PKP Cargo przewiezie żołnierzy i sprzęt

16 grudnia 2020, 08:58
EpRsWhzWMAEY2e3
Fot. PKP Cargo
Reklama

Spółka PKP Cargo poinformowała na swoim profilu w mediach społecznościowych o podjęciu przez zarząd decyzji w sprawie złożenia oferty na prowadzenie przewozów kolejowych dla wojska w ruchu krajowym i międzynarodowym.

O postępowaniu prowadzonym przez 2. Regionalną Bazę Logistyczną w Warszawie pisaliśmy już na łamach Defence24.pl, przypomnijmy jednak, że dotyczy ono świadczenia usługi transportu kolejowego, a wartość zamówienia oszacowano na 842,5 mln PLN netto, czyli ponad 1 mld brutto. Zgodnie z planami umowa miałaby obowiązywać cztery lata.

Negocjacje były prowadzone tylko z jednym wykonawcą – PKP Cargo, gdyż wcześniejsze próby (od 2012 roku) pozyskania dostawcy usług transportu kolejowego i podpisania umowy ramowej nie powiodły się. Z kolei spółka PKP Cargo posiada duże doświadczenie w świadczeniu usług w zakresie transportów kolejowych, zarówno zaopatrzenia, jak i operacyjnych dla jednostek Sił Zbrojnych RP oraz posiada odpowiedni tabor kolejowy do transportu najcięższego sprzętu wojskowego. Na zakup tego taboru zresztą otrzymała ona w latach 2018–2019 środki z budżetu MON.

Jak podkreślał zamawiający, we wniosku o przeprowadzenie negocjacji z jednym wykonawcą, z uwagi na doświadczenie oraz posiadany tabor kolejowy może jako jedyna firma zapewnić w czasie pokoju zdolność szybkiego przemieszczenia komponentów SZ RP zadeklarowanych do Połączonych SZ o Bardzo Wysokiej Gotowości - VJTF (Very High Readiness Joint Task Forces) w ramach Sił Odpowiedzi NATO.

PKP Cargo jest też wykazana jako przedsiębiorstwo realizujące zadania obronne na wypadek zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa. Co również istotne spółka posiada podpisaną umowę z firmą PKP Intercity S.A. na wykorzystywanie wagonów pasażerskich, dla potrzeb Sił Zbrojnych RP.

Należy się spodziewać, że umowa ramowa o ile nie zostaną wniesione żadne odwołania do ogłoszonego zamiaru podjęcia decyzji o udzieleniu zamówienia wybranemu Wykonawcy, zostanie podpisana pomiędzy zamawiającym reprezentowanym przez 2RBLog a PKP Cargo.

Reklama
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 14
Reklama
say69mat
środa, 16 grudnia 2020, 23:28

@PKP Cargo przewiezie żołnierzy i sprzęt ... dobre ;))) W czasach Franciszka Józefa i jego CK Dezerterów. W czasach nam współczesnych nie będzie szans aby ... zdezerterować ... koleją.

Mayewski_ETM
środa, 16 grudnia 2020, 11:27

Niech PKP Cargo lepiej zainwestuje w terminale kolejowe na wschodnich granicach bo odprawa kontenerów trwa min. 2 dni!!!! To przyniesie większe korzyści dla budżetu niż transport wojskowego złomu.

Davien
środa, 16 grudnia 2020, 10:50

Takie sprawy nie powinny być rozstrzygane w przetargach tylko wojsko powinno mieć własne lokomotywy, własne wagony i pełną niezależność (dżucze) od tego co robi PKP. W przyszłości przy lepszym rozwoju gospodarczym można pomyśleć o utworzeniu własnej sieci torfowisk między jednostkami.

fdskfkldfkldg
czwartek, 17 grudnia 2020, 11:38

Bzdura, taki tabor by w większości stał i czekał, aż będzie potrzebny. Dodatkowo zabrało by to wojsku etaty lotników, artylerzystów, itp na rzecz etatów kolejarzy. Niech wojsko zajmuje się wojskiem, a nie koleją.

....
środa, 16 grudnia 2020, 17:44

I po co, zdaje pan sobie sprawę z tego, jakie to są koszta? Z czego to niby mieliby zrezygnować, aby zapewnić takie zdolności? I tak na wszystko brakuje. Transport kolejowy jak najbardziej można pozyskać w ramach outsourcingu na dodatek ze spółki państwowej.

kibic
środa, 16 grudnia 2020, 17:28

Wojsko ma utrzymywać własne lokomotywy, które będą jeździły kilka razy w roku? To marnowanie pieniędzy. Lokomotywa to nie czołg. Niech pracuje w cywilu, bo tam na siebie zarobi. Jeżeli są problemy z chętnymi, to trzeba więcej płacić. Potem trzeba też wpisać w ustawach konieczność realizacji przewozów przez podmiory państwowe i niepaństwowe, żeby ruchy wojska nie zależały od humoru "kolejarzy".

Davien
środa, 16 grudnia 2020, 19:09

Lokomotywy spalinowe to defacto mobilne agregaty prądotwórcze. Gdy nie są wykorzystywane do transportu sprzętu wojskowego mogą być wpięte w Krajowy System Elektroenergetyczny i wytwarzać energię elektryczną służącą zaspokojeniu potrzeb gospodarki narodowej.

Wiki
czwartek, 17 grudnia 2020, 09:30

Tak lej w taka sm42 ropę i jak to pali 14.8 L na godzinę postoju:)

Mac
czwartek, 17 grudnia 2020, 23:58

Nie 14,8 litra a 148 litra na godzinę postoju

Davien
czwartek, 17 grudnia 2020, 21:28

Czy to dużo? Mój VW Passat B4 pali około 8L na 100km więc jadąc z przepisową prędkością z Hajnówki do Moniek spalam raptem połowę tego co SM42 pracująca jako agregat prądotwórczy - czy to dużo? Wręcz przeciwnie.

---
czwartek, 17 grudnia 2020, 01:11

Ale bzdura :)

środa, 16 grudnia 2020, 13:48

Poza tym znając PKP to wojsko może się na wojnę spóźnić :D

Polak
czwartek, 17 grudnia 2020, 15:14

Na pewno bo najpierw prezes ze świtą będą spieprzać ze złotem

Wiki
czwartek, 17 grudnia 2020, 09:29

Napisane jest ze w czasie pokoju:)

Tweets Defence24