Pierwszy szwedzki przeciwpodwodny NH90 [wideo]

18 grudnia 2015, 11:29
NH90 Szwecja
Fot. NHIndustries

Szwedzkie siły zbrojne odebrały pierwszy śmigłowiec NH90 w wersji ZOP (Zwalczania Okrętów Podwodnych). Łącznie mają otrzymać jeszcze cztery maszyny w tym wariancie, natomiast cztery z 11 dostarczonych już maszyn w wersji SAR mają zostać przebudowane do wariantu przeciwokrętowego. Tym samym wypełniona zostanie poważna luka w szwedzkim systemie obrony i ochrony akwenów. 

Sztokholm od wielu lat borykał się z problemem poważnych braków w zakresie śmigłowców, w szczególności zaś śmigłowców morskich. Przedłużające się od 2007 roku prace nad zamówionymi przez Szwecję NH90 spowodowały znaczącą krytykę ze strony władz i sił zbrojnych. Doprowadziły również do zakupu w ramach doraźnej potrzeby do zakupu w 2010 roku 15 śmigłowców UH-60M Black Hawk.

W przypadku wersji morskiej śmigłowca NH90 sytuacja była o tyle skomplikowana, że Szwedzi zażyczyli sobie nie tylko specjalistyczne wyposażenie, takie jak radary, sonar, nowe torpedy i wyrzutnie boj akustycznych, ale również kabinę podwyższoną do 182 cm, aby ułatwić pracę załogi. Dotyczy to zarówno maszyn ZOP, jak i SAR.

Docelowo Szwecja planuje mieć w służbie 18 śmigłowców NH90, z których dziewięć będzie skonfigurowanych do misji SAR, natomiast drugie tyle (pięć nowych i cztery przebudowane z wersji SAR) będzie służyć do zwalczania okrętów podwodnych. Dotąd firma NHIndustries dostarczyła 11 śmigłowców SAR i jeden ZOP.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 11
Reklama
Obserwator
piątek, 18 grudnia 2015, 13:46

Zastanawiające dlaczego nie kupili francuskich śmigłowców Airbusa - przecież są wg naszych speców najlepsze.

Realista
piątek, 18 grudnia 2015, 23:42

Do Obserwatora - bo ich stać są dużo droższe od Caracali szczególnie w takich wersjach

Rafale
piątek, 18 grudnia 2015, 21:22

Szwedzi potrafili sobie zamówić pod swoje... U nas władowano się w "ujednolicenie" - nie mówię, że beznadziejny sprzęt, ale uważam, że Caracal + coś innego mniejszego do pozostałych zadań (np. ZOP, SAR) byłoby optymalne...

hieronim
piątek, 18 grudnia 2015, 13:05

Wspaniały!!! Najlepszy na świecie. Polska natomiast dostanie albo taksówkę albo złom z innej epoki

normalny
piątek, 18 grudnia 2015, 16:55

A mieliśmy jakiś lepszy wybór ?

erie
piątek, 18 grudnia 2015, 12:31

Czekam na wznowienie Mi-14. Pojda na latwizne, czy wpakuja w ta skorupe najlepszy dedykowany sprzet?

Kowalski
sobota, 19 grudnia 2015, 11:18

Jakie wznowienie? Mi-14 czeka już tylko uziemienie. Definitywne. Najwyżej nie będziemy mieli czym latać, kto tam się w tym MON-ie przejmuje takimi drobiazgami. NATO obroni...

wow
piątek, 18 grudnia 2015, 20:41

My tez taki mamy.

Wojmił
sobota, 19 grudnia 2015, 00:43

Gdy w 2007 roku (wtedy startował naprawdę) przetarg na śmigłowiec dla Polski... Przetarg napisano tak, aby wyeliminować najlepszy śmigłowiec (najbardziej uniwersalny) jak NH-90.. Kilka wymagań o tym decydowało ale ten artykuł związany jest z jednym: Zapisano, że śmigłowiec oferowany musi posiadać już w produkcji i w użyciu przez jakieś siły zbrojne każdą wersję dla Polski - w tym wersję ZOP. Wtedy jeszcze Caimanów nie było.. były dopiero w planach... Dziś nie mamy jeszcze śmigłowców a wersja ZOP już jest...

Viktor
sobota, 19 grudnia 2015, 22:47

Jest też gnący się wał, problemy z przekładnią i korozja.

marek!
niedziela, 20 grudnia 2015, 16:53

moje zdanie znacie, ale popieram wsystkie Wasze komentarze, a zwlaszcza tych, ktorzy widza jak duzo czasu poszlo sie ......a propos co sadzicie o S61 i jego nastepcach.....(rowiesnik koncepcji Karakana) i na powaznie, jezeli za 5-10 lat pojawi sie na prawde nowoczesny smiglowiec, to obiecuje, ze nie bede sie upieral przy Black Hawku .....!!!!! :) no i bede widzial litery na klawiaturze, czy co tam ja kiedys zastapi...... Wesolych Swiat !!!! (zakladam, ze obchodzicie......

Tweets Defence24