Reklama
Reklama

Agnieszka Petelicka o programie PSL dotyczącym obronności

8 października 2019, 17:40
Petelicka
Fot. Agnieszka Petelicka

Utworzenie nowej dywizji, zwiększenie wydatków obronnych do 2,5 proc. PKB, zakupy w polskim przemyśle oraz wsparcie dla weteranów – to najważniejsze punkty programu PSL w zakresie obronności, które przedstawia kandydatka do Sejmu Agnieszka Petelicka.

Jest Pani żoną pierwszego dowódcy GROM-u, gen. Sławomira Petelickiego, który wielokrotnie wypowiadał się na temat sytuacji w armii, krytykując wyposażenie żołnierzy kierowanych na misje zagraniczne.

Zapewne ma Pan na myśli Afganistan. Mój mąż uważał, że nie powinniśmy przyjmować zadań, do których nie byliśmy przygotowani. Podobnie uważał gen. Waldemar Skrzypczak. Trudno było się z nimi nie zgadzać, skoro wysyłano naszych żołnierzy do zagrożonych rejonów bez wymaganego wsparcia bojowego, rozpoznawczego i medycznego.

Czy w Sejmie zamierza się Pani zająć sprawami, na które zwracał uwagę gen. Petelicki?

Zdecydowanie tak. Ktoś w końcu musi się naprawdę zająć armią, a nie tylko składać obietnice bez pokrycia. Potrzebna jest do tego determinacja i jasno wytyczony cel. Jeśli uzyskam zaufanie i poparcie wyborców, będę chciała zostać członkiem sejmowej komisji obrony narodowej, aby zajmować się sprawami dotyczącymi obronności, w tym procesem modernizacji technicznej SZ RP.

Sławek zwracał uwagę, że od samego początku polscy żołnierze biorący udział w misjach zagranicznych zgłaszali potrzebę pilnego pozyskania bezzałogowych statków powietrznych klasy taktycznej oraz pojazdów opancerzonych odpornych na miny. Chodziło przecież o bezpieczeństwo naszych żołnierzy, których wysyłano w naprawdę niebezpieczne rejony obcego państwa. Politycy przyjeżdżali do bazy, robili sobie zdjęcia z żołnierzami, coś obiecali i wyjeżdżali. A sprzętu jak nie było, tak nie ma. Czas skończyć z propagandą i naprawdę zająć się sprawami armii.

Jedną z propozycji PSL jest utworzenie nowej dywizji. Skąd taki pomysł?

Nasz program faktycznie obejmuje projekt utworzenia nowej dywizji z siedzibą w Kielcach i kluczowymi jednostkami wojskowymi m.in. w Radomiu, Tarnowie, Piotrkowie Trybunalskim, Sandomierzu i Puławach. Mówił już o tym Krystian Jarubas, startujący do Sejmu właśnie z Kielc. Uzasadnienie naszego projektu wynika wprost z potrzeb armii wyrażonych w ustawie z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z którą liczebność Sił Zbrojnych wynosi nie więcej niż dwieście tysięcy stanowisk etatowych żołnierzy, z czego nie więcej niż sto pięćdziesiąt tysięcy dla żołnierzy zawodowych. Ale na konieczność zwiększenia liczebności armii zwracał też uwagę były Dowódca Wojsk Lądowych gen. Waldemar Skrzypczak. W tym miejscu chciałabym oczywiście bardzo gorąco podziękować Panu Generałowi Skrzypczakowi za poparcie, jakiego udzielił mi w tych wyborach. Program PSL zakłada wydanie nawet 30 mld zł. dla Huty Stalowa Wola.

Na czym ma polegać program PSL, jeśli chodzi o zakupy w polskim przemyśle obronnym? 

Nasz program wparcia polskiego przemysłu zbrojeniowego obejmuje kilkanaście projektów zbrojeniowych określonych nazwami miejscowości, w których znajdują się zakłady zbrojeniowe mające być liderami poszczególnych przedsięwzięć. Są to m.in. projekty „Dęblin”, „Warszawa”, „Tarnów”, „Poznań”, „Gliwice”, „Ożarów Mazowiecki” i oczywiście „Skarżysko-Kamienna”.

Projekt zakładający kontrakty dla HSW o wartości nawet 30 mld zł. uzyskał kryptonim „Stalowa Wola” i dotyczy pełnego ukompletowania w moduły artyleryjskie 4 dywizji SZ RP, które jak powiedział wcześniej startujący z Rzeszowa Wicemarszałek Sejmu Stanisław Tyszka, powinny by dostarczone w wersjach uwzględniających najnowsze osiągnięcia polskich inżynierów, w tym integrację systemów kierowania ogniem z bezzałogowymi statkami powietrznymi. Równocześnie będziemy chcieli rozwijać w ZM Mesko Skarżysko-Kamienna program amunicji precyzyjnego rażenia do modułów Regina, Rak i Kryl. 

W Sejmie znajduje się projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin. Czy Pani zdaniem taka ustawa powinna wejść do polskiego porządku prawnego?

Faktycznie rząd PiS wprowadził już takie regulacje w odniesieniu do innych służb mundurowych, a obecnie planuje objąć nimi również wojsko. Jestem zdecydowanym przeciwnikiem karania kogokolwiek za służbę dla kraju, która w wielu przypadkach wymagała ogromnego poświęcenia. Zwykła ludzka sprawiedliwość wymaga, aby nie krzywdzić ludzi, którzy z narażeniem życia służyli Polsce.

Czy popiera Pani zwiększanie środków na obronność?

Zdecydowanie tak. PSL popiera harmonogram finansowania potrzeb obronnych Rzeczypospolitej Polskiej, określony w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zakładający uzyskanie w 2030 r. poziomu 2,5 % PKB. Nie ma jednak naszej zgody na to, aby miliardy złotych polskiego podatnika wypływały do koncernów zagranicznych zamiast do polskich producentów. Naszym celem jest przekazanie do polskiego przemysłu zbrojeniowego zamówień o docelowej wartości nawet 80 mld zł., przez co do budżetu wróci w postaci podatków ok. 30 mld zł. W przypadku Planu Modernizacji Technicznej do 2035 r., gdzie wydatki na modernizację wzrosną o kilkadziesiąt mld zł., środki te również planujemy w większości  wydać w polskich zakładach, co przyczyni się do rozwoju tej gałęzi przemysłu i przyniesie kolejne wpływy do budżetu.

PSL mocno akcentuje w kampanii sprawy związane z polską armią, dlaczego?

To przede wszystkim efekt głębokich zmian, jakie mają miejsce w Polskim Stronnictwie Ludowym. Prezes Władysław Kosiniak-Kamysz wraz z Pawłem Kukizem rozpoczęli proces zmiany oblicza PSL, tworząc podwaliny silnego ugrupowania politycznego, umiarkowanego i racjonalnego centrum. Takie przedsięwzięcie nie może być realizowane bez programu dla armii i innych służb mundurowych oraz polskiego przemysłu zbrojeniowego.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 41
Reklama
HUSKY
środa, 9 października 2019, 20:11

Pani Agnieszka nie rządziła przez te 8 lat. Dajmy jej szansę, ponieważ ma dużą wiedzę o wojsku i samych żołnierzach.

filon
poniedziałek, 14 października 2019, 19:30

Tak ma wiedzę ..... tylko skąd ta wiedza skoro jej mąż jako dowódca sił specjalnych raczej nie dzielił się z nią informacjami "z pracy" gdyż ludzie tej klasy umieją oddzielać życie zawodowe od życia rodzinnego, które jest dla większości z nich największą świętością. Ja myślę, że po prostu w myśl zasady że "tonący brzytwy się chwyta" PSL przekonało tą Panią do reprezentowania swych szeregów a cała reszta została sprawnie dośpiewana. Na całe szczęście mamy wybory już za sobą i z wyników jasno widać że PSL jest na równi pochyłej do całkowitego zniknięcia z Polskiej sceny politycznej co będzie najlepszym rozwiązaniem dla narodu polskiego.

Perelitz
czwartek, 10 października 2019, 21:09

Gdzie nabyła tę wiedzę? Konkrety jakieś może...

czwartek, 10 października 2019, 11:38

Ona ma "wiedzę" ? To żart?

Żarty?
środa, 9 października 2019, 16:58

To w czasach PSL obiecano np. internet w każdym polskim domu i likwidację abonamentu RTV!! I to za rządów PSL wyprzedano czyli sprywatyzowano nie tylko wszystkie większe przetwórnie produktów ...rolnych, ale także pozbyto np. cywilnej produkcji HSW, co ten zakład położyło finansowo!! TERAZ znowu PSL chce tak rządzić? Cos nam znowu obiecają??

ppp
środa, 9 października 2019, 14:06

Polska musi zdecydowanie i ponad podziałami wypracować wspólna politykę obronną. Niestety PSL mnie nie przekonuje. PIS dużo gada, mało robi, to populiści. Plany modernizacji powinny być ustalane ustawowo i osoby odpowiedzialne za modernizację, powinny być z tego rozliczane. Póki co modernizacja kuleje.

zeus89
środa, 9 października 2019, 12:50

No PSL obiecuje, że pieniądze pójdą do polskich firm zbrojeniowych. Już gdzieś to czytałem kiedyś xD To jest nierealne bo nawet przy chęciach Polska nie ma kompetencji odpowiednich. Jest bardzo nie wiele rzeczy, które możemy kupić u nas w kraju.

Robson
czwartek, 10 października 2019, 09:28

To chyba tak nie jest należałoby się określić w doktrynie i do niej dołożyć wyroby z ppo

Jarek
środa, 9 października 2019, 12:08

Może PSL wkrótce przedstawi coś więcej o swoim planie na armie. Szczególnie ciekawi mnie modernizacja techniczna i ta nowa dywizja. Chciałbym tez aby PSL odniósł się do tego co zrobił PiS przez 4 lata i co robi dalej.

Granatowe Trampki
środa, 9 października 2019, 11:28

Problemy armii najlepiej zna i rozumie Służba Wartownicza.

Autor
środa, 9 października 2019, 02:40

8 lat rzadzili i co roku zmniejszali budzet, dajcie juz spokoj

BTR
środa, 9 października 2019, 01:44

Potrzebne są BSP? Pomysł zerżnięty od Macierewicza. A pozatym gdzie PSL było przez 8 lat i co zrobiło przez ten czas aby zwiększyć potencjał obronny Polski? Uczyli się na pamięć tablicy Mendelejewa, które to zakupił ten, co do lampki przemawiał?

lampremax
środa, 9 października 2019, 01:36

Na tym polega różnica, że jedni mówią, a inni robią. Jedni i drudzy mieli swoje 5 minut, ale ładny uśmiech to za mało, żeby uwierzyć, że tym razem wam się powiedzie.

dim
wtorek, 8 października 2019, 23:55

Jeszcze wracając do głębokiego patriotyzmu PSL, ściśle w temacie techniki. Oto pamiętam czasy, gdy w Polsce pracowało sporo inżynierów telekomunikacji/radiokomunikacji, np. z Francji, po 10 tys. dolarów pensji każdy, gdyż brakowało właściwie wykształconych inżynierów sieci - polskich absolwentów. Utworzono wtedy w Poznaniu Wyższą Szkołę Nowych Technik Komunikacyjnych (jeśli dobrze pamiętam nazwę) Przyjmowała nalepszych studentów od III roku lub absolewntów kierunków ścisłych, polskich uczelni. I po kolejnych 3 latach wkuwania po 12 godzin dziennie i 7 dni w tygodniu, z tych ludzi wychodzili już bardzo dobrzy jak się okazało inżynierowie sieci. PSL doszedł do władzy, Polska przestała finansować tę uczelnie, aż w końcu cofnęli finansowanie także Francuzi. Szkołę zamknięto, studentów, w tym tych na zagranicznych praktykach, pozostawiono na lodzie. W kilka dni chyba później ogłoszono program finansowanie przez Francję, ale jakiejś fundacji, protegowanej przez PSL, zdaje się zaopatrzenia wsi w wodę. Nie skomentuję, gdyż nie wymaga chyba komentarza. W końcu nad pozostawionym samym sobie studentami zlitował się rząd... ale francuski. Tym, którzy przebywali za granicą otworzył możliwość dokończenia "takiej samej" szkoły we Francji. Wtedy okazało się, że ta w Poznaniu, zamknięta przez PSL, miała poziom wyższy od francuskiej.

mick8791
czwartek, 10 października 2019, 02:21

France Telecom przestał finansować uczelnię ze względu na proces prywatyzacyjny, który w tamtym okresie przechodził. Równocześnie przestał finansować 3 uczelnie francuskie.

dim
piątek, 11 października 2019, 22:49

A państwowy France Telecom, czy nie był to faktycznie rząd francuski ? I tenże rząd przeznaczył zaraz potem pieniądze na inny cel, ten protegowany przez PSL.

dim
wtorek, 8 października 2019, 23:46

"...przekazanie do polskiego przemysłu zbrojeniowego zamówień o docelowej wartości nawet 80 mld zł., przez co do budżetu wróci w postaci podatków ok. 30 mld zł..." - ktoś kto chodził wystarczy, że do podstawówki zrozumie, że chodzi o przekazanie 50 mld, przez 4 lata, czyli 12,5 mld. rocznie. Tu jest wykres tego co już zapowiedział rząd, praktycznie nie da się zauważyć różnicy: https://www.defence24.pl/perspektywy-finansowania-modernizacji-sil-zbrojnych-rp Ale podsunę Pani Agnieszce prosty sposób żeby zamiast "80" zwiększyć finansowanie do 200 mld złotych. Metodami opisanymi przez Panią, wystarczy w tym celu dołożyć jeszcze ze 100 mld kolejnych podatków i kryptopodatków, a te potem właśnie też wrócą do skarbu państwa.

dim
środa, 9 października 2019, 11:23

Ooops, wkleiłem link do błędnego wykresu, tego z obiecankami PSL z roku 2014. Tymczasem budżet MON wyższy jest odeń już w tej chwili.

ljhkyuiuljk
środa, 9 października 2019, 11:06

W tej chwili do polskiego przemysłu idzie coś ok 6mld PLN rocznie. 6 mld PLN * 4 (kadencja sejmu) 24 mld. PLN. 6mld * 5 (pięciolatka) 30mld PLN - i tu własnie jest ukryte te 30 mld. PSL więc obiecuje pieniądze, które już są zabudżetowane realnie przez PIS. Po za tym pogramy kupowane z zagranicy np.: Wisła, F-35 są także bardzo potrzebne. Uwalenie ich to była by głupota. Jak widać Polska musi część środków lokować za granicą, bo inaczej nie będzie miała b. ważnych broni.

dim
środa, 9 października 2019, 23:45

Ale nie mnóż obecnej kwoty przez ilość lat, a dodawaj postępy arytmetyczne. Skoro następuje wzrost od poniżej 2% do 2,5% PKB. Mały tak, czy owak, ale i PSL wcale nie obiecuje tu więcej.

środa, 9 października 2019, 23:41

właśnie w myśl ustawy, ta kwota ma rokrocznie rosnąć.

stach
wtorek, 8 października 2019, 22:18

Może jakoś umknęło Szanownej Pani, że partia, z której ramienia Pani startuje, współrządziła Polską przez 8 lat, konsekwentnie zwijając potencjał polskiej armii, doprowadzając do likwidacji wielu jednostek wojskowych oraz przyzwalając na gigantyczne rozkradanie majątku narodowego i pieniędzy z budżetu państwa przez wszelkiego rodzaju mafie, co odbijało się także brakiem środków na modernizację armii. PSL miał wiele lat, by dbać o obronność, a dbał o siebie, rodziny i kolesi. Dziś ich obietnice są kompletnie niewiarygodne, nie mówiąc o tym, że kopiują to co już ROBI a nie mówi partia rządząca od 4 lat Rzeczpospolitą.

czwartek, 10 października 2019, 10:37

Podobnie PSL przed 1926 rokiem

nie
środa, 9 października 2019, 12:25

" oraz przyzwalając na gigantyczne rozkradanie majątku narodowego i pieniędzy z budżetu państwa przez wszelkiego rodzaju mafie, co odbijało się także brakiem środków na modernizację armii. " możesz podać konkretne przykłady postępowań prokuratorskich za czasów obecnej władzy, które potwierdziłyby Twoje słowa? Przez 4 ostatnie lata jakie mafie zostały skazane w temacie który opisujesz?

dim
środa, 9 października 2019, 23:43

@nie. - ale zobacz o ile więcej jest teraz ściąganych podatków, choćby VAT i CIT, a o ile mniej obce firmy wywożą rokrocznie z Polski, jak zysk.

rED
środa, 9 października 2019, 09:46

Brawo

nikt ważny
środa, 9 października 2019, 08:41

Wszystko to się zgadza. Napisz tylko może co masz do tego co Pani Agnieszka przedstawiła albo do Pani Agnieszki. W POlsce nie ma niestety możliwości wystartować do Sejmu samodzielnie bo kodeks wyborczy skutecznie ruguje jednostki a wspiera masę. a jak mówił jeden ś.p. profesor (Fizyk zresztą): "Masa ciągnie w dół".

Marcin
środa, 9 października 2019, 04:44

Nic dodać nic ująć. Kurtyna

Kocurro
środa, 9 października 2019, 02:02

Uczestnictwo w misjach wpłynęło pozytwnie na rozwój armii. Jeżeli to co mówi p. Petelicka jest prawdą to jej mąż nie umiał myśleć strategicznie. Być może jest to cecha sił specjalnych.

czwartek, 10 października 2019, 23:16

Czy pozytywnie? Wpłynęło tak że od tambylców nauczyli się tego, co i jak mogą zrobić ewentualnemu okupantowi. Wpłynęło tak, że zupełnie nie bierze się pod uwagę rezerwistów, a większość zawodowców nie wie nawet że ich jednostka bez rezerwistów nawet nie wyjedzie z koszar.

ghjfjhgfj
środa, 9 października 2019, 11:11

Pani Petelicka ma tu rację, ale w tym sensie, że nie należy wycofywać żołnierzy z misji, tylko systematycznie poprawiać im wyposażenie. W tej chwili są Raki, więc problem wsparcia chyba się przynajmniej częściowo rozwiązał (przydałyby się jeszcze helikoptery). Pozostaje jeszcze problem wsparcia medycznego, do tego potrzebne są odpowiednie wozy, lub helikoptery.

AMF
środa, 9 października 2019, 23:42

Na misjach doskonale sprawdziły się Dany, zasięg odstający od nowych dział nie był problemem (i dalej nie będzie) a nawet stare 152 mm to konkretne... To co limitowało ich skuteczność to lokalizowanie celów. Sadząc po Donbasie do nasi byli bracia wyciągnęli więcej wniosków z tych misji od nas 8-/ PS: zaś supersojusznicy jakoś szybko zapomnieli nasz wkład i każą sobie są bazy płacić (kuriozum na tle reszty NATO), ciekawe że w tym wywiadzie temat przemilczano. Zbyt niewygodny?

Fox
środa, 9 października 2019, 01:06

Dowody jakieś?

ryko
środa, 9 października 2019, 00:26

Nic dodać, nic ująć!

Mrek
wtorek, 8 października 2019, 23:39

Przez 8 lat ,,,,, człowieku, zobacz,. co PiS zrobił przez ostatnie 4 lata. . W Afganistanie brakowało sprzętu ponad 10 lat temu. I co? Dalej brakuje tego samego sprzętu!!! Tu przynajmniej kobieta coś chce zrobić

