Reklama

Pierwsze loty nowej wersji Black Hawka

23 lutego 2017, 10:17
Black Hawk
Fot. Sgt. Steven Galimore / 82nd Combat Aviation Brigade

Na IDEX 2017 koncern Northrop Grumman poinformował o wykonaniu pierwszych lotów przez nową wersję znanego śmigłowca Black Hawk oznaczoną jako UH-60V Victor. Nowy model odznacza się innowacyjnymi rozwiązaniami awioniki w kokpicie maszyny.

UH-60 Victor powstał w wyniku zapotrzebowania US Army (kontrakt podpisano w 2014 roku) związanego z modernizacją kokpitu używanej wersji L. Zmiany dotyczą przede wszystkim wymiany analogowych instrumentów i wskaźników na zintegrowane cyfrowe, o otwartej architekturze.

Według przedstawicieli Northrop Grumman, wygranie tego kontraktu otwiera przed koncernem nowe możliwości związane nie tylko z modernizacją floty śmigłowców UH-60 eksploatowanych przez US Army, ale również potencjalnymi zamówieniami od szerokiego grona użytkowników potężnej rodziny tych maszyn na całym świecie. Potencjalnie mówi się o eksploatacji zmodernizowanych maszyn aż poza 2030 rok.

Czytaj także: Prezes PZL Mielec: Przedłożymy MON ofertę śmigłowców Black Hawk

Trzy modernizowane i zarazem prototypowe śmigłowce przez dwa lata były badane w Prototype Integration Facility (PIF) w Redstone Arsenal, w stanie Alabama.

Według planu zakładana jest modernizacja 760 śmigłowców modelu L do wariantu modelu V, który daje porównywalne możliwości pod względem zintegrowanej awioniki do modelu M, czyli najnowszego wariantu Black Hawka. Docelowo US Army ma posiadać 1375 maszyn UH-60M oraz 760 UH-60V.

Pierwszy lot UH-60V miał miejsce 20 stycznia 2017 roku, co jest dużym osiągnięciem w porównaniu do podobnych procesów modernizacji i świadczy o wysokim przygotowaniu i wiedzy kadry inżynieryjnej oraz szybkim dostosowaniu proponowanych elementów i ich integracji w kadłubie maszyny.

Obecnie prowadzone będą specjalne testy zmodernizowanych maszyn w US Army Aviation and Missile Research and Development Center (AMRDEC) gdzie sprawdza się trzy przygotowane pakiety pod modernizację maszyn prototypowych. Testy operacyjne mają potrwać do 2019 roku.

Czytaj także: Niemiecka ofensywa na IDEX. "Leopard 2PL, artyleria, obrona powietrzna i cybernetyczna"

Northrop Grumman wykorzystała w tym procesie gotowe rozwiązania np. komputer misji przeznaczony dla AH-1Z. Sam nowy moduł awioniki/komputera misji oznaczono jako FlightPro Gen III i będzie on również oferowany potencjalnym klientom.

Nowe rozwiązania pozwalają nie tylko na zwiększenie możliwości śmigłowca, ale również ułatwiają jego pilotowanie, zwieszają  świadomość sytuacyjna załogi oraz wpinają maszynę w system wymiany danych z innymi systemami uzbrojenia. Poza tym w nowej konfiguracji zmniejszą się koszty eksploatacji. Samo rozwiązanie dzięki modułowej i otwartej architekturze może być z łatwością dostosowane do innych modeli śmigłowców lub maszyn latających (Future Airborne Capability Environment – FACE).

Defence24
Defence24
KomentarzeLiczba komentarzy: 13
muzungu
czwartek, 23 lutego 2017, 17:19

Nie, takich polska armia nie dostanie. Nie dostanie też starszej wersji. Dostanie wersją dla krajów III świata, której nie używają chyba żadne siły zbrojne. Bo w Turcji czy innych to są śmigłowce policyjne i innych służb, ale nie armii.

Pawel
czwartek, 23 lutego 2017, 11:53

A my kiedy dostaniemy te 8 szt???? ;)

Dzidek
czwartek, 23 lutego 2017, 11:38

A jak w porównaniu do UH-60M lub UH-60V prezentuje się nasz "polski" S-70i...? Wstyd odpisywać...

Skoczek
czwartek, 23 lutego 2017, 16:57

Faktem jest, że w razie wyboru Black Hawk'a przyszłe koszty pakietów modernizacyjnych powinny być niższe, niż np Caracal'a, ze względu na dużo większą masowość ich zastosowań.

X
czwartek, 23 lutego 2017, 11:33

A nam chcieli wcisnąć jakiś stary szmelc z awioniką z lat 80.

marek!
czwartek, 23 lutego 2017, 12:52

nie Martw sie !!! nawet wersja A jest w pozio (wiem, bo latalem)........Victor ma zamienic UH60L i to jego beda modernizowac. Mike zas oferowany Polsce to tez w sumie nowka (oblot byl 2005), reszte Sam poszukaj albo czytaj moje posty na ten temat....

zolw
czwartek, 23 lutego 2017, 11:14

literowka zwieszają świadomość sytuacyjna załogi

BH
czwartek, 23 lutego 2017, 10:52

To Amerykanie po modernizacji swoich BH mają je użytkować poza 2030 rok, a my bez modernizacji poza który rok...? Co to jest te 13-20 lat?

marceli
czwartek, 23 lutego 2017, 12:13

mowa jest o modernizacji używanych, my kupujemy nowe, prawda ?

pszemeq
czwartek, 23 lutego 2017, 16:07

Hm ... własciwie jestem laikiem ( nie latałem nim) jednak wersja S70i to chyba jednak nie jest to samo co UH-60 o wersji L nie mówiąc. Przecież właśnie w takich konstrukcjach liczy się wyposażenie, awionika, silniki - a te mówiąc delikatnie - są dość odmienne. Nawet jeśli na potrzeby naszej armii S-70i będą nazwane UH60 PL Ważka czy podobnie to nie zmieni to faktu, że to jednak będzie modernizacja wersji w najlepszym razie przeznaczonej dla sił paramilitarnych

felix
czwartek, 23 lutego 2017, 21:40

podobno mamy wznowić produkcję Mi-2

Maho
czwartek, 23 lutego 2017, 20:45

Jest gdzieś OBIEKTYWNY opis S70i z mielca? Są albo opinie internetowych ekspertów niczym nie poparte albo wypowiedzi ludzi z mielca którzy oczywiście zachwalają i omijają niewygodne tematy. Faktem jest, że S70i ma minimalnie gorsze charakterystyki lotu(strona sikorskiego) ale o reszcie wyposażenie/awioniki nie ma mowy.

Bosman
piątek, 24 lutego 2017, 04:58

Chyba LM a nie NG.

Reklama
Reklama
Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama