek, 7 kwietnia 2020, 13:56

W razie draki, cięcia na wojsko idą w pierwszej kolejności. No i komu obetną, bo chyba nie to co już obiecali Amerykanom.

dżon r
wtorek, 7 kwietnia 2020, 08:24

Czy każdy artykuł o zapaści i kłopotach polskiego przemysłu obronnego musi być okraszony zdjęciem z Bumaru? Jako beneficjent programu "czołgi +" ten zakład dostał już tyle kroplówek, że nie jeden umrzyk wstałby z grobu (oczywiście przy odrobinie dobrej woli).

Troll z Polszy
wtorek, 7 kwietnia 2020, 12:25

To kolega napisze jakie to "kokosy" zarobił Bumar na "czołgu+" chętnie się pośmieje. A później kolega napisze dlaczego PCT72 jest takie drogie i czym tak na prawdę jest PCT72 będzie śmiesznie :-)

dżon r
wtorek, 7 kwietnia 2020, 17:24

no nie chce mi chyba kolega troll powiedzieć, że sprzedane w zeszłym roku 8 szt. czołgów z haszczy i kniejów amw po remoncie w zmbł, przekazane już 128 leopardów 2PL..... a nie wrrrrróć ! leopardy można znów aneksować, kasę pobrać i nie oddać, no to może coś tam WZTek i Twardzieli nie przyniosło kokosów? ;) najważniejsze to nie rozwijać się tylko topić i doić wszystko i wszystkich dookoła. Brawo! Prawdziwa patriotyczna postawa

Gnom
wtorek, 7 kwietnia 2020, 20:03

A tak co do A4 do wersji PL - czyżby faktycznie robiono to tylko w Polsce? No ale problemy Niemców są zrozumiałe. I to jet główne zło wobec polskiej zbrojeniówki. Byle potknięcie czasowe i 500 zł więcej do polskiej firmy to problem dla MON, 10 lat opóźnienia w systemie WRE z F-16 lub aktualne problemy z LEO PL to dla MON "zrozumiałe trudności realizacyjne". Bo MON nie ma dobrego wsparcia prawnego a duże koncerny zagraniczne tak i urzędnik z MON się po prostu ich boi, choć bardziej wściekłości naszych polityków bo wygeneruje problem międzynarodowy.

Troll z Polszy
wtorek, 7 kwietnia 2020, 18:42

Kolega powinien zmienić nicka na Jon Snow( nic nie wiesz Jonie snow) . A przepraszam kiedy "Sulejówek" odebrał od Reńskich prototyp Leo 2PL ? A nie odebrał ojj jak mi przykro cudowni Niemcy dali zadu i chcą aneksy podpisywać a "znaffcy" wieszają psy na Bumarze...ojj jakie to modne nie wiedzieć ale się odzywać. Jak byś czytał prasę prasowa o umowie Bumaru w sprawie T72 to byś wiedział że dostają kasę według umowy i "przemiału" teciaków. A jak byś wiedział ile kosztuje remont silnika albo wiedział ile kosztuje PCT72 to byś się dwa razy zastanowił. A jak byś wiedział ile nam brakuje WZT to byś pierwszy krzyczał że ma Bumar spawać na gwał WZT i MID. Zadałem kolędzie "znaffcy" pytanie ile kosztuje PCT 72 i je ponawiam i poproszę jeszcze o cenę silnika W46 prosto z Jugosławi. Może być w dolarach :-)

Bies B'ES
wtorek, 7 kwietnia 2020, 06:48

Więc.. niech przestaną wydawać pieniadze na budowe willi oraz dziwnych budowli a zajma sie produkcją.. niech przestana blokować produkcję.. za którą zostały juz wielokrotnie wypłacopne pianiadze a rada nadzorcza nadal blokuje produkcje i spotyka sie z ludzmi z bliskiego wschodu.. DOŚĆ.. do roboty..

Made in Poland
wtorek, 7 kwietnia 2020, 01:31

Ryszyła kampania KUPUJŚWIADOIE POLSKIE PRODUKTY --ciekawe czy POLSCY decydenci wezma to do siebie i zamówienia będa lokować w rodzimym przemyśle zbrojeniowym

środa, 8 kwietnia 2020, 17:26

zwłaszcza jeśli chodzi o samoloty myśliwskie :)

Grigorij
poniedziałek, 6 kwietnia 2020, 20:37

Rozpocząć program Leopard3PL+ i zaliczkować w 120%!

ryba
poniedziałek, 6 kwietnia 2020, 23:42

a skąd chcesz wziąść brakujace czołgi ?bo chyba nie uważasz ze te 250 sztuk to wystarczajaca ilość ,potrzeba conajmniej 150 a najlepiej 250 sztuk

mwa
wtorek, 7 kwietnia 2020, 12:27

Jakie czołgi? A po co Ci czołgi? Tylko problemy z nimi. Ma być kasa dla załogi i związków a nie jakieś czołgi. Nie po to się robi program rozwojowy żeby coś z niego powstało.

Gnom
wtorek, 7 kwietnia 2020, 20:06

Poważnie to tylko firmy - tak na początek problemy Baoba - czyżby to firma, czy MON. Jest tego więcej. MON wydaje kasę na badania bo czasem musi, ale problemu z wdrożeniem wyrobu, przygotowaniem zasad użycia, KONIECZNOŚCIĄ PODPISU URZĘDNIKA POD DOKUMENTEM TYPU INSTRUKCJA to MON już nie chce. Bo po c... mu kłopot. Lepiej opóźnić, a potem pilnie kupić gotowe z zewnątrz.

krwiopijca
wtorek, 7 kwietnia 2020, 07:00

wyprodukować...dowolna ilość.. to jakis problem ?

dO Grigorij
poniedziałek, 6 kwietnia 2020, 23:32

Borsuk, Anders, Narew

Troll z Polszy
wtorek, 7 kwietnia 2020, 09:36

Z Andersem się nie rozpędzaj, na tą chwilę trwają prace B+R i jest prawie 100% zasłona milczenia tak ze strony OBRUM jak i MON

Magdzio
poniedziałek, 6 kwietnia 2020, 19:45

Z pisma związkowców wynika, że domagaja się umów wieloletnich na to, co już jest produkowane w polskich zakładach. Chcą przy tym, aby zastosowano tryb negocjacji z podmiotami polskimi. To bardzo dobre propozycje. Trzeba jak najszybciej zmienić PMT, aby większość środków przekierować do polskich zakładów.

Troll z Polszy
wtorek, 7 kwietnia 2020, 09:54

Ale umowy wieloletnie to podstawa w tej branży, mamy 500 t/pt przy wystrzelaniu tylko 20 pocisków na czołg rocznie daje to rotację na poziomie 10 tyś pocisków. 100 tyś sztuk amunicji ćwiczebnej na 10 lat nie będzie dużym obciążeniem dla MON a da stabilizację dla Mesko. Ale żaden MON o tym nie słyszał, a później mamy kwiatki jak problemy z obsada i certyfikacja lini do Spików w Mesko bo 10 lat stała i robiła za domek dla pająków. A wystarczyło by żeby Mesko co dwa lata oddawało po 120 Spików rocznie ( granicą opłacalności produkcji ). A ogólnie MON już ma problemy z wypłacalnością, 260 Piorunów od końca 2019 leży w Mesko a MON nie ma czasu nawet zrobić prób zdawczo odbiorczych tej transzy. Słabo to widzę bo rząd Warszawski nie ma odwagi rozmawiać z "najważniejszym sojusznikiem" a naciski na "kupuj w USA" będą ogromne w najbliższych latach

krwiopijca
wtorek, 7 kwietnia 2020, 07:04

czy ktoś wyprowadza te pieniadze z polskich zakładów.. gdzie... kto t te pieniadze wyprowadza za granicę zamiast robić produkcję kto wyprowadza kase z PGZ ? Kto ? Gdzie i po co ?

rydwan
wtorek, 7 kwietnia 2020, 02:17

wieloletnie umowy to za ruska były teraz szybkie serie aby program był opłacalny.

