Reklama

Pierwszy eksportowy klient na transportowiec Embraera

13 lipca 2019, 14:10
Zrzut ekranu 2019-07-13 o 12.27.22
Seryjny KC-390. Fot. Fuerza Aera Brasiliera

Władze Portugalii zdecydowały się na zakup pięciu samolotów transportowych Embraer KC-390. Maszyny te mają wejść do służby w połowie przyszłej dekady, zastąpią C-130H.

To pierwszy sukces eksportowy tej konstrukcji. Wcześniej KC-390 zakupił kraj macierzysty Embraera – Brazylia – która zaordynowała aż 28 egzemplarzy. Pięć kolejnych  samolotów zamówionych przez Portugalię to dobry prognostyk na przyszłość dla tej nowej konstrukcji, która jeszcze w ubiegłym miesiącu była prezentowana na Paris Air Show. Lizbona zamówiła je za równowartość 827 mln EUR (932 mln USD) wraz z pakietem logistycznym, szkoleniowym i symulatorem lotu. Pierwszy KC-390 wejdzie do służby w Brazylii jeszcze w tym roku. Pierwszy samolot portugalski z kolei – w lutym roku 2023. Kolejne będą tam dostarczane co roku, aż do 2027. Samoloty zastąpią w linii C-130H/H-30, których Portugalia eksploatuje obecnie cztery egzemplarze. Oprócz nich na stanie jej lotnictwa transportowego jest siedem C295 (plus pięć maszyn patrolowych morskich na tej samej platformie).

image
KC-390 na Paris Air Show 2019. Fot. Maciej Szopa
image
KC-390 na Paris Air Show 2019. Fot. Maciej Szopa
image
KC-390 na Paris Air Show 2019. Fot. Maciej Szopa

Wygląda na to, że KC-390 po latach prowadzenia programu zaczyna zdobywać klientów i z optymizmem można patrzeć w przyszłość tego programu. Szczególnie, że jest to samolot zdolny do przenoszenia większego ładunku użytecznego niż popularne w świecie zachodnim Herculesy, a w dodatku dysponują większą od nich prędkością.

„To samolot z dwoma silnikami, ale z możliwościami które są charakterystyczne dla maszyn czterosilnikowych” – komentował zakup minister obrony Portugalii Joao Gomes Cravinho. „Portugalski KC-390 spełni nowe wymagania co do interoperacyjności, w zakresie bezpiecznej nawigacji, transmisji danych i głosowej. Pozwoli to na udział Portugalii w połączonych operacjach sojuszy międzynarodowych, w których jest Portugalia – dodał. Trudno o lepszy prognostyk biorąc pod uwagę, że państwo to należy do NATO.

Wśród innych państw zainteresowanych zakupem KC-390 wymienia się: Czechy, Argentynę, Chile i Kolumbię. Państwa te, podobnie jak Portugalia, choć nie w aż tak dużym stopniu, są włączone w program KC-390. W marketing samolotu włączył się także Boeing, czyli konkurent produkującego C-130 Hercules koncernu Lockheed Martin.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 9
Reklama
MiP
poniedziałek, 15 lipca 2019, 18:30

Po co te różne pisania że do byłby dobry samolot dla nas skoro w nieudolnym MON już wymyślili że nasze stare Herkulesy zastąpią trochę mnie stare Herkulesy :)

Taka prawda
poniedziałek, 15 lipca 2019, 15:00

ale my za 5 Herkulesów zapłaciliśmy 900 MLn PLN a nie USD. Tj tylko za logistykę samoloty były gratis - stare ale po generalce z upgradem. Należyssię trzymac Herkulesó bo mocarstwem kolonialnym nigdy nie bylismy i zamiaru byc nie mamy Prekośc nie ma znaczenia dla transpostowca w naszym przypadku. Awionika i owszem + systemy antyrakietowe mamy inne potrzeby niz zastepowanie misyjnych herkulesów.

KAR
poniedziałek, 15 lipca 2019, 14:24

W Brazylii w latach sześćdziesiątych postawiono na rozwój kierunków technicznych i są efekty, pomimo głupich skojarzeń, że to kraj slumsów... Kultura techniczna na dużo wyższym poziomie niż u nas.

Navigator
niedziela, 14 lipca 2019, 15:38

Bardz porządna awionika.Silniki no wiec ciąg i nośność nieznaczne slabsza.Dla MNIE BOMBA.Portugalia testuje procedury NATO a wiec parametry ladunkow i mamy już odpowiedz na naszą flotę Herkulesa

Zawisza_Zielony
sobota, 13 lipca 2019, 23:56

Drugim powinno być WP aby zastąpić archaiczne bieda-herkulesy

Majk
sobota, 13 lipca 2019, 22:16

Mam nadzieję że i Polska zastąpi nasze Herkulesy takimi maszynami.

dropik
poniedziałek, 15 lipca 2019, 13:08

nasze stare herkulesy zostaną zastąpione przez kolejne mniej stare Herkulesy. Wszak Blaszczak i Duda już o tym mówili

Czy Antonow ruszy z odsieczą? Kto to wie?!!?
sobota, 13 lipca 2019, 20:47

A co na to Antonow ze swoją sto siedemdziesiątką ósemką?

Irek
poniedziałek, 15 lipca 2019, 12:43

Antonow bierze podobno 18 ton ładunku a brazylijski podobno przy ładunku skupionym 25 ton

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama