"Polska konfiguracja śmigłowca ATAK". Propozycja TAI w programie Kruk [Defence24.pl TV]

23 września 2016, 13:37
TAI
Fot. Defence24.pl
Reklama

Koncern Turkish Aerospace Industries (TAI) bierze udział w programie pozyskania przez Polskę śmigłowców szturmowych o kryptonimie Kruk. Proponuje śmigłowiec T129 ATAK w polskiej konfiguracji, dostosowanej do wymogów Sił Zbrojnych RP.

Jeżeli będziemy współpracować z Polskimi Siłami Zbrojnymi, zgodnie z ich konkretnymi wymogami musimy stworzyć polską konfigurację śmigłowca

Gorkem Birgi, Programs & Business Development Director, TAI

W tym celu turecki koncern zapewnia uruchomienie współpracy z firmami polskiego przemysłu zbrojeniowego przy dostosowaniu śmigłowca szturmowego T129 Atak do polskich wymogów. Gorkem Birgi Programs & Business Development Director w  TAI stwierdził w rozmowie z Defence24.pl: "mamy nadzieję, że w ciągu najbliższych 30 lat będziemy produkować ten śmigłowiec wspólnie z firmami polskiego przemysłu zbrojeniowego, w Polsce, na potrzeby polskich sił zbrojnych".

T129 ATAK to śmigłowiec opracowany na bazie włoskiego Agusta A129 Mangusta, dysponujący mocniejszym silnikiem i zmodyfikowaną awioniką. Na licencji w Turcji produkowane są napędzające maszynę silniki LHTEC CTS800-4A o mocy 1361 KM każdy. T129 wyposażono też w nowy pięcioramienny wirnik główny. Śmigłowiec otrzymał także rozwijany w Turcji zintegrowany Aircraft Mission & Managment System (AMMS), w skład którego wchodzi m.in. celownik laserowy, kamera telewizyjna i sensor podczerwieni FLIR, a także nowe hełmy dla załogi. Gorkem Birgi w rozmowie z Defence24.pl zwrócił uwagę na własności lotne śmigłowca.

Z uwagi na zmieniający się świat, zmieniają się również wymagania, co oznacza że T129 to maszyna o najlepszym stosunku mocy do masy, z największą długotrwałością lotu, osiągami i zdolnościami, odpowiednia dla dowolnego użytkownika końcowego, także w warunkach gorących, wysokogórskich i nocnych. Oznacza to, że T129 mimo iż waży tylko 5 ton, jest porównywalny z innymi platformami, także tymi ważącymi więcej niż 10 ton

Gorkem Birgi, Programs & Business Development Director, TAI

Podstawowym uzbrojeniem przeciwpancernym maszyny w wariancie T129B, będącym bazą dla oferty w programie Kruk są rakiety Mizrak-U (UMTAS), kierowane laserowo (półaktywnie) bądź termowizyjnie (pasywnie). Śmigłowiec ma być również przygotowany do operowania z użyciem innych typów pocisków przeciwpancernych, na czele z Hellfire II czy Spike. Może on także przenosić rakiety powietrze-powietrze Stinger produkowane na licencji w Turcji oraz 70 mm naprowadzone laserowo pociski powietrze-ziemia Rokestan Cirit. Stałym wyposażeniem ofensywnym śmigłowca jest z kolei 20 mm, trzylufowe działko typu Gatling M197.

Czytaj także: Rakietowa oferta Roketsan dla Polski [Defence24.pl TV]

Przedstawiciel TAI zapewniał, że T129 to współczesny produkt, śmigłowiec bojowy przystosowany do działań w trudnych warunkach klimatycznych. Tureckie siły lądowe korzystają z tych maszyn do działań w trudnych warunkach zimowych - w temperaturach nawet 10-20 stopni poniżej zera. Obecnie śmigłowiec ten jest wykorzystywany w południowo-wschodniej części Turcji, w ramach operacji wojskowych. Jak zaznacza Gorkem Birgi: T129 jest maszyną w pełni sprawdzoną i zdolną do działania we wszystkich warunkach pogodowych.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 34
Reklama
ursus
sobota, 24 września 2016, 10:08

W programie "Kruk" wygra śmigłowiec o najniższej cenie, przy stosunkowo wysokim stopniu polonizacji i moim zdaniem będzie to AH-1Z Viper. Tu nie chodzi o to by kupować najlepsze "zabawki", ale by robić to możliwie racjonalnie.

smog
niedziela, 16 października 2016, 23:19

A do tego BH, Viper i AW101 mogą mieć te same silniki od GE więc powinno być racjonalnie.

Paweł
piątek, 23 września 2016, 16:21

Turecka oferta jest najlepsza a samo śmigło ciekawe.

Qba
piątek, 23 września 2016, 19:43

Najgorsza, bo bez produkcji w Polsce.

Elvis
piątek, 23 września 2016, 16:14

Według mnie ATAK to najlepsze rozwiazanie dla Polski. Jeżeli bedzie pełny offset i cena pewnie o połowe mniejsza niż za AH-64 to nawet nie ma sie nad czym zastanawiać. Zamiast 30 maszyn można kupić dwa razy wiecej a do tego transfer technologii do polskich zakładów.

Qba
piątek, 23 września 2016, 19:46

Najgorsze bo Turcy oferują T-129 z fabryki TAI, a w ramach offsetu jedynie produkcję rakiet i podzespołów w Polsce.

Afgan
sobota, 24 września 2016, 01:37

Program Kruk poszedł w odstawkę na co najmniej 3-4 lata (czytaj 6-7 lat), zatem nie ma co się zastanawiać, czy naszym przyszłym śmiglakiem bojowym będzie T-129, czy AH-1Z czy Tiger czy jeszcze coś innego. Oferta na rynku po roku 2020 może być całkiem inna. Nie czarujmy się, ale pierwsze "Kruki" z polską szachownicą które osiągną gotowość bojową zobaczymy około 2030 roku. Do tego czasu najsensowniejszym jest modernizacja i przedłużenie żywotności naszych Mi-24. Możemy tego dokonać we współpracy z Ukrainą (silniki, przedłużenie żywotności płatowca) i Izraelem (awionika i uzbrojenie), alternatywnie z RPA (ppk Mokopa) lub nawet Turcją (ppk UMTAS), jednak z racji że używamy już Spike'ów, wariant izraelski jest najbardziej sensowny. Jeszcze taniej byłoby zastosować systemy Stugna i Barrier z Ukrainy, co prawda nie byłby to Spike-NLOS, ale lepsze to niż TYLKO pociski niekierowane i działka, które obecnie mamy jedynie do dyspozycji. Koszt takiej modyfikacji wyniósł by 10-20 procent wartości programu "Kruk", a zapewniłby naszej armii niezbędne zdolności bojowe w zakresie bliskiego wsparcia powietrznego i uderzeniowego lotnictwa wojsk lądowych.

Qba
sobota, 24 września 2016, 12:03

Nie ma sensu modernizoeać Mi-24 kiedy kupujemy Caracale uzbrojone w Spike

RedNose
piątek, 23 września 2016, 15:31

Dla mnie Viper a później może i Venom to Nr. 1. I najlepszy wybór dla nas. Turecki t129 ATAK to nr.2 Apache za drogi w każdym aspekcie. To nr.3 Tiger zamyka stawkę. Wymiana tylko w stosunku 1 do 1 tak więc cena i koszta eksp. w naszej sytuacji mają i powinny mieć decydujące znaczenie.

maniek
piątek, 23 września 2016, 23:00

a co w końcu wyszło z Caracalem .przecież coś zapłaciliśmy już za niego?

DDt
sobota, 24 września 2016, 21:24

Ponoć do połowy września MR miało ogłosić wynik rozmów offsetowych. Jak widzimy termin już minął więc bliższe prawdy są nieoficjalne (jak to zwykle bywa) informacje o fiasku owych pertraktacji.

Qba
sobota, 24 września 2016, 12:04

Macierewicz mówił że pierwsze trafią do nas jeszcze w tym roku.

Willgraf
sobota, 24 września 2016, 16:41

chcą pozyskiwać kupować a nie mają żadnego zakładu lotniczego bo wszystko sprzedali...najpierw należy stworzyć zakłady lotnicze lub odzyskać jeden z oddanych darmo , a dopiero myśleć o licencjach,offsetach i zakupach ...my nawet modernizacji MI-24 sami nie jesteśmy wstanie zrobić..jednym zdaniem po co komu latarka , skoro nie ma żarówki i baterii

RedNose
niedziela, 25 września 2016, 08:18

Jedyny głos prawdy. Popieram.

PolakAntyONR
piątek, 23 września 2016, 22:37

Kupowac od Turcji to prawie jak kupowac od Rosji.

Luke
piątek, 23 września 2016, 21:23

Dwie najlepsze opcie to AH64E albo AH-1Z

Qba
sobota, 24 września 2016, 12:06

Oba nie spełniają wymagań w zakresie transferu technologii.

pamiętliwy
środa, 19 października 2016, 15:53

Co z W-3PL Głuszec?

xxxx
piątek, 23 września 2016, 13:54

Nad czym tu się zastanawiać? Łódź i znacjonalizowany Świdnik powinny tłuc głuszce i licencjonowane maszyny tureckie, a Mielec transportowe Blackhawki.

anakonda
piątek, 23 września 2016, 16:43

głuszce to dla poprzedniej epoki tylko nie po to sie rozwijamy aby do kamienia łupanego i maczugi wracac bo nas na to poprostu niestac .Jesli juz cos brac to raczej pomiedzy viperem tigerem i apache ,moj faworyt to Viper ze wzgledu na cene jak i zastosownie na polu walki

vvv
piątek, 23 września 2016, 16:29

nad tym ze bys musial wykuppic te zaklady ktore nie maja nic do zaoferowania poza montownia. gluszec to przestazale smiglo o kiepskich silnikach, kiepskiej nosnosci, bez pancerza, nie zintegrowany z zadnym ppk i jest to przebudowany mi-2. mielec to jeszcze lepiej bo to nie uh-60m ale s-70i czyli tanszy i gorszy zamiennik blackhawka z usa amry i jest za maly aby zastapic mi-8/17

Marek
piątek, 23 września 2016, 16:11

Nad tym, że od tureckich śmigłowców lepiej jest tłuc licencyjne amerykańskie Vipery.

Qba
piątek, 23 września 2016, 15:37

Turcy oferują gotowe T-129 produkowane w fabryce TAI w Turcji.

Plush*
piątek, 23 września 2016, 15:32

Ma to sens.

prawdziwy Polak
środa, 19 października 2016, 15:42

A Świdnik Augusta Westland się zgodzi na to? Wątpię, będziemy zmuszeni brać od Włochów.

R.ob
niedziela, 25 września 2016, 10:57

Qba to zrodlo.

KrzysiekS
sobota, 24 września 2016, 13:03

Jedyna co można zrobić to dokładnie przeanalizować plany zakupów wszystkich śmigieł i negocjować z jednym koncernem ale to chyba za dużo na głowy tych co decydują.

Husar
sobota, 24 września 2016, 19:35

Dokładnie tak. jeden partner to zazwyczaj jeden silnik, jedna awionika, jeden zestaw uzbrojenia. Przy około 100 śmigłowcach nawet rozłożonych na 10-15 lat to już jest skala opłacalna

KrzysiekS
sobota, 24 września 2016, 12:58

Mamy kupić 24 do 32 maszyn zejdźcie na ziemię żadnych polonizacji itp przy tej ilości po prostu trzeba kupić i uzgodnić najlepszą obsługę w czasie użytkowania nic więcej.

Marek
niedziela, 25 września 2016, 13:46

Więc tym bardziej nie należy śmiglaków pozyskiwać ani w UE ani tym bardziej w Turcji. W tym ostatnim państwie wierzy się w to, w co się wierzy, a po ostatnich wyczynach "sułtana" wiadomo na dodatek dokąd ten kraj zmierza.

olaf
piątek, 23 września 2016, 19:42

Już się lobby świdnickie aktywowało. To ja mam pytania: 1. Ile takich śmigłowców lata i się sprawdziło w boju innym niż strzelanie do bojówek kurdyjskich? 2. Czy przenosi już 16 szt. PPK 3. Czy kabina już tak samo silnie chroni załogę jak u konkurencji. 4. Czy już posiada głowice optoel. nad wirnikiem lub przynajmniej nad kabiną załogi co by nie było potrzeby całkowitego wychylania się znad przeszkody. 5. Jak wygląda perspektywa rozwoju tego śmigła np. w kierunku wykorzystania BSL do namierzania i wskazywania celu. 6. Czy Turcja jest już na tyle pewnym krajem aby w razie wojny i zniszczenia naszych zakładów dostarczała nam części zamienne bez obawy na embargo ze strony Rosji. Nie chodzi o produkcję jakiegokolwiek śmigłowca ale powinien być taki, który będzie miał największą przeżywalność a w trakcie jednej misji bojowej będzie mógł zniszczyć jak najwięcej pojazdów wroga i nie zostanie uziemiony z powodu polityki.

say69mat
piątek, 23 września 2016, 18:18

@def24.pl: Koncern Turkish Aerospace Industries (TAI) bierze udział w programie pozyskania przez Polskę śmigłowców szturmowych o kryptonimie Kruk. Proponuje śmigłowiec T129 ATAK w polskiej konfiguracji, dostosowanej do wymogów Sił Zbrojnych RP. say69mat: Widzieliście koncepcję bezzałogowego pionowzlotu Bell V247 Vigiliant??? To chyba wszystko jasne i zarazem - w pewnym stopniu - definiuje partnera na budowę potencjału śmigłowców szturmowych dla naszej armii.

spr
sobota, 24 września 2016, 11:00

Poważna współpraca wojskowa ,tylko z krajem który jest lojalnym sojusznikiem Polski i V4 w ramach NATO. Turcja , zresztą i nie tylko ona ,takim sojusznikiem nie jest i nie będzie. Zamykam temat.

RedNose
niedziela, 25 września 2016, 08:17

A który to? Jak mniemam chodzi ci o USA. Dobry żart.

Tweets Defence24