Etam
poniedziałek, 6 kwietnia 2020, 22:49

Który zakład produkuje Patrioty? Może jakiś produkuje F35? A może ktoś produkuje Apacha czy Vipera? Może jakiś produkuje Homara w cenie Himarsa? Jeśli tak, to chętnie poprę.

Do Etam
poniedziałek, 6 kwietnia 2020, 23:35

Apacha i Vipera czy F-35 nie będziey pewnie produkować ale obrone przed systemami tego typu możemy może na licencyjnym CAMM-ER czy z Ukrainą R-73 my powinniśmy szykować się do obrony nie do zdobywania aspiracji mocarstwowych nie mamy

AR
wtorek, 7 kwietnia 2020, 11:12

Aspiracje mamy tylko możliwości już nie:)

Gnom
wtorek, 7 kwietnia 2020, 20:12

Nie mamy władz z odwagą, wyobraźnią i chęcią dbania o Polskę i Polaków. Oni dbają o państwo .... ( w kropki wpisz nazwisko polityka) i to jedyne państwo jakie ogarnia ich wyobraźnia. Możliwości technicznych jeszcze trochę zostało, a możliwości włączenia do współpracy przemysłowej również. A podejście władz to ostatnio masz przy F-35 i rekomendację MON - bez offsetu, czyli my nie ponosimy odpowiedzialności niech kombinują firmy. A potem powiemy, w Polsce nic się nie wytwarza zatem zamówienia za granicę. I o dziwo rodzina w różnych koncernach i spółeczkach tych koncernów w Polsce. Przypadek, nie sądzę jak mawia klasyk A...

chateaux
wtorek, 7 kwietnia 2020, 01:02

Nie da się prowadzić obrony bez zastosowania również systemów ofensywnych. Przykładowo, aby zwiększyć skuteczność obrony przez rosyjskimi Iskanderami, musisz zaatakować ich wyrzutnie w Obłasti i na Białorusi. Aby zwiększyć skuteczność polskiego lotnictwa nad Polską, musisz zaatakować radary na terenie Obłasti i Białorusi. Aby zwiększyć skuteczność Wojsk Lądowych w obronie na linii Wisły, musisz zaatakować i węzły łączności i dowodzenia, a także węzły transportowe rosyjskich sił zbrojnych na Białorusi.

Ku chwale wielkij POLSCE
poniedziałek, 6 kwietnia 2020, 17:43

Na youtube jest film pt. STAN POLSKIEGO LOTNICTWA WOJSKOWEGO JACEK HODA w filmie mowa jest o systemach OPL sprzedanych Libi przez Francję oraz jego skutki konsekwencje a więc wyłączenie w momencie nastąpienia godziny W ------ ucząc się na doświadczeniach innych powinniśmy naszą obronność opierać o rodzimy przemysł i jego produkty

Sternik
poniedziałek, 6 kwietnia 2020, 21:53

Lepiej przeczytać "Tabele lotnicze. Mapowanie luk w dyskusji o lotnictwie polskim A.D. 2020" czyli wersję oryginalną.

Camm to priorytet
poniedziałek, 6 kwietnia 2020, 20:37

Zakupić licencję na CAMM I CAMM-ER i będziemy suwerenni w kwestii obrony przeciwlotniczej na bazie Camm możemy w przyszłości opracowywać własne produkty.

cvkv
poniedziałek, 6 kwietnia 2020, 21:33

Raczej wesprzeć, WB, które rzeźbi razem z Ukraińcami. Obejdzie się wtedy bez licencji. Tym bardziej, że to przy czym rzeźbią, przy zastosowaniu jednej z wersji rakiety może mieć większy zasięg niż Narew.

Made in Poland
poniedziałek, 6 kwietnia 2020, 23:30

Najlepiej i Cammy i z Ukraina zrobić dwa osobne systemy posiadli byśmy dwa suwerenne systemy MADE IN POLAND

.
poniedziałek, 6 kwietnia 2020, 19:01

Camm daje taką możliwość, jest to krok do opracowania własnych systemów, może nawet w przyszłości zastąpić patrioty.

Tweets Defence24