Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Pierwszy lot transportowego Ił-112W

Ił-112W. Fot. UAC
Ił-112W. Fot. UAC

Rzecznik biura konstrukcyjnego Iljuszyna poinformował o pierwszym locie samolotu Ił-112W, maszyna wystartowała z lotniska fabrycznego w Woroneżu.

Ił-112W to lekki samolot transportowy, zaprojektowany jako następca skonstruowanego w końcówce lat 60. XX wieku An-26. Decyzję o skonstruowaniu w biurze Iljuszyna maszyny tej klasy dla potrzeb sił zbrojnych Rosji podjęto w 2003 roku, zgodnie z harmonogramem pierwszy lot miał odbyć się w 2010 r. Pierwotnie planowano zamówienie 70 egzemplarzy. Prace nad programem postępowały jednak niezwykle powoli, do tego lawinowo rosły jego koszty - w wyniku tego w maju 2011 r. poinformowano o anulowaniu programu na rzecz zakupu samolotu An-140T. 

image
Ił-112W. Fot. UAC

Program przywrócono na przełomie lat 2012 i 2013. Wówczas poinformowano też o przygotowaniu na jego potrzeby nowego silnika, miał on powstać w biurze konstrukcyjnym Klimowa. W listopadzie 2015 r., media otrzymały informację, że oblot planowany jest na 2017 rok. Ostatecznie, pierwsza publiczna prezentacja prototypu odbyła się 27 listopada 2018 roku.

image
Ił-112W. Fot. UAC

Samolot jest napędzany dwoma turbośmigłowymi silnikami Klimowa TW7-117ST o mocy 3500 KM każdy z sześciołopatowymi śmigłami. Maksymalna masa przenoszonego ładunku wynosi 5 ton (lub 44 żołnierzy). Potencjalni rywale w tym sektorze, a więc CASA C295 i Alenia Aermacchi C-27J Spartan, mają większe możliwości w tym zakresie (9 ton dla C295 i 11 dla C-27J). Rosyjska konstrukcja ma zasięg 2400 km z ładunkiem o masie 3,5 tony i 900 km w pełni załadowana. Zasięg C-295M kształtuje się na poziomie 4600 km z 3 tonami ładunku, 3700 km z ładunkiem o masie 6 ton i 1300 km z pełnym wykorzystaniem przestrzeni ładunkowej. Dla C-27J wartości te wynoszą 4130 km z 6 tonami i 1759 km z maksymalnym obciążeniem. Prędkość przelotowa Iła-112W to ok. 450 km/h (C-295M - 480 km/h, C-27J - 583 km/h), a pułap - 7600 m (C-295M - 9100 m, C-27J - 9144 km/h),

Załoga Iła-112W to tylko z dwóch pilotów - nowoczesna awionika pozwoliła wyeliminować stanowisko technika pokładowego obsługi ładunku (tzw. loadmastera). Maszyna dysponuje systemem ochrony przed trafieniem pociskami ziemia-powietrze identycznym z tym, jaki wykorzystywany jest przez śmigłowce Mi-28 i Ka-52. 

Reklama

Komentarze (14)

  1. bryxx

    Niezależność i jeszce raz niezależność. Lepszy gorszy ale własny niż cudeńko ale uzależniające od obcych dostaw. Prosta ale dobra zasada. Kasa cały czas zasila własny kraj, Nie ma z czego sie śmiać, należy brać przykład. Ups zapomniałem że my nie mamy już jak.Pozostaje nam tylko pusty śmiech z samych siebie.

    1. GB

      W tym akurat przypadku to obecnie nawet rosyjskie ministerstwo obrony go nie chce...

    2. bender

      Korea Północna z doktryną dżucze jest fantastycznym przykładem na to jak bardzo się mylisz. W czasach globalnej gospodarki samowystarczalność jest mitem i prostym przepisem na zacofanie.

    3. młodziak

      razem? To czemu chcecie 15a, które dotyczy tylko nielicznych zamiast walczyć o godne pensje dla wszystkich?

  2. Gustlik z pancernych

    W NATO i okolicach produkuje się cały sprzęt wojskowy używany w tej organizacji - a to 29 krajów ??? A w tej biednej Rosji buduje się takie lub podobne lub lepszy sprzęt wojskowy odpowiadający jaki panuje w NATO ! Czy coś pomyliłem ? Gdzie logika - 1 do 28 ....Gdzieś to słyszałem ale zapomniałem ?

    1. Davien

      Gustlik, jaki porównywalny lub lepszy sprzęt?? Ił-112V jest gorszy od lekkich transportowców NATO praktycznie pod każdym wzgledem. Podobnie z resztą, jedynie w OPL sa porównywalni, a w pociskach przeciwokrętowych nieco lepsi od NATO.

    2. cynik

      Dlatego kraje NATO wydają na obronność 0d 1% do 3,8% PKB a Rosja ok 30% PKB [dane szacunkowe]. A przy okazji jaki sprzęt produkują "lepszy" od tego w NATO?

    3. młody podgrzybek

      Rakiety S-666 i Supermarmata.

  3. Kutyszcze 1660

    Olo tylko my nie udajemy super potęgi,która produkuje same nie mające analogów sprzęty. Cała ta narracja o rzekomej przewadze technologicznej r SS i jest tak śmieszna jak r SS ka gospodarka. My natomiast mamy tempo wzrostu gospodarki o jakim oni mogą tylko śnić.

    1. PL

      A oni mają takie uzbrojenie którego my nigdy na oczy nie zobaczymy :)

    2. Mohylew 1581

      A z tego uzbrojenia da się zjeść wybudować drogi. Podnieść płace emerytury,standard żyćia. Nie i jeszcze raz nie. Więc beka na całego z pewnego państwa na wschodzie gdzie ludzie są biedniejsi niż byli 5 lat temu. Te państwo to r SS a.

  4. Rafal

    A po co porownanie do C295 i Spartana? przeciez Il powstal na zamowienie rosyjskie a nie jako konkurencja dla Casy i Spartana.

    1. Davien

      Po pierwsze jeżeli będą go chcieli eksportować, a na pewno będą będzie własnie rywalizować z CASĄ i C-27J Na rynku cywilnym może miec jakies szanse bo tu jego rywalem będzie CN-235 o podobnych charakterystykach ale starszy.

    2. GB

      Casa i Spartan odniosły sukces eksportowy. A Rosja także bardzo chętnie by wyeksportowala nawet ten samolot transportowy, skoro nawet Su-57 chce eksportować. Problem w tym że oba na dziś nie spełniają taktyczno-technicznych wymagań rosyjskiego MO, więc ich szanse eksportowe są slabiutkie...

  5. sża

    C-27 ze swoimi osiągami jest bezkonkurencyjny. Do dziś się zastanawiam, dlaczego wybraliśmy dużo słabszą CASA-ę?

    1. Davien

      Powód był dokładnie jeden: kiedy był przetarg C-27 nie miał jeszcze certyfikatów, z tego samego powodu poleciał AW-149 w przetargu na śmigłowce wielozadaniowe.

  6. Palmel

    I tak oto Ukraina traci rynki zbytu i miejsca pracy dla Antonowa , Motor Sicz i innych producentów podzespołów do swoich samolotów

    1. Davien

      Panie Palmel,dawno juz Rosje olali, teraz mają rynki zbytu na Bliskim Wschodzie albo w Chinach:)

  7. Michnik

    Wiem, że wygląd nie świadczy o jakości jak i walorach bojowych itp. sprzętu, ale te ruskie nowinki wyglądają jak z lat 60/70-tych. Chyba, że w środku awionika, elektronika złotem i platyną kryta.

    1. pytajnik

      To pokaż mi zachodni samolot tej wielkości, który ma system samoobrony przed rakietami IR polegający na oślepianiu ich laserami, jak tak krytykujesz rosyjską awionikę?

    2. Davien

      Panie pytajnik a od kiedy to system samoobrony to awionika?? President-S jest skuteczny wyłacznie na MANPADS i ma tyle wspólnego z mozliwościami transportowymi Iła ... A te sa po prostu słabe, miał zastapić An-26 a ma podobne mozliwości transportowe, do tego z pełnym ładunkiem mniejszy zasięg.

    3. Rafal

      No popatrz Davien a rosjanie twierdza, ze President-S dziala na wszystko co jest optycznie i radiowo naprowadzane.

  8. GB

    Wedle Interfax (powołujący się na źródła w rosyjskim ministerstwie obrony) obecnie samolot nie spełnia wymagań technicznych wojska. W związku z tym w ciągu 8-10 miesięcy ma zostać zmodyfikowany aby je spełniał, co raczej jest marzeniem, gdyż udźwig powinien wzrosnąć o 3 tony. Nie wiem jak Rosjanie to zrobią w tak krótkim czasie. Trzeba by albo odchudzić samolot, albo dać mu nowe mocniejsze silniki. To raczej mało realne, zwłaszcza w tak krótkim terminie.

  9. Olo

    A mi dalej składamy sowieckego An-28 i pewnie będziemy bulić nie małe pieniądze na coś poważniejszego więc darujcie sobie uszczypliwości

    1. obserwator

      Ale o co chodzi? to oblot prototypu. Jak to wejdzie na uzbrojenie Rosji to będziemy mieć już coś nowszego niż Bryzy (które skądinąd wcale nie są złe, po zmodernizowaniu w Polsce).

    2. Davien

      Olo, Bryza czy M-28 Skytruck maja juz tyle wspólnego z An-em...

    3. młody Grzyb

      Mają i to bardzo wiele, cała konstrukcję ....

  10. Maksymilian

    W tym zestawieniu brakuje porównania ceny, która będzie odpowiednio niższa.

    1. cynik

      Jak się przeliczy ilość egzemplarzy przez koszty produkcji+koszty opracowania to niekoniecznie. Chyba, że uda się eksport.

    2. Davien

      Tyle ze jest to maszyna innej nieco kategorii niz C-295 i C-27J, o znacznie gorszych parametrach i mniejszym 0 3 lub 5 ton udżwigu. CASA kosztuje 28mln, C-27 32mln wiec ile musiałby kosztować Ił-112V by byc konkurencyjny: 8-10mln?

    3. biały

      no tu jest jeszcze jedno ważne pytanie , na jakich lotniskach mogą lądować te samoloty , jeśli ten rosyjski może lądować na dużo krótszym pasie i na pasach ziemnych przy kasie z 15 milionów to byłaby ciekawa maszyna , tylko ten zasięg ciut jednak mały aby ludzi wozić do powiedzmy teraz nasi do Libanu jadą a tam lotnisko przy bazie nie wiadomo jakie będzie

  11. RW

    Sankcje stanowią olbrzymi impuls dla Rosji do tworzenia i rozwijania własnych konstrukcji zamiast kupowania z zagranicy. A technologie mają, albo je opracowują. W ostatnim okresie coraz takich ciekawych nowości się pojawia.

    1. obserwator

      Ale o co chodzi? ten program leci z przerwami od 2003, więc nie sankcje go spowodowały.

    2. cynik

      Nowość opracowywana od 2003r.? Sankcje wymuszają odgrzebywanie i kolejne modernizacje radzieckich projektów. Odcięły możliwość prawdziwej modernizacji dzięki pozyskiwaniu technologii zachodnich. Np. przy okazji kontraktu na Mistrale rosyjska flota planowała pozyskać od Francji różne systemy łącznie z artylerią okrętową średniego kalibru. A tak pozostały oficjalne zachwyty nad własnymi technologiami, które chciało się wymienić na lepsze...

    3. Tak tylko

      Zakup Mistrali był projektem czysto politycznym. Wsparciem Hollanda przed wyborami. Rosjanie sprzedali Egiptowi Smiglowce pokładowe. Straty poniosła tylko Francja. Stracili zaufanie, po wycofaniu sie z umowy

  12. janek

    Prawie ( podobieństwo ) jak w Polskim wojsku - CASA ...Tyle że nowy produkt z tej biednej ziemii Rosji !

    1. Tom

      Parametry liche w porównaniu chyba że że dwa razy tańszy:)

  13. Buba z Polski

    Tempo projektu powala.

  14. bender

    Brawo! W Rosji 22 lata po oblataniu CASA C-295 oblatano samolot nowy, ale za to znacznie gorszy.

Reklama