- Wiadomości
Pierwsze próby morskie holownika Bolko [FOTO]
29 sierpnia na wodach Zatoki Gdańskiej odbyły się pierwsze próby morskie holownika Bolko (H-11), pierwszej z sześciu jednostek typu B860 przeznaczonych dla Marynarki Wojennej RP. Podczas kilkugodzinnego wyjścia poza główki portowe sprawdzono najprawdopodobniej właściwości manewrowe holownika oraz zachowanie się mechanizmów w warunkach morskich.

Wcześniej realizowane były próby stoczniowe tego holownika, które obejmowały testy wszystkich mechanizmów na uwięzi, jak również kontrolę ich zachowania w czasie ruchy. Próby realizowane były na akwenie macierzystej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. Przeprowadzono również próby uciągu urządzeń holowniczych, te z kolei odbyły się w basenach Gdańskiej Stoczni Remontowej.

W myśl kontraktu Bolko miał zakończyć próby morskie już na początku roku, jednak zmiany w projekcie holowników, dokonane w ostatnim czasie, wymogły zmianę tego harmonogramu. Wprowadzane już po wodowaniu modyfikacje konstrukcji jednostki, z których niektóre widoczne są gołym okiem, spowodują opóźnienie terminu przekazania gotowej jednostki odbiorcy.

Budowa sześciu holowników typu B860 realizowana jest na podstawie kontraktu o wartości 283,5 mln zł jaki został podpisany 19 czerwca 2017 r. między stocznią Remontowa Shipbuilding a Inspektoratem Uzbrojenia. Budowę prototypowego Bolko przeznaczonego dla 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu rozpoczęto 16 listopada 2017 r., jego stępkę położono 23 stycznia 2018 r. zaś zwodowano 8 października 2018 r.

Pozostałe jednostki będą nosiły następujące nazwy: B 860/2 - Gniewko (H-1), B 860/3 - Mieszko (H-2), B 860/4 - Semko (H-12), B 860/5 - Leszko (H-3), B 860/6 - Przemko (H-13). Dwie pierwsze już zwodowano, trwają na nich prace wyposażeniowe. Holowniki typu B860 będą służyć po trzy w 3. Flotylli Okrętów w Gdyni i 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu.

Holowniki tego typu przeznaczone będą do zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych. Będą mogły one być eksploatowane w trudnych warunkach hydrologicznych. Ich kadłuby otrzymały wzmocnienia lodowe (klasa L1), co ma pozwolić na ich normalną eksploatację na Bałtyku o każdej porze roku.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS