Policja kupiła Black Hawki. Pierwszy krok śmigłowcowej modernizacji [KOMENTARZ]

30 maja 2018, 12:41
BHPOlicja
Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl

Podpisanie kontraktu na śmigłowce Black Hawk dla polskiej Policji stanowi otwarcie potrzebnego i długo odkładanego procesu modernizacji lotnictwa tej formacji. Umowa ma jednak znacznie szerszy kontekst, związany również z ogólnie pojmowaną wymianą śmigłowców polskich resortów siłowych.

Podczas uroczystości szef MSWiA Joachim Brudziński zwrócił uwagę na konieczność modernizacji służb mundurowych, jak i na fakt, że najstarszy śmigłowiec w Policji ma 47 lat. Jest to pierwszy w obecnym wieku zakup nowych, zachodnich śmigłowców wielozadaniowych dla polskich resortów siłowych (w latach 90. pozyskiwano pojedyncze maszyny Bell 412) i pierwszy w tym samym czasie kontrakt na nowe wiropłaty dla Policji.

Oto najważniejsze punkty, związane z wprowadzeniem śmigłowców Black Hawk:

  • Rozpoczęcie modernizacji lotnictwa Policji. Podpisana umowa faktycznie rozpoczyna odwlekany proces wymiany śmigłowców rosyjskiej konstrukcji w Policji, a nawet więcej – w polskich resortach siłowych. Natomiast w ramach podpisanej dziś umowy zastąpione zostaną wysłużone, 35-letnie maszyny Mi-8. To pierwsze od lat uzupełnienie wyposażenia Policji w nowy sprzęt. Policyjne lotnictwo dysponuje obok nich także trzema maszynami W-3 Sokół, dwoma Bell 206, jednym Bell 412 i czterema Mi-2, z których najstarszy ma 47 lat. Spośród pozostałych śmigłowców, ostatni – Bell 206 – trafił do Policji w 2011 roku, został jednak zakupiony jako maszyna używana. Podobnie Bell 412, który przekazany został z Sił Powietrznych. Niewątpliwie pilnej wymiany wymagają też Mi-2, i kroki w tym celu już podjęto. W rozmowie z Defence24.pl gen. Dariusz Wroński mówił jednak o konieczności szerszej rozbudowy lotnictwa śmigłowcowego Policji. Niewykluczone więc, że za zakupem Black Hawków pójdą również następne, tym bardziej że z nieoficjalnych informacji InfoSecurity24.pl wynika, iż istnieje opcja zakupu dwóch dalszych maszyn, choć nie zawarto jej formalnie w umowie.
  • Wysoki poziom zdolności śmigłowców Black Hawk. Śmigłowce Black Hawk są dostosowane do wykonywania szeregu różnych zadań, w tym także wsparcia policyjnych pododdziałów antyterrorystycznych. W służbach policyjnych USA są one używane głównie na szczeblu federalnym - między innymi przez centralną jednostkę antyterrorystyczną HRT FBI, a także przez Departament Bezpieczeństwa Krajowego (DHS). Zakres misji tych ostatnich obejmuje wsparcie ochrony granic, ale też dużych operacji policyjnych. Black Hawki są dość rzadko spotykane w lokalnych jednostkach policyjnych, gdyż te z reguły używają lżejszych śmigłowców. Jednakże, pododdziały antyterrorystyczne SWAT w różnych regionach często współdziałają z jednostkami Gwardii Narodowej, wyposażonymi właśnie w Black Hawki. Oprócz tego, śmigłowce te są wykorzystywane również przez jednostki policyjne, m.in. w Meksyku, Kolumbii i Turcji. Jak mówił w rozmowie z Defence24.pl gen. Wroński: „Wierzę w to, że ta maszyna jest najlepsza spośród dostępnych obecnie, z kilku powodów. Po pierwsze, jest to śmigłowiec sprawdzony, w bardzo różnych zadaniach i w różnych warunkach. Poszczególni użytkownicy zyskali bardzo dużo doświadczeń z eksploatacji Black Hawków. (…) Jestem przekonany, że ten śmigłowiec spełnił wymagania wypracowane przez grupę specjalistów i będzie bardzo dobrze wykonywać swoje zadania”.

    image
    Fot. James Tourtellotte/U.S. Customs and Border Protection
  • Wprowadzenie generacyjnie nowych śmigłowców wielozadaniowych do Polski. Zakontraktowane przez Policję Black Hawki będą też pierwszymi generacyjnie nowymi śmigłowcami wielozadaniowymi wprowadzonymi do wykorzystania w polskich formacjach rządowych. Jak wiemy, wysiłki MON w celu pozyskania nowych wiropłatów tej klasy do tej pory nie zakończyły się powodzeniem, a ostatnie zrealizowane dla armii zakupy to interwencyjne pozyskanie rosyjskich Mi-17 z myślą o misji w Afganistanie. Podpisany przez Policję kontrakt może więc stanowić impuls do dalszych zakupów, zarówno dla wojska, jak i dla służb mundurowych. Nie stoi to w sprzeczności z planowaną przez MON modernizacją posiadanej floty maszyn, gdyż wprowadzanie nowych śmigłowców musi być rozłożone w czasie, i z definicji jest długotrwałym procesem.
  • Aspekt przemysłowy. Podpisana dziś umowa to też pierwsze polskie zamówienie na śmigłowce oferowane przez zakłady PZL Mielec, należące do koncernu Lockheed Martin. Zakłady w Mielcu zostały sprywatyzowane w 2007 roku, zakupił je koncern Sikorsky, obecnie wchodzący w skład Lockheed Martin. Są usytuowane w południowo-wschodniej Polsce, w Dolinie Lotniczej. Kontrakt może więc wpłynąć pozytywnie na sytuację tej spółki, zatrudniającej około 1700 osób i znajdującej się w wykazie przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym. Środki przeznaczone na nowe śmigłowce będą więc również stanowić wsparcie dla polskiego przemysłu.

Podpisany dziś kontrakt na śmigłowce Black Hawk to efekt postępowania prowadzonego w trybie „z wolnej ręki”, po odrzuceniu odwołania koncernu Airbus Helicopters. Procedurę udało się sfinalizować, a nowe śmigłowce trafią do polskiej Policji. Jest przy tym dość paradoksalne, że to właśnie ta formacja, przez lata niedoinwestowana, jako pierwsza otrzyma nowe maszyny. Warto przypomnieć, że do niedawna jedynym szerszym programem zakupu śmigłowców konstrukcji zachodniej w państwowym lotnictwie (nie związanym jednak z resortami siłowymi) był plan modernizacji Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, w ramach którego wprowadzono znaczną liczbę maszyn H135 Airbus Helicopters.

Nie ulega też wątpliwości, że za kontraktem na Black Hawki dla Policji powinny iść kolejne. Lekkie śmigłowce Mi-2, które służą w tej formacji, pilnie wymagają następców. Zarówno Policja, jak i Wojsko Polskie potrzebują stopniowej i planowej modernizacji floty śmigłowców. Dzisiejszy kontrakt może więc stanowić pierwszy ważny krok w celu wdrażania generacyjnie nowych śmigłowców do polskiej Policji, czy do służb mundurowych w ogóle, ale za nim muszą zostać podjęte następne.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 154
Reklama
Julek
czwartek, 24 stycznia 2019, 14:11

Black Hawk kosztuje 65 mln PLN, nowy Sokół kosztowałby pewnie jakieś 25 mln - 30 mln. PLN. Te z Bumaru z nalotem w granicach 50h zamknęłyby się z remontem w połowie tej kwoty.

Krystian Andrzej Szkudelski
środa, 26 grudnia 2018, 05:35

Chyba się mylisz Black Hawk kosztuje około 5 milionów dolarów a sokół około 7 milionów dolarów.

Wiśnia PSP
środa, 5 grudnia 2018, 18:27

Bo po co wspierać Polski rynek i kupować polskie śmigłowce. Nie wiem jak z jakością ale czas zadbać o Polska jakość i Polski rynek.

ricci
piątek, 24 sierpnia 2018, 14:15

A gdyby zamiast takiego dużego kupić dwa mniejsze rodzimej produkcji, nie zwiększyłoby to mobilności policji? Tymi dwoma polatają sobie zapewne ważne figury w policji.

tomaszek
środa, 18 lipca 2018, 11:20

przecież to nie jest lekki śmigłowiec. strasznie głośny jak na działania w mieście. będziemy a jakże pierwszym krajem na świecie który użytkuje te śmigłowce w miastach. parodii ciąg dalszy

Julek
poniedziałek, 11 czerwca 2018, 22:09

W Świdniku stoją od lat 2 nowe śmigłowce PZL W-3A Sokół, nigdy nie odebrane przez Bumar (Polski Holding Obronny). Są własnością Bumaru, czyli pośrednio państwa. Ich zakup (łącznie z przeglądem / remontem po długotrwałym postoju) zamiast 2 Black Hawków kosztowałby może 25% tych pieniędzy. Za resztę można by kupić pozostałe śmigłowce i cały zakup zamknąłby się w kwocie niższej niż obecnie państwo zapłaci za Black Hawki. Wiem, co zaraz powiedzą malkontenci, ale od razu informuję, że w polskich warunkach Sokoły zrobią te samą robotę co Black Hawki, ale po dużo niższych kosztach i korzystając z części produkowanych w Polsce (łącznie z silnikami). Pojemność kabiny na 10 policjantów z wyposażeniem jest w polskich warunkach wystarczająca.

padaśnieg
czwartek, 7 czerwca 2018, 17:33

wiem - zakupili dwa z opcja na kolejne dwa, ale proszę o cytat z powyższego artykułu gdzie jest napisane, że kupili te dwa egzemplarze

Zając
środa, 6 czerwca 2018, 10:26

Słuchaj Endriu, dokładnie ci nie powiem, bo już nie pracuję w P&W w Rzeszowie. Ale cena jednostkowa to było dokładnie tak że za jednego BH kupiłbyś 4,5 (cztery i pół) Sokoła. Wiadomo że gdyby koledzy z mielca się rozkręcili, ta cena spadłaby na start 30%. Ale jeszcze 3 lata temu tak było.

jmg
wtorek, 5 czerwca 2018, 13:58

Normalnie powala mnie ta \"radosna wiadomość\". Kupili dwa śmigłowce i wielka zachwyty. A ile wynoszą potrzeby?

jan
sobota, 2 czerwca 2018, 20:37

Po co kupują śmigłowiec w wersji cywilnej? Dla policji jak i dla wojska trzeba S -60 i zamówić trzeba było w USA a nie w Mielcu!.

artur
czwartek, 7 czerwca 2018, 13:15

słusznie, Mielec nie produkuje S - 60, a ten ma znacznie lepsze osiągi od wersji cywilnej.

Dyzma
środa, 6 czerwca 2018, 10:28

Kup ciężki młot...

obserwator
sobota, 2 czerwca 2018, 14:54

\"Wiara\" i \"przekonanie\" to dwa najważniejsze parametry słusznie wypunktowane przez generała.Najważniejsze jest stałe i zdecydowane podnoszenie możliwości działania naszej policji jako najważniejszego elementu utrzymania spokoju i porządku w naszym niegrzecznym społeczeństwie.

KOSA
piątek, 1 czerwca 2018, 23:05

Jestem strasznie ciekawy ceny i okresu eksploatacji pakietu wyposażenia etc ,,,, Gdzie te dane?

BUBA
sobota, 2 czerwca 2018, 10:10

Wszystko trafia do Mielca. Sprzedajesz Bryzę czy Blach Hawka raz a zarabiasz na nim przez dziesięciolecia jak na F-16. Lockheedem ząrządzja mądrzy eksperci.

Endriu
piątek, 1 czerwca 2018, 13:29

Proszę podać cenę i warunki offsetu!!!

UH60M-3xtak, S70i NIE
piątek, 1 czerwca 2018, 12:44

Jeżeli ten zakup ma \"rozkręcić\" w Mielcu pełną produkcję wojskowego modelu UH-60M dla Polskiej Armii to można by przymknąć oko na unijne protesty konkurencji.

Davien
wtorek, 5 czerwca 2018, 16:32

A niby jakim cudem jak Kongres USA sie nie zgodzi na takie coś. Mielec to wyłacznie S-70i i na innego BH nie liczcie:)

B777
piątek, 1 czerwca 2018, 15:07

pod warunkiem wystąpienia z Unii pomysłowy dobromirze.... :)

Davien
wtorek, 5 czerwca 2018, 16:33

Ale to nie Unia blokuje produkcje w Mielcu czegokolwiek poza S-70i tylko Kongres USA :)

box
sobota, 2 czerwca 2018, 03:28

A to niby czemu? Unią rządzi gromada dwulicowych hipokrytow dla których liczą się tylko interesy własne lub własnych krajów. Żadne zasady nie obowiązują. Ci którzy nas oskarżają o naruszanie praworządności robią to w sytuacji gdy u nich takie same lub podobne przepisy obowiązują od lat. Ci sami którzy nazywają nas nazistami mają u siebie setki nazistowskich marszy rocznie i 10x więcej przypadków antysemityzmu niż my (przy czym u nas odkąd platforma straciła władze i tak ta liczba spadła o połowę co oczywiście nie przeszkadza oskarżac o to obecnego rządu). Ci sami którzy mówią o zagrożeniu demokracji, wychwalaja Marksa który walnie przyczynił się do śmierci ok 100mln ludzi i mówił o potrzebie holokaustu. Kiedy ue nakazywala zamykać nam Stocznie za niedozwolona pomoc publiczną, wydawała zgodę na dofinansowanie niemieckich stoczni, przez rząd w berlinie. Dziś rownolegle do finansowania przez kraje zachodniej swoich kolei, wszczęto postępowanie przeciwko przewozom regionalnym, a kiedy we Francji dlug publiczny przekracza dwukrotnie poziom dozwolony przez Unię, junker z rozbrajajaca szczerością na pytanie dziennikarza dlaczego wobec Francji nie zostaje wszczęta procedura nadmiernego deficytu, odpowiada: \"bo to Francja\"... Ludzie dorośnijcie. Nikt nam nie robi żadnej łaski że jesteśmy w UE albo że dostajemy dotacje, bo raz że dzięki temu mogą nas drenowac na 100mld rocznie, a dwa ze 90% środkow które trafia do Polski na inwestycje wraca do niemiec, wiec de facto jesteśmy dla nich sposobem na obejście zakazu finansowania własnych przedsiębiorstw przez rząd, chociaż i tak jak napisałem wyżej jest to systematycznie przyklepywane przez komisję europejską. Nie ma żadnych powodów żebyśmy nie mieli bronić naszych interesów i nabijać kasę tym którzy robią wszystko żeby nas rolowac przy każdej okazji, czego przykładem w przypadku Francji jest chociażby przyjęta dopiero co ustawa o pracownikach delegowanych

Myślę samodzielnie
sobota, 2 czerwca 2018, 15:08

\"wychwalaja Marksa który walnie przyczynił się do śmierci ok 100mln ludzi\" - powtarza pan propagandowe kretynizmy. xxxxxxxxxxx \"dlaczego wobec Francji nie zostaje wszczęta procedura nadmiernego deficytu\" - nie zgodnie z Traktatem o euro (Maastrich) toleruje się naruszenie kryteriów Maastrich, jeżeli służy ono ich dotrzymaniu na dłuższą metę. Tak samo RFN ma zadłużenie ponad 60% PKB, ale od lat ma nadwyżkę budżetową i redukuje to zadłużenie. Karanie RFN za nadmierne zadłużenie utrudniałoby RFN jego likwidację. xxxxxxxxxx \"dzięki temu mogą nas drenowac na 100mld rocznie\" - powtarza pan propagandowe kretynizmy, bo gdybyśmy nie byli w UE, to w pańskiem \"drenowaniu\" nic by się nie zmieniło. xxxxxxxxxxxxx \"dwa ze 90% środkow które trafia do Polski na inwestycje wraca do niemiec, wiec de facto jesteśmy dla nich sposobem na obejście zakazu finansowania własnych przedsiębiorstw przez rząd\" - powtarza pan propagandowe kretynizmy, bo niemieckie firmy nie działają inaczej niż firmy z innych państw, a skoro firmy USA robią to samo co firmy niemieckie, to wg pańskiej logiki USA darowują nam pieniądze tak jak to robi UE. USA jednak nie zwalniają nas z wizy i na odwrót, domagają się ponad 300 mld. od nas.

Myślę samodzielnie
sobota, 2 czerwca 2018, 15:55

\"nie zgodnie z Traktatem o euro (Maastrich)\" -- korekta, powinno być \"zgodnie z\"

Szkieł
piątek, 1 czerwca 2018, 11:50

Jeżeli policję stać wyłącznie na niedzielną eksploatację polskich Sokołów to jakim cudem ma być lepiej przy S70i?

kajmat
piątek, 1 czerwca 2018, 15:08

Jeśli wycofają Mi-8 i będą używać S70i tylko w czwartki (wtedy brak meczów podwyższonego ryzyka), to może pieniędzy wystarczy.

erpico
piątek, 1 czerwca 2018, 11:31

cytat: \"to pierwszy w obecnym wieku zakup NOWYCH, zachodnich śmigłowców wielozadaniowych ..\" \'Zachodnich\', to zgoda, ale nie \'nowych\' !, Po numerze na ogonie widać, że ten egzemplarz został wyprodukowany w 2013 roku !! . Jeśli to tylko scenografia dla \"obrzędu\", to jakim cudem i czy zgodnie z przepisami lotniczymi widnieje tam napis \"POLICJA\"?

Anty 50 C-cali przed 500+
sobota, 2 czerwca 2018, 13:44

z def.24 WIADOMO?? o kontr-ofercie z Francji : 2 Pumy do grudnia br? oblot Pumy 1965? Przerobiona Super - dekada poTem?? s70i NIE jest PRZEROBIONY z niczego. zgodnie z wikipedia

Davien
niedziela, 3 czerwca 2018, 09:28

No to po kolei : BH to lata 70-te a S-70i to okrojona z całego specjalnego wyposażenia wersja UH-60M by mogła byc produkowana poza USA wiec jak zwykle wtopa panie anty:)

Niezależny
piątek, 1 czerwca 2018, 13:41

Pewnie normalnie, pokazano jak będzie wyglądał śmigłowiec, naklejono kilka naklejek które się potem ściągnie i wszystko , wystarczy trochę ruszyć głową.

kajmat
piątek, 1 czerwca 2018, 01:53

Proponuję iść za ciosem i w tym samym trybie Narew kupić na stan policji albo SOP (niestety na Wisłę już za późno) - z uzasadnieniem: >dla ochrony najważniejszych osób w państwie<.

TEPEL
czwartek, 31 maja 2018, 21:39

Panowie, napiszę tak. Jak każdy, kto chce jak najlepiej dla naszej armii i naszego państwa cieszę się z każdego nowego śmigłowca, każdego karabinu, czołgu, wyrzutni rakiet, okrętu, hełmu i oporządzenia jakie tylko się w niej pojawiaja. Przy totalnym złomowisku jaki panuje w resortach siłowych, to czy jest to BH, Caracal, AW, Bell czy co tam jeszcze można dopisać nie ma już znaczenia. Nie ma pod warunkiem, że zostało wybrane uczciwie, w uczciwym przetargu. Wybrane przez fachowców, pilotów, wybitnych specjalistów którzy po zapoznaniu sięz danymi producentów i po testach kontrolnych maszyn wybrali tę najlepszą. Jestem jednak zdecydowanie przeciwny postępowaniu jakie nam zafundowano, postepowaniu które pasuje do jakiejś republiki bananowej niż poważnego, państwa w tej części Europy. Jestem przeciwny wybiórczemu stosowaniu prawa, łamaniu przepisów i dokonywaniu wyboru z pobudek czysto politycznych i propagandowych przez ludzi bez żadnego pojęcia o temacie a tym bardziej przez ludzi ośmieszających nasz kraj opowieściami o wyborze na podstawie danych znalezionych w internecie. To robienie z naszego kraju pośmiewiska. Czy w tym naszym MON i Policji nikt ju z nie ma honoru? tylko wasalne podejście na kolanach do wszystkiego co amerykańskie? sorry ale tak to wygląda. Nie ważne co kupic i za ile, ważne że amerykańskie. Nie twierdzę że to złe śmigowce, nie twierdzę zę USA jest naszym sojusznikiem ale na boga NIE RUBCIE Z NASZEGO KRAJU POSMIEWISKA W EUROPIE. Zachowujcie się jak profesjonaliści i WSTAŃCIE WRESZCIE Z KOLAN. Całując buty amerykanów na pewno nie zdobędziecie ich szacunku i w jakim świetle stawiacie nas? obywateli? WSTYD!

BUBA
sobota, 2 czerwca 2018, 10:12

Kolego my jesteśmy bananową republika co widać po tym jak Polskę i polskie prawo traktują od dziesiątków lat Amerykanie. Ostatnio dosadnie mówił o tym pewien Rosjanin Sikorskiemu.

jsylwester
sobota, 2 czerwca 2018, 06:26

róbcie mistrzu pisze się przez ó Trzeba było fabryk nie sprzedawać za cenę jednego caracala, tylko robić swoje śmigłowce, nie ważne czy lepsze czy trochę gorsze, jak się jest kolonią, która nie ma nic swojego to czasem trudno coś zrobić, trzeba robić to co chcą kolonizatorzy (zawsze mogą ludzi zwolnić, fabrykę zamknąć, nie podesłać wojska itd.). Reasumując, chcesz mieć dobra kartę przetargową, promuj swój projekt. Wszystko sprzedane, nic nie produkujemy, nie mamy technologii, nawet takiego sokoła nie mają tylko oddali, więc co tu gadać, zrobili by inaczej była by reakcja i pracowników zakładu i usa :)

Marsel
piątek, 1 czerwca 2018, 21:21

Dobry komentarz.

PRS
czwartek, 31 maja 2018, 17:58

,,Podpisany przez Policję kontrakt może więc stanowić impuls do dalszych zakupów, zarówno dla wojska, jak i dla służb mundurowych.\" Nie impuls tylko ,,lewar\". Jest to wprowadzenie ,,tylnymi drzwiami\" kolejnego produktu od LM. Brakuje informacji ile ten dil będzie nas kosztował na dzień dobry a ile po np. 10 latach. Oraz czy będą to maszyny fabrycznie nowe czy też są to te które latały po świecie na różne pokazy, targi, etc.

Misiek
czwartek, 31 maja 2018, 11:26

Dlaczego z wolnej ręki kupiono śmigłowce używane? Widoczny na zdjęciu egzemplarz S70i z numerem SP-YVA wielokrotnie brał udział w pokazach lotniczych w Poznaniu i Krakowie. Podobnie jak drugi SP-YVC. Oba śmigłowce od długiego czasu stoją w Mieleckim hangarze. To te same dwa, które miało dostać wojsko \"do końca 2016r.\" Teraz okazuje się że dokładnie Black Hawków, i to dokładnie dwóch, potrzebuje policja... Kto z polskiego rządu ma w interesie tak mocno wspierać prywatną amerykańską firmę, że politycy stają na głowie, byle tylko wydać w niej pieniądze?

Anty 50 C-cali przed 500+
sobota, 2 czerwca 2018, 13:46

nie wiem te Pumy z Francji to... nowe?

Davien
niedziela, 3 czerwca 2018, 09:29

Na pewno nie uzywane:)

mulonb
piątek, 1 czerwca 2018, 08:19

Nie wiem czy wiesz ale BH z regiem YVA lub YVC powstało już 4-5 ponieważ rejestracje się powtarzają ;)

-CB-
piątek, 1 czerwca 2018, 04:18

To też do końca nie jest takie proste, bo producent posiada pewną pulę znaków, które nadaje śmigłowcom na czas oblotów, testów itp. Po sprzedaży i zarejestrowaniu w innym kraju, takie same oznaczenia mogą nosić kolejne maszyny. Trzeba by dokładnie sprawdzić po numerach seryjnych losy danego śmigłowca i zerknąć np. do rejestru ULC.

Ireneusz
czwartek, 31 maja 2018, 21:38

Może dla tego że składają je polscy robotnicy ? Lepiej dać robotę Francuzom ? Przecież Caracale to porażka . We Francji ile mają sprawnych ? 25% ? To musielibyśmy cztery kupić , żeby mieć jeden sprawny .

Davien
niedziela, 3 czerwca 2018, 09:30

Caracale maja średnio 80% dostepności w misjach wiec daruj sobie kiepska propagandę.

Janusz
sobota, 2 czerwca 2018, 15:17

W ogóle nie mają żadnego sprawnego, ratują się nożnymi bezsilnikowymi końkopterami.

ZZZ
piątek, 1 czerwca 2018, 15:31

Caracale byłyby składane przez POLSKICH robotników w POLSKICH zakładach. To chyba lepsza opcja niż amerykański Mielec, prawda?

Anty 50 C-cali przed 500+
sobota, 2 czerwca 2018, 13:50

dlaczego Turcy NIE kupili Caracala????? tylko ta \"skorupa\" dostarczona z Mielca w 2017...nie nie pasuje do scenariusza CO? mieli Cougara H215M . mieli. Janes defence zaprasza. CRASH, dochodzenie itp

aviator
czwartek, 7 czerwca 2018, 23:31

Ukraina kupila wlasnie te 55 Caracali wlasnie dla policji , strazy granicznej i sluzb ratowniczych. Ale jak kupuje sie u nas samoloty to najlepiej widac po kupnie rzadowch. Piloci jeszcze przez rok sie beda szkolili.

akurat
środa, 13 czerwca 2018, 19:24

Za pół miliarda? Ciekawe.

Davien
niedziela, 3 czerwca 2018, 09:32

Widzisz panie anty, Turcja produkuje u siebie awionike i silniki od UH-60M wiec dokupili tylko pusty kadłub i tak powstał T70 wiec jak zwykle wtopiłes na całego.

Antypopulista
niedziela, 3 czerwca 2018, 12:43

Bredzisz. Turcja kupuje gotowe śmigłowce z Mielca. Jak nie wiesz, to mie pisz głupot...

Davien
wtorek, 5 czerwca 2018, 16:37

Turcja panie populista nic nie kupuje z Mielca, wzieli dwie maszyny jako wzór a cała produkcja będzie jedynie u nich zgodnie z warunkami licencji od Sikorsky\'ego T-70 panie populista to kadłub z S-70i awionika od Turków i tureckie licencyjne wersje silników z UH-60M wiec dawno tak sie nie usmiałem.

Anty 50 C-cali przed 500+
wtorek, 5 czerwca 2018, 18:46

no ten dopiero przechodzi sam siebie....jak Turcja NIC nie kupuje w Mielcu to czym przelecieli w lutym 2017? na dywanie z bajek? a co do Chile - jak I Turcy KUPILI z Mielca ,(a NIE kolejne Cougary??? ) ale janes potwierdza dostawy w TYM roku. Czyli kupili ale nie odebrali

Remo
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 09:59

Kupuje skorupy. I to tylko kilkadziesiąt pierwszych- domyślnie cała produkcja ma trafić do Turcji. Cała awionika, już od pierwszego egzemplarza jest produkcji Turkish Aerospace Industries, integrowana u nich. A później specjaliści tacy jak ty opowiadają brednie, jak to Turcy kupili za 14 mld, 100 black hawków!

ale przemowa
czwartek, 31 maja 2018, 19:26

Ja bym go brał za sam, wygląd :) no i oczywiście walory użytkowe jakie posiada. Jak najdalej od garbatych Mi-8 /Caracali i wszystkiego co żywo przypomina siermiężny blok wschodni. Taki śmigłowiec na niebie, to jest smak wolności, to jest wypas i piękno. Kiedyś RFN, teraz Polska!

Uch
piątek, 1 czerwca 2018, 11:52

Wypas to byłby UH60. Teraz mamy koszty, zero uzbrojenia i możliwości użyczania sprzętu - np Gromownikom.

K.
piątek, 1 czerwca 2018, 10:14

Chociażby ze względów użytkowych bym ich nie kupił , są za małe .

zły
piątek, 1 czerwca 2018, 07:31

Wygląd to podstawa, wiadomo. To tak jak z samochodami. Niebieskie są najładniejsze, czerwone najszybsze a czarne najrzadziej się psują.

55555
czwartek, 31 maja 2018, 11:17

Brak informacji w artkule o ilości i cenie.

Pablo
czwartek, 31 maja 2018, 09:42

Aferzyści obiecali amerykanom że kupią od nich śmigłowce- dla wojska się nie udało, bo te zakupy kontroluje zbyt wiele instytucji, to wymyślono, że kupi je policja. Może za niedługo okaże się że Black Hawków potrzebuje również TOPR, a może nawet leśnicy- tak żeby ostatecznie wyszło tyle, ile sztuk obiecaliśmy kupić...

ito
czwartek, 31 maja 2018, 07:38

No i mamy następnych do wsadzenia- tylko władza się zmieni. A co na to związkowcy ze Świdnika? Już nie protestują, choć sposób wybrania śmigłowców dla policji urąga wszystkiemu- od prawa poczynając na zdrowym rozsądku kończąc?

Agust
piątek, 1 czerwca 2018, 13:02

Świdnik(Leonardo) podchodzi do ofert jeszcze mniej poważnie niż Lockheed. Stało się to po przegranym (o 2 cm sufitu) przetargu na 27 śmigłowców dla LPR. Mieli naprawdę lepszą ofertę, ale Kopaczowa \"uległa\" niemieckiemu* Arbisowi. * Kompleks fabryczny tej rodziny śmigłowców znajduje się w Niemczech. Jego wielkość przekracza powierzchnię sąsiadującego miasteczka Donauwörth .

King
czwartek, 31 maja 2018, 23:19

PO dużo obiecywała i nic nie kupowała (wiadomo, obietnice nic nie kosztują). Nawet super drogich karaczanów nie kupili tylko woleli zwalić na następców. Teraz na szczęście ta niemoc jest przełamywana. W końcu zaczynamy kupować to co nam potrzeba. A po twoim komentarzu widać że jednak niektórym to nie pasuje. Niektórzy wciąż by woleli aby żadnych zakupów nie było. Wszyscy wiemy komu na tym zależy.

Niezależny
piątek, 1 czerwca 2018, 13:43

Już kiedyś pisałem ze Caracale to było kukułcze jajo zostawione następnej ekipie.

Davien
wtorek, 5 czerwca 2018, 16:39

Nie, to było złote jajo ale obecna ekipa w swojej głupocie je wywaliła i teraz nie maja nic , a zaraz nasze Mi-8/14 zaczna spadać w locie.

ZZZ
piątek, 1 czerwca 2018, 15:32

To prawda, dużo PiSzesz :D

jsr
piątek, 1 czerwca 2018, 12:51

przepraszam ale tak idiotycznego komentarza dawno nie czytałem

Boli
czwartek, 31 maja 2018, 07:15

Panie St. Chor. A skąd Pan wiesz, że to te 2 śmigłowce dla Macierewicza? Porównaj regi ze zdjęć z tamtej wizyty a zobaczysz, że ten śmiglak ma inne. Ale najłatwiej operować pomówieniami...

ronson
czwartek, 31 maja 2018, 00:29

Zaczynamy dotować Sikorsky\'ego. Następny deal na górze ?!

hjk
czwartek, 31 maja 2018, 00:24

No to czekamy teraz na pozwy za łamanie prawa o zamówieniach publicznych. Oj będzie się działo.

bojowa owca
piątek, 1 czerwca 2018, 08:34

To najpierw przeczytaj przepisy żartobliwie nazywane prawem i je zrozum. Wszystko jest legalnie. Trzeba tylko umieć czytać. Szkoda że Francuzi nie umieją (czytać) bo liczyłem że unifikujemy się z LPR i będą H135M albo może H145M od Airbusa. A tu mamy śmierciolota.

Anty 50 C-cali przed 500+
sobota, 2 czerwca 2018, 13:56

TO przeczytaj janes defence PO wbiciu PZL Mielec. TO z 2016. Dla ARMI Chile. i wbij jeszcze Cougar H215M. mieli....przed zakupem tego co nazywasz....

Arado
czwartek, 31 maja 2018, 00:00

Wszystko ok, tylko suma poraża,to ok,33 mln€ za sztukę.Za ta sumę można kupić nowego pasażerskiego np,Bombadiera CS 300.No ale gdy przez to są utrzymane polskie miejsca pracy to jest ok.

Wojcio
czwartek, 31 maja 2018, 22:06

ARado musisz sie nieco doszkolic i poszukać dobrze ale podstawowa wersja s70i dla policji kosztuje około 9 mln usd

Wiesiek
środa, 30 maja 2018, 23:32

A czy policyjnym śmigłowcom nie da się przedłużyć życia ? Wojsko jest w tym świetne.

Lolo
środa, 30 maja 2018, 21:46

Dlaczegoż to autor ani razu nie wspomina o uwalonym przez ten rząd przetargu na caracale których za te pieniądze mielibyśmy dwa razy tyle plus knowhow? Propaganda sukcesu jak za dawnych lat...

Rex
czwartek, 31 maja 2018, 16:34

Czyli mielibyśmy 50 śmigłowców transportowych za 14 mld PLN ale nie było by np. \"Wisły\" ...No super deal ;P

Misiek
piątek, 1 czerwca 2018, 09:50

Transportowych to akurat miało być zaledwie 16- dla jednej eskadry współdziałającej z BPD. Kupowaliśmy śmigłowce ZOP SAR, CSAR i AOF, które I TAK MUSIMY kupić. I one i tak będą kupione. Tylko że na sztuki, w mikrofoltach, drożej i na gorszych warunkach, niż to było przy przetargu na 50szt. A z Wisłą jak najbardziej można i TRZEBA było poczekać kilka lat- przynajmniej do czasu aż zmaterializuje się ten mityczny radar 360 który ma być KLUCZOWYM elementem systemu który kupiliśmy- i który jeszcze nie istnieje.

Podporucznik rezerwy wojsk kwatermistrzowskich
piątek, 1 czerwca 2018, 02:50

Kłamie pan, chodziło o ok. 13,4 mld. zł minus VAT, który racył do rządu i minus Offset, który też kupiliśmy w tych 13,4 mld. zł. Za same helikoptery transportowe mieliśmy zapłacić ok. 7,5 mld. zł., co wychodzi w przeliczeniu specjalistycznych na transportowe jakieś 92 mln. zł za jednego transportowego Caracala, czyli ok. 81 Caracali. ........... Prezes Swidnika, Krystowski, podał w defence24, że Caracal miał kosztować 17mld zł, a Black Hawk S-70i 18 mld zł. ............ Angielska Wikipedia podaje dla zwykłego BlackHawka UH-60 cenę ok. 21,1 mln. dol., a Caracala ponad 20 mln. euro za sztukę. Biorąc pod uwagę nasze przepłacanie za amerykańskie zakupy sądzę, że możemy przyjąć ponad 22 mln. dol. za jednego BlackHawka z Mielca, przy aktualnym kursie 1dol.=3,69 zł otrzymujemy cenę 81,18 mln. zł. Przyjmując za Wikipedią 21 mln. euro za Caracala (wynika też z wyliczeń z zerwanej umowy na Caracale) oraz kurs 1euro=4,32 mamy cenę Caracala 90,72 mln. zł. Cenę jednego Caracala należy jednak porównywać z ceną 2 Black Hawków, bo jeden Caracal przewozi tyle ile dwa Black Hawki, czyli mamy 90,72 mln. zł Caracal kontra 162,36 mln. zł. za 2 Black Hawki. ......... Jeden Caracal ma ładowność taką, jak dwa Black Hawki, ale zużywa na przewożonego policjanta ok. 18 litrów paliwa mniej. Rozwiązanie problemu transportu Caracalami wymagałoby 2 pilotów i np. 3 mechaników. Rozwiązanie Black Hawkami wymaga co miesiąc pensji dla 4 pilotów i np. 6 mechaników, podwójnej ilości szkoleń, części zamiennych. przeglódów, napraw itd. ............. Gdyby tak policzyć tylko z grubsza, to niepotrzebne pensje 2 niepotrzebnych w przypadku wyboru Caracali pilotów miesięcznie ok. 2x 5.000 zł. x 12 miesięcy x 30 lat = 3,6 mln. zł straty tylko na pensjach, ale stratą są wówczas łączne nakłady podatnika od przedszkola po ostatnie szkolenie, które można oszacować na 2 x 80 mln. zł. plus straty na pensjach = 163,6 mln. zł. Straty na 3 mechanikach możemy przyjąś jako mniej niż na pilotach, powiedzmy 3 x 100 mln. zł. = 300 mln. zł. a więc tylko straty ludzkie na jednym BlackHawku wyniosą w ciągu 30 lat 463,6 mln. zł. licząc bardzo skromnie, bo w rzezywistościpowinniśmy dodać procent składany, co doprowadziłoby do strat ponad 1 mln. zł. przez 5 fachowców dla jednego zbędnego helikoptera. Dodać trzeba jednak także bardzo kosztowne szkolenia, szęści zamienne, przeglądy i naprawy, które rocznie trzeba szacować na ponad 1 milion zł. ......... Koszty godziny lotu Black Hawka można przyjąć jako 33.000 zł., dwóch ok. 66.000 zł., a Caracala ok. 79.000, to byłoby ok. 13.000 zł. więcej, ale to koszty z Zachodu, a ponieważ zawierają szczególnie wysoki udział kosztów pracy, to dla polskich warunków równie dobrze może być na odwrót, tj. że to koszty godziny lotu Caracala są mniejsze niż koszty godziny lotu dwóch BlackHawków. ........... W czasie znanej powszechnie konferencji śmigłowcowej ze stycznia 2016r. (YouTube) podano, że wojsko ma dużo helikopterów W3 Sokół, 6,5 ton, Black Hawk to 9 ton, a więc raczej należało kupić policji i Wojsku Caracale oraz przesunąć do policji wojskowe Sokoły, które mają resursy na dobre 15 lat. Policja mogłaby sprzedać za granicę helikoptery Bella i przejść na ujednolicenie typów helikopterów z armią, strażą pożarną, strażą graniczną itp. Mielibyśmy wówczas jako Polska Caracale, mamy już medyczne H135 i należałoby je uzupełnić przez H145, H125 i później H160. Dałoby to Polsce gigantycznną obniżkę kosztów godziny lotu helikopterowego. Z tej oszczędności dofinansowalibyśmy eksport Mielca i Swidnika do państw, które już używają dużo ich helikopterów i także skorzystałyby na ujednoliceniu. Kiedyś chciałem Caraclai dla wojska i helikopterów Swidnika i Mielca dla służb państwowych, ale niestety, BlackHawk lata już ponad 42 lata, a Mielec nie produkuje nowej generacji BlackHawków, przeciwnie, reklamuje je jako helikoptery stare i sprawdzone. Caracal wprawdzie wywodzi się z Pumy i SuperPumy, ale stanowi wobec nich nową generację: ma więcej łopatek śmigieł, ma wydłużony kadłub, ma legendarnego autopilota, jedynego na świecie stworzonego od podstaw dla helikoptera, tankuje z samolotu itp. itd. BlackHawk jest za stary, co uniemożliwia istotną obniżkę kosztów, a wagowo mieści się między Caracalem a H145/W3-Sokół, gdzie nic nie jest potrzebne, bo albo potrzeba helikopterów małych i tanich, albo taniego przewozu dużej ilości. BlackHawki to historia i koszty. Natomiast Aw149 Swidnika jest odpowiednikiem BlackHawka, jest nowoczesny, ale też zbyt nowy, nie wypróbowany i obarczony ryzykiem. Dajmy Mielcowi i Swidnikowi po 300 mln. zł. dofinansowania eksportu, a sami produkujmy Caracale dla siebie i na eksport w będącej własnością skarbu państwa polskiej firmie korzystając z komponentów produkowanych w Polsce i w kilku procentach importowanych (silniki, przekładnie, autopilot itp.) - to byłby najlepszy interes dla wszystkich.

zielonypies
sobota, 2 czerwca 2018, 11:20

Pieniądze to nie wszystko. W działaniach specjalnych to akurat BH jest lepiej oceniany - większy pułap, prędkość wznoszenia a przede wszystkim lepsza dynamika lotu. Powie ci to każdy operator GROM bo akurat ci mają doświadczenie na obu typach śmigłowców. Np. w sprawnym podejściu pod obiekt na którym będzie wykonany desant fast-rope (szybka lina), jedno z najbardziej niebezpiecznych z działań specjalnych, gdzie liczą się w sumie sekundy, tutaj BH jest najlepszy.

Davien
wtorek, 5 czerwca 2018, 16:44

Po pierwsze Caracal powstał jako maszyna do zadań specjalnych , taki odpowiednik PaveHawka. Po drugie jest to wbrew temu co piszesz maszyna szybsza i o lepszym wznoszeniu od BH, po trzecie PaveHawk i S-70i to taka róznica jak pierwsza Puma i Caracal czyli gigantyczna i tak jak z Pumy Caracala nie zrobisz tak samo nie bedzie PaveHawka z S-70i

Zorientowany
sobota, 2 czerwca 2018, 15:48

Specjalistyczna wersja na \"wspólnej platformie\" Black Hawka dla specjalsów nazywa się Pave Hawk, kosdztuje ok. 40 mln. dol. wg ang. WkiPedii, i ma prędkość wznoszenia ok. 3,6 m/sek. Natomiast H225M Caracal ma prędkość wznoszenia: przy maksymalnym załadowaniu 6m/sek, a zatankowany pusty 8,6 m/sek. ======== Zajrzałem do broszury producenta Sikorskiego i podaje ona prędkości wznoszenia przy wadze 7620 kg (16,800 lb) dla wersji Black Hawków: UH-60A 1,92 m/sek., UH-60L 3,0 m/sek. oraz UH-60M 4,78 m/sek. ,,,,,,,,,,,,,, Zaś przy wadze 8165kg (18,000lb) dla wersji: UH-60L 6,68 m/sek. oraz UH-60M 7,89 m/sek. Także przy \"sprawnym podejściu pod obiekt\" H225M Caracal jest lepszy od Black Hawka, \"powie ci to każdy operator GROM\". ========= Dodajmy, że YouTube pt. \"national geographic amazing moments : mount hood helicopter crash\" pokazuje jak tylko częściowo obciążony Black Hawk w wersji dla specjalsów, tzw. Pave Hawk, silniki o tej samej mocy co Black Hawk 70i z Mielca, czyli 1410 kW, tylko pod wpływem dmuchnięcia wiatru spadł na zbocze góry Mount Hood z wysokości ok. 3048 m, czyli ok. 400 m poniżej jej szczytu w USA. Ponieważ uszkodzenia helikoptera były niewielkie z uwagi na upadek w śnieg, to naprawiono ten helikopter i został on później zestrzelony w Afganistanie przy czym zginęło kilku specjalsów na jego pokładzie.

Łukasz
sobota, 2 czerwca 2018, 13:21

To co piszesz to jest nieprawda. BH miał problemy w Afgannistanie na pułapach, na których Caracal radził sobie całkiem dobrze. Zresztą airbus słynie z masznh, które biją rekordy pułapów. Dodatkowo co ma operator gromu do śmigłowca, komandos pilotował obie te maszyny? Chłopie zwyczajnie ściemniasz.

Anty 50 C-cali przd 500+
sobota, 2 czerwca 2018, 15:43

kto zciemnia...\"After several years of searching and studying,...PO latach... the FACh selected the Polish-built S-70i so as to receive the aircraft as soon as possible. Since the air force has fielded a single S-70A since 1998, it has some experience of the type...Chile ARMIA zciemnia!?...\"The FACh’s S-70i Black Hawks have been built to the US Army’s UH-60M standard, and will be especially useful for high-altitude operations...koniec cytatu janes def/air platforms/chile. TYLE

Davien
niedziela, 3 czerwca 2018, 09:36

Widzisz dziecko ale jak zwykle kłamiesz:) S-70i zanim trafiły do Chile to pojechały do Stanfordw USA gdzie zostały pzrebudowane do standardu ZBLIŻONEGO do Uh-60M i dopiero Chile je wzięło wiec jak zwykle....

Kojak
środa, 6 czerwca 2018, 19:32

Nieprawda! Chilijskie śmiglaki, są uzbrajane w centrum kompletacji PZL Mielec do wymaganego wyposażenia. Tak. Ten zakład ma takie centrum.

Heli
środa, 6 czerwca 2018, 19:16

Chile jeszcze nie wzięło ani jednego, dopiero weźmie... więc spraw swoje źródła informacji - weźmie bezpośrednio z Mielca bez wizyty w USA w celu rzekomego przebudowania....

Niezależny
czwartek, 31 maja 2018, 16:24

A po co ma wspominac o tym mega wale jakom byl zakup przez nas Caracali?

Marsel
piątek, 1 czerwca 2018, 22:50

Jaki wał ? Wszystko było czarno na białym. Wyliczenia były dokładne i uzasadnione ,był zrobiony plan uruchomienia ,oprócz częściowej produkcji ,WŁASNYCH NAPRAW które są obecnie największa bolączka. A kto będzie serwisował te s-70i, gdzie i za ile wie kolega !!?? Nie i to jest prawdziwy wałek bo nawet nie wiadomo jakie w umówie zapisano zasady. Będzie jak z Leonardo ze będą cały czas podnosić cenę serwisu i opóźniać. Syf na maksa. Dobrego helikoptery golasy nawet nie przystosowane do lotu w nocy. Szkoda gadać, cały ten rząd tylko do więzienia powsadzać za te przekręty.

thor
czwartek, 31 maja 2018, 13:19

Blackhawki są sprawdzone, a Caracale nie latają. Proste?

Edek
czwartek, 31 maja 2018, 17:02

Caracale są sprawdzone i latają. Macierewicz miał interes w tym żeby Sikorsky sprzedał dwa s-70i. Proste ?

bojowa owca
piątek, 1 czerwca 2018, 08:36

Caracale są tylko dla \"kochających inaczej\". Nie wiem jak można z całkiem dobrej Super Pumy zrobić szajs w rodzaju Caracala. Podobno piloci Caracali każdy meldunek kończą \"merde\"

ZZZ
piątek, 1 czerwca 2018, 15:33

\"Podobno\" to najlepsza puenta Twojego wPiSu :D

K.
piątek, 1 czerwca 2018, 15:07

Francja , Japonia , Singapur , Kuwejt , Indie takie naiwniaki kupują ten sprzęt . Przeczytaj sobie jak długo latał Caracal tankując w locie i jakie misje wykonuje w Afryce to przestaniesz takie bzdury pisać . Ciekawe dlaczego użytkownicy starszych wersji modernizują je do tego standardu .

Anty 50 C-cali przed 500+
sobota, 2 czerwca 2018, 14:05

Francja upycha u SIEBIE te 19 \"jako szkolenia\". Japonia przez 25 LAT - SZTUK airbusa 25!! Singapur naiwniak ma OD LAT (wsio w necie!!!!) seahawki ZINTEGROWANE z podobny radarem z jakim airbus \"walczy\" do dzisiaj. w Brazylii. Kuwejt...na na bogato..... INDIE? pojedziesz i poczytasz...seahawk?

K.
niedziela, 3 czerwca 2018, 11:45

We Francji będzie latał w GAM-56 Vaucluse , jednostka zapewnia transport rodzimym siłom specjalnym i wywiadowi . Japonia od 25 lat użytkuje maszyny z tej rodziny , zakup kolejnych pokazuje jakim zaufaniem ich Straż Wybrzeża darzy te maszyny . W Singapurze jego konkurentami był AW101, NH90 i S-92. W Indiach wygrał z S-92 . Także trafi do Straży Wybrzeża , to pokazuje klasę tej maszyny bo do takich zadań wybiera się to co najlepsze . Seahawk został wybrany przez Indie jako lekka (tak to określili) maszyna pokładowa , także nie ma czego porównywać .

K.
sobota, 2 czerwca 2018, 21:42

We Francji trafią do GAM-56 Vaucluse , jednostka zapewnia transport siłą specjalnym i wywiadowi tego kraju . Jak mam się odnieść to argumentów takich jak naiwniaki , na bogato …. Japonia używa śmigłowców tej rodziny w Straży Wybrzeża od 25 lat , kolejne maszyny to wyraz zaufania dla tych maszyn , twierdzisz , że nie stać ich na inne ? Singapur miał do wyboru oprócz tych maszyn AW101, NH90 i S-92. Indie zakupiły Caracale do Straży Wybrzeża , maszyna wygrała z S-92 . Seahawk zostały zakupione jako lekkie maszyny pokładowe dla okrętów . Jakie to niby porównanie ?

Anty 50 C-cali przed 500+
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 14:01

Niech Francja je to \"ciacho\". Seahawk Indii i SINGAPURU lata rozumiesz, WPROWADZONY z radarem ocean eye, podobny Brazylia montuje, testuje, lata DWA razy testowo , certyfikuje podobno w tym czerwcu 2018. jeden jedyny bojowy H225M

K.
niedziela, 10 czerwca 2018, 17:50

Tyle w tym prawdy ile w tym , że we Francji będzie upychany do szkoleń a trafi na etat do elitarnej jednostki do najcięższych zadań . W tym roku trafia w wersji morskiej do Brazylii , wcześniej musiał przejść próby i certyfikacje które na pewno nie ograniczały się do dwóch lotów .

Łukasz
piątek, 1 czerwca 2018, 14:22

I właśnie dlatego w gorzystym Afganistanie caracale lepiej sobie radziły na wysokich pułapach niż amerykańskie uh-60. Niektórym polityka usiadła na umysł i ze zwykłe merytorycznej dyskusji robi się śmietnik i wymyślanie niestworzonych historyjek jak wyżej przytoczone uziemienie h225m. Wstyd panowie za taką postawę.

Anty 50 C-cali przed 500+
sobota, 2 czerwca 2018, 14:00

i dlatego Janes def pisze to co pisze o zakupie gorzystego Chile????? wbij PZL Mielec wtedy wstyd

Davien
wtorek, 5 czerwca 2018, 16:48

Tia tylko jakbys nie zauwazył dziecko te S-70i z Mielca zanim trafia do Chile to na zyczenie tegoz Chile leca do Stanford gdzie wywaqla sie ten szajs co maja w środku i montuje rzeczy zarezerwowane dla UH-60M otrzymujac jego dość kiepską namiastkę:)

Box
czwartek, 31 maja 2018, 11:17

Masz na myśli tą bezczelną ustawke poprzedniego rządu, gdzie najpierw chcieli kupić karakalowy złom, gdzie nie mielibyśmy do niego dzisiaj nawet części zamiennych, a potem w ramach ratowania twarzy przed usa kupić starą wersje patriotow? No faktycznie jest czego żałować

MayeuszS
czwartek, 31 maja 2018, 21:55

1. Caracale we Francji maja gotowość bojową taką jak mają z wielu powodów. Organizacyjnych , operacji za granicą - pakowania się polityków do zakupu sprzętu.. Ale dla. Ciebie to nie ważne? 2. Stara wersja patriotów? To nowa jest? Radar dookulny nawet nie jest wybrany.. Hmm no tak .. Teraz mamy umowy na 2 baterie przejściowe, że się tak wyrażę.. 3. Kontrakt na Caracale obejmował wsparcie eksploatacji, części zamienne.. O serwisie nie wspomnę..

Box
sobota, 2 czerwca 2018, 04:29

A w którym miejscu napisałem coś o powodach dla których nie ma części zamiennych do karakali we Francji? Jakie to ma znaczenie, że prowadzą operacje zagraniczną ? Ile śmigłowców bierze w niej udział? 4? Bądźmy poważni. Czy kraj który aspiruje do miana mocarstwa europejskiego i nie jest w stanie dostarczyć części zamiennych do paru maszyn, bo wysłał kilka z nich do Afryki, może być traktowany poważnie? Uważasz, że jak sami nie są w stanie zaopatrzyć własnej armii to będą się martwić jakimiś \"polaczkami\" ze wschodu i że sami nie mieli by czym latać, a wysyłali by części do nas? A co do patriotow to właśnie dlatego jest podzielony kontrakt że zabiegamy o najnowszą wersje, o której nawet nie było mowy za rządów poprzedników i przyznanie nam statusu na równi z armia amerykańska świadczy o tym, że są na to duże szanse, a przynajmniej były do póki nie wyrzucono Macierewicza, który był dla usa gwarantem, że postkomuna i rosyjska agentura nie odzyska wpływów w armii, bo odkąd to się stało wszystko jest przesuwane w czasie o parę lat, za 2020

K.
sobota, 2 czerwca 2018, 12:35

Przyczyną uziemienia większości typów statków powietrznych we Francji był rozdrobniony serwis to raz . Jeżeli chodzi o Caracale i misje w Afryce to ich dostępność wynosiła 80% i była jedną z najwyższych to dwa . W naszym przypadku te problemy nie miałyby miejsca bo gwarantowała to umowa z AH . Poprzednicy nie chcieli kupować starej wersji Patriot jak to zrobiono w pierwszym etapie tylko zgodnie z umową miały być od 2019 roku baterie pomostowe które miała dostarczyć ich armia . Jedyne co spowodowało rozdrobnienie przetargu to wzrost cen i zakup starych baterii które pewnie nie zostaną zmodernizowane ze względu na koszty - niby komu sprzedasz stare radary ? Po tylu latach postkomuna w wojsku ? Jedna prośba , jeżeli chcesz odpowiedzieć na mój komentarz to proszę tylko merytorycznie .

Bartek 1
czwartek, 31 maja 2018, 21:44

Ludzie umieją czytać a główne założenia przetargu ( a był teraz jakiś przetarg czyli możliwość porównania dostępnych śmigłowców i ich ceny ?) i offsetu ( a jest może jakiś offset za te 2 ?) na wojskowe śmigłowce jest dostępny, więc Twój komentarz bardzo łatwo zweryfikować. A ostatecznym komentarzem w tej sprawie będzie akt oskarżenia który wpłynie do sądu za parę lat.

Edek
czwartek, 31 maja 2018, 17:03

W świetle wczorajszych wydarzeń mówić o tym, że poprzedni rząd zrobił ustawkę to trzeba być naprawdę pozbawionym logiki

Box
sobota, 2 czerwca 2018, 03:44

A coś więcej? Możesz mi wyjaśnić na czym polega ten brak logiki? Obecnie kupiono dwa śmigłowce dla antyterrorystow, wiec nawet dla policji będą kupowane inne. Kupienie 50 karakali jako wspólnej platroformy dla wojska oznaczało by że potem trzeba by dokupić jeszcze 150 kolejnych, wiec to ustawilo by nasze zakupy na dziesięciolecia. Wiec faktycznie porównywanie tych sytuacji jest więc bardzo logiczne. Pomijając już sposób w jaki poprzedni rząd wycinal konkurencję. Najlepsze było wybranie procedury która uniemożliwiala Amerykanom sprzedanie nam uzbrojonej ich wersji, a następnie zwołanie konferencji i ogłoszenie, że Amerykanie nas olewaja bo chcą nam sprzedać śmigłowce bez uzbrojenia. Ale jak widać ludzie lubią jak ich robią w balona

Davien
niedziela, 3 czerwca 2018, 09:41

Panie box, Caracale miały byc wspólną platforma dla srednich maszyn wielozadaniowych, a nie ogólnie więc nie kłam. Zamiasdt Mi-2 miały byc kupione lekkie smigłowce, zamiastMi-17 pózniej cięzkie więc naprawde daruj sobie propagande PIS, do tego nieudolna To jakoś Mieleć jeczał ze warunki przetargu nie napisano pod S-70i i chciał ich zmiany wiec dawno tak sie nie usmiałem:) Jak nie mieli maszyny spełniającej te wymagania to po co startowali, MON ich za uszy nie wciagał. No dawno tak mnie nie ubawiłeś:)

Łukasz
sobota, 2 czerwca 2018, 13:34

Chłopie, odwołano JAWNY przetarg z nie wiadomo jakiego powodu, bo wersji było mnóstwo: najpierw rzekome nieścisłości w przetargu, potem braki w nowoczesności śmigłowców, potem wysoka cena, potem brak offsetu. Gdy kolejne pseudo argumenty padały jak muchy, a po żałosnych konferencjach i bzdurnych, nierealnych terminach wygadywaniach przez byłego ministra MON zakup jakichkolwiek śmigłowców dla wojska został wstrzymany, kupuje się z wolnej ręki (bez przetargu na podstawie informacji cytuję \"z internetu\") po nie wiadomo jakiej cenie i na jakich warunkach dwa helikoptery bez nowoczesnego wyposażenia specjalistycznego (noktowizja, wyciągarka), bez wsparcia offsetem dla służby (policji), która takich helikopterów nie potrzebuje (stare mi 8 powinny być zastąpione maszynami klasy bella 206) a ty się jeszcze pytasz gdzie tu brak logiki? Polityka ci usiadła na rozum kolego.

K.
sobota, 2 czerwca 2018, 12:48

Brak logiki polega na tym , że tam miałeś transparentny przetarg a tu go brakowało . 50 Caracali miało zastąpić maszyny które wywodziły się również z tej samej platformy . Nowa maszyna była podobnej wielkości do starej . Widzisz podobieństwo ? Amerykanie chcieli na chama sprzedać nam nieuzbrojone wersje mające ograniczenia w nocnych lotach praktycznie za cenę uzbrojonych , posiadających wersję specjalistyczne Caracali. Wojskowi sami wskazali , że dla nich to optymalny wybór z maszyn dostępnych w przetargu .Po co 150 kolejnych Caracali ? Ile mamy łącznie Mi8/17/14 ? Amerykanie mogli zaoferować UH60-M (śmigłowiec i tak za mały , jego następca ma być większy) ale ta wersja nie jest produkowana w Mielcu i na siłę wciskali s70i . Te rzeczy można łatwo sprawdzić , mijasz się z prawdą .

dim
środa, 30 maja 2018, 21:16

Tyle hałasu, tyle puszenia się polityków o 2, słownie DWA, śmigłowce. Z opcją na kolejne... też tylko dwa. Czyli jeszcze i kolejna wskazówka jacy ci ludzie są mali, wobec faktycznych wyzwań.

skipper
piątek, 1 czerwca 2018, 21:29

mam nadzieję ,że Szydło nie będzie latać do swojej sołtysówki co weekend,Mnie to mierzi okropnie,Zresztą kto wie ?

PRS
czwartek, 31 maja 2018, 19:08

dim czytaj ze zrozumieniem: ,,Niewykluczone więc, że za zakupem Black Hawków pójdą również następne, tym bardziej że z nieoficjalnych informacji InfoSecurity24.pl wynika, iż istnieje opcja zakupu dwóch dalszych maszyn, choć nie zawarto jej formalnie w umowie.\" Dlaczego nie ZAPISANO w umowie opcji na + 2 ??? Czyli ,,umowa na gębę\"??? Czyli jak nie będzie większego krzyku (a jak widać nie ma) to nasz pan LM zmusi nas do zakupu nastu S70i a nie tylko dodatkowych dwóch. Oczywiście cena będzie niejawna (tajemnica handlowa), warunki i cena serwisu także, szkolenie w USA (a jakże), wyposażenie będzie ,,pasowało\" tylko z USA itd. Jeżeli chodzi o śmigłowce dla policyjnych specjalsów to Samodzielne Pododdziały Antyterrorystyczne Policji (SPAP) działają przy większych Wojewódzkich Komendach Policji. Jest ich 17 plus dodatkowa w stolicy o odmiennej nazwie - Wydział Realizacyjny Komendy Stołecznej Policji (Samodzielny Pluton Antyterrorystyczny 1 maja 2017 roku został przemianowany na Samodzielny Pododdział Antyterrorystyczny Policji w Warszawie) oraz dodatkowo SPAT – Samodzielny Pododdział Antyterrorystyczny Komisariatu Policji Portu Lotniczego Warszawa Okęcie (obecnie ich zadania przejęła częściowo SG - GIS) Do 10 większych SPAPów dochodziły mniejsze SATy ( Sekcja Antyterrorystyczna) które funkcjonowały przy mniejszych Komendach Policji. Decyzją Komendanta Głównego Policji SAT- y KWP oraz Wydział Realizacyjny KSP zlikwidowano, powołując na ich miejsce z dniem 1 maja 2017 r. SPAP-y, których jest w tej chwili 17. Utrzymano istnienie BOA KGP jako jednostki „centralnej”. Jeśli by więc liczyć, że w Warszawie powinien być co najmniej klucz (4 maszynowy) śmiglaków i po 2 (sekcja) do każdej z pozostałych 17 SPAP to masz już 38 maszyn. Helooołłł Miejsca stacjonowania policyjnych AT : w Kielcach, Radomiu, Lublinie, Gorzowie Wielkopolskim, Olsztynie, Bydgoszczy, Warszawie, Szczecinie, Gdańsku, Białymstoku, Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu, Katowicach, Krakowie, Rzeszowie. Do tego dochodzą śmiglaki do zwykłych działań patrolowo-interwencyjnych których powinna być nie mniejsza ilość. To daje nam minimum 80 maszyn w sumie. Pytanie otwarte czy to powinny być drogie S70i? Czy może Leonardo poprzez Świdnik zaproponowałby coś tańszego? A może gdyby był normalny transparentny przetarg to włączyłby się i AbH? Żeby wyjść z tego incydentu z twarzą to Pan Minister powinien zakupić także po 2 śmigłowców sztuki od pozostałych konkurentów. I ZAPISAĆ opcję na dwa kolejne.

zielonypies
sobota, 2 czerwca 2018, 11:39

80 maszyn? Chyba sobie nie wyobrażasz, że śmigła będą stacjonować w takim np. Radomiu czy Gorzowie Wlkp? Po co? Skąd wziąć pilotów i mechaników do ich obsługi? Lotnictwo policyjne jak do tej pory ratowali głównie emeryci wojskowi ale przy tej mizerii płacowej coraz ciężej znaleźć pasjonatów. Potrzeba 16-18 maszyn tak jak było kiedyś, tylko sensownie wykorzystanych. Żeby nie było takich kwiatków jak wykorzystanie paliwożernej Mi-8 do poszukiwań z użyciem termowizji, bo to było kiedyś standardem.

Niezależny
czwartek, 31 maja 2018, 16:26

Tak ty tylko dwa ale dla policji to jest wow, zawsze dostawali stare łupy po wojsku bo od 89 nie dostali nigdy nowego śmigłowca. A tak jednostki AT dostana dwa nowe, moze jeszcze dwa dodatkowe a kto wie moze i potem cos wiecej sie \"urodzi\" bo policyjne śmiglowce to bieda straszna.

myślący
czwartek, 31 maja 2018, 13:26

Od czegoś trzeba zacząć kolego. Krytykować zawsze najłatwiej.

MayeuszS
czwartek, 31 maja 2018, 21:57

Unifikacja. Ograniczanie kosztów. Większy zakup = niższa cena.. DIM o tym mówi. PS S70i ma się do MI 8 jak VW cady do Mercedesa Sprintera ... z przyczepką..

Box
czwartek, 31 maja 2018, 11:18

Rozumiem ze według ciebie w ogóle nie należy pisać o dobrych rzeczach? A śmigłowców pewnie powinni kupić 100 dla samej policji, to w tedy byś była zadowolony

gregorew
środa, 30 maja 2018, 20:47

Black Hawki jeżeli zostaną wybrane jako śmigłowce wielozadaniowe powinny by wyposażone papiet przeciwpancerny , wszystko co lata w Polsce powinno być przeciwpancerne, oczywiście program Kruk swoją drogą

Wiesiek
czwartek, 31 maja 2018, 11:34

Przecież w przetargu na 50 śmigłowców takie wersje miały być , śmigłowce wsparcia uzbrojone w bronią przeciwpancerną. Oczywiście że Kruk to jeszcze inny temat. Ja nie mogę słuchać kiedy trolle słusznej zmiany piszą że Caracale były dwukrotnie przepłacone, pan Krystowski z PZL Świdnik powiedział że ta cena którą żądał Airbus nie wynika z ich chciwości tylko z wysokich wymagań zamawiającego

Davien
niedziela, 3 czerwca 2018, 09:43

Wg Krystowskiego nawet nie były najdroższe, tu palme pierwszeństwa zdobyły własnie nieuzbrojone S-70i

Gieniu111
środa, 30 maja 2018, 20:23

No tak przekręt na km kupując kilka drukarek w administracji trzeba przeprowadzić przetarg a tutaj kilkadziesiat mln wydanych z wolnej ręki.

PRS
czwartek, 31 maja 2018, 18:06

U mnie w zakładzie pracy jest OBOWIĄZKOWY przetarg na papier toaletowy. Głównym kryterium jest cena więc... wiadomo jaki on jest. Ale przepisy stanowią, że przetarg być musi. Antonii obiecał zakup tych dwóch przechodzonych już Biedahołków, wyprowadził nawet 400 baniek z MONu do MSWiA by ten zakup ,,sfinalizować\". W końcu na słowie ministra można polegać. Co się odwlecze...

kolo
środa, 30 maja 2018, 18:37

Ja nie wiem jak obca firma może być w wykazie przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym.

dim
czwartek, 31 maja 2018, 00:13

@kolo . . . - To po co kupujecie Patriota ? - jako obcy i tak pozostanie bez znaczenia obronnego ?

Luke
środa, 30 maja 2018, 18:08

No I super!

Łukasz
środa, 30 maja 2018, 17:31

Sytuacja wygląda tak: 1) armia(!) potrzebuje śmigłowców i przetarg na śmigłowce dla wojska wygrywa h225m, 2) w trakcie wyborów Antonii Macierewicz twierdzi, że armia potrzebuje s-70i a nie h225m 3) odbywają się wybory, zmienia się władza, Antonii Macierewicz zostaje ministrem MON 4) przetarg na h225m dla armii zostaje odwołany, Macierewicz twierdzi, że kupuje s-70i dla armii 5) z przyczyn merytorycznych armia nie może kupić s-70i, po czym to POLICJA kupuje s-70i. 6) i na końcu pytanie, czy Macierewiczowi chodziło o to, żeby armia kupiła śmigłowe czy o to, żeby Sikorsky sprzedał s-70i ? Odpowiedź jest oczywista, od początku chodziło o to aby Sikorksky sprzedał s-70i, ale dlaczego były minister tak mocno lobbował za interesem prywatnej firmy i w ogóle czy miał prawo do takich działań?

tyle
czwartek, 31 maja 2018, 15:42

Sytuacja wyglądała tak, armia potrzebowała kilku typów śmigłowców.Ni stąd ni zowąd, jacyś super fachowcy od wszystkiego, wymyślają jedną platformę i tak ustalają warunki przetargu , że musi wygrać Caracal. Mam nadzieję , że ktoś kiedyś zostanie z tego rozliczony.

K.
piątek, 1 czerwca 2018, 22:52

Jedna platforma miała zastąpić maszyny wywodzace się z jednej platformy. Nie wiedziałeś o tym? Mało tego, nowe maszyny mialy być wielkości starych . Tego tez nie wiedziałeś ?

K.
piątek, 1 czerwca 2018, 10:21

Najlepszy z możliwych wyborów bo zastępował też maszyny z tej samej platformy - Mi8/17/14 . Jedna platforma to niższe koszty użytkowania - serwisu i niższe koszty zakupu - większa ilość , niższa cena . Nowa maszyna była podobnej wielkości do starej . Teraz zastępowane są większe maszyny przez mniejsze . Skończy się pewnie na zakupie kolejnych dwóch . Gdzie tu rozsądek ?

Łukasz
czwartek, 31 maja 2018, 22:11

Mówisz o jednej platformie czyli s70 w wersjach uh-60 dla wojsk lądowych, hh-60 dla wojsk specjalnych, mh-60 dla marynarki ? I to jeszcze w różnych wersjach: medevak, ZOP, SAR, CSAR itp? Prawda jest taka, że ci co najgłośniej krzyczeli o ustawionym przetargu, kupili bez przetargu dwa śmigłowce po niewiadomo jakiej cenie. Brudne interesy i hipokryzja. I tyle w temacie

dim
czwartek, 31 maja 2018, 00:04

@Łukasz... - ale o co chodzi ? Przecież rozwój wydarzeń wyjaśnił już, że A.M. w ogóle nie planował nic kupić. Planował fotografować się z nimi, możliwie najbardziej efektownie. I S-70i stały właśnie gotowe...

skipper
piątek, 1 czerwca 2018, 21:38

dobrze ,że kupili bo Macierewicz by dalej im to obiecywał zresztą ten upiór polityczny obiecywał śmigłowce ,orkę okręty obrony wybrzeża ,homara jak również odzyskanie Tupolewa ,wyjaśnienie zbrodni smoleńskiej itd Takich geniuszy miał Kaczyński .Wart Pac ...............

St. Chor.
środa, 30 maja 2018, 17:29

Ciekawe- to dokładnie te same dwa egzemplarze, które od kilku lat stoją w Mielcu w hangarach, i które najpierw Macierewicz obiecał kupić dla wojska jako \"śmigłowce do testów\". Tak, tak- to te dwa co miały być do końca 2016 roku. Teraz właśnie te dwie sztuki bez przetargu kupuje policja. Jak tłumaczył rzecznik Komendy Głównej- wybrali Black Hawki na podstawie danych dostępnych w internecie... Pytanie co i komu obiecał Lockheed Martin za ten zakup, że nawet po \"uwaleniu\" programu zakupu śmigłowców dla armii, polska i tak MUSIAŁA je kupić, i wymyślono że kupi je policja?

Gościu
czwartek, 31 maja 2018, 00:13

Może postraszyli ich że jak nie zaczną kupować to zamkną Mielec i przeniosą produkcję do Turcji

Turbo
piątek, 1 czerwca 2018, 12:25

Już przenieśli. Oczywiście z wyjątkiem kokpitów, które nadal spokojnie i bez fajerwerków, produkują Czesi w Aero. Co ciekawe, nikt z tego powodu nie zmusza Czechów do kupna cywilnych Golasów Black Hawków… Myślę, że Mielec właśnie sprzedał swoje (jedyne) dwa pokazowe egzemplarze. Istnienie tej fabryki zależy więc jedynie od polskich zakupów. Niezły dylemat dla ekipy rządzącej wobec wyraźnie widocznego szantażu Lockheed\'a.

Baz jaj
środa, 30 maja 2018, 23:33

A skąd wiesz, jakie to egzemplarze i czy to jest akurat to, co policja kupiła? Pracujesz w tej firmie? Helikopterów nie produkuje się na regał do magazynu, tylko pod klienta. Mielecka firma realizuje obecnie zamówienia dla kilku klientów.

St. Chor.
czwartek, 31 maja 2018, 21:50

Na zdjęciu, z dumnym napisem \"Policja\" widnieje śmigowciec z numerem bocznym- SP-YVA - ten sam który od kilku la oblatuje wszystkie pikniki lotnicze w Polsce- na zmianę z SP-YVC. Dziwnym trafem Mielec ma akurat dwa takie \"robocze\" śmigłowce, i dziwnym trafem dwa kupowane przez policję mogą być dostarczone praktycznie natychmiast... Dziwnym trafem też akurat tylko BH spełniły wymagania policji (oczywiście wymagania utajnione, a specyfikacja maszyn znaleziona w internecie- cyt. z rzecznika Komendy Głównej)...

Davien
wtorek, 5 czerwca 2018, 16:54

jak sobie sprawdziłęm to sa minimum dwa S-70i z tym oznaczeniem kodowym rózniące sie numerem własnym

Mikron
piątek, 1 czerwca 2018, 13:41

A nie bierzesz pod uwagę faktu, że zakład produkujący takie śmiglaki ma pewną pulę regów i po sprzedaży maszyny, owe numery mogą być wykorzystywane na innej (kolejnej)? Jak widać nie masz o tym pojęcia, zatem skończyliśmy dyskusję...

Ufff
środa, 30 maja 2018, 17:19

Nareszcie. Teraz za ciosem. Straż graniczna, straż pożarna i MON.

xiom
środa, 30 maja 2018, 17:05

Policja jedynie potrzebuje średnie śmigłowce jak BH, ale lekkich nie potrzebuje - tylko zamiast nich drony. Rozwiązanie tańsze, skuteczniejsze i o większych zastosowaniach - same zalety.

dim
czwartek, 31 maja 2018, 00:09

@xiom... - tak, ale dronem nie przemieścisz bardzo pilnie np. dwóch osób. Śmigłowcem średnim byłoby to zawsze bardzo drogo. No, 70 sztuk Kiowa Warrior i to wyposażonych zwiadowczo i szturmowo, Grecy nabyli ostatnio za 45 mln USD. Ale gdzie tam ci jakiś polski wysoki urzędnik będzie latał używanym ?

Gts
środa, 30 maja 2018, 23:08

Bajki opowiadasz i chyba nie bardzo sie znasz na zadaniach ktore wypelniaja zalogi smiglowcoe. Owszem drony sa potrzebne, ale panie drony nie zamiast a obok smiglowcow.

Wojciech
środa, 30 maja 2018, 16:39

Bardzo dobra decyzja BH to super śmigłowiec dopracowany w każdym calu, bardzo mocna konstrukcja mam nadzieję że MON niedługo zacznie kupować BH ale z oprzyrządowaniem takim jak ma USA w swoich BH bądź jakieś zamienniki ichniej elektroniki i zadbać żeby na pylonach znalazło się dużo nowoczesnego uzbrojenia !

W.Kolodziejski
czwartek, 31 maja 2018, 15:29

Przecież w przetargu na helikoptery dla armii chodziło o większe maszyny niż BH. To chyba miały być następcy MI 8 a nie Sokołów. Dlatego miał być ten Caracal. Już nie wspomnę że BH nie jest taki znowu nowoczesny.

adrian
czwartek, 31 maja 2018, 10:05

TO nie dobra decyzja to decyzja polityczna bo antoni obiecał zakup 2 do wojska ale wojsko tego badziewianie hcce wiec a obiecali ze kupia to kupili do policji

vvv
czwartek, 31 maja 2018, 01:49

uh-60 mocno odstaje od wspolczesnych smiglowcow i my nie dostaniemy uh-60 ale bardzo uproszczone s-70i

Anty 50 C-cali przed 500+
sobota, 2 czerwca 2018, 15:55

Chile (Armia) BIERZE 6 w tym roku. PO dostawach Bogatych H215M Cougar. z airbusa strony OFICJLNEJ do min...firefight....to janes...do znudzenia...maniakalnie...\"After several years of searching and studying, the FACh selected the Polish-built S-70i so as to receive the aircraft as soon as possible. Since the air force has fielded a single S-70A since 1998, it has some experience of the type. (Bo na cholera DO czynienia, i z kotkami airbusa, duma np. o 2 super Pumach \"second hand\", NIE C-calach!!!)The FACh’s S-70i Black Hawks have been built to the US Army’s UH-60M standard\"...

Trututu
piątek, 1 czerwca 2018, 06:42

A wg mojej oceny, to Caracal odstawał, zwłaszcza w górę. Taki nieforemne toto było. I jeszcze 1 szczegół. Nie dostaniemy, tylko kupujemy.

K...W
środa, 30 maja 2018, 16:28

Właściwie... jak 1700 osób tłucze czasem śmigłowce na sztuki to nie może być tanio :)

Troll i to wredny
środa, 30 maja 2018, 15:30

Gdy pisałem, że 130 mld zł na przeznaczonych ,,modernizację\" polskiej armii (czyli z kosztami eksploatacyjnymi jakieś 350 mld zł) , to inwestycja w amerykański przemysł ,to były: kpiny, drwiny, sarkazm, ironia, złośliwość...Polski miało nie być stać na wydanie 3 mld zł na niepełnosprawnych, ale będzie ją stać na wytransferowanie 350 mld zł do USA...Ciekawe elity ,ciekawego systemu...

Sopocki
czwartek, 31 maja 2018, 15:51

Testosteron. Chłopcy lubią bawić się w wojsko i chcą mieć fajne zabawki. NIKT SIĘ NIE BAWI W OPIEKĘ NAD NIEPEŁNOSPRAWNYM. Miarą rozwoju cywilizacyjnego społeczeństwa jest jego stosunek do słabych i chorych, pod tym względem mamy nad Wisłą XIX wiek.

dim
czwartek, 31 maja 2018, 00:24

@Troll i to wredny. - świetnie jeszcze pamiętam Porozumienia Gdańskie, co dnia stawaliśmy pod stocznią posłuchać megafonów, gdyż dalej obejmowała kraj bariera cenzury... Jasne, że wszyscy życzyliśmy sukcesu, ale był i był ten mały punkt o drobne podwyżki płac w stoczni. O nim prawie nie mówiono ale w końcu przeszedł i on... Wtedy w ciągu bardzo krótkiego czasu kraj ogarnęła gigantyczna fala żądań wyłącznie płacowych. Zdarzało się, że zakład strajkował, przyjeżdżała delegacja z ministerstwa, by wspólnie coś radzić, aż tu zamykano ich natychmiast w pokoju bez jedzenia, dzień i noc, bez żadnych rozmów... i tylko do podpisu podwyżkę płac. To co Pan teraz proponuje, zapewne spowodowałoby podobne zjawisko i dziś. Z 3 mld żądań, zaraz zrobiłoby się kilkaset miliardów. I też bez śladu logiki poza tym, że \"przecież ludziom należy się !\".

Tweets Defence24