Arek102
czwartek, 10 października 2019, 00:27

1. Same chęci to za mało bo przecież "dobrymi chęciami jest piekło wybrukowane". 2. To nie jest zwykła kobieta tylko była żona generała, który zginął w nie wyjaśnionych okolicznościach co można stwierdzić samemu oglądając film T.Sekielskiego "Teoria spisku- Tajemnice generała ..."._____3. Po tym co pani generałowa pisze widać iż nie jest na bieżąco z potrzebami WP, np. chociażby z pociskami precyzyjnego rażenia 120mm, 155mm ponieważ ZM Mesko, pracował nad nimi kilka lat i MON zamierza je nabyć.___4. Prawdą jest iż MON obecnie inwestuje ogromne zakupy w systemy b.drogie i amerykańskie- OPL Patriot NG (rakiety PAC3 MSE, system IBCS, radary dookólne, pociski SkyCeptor) i samoloty F-35A (to jak na razie odległa przyszłość, nie rozpoczęły się nawet negocjacje cenowe, które potrwają co najmniej 1 rok), ale podobne systemy zakupują tacy giganci przemysłowi jak Niemcy np. samoloty F/A-18 E/F następcy wycofywanego Panavia-Tornado, BSL klasy HALE MQ-4C Triton, kupują pociski średniego zasięgu PAC3 do opracowywanego razem z włochami systemu OPL śred. zas. MEADS, choć sami opracowali pocisk średniego zas. Iris T-SLM. ____5. Niemcy nie muszą kupować samolotów myśliwskich bo wspólnie opracowali z Włochami i w.Brytanią samolot Eurofighter Typhoon, a my rozsprzedaliśmy jeszcze przedwojenny przemysł lotniczy za czasów kiedy PSL współrządziło w III RP. Zakłady sprzedano amerykanom- Sikorsky obecnie wł. L.M., koncernowi Włosko-Brytyjskiemu (Leonardo), Francuskiemu Airbus, a zakłady na Warszawskiej Woli i fili w Skierniewicach została sprzedana dla deweloperów, co z kolei wygenerowało poważny problem dla WP w postaci braku firmy obsługującej około 1000 wozów z tymi silnikami. A Niemcy biorą od nas setki milionów Euro za modernizacje podarowanych nam w 2001 roku czołgów Leopard 2A4. Zresztą też za czasów współrządów PSL. W tym samym czasie zamknięto długoletni programu b.głębokiej modernizacji T-72M/M1 nazywanej Leopardyzacją i polskim czołgu PT-2001 Goryl. To dzisiaj dało by możliwość współdziałania na równych prawach w uczestnictwie z Niemcami i Francją budowy czołgu IV gen., a tak trzeba będzie znowu kupować sprzęt od zachodnich sąsiadów płacąc grube miliardy zł. (patrz zakup przez Węgry 44 czołgów Leopard 2A7v i 24 armato-haubic PzH2000 za 663 mln Euro). Podobnie pogrzebano skuteczny system PZA Loara, do którego się dziś powraca (ma zastąpić po 2024 roku systemy postsowieckie ZSU-23-4MP Biała. I tak można by mnożyć "zasługi" współrządów PSL-u. ps. Jak ktoś chce do tego ...yfu wracać to ma dobrą okazję. Tylko niech później nie narzeka, że w WP jest smród, brud i ubóstwo.

Perelitz
środa, 9 października 2019, 21:29

Ja tez chce, ale to nie oznacza, że to zrobię. Przed wyborami każdy obiecuje a średnia sprzętu wojskowego od 89-go roku, to dalej około 20 lat.

SOWA
środa, 9 października 2019, 17:23

Koalicja PSL-Kukiz15 to koalicja niespełnionych obietnic. Pierwsi rządzili prawie cały czas z małymi przerwami. Kukiz obiecywał gruszki na wierzbie i dalej to robi. Natomiast co do żony gen. Petelickiego. Cóż przerabialiśmy wdowy smoleńskie, wytrzymamy Panią generałową. Jeden pozytyw, przynajmniej wie co mówi. Patrząc na obecnego ministra mam wrażenie (a także jego poprzedników), że nie orientują w temacie armii i trendów światowych dotyczących modernizacji pod kątem przyszłego pola walki. Więc Pani generałowa na ich tle wypada nawet dobrze. Niestety postawiła na złego konia. Gdyby była to partia z poza głównego nurtu byłaby bardziej wiarygodna a tak...jest "za a nawet przeciw".

ok
środa, 9 października 2019, 10:34

jakiego sprzętu trochę precyzji

Jajo
środa, 9 października 2019, 14:16

Podstawowego!!! Brakuje samochodów terenowych, hełmów (nadal używamy blaszaków w większości), mundurów (nie mogą wybrać nowego wzoru,faworytem jest MAPA ale jest firmą prywatną a ta władza nie lubi polskich przedsiębiorców ), brakuje kamizelek kuloodpornych, brakuje kombinezonów przeciw chemicznych.

środa, 9 października 2019, 12:09

Bsp klasy taktycznej i pojazdy mrap. Czytaj uważnie

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama