Reklama

Senat chce cięć w budżecie Wojsk Obrony Terytorialnej

25 lutego 2020, 15:33
DWOT_terytorialsi
Fot. MON/DWOT

Komisja budżetowa Senatu przyjęła ustawę budżetową wraz z poprawką zmniejszającą finansowanie Wojsk Obrony Terytorialnej. Zaoszczędzone środki miałyby zostać przeznaczone na finansowanie pomocy rozwojowej.

Poprawkę dotyczącą zmniejszenia finansowania Wojsk Obrony Terytorialnej złożyła senator Lewicy Gabriela Morawska-Stanecka, podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej 19 lutego. Zgodnie z jej zapisami zwiększone o 75 mln zł mają zostać wydatki na pomoc rozwojową udzielaną za pośrednictwem Departamentu Współpracy Rozwojowej MSZ, przy czym 25 mln ma pochodzić z budżetu Instytutu Pamięci Narodowej, a 50 mln – z pieniędzy przeznaczonych na wydatki bieżące Wojsk Obrony Terytorialnej.

W pierwotnej propozycji poprawka miała obejmować przekazanie na pomoc rozwojową dodatkowych 100 mln (po 50 mln z IPN i WOT). Przewodniczący Komisji senator Bogdan Klich zaproponował jednak, by ograniczyć o połowę cięcie w budżecie IPN, na co zgodę wyraziła autorka poprawki.

Poprawka została przyjęta przez Komisję SZ i UE przy czterech głosach za i jednym przeciw. Następnie, pomimo negatywnego stanowiska strony rządowej, została przyjęta stosunkiem głosów 5:4 przez Senacką Komisję Budżetu i Finansów Publicznych 21 lutego. Dziś natomiast w głosowaniu ta sama komisja przyjęła cały projekt ustawy budżetowej uwzględniający wcześniej zaakceptowane poprawki.

Do propozycji komisji krytycznie odniósł się wiceszef MON Wojciech Skurkiewicz. Wskazał, że przyjęcie poprawki oznacza złamanie zasady wydatkowania co najmniej 2,1 proc. PKB na obronę narodową, zgodnie z obowiązującą ustawą o przebudowie i modernizacji technicznej oraz ich finansowaniu oraz godzi w bezpieczeństwo państwa.

Projekt ustawy budżetowej zostanie jeszcze poddany głosowaniu przez Senat, a następnie Sejm będzie mógł przyjąć lub odrzucić poprawki.

W projekcie budżetu MON na 2020 rok na Wojska Obrony Terytorialnej przeznaczono 1,427 mld złotych, z tej kwoty około 689 mln zł stanowią wydatki bieżące. Na WOT zgodnie z pierwotnymi założeniami miałoby więc trafić mniej niż 3 proc. całych wydatków na obronę narodową, wynoszących blisko 49,997 mld zł, czyli 2,1 proc. PKB przewidywanego na rok bieżący.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 302
Reklama
Nergal
niedziela, 29 marca 2020, 20:53

Wszyscy ,,logicznie,, myślący wiedzą, że komunistyczne jenerały i ich potomkowie rozwaliliby najlepszą armie, dlatego moi znajomi zawodowi,,wszyscy,, mówią jasno jak będzie,,w,, to dają nogę. A wot to ludzie, którzy kochają ten kraj i chcą za niego walczyć, dlatego wot jest solą w oku wrogom polski. Dobrze zorganizowane, dobrze wyszkolone, dobrze uzbrojone i dobrze dowodzone oddziały wot mogą skutecznie spowolnić ataki i boleśnie działać na tyłach. Jeśli ma trochę pojęcie, wie o czym mowie.

Filip
poniedziałek, 30 marca 2020, 11:13

Tak Nergal, ty i twoi komunistyczni jenerałowie... Zapewne sam i jak i twoi koledzy wykształciłeś się w komunistycznej szkole 100'latce. To za tej komuny było normalnie uzbrojone wojsko a nie wybrakowany paździerz plus harcerze z wot.

H
czwartek, 26 marca 2020, 22:02

Cięcia w finansowaniu służb które są używane do walki z epidemia tuż przed wyborami. Ta opozycja jest przewspaniała.

Andrettoni
sobota, 14 marca 2020, 23:46

Moim zdaniem warto porozmawiać o tym czy WOT są potrzebne - może warto byłoby jednak przywrócić armię poborową? Oczywiście w trochę innej formie, nie na zasadzie - każdy pójdzie i odklepie swoje. Warto byłoby położyć nacisk na Obronę Cywilną i wsparcie innych służb. W "poszerzonym spektrum" obowiązkowa służba mogła by obowiązywać również kobiety. Mamy równouprawnienie i nie powinny być wyróżniane, ale z drugiej strony jak ktoś jest pacyfistą i nie chce nosić karabinu, to niech robi inne pożyteczne rzeczy - np. nauczy się pomocy medycznej. Takie coś się przyda nawet jeśli raz w życiu znajdzie się na miejscu wypadku. Szkolenie survivalowe, orientacja w terenie, biegi na orientację, szkolenia szybowcowe i spadochronowe - to są rzeczy, które niekoniecznie są "wojskowe" ale w razie potrzeby zwiększa przydatność dla kraju, ale i większą samodzielność i pewność siebie.

Traktorzysta z Koszęcina
wtorek, 10 marca 2020, 15:43

Słusznie. Powinno się jeszcze rozwiązać wciąż funkcjonujące Biuro ds. tworzenia OT a same OT podporządkować pod Dowództwo Generalne RSZ, dosyć Kukułowej samowoli.

wert
piątek, 13 marca 2020, 16:44

Zostań może przy swoim zawodzie. Gdyby idole pewnych nieogarniętych ludzi nie zrezygnowali z poboru WOT MOŻE nie byłby potrzebny. Jakie mamy rezerwy mobilizacyjne? Skąd nieudany POmysł z NSR? Znasz pojęcie rotacji jednostek bojowych? Nie głównie bataliony ochotnicze zatrzymały sowietów w Donbasie? W WOT masz morale nie do osiągnięcia dla dużej części zawodowych "trepów". Wiem co mówię bo miałem szwagra "zawodowego" i znam WOTowców. Ty zapewne nawet nie wiesz o czym mówię

Filip
poniedziałek, 30 marca 2020, 11:18

Widząc wpis typu POmysł - już nie chce się dalej czytać bo co możesz normalnego napisać dalej... Gadanie bzdur za ma się znajomego i już wiesz wszystko to stek bzdur. Naucz się obiektywnie formułować swoje wnioski może wtedy wpis będzie coś wart.

Roman
piątek, 13 marca 2020, 13:27

WOT jest największym wrogiem judeoPOlszewii czyli POtomków stalinowskich zbrodniarzy i złodziei kur okresu wojny, jak się przydarzył judeobolszewikom po 1945 w Polsce! Antoni Macierewicz jako twórca WOT trafił twory Stalina punktowo bo odbudowę polskiego wojska oparł o patriotyzm i etos polskich bohaterów! I to jest POwód ataku synów i córek tych których w 1945 Stalin uczynił właścicielami POlszy!

Kościuszko
poniedziałek, 30 marca 2020, 11:20

Przypomnę że złodziejami kur to była polską "partyzantak" w okresie II wś która zabiła więcej polskich cywili niż mundurowych z listonoszami włączywszy... Historia się kłania.

stary woj
wtorek, 10 marca 2020, 02:21

Senat chce załatwić 2 sprawy. 1. Uwalić WOT 2. Kasę z WOT przeznaczyć na przewspaniałe i wydłużające się analizy. Oczywiście dla pozostałych w armii pokomunistycznych myślowo osobników, którzy nie posuwają spraw rozwoju i budowy sprzętu do przodu tylko drenują kasę wydłużając i uwalając tematy w imię kasuni do własnej kieszeni zagryzając słonymi paluszkami i śmiejąc się z innych. Miłego.

Wot
sobota, 7 marca 2020, 23:38

Senat niech się zajmie szukaniem dodatkowych pieniędzy na WOT i zawodowa armie.

pam
poniedziałek, 30 marca 2020, 14:29

WOT do likwidacji.

Ułan
sobota, 7 marca 2020, 17:13

W latach 90 też obcięli pieniądze, ale na organizowanie 25 dywizji kawalerii powietrznej i tak z dywizji musiała powstać brygada. I w tedy też niektóre uczone głowy twierdziły że kawaleria powietrzna nam nie potrzebna, to ślepe małpowanie Amerykanów i w ogóle to dublowanie zadań 6 BPD.

wert
piątek, 13 marca 2020, 16:49

Kawaleria powietrzna to model armii ekspedycyjnej. Wjechać szybko na jakiś mudżahedinów bez OPL, spacyfikować i chodu do bazy. W naszym teatrze wojny jako wątpliwy w szybkim przerzucie odwód

Major
sobota, 7 marca 2020, 10:04

Bredzisz facet.Marynarka Wojenna jest nam potrzebna tylko konkretnie ją przez lata olewano .Kraj bałtycki bez sił morskich?No przepraszam.Nie potrzebna nam wielka armada tylko nowoczesne jednostki zdolne do szybkiego reagowania z uwzględnieniem działań w warunkach morskich.Dobrym przykładem jest MW Niderlandów.

wert
piątek, 13 marca 2020, 16:50

Potrzebna ale nie najpilniejsza przy takim ogromie braków! Bardziej potrzebny NDR z dłuższym ramieniem

Walter
piątek, 6 marca 2020, 09:22

Powinno się wesprzeć armię zawodową a nie przebierańców których siła bojową jest bardzo przewartosciowana i mocno dyskusyjna!

Roman
piątek, 13 marca 2020, 13:31

Zawodowiec jest dobry na wojny zaborcze, tzw misje a nie do obrony własnego kraju. Ten twój zawodowiec, zwłaszcza ten z genem trepa LWP da nogę jako pierwszy w razie ewentualnego kolejnego najazdu naszych wypróbowanych przyjaciół na Polskę!

raKO
piątek, 6 marca 2020, 19:16

Którą z wojen światowych wygrali zawodowcy? Wszystkie wygrali poborowi. U nas nie ma poboru i rezerwiści są w zaniku, więc musimy mieć jakieś uzupełnienie dr La WP na wypadek wojny czy wysypu zielonych ludzików. Wartość bojową dobrze uzbrojonych oraz wyposażonych i poprawnie przeszkolonych WOTowców będzie nieporównywalnie większa niż dawnych poborowych z kałachami z lat 60-tych, w stalowych helmych z tych samych lat i mundurach w kamuflażu pantera. WP że przełomu lat 80/90 oglądało manewry na wideo, a po unitarce było na strzelnicy raz na pół roku. Żołnierze z jednostek wartowniczych odwiedzali strzelnicę 2 w ciągu 2 lat. Dla kontrastu WOTowcy to patrioci i pasjonaci, którzy doskonałą swoje umiejętności, w tym strzeleckie, w swoim wolnym czasie. Służą w WOT z pasji i poczucia patriotycznego obowiązku, a nie dla pieniędzy czy z przymusu.

Andrzej
niedziela, 8 marca 2020, 20:00

WOT byłem w latach 85-87 w wojsku służyłem dwa lata i w zupełności się z tobą zgadzam bo mam porównanie pozdrawiam

Prawdziwy ślązak
niedziela, 8 marca 2020, 11:38

Sama prawda. Brawo

WOT
sobota, 7 marca 2020, 23:35

Popieram Cię kolego.

Zbigniew
wtorek, 3 marca 2020, 19:04

Mają rację ci, którzy twierdzą że czeka Polaków dalsza walka z lewackimi pozostałościami komuny, potomstwo agentury nasłanej tu ze wschodu z Armią Czerwoną odkarmiło się i staje do walki z potomkami Armii Krajowej bo Putin chce odbudować imperium Stalina.

ito
czwartek, 5 marca 2020, 14:19

Pieniądze przeznaczone na IPN w tym kształcie, w jakim istnieje to niestety pieniądze wyrzucone w błoto. WOT nie był głupim pomysłem, choć sposób realizacji tego pomysłu to podręcznikowy przykład szastania nieswoimi pieniędzmi- więc może by tak zdefiniować na nowo przeznaczenie tej formacji (czy ma to być pomocnicze pospolite ruszenie w typie lekkiej piechoty, czy jakaś formacja typu wręcz komandoskiego) i do tego przeznaczenia dostosowywać organizację, wyposażenie i, co za tym idzie, finansowanie. bo na razie to ni pies ni wydra- za to kosztowne.

wert
piątek, 13 marca 2020, 16:53

wystarczy żołnierz dobrze już wyszkolony o wysokim MORALE. Zupełnie nie masz racji

sobota, 14 marca 2020, 01:09

Typowy eotosiec to grub

ito
czwartek, 5 marca 2020, 14:19

Pieniądze przeznaczone na IPN w tym kształcie, w jakim istnieje to niestety pieniądze wyrzucone w błoto. WOT nie był głupim pomysłem, choć sposób realizacji tego pomysłu to podręcznikowy przykład szastania nieswoimi pieniędzmi- więc może by tak zdefiniować na nowo przeznaczenie tej formacji (czy ma to być pomocnicze pospolite ruszenie w typie lekkiej piechoty, czy jakaś formacja typu wręcz komandoskiego) i do tego przeznaczenia dostosowywać organizację, wyposażenie i, co za tym idzie, finansowanie. bo na razie to ni pies ni wydra- za to kosztowne.

Wysłannik
środa, 4 marca 2020, 01:23

Panie Zbigniewie - potomku niewydolnej Armii Krajowej i tzw. żołnierzy wyklętych - znowu stawiasz sobie nierealne cele jak twoi protoplaści. Czym chcesz walczyć z Putinem i jego odbudowanym imperium Stalina. Wszak to imperium spuściło łomot dwóm największym armiom świata - niemieckiej i japońskiej. To imperium doprowadziło do zmarginalizowania w opinii Zachodu rządu na wychodźstwie, twojej Armii Krajowej i regularnych oddziałów Wojska Polskiego na zachodzie oraz do nieuznawania tych struktur przez demokracje zachodnie i w konsekwencji do ich likwidacji. A POgardzana przez ciebie tzw. komuna dała ci państwo w bezpiecznych granicach, byś mógł się chełpić swoją - tzw. czystą POlskością.

wert
piątek, 13 marca 2020, 17:08

ZSRR otrzymał od USA w ramach operacji Land Lease Act: 427 tys. samochodów, 22 tys. samolotów, 13 tys. czołgów, 9 tys. traktorów, 2 tys. lokomotyw, 11 tys. wagonów, 3 mln t benzyny lotniczej, 350 tys. t materiałów wybuchowych, 15 mln par butów, 70 mln m² tkanin ubraniowych, 4 mln opon oraz 200 tys. km drutu telefonicznego. Wyprodukowali własnych czołgów dział panc ok 92 tyś szt i tyle SAMO stracili. Kto wygrał wojnę? Do Bagrationa nie mieli nawet prochu do strzelania. "Niewydolna" AK? Za jednego Kutschere zgładzono Ilu Polaków? Za każdą akcją szły represje i tylko sowiecka i "ludowa" partyzantka się tymi ludźmi nie przejmowała. Pomijając "drobny" szczegół że AL to zbieranina rabusiów i bandytów która kasę robiła łupiąc majątki ziemskie, jubilerów, kasy. Nie na tym wypłynął spychalski? nowotkę dlaczego odstrzelili? nie za podział łupów? pogardzana komuna dała nam biedę i marginalizację! Startowaliśmy z poziomu Hiszpani, gdzie ona jest dziś? Za jaruzela byliśmy na poziomie Korei płd, gdzie jest ona dziś? Kacapia to Angola Kuba, Wenezuela, Nikaragua, byłe demoludy. To czyste ZŁO. Ktoś kiedyś powiedział: okupacja niemiecka wydobywała z Polaków najlepsze cechy, męstwo i poświęcenie, okupacja sowiecka NAJGORSZE: zdradę i zaprzaństwo, czego Wysłanniku jesteś DOWODEM

Clash
czwartek, 5 marca 2020, 09:53

I stać w kolejce po srajtaśme 18 godzin..... taka właśnie to była wolność i bezpieczeństwo za PRL. Tylko z nazwy.

Filip
poniedziałek, 30 marca 2020, 11:45

Gadasz głupoty, jestem rocznik 61' i zapewniam cię że tak nie było. W kolejce to się stało jak solidarność strajkowała. Musisz czytać mniej materiałów propagandowych. W tamtych czasach nie było w Polsce nidojadajacych dzieci. Teraz masz ich ok 60 tyś. Nie wstyd CI za to???

Wysłannik
poniedziałek, 2 marca 2020, 21:06

Drodzy dyskutanci anty i pro WOT - jak nie lubię Macierewicza - to za to, że odtworzył, skromne bo skromne, struktury wojsk obrony terytorialnej wystawiłbym MU pomnik. Poszedł częściowo śladami Szeremietiewa, który jako pierwszy po likwidacji socjalistycznych struktur WOT, powrócił do tej idei ,tak niezbędnej w strukturach państwa. Jak myślicie dlaczego istnieje Gwardia Narodowa w USA i w Rosji? Bo są to struktury oparte o zmilitaryzowanych ochotników ,mające wyposażenie i sprzęt do natychmiastowego wykorzystania przez rząd w sytuacjach kryzysowych. W sytuacjach , gdy siły straży pożarnej, policji oraz przedsiębiorstw awaryjno-porządkowych są niewystarczające. A na wypadek największego kryzysu jakim jest wojna stanowią gwarancję utrzymania porządku na terenie państwa. Natomiast na okupowanym terenie stanowią podstawy partyzantki, która to partyzantka jest skuteczniejsza obecnie, niż bomby atomowe /Irak, Afganistan, Donbas ,Wietnam itd./ Więc histeria rozpętana wokół WOT przez ludzi im przeciwnych jest nieuzasadniona i kwalifikuje się do leczenia na oddziale zamkniętym. A propozycje obcięcia budżetu na niedokończone struktury państwowe są tak idiotyczne, że szkoda ich komentować. Mam nadzieję, że ci którzy to proponują nigdy władzy w MON sprawować nie będą.

ROMAN
poniedziałek, 9 marca 2020, 20:58

Racja -po odbyciu służby wojskowej ( 1970-72) odbywałem specjalistyczne szkolenie ( koniec 1972)-dot walki terrorystycznej/ partyzanckiej/ sabotażu/ itp.działania w liczbie samodzielnego plutonu Dziwne że wtedy 1972-już wiedzieli że takie pojedyncze grupy są w stanie zrobić odpowiednią robote w razie "W"

wtorek, 3 marca 2020, 10:22

Co do tego że formacja WOT jest potrzebna nie ma dyskusji, jest potrzebna. Jej głównym zadaniem w czasie kryzysów jest wsparcie formacji MSW w pomocy dla ludności, a w przypadku konfliktu odciążenie wojsk operacyjnych w realizacji zadań w strefie tyłowej. W szczególności w zabezpieczeniu infrastruktury krytycznej ważnej dla ludności (oczyszczalni, przepompowni,mostów), mogą też wspierać działania związane z jeńcami wojennymi czy wspierać jednostki strefy tyłowej w jej zabezpieczeniu. Kwestią na którą można by się zastanawiać jest to w jaki sposób tworzy i wyposaża się ta formacje. Czy wyposa

SOWA
czwartek, 27 lutego 2020, 21:52

Cóż senat woli sowieckich potomków w msz niż IPN oraz WOT bo mimo słabości tych dwóch organizacji są one zalążkiem polskości w tym antypolskim kraju.

Ruskij soldat - FR.
czwartek, 27 lutego 2020, 19:53

W obecnym stanie WOT to katastrofa. Jeżeli w najbliższym czasie WOT nie przejdzie do drugiego etapu - mobilność, siła ognia i rozpoznanie WRE - to jest to jedynie zbędna para-milicyjna organizacja do likwidacji już na wymarciu - umrze śmiercią naturalną.

je je
piątek, 28 lutego 2020, 13:23

Oni nie wiedzą co to azymut...i jak z tego korzystać....a szkolenie SERE to na filmikach widzieli...powodzenia

frugo
wtorek, 3 marca 2020, 16:48

Azymut to śrubokręt kulkowy.

Ruskij sołdat FR.
sobota, 29 lutego 2020, 10:18

A po co im SERE ??????

Marek
piątek, 28 lutego 2020, 10:40

No to pozwól, że się ciebie zapytam kogo ten WOT, który ci tak przeszkadza do tej pory spałował? Teraz zaś kolejna sprawa. Proszę wpisać w wujku google "Zamieszki na Bucierzy" i poczytać sobie kiedy uczono wojsko w jaki sposób należy pacyfikować polskich cywili. Później sugeruję poszukać sobie w wujku google kto szefował wtedy w MONie.

Brawo WOT
piątek, 28 lutego 2020, 09:09

Jak tylko powstał WOT, Putin powołał swoją Gwardię. Czy pisujesz też na rosyjskich portalach? Bo na polskich pojawiło się mnóstwo trolli, piszących jaka to ta formacją ust "be"! Po czym okazało się np. że najszybciej i najwięcej wsparcia np. podczas katastrof udziela WOT. Poza tym, w krótkim czasie zyskaliśmy ponad 22 tys zaangażowanych patriotów wzmacniających nasze siły obronne.

Wil
niedziela, 1 marca 2020, 23:04

Wsparcie podczas katastrof? Proszę opisz mi gdzie, ile sprzętu i ilu ludzi z WOT udzielało tej pomocy. Proszę

rolix
czwartek, 27 lutego 2020, 11:10

Senat rządzony przez Platformę chciałby dokończyć dzieła likwidacji armii jak to było w czsach PO. Najlepiej sprzedać bo zysku poligon nie przynosił i zwolnić żołnierzy bo przynoszą same straty. A do Unii Europejskiej jeździć i prosić na kolanach o zmniejszenie budżetu dla Polski żeby się Polacy opamiętali. Targowica.

Antoni
poniedziałek, 2 marca 2020, 17:31

PiS wydał pieniądze MON na samoloty pasażerskie ,zastanawiam się jaki to ma wpływ na obronność Polski.

Zbyszek
czwartek, 27 lutego 2020, 10:02

Agentura nie zasypia

dropik
czwartek, 27 lutego 2020, 08:58

Trzeba sobie powiedzieć , że wdrożenie wot nie przebiegło zgodnie z założeniami. Jest mniej i kosztuje więcej. Pora na wprowadzenie korekt lub likwidacje i zastąpienie wotu ograniczonym poborem , co pozwoli na stworzenie realnych rezerw osobowych. To powinno być ok 40-50 tys rekruta rocznie na 6-9 miesięcy. będzie drożej ale skuteczniej. Nie może być tak że WOT dostaje wyraźnie więcej pięniędzy niż Marynarka Wojenna.

Praktyk
niedziela, 1 marca 2020, 18:07

Bzdury piszesz. Marynarka Wojenna to jest akurat najmniej potrzebna i gdyby ktokolwiek widział problem obronności całościowo i poważnie go rozpatrywał, to akurat ten rodzaj wojsk ma najmniejsze znaczenie dla Polski. Jeżeli chodiz o systemy bojowe, to opórcz kwestii dowodzenia i łączności, poziomu gotowości wojsk i ich moibilizacji "Obrona Przeciwlotnicza" powinna mieć bezwzględny priorytet. Cała 3 BROP i pozostałe pododdziały WL i MW powinny mieć zapewnione środki wykrywania i rażenia. Bez nich ani Leopardy, ani F-35 niewiele pomogą.

JP 100
sobota, 21 marca 2020, 20:47

Piszesz bez sensu. Zero pojęcia. A kto przeszkodzi potencjalnemu przeciwnikowi wykonać desant wojsk na polskie wybrzeże? Kto będzie bronił naszych wód terytorialnych? Może WOT? A może nasze F16, które nie posiadają rakiet do zwalczania okrętów. Zresztą będą miały masę innej roboty bo F35 albo ich nie będzie lub nie osiągną gotowości bojowej. Pozdrawiam

Bruno
piątek, 6 marca 2020, 12:14

Strateg, MW nie jest potrzebna? Co Ty chromolisz za głupoty? Każde państwo mające dostęp do morza musi mieć silne i sprawne siły morskie. Czy myślisz, że amerykańskie siły lądowe wydzielone w skład komponentu NATO w naszym regionie dotrą tylko rzutem powietrznym? Nie, bo głównie drogą morską, czego przykładem są ćwiczenia DEFENDER EUROPE 2020. Ktoś musi przejście morzem zabezpieczyć, chronić szlaki komunikacyjne czy nawet platformy wiertnicze. Tak więc pomyśl raz jeszcze :)

Nie
piątek, 28 lutego 2020, 09:10

Pora by niektórzy przestali pisać. Najwyższa!

Marek
piątek, 28 lutego 2020, 08:49

Nie o tym mowa. Autorzy pomysłu wcale chcą tego co ty. Oni chcą po prostu podiwanić część funduszy z przeznaczonych na obronność. Dokładnie tak samo, jak nie jeden raz robili wcześniej.

mc.
czwartek, 27 lutego 2020, 15:46

Z WOT-u będziesz miał "większy pożytek" niż z Marynarki - przy obecnym jej stanie.

Marek
piątek, 28 lutego 2020, 08:50

"Przy obecnym stanie" to słowa kluczowe. Czas więc najwyższy zacząć zmieniać ten tragiczny stan.

szach mat
piątek, 28 lutego 2020, 14:08

dokładnie...marnowane pieniądze na WOT przekazać i zainwestować w MW osobiście wole by marynarka miała chociaż jeden konkretny sprzęt niż WOT 100 motocykli których nie używają

ZEN
sobota, 29 lutego 2020, 11:20

Oj Ukrainie w konflikcie z Rosją do niczego Maryna rka Wojenna się nie przydała kompletnie nie wiesz co piszesz ale nikt ci tego zabronić nie może .

Marek
niedziela, 1 marca 2020, 09:26

Uraina przestała mieć marynarkę na samym początku. A przebieg konfliktu pokazał dobitnie, że była to niepowetowana strata.

jej
czwartek, 27 lutego 2020, 00:03

WOT dostał nowy sprzęt kosztem wyszkolonych żołnierzy....mają wyposażenie...nie mają doświadczenia...powinno być odwrotnie...nowy sprzęt do jednostek...a oni powinni szkolić się na obecnym sprzęcie...tak powinna wyglądać modrnizacja armii...SMBS do regularnego wojska a beryl dla WOT

czwartek, 19 marca 2020, 21:51

FFF
czwartek, 19 marca 2020, 21:51

SMBS pierwsze słysze

Ciekawe
piątek, 28 lutego 2020, 09:12

Brednie. Żadnym kosztem. Było to już wielokrotnie to wyjaśniane. Po co powtarzać faksztwe tezy? Chyba tylko za kasę. Z senatu??

marian
czwartek, 27 lutego 2020, 10:48

Ale to regularne wojsko nie chciało MSBSa. Pan chce ludzi na siłę uszczęśliwiać?

Praktyk
niedziela, 1 marca 2020, 18:10

Najzabawnieniejsz jest to, ze polactwo to generalnie nieudacznicyy i niczego po nich spodziewać się nie można. Narzekają, ale smai na co dzień są partaczami. Polacy nie zasługują na własne państwo i dlatego drugi raz je stracą i dobrze ja już walczył nie będę, pojawdę sobie zagrnaicę żyć normalnie i spokojnie.

jej
piątek, 28 lutego 2020, 13:04

Zgodzę się bo to wadliwa konstrukcja...jeśli chodzi o karabin....ale nie pojmuje dlaczego wojsko korzysta z 30 lub 40 letnich starów na WOT trafiają nowe wv crafter...jelcze....albo motocykle suzuki gsx...stoją w foliach nie używane...a wojska liniowe...jeżdża swoim sprzętem ciągle na naprawy...jeszcze raz zapytam komu jest potrzebny ten sprzęt...żołnierzowi co go widzi raz na tydzień czy osobie...która ,ogła by nim pracować codziennie

marian
piątek, 28 lutego 2020, 20:27

Za kilka lat też będą tylko naprawiać. Choć sprawa jest chyba bardziej skomplikowana. Operacyjne są wojskami rozwijającymi się na czas wojny, czyli część ciężarówek (ogólnie całego sprzętu) trzeba przechowywać na czas mobilizacji. Tylko że do przechowania oddaje się sprzęt z zachowanym jakimś tam resursem. a po tym przechowaniu trzeba go jeszcze dojechać. A że po takim przechowaniu sprzęt się nadaje właściwie na złom, mimo teoretycznie zachowanego resursu, tego już teoretycy nie ogarniają. WOT nie ma rezerwy ( tzn. ma, ale to też skomplikowane ;)), do tego ma być sukcesem, więc mamy co mamy.

słuzba nie praca
środa, 26 lutego 2020, 23:42

Jak czytam tą gówno burzę to mi się nóż w kieszeni otwiera...służę w naszej armii już ponad 12 lat i zdążyłem to wszystko poznać od podszewki...zanim zmieniły się przepisy i zanim powstał WOT. Powiem tak to służba nie praca...musisz być dyspozycyjny i pod tel 24/h bo nigdy nie wiesz kiedy zostaniesz wezwany. Sam jestem w ciągłych dyżurach...bo WOT szuka chorych dzików czyli jak coś znajdą swoim nowym sprzętem jednostki liniowe muszą udzielić im pomocy sprzętem który ma 30 albo 40 lat. Gdzie tu logika? Koronawirus....pytam się gdzie WOT z nowym sprzętem...to wojska liniowe zabezpieczają lądowania samolotów itd. mając stary sprzęt...taka prawda...

Marek
piątek, 28 lutego 2020, 08:55

A mi nóż otwiera się za każdym razem kiedy słyszę jak jacyś politykierzy usiłują zrobić skok na kasę przeznaczoną na obronność. I nie ważne, czy będzie to dotyczyło WOTu, czy czegokolwiek innego. Z koronawirusem zaś jest tak, że na wymioty mi się zbiera ile razy słyszę, kogoś, kto wykorzystuje związaną z nim ludzką tragedię w celach politycznych.

służba nie praca
piątek, 28 lutego 2020, 13:38

jestem zwykłym obywatelem...i dla Pana wiadomości proszę mi nie wciskać tekstów typu politykier najpierw sprawdzić znaczenie potem rozmawiać....od razu odpowiadam...nie jestem politykiem, prawnikiem itd. jestem żołnierzem i a wypowiadam się bo mam do tego prawo

Marek
niedziela, 1 marca 2020, 09:30

To powiedz mi w takim razie czy odpowiada tobie zabieranie pieniędzy z jakiejkolwiek puli dotyczącej obronności państwa i przekazywanie tych pieniędzy na pomoc dla Afryki?

służba nie praca
piątek, 28 lutego 2020, 13:31

Pana celem jest sprowadzenie rozmowy na poziom polityczny...bo ani razu nie wspomniałem o polityce...mówię jak jest....nikt tragedii z tym związanej nie piętnuje....to był przykład.....bardzo chętnie wejdę z Panem w dyskusje...

służba nie praca
piątek, 28 lutego 2020, 13:19

Z całym szacunkiem dla Pana poglądów....WOT nigdy nie zastąpi wojsk...problem polega na tym że nowoczesny sprzęt trafia nie do tych co powinien być dostarczony...nikt nie przeczy ich działania i potrzeby bycia na terenie RP ale doposażanie powinno mieć inny przebieg...zresztą przy realnym zagrożeniu wszystko zostanie przejęte przez ludzi którzy go potrzebują...wiec dalej nie rozumiem tego toku myślenia

Wawiak
sobota, 29 lutego 2020, 01:09

A kto powiedział, że ma zastąpić? On ma być ELEMENTEM tychże wojsk, a nie kogokolwiek zastępować. Co najwyżej ma ODCIĄŻYĆ wojsko regularne od pewnych zadań, aby wojsko liniowe mogło więcej sił poświęcić na sprawy zasadnicze.

Proste zadanie arytmetyczne
środa, 26 lutego 2020, 22:26

Budżet IPN w projekcie budżetu na rok 2020 to 423 miliony złotych. W uwalonym ostatnio przetargu na "mustanga" 635 samochodów miało kosztować MON 121 milionów złotych. Policz ile samochodów dla wojska można by kupić likwidując nikomu niepotrzebny IPN? (odp: 2226)

Senat do kasacji
piątek, 28 lutego 2020, 09:15

Zlikwidować Senat? Skoro tak ważne są oszczędności, to "taki rozsądny" Senat powinien zacząć od siebie!! Opozycjo do boju!! Podajcie się natychmiast do dymisji!! Wszyscy opozycjoniści. Ależ się zaoszczędzi. Te setki przelotow Borusewicza?? A teraz te podróże i imprezy Grodzkiego!! Jakież byłyby oszczędności.

SOWA
czwartek, 27 lutego 2020, 21:58

IPN jest bardzo ważną instytucją. Jego odpowiedniki są w RFN w Wielkiej Brytanii aczkolwiek inaczej to tam działa. Dzięki takim instytucjom można weryfikować przyszłych generałów, polityków, urzędników. Przeprowadzać analizy i dochodzenia dotyczące przeszłości i przyszłości. W Anglii kandydat na generała prześwietlany jest do trzeciego pokolenia. Tam nie było komuny, okupacji sowieckiej, niemieckiej, a jednak sprawdzają.

marian
czwartek, 27 lutego 2020, 10:46

Tylko po co wydawać miliony na obronę narodu, który ma w du... swoją historię. Lepiej od razu zostać volksdojczem. Może tak lepiej zlikwidować urzędy pracy, które nikomu nie znajdują pracy? Tam wydaje się miliardy, a nie miliony. A takich instytucji jeszcze się znajdzie kilka.

anty-targowiczanin
środa, 26 lutego 2020, 18:13

zlikwidować senat a kasa dla otk

Postma
środa, 26 lutego 2020, 20:55

Zlikwidować IPN i kasa na darmowe zajęcia pozalekcyjne dla młodszych klas podstawówki - teatr, plastyka, sport. Amen.

Ivo
czwartek, 27 lutego 2020, 11:20

Tak. Zlikwidować IPN, po co nam wiedzieć kto był donosicielem UB/SB a kto kolaborował z Moskwą? Pewno masz wiele do ukrycia skoro IPN cię uwiera.

SOWA
czwartek, 27 lutego 2020, 22:01

Właśnie rodziny ubeków i innych płatnych zdrajców są najbardziej zainteresowane likwidacją IPN. Ta instytucja powinna mieć większe uprawnienia niż ma obecnie. Mój profesor ze studiów który otrzymał dobrą wileńską szkołę tłumaczył studentom "kraj bez własnych archiwów jest słaby i nic nie znaczy".

lublinianin
czwartek, 5 marca 2020, 00:02

Brednie ! IPN, to przechowalnia dla tepych "historyków" i niedouczonych prawników ! Kasa wywalana w błoto ! Amen !!

Marek
piątek, 28 lutego 2020, 09:00

Źle się stało, że u nas nie wzięto przykładu z Norwegii. Oni po II Wojnie Światowej zrobili tak, że nie tylko quslingowcy, ale także ich dzieci nie mogły bawić się w politykę ani pracować w instytucjach mających charakter opiniotwórczy.

widłak
czwartek, 5 marca 2020, 14:20

Nie wzieto ? Moim zdaniem u nas zrobiono tak samo. Po II WS ani AKowcy ani ich dzieci "nie mogły bawic sie w polityke ani pracować w instytucjach mających charakter opiniotwórczy." Na szczescie takich którym obecnie brakuje metod totalitarnych/stalinowskich mamy w Polsce niewielu.

Gort
czwartek, 27 lutego 2020, 23:50

Własne archiwa to zostawionow Forcie Legionów i opublikowano w ramach raportu ministra A. teraz to na zaufanie trzeba będzie ciężko pracować i dużo zapłacić.

chateaux
czwartek, 27 lutego 2020, 00:26

A jak dojdzie co do czego, to obrone dzieci beda prosic nauczycielki.

Czytatiel
piątek, 28 lutego 2020, 09:18

Do jakiej obrony? Przed "wielkimi przyjaciółmi Europejczyka Sikorskiego"?? Przed protektorami z Moskwy tak chwalącymi "ich człowieka w Warszawie" czyli Tuska?? A że przytaczam oficjalne wypowiedzi publikowane w mediach, to niech żaden admin ich nie kasuje!! To nie są opinie - to są przecież cytaty z ówczesnej prasy polskiej.

LAIK
środa, 26 lutego 2020, 14:28

Jak partie polityczne chcą ze sobą walczyć to proponuję jak mężczyźni założyć rękawice i wejść do ringu a nie mieszać w swoje polityczki polityczne wojska i w ogóle najlepiej nikogo. My mamy gdzieś to, że któraś partia straciła miejsce przy korycie i za wszelką cene z powrotem chce się do niego dopchać. Wywlekanie swoich problemów za granicę jak i w kraju proszę sobie darować...

Marek
piątek, 28 lutego 2020, 09:01

Święte słowa.

lol
środa, 26 lutego 2020, 14:28

Pomoc rozwojowa MSZ - czyli mimo, że nasi obywatele nie mają dobrej opieki - wywalamy kasę na promowanie przeludnienia w krajach 3-go świata?! Mało już nosorożców i słoni wymordowali bo tam bieda i przeludnienie?!

Troll z Polszy
środa, 26 lutego 2020, 13:34

A czym jest WOT ? Jakie szanse ma WOT w starciu ze formacjami "Specjalnego Naznaczenia" ? Jakie szanse będzie miał WOT w starciu z "motostriełkami" ? Czy tankowyj batalion zdarzy rozjechać brygadę WOT przed obiadem czy niestety się spóźni na obiad i "tankisty" będą kusząc zimna "tuszonkę" ? Jaki jest sens budowania WOT skoro WO nie mają rezerw osobowych ?

król z puszczy
środa, 26 lutego 2020, 23:43

eh ta propaganda wychwalająca jakość wschodnich formacji, których spektakularnych sukcesów nikt nie widział

Troll z Polszy
czwartek, 27 lutego 2020, 10:37

Ehh Polska Silna Zwarta gotowa silna w sojuszach i nie oddająca guzika, znasz to prawda ?

Taka prawda?
piątek, 28 lutego 2020, 09:22

Ech, te tysiące Amerykanów w Polsce, te ich czołgi, ta baza rakietowa. Te samoloty i Apache regularnie stacjonujące w Polsce. Znasz to trollu? I "pokojowa" Rosja bombardują a oznakowane szpitale w Syrii. Ta "pokojowa" Rosja wysyłająca agentów by zabić Skripalla. Ta "pokojowa" Rosja instalująca bombowce strategiczne w Wenezueli??

Wawiak
czwartek, 27 lutego 2020, 23:33

Akurat w kwestii sił specjalnych (nie, nie pisze o WOT), mamy więcej do pokazania, niż Rosja. Co więcej, nasze siły specjalne są zaliczane do tych najlepszych na świecie, co udowodniły też praktycznie.

Troll z Polszy
piątek, 28 lutego 2020, 21:43

Ale dyskutujemy o WOT :-)

Minister Wojska Dariusz Płaszczak
środa, 26 lutego 2020, 19:29

Guzik się znasz, a gadasz. WOT nie są po to, by walczyć na froncie obok wojsk operacyjnych. Są przeznaczone do zabezpieczania tyłów.

Troll z Polszy
czwartek, 27 lutego 2020, 01:45

Skoro WOT jest przeznaczony do zabezpieczania tyłów to zapytam, ile było godzin szkolenia z zakładania punktów kontrolnych ? A może szkolą z prowadzenia patroli w terenie zurbanizowanym ? A może z zadań wartowniczych ?

Nie lubię ruskich trolli
piątek, 28 lutego 2020, 09:25

Skoro jeszcze nie skończyli szkolenia i żadna z brygad jeszcze nie jest w pełni ani ukompletowana ani przeszkolona, to przypomnij mi o co pytasz?? A może pomyśl zanim coś chlapniesz??

Vvv
środa, 26 lutego 2020, 20:07

I dlatego maja dostać lepszy sprzęt niż wojska na pierwszej linii :)

Taaak?
piątek, 28 lutego 2020, 09:26

I dlatego wielu z nich kupuje sobie osobiste wyposażenie z prywatnych pieniędzy?? Co ty w ogóle WIESZ ?? Nic!!

Piszesz
piątek, 28 lutego 2020, 09:22

Brednie!

marian
czwartek, 27 lutego 2020, 10:40

Że co niby mają lepsze? Że dostali te kamizelki? Może dobre na zmotoryzowany wypad na misjach, ale nie na wykonanie jakiegoś zadania w czasie wojny (może poza służbą wartowniczą). Do tego jak to w naszym całym wojsku bywa, ten sprzęt jest drogi, może się pobrudzić, zniszczyć itp., więc leży w magazynie, a żołnierz lata z ładownicą jak od stu lat, jeżeli tylko media nie widzą.

pomz
piątek, 28 lutego 2020, 00:48

A co ci w kandaharkach nie pasuje? Reszta armii tez takie ma. Daly rade i w Afganie i w Donbasie. WOT to nie specjalsi nie skaczą na spadochronach, nie latają smiglowcami... Nie przesadzaj.

marian
piątek, 28 lutego 2020, 14:53

Ogólnie to mi pasuje, tylko jak ludzie mają pretensje, że operacyjne nie mają, a WOTowi dają, to piszę, że WOT może sobie poradzić na tym etapie bez tych kamizelek. Tym bardziej, że doszły mnie słuchy, że w niektórych jednostkach używają ich tylko na pokaz. W innych zaś każą biegać w nich w upale z pełnym plecakiem.(po irackich pustyniach chyba codziennie żołnierze z pełnymi plecakami nie robili kilkudziesięciu kilometrów piechotą) Owszem to super metoda na selekcję, ale tu mamy jednak ludzi w różnym wieku, którzy w tygodniu robią różne rzeczy. Co prawda ten dodatek 300 złotych powinien obligować do dbania o kondycję, ale jeżeli to ma być formacja powszechna (mam nadzieję że w przyszłości będzie), to powinna ona zagospodarowywać zarówno tych bardzo sprawnych, jak i mniej sprawnych żołnierzy, stawiając im zadania adekwatne do możliwości.

Joda
środa, 26 lutego 2020, 21:09

To akurat jest mit ;) wojska operacyjne są lepiej wyposażone. Chociażby w PPK i środki OPL.

dropik
czwartek, 27 lutego 2020, 08:52

hehe . Wot ma mieć wiecej dronów niż WP.

Dementi
piątek, 28 lutego 2020, 09:27

Na razie nie ma mieć. Piszesz fake newsy. Celowo czy przez ignorancję?

Wawiak
czwartek, 27 lutego 2020, 23:35

"ma mieć" - to jak w słynnym skeczu o sęku: "- masz dwa tysiące?" "- mam mieć..."

Anty 50 C-cali przed 500+
czwartek, 27 lutego 2020, 18:27

zabawne? tak cieszy....ile kupili dla WP, tak od czasu wycofania ppk Konkurs przeciw- pancernym tym Suwalskim. Od 2010, tak kontestowany ostatnio temat, ILE sztuk drona, typ

Troll z Polszy
środa, 26 lutego 2020, 23:39

Ale to disco-kleczona mokrym snem jest Javelin przez co jest "żołnierzem wyklętym" tylko że przez resztę wojskowych w Polsce

Buuu
piątek, 28 lutego 2020, 09:28

Ciekawy... bełkot! Gdybyś choć coś po polsku, to można by skomentować a tak....

Piotr ze Szwecji
środa, 26 lutego 2020, 18:47

WOT w starciu z "motostriełkami" i etc ma szansę prowadzenia walki na 8 miesięcy według wyliczeń Pentagonu. WOT to jeden z powodów dlaczego USA zdecydowała się zwiększyć swoją obecność w raczej niebronionym inaczej kraju jak Polska. Ktoś zainteresowany jak długo zawodowe Wojsko Operacyjne będzie broniło Polski w starciu z "motostriełkami"? Przeprowadzone symulacje wskazywały jeno na 3 dni i to tylko na terenie 1 województwa, a nie całej Polski. Smutne, kiedy 35 mln kraju broni zawodowa armia, która mieści się na jednym sportowym stadionie i po prostu nie jest w swoim stanie sprzętowym i osobowym sprostać wyzwaniu. Smutne też, że w Polsce jest formacja polityczna jak Lewica, która chce dodatkowe oszczędności na WP szukać. Ktoś się pytał o wizję Polski Lewicy? Nie jest to przypadkiem w miejsce państwa, ot takie następne wielgachne obozowisko cygańskie z dykty, kartonów i namiotów pod Paryżem dla aż 35 mln Polaków?

Troll z Polszy
środa, 26 lutego 2020, 23:42

Piotrusiu, powołujesz się na "Rondla" a nawet nie czytałeś tej analizy ? 8 miesięcy na wybicie do nogi "Sandej sils" i wypalenie kraju do zera.

Vvv
środa, 26 lutego 2020, 20:08

8 miesięcy te 24 tysiące szlaki przeszkolonych amatorów a na dodatek zarejestrowanych? Gdzie oni będą się chować?

Tyle nienawiści?
piątek, 28 lutego 2020, 09:32

Jakoś nigdy nie czytałem żadnych pozytywnych komentarzy z Twojej strony. Tak boli nasz WOT? Nigdy też nie czytałem niczego negatywnego nt poprzedniego nie-rządu, który doprowadził do najniższego w historii Polski stanu Armii. Bardzo ciekawym jest komentatorem. Musisz ze złości mieć strszanie chora wątrobę!!

Anty 50 C-cali przed 500+
czwartek, 27 lutego 2020, 18:43

pod Vielkie C-cale ? W czasie parad tych 50 w czasie wrzucania 25tej, to w cieniu takiego fruwania w precyzyjnym planie 12 - godzinnym, spoko by wytrzymali. Tyklo od czasu Vietnamu, po Grenadzie i Panamie - chyba analizowne te parady przez potencjalnego npla. ..i wtedy do chowania...do say69 mat

Piotr ze Szwecji
czwartek, 27 lutego 2020, 09:09

Jak duży teren, z patrolem na każdym skrzyżowaniu, możesz obstawić jedną dywizją? Ile dywizji "motostrielków", specnazu i etc potrzeba na takie patrole w każdej gminie Polski? Teraz 8 miesięcy mija i WOT wykonując swoje zadania bojowe w końcu się wykruszy pod tak czujnym okiem pilnującym porządku w Polsce. ---------- Ochotnicy WOT ćwiczący podstawy dosyć często narzekają, że ćwiczą tylko chodzenie chyłkiem i chowanie się po krzakach, a by chcieli sobie poćwiczyć starcie ogniowe z wrogiem. Temu WOT jest dla wielu ochotników pierwszym krokiem do zawodowego WO. Zadanie WOT to utrzymanie terenu, czyli niedopuszczenie okupacyjnej administracji na nim, a nie walka zbrojna z każdą napotkaną jednostką wojskową wroga. WOT ma informować o działaniach i ruchach wojsk wroga, a nie bronić obiektów chronionych do ostatniego żołnierza-ochotnika, kiedy szczątki zawodowego wojska operacyjnego od dawna wycofały się z terenu Polski. Dla okupanta taki WOT, może być prawdziwą grozą, bo choć WOT nie strzela, to jednak to, w co WOT celuje, może w każdej chwili trafić 155mm pocisk artyleryjski czy 300mm rakieta, albo zrzucona przez F-35 potężna bomba lotnicza.

Ruskij sołdat FR.
sobota, 29 lutego 2020, 10:57

Za dużo Pan ogląda filmów z II WŚ. Nie rozumie Pan współczesnego konfliktu który będzie jeszcze bardziej krwawy w stosunku do ludności cywilnej niż II WŚ. Wystarczy spojrzeć na Syrię i Czeczenię. A ćwiczenie starcia jest normalnym elementem obrony nie tylko uporządkowane lub chaotyczne wycofanie się. No i jeszcze jak Pan sobie wyobraża na obszarze kontrolowanym/okupowanym atak lotniczy-dronowy lub artyleryjski kierowany przez WOT - bzdura totalna bzdura.

say69mat
czwartek, 27 lutego 2020, 07:24

W ... ziemiankach, jednak objawia się nam pewien ... szkopuł. Ponieważ lasy zostały wytrzebione na rzecz pozyskania drewna i dopłat do upraw z Unii. Ziemianki - siłą rzeczy - będą ukryte pośród zabudowań wiejskich, upraw rzepaku, buraka cukrowego, zbóż jarych i ozimych, w kartofliskach. Oczywiście ich konstrukcja będzie trochę bardziej skomplikowana, niż typowych kryjówek leśnych. Oprócz doskonałego maskowania, w spektrum światła widzialnego. Będzie musiała obejmować takie zabezpieczenia, jak izolację termiczną. Aby rzeczone ziemianki wraz z zawartością nie odbiegały zasadniczo od temperatury termicznej tła obserwowanego skrupulatnie przy wykorzystaniu kamer termowizyjnych. Stąd, ziemianki będą musiały być wyposażone w spore zapasy racji żywnościowych MRE. Ponieważ, można mieć absolutną pewność, że jakiekolwiek źródło promieniowania termicznego - ntp koza w ziemiance lub ognisko. Będzie ntp. rejestrowane przez rozpoznawcze drony i na rzeczone źródło promieniowania z automatu zostanie naprowadzany ostrzał artylerii rakietowej, lufowej lub lotnictwa. Dlatego też, można mieć nadzieję, że Ministerstwo Obrony Narodowej powoła specjalną komórkę, której zadaniem będzie przygotowanie tego typu infrastruktury krytycznej. Jako trwałego elementu szkolenia sił wojsk obrony terytorialnej w naszym kraju. Wykorzystując ntp. potencjał intelektualny i doświadczenie zawodowe ... górników. Aby, jak ma to miejsce w Strefie Gazy, na południu Libanu, czy jak miało to miejsce w trakcie wojny w Wietnamie. Wykorzystać potencjał tuneli podziemnych, jako miejsc ukrycia i odpoczynku żołnierzy. Należy przy tym pamiętać, że fatalnie zdefiniowana rola formacji zbrojnej jest, ze swej natury, elementarną przyczyną klęski. A nie przypuszczam, aby osoby aspirujące do służby Polsce ntp. w rzeczonej formacji wot, miały by być zredukowane do poziomu robactwa w śród buraków. Czy innych upraw. Z kolei nikt się nie zastanawia, w jaki to sposób można wykorzystać potencjał formacji do budowy technologicznej bańki antydopingowej. Aby w pełni wykorzystać w obszarze polityki obronnej potencjał doskonale wyedukowanych ludzi, którzy są gotowi służyć Polsce.

Anty 50 C-cali przed 500+
czwartek, 27 lutego 2020, 18:46

W....lasach takich od Braniewa do Bieszczad. Niekoniecznie wspierani przez LM60 TYLKO! Ale z Rakami, Krabami, Langustami, minami narzutowymi???

say69mat
piątek, 28 lutego 2020, 13:53

Myślisz o konflikcie zbrojnym w kategoriach wojny, która już się dawno zakończyła.

Stari i mądry
środa, 26 lutego 2020, 17:13

Powiedz więc jakie szanse ma regularna armia w starciu z armią rosyjska? Małe prawda? Czy 1 Gwardyjska Armia Pancerna nie rozjedzie naszych Leosi w 2 góra 3 dni? lub jak piszesz,do obiadu:? Czy mamy czym się bronić jesli rosjanie wystrzelą setki rakiet w nasze centa dowodzenia i lotniska? NIEEEE .Po paru dniach nie będzie juz reguralnej armi, za to zostanie WOT który będzie mogł opozniać działania wroga i będzie pomagał cywilom ewakuować sie z miast.

Troll z Polszy
środa, 26 lutego 2020, 23:49

Obecna armi FR to nie krasna armija bez butów, nie będzie wielkiej wojny ojczyźnianej czy żołnierzy wyklętych. Będzie orlan 10 i Krasnopol czy tam ichniejszy "predator" , nie będzie łuku Kurskiego i pojedynków Leo 2PL z T72B3M tylko BM30 i Motiw-3m....

Trollom dziekujemy
piątek, 28 lutego 2020, 09:38

Obecna czerwona Armia nawet w oddziałach elitarnych tak jak piechota morska pokazuje różne standardy wyposażenia. Rosja w swej masie ma wciąż przestarzałe wojsko. Najnowszy współczesny sprzęt to rzadkość, tylko w wybranych formacjach. Po wtóre, tylko ostatni tuman będzie uważał, ze Polska będzie zmuszona walczyć S A M A z agresja "pokojowej" Rosji. A to oznacza na naszym teatrze F35, Awacsy, F15, prawdziwe Predatory i Abramsy.

say69mat
niedziela, 1 marca 2020, 12:39

Czy w 1939, podczas ataku na Polskę, RKKA dysponowała wysublimowanym wyposażeniem indywidualnym oraz zaawansowanymi systemami uzbrojenia??? Mosin na sznurku i blaszaki, wystarczyły aby złamać opór sił zbrojnych II RP. Dalej, rzeczona RKKA w trakcie zimowej konfrontacji z Finlandią z przełomu 39/40 poniosła zdecydowaną porażkę. A awantura militarna zakończyła się rozejmem i kompromitacją zdolności bojowych RKKA i dowódczych Stalina.

Dark
środa, 26 lutego 2020, 20:59

Że też w to wierzysz (rola wot) .

lol
środa, 26 lutego 2020, 14:53

W Polsce działania Rosji to mogą być co najwyżej bieda-partyzantki bez żadnego sprzętu. Może z wyszkolonymi komandosami, ale byle grupa zwiadowcza znająca teren będzie mocno im utrudniać zadania. Zwiadowcy, rozpoznanie NIE mają za zadanie walczyć, ale obserwować i raportować o ruchach przeciwnika.

Dno targowickie
środa, 26 lutego 2020, 12:08

Byłbym dumny z naszego opozycyjnego" Senatu gdyby przeforsowali obniżkę swoich pensji. I tak śpią w Warszawie za darmo, podróżują za darmo, jedzą ze zniżką. Ale hipokrytom się marzy obcinanie innym?? Bezczelność bez granic.

Konfederata
środa, 26 lutego 2020, 18:18

Politycy muszą mieć wysokie pensje (po przeliczeniu w porównaniu z innym krajami Europy i tak nasi zarabiają mniej), w innym przypadku byliby bardziej podatni na korupcję.

Nie kpij
piątek, 28 lutego 2020, 09:41

Co za bzdety. Ciekawe, że za korupcję w Polsce skazywani są ci najlepiej zarabiający, kradną już bogaci jak choćby sędzia z żoną?? Ciekawe, że nikt nie korumpuje prostych, ciężko pracujących ludzi?? Tylko tych pazernych, wzbogaconych, wpływowych?? O czym ty w ogóle piszesz??

Jan
czwartek, 27 lutego 2020, 10:14

Powtarzanie kłamstwa nie uczyni go prawdą. Jak ktoś jest uczciwy, to takim pozostanie, jak nie to i najwyższa pensja nie uchroni go żeby brać w łapę. Zobacz sobie, jakich to "biednych" CBA zatrzymuje

Uuu
piątek, 28 lutego 2020, 05:57

Ale bzdury

środa, 26 lutego 2020, 15:19

Zgadzam się w całej rozciągłości, a najlepiej rozwiązać senat

hermanaryk
środa, 26 lutego 2020, 12:08

Z Rosją musi być nietęgo, skoro dekonspiruje swoją agenturę.

łuna
środa, 26 lutego 2020, 13:28

Hehe. Świetny komentarz.

Polak
środa, 26 lutego 2020, 11:27

Senat jest zdominowany przez opozycję totalną, wspierającą bardziej Rosję i Niemcy niż Polskę. Stąd dążenie do cięcia wydatków obronnych.

Celnie 100/100
piątek, 28 lutego 2020, 09:42

100% racji!!

Pan Mirosław
czwartek, 27 lutego 2020, 07:55

+9

erty
środa, 26 lutego 2020, 23:50

10/10

GT
środa, 26 lutego 2020, 17:29

+4

środa, 26 lutego 2020, 12:17

+1

elo
środa, 26 lutego 2020, 12:59

+2

Rain Harper
środa, 26 lutego 2020, 14:12

+3

piotr
środa, 26 lutego 2020, 10:59

niech znajdą u siebie oszczędności

Gość
środa, 26 lutego 2020, 10:58

W naszym regionie robi się coraz bardziej niebezpiecznie a oni chcą cięć dla WOT. Rządzili przez 8 lat i niewiele zrobili , teraz trzeba nadrabiać zaległości. Jeszcze niech zaczną narrację , że przyjdą inni i nas będą bronić ,jak my obronność będziemy olewać. Takich głupich to niema , Panowie z większości w Senacie.

dropik
czwartek, 27 lutego 2020, 09:01

teraz jest bezpiecznie bo jest pułk reprezentacyjny zamiast kompanii :P

Marek
piątek, 28 lutego 2020, 09:04

A będzie bezpieczniej jak dadzą radę podiwanić kasę z MONu? Bo mnie się wydaje, że nie.

rozpłaszczony
środa, 26 lutego 2020, 14:00

A jakież to zaległości nadrobiono ? W obronie przeciwlotniczej , przeciwrakietowej , przeciwpancernej , artylerii dalekiego zasięgu i rozpoznaniu ? Przez ostatnie cztery lata wydano wiele miliardów złotych w USA a dalej nie mamy wyżej wymienionych zdolności - jeśli już to tylko defiladowo- propagandowe / i to dopiero za kilka lat / . Poza zakupami skorupiaków i systemów przeciwlotniczych bardzo krótkiego zasięgu za poprzedniego ministra i powołaniem WOT niewiele więcej zrobiono . Nic się nie zmieniło , dalej jesteśmy w czarnej dziurze i światełka nadziei nie widać .

Nudy na pudy
piątek, 28 lutego 2020, 09:44

Jeszcze nie wydano. Zaczynamy dopiero wydawać, a wszystkie zakupy są rozłożone przecież na lata. Jak to, nie wiesz tego?? Nie widać zatem dla ciebie światełka nadziei.

Piotr ze Szwecji
środa, 26 lutego 2020, 18:55

A jak to było z zakupami Pendolino? Opozycja Totalna też kupowała najnowsze, choć mogła praktycznie kupić starej techniki elektryczne z Polski. Polskie jeżdżą bo nie są wynalazkami, a ci ludzie miliardy wydali nie na wojsko, nie na obronę Polski, lecz na zakup jakichś włoskich lokomotyw. Pendolino wymusiło przebudowę wielu peronów i stacji, a F-35 i Patrioty gwarantują, że sąsiedzi Polski będą musieli przebudować swoje agresywną politykę wobec Polski. Tylko, że w odmianie wobec Pendolino to już nie będzie na koszt polskiego podatnika, lecz na jego dochód. Więc nadzieja jest na lepsze jutro!

Wania
środa, 26 lutego 2020, 10:53

Znowu neotargowica, która chce za pomocą Brukseli wrócić do władzy. Do tego niszczy interes Państwa bo poróżnia kraj z EU krzycząc, że w Polsce mamy dyktaturę... Zaczynają stanowić większe zagrożenie niż Rosja.

Pan Mirosław
czwartek, 27 lutego 2020, 07:57

+15

mnbvcxz
środa, 26 lutego 2020, 13:25

Zgodnie z Twoją logiką, to winny przestępstwa jest nie ten kto je popełnia, a ten kto o nim informuje. To nie opozycja skłóca Polskę z Brukselą, a działania rządu, który dąży do zaniku trójpodziału władzy w Polsce i ogólnie odchodzi od "Europejskich standardów".

Gdzie twoja logika
piątek, 28 lutego 2020, 09:50

Wg standardów europejskich a dokładniej Traktatu, Unia z własnej woli w Traktacie wyzbyła się jakiegokolwiek prawa do ingerowania w SYSTEM PRAWNY dowolnego państwa członkowskiego. Ktokolwiek w Unii próbuje zatem ingerować w prawo w Polsce, system prawny, system sądowniczy, wybory, Konstytucje, ustawy o np. Sądach czy Trybunale Konstytucyjnym - w sposób ewidentny ŁAMIE PRAWO UNIJNE w tym przede wszystkim sam Traktat!! Koniec dyskusjom. Nie można naprawiać prawa, ŁAMIĄC TRAKTAT UNINNY!!

Marek
piątek, 28 lutego 2020, 09:05

Dla mnie skok na kasę przeznaczoną na obronność to gorzej niż przestępstwo.

Pan Mirosław
czwartek, 27 lutego 2020, 07:58

-6

Wania
środa, 26 lutego 2020, 17:14

Targowica też chciała zachowania przywilejów za pomocą Carycy Katarzyny i 100 tyś. ruskiego wojska. I wiesz jak to się skończyło. A jak Targowiczanie pojechali do Katarzyny się pytać no ale co z naszą ojczyzną to wiesz co im Kasia odpowiedziała? Że ich ojczyzna to teraz Rosja.

ciemny ludek
środa, 26 lutego 2020, 15:48

Kolejny spec od konstytucji i prawa się znalazł. Pewnie masz też wiedzę w dziedzinie epidemiologii (to wiedza na topie) i znasz się na grzybach (przyda się w sezonie jesiennym). Sama Gersdorf tak się zakiwała, że do nieuznawanej przez siebie Izby Dyscyplinarnej wysłała kilka spraw. To obrazuje poziom wiedzy fachowców od wszystkiego, a zwłaszcza od konstytujci.

Cynik
środa, 26 lutego 2020, 10:48

Mam nadzieje że sejm odrzuci tę bzdurną poprawkę. Rozumiem gdyby pieniądze zostały w budżecie MON na inne pilniejsze sprawy. Natomiast przeznaczać pieniądze na kolejne pożyczki dla takich krajów jak np. Ukraina to już kpina z podatników.... Lewica jak zwykle pokazuje jak zależy jej na bezpieczeństwie kraju. Pan Klich który zrujnował wojsko polskie i próbuje za wszelką cenę zaistnieć.

Marek
piątek, 28 lutego 2020, 09:12

Widzę to dokładnie tak samo jak Ty.

gol
środa, 26 lutego 2020, 10:40

ruska agentura działa

zdrugiejstrony
środa, 26 lutego 2020, 10:39

WOT jest najlepsza odpowiedzią na zaczepki hybrydowe rosji. Żadnych Krabów czy fregat w takim przypadku nie użyjemy.

Tuptuś
środa, 26 lutego 2020, 13:40

Lubię jak ktoś się wypowiada o rzeczach o których nie ma pojęcia.

hah
środa, 26 lutego 2020, 20:56

wiec czemy sie odzywasz?

Brawo
piątek, 28 lutego 2020, 09:51

Celnie i w sedno!! Żądni "zieloni bandyci" nie przejdą gdzie powołają WOT!!

CaTalina
środa, 26 lutego 2020, 10:29

A cóż to znaczy pomoc rozwojowa i to dystrybuowana przez MSZ? Myk polega na tym, że MSZ wcale o to nie zabiega. Pomoc rozwojowa to nic innego jak finansowanie instytucji pozarządowych na działalność "humanitarną". Nie trafia do potrzebujących biednych Polaków na Syberii, dla przykładu ale do stref migracji w krajach 3 świata. Szczytny cel ale... największe koszty to koszty osobowe wypasionych na tej pomocy szefów i ich zaufanych. Wystarczy spojrzeć na samochody i miejsca gdzie mieszkają. A kiedy ta "pomoc" już trafia to kolejne gigantyczne koszty idą na znajomych logistyków i transportowców i wreszcie nam miejscu płacą haracze wszystkim, którym trzeba. Na końcu resztka trafia do naprawdę potrzebujących. Ach po drodze są jeszcze szkolenia i spotkania z "trenerami" organizowane powiedzmy.... w Norwegii albo Londynie z kolacją wliczoną i ofertą spędzenia nocy w apartamencie "trenera i jego zaufanych".

Imperial Palace
środa, 26 lutego 2020, 09:35

Proste rozwiązanie, MON zamiast ze swojego budżetu oddawać pieniądze do MSWiA może teraz przekazać je do OT. I wszyscy zadowoleni. A nie co roku przedstawiają budżet który od razu zakłada przekazywanie pieniędzy do innych ministerstw.

Marek
piątek, 28 lutego 2020, 09:14

Jest jeszcze prostsze rozwiązanie. Sprowadza się do tego, że nie należy kraść pieniędzy, które powinny być na obronność.

Railman
środa, 26 lutego 2020, 09:24

Śmieszą mnie komentarze typu "niedzielni komandosi"zakladajace z góry, że piechociniec biorący wyplate za swoją służbę takiego WOTciarza to by nosem wciągnął. Konflikt na Ukrainie pokazał, że silnie zmotywowane formacje ochotnicze są w stanie lepiej niż byle jakie wojsko zawodowe wykonywać swe zadania. Służyłem w wojsku i wiem ilu ludzi dostawało się tam "z plecakiem"i jaki poziom przy tym prezentowali. Główna umiejętnością ich było lawirowanie między przepisami i" sygnalizowanie". Co do poziomu profesjonalizmu.... To było dno. Tak więc nie powtarzajcie bezmyślnie zasłyszanych opinii, wielu z WOT szkoli się za własne pieniądze, uprawia sport, strzela sportowo i przy tym wszystkim ma serce do tego. Wojska zawodowe nie powinny się obrażać na WOT za nowe wyposażenie, tylko dostrzec w końcu niegospodarność swoich przełożonych, bo nie wydaje mi się żeby dostawali za mały budżet na to.

Sami eksperci
środa, 26 lutego 2020, 11:40

Nie ma co się przejmować komentarzami na def24. Sporo tu ruskich trolli oraz targowicy i wyborców Jachiry. Każdy kto chroni ojczyznę zasługuje na wieczny szacunek. Jesteśmy tu od 1000 lat i nigdzie się nie wybieramy.

Tak trzymać
piątek, 28 lutego 2020, 09:55

Sama prawda. Tylko należy się cieszyć, że mamy tyłu zaangażowanych patriotów gotowych nie tylko bronić Polski, ale przecież także pomagać współ obywatelom w każdej potrzebie. A to jest nie do przecenienia!! Brawo WOT.

Pan Mirosław
czwartek, 27 lutego 2020, 08:00

+70

oloo
środa, 26 lutego 2020, 11:38

Tylko, że gdy wybuchł konflikt na Ukrainie armia ukraińska de facto nie istniała. Nic dziwnego, że formacje ochotnicze okazały się skuteczniejsze. A uprawianie sportu nie pomoże w walce przeciw rakietom i lotnictwu. Wystarczy zobaczyć jak w Syrii Rosjanie bombardują tamtejszych ``wysportowanych``.

lol
środa, 26 lutego 2020, 15:00

@oloo - ale jeśli by Rosja w Polsce używała lotnictwa, rakiet i innego ciężkiego sprzętu to będzie już wojna totalna NATO vs Rosja. Więc jeśli Rosja ma coś mataczyć w Polsce to raczej poprzez agenturę, korupcję, zielone ludziki i jakieś bieda-komando (bo z powodów powyższych nawet jeśli to będą dobrze wyszkoleni komandosi to nie będą mieć całego potrzebnego sprzętu) - w takiej sytuacji WOT idealnie się sprawdzi do utrudniania sabotażu, obserwacji i rozpoznania sytuacji.

Mix
środa, 26 lutego 2020, 11:27

Szkoda tylko że większość wotu to cwaniaki i nieroby którzy zwęszyli sposób na zyskanie dodatkowej kasy i przywilejów. Ja wiem że w tv pokazują samych biznesmenów, informatyków...... Ale prawda jest taka że większość poszła tam tylko po to by sobie życie ułatwić.

Taaaa
piątek, 28 lutego 2020, 09:58

Szkoda że to bezpodstawne brednie. Szkoda, że tyle energii marnują tu różne trole zamiast np. pójść z pieskiem na spacer. Ułatwiają sobie życie taplając się w błocie na manewrach, wydając nierzadko prywatne pieniądze na wyposażenie, dźwigając plecaki po 20 kg, pocąc się przez cały weekend. Ech pomarzyć o takim "ułatwianiu"...

lol
środa, 26 lutego 2020, 15:02

@Mix - chyba tak jest raczej w zawodowym wojsku :D 90% ludzi idzie dla mundurowej emeryturki. Podobnie jak w Policji czy kopalniach. Do WOT też pewnie tacy się znajdą ale tam raczej idą ci, co chcą, co pasjonują się wojskiem, ale np: nie mają mega kondycji albo coś. Kasa z WOT to wcale nie dużo.

Laba
środa, 26 lutego 2020, 13:16

W zawodowym wojsku też masz takich co idą dla kariery, benefitów. To samo w wypadku lekarzy. A dużo jest takich co nie chcą być bierni wobec wrogiej agresji i są patriotami.

łuki
środa, 26 lutego 2020, 09:14

Słusznie trzeba zlikwidować etaty 24 tyś żołnierzy WOT. Po kilku latach, z tych oszczędności kupi się Caracale za 15 mld, żeby szybko przerzucić 200 żołnierzy w komfortowych warunkach. To takie podziękowanie za braterską pomoc z zachodu

Marek
piątek, 28 lutego 2020, 09:23

A wiesz w ogóle co to są wydatki na pomoc rozwojową? W tym konkretnym przypadku nie chodzi o żadne oszczędności. Pomysł niektórych senatorów polega na tym, że zabiorą forsę z funduszu przeznaczonego na obronność i wyprowadzą ją z Polski. Na przykład na walkę z suszą w Afryce albo na coś podobnego. To nic innego jak kpina z polskiego podatnika. Powtarzam to, co napisałem wcześniej. Po owocach ich poznacie.

Cud techniki
środa, 26 lutego 2020, 13:21

Jeszcze nie wiadomo czy te karakany dolecą bo mają problemy z silnikami.

szuszu
środa, 26 lutego 2020, 09:14

.. wszyscy się chyba już przyzwyczaili do tego że jeśli coś jest w interesie Polski to jest vetowane przez Senat nihil novi

oloo
środa, 26 lutego 2020, 11:39

2 miliardy na telewizję jest w interesach Polski?

laboba
środa, 26 lutego 2020, 13:28

Pewnie, że jest bo to maszyna kontr-propagandowa. Każdy kraj pcha swój narratyw a tylko kraje kompletnie zależne nie mają swoich mediów narodowych. 20 marek w Polsce (od Onetu przez Auto Świat, Newsweek, Forbes po Fakt) ma Ringer Axel Springer czyli Niemcy, TVN24 ma USA ale to lewackie (Demokraci). Media to element wojny hybrydowej i trzeba mieć swoje, a że czasami przeginają to już inna sprawa.

Brawo media
piątek, 28 lutego 2020, 10:01

Dokładnie. Bez mediów publicznych nigdy byśmy się nie dowiedzieli że np. Tusk z synem wiedzieli, że cały ten Amber Gold to była jedna wielka lipa. Bez mediów publicznych nie dowiedziałbym się, że Kidawa Błońskaw poprzednich kadencjach już 5 razy głosowała przeciw wydatkom na służbę zdrowia!!

zeus89
czwartek, 27 lutego 2020, 09:57

nie tak czasami :) Zgadzam się z tym, że musimy mieć swoje media. Bo tamci po prostu robią takie pranie mózgu Polakom, że to żenada. Ale nie można się ścigać na propagandę ;/ Naprawdę wierzę, że da się przekazywać informację w taki sposób by u widza nie wywoływać zażenowania. Ja TVP oglądam czasem tylko jak jestem u dziadków i powiem ci, że po 5 minutach wiadomości nie wiem jak się nazywam. Inna sprawa, że później oglądam na TVN jakieś rozmowy w studiu lub przeczytam artykuł z GW lub Newsweeka i po prostu nóż mi się w kieszeni otwiera, że ktoś może pisać, mówić coś takiego i nie czeka go za to żadna kara bo to jest "wolność mediów i słowa"

ed
środa, 26 lutego 2020, 09:01

Dywersanci szykujący grunt pod zielone ludziki.

Marek
środa, 26 lutego 2020, 08:27

Gdyby senat chciał ograniczyć finansowanie WOT i przerzucić środki na inny rodzaj obronności jeszcze bym zrozumiał. Jadnak senat chce ograniczenia finansowania WOT i przeznaczenia tych środków na cele niezwiązane z obronnością. W senacie przewagę wiadomo kto ma i jak widać wracają stare praktyki. Jak mawiają po owocach ich poznacie. Na szczęście sejm jest w stanie skutecznie uwalić ten szkodliwy pomysł.

Dropik
czwartek, 27 lutego 2020, 09:05

szkoda , że mon wieksze kwoty wydaje na cele niezwiązane z obronnością : MSW i drogi to lekko miliard zł a to dopiero początek listy.

Marek
piątek, 28 lutego 2020, 09:25

To wolisz sytuację, w której zabieramy forsę z MONu i dajemy ją Afryce?

oloo
środa, 26 lutego 2020, 11:41

Zakup węgla i budowa dróg z budżetu MON to cele związane z obronnością?

lol
środa, 26 lutego 2020, 15:07

@oloo - budowa dróg - wiesz to NIE jest głupie. Wiesz jaki % mostów we wschodniej Polsce, albo wręcz w Polsce ogólnie jest w stanie udźwignąć ponad 60 tonowy czołg? Bardzo mało, bo projektując i budując mosty gminy NIE biorą pod uwagę potrzeb wojska. A co do węgla - zwykła strategiczna decyzja, by utrzymać rentowność jakiejś kopalni. Niezbyt ładnie wygląda w mediach ale cóż... Lepsze to niż fundować powstanie kolejnych pokoleń ludzi bez perspektyw w przeludnionych krajach 3-go świata...

Marek
środa, 26 lutego 2020, 13:07

To decyzja pana ministra. Mnie ona także się nie podoba. Tym razem jednak kolegialny organ władzy państwowej programowo chce ciąć środki na obronność. A to już jest znacznie gorsza i źle świadcząca o tym organie sprawa. Na szczęście najprawdopodobniej nie będą w stanie przeforsować swoich pomysłów

M
środa, 26 lutego 2020, 08:09

Szkoda, że polityka w najgorszym tego słowa znaczeniu przekłada się na budżet obronny.

re-M
środa, 26 lutego 2020, 11:06

Nie przekłada się... Sejm pośle tę poprawkę tam gdzie jej miejsce... do śmietnika.

Tom
środa, 26 lutego 2020, 08:04

Kazda nowa formacja potrzebuje srodkow na rozwoj. Na razie jest bardzo malo sprzetu w WOT ktorym mozna prowadzic walke. WOT to bardzo dobry ktory powinien byc kontynuowany z malymi poprawkami. Co do lewicy i PO to liberalowie to typowi lewacy ktorym sprawy obronnosci nigdy nie byly bliskie i wazne.

Mówca
środa, 26 lutego 2020, 11:45

Nowa? WOT ma trzy lata i nie ma gotowości bojowej, ma połowę składu zakładanego. Gdybym ja nie zrealizował w połowie projektu, na który miałem aż trzy lata szef wyrzuciłby mnie bez mrugnięcia okiem!

Paweł d
środa, 26 lutego 2020, 11:27

Rozumiem doposażać WOT, ale czemu kosztem armii zawodowej i jednostek liniowych?

zeus89
czwartek, 27 lutego 2020, 10:08

A kto ci coś doposaża kosztem armii zawodowej? Budżet MON jest zwiększony i ciągle się powiększa. To sprawa decydentów o dowódców co i kiedy dostają jednostki.

piotr
środa, 26 lutego 2020, 10:39

wydawanie pieniędzy na formacje która na dzisiejszym polu walki ma znikome możliwości to marnotrawstwo, ale wpadanie w skrajności i wydanie tej kasy na "inne cele" to też bezsens

lol
środa, 26 lutego 2020, 15:10

@piotr - ale Rosję musiało by ostro po...ać albo coś przycisnąć żeby poważyła się na organizację pola walki na terenie NATO. Nawet na Ukrainie bali się wejść otwarcie i do ostatnich dni kłamali, że to 'samoobrona Krymu' czy 'zwykli robotnicy z Donbasu'. Więc głównym zadaniem WOT będą działania patrolowe i przeciwdziałanie dywersjom i sabotażowi, czyli nie walka z wojskami uzbrojonymi w maszyny, ale raczej komandosami z tym, co się udało przemycić, bez wsparcia lotnictwa ani artylerii.

tak na marginesie
środa, 26 lutego 2020, 10:28

akurat największy lewacy dzisiaj to PIS

czytelnik
piątek, 28 lutego 2020, 10:45

Po przeczytaniu tego artykułu dochodzę do wniosku, że jest zupełnie odwrotnie niż piszesz.

Wawiak
środa, 26 lutego 2020, 10:25

Tom, ech... nic dodać, nic ująć...

Fil
środa, 26 lutego 2020, 07:49

Lewica dba o zmniejszenie potencjału militarnego Polski.. a to dopiero nowość! Pytanie: zwykłą głupota typowa dla pewnej grupy politycznej czy wypełnianie rozkazów agentury?

dropik
czwartek, 27 lutego 2020, 09:09

nie, dba o zwiększenie, mniej wot bezpieczniej bo można kupić wiecej sprzetu dla specjalistów a nie harcerzy z którymi trzeba się niańczyć bo odejdą jak będzie niefajnie :P A na wojsko wydajemy za dużo : 2% PKB . Na zdrowie 4,5% a powinno być minimum 7,5%. MON marnuje miliardy, a efektów nie widać. minimum 10-15% środków jest marnowane.

Marek
piątek, 28 lutego 2020, 09:29

Czyli twoim zadaniem lepiej pieniądze polskiego podatnika wyprowadzić z kraju? Bo wydatki na pomoc rozwojową do tego właśnie się sprowadzają. Jak chcesz finansować państwa III Świata, proszę bardzo. Ale rób to prywatnie. Z własnej kieszeni.

LLd
środa, 26 lutego 2020, 10:29

Też się nad tym zastanawiałem.

asd
środa, 26 lutego 2020, 02:36

Masakra, targowica przejęła senat i pierwsze za co się biorą to budżet obrony... Tak samo jak w 2008 po przejęciu władzy PO-PSL zaczęła rządy od obcięcia budżetu CBA i CBŚ... Skoro senatorom zależy na rozwoju to czemu nie obetną budżetu senatu, nowej telewizji grodzkiego - TV SENAT (której i tak nikt nie ogląda)...

Marek
piątek, 28 lutego 2020, 10:52

Gdyby im zależało na naszym rozwoju to jeszcze pół biedy. Rzecz w tym, że wydatki na pomoc rozwojową udzielaną za pośrednictwem Departamentu Współpracy Rozwojowej MSZ nie idą na nasz rozwój, tylko na rozwój państw trzecich.

LLd
środa, 26 lutego 2020, 10:30

Dokładnie. Do niedawna były postulaty z tamtej strony żeby senat zlikwidować.

Wieniawa
środa, 26 lutego 2020, 02:26

Łapy precz od WOT. Już gen. Koziej nie miał żadnej oferty obrony wschodniej Polski. WOT jest pierwszą tego rodzaju ofertą. Nigdy więcej gen. Koziejów i ich paputczików

Artur
środa, 26 lutego 2020, 02:09

Dobrze że w sejmie to przepadnie. Niech WOT się rozwija dalej.

Rezerwista
wtorek, 25 lutego 2020, 23:23

WOT to gwarancja spokoju na flankach dla SZ RP. W kraju w którym praktycznie nie funkcjonuje OC takie wojska są niezbędne do ochrony przed dywersantami.

Gts
środa, 26 lutego 2020, 08:23

Bzdura. Jakimi dywersantami? WOT nie spełnia aktualnie praktycznie żadnych zadań. Są jakieś szersze plany? Jest jakaś obrona cywilna? Oni wiedzą co mają robić? Nie, pierdzą w stołki jako oficerowie na etatach, a weekendowi szeregowi błąkają się jak cielaki po pastwisku, nie bardzo w sumie wiedząc co będą robić.

dropik
czwartek, 27 lutego 2020, 09:09

+100 ;)

myk
środa, 26 lutego 2020, 02:12

WOT to gwarancja istnienia wojska... jak zawodowcy pójda na L-4

ochotnik WOT
środa, 26 lutego 2020, 12:07

w weekendy to tylko my jestesmy pod bronia jakby co, wiec wiadomo kiedy bedzie atak.

he he
środa, 26 lutego 2020, 23:23

i tu się mylisz pseudożolnierzu....bo nie wiem jak to nazwać...wojska regularne są 24 na dobę pod telefonem...wojsko to nie praca od 7:30 do 15:30 jak Wam się wydaje tylko służba...a ztym pod bronią mnie nie rozśmieszaj...chcesz to podyskutujemy na ten temat jestem żołnierzem i wiem co mówię

marian
piątek, 28 lutego 2020, 15:03

Pod telefonem to jest praktycznie każdy. Chyba Pan ma świadomość, że pierwszą rzeczą w razie ataku będzie zniszczenie łączności? Nawet mamy tu taki artykuł sprzed kilku dni. Zatem o wojnie dowie się Pan najszybciej po przebudzeniu, do tego niech Pan doliczy czas dojazdu rowerem lub motocyklem (jeżeli Pan posiada), bo samochodem Pan raczej nie dotrze. Poza tym w jakim stopniu ukompletowana jest Pańska brygada? Ile czasu będą przybywać rezerwiści?

Quetzalcoatl
środa, 26 lutego 2020, 01:40

A od kiedy OC odpowiada za " obrone przedcdywersantami". Szanowny Panie Wot za nic nie odpowiada to jak na razie program rozwojowy. Trzeba sie jednak zastanowic czy na pewno potrzeba az tylu brygad. I czy taka foemula jestcadekwatna do ponoszonych wydatkow. To jednak hedzie mozliwe do ocenienia po zakonczenie formowania jednostek i powiedzmy piecioletnim okresie ich funkcjonowamia. Wot. Moze stanowic swietne zapkecze ludzkie dla formacji liniowychyl, podcwarunkiem , zexskoncza sie polityczne gierki wokol formacji i zostanie a zacznie realny procesz szkolenia.

oloo
środa, 26 lutego 2020, 00:19

Biorąc pod uwagę, że polska armia jest słaba jak nigdy to wot długo tych dywersantów nie będzie tropił bo ruska armia pojawi się na tych flankach juz po kilku dniach. Za trzy lata takiego finansowania wotu mielibyśmy np. nowoczesną fregatę, która mogłaby odstraszać przeciwnika możliwością ataku na jego terytorium za pomocą rakiet cruise a i byłaby niezłą tarczą antyrakietową i przeciwlotniczą dla polskiego wybrzeża. Albo rocznie za taką kasę można by kupić kilka myśliwców lub kilkanaście śmigłowców. Albo naprawdę sporo rakiet do langust lub precyzyjnej amunicji do krabów. Po prostu ręce opadają.

fsfdgfhgfhd
środa, 26 lutego 2020, 11:30

Fregata, jest mniej ważna od WOT, bo przy nowych pociskach anty okrętowych wiele nie ugra, pożyje kilka dni, góra kilka tygodni. Jeśli chodzi o zakupy sprzętu, to również ślepa uliczka, bo przy tak małej liczebnie armii zawodowej, zostanie ona zwyczajnie wymanewrowana, i nie będzie w stanie go w pełni wykorzystać. Obrona to system, a nie tylko ilość sprzętu. WOT to także armia osłonowa dla armii regularnej.

lewa
środa, 26 lutego 2020, 10:47

Utrzymaj za 3% budżetu MON 24tys. Żołnierzy zawodowych - niewykonalne. Wot zwiększa potencjał obronny kraju i to zdecydowanie niższym kosztem niż armia zawodowa, teraz tylko trzeba ich rozwijać aby w 100% wypełnili postawione im zadania. A co nam da zastąpienie wot 1 fregata czy samolotem gdy za te same pieniądze masz ogniska oporu w kazdym powiecie? Strategicznie zdecydowanie lepsze rozwiązanie jest mieć więcej żołnierzy niż jeden czy 2 pojazdy. Przy okazji Wot wspiera wojsko zawodowe w rozwoju sprzętu i zakupu dla operacyjnych występując w roli gestora bo zawodowi jeszcze mają problemy z przeszłością PRL'u.

Stefan
środa, 26 lutego 2020, 10:16

Broń, to wyszkolony człowiek. Reszta, to tylko baza materiałowa. Jedna fregata agresora nie odstraszy. Popatrz na Morze Czarne. Efekt: Krym już jest Rosyjski. Spójrz na Donbas. Już nie jest ukraiński. Przypomnę, że Ukraina nie jest mniejsza od Polski. Była też znacznie ludniejsza. To brak morale i wyszkolenia jest główną przyczyną powyższych strat.

de łiczer
środa, 26 lutego 2020, 09:46

Potrzebujemy tak samo nowoczesnych okrętów, samolotów, czołgów, etc. jak i jednostek typu WOT. Tu nie ma miejsca na albo - albo. CHcemy tworzyć kolejną dywizję a tymczasem mamy wiele nieobsadzonych etatów, co roku kilka tysięcy żołnierzy przechodzi na emeryturę a co ze zdolnościami mobilizacyjnymi w razie "W"? Czym ukompletujesz istniejące już formacje? Manekinami? Trzeba inwestować JUŻ w przyszłe kadry. A braki sprzętowe to wina wielu lat zaniedbań, złych decyzji, lub po prostu dywersji politycznych...

Maciek
wtorek, 25 lutego 2020, 22:17

Kierunek słuszny, ale kasa powinna przejść do budżetu jednostek regularnych.

tyle
środa, 26 lutego 2020, 09:04

Słusznym kierunkiem , to by było zaczęcie od siebie, czyli Senat zmniejsza swój budżet i ogranicza wynagrodzenia i inne płatne przywileje senatorów, a najlepiej gdyby sam się rozwiązał . Zaoszczędzonych ładnych parę milionów można by przeznaczyć na onkologię. Przy okazji o jeden front bezproduktywnej nawalanki politycznej, byłoby mniej

dropik
czwartek, 27 lutego 2020, 09:13

no budżet senatu jest mniejszy :P. Sejmu zaś większy. Podobnie kancelarii premiera i prezydenta. Można by z tego z 0,5 mld oszczędności wyciągnąć.

piątek, 28 lutego 2020, 09:30

Ktoś, kto chce wyprowadzać kasę polskiego podatnika za granicę nie powinien dostać ani złotówki na funkcjonowanie.

zeus89
środa, 26 lutego 2020, 08:33

Czyli kierunek nie słuszny bo Senat zaproponował by według nich stracone pieniądze (WOT, IPN) poszły na bzdurną kategorie pod którą w sumie nie wiem co się kryje. Robienie atmosfery chyba?

Marek
środa, 26 lutego 2020, 08:28

Jaki słuszny? Stara i znana od dawna praktyka podbierania forsy z MONu.

Texas
środa, 26 lutego 2020, 06:54

Czyli nie słuszny Sam sobie zaprzeczasz

kujawiak
środa, 26 lutego 2020, 10:40

tak ciężko zrozumieć prostą myśl?

Troll i to wredny
wtorek, 25 lutego 2020, 22:00

Jesteśmy na ostrym zakręcie historii, a oni chcą odkręcać koła... (te dzieciaki nie nadają się na front, ale sprawdzą się w ochronie stref kwarantanny, ochronie granic, transporcie, ochronie obiektów, wymuszaniu zarządzeń władz itd.). To jest jedna z niewielu formacji, która może się naprawdę realnie przydać.

grogreg
środa, 26 lutego 2020, 10:40

Świetnie sprawdzą się w pacyfikacji demonstracji, dokonywania aresztowań, jako służba wartownicza w ośrodkach internowań. itp

Marek
piątek, 28 lutego 2020, 09:31

Tobie się chłopie Polska z Francją pomyliła.

lol
środa, 26 lutego 2020, 15:17

Gdyby mieli takie działania to już dawno by je zrobili. Ale póki co w Polsce nie ma już wielkich demonstracji opozycji bo... opozycji się znudziło... Po prostu.

Gts
środa, 26 lutego 2020, 08:32

Ochrone granic zostaw znacznie lepiej do tego przygotowanej SG. To tam powinna iść kasa i ludzie do tego przeszkoleni. WOT nie ma w tym momencie żadnej racji istnienia. Te zadania jak kwarantanny, transport itd.. powinny być realizowane poprzez formacje obrony cywilnej, która de facto również nie istnieje, bo komuś zamarzyło się tworzyć odpowiednik rosyjskiej yunarmy. Tyle, że jak zwykle wyszło z tego guano. Pieniądze pochłonęła organizacja struktur i za 3x większe pieniądze nie ma nawet połowy tego co miało byc.

oloo
środa, 26 lutego 2020, 00:24

Oni mogą sie przydać tylko do osłaniania ewakuacji władzy w czasie wojny. Tzn. będą pilnować aby nikt nie przeszkodził politykom uciec razem ze złotem w tych kupionych nie tak dawno samolotach dla vipów.

ffjkldsjfkjds
środa, 26 lutego 2020, 11:31

Mógłbyś się zdziwić.

marian
wtorek, 25 lutego 2020, 22:59

Realnie to się może przydać, jeżeli byłoby ich 10 - 20 razy więcej. Na razie to nie jest nawet promil naszego społeczeństwa. O czym tu mówić.

zeus89
czwartek, 27 lutego 2020, 10:16

10-20 razy więcej to będzie jak ciebie i mnie w razie wojny zmobilizują. Regularnych masz obecnie około 100k + 20k WOT i ta ilość rośnie. Nie dziwię się, że to jest taką solą w oku wielu. Wszak to 1/5 regularnych

marian
czwartek, 27 lutego 2020, 23:27

Nie wiem czy będzie tylu rezerwistów, żeby obsadzić WOT. Bo do operacyjnych też trzeba tych rezerwistów powołać. Dzisiejsze operacyjne to przecież jakaś mutacja niezdolna do walki bez uzupełnienia rezerwą. Stąd tłumaczą nadmiar kadry. Może to byłby dobry pomysł przy sprawdzonej, przeszkolonej rezerwie, ale na dziś to ściema. A gdzie tu jeszcze rezerwa na WOT. A przydałoby się, żeby te zmobilizowane dywizje (jeżeli już miałyby sprzęt i ludzi) mogły się przemieszczać na pole walki po sprawdzonym i zabezpieczonym przez WOT terenie. Policzmy teraz potrzebne mosty, wiadukty, hydrofornie, elektrownie, szpitale, węzły komunikacyjne, tamy, i mamy wielkie "G...no"

rtrtytytyhgfh
środa, 26 lutego 2020, 11:34

Nie gadaj głupot, 20 tys. lekkiej piechoty to już jest jakaś siła. WOT to jeden z najbardziej udanych programów wzmocnienia armii.

marian
środa, 26 lutego 2020, 17:21

Jakaś siła może to jest, ale na jedno województwo, a nie na cały kraj. Gdyby z WOTu wybrać 20 tyś najlepszych i szkolić ich do trudniejszych zadań, a resztę szkolić do ochrony obiektów, to byłaby to jakaś siła. Powtórzę może: JEDEN PROMIL SPOŁECZEŃSTWA - to jakby nie liczyć, jaki by im dać najlepszy sprzęt, to nie będzie żadna licząca się siła. WOT ma być powszechny, a dziś jest formacją elitarną (w pojęciu ilościowym).

Vvv
wtorek, 25 lutego 2020, 22:08

Przydać do czego? 11dni szkolenia gdzie 90% czasu to spacerki po lesie? Realne szkolenie z obsługi warmate to 21 dni ciurkiem a nie rozbite na weekendowe spacery po lesie. Zawodowi nie maja wyposażenia bo ot ma się ładnie prezentować kosztem innych wojsk

sfsdafdsgfd
środa, 26 lutego 2020, 11:36

Zauważ, że jak trzeba, to człowiek uczy się 3 razy szybciej. W razie W osiągną niezbędny poziom w try miga.

zeus89
środa, 26 lutego 2020, 08:48

Masz racje. W razie "W" najbardziej przydadzą się nic nie umiejący teoretycy jak ty.

Pjoter
środa, 26 lutego 2020, 08:27

Święte słowa

Żołnierz
środa, 26 lutego 2020, 07:37

Nie 11 a 24 dni plus 14 poligon to podstawa trzeba doliczyć jeszcze szkolenia dodatkowe może być ich grubo ponad 100 dni .Tyle jeśli chodzi o fakty

Vvv
środa, 26 lutego 2020, 20:18

Aha...na poligonie to ile masz amunicji? 1,5 magazynka na całe szkolenie? :) 100 dni jak się dalej zapiszesz a poziom liczebności ot spada

marian
czwartek, 27 lutego 2020, 10:32

Już to widzę jak w innym wojsku dają więcej amunicji. Może na odwiedziny vipów.

środa, 26 lutego 2020, 07:32

Zapraszam na szkolenie zobaczysz te spacerki po lesie

ochotnik WOT
środa, 26 lutego 2020, 12:04

nogi wychodza z 4 liter, pelne oporzadzenie + zasadzka ze slepakami i rozpoznanie terenu w egipskich ciemnosciach

hmm
środa, 26 lutego 2020, 00:30

Zawodowi nie mają wyposażenia bo sprzedają na allegro i innych portalach.

Ksu
środa, 26 lutego 2020, 13:09

Dokładnie, wotu nie było ani się jeszcze go nikt nie spodziewał a mundurów za 120 zł zatrzesienie było na portalach typu olx

boo
środa, 26 lutego 2020, 09:58

Zawodowi kupują na własną rękę sprzęt który jest im potrzebny. Bo nie dostają nowych sortów mundurowych. A jeśli już coś sprzedają to rzeczy, które są im niepotrzebne...Przyjdź na zawodowego to wtedy się wypowiadaj

Jo
środa, 26 lutego 2020, 00:17

Stuknij się w głowę nie wielu ma pojęcia jak wyglądaja szkolenie w WOT są tacy co mają 90 dni szkolenia plus rotacje w skali roku a 1/3 są to żołnierze byli zawodowi nawet po misjach nie mówie tu o kadrach a po za tym to 16 dni a nie 11

hehe
środa, 26 lutego 2020, 09:50

1/3 to zawodowi którzy pouciekali do WOT bo w regularnym wojsku się nie nadawali...jestem żołnierzem i znam osoby, które tam przeszły bo ledwo w-f zdawali i zostali zwolnieni ze służby...bo o egzaminach z W-F w WOT nie słyszałem do dziś...

marian
czwartek, 27 lutego 2020, 10:30

I normalnie zrezygnowali z pensji dla pięciu stówek. O czym Pan pisze?

Dziki
środa, 26 lutego 2020, 18:00

To radzę słuchać lepiej...każdy żołnierz WOT co roku przechodzi obowiązkowy egzamin z w-f.

he he
środa, 26 lutego 2020, 23:18

Pokaż jaki niby egzaminy przechodzicie...bo domyślam się że jesteś w tym gronie...z tego co wiem to biorą jak leci...

he he
środa, 26 lutego 2020, 19:35

To pokaż mi normy z w-f...bo u nas stacjonują i od 3 lat nie mają egzaminu z w-f...nie mówię że wszyscy to osoby tego typu ale dużo jest takich

ochotnik WOT
środa, 26 lutego 2020, 12:02

a moi dowodcy sa w pelni sprawni, czesc z nich to byli zapasnicy i biegacze he he

he he
środa, 26 lutego 2020, 23:11

kadra która szkoli ok...znam osobiście i nie dostają tego co jest przeznaczone dla niedzielnych wojaków...wszystko co nowe oni dostają a kadra szkoleniowia chodzi w tym co im wojsko dało w "prawdziwej" służbie...i dokupują za swoje sprzęt...ja osobiście chodzę i naprawiam 40-letni sprzęt bo WOT musi mieć nowe jelcze...mam dalej wymieniać

marian
piątek, 28 lutego 2020, 15:07

W jakim czterdziestoletnim sprzęcie chodzisz? Mundur? Buty? raczej już nie ten wzór. Rozumiem że może być to kakakask, ale co tam do naprawy? Chyba że to ciężarówka, ale chyba dostajesz pensję za to że robisz te naprawy?

adamus
wtorek, 25 lutego 2020, 21:38

I jeszcze jedno. Budżet wot : 2017 900mln, 2018 1,3 mld, 2019 1,54 mld razem ponad 3,7 mld. (mogę nieco się mylić). Nie jestem zwolennikiem wot przyznaję. Jestem patriotą.

Vvv
środa, 26 lutego 2020, 20:22

Błąd, cena nie uwzględnia zakupów dla ot, kosztów logistyki które to ponosi wojsko zawodowe, kosztów zakwaterowania oraz wartości zabranego sprzętu no i instruktorów z wojska zawodowego - Wojsko zawodowe znowu musi wydać gruba kasę na szkolenia instruktorów oraz maja wyrwę szkoleniowa

dsadsad
środa, 26 lutego 2020, 11:38

Czyli w stosunku do możliwości WOT, i tego co ta formacja wnosi do obronności taniocha.

marian
środa, 26 lutego 2020, 11:25

Jaki jest sens sumowania wydatków? To na operacyjne będziesz sumował od 1989-go? Czy od 1918-go? Może od 966-go?

Marek
środa, 26 lutego 2020, 08:36

Na WOT można patrzyć różnie. Jednak w poprawkach chodzi o to, żeby podebrać środki przeznaczone na obronność i przeznaczyć je na niezwiązane z obronnością cele. Dobrze wiedziałem czemu nie głosować na to całe towarzystwo, które za tym stoi.

White
środa, 26 lutego 2020, 11:21

Jak obecnie rządzący podebrali kasę MON na samoloty dla vipów to było ok? Powiedz mi jak taki samolot pomoże w obronie?

Marek
środa, 26 lutego 2020, 13:08

Tamci przed samymi wyborami oświadczyli, że podbiorą kasę na In Vitro. Nie wiem jak ty, ale ja jednak wolę samoloty.

asd
środa, 26 lutego 2020, 02:39

a ja jestem za zwiększeniem budżetu MON nie tylko do 3% ale i do 5%. Skoro Korea PŁD może to i my też damy radę. Nie wolno likwidować WOT, trzeba zwiększyć wydatki na wojska regularne a WOT stale rozbudowywać - do 100 tys.

Wawiak
wtorek, 25 lutego 2020, 22:13

Co w tym dziwnego? Tworzona jest nowa formacja, rośnie ilość żołnierzy w niej zaangażowanych, rośnie też liczba jednostek. Było by ewenementem na skalę światową, gdyby wraz ze zwiększaniem liczby żołnierzy w formacji malały koszty jej utrzymania.

Gts
środa, 26 lutego 2020, 08:35

Co rośnie? Nie dojechali nawet do połowy zakładanego planu, a ludzie już się wycofują. Ta bzdurna formacja jest ewenementem na skalę światową. Powinno być budowana prawdziwa obrona cywilna i wojsko, a nie jakieś 10x słabsze od odpowiedników rosyjskich paramilitarne amatorskie pospolite ruszenie.

paramilitarne amatorskie pospolite ruszenie
środa, 26 lutego 2020, 12:00

fajnie .... popieramy obronę cywilna, Pan pisze ze Szwajcarii czy Londynu ze przeszkadza Panu przeszkolona grupa ludzi z bronia w reku?

Wawiak
środa, 26 lutego 2020, 11:36

Gdzie masz informacje o wycofywaniu się z WOT? Pytam poważnie, bez pretensji czy innych bzdur.

Vvv
środa, 26 lutego 2020, 20:23

Liczebność wot spada. Sama rotacja w 2018/19 roku wynosiła 15% :)

Wawiak
środa, 26 lutego 2020, 22:54

Źródło?

marian
środa, 26 lutego 2020, 11:22

WOT i "pospolite"? Co Ty piszesz. Jak formację wielkości jednego promila społeczeństwa można nazwać "pospolitą"?

Vvv
wtorek, 25 lutego 2020, 22:09

Dodaj do tego ukryte zakupy tylko dla wot a zdubluejsz ta liczbę. W 2018/19 roku z dedykowanymi zakupami i logistyka na koszt zawodowych wyszło to ponad 3mld rocznie a poziom ukompletowania poniżej 40% jeżeli odejmiemy byłych zawodowych

adamus
wtorek, 25 lutego 2020, 21:29

Wrzesień 2019: ponad 26 tyś msbsów dostarczonych, liczebność wot 21,7 tyś.

marian
wtorek, 25 lutego 2020, 23:05

Widziałem MSBSy na przysiędze w AMW w Gdyni. Te 26 tyś to dostarczonych tylko do WOT, czy ogólnie do SZRP?

Karol
wtorek, 25 lutego 2020, 22:28

Teraz -24 tys żołnierzy WOT.

vvv
środa, 26 lutego 2020, 02:37

minus 5-6tys zawodowych :)

marian
środa, 26 lutego 2020, 11:19

Mylisz żołnierzy WOT, a żołnierzy TSW.

Vvv
środa, 26 lutego 2020, 20:23

Mówię o byłych zawodowych na kontraktach w wot.

marian
czwartek, 27 lutego 2020, 00:49

A co w tym dziwnego, że musisz to zaakcentować? Zasłużyli na emeryturę, to udzielają się w weekendy. Zawsze jakiś kontakt z branżą zostaje.

adamus
wtorek, 25 lutego 2020, 20:21

Bardzo dobrze, ograniczyć brygady do pułków, n. po dwa bataliony. Nic się nie zmarnuje a zawodowcom coś się dostanie - np. msbsy i celowniki kolimatorowe do msbsów, które leżą w magazynach wot, bo hgw dlaczego i kto tak chce.

Marek
środa, 26 lutego 2020, 08:40

Zawodowcem nic się nie dostanie, bo oni chcą środki przeznaczone na WOT wyprowadzić z MONu i przeznaczyć na jakieś lewicowe bzdury. Tak samo jak robiono z pieniążkami na obronność wcześniej. Na szczęście pomysł wróci do sejmu, który najprawdopodobniej odrzuci szkodliwą poprawkę.

dociekliwy
wtorek, 25 lutego 2020, 22:13

A nie jest tak, że ze względów proceduralnych WOT jest gestorem dla msbs i duża część z nich trafia do operacyjnych?

Asdf
wtorek, 25 lutego 2020, 22:00

Tyle, że nawet jeśli MSBSy i optyka zostaną przekazane z WOT do WL, to nadal będą leżeć w magazynach, w końcu Dowództwo WL nie jest zainteresowane pozyskiwaniem, ani tym bardziej wykorzystywaniem później tego sprzętu. Jeśli służysz w WL, to doskonale wiesz o czym mówię.

map
wtorek, 25 lutego 2020, 20:09

Ja bym też był za przycięciem budżetu WOT ale z zastrzeżeniem że te pieniądze pójdą np na wojska specjalne.

Wawiak
wtorek, 25 lutego 2020, 22:17

A potem postawisz specjalsów np. do pilnowania mostu, jeńców, albo ochrony konwojów? Bo kto ma to robić? Wojska liniowe, wydzielając z tych, co powinni być na pierwszej linii? Może zobacz wpierw ile państw w Europie ma znacznie bardziej od nas rozbudowane wojska terytorialne? Weź za przykład np. Szwajcarię, Szwecję, czy Finlandię.

oloo
środa, 26 lutego 2020, 00:34

To są państwa o małej liczbie ludności. One nie są w stanie trzymać w koszarach sto tysięcy zawodowych więc nie mają innego wyjścia jak trzymać pod bronią sporo ludzi, którzy jednak na co dzień pracują poza wojskiem. My spokojnie za te pieniądze moglibyśmy utrzymać 150 tysięczną zawodową armię bez obawy, że zabraknie pracowników dla sektora cywilnego.

xzcxzcxvcxvc
środa, 26 lutego 2020, 11:44

Co to jest 150tys. na pokrycie terenu Polski? Polska planuje mieć co najmniej 200tys armii, a chciałoby się mieć 300tys. By takie liczby osiągnąć WOT jest tu niezbędnym składnikiem inaczej będzie za drogo i nic nie zrobimy.

Wawiak
środa, 26 lutego 2020, 10:32

To dowiedz się ilu z tych 150 tysięcy to wojsko liniowe. 150 tys w armii to nie 150 tys. na pierwszej linii frontu. W tym momencie WOT jest zwyczajnie tańszy w utrzymaniu, a relacja koszt/efekt jest naprawdę korzystna. No i skąd weźmiesz uzupełnienie stanu?

Piotr
wtorek, 25 lutego 2020, 18:57

A co z kasą dla MSWiA czemu 400 mil jest transferowane z budżetu MON? Możnaby tą kasą pomalutku co roku pomóc np Marynarce Wojennej.

Asdf
wtorek, 25 lutego 2020, 19:55

Bo MSW nie ma pieniędzy, wszystko na MON dają, a bezpieczeństwo siada.

Imperial Palace
środa, 26 lutego 2020, 09:44

I tu się mijasz trochę z prawdą. Ministerstwa składają projekty swoich budżetów, tam jest ile potrzebują pieniędzy a potem budżet centralny je rozdziela. MSWiA potrzebuje dodatkowych funduszy to o nie wnioskuje i je dostaje lub nie, decyduje o tym budżet centralny. Jednak obecnie stało się normą że MON składa swój projekt budżetu w którym już uwzględnia oddanie swoich pieniędzy innym ministerstwom, zupełne kuriozum. To nie jest improwizacja tylko w pełni zaplanowane działanie. MSWiA mogło by dostać dokładnie tą kwotę wcześniej ale pierw ona musi trafić do MON a potem MON przekazuje je do MSWiA. Co się tym osiąga? Może gdzieś trochę kasy bokiem pocieknie na przykład? Ale jedno jest pewne i na to NATO wskazywało wcześniej uwagę, to jest fałszowanie wydatków na obronność, bo pieniądze pierw trafiają do MON gdzie są liczone jako "ponad 2.0%" a potem są przekazywane innym ministerstwom i realny poziom wydatków spada poniżej tego progu. Tylko po co to robić teraz kiedy nawet przy tej falsyfikacji budżet ON wzrósł na tyle że przekracza te 2.0%... na to odpowiedzi nie mam, może jest jakiś ukryty motyw i faktycznie kasa cieknie bokiem dlatego nie przestają tego robić? Bo sensu to najmniejszego nie ma.

ok
wtorek, 25 lutego 2020, 17:03

ciekawę czy pani senator bedzie protestować w sprawie przekopu mierzei ?

Grzyb
środa, 26 lutego 2020, 02:19

Oczywiście. Posłowie i senatorowie lewicy (w tym PO) atakują wszystko, co mogłoby uderzać w interesy Rosji.

Marek
środa, 26 lutego 2020, 13:12

Ty się ciesz, że Polacy mają jeszcze instynkt samozachowawczy i dlatego nie za bardzo chcą głosować na coś, co dziś samo określa się jako lewica. Gdyby oni tu rządzili, to armia butów by nie miała.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama