Reklama

Pierwszy lot transportowego Ił-112W

3 kwietnia 2019, 13:25
yourfile (1)
Ił-112W. Fot. UAC

Rzecznik biura konstrukcyjnego Iljuszyna poinformował o pierwszym locie samolotu Ił-112W, maszyna wystartowała z lotniska fabrycznego w Woroneżu.

Ił-112W to lekki samolot transportowy, zaprojektowany jako następca skonstruowanego w końcówce lat 60. XX wieku An-26. Decyzję o skonstruowaniu w biurze Iljuszyna maszyny tej klasy dla potrzeb sił zbrojnych Rosji podjęto w 2003 roku, zgodnie z harmonogramem pierwszy lot miał odbyć się w 2010 r. Pierwotnie planowano zamówienie 70 egzemplarzy. Prace nad programem postępowały jednak niezwykle powoli, do tego lawinowo rosły jego koszty - w wyniku tego w maju 2011 r. poinformowano o anulowaniu programu na rzecz zakupu samolotu An-140T. 

image
Ił-112W. Fot. UAC

Program przywrócono na przełomie lat 2012 i 2013. Wówczas poinformowano też o przygotowaniu na jego potrzeby nowego silnika, miał on powstać w biurze konstrukcyjnym Klimowa. W listopadzie 2015 r., media otrzymały informację, że oblot planowany jest na 2017 rok. Ostatecznie, pierwsza publiczna prezentacja prototypu odbyła się 27 listopada 2018 roku.

image
Ił-112W. Fot. UAC

Samolot jest napędzany dwoma turbośmigłowymi silnikami Klimowa TW7-117ST o mocy 3500 KM każdy z sześciołopatowymi śmigłami. Maksymalna masa przenoszonego ładunku wynosi 5 ton (lub 44 żołnierzy). Potencjalni rywale w tym sektorze, a więc CASA C295 i Alenia Aermacchi C-27J Spartan, mają większe możliwości w tym zakresie (9 ton dla C295 i 11 dla C-27J). Rosyjska konstrukcja ma zasięg 2400 km z ładunkiem o masie 3,5 tony i 900 km w pełni załadowana. Zasięg C-295M kształtuje się na poziomie 4600 km z 3 tonami ładunku, 3700 km z ładunkiem o masie 6 ton i 1300 km z pełnym wykorzystaniem przestrzeni ładunkowej. Dla C-27J wartości te wynoszą 4130 km z 6 tonami i 1759 km z maksymalnym obciążeniem. Prędkość przelotowa Iła-112W to ok. 450 km/h (C-295M - 480 km/h, C-27J - 583 km/h), a pułap - 7600 m (C-295M - 9100 m, C-27J - 9144 km/h),

Załoga Iła-112W to tylko z dwóch pilotów - nowoczesna awionika pozwoliła wyeliminować stanowisko technika pokładowego obsługi ładunku (tzw. loadmastera). Maszyna dysponuje systemem ochrony przed trafieniem pociskami ziemia-powietrze identycznym z tym, jaki wykorzystywany jest przez śmigłowce Mi-28 i Ka-52. 

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 44
Reklama
bryxx
czwartek, 4 kwietnia 2019, 16:13

Niezależność i jeszce raz niezależność. Lepszy gorszy ale własny niż cudeńko ale uzależniające od obcych dostaw. Prosta ale dobra zasada. Kasa cały czas zasila własny kraj, Nie ma z czego sie śmiać, należy brać przykład. Ups zapomniałem że my nie mamy już jak.Pozostaje nam tylko pusty śmiech z samych siebie.

bender
czwartek, 4 kwietnia 2019, 21:07

Korea Północna z doktryną dżucze jest fantastycznym przykładem na to jak bardzo się mylisz. W czasach globalnej gospodarki samowystarczalność jest mitem i prostym przepisem na zacofanie.

GB
czwartek, 4 kwietnia 2019, 19:57

W tym akurat przypadku to obecnie nawet rosyjskie ministerstwo obrony go nie chce...

Rafal
czwartek, 4 kwietnia 2019, 14:42

A po co porownanie do C295 i Spartana? przeciez Il powstal na zamowienie rosyjskie a nie jako konkurencja dla Casy i Spartana.

GB
czwartek, 4 kwietnia 2019, 19:56

Casa i Spartan odniosły sukces eksportowy. A Rosja także bardzo chętnie by wyeksportowala nawet ten samolot transportowy, skoro nawet Su-57 chce eksportować. Problem w tym że oba na dziś nie spełniają taktyczno-technicznych wymagań rosyjskiego MO, więc ich szanse eksportowe są slabiutkie...

Davien
czwartek, 4 kwietnia 2019, 19:34

Po pierwsze jeżeli będą go chcieli eksportować, a na pewno będą będzie własnie rywalizować z CASĄ i C-27J Na rynku cywilnym może miec jakies szanse bo tu jego rywalem będzie CN-235 o podobnych charakterystykach ale starszy.

GB
czwartek, 4 kwietnia 2019, 14:28

Wedle Interfax (powołujący się na źródła w rosyjskim ministerstwie obrony) obecnie samolot nie spełnia wymagań technicznych wojska. W związku z tym w ciągu 8-10 miesięcy ma zostać zmodyfikowany aby je spełniał, co raczej jest marzeniem, gdyż udźwig powinien wzrosnąć o 3 tony. Nie wiem jak Rosjanie to zrobią w tak krótkim czasie. Trzeba by albo odchudzić samolot, albo dać mu nowe mocniejsze silniki. To raczej mało realne, zwłaszcza w tak krótkim terminie.

Gustlik z pancernych
czwartek, 4 kwietnia 2019, 11:57

W NATO i okolicach produkuje się cały sprzęt wojskowy używany w tej organizacji - a to 29 krajów ??? A w tej biednej Rosji buduje się takie lub podobne lub lepszy sprzęt wojskowy odpowiadający jaki panuje w NATO ! Czy coś pomyliłem ? Gdzie logika - 1 do 28 ....Gdzieś to słyszałem ale zapomniałem ?

cynik
czwartek, 4 kwietnia 2019, 15:48

Dlatego kraje NATO wydają na obronność 0d 1% do 3,8% PKB a Rosja ok 30% PKB [dane szacunkowe]. A przy okazji jaki sprzęt produkują "lepszy" od tego w NATO?

młody podgrzybek
sobota, 6 kwietnia 2019, 17:09

Rakiety S-666 i Supermarmata.

Davien
czwartek, 4 kwietnia 2019, 15:40

Gustlik, jaki porównywalny lub lepszy sprzęt?? Ił-112V jest gorszy od lekkich transportowców NATO praktycznie pod każdym wzgledem. Podobnie z resztą, jedynie w OPL sa porównywalni, a w pociskach przeciwokrętowych nieco lepsi od NATO.

Palmel
czwartek, 4 kwietnia 2019, 11:42

I tak oto Ukraina traci rynki zbytu i miejsca pracy dla Antonowa , Motor Sicz i innych producentów podzespołów do swoich samolotów

Davien
czwartek, 4 kwietnia 2019, 15:41

Panie Palmel,dawno juz Rosje olali, teraz mają rynki zbytu na Bliskim Wschodzie albo w Chinach:)

sża
czwartek, 4 kwietnia 2019, 09:17

C-27 ze swoimi osiągami jest bezkonkurencyjny. Do dziś się zastanawiam, dlaczego wybraliśmy dużo słabszą CASA-ę?

Davien
czwartek, 4 kwietnia 2019, 15:43

Powód był dokładnie jeden: kiedy był przetarg C-27 nie miał jeszcze certyfikatów, z tego samego powodu poleciał AW-149 w przetargu na śmigłowce wielozadaniowe.

Kutyszcze 1660
czwartek, 4 kwietnia 2019, 00:57

Olo tylko my nie udajemy super potęgi,która produkuje same nie mające analogów sprzęty. Cała ta narracja o rzekomej przewadze technologicznej r SS i jest tak śmieszna jak r SS ka gospodarka. My natomiast mamy tempo wzrostu gospodarki o jakim oni mogą tylko śnić.

PL
czwartek, 4 kwietnia 2019, 13:25

A oni mają takie uzbrojenie którego my nigdy na oczy nie zobaczymy :)

Mohylew 1581
piątek, 5 kwietnia 2019, 01:03

A z tego uzbrojenia da się zjeść wybudować drogi. Podnieść płace emerytury,standard żyćia. Nie i jeszcze raz nie. Więc beka na całego z pewnego państwa na wschodzie gdzie ludzie są biedniejsi niż byli 5 lat temu. Te państwo to r SS a.

Olo
środa, 3 kwietnia 2019, 20:22

A mi dalej składamy sowieckego An-28 i pewnie będziemy bulić nie małe pieniądze na coś poważniejszego więc darujcie sobie uszczypliwości

Davien
czwartek, 4 kwietnia 2019, 00:30

Olo, Bryza czy M-28 Skytruck maja juz tyle wspólnego z An-em...

młody Grzyb
czwartek, 4 kwietnia 2019, 13:12

Mają i to bardzo wiele, cała konstrukcję ....

Davien
czwartek, 4 kwietnia 2019, 15:45

Akurat wspolna pozstaje jedynie jako tako wygląd samolotu, całą reszte przerobiono, nawet zwiększono wymiary, to tak jakbys porównywał Jak-130D do Jak-130, niby podobne ale to inne maszyny:)

obserwator
środa, 3 kwietnia 2019, 22:42

Ale o co chodzi? to oblot prototypu. Jak to wejdzie na uzbrojenie Rosji to będziemy mieć już coś nowszego niż Bryzy (które skądinąd wcale nie są złe, po zmodernizowaniu w Polsce).

Buba z Polski
środa, 3 kwietnia 2019, 19:44

Tempo projektu powala.

RW
środa, 3 kwietnia 2019, 19:18

Sankcje stanowią olbrzymi impuls dla Rosji do tworzenia i rozwijania własnych konstrukcji zamiast kupowania z zagranicy. A technologie mają, albo je opracowują. W ostatnim okresie coraz takich ciekawych nowości się pojawia.

cynik
środa, 3 kwietnia 2019, 23:46

Nowość opracowywana od 2003r.? Sankcje wymuszają odgrzebywanie i kolejne modernizacje radzieckich projektów. Odcięły możliwość prawdziwej modernizacji dzięki pozyskiwaniu technologii zachodnich. Np. przy okazji kontraktu na Mistrale rosyjska flota planowała pozyskać od Francji różne systemy łącznie z artylerią okrętową średniego kalibru. A tak pozostały oficjalne zachwyty nad własnymi technologiami, które chciało się wymienić na lepsze...

Tak tylko
czwartek, 4 kwietnia 2019, 09:33

Zakup Mistrali był projektem czysto politycznym. Wsparciem Hollanda przed wyborami. Rosjanie sprzedali Egiptowi Smiglowce pokładowe. Straty poniosła tylko Francja. Stracili zaufanie, po wycofaniu sie z umowy

cynik
czwartek, 4 kwietnia 2019, 15:55

Nie. Zakup Mistrali był konsekwencją doświadczeń z wojny w Gruzji, która unaoczniła rosyjskiemu dowództwu mizerię w zakresie możliwości desantowych i logistycznych na morzu. Przy okazji dobrych relacji z Francją [która też formalnie wynegocjowała zawieszenie broni w tamtej wojnie] rosyjscy marynarze liczyli na pozyskanie jeszcze wielu innych nowoczesnych systemów. A Rosja może i sprzedała śmigłowce, ale dalej nie ma żadnych okrętów tej klasy a i perspektywy ich pozyskania lub budowy, mimo szumnych zapowiedzi, są w zasadzie zerowe.

Davien
czwartek, 4 kwietnia 2019, 15:47

Pnaie tak tylko czyje zaufanie niby stracili?? Rosji? to niech tracą:)) Rosja sprzedała swoje Ka-52K Egiptowi bo te maszyny powstały pod Mistrale, wiec co mieli biedacy z nimi zrobić:) Straciła tylko Rosja zyskał Egipt, Francja wyszła na zero:)

obserwator
środa, 3 kwietnia 2019, 22:43

Ale o co chodzi? ten program leci z przerwami od 2003, więc nie sankcje go spowodowały.

Michnik
środa, 3 kwietnia 2019, 17:30

Wiem, że wygląd nie świadczy o jakości jak i walorach bojowych itp. sprzętu, ale te ruskie nowinki wyglądają jak z lat 60/70-tych. Chyba, że w środku awionika, elektronika złotem i platyną kryta.

pytajnik
środa, 3 kwietnia 2019, 22:31

To pokaż mi zachodni samolot tej wielkości, który ma system samoobrony przed rakietami IR polegający na oślepianiu ich laserami, jak tak krytykujesz rosyjską awionikę?

Davien
czwartek, 4 kwietnia 2019, 10:29

Panie pytajnik a od kiedy to system samoobrony to awionika?? President-S jest skuteczny wyłacznie na MANPADS i ma tyle wspólnego z mozliwościami transportowymi Iła ... A te sa po prostu słabe, miał zastapić An-26 a ma podobne mozliwości transportowe, do tego z pełnym ładunkiem mniejszy zasięg.

Rafal
czwartek, 4 kwietnia 2019, 15:14

No popatrz Davien a rosjanie twierdza, ze President-S dziala na wszystko co jest optycznie i radiowo naprowadzane.

bender
środa, 3 kwietnia 2019, 16:50

Brawo! W Rosji 22 lata po oblataniu CASA C-295 oblatano samolot nowy, ale za to znacznie gorszy.

janek
środa, 3 kwietnia 2019, 16:47

Prawie ( podobieństwo ) jak w Polskim wojsku - CASA ...Tyle że nowy produkt z tej biednej ziemii Rosji !

Tom
środa, 3 kwietnia 2019, 20:13

Parametry liche w porównaniu chyba że że dwa razy tańszy:)

Maksymilian
środa, 3 kwietnia 2019, 15:48

W tym zestawieniu brakuje porównania ceny, która będzie odpowiednio niższa.

Davien
czwartek, 4 kwietnia 2019, 00:37

Tyle ze jest to maszyna innej nieco kategorii niz C-295 i C-27J, o znacznie gorszych parametrach i mniejszym 0 3 lub 5 ton udżwigu. CASA kosztuje 28mln, C-27 32mln wiec ile musiałby kosztować Ił-112V by byc konkurencyjny: 8-10mln?

Maksymilian
czwartek, 4 kwietnia 2019, 20:01

9 mln

Davien
sobota, 6 kwietnia 2019, 04:18

Na razie panie maksymilian to nie wiadomo ile bedzie kosztował bo jest cały jeden prototyp.

biały
czwartek, 4 kwietnia 2019, 11:04

no tu jest jeszcze jedno ważne pytanie , na jakich lotniskach mogą lądować te samoloty , jeśli ten rosyjski może lądować na dużo krótszym pasie i na pasach ziemnych przy kasie z 15 milionów to byłaby ciekawa maszyna , tylko ten zasięg ciut jednak mały aby ludzi wozić do powiedzmy teraz nasi do Libanu jadą a tam lotnisko przy bazie nie wiadomo jakie będzie

Davien
czwartek, 4 kwietnia 2019, 15:50

C-27 to maszyna klasy STOL, CASY moga lądowac na polowych bez problemu wiec i tu Rosjanie za dobrze nie stoją. Akurat w transportowcach zwsze byli do tyłu w porównaniu do zachodu. Natomiast Ił za 15mln nie będzie zbyt dobra alternatywą, CASA jest co prawdadroższa ale ma tez znacznie większe mozliwości, o C-27J nawet nie mówiąc, no ale ten kosztuje 32mln

cynik
środa, 3 kwietnia 2019, 18:34

Jak się przeliczy ilość egzemplarzy przez koszty produkcji+koszty opracowania to niekoniecznie. Chyba, że uda się eksport.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama