Mi-2 będą latać dłużej

17 kwietnia 2018, 07:36
Mi-2 Gniewosz
Fot. MON/Wikimedia Commons

PZL-Świdnik zrealizuje "wykonanie na rzecz jednostek wojskowych lotnictwa Sił Zbrojnych RP w latach 2018÷2021 prac określonych biuletynem technicznym Nr P/O/U/R/5023/E-260/06 wraz z aneksem nr 4 na śmigłowcach Mi-2" - informuje 3. Regionalna Baza Logistyczna Wydział Techniki Lotniczej. 

Wydział Techniki Lotniczej 3. Regionalnej Bazy Logistycznej w Krakowie rozpoczął negocjacje z zakładami PZL Świdnik na temat remontów wydłużających resurs śmigłowców Mi-2 znaj­du­ją­cych się na wypo­sa­że­niu jed­no­stek Sił Zbrojnych RP w latach 2018-2021 pod koniec lutego 2018 roku. Całkowita końcowa wartość zamówienia to ponad 13 mln złotych netto. Decyzja o udzieleniu zamówienia zapadła ostatecznie 30 marca 2018 roku. 

Negocjacje podjęto jedynie z PZL-Świdnik gdyż, jak czytamy w uzasadnieniu – „W wyniku przeprowadzonej przez Zamawiającego analizy rynku potencjalnych Wykonawców ustalono, że jedynym podmiotem gospodarczym uprawnionym do realizacji usługi będącej przedmiotem zamówienia jest Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego ,,PZL-ŚWIDNIK” S.A.”. Jak wskazywał Defence24.pl pod koniec lutego br., nie jest to informacja zaskakująca, gdyż PZL-Świdnik był producentem śmigłowców Mi-2 przez 40 lat, co przełożyło się na liczbę około 5500 maszyn wprowadzonych do służby na całym świecie. 

Przypomnijmy, że obecnie w służbie pozostało około 40 maszyn Mi-2, systematycznie wycofywanych ze względu na wyczerpanie resursów. Ze względu na swój wiek Mi-2 już dawno powinny doczekać się następcy. Z uwagi na to, jak również szerzej rozumiane potrzeby sił zbrojnych MON zapowiedział na 2018 rok uruchomienie programu o kryptonimie Perkoz, który będzie dotyczył lekkiego lub średniego śmigłowca wielozadaniowego. 

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 50
Reklama
Świdniczanin
wtorek, 3 lipca 2018, 09:49

Lepszy byłby śmigłowiec Kania lub Mi 1

kołalsky
czwartek, 19 kwietnia 2018, 12:17

Król jest nagi. Dwa lata mielenia tematu przez polityków a efekt ten sam jak za poprzedników. Potworna niemoc decyzyjna ...

mati
środa, 18 kwietnia 2018, 14:27

te wszystkie ruskie śmigłowce w polskiej armii to szrot nie mający żadnej wartości na polu walki. GOŁY black hawk uh-60 to koszt podobno kilkanaście mln usd. skoro prosty przetarg trwa u nas 10 lat, to powinniśmy zrobić jeden duży na te 80 black hawków (wielozadaniowych, takich do wszystkiego) i byłby spokój na 40 lat. i niech nikt nie mówi, że na to nie ma kasy. skoro jest 23 mld zł na 500+ (rocznie !) to ten 1 mld usd na śmiglaki tym bardziej by się znalazł.

Davien
środa, 18 kwietnia 2018, 22:36

UH-60M w wersji transportowej to na eksport ok 40mln$ wiec nie kilkanascie, nawet dla USA kosztuja po ponad 20 mln za sztuke.

ESDA
środa, 18 kwietnia 2018, 13:27

No niestety ale ewidentnie widać że w MON nie ma pieniędzy na zakupy. Mon doskonale zdaje sobie sprawę że zakup Wisły jest gigantycznym finansowym przedsięwzięciem. Z przykrością widze jednak że nasze SP tak wychwalane za jakąś \"jakość\" na tle innych rodzajów sił zbrojnych zaczynają pikować w dół. Nasze F16 (których jest za mało) zaczynają tracić na jakości i za chwilę będą wymagały poważnych modernizacji o których nikt nie myśli, Herculesy już teraz powinny być zastępowane przez młodsze/nowe maszyny - o tych samolotach nawet nikt się nie zająknie. MI24 to w tej chwili latający złom, MI2 złom.....MW tez żłomem stoi i brak dużych śmigłowców do ratowania ludzi to ZBRODNIA.

JK
środa, 18 kwietnia 2018, 13:08

Pudrowanie trupów, ale powiedzmy sobie wprost - wymiana wszystkich Mi-2 to spory koszt. Priorytetem powinna wydatków powinna być obrona przeciwlotnicza, artyleria, i rakiety przeciwpancerne dla piechoty i pojazdów oraz systemy rozpoznania i walki radioelektronicznej. Żadne śmigłowce nie przetrwają konfrontacji z rosyjską wielowarstwową opl . Nawet Apacze nie potrafiły przebić się przez Iracką opl gdy trafiły na na dobrze przygotowaną obronę, a co dopiero gdy pisać o rosyjskiej

Davien
środa, 18 kwietnia 2018, 14:56

A to ciekawe bo wąłsnie Apache w Iraku wysłąno do eliminacji radarów wczesnego ostzregania i wybiły je bez strat włąsnych. Co jak co ale to napewno było silnie bronione

wuwuzela
środa, 18 kwietnia 2018, 14:11

Dokładnie. Najpierw trzeba określić jakie zadania wypełniają te maszyny, czy można te zadania wykonać inaczej (np drony w przypadku rozpoznania, bezpieczna cyfrowa transmisja zamiast przewożenia oficera łącznikowego z mapą w torbie). Potem zastanowić się, czy koniecznie potrzeba relatywnie dużej maszyny dwusilnikowej, bo może wystarczą opcjonalnie pilotowane SW-4... a na drugim biegunie, czy nie lepiej, jak już, kupić mniej ale większych maszyn klasy Sokoła i większych.

Lechu mikojan
środa, 18 kwietnia 2018, 11:32

Szkoda ze wycofano migi21!!! Tez byly to piekne ( jak nie najladniesze ) maszyny latajace!!

Technik SiL
środa, 18 kwietnia 2018, 11:23

Drodzy Panowie mylicie palca z ..... Mi 2 to śmigłowiec do szkolenia młodych pilotów po szkole Orlat w tej to szkole latają na Sw4 i jest to śmigłowiec jedno silnikowy wykonywane są na nim ćwiczenia z godnie z harmonogranem ćwiczeń w szkole potem przesiadają się na mi 2 i ta nauka już jest inna i inne nawyki a przede wszystkim chodzi o nawyki i czas spędzony w powietrzu pamiętajcie że lepsza na początek do nauki jest znana konstrukcja i tak naprawdę bbezawaryjna niż super cacko które lata za pilotów

pilot KUKURUŹNIKA
środa, 18 kwietnia 2018, 14:20

p . Technik....do nauki mają być śmigłowce Guimbal G-2 Cabri

Xxx
środa, 18 kwietnia 2018, 10:26

Remonty wydłużające resursy najuboższych, najsłabszych, najstarszych, beznadziejnych \"strucli\"??? Czemu nie ma planów wydłużenia resursów dla Mi24 i wreszcie ponownego ich uzbrojenia w ppk??? TO miałoby jakikolwiek SENS! A Mi2 ??? PO CO?

Misiek
wtorek, 17 kwietnia 2018, 21:59

Nie rozumiem ( Ze względu na swój wiek Mi-2 już dawno powinny doczekać się następcy) przecież SW-4 Puszczyk miał być następcom i to w latach 1996 - 2000 Mi-2 czy nie? A teraz nasi latają na zabytkach a SW-4 będą brali Anglicy na bezzałogowy śmigłowiec SW-4 Solo .

zły
środa, 18 kwietnia 2018, 08:31

SW-4 nie jest żadnym następcą Mi-2 bo to mniejszy śmigłowiec. Sokół mógł nim być gdyby go nadal rozwijano.

Davien
środa, 18 kwietnia 2018, 14:58

Ani SW-4 ani Sokół nie miały byc następcami Mi-2 Sokół miał byc nastepcą maszyn Mi-4.

-CB-
czwartek, 19 kwietnia 2018, 20:29

Tak po prawdzie, to oba właśnie miały być następcami (a właściwie zastępcami) Mi-2. Oczywiście nie w linii prostej i nie konstrukcyjnie, ale pod względem zadań. Część zadań miały przejąć SW-4 (choćby te dyspozycyjne czy szkolno-treningowe), a część do których Mi-2 był trochę za mały (np. ratownictwo, wspieranie pola walki) miały wypełniać Sokoły. Nie można patrzeć tylko na wielkość czy parametry...

Davien
piątek, 20 kwietnia 2018, 18:17

Nie patrzę przez welkość czy parametry ale przez to do czego te maszyny powstawały. W-3 Sokół był projektowany jako zastepca Mi-4 a nie Mi-2.

Gts
wtorek, 17 kwietnia 2018, 20:59

Cp tu komentowac, o biedzie intelektualnej na stanowiskach kierowniczych w MON i innych fomacjach pisuje od dawna... za chwile z racji niedofinansowania bieda intelektualna znajdzie sie na szczeblu pracownikow, ktorzy faktycznie cos robia a wtedy skonczy sie jakakolwiek sensowna dzialanosc. Z reszta wydaje sie ze \"Rubikon juz zostal przekroczony\" bo w wielu miejscach juz nie ma czego ratowac.

Dropik
wtorek, 17 kwietnia 2018, 20:34

Jak to mówił minister Blaszczak: skończymy z dziadostwem. Czy jakoś tak

mi6
środa, 18 kwietnia 2018, 13:03

\"skończymy\" to czas przyszły :)

-CB-
wtorek, 17 kwietnia 2018, 16:59

\"Całkowita końcowa wartość zamówienia to ponad 13 mln złotych netto.\" - obojętnie ilu sztuk to dotyczy, wystarczy na parę puszek farby i kilka paczek pudru... O żadnym poważnym remoncie (nie mówiąc już o modernizacji) za takie pieniądze mówić nie można. Po prostu znowu podkręcą licznik i niech się piloci martwią...

Cogito
wtorek, 17 kwietnia 2018, 15:54

Drodzy Państwo myślę, że nie macie racji komentując tutaj kolejne genialne posunięcie MON. Ruch ten jest tylko i wyłącznie przykrywką przed prawdziwym lamparcim skokiem naszych sił lotniczych. Analizując dokładnie ostatnie posunięcia MON oraz środki wydatkowane z budżetu państwa chciałbym zwrócić uwagę na niebanalny i śmiały krok a mianowicie mam na myśli obwiezienie po wszystkich bazach w Afganistanie relikwii Jana Pawła Drugiego. Tym prostym ruchem nasz Rosomaki w Afganistanie dostały + 100 do pancerza oraz co najmniej +50 do celności. Sami zaś żołnierze otrzymali bonus w okolicach + 40 lub 45 do żywotności i morale. Wspomniany powyżej lamparci skok jakościowy naszych sił powietrznych będzie zapewne objawiał się w zakupie co najmniej dwóch pęków piór ze skrzydeł Archanioła Gabriela dla naszych sił powietrznych. Tym oto mistrzowskim ruchem nasze helikoptery ale i samoloty ( zapewne w pierwszej kolejności wspomniane MI - 2 oraz SU - 22 ) otrzymają potężny zastrzyk do swych statystyk bojowych i będą mogły pozostawać w służbie co najmniej do 2055 r. A tak na poważnie to obwiezienie relikwii uważam za marnotrawienie pieniędzy, zaś remonty MI - 2 za akt desperacji MON.

TTT
środa, 18 kwietnia 2018, 03:42

Trafione w samo sedno! MON jeszcze powinno wskrzesic ks. skorupke co by prowadzil naszych piechurow na bagnety! Bo juz niedlugo tylko bagnety im zostana...

Patcolo
wtorek, 17 kwietnia 2018, 15:52

Ręce opadają

Luke
wtorek, 17 kwietnia 2018, 15:24

Będą bo musza bo nie ma nowego smiglowca na horyzacie!

Kowalskiadam154
wtorek, 17 kwietnia 2018, 14:10

To i tak lepiej niż w BRD gdzie Bundeswehra musi do ćwiczeń wypożyczać helikoptery ratownicze od ADAC bo te wojskowe przestały latać :-)

mi6
środa, 18 kwietnia 2018, 13:04

mama mi zawsze mówiła \"ty nie patrz na innych ty patrz na siebie\" :)

2% PKB liczone wg stanu na rok bieżący
wtorek, 17 kwietnia 2018, 12:48

Pierwsze dwa najdalej do końca roku, lub marca 2019 ;)))) W pierwszej kolejności zostaną przekazane do WOT, następnie dla wojsk specjalnych i SAR dla MW. hihihihihihi - ale w jednym muszę im przyznać rację - będą to najprawdziwsze śmigłowce z polskich fabryk ;)))

SZELESZCZĄCY W TRZCINOWISKU
wtorek, 17 kwietnia 2018, 12:46

jeśli marzenia miały by być radosne i spełnione to w ramach \"Perkoza\" tylko i wyłącznie opcja .... AH H145M.......a realnie naprawa MI-2 w kooperacji z Ukraińskim \" Motor-Sicz\" w oparciu o ich silnikowe koncepcje ...

ŚWIERGOT
wtorek, 17 kwietnia 2018, 12:36

w ramach programu \"Perkoz\" to zakup MH-6 Little Bird oraz jego szturmowy wariant AH-6 Little Bird... wymienione śmigłowce w pełni zaspokoją zadania jakie stawiane są wojsku a co najważniejsze sprawdzone bojowo przez wojska specjalne ... lub na miarę naszego \"misia\" wdrożyć śmigłowce Guimbal G-2 Cabri...bo SW-4 świetny były polski produkt zatrzymany na pewnym etapie rozwojowym ..byłby w sam raz dla programu \"Perkoz\" pod warunkiem gdyby miał dwa silniki a którego koncepcje i prototypy testowano gdy \"Świdnik\" był jeszcze Polski ......

dawo
wtorek, 17 kwietnia 2018, 12:23

Matko i jeszcze Świdnik ma to remontować ? Z W-3 już się wywiązali. Po tych wszystkich problemach, podpisywanie kontraktu z tą firmą to przestępstwo !!

dawo
wtorek, 17 kwietnia 2018, 12:19

ufff... Dobrze, że używanych AH-1 nie wzięliśmy. Po co nam te zalatane złomy.

dawo
wtorek, 17 kwietnia 2018, 12:17

Świetna decyzja !! Brawo !! Mamy przeciwwagę dla Ka-50 i Mi-28.

vvv
wtorek, 17 kwietnia 2018, 12:17

na szczescie zamiast caracali mam...nic :) czyli wystarczy przekreslic resurs z 2018 na 2078 i problem rozwiazany...brawo PIS

ewp
wtorek, 17 kwietnia 2018, 18:20

Zamiast caracali mamy Wisłę.

zeus89
wtorek, 17 kwietnia 2018, 11:23

Ale to wygląda -.- Trochę jak TKS na tle Leoparda 2

marek!
wtorek, 17 kwietnia 2018, 11:23

a gdzie nowe wiatraki? z drugiej strony na to patrzac lepiej, zeby byly mi2 niz nic.... :(

zxxc
wtorek, 17 kwietnia 2018, 11:02

o Matko Jedyno! Widze ze to nasza odpowiedź na 80 lat w amerkańskiej służbie B-52. Tylko że przy bombowcach tak można robić (po zmianie sliników i elektroniki). Tutaj widze to słabo.

zły
wtorek, 17 kwietnia 2018, 12:37

Aż strach pomyśleć co będzie naszą odpowiedzią gdy Amerykanie zdecydują się na przywrócenie do służby pancerników Iowa co rozważali w październiku zeszłego roku...

wza
środa, 18 kwietnia 2018, 09:56

Przywrócimy do służby Błyskawicę i kuter pościgowy Batory. A tak na poważnie, to mamy coś innego niż Mi-2?

Extern
środa, 18 kwietnia 2018, 09:35

W dyspozycji Agencji Mienia Wojskowego ciągle na kupca czeka okręt rakietowy Metalowiec, więc spoko damy radę :-).

say69mat
wtorek, 17 kwietnia 2018, 10:51

Ponieważ pojawiają się doniesienia medialne, że w przetargu organizowanym przez MSWiA na śmigłowce dla Policji zwyciężył AH i jego konstrukcje H135M oraz H145M. Z kolei typem śmigłowca średniego - wybranego przez policjantów - w procedurze bezprzetargowej jest amerykański MH/UH60M. Stąd, jakim cudem - w przypadku sił zbrojnych - zamiast wymiany parku latającego śmigłowców małych i średnich mamy do czynienia z procedurą przedłużania resursu cokolwiek archaicznych wiropłatów??? Rozumiem, że tergo typu rozwiązanie przyjęto w ramach realizacji polityki interoperacyjności naszych sił zbrojnych w wymiarze sojuszniczym???

gosc
wtorek, 17 kwietnia 2018, 13:06

bo mamona na wsparcie usa sie konczy.

deraser
wtorek, 17 kwietnia 2018, 10:50

ale super (przypominam ze w muzeach jest jeszcze pare sztuk wiec do roboty!) - juz swidnik niedawno realizowal program \"modernizacji\" sokolow , anakond i gluszcow - czym to sie skonczylo kazdy slyszal i czytal - kompletną żenadą , skandalem i kompromitacją za kosmiczne pieniadze - brnijmy dalej w to bagno! (a jak tam sw-4 \"eliminator\"? juz zezwolono na loty na tym latajacym swidnickim koszmarku po ostatnim wypadku?)

clash
wtorek, 17 kwietnia 2018, 10:45

Nedza

Victor
wtorek, 17 kwietnia 2018, 10:40

Nie mam siły komentować tych zapowiedzi. Na pewno dwa będą do końca roku.

Roshedo
wtorek, 17 kwietnia 2018, 10:28

Zmodernizować od razu wszystkie 40 sztuk - do spółki z ukraińskim Motor-Sicz do standardu Mi-2 MSB bo jak znam życie to będą czekać na następce jeszcze z 10 lat

SOWA
wtorek, 17 kwietnia 2018, 11:49

Dni Motor-Sicz są policzone (zakup przez Ukrainę francuskich śmigłowców, zakład produkujący silniki jest w chińskich rękach w dodatku ostatnio chiński inwestor wywiózł całą dokumentację).

Davien
wtorek, 17 kwietnia 2018, 22:35

Po pierwsze to Cinczycy kupili 41% ale bardzo szybko ich działąnia zostały zablokowane przez Ukrainę z uwagi na interes narodowy wiec daruj sobie. Motor Sicz nigdy nie produkował smigłowców ale silniki wiec znowu wpadka.

kołalsky
wtorek, 17 kwietnia 2018, 10:12

Ile milionów zł wydano na konsultacje i analizy w tym 10-leciu. Beneficjentami tej sytuacji są tylko komisje i gremia decyzyjne - MON staje się fundacją biurokratów ...

Tweets Defence24