Reklama

Siły zbrojne

Pierwszy "amerykański" samolot Super Tucano zaprezentowany

fot. Sierra Nevada Corporation
fot. Sierra Nevada Corporation

W zakładach Sierra Nevada Corporation w Jacksonville zaprezentowano pierwszy zbudowany w Stanach Zjednoczonych lekki samolot wsparcia A-29 Super Tucano.

Zademonstrowany uroczyście samolot A-29 Super Tucano został wyprodukowany przez konsorcjum złożone z firm: Sierra Nevada Corporation i Embraer Defense & Security w ramach programu budowy lekkich, powietrznych sił wsparcia LAS (Light Air Support Program) amerykańskiego lotnictwa wojskowego.

Pomimo, że Super Tucano może być wykorzystywany do zadań szkoleniowych, jego podstawową misją jest wsparcie z powietrza działań wojsk lądowych i walka z przeciwnikiem nie posiadającym wyrafinowanych systemów przeciwlotniczych (oddziały partyzanckie, bojówki, terroryści, kartele narkotykowe, itp.).

Prezentowany samolot jest jednym z dwudziestu, jakie mają zostać dostarczone w ramach kontraktu podpisanego 27 lutego 2013 r. do amerykańskich sił powietrznych. Specjalnie w tym celu firma Embraer otworzyła w marcu 2013 r. w Jacksonville na Florydzie wielką halę produkcyjną o powierzchni 40000 m2 i zatrudniła 72 pracowników. Jak się jednak podkreśla program LAS zapewnia ponad 1400 miejsc pracy w ponad 100 firmach w Stanach Zjednoczonych.

Jak dotąd wyprodukowano na świecie ponad 170 samolotów Super Tucano, które są wykorzystywane głównie w Azji, Afryce i Ameryce Łacińskiej. Głównym zadaniem „amerykańskich” samolotów A-29 będzie wsparcie działań sił koalicyjnych w trakcie reorganizacji sił NATO w Afganistanie. Jak się bowiem okazało pomimo, że mamy tu do czynienia z jednosilnikowa maszyną turbośmigłową, doskonale się ona sprawdza w czasie walk, jakie są toczone przeciwko talibom.

Reklama

Komentarze (2)

  1. Bionek

    Wow, powrót technologi z II Wojny Światowej... Ach ten Świat brnie do przodu :)

    1. Snooker

      W czasie drugiej wojny napęd turbośmigłowy nie był dostępny.

  2. As

    Taki pokraczny Orlik...

    1. Tyberios

      Właściwie to na odwrót, PZL-130 jest taką ubogą wersją EMB 312 którego bardziej zaawansowaną wersją jest 314.

Reklama