Pierwsze haubice K9 Thunder dotarły do Finlandii

11 lutego 2018, 16:52
K9Moukari
Fot. defmin.fi
Defence24
Defence24

Fińskie ministerstwo obrony poinformowało o przyjęciu w dniu 8 lutego pierwszych 155 mm haubic samobieżnych K9 Thunder. Zakupione haubice zastąpią w armii fińskiej radzieckie systemy artyleryjskie kalibru 122 i 152 mm.

Finlandia zamówiła na początku 2017 r. 48 haubic samobieżnych K9 Thunder pozostających wcześniej na wyposażeniu armii Korei Południowej, umowa zawierała również opcję na dostarczenie nieujawnionej liczby dodatkowych systemów tego typu. Haubice dostarczone do Finlandii przejdą gruntowny remont i zostaną wyposażone w fińskie elementy wyposażenia, w tym system zarządzania walką, systemy nawigacji, komunikacji wewnątrznej i zewnętrznej i w środki maskujące.

Haubice K9 wyposażone są w lufę o długości 52 kalibrów i używają standardowego natowskiego kalibru 155 mm. Z tego powodu broń ta jest kompatybilna zarówno ze starszą amunicją tego kalibru (np. dla szeroko używanych na świcie haubic rodziny M109), jak również z nowoczesną amunicją korzystającą ze standardowej balistyki dział 155mm/52 kalibry, przykładowo amunicją dalekiego zasięgu Volcano o donośności do 70 km.

Zmodyfikowane podwozie K9, produkowane na licencji w HSW, wykorzystywane jest w haubicach Krab.

undefined
Fot. defmin.fi

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 59
Reklama
everdfvdfv
piątek, 2 marca 2018, 16:47

Krab jest internacjonalny- podwozie koreańskie, wieża brytyjska, wyposażenie polskie, i nikt nie kupuje

Drzewica
poniedziałek, 12 lutego 2018, 23:45

Napiszcie czym różnią się systemy artyleryjskie koreańskich haubic od ich odpowiedników polskiego KRAB-a?

Laik
poniedziałek, 12 lutego 2018, 16:03

Czy polskie ,,Kraby\"zdążą zniszczyć iskandery kaliningradzkie zanimje je odpalą?

dropik
wtorek, 13 lutego 2018, 09:05

nie. bo: 1) mają za mały zasięg 2) musielibysmy pierwsi zaatakować

zły
środa, 14 lutego 2018, 09:28

3) przede wszystkim trzeba by jeszcze znać położenie Iskanderów

bubu
poniedziałek, 12 lutego 2018, 05:57

przynajmniej harmonijka na lufie im nie zwisa

Harry 2
poniedziałek, 12 lutego 2018, 01:35

KRABa nikt nie kupi oprócz naszej armii. Zakładamy się?

wuwuzela
poniedziałek, 12 lutego 2018, 13:42

Oczywiście. Żadne państwo zachodnie nie jest frontowe, więc dominują zakupy systemów mobilnych, \"strzelających ciężarówek\". Większe kraje mają zaś wciąż potężne zapasy M109 które można rozmaitym kosztem i zakresem modernizować. A tzw. wspólna balistyka (JBMOU) to proeksportowy strawman, bzdura - ani amerykanie, ani brytole się nią nie przejmują i w najlepsze kupują systemy z nią niezgodne, jak płytkie moderki M109 czy M777 (45 kalibrów, nie 52). Brytyjczycy poszli tak daleko, że BAe europejską linię AS90 posłało na żyletki po zakończeniu przezbrajania (moderka) dział dla UK MoD. Zachowali tylko linię obróbki luf w USA. Wszyscy pozostali którzy mają realne pieniądze, jak np indie czy przedtem Turcja, będą dążyli do licencji i co najmniej częściowej produkcji u siebie. Ale wbrew pozorom HSW będzie dobrze zarabiać, nawet jeśli nikt nie kupi całych Krabów. Powód jest banalny - w całej EU są tylko trzy centra obróbcze pozwalające na obrabianie luf artyleryjskich o długości powyżej 8 metrów, a to oznacza, że KAŻDY kto chce zrobić działo 155/52 MUSI zamówić do niego lufę u właściciela jednego z tych trzech centrów. Pierwsze należy do francuskiego Nextera, drugie do niemieckiego Rheinmetalla, a trzecie ...właśnie do polskiej HSW. Oczywiście, takie obróbki nie są za darmo, to jest produkcja BARDZO marżowa (kilkadziesiąt procent czystego zarobku). HSW spuściło z tego dla MON kupującego cały duży produkt, ale z partnerami z francji i niemiec rozmawia na zupełnie innym poziomie niż wcześniej, odkąd może mniej lub bardziej agresywnie dobierać się im do ich ulubionego \"ciasteczka z wisienką\" którą jest obróbka luf do dział...

dropik
poniedziałek, 12 lutego 2018, 10:57

jakby był po 3mld € to kolejka chętnych by była jak ze Stalowej do Krakowa. Krab zapewne jest droższy od nowego K9 do którego mozna kupic fajny wóz amunicyjny który jest bardzo sprawny umożliwia osiągnięcie wysokiej realnej szybkostrzelności. No i najważniejsze krab nie jest dostępny bo HSW realizuje zamówienie WP i wolne będzie pewnie miała dopier za 3 lata

Zolnierz
niedziela, 11 lutego 2018, 23:23

Dwa razy taniej niz krab należało brać koreańskie wzamian kupić licencje na power pac i lufę oraz amunicję dywizjon kosztuje jakieś 600-700 baniek zł z logistyka szkoleniem nasz dywizjon to koszt 1,2 miliarda zł i do tego kombinacja jeza z kotem wóz amunicyjny pominę to milczeniem Jelcz z kontenerem dobry dla kryla kto dowodzi tym całym bajzlem 18 lat po służbie i nic się nie zmieniło wręcz przeciwnie upadek z roku na rok chociaż wojsko było wojskiem a nie babiniec

Boczek
poniedziałek, 12 lutego 2018, 15:38

\"48 haubic samobieżnych K9 Thunder pozostających wcześniej na wyposażeniu armii Korei Południowej,\"

wuwuzela
poniedziałek, 12 lutego 2018, 13:32

Wybacz, ale liczysz jak dziecko. Finowie kupili same działa, niczego nie zmieniają w systemie dowodzenia, a na ciężarówkach z amunicją zmieniają tylko rodzaj pojemników/palet. Koszt który podajesz dla krabów, obejmuje nie tylko 96 dział, ale także kilkadziesiąt gąsienicowych pojazdów dowodzenia, dziesiątki ciężarówek, mobilne warsztaty, a nawet pomoce szkoleniowe i same szkolenia - słowem, WSZYSTKO, tak, jakby w jednostkach były gołe ściany i niekumaci ludzie. Jeżeli to uwzględnisz, to wychodzi że kraby są efektywnie tańsze - tyle, że trzeba na nie czekać.

Połonka 1660
niedziela, 11 lutego 2018, 22:00

Na pewno lepszy niż mają bolszewicy.

seba
niedziela, 11 lutego 2018, 21:43

I 4 razy tańszy 155 mln $ za 44 Thundery A Polska zaplacila 1,3 mld$ za 96 Krabów

Niezależny
poniedziałek, 12 lutego 2018, 10:17

K9 dla Finlandii są używane, i to są same haubice które będą musiały być dodatkowo zmodernizowane .

pr rp
poniedziałek, 12 lutego 2018, 01:45

1,3 mld to nie tylko na same Kraby. Obczaj jak wygląda cały dywizjon Regina

BKS
niedziela, 11 lutego 2018, 20:13

Przy pomocy drukarek 3D bazujących na spawarkach FCAW/GMAW dałoby się wydrukować podwozia do Krabów bez konieczności zakupu K9. Studenci - o ile dobrze pamiętam - na Politechnice Białostockiej zbudowali taką innowacyjną drukarkę i wydrukowali sobie klucze, młotki i inne metalowe rzeczy.

-CB-
poniedziałek, 12 lutego 2018, 14:21

A dokumentację techniczną moglibyśmy sobie kupić w sklepie modelarskim wraz z jakimś modelem w skali 1:72 Ja bym zaczął jednak od \"wydrukowania\" młotka i puknięcia się w głowę...

Mietek
poniedziałek, 12 lutego 2018, 10:38

Stal pancerną???

Udo
niedziela, 11 lutego 2018, 20:06

Produkowane na licencji HSW ? Od kiedy !?

Pytanie
niedziela, 11 lutego 2018, 20:04

Zaraz to jak to oryginalna wieza strzela na 70 km a nasza nowocześniejsza na 40 km?

wuwuzela
poniedziałek, 12 lutego 2018, 13:46

KAŻDA zgodna z JBMOU 155/52 haubica strzela na 70 km amunicją Volcano. Tyle, że Volcano NIE JEST amunicją zgodną z JBMOU. Standardowa amunicja NATO zgodna z JBMOU, wystrzelona z haubicy 155/52 zgodnej z JBMOU ładunkami zgodnymi z JBMOU leci na 40km.

vvv
poniedziałek, 12 lutego 2018, 13:31

kraby moga strzelac kazda amunicja 155mm. nasz standard to wlasnie 155mm/L52 i jak damy Vulcano to strzelamy na 70km.

nip
poniedziałek, 12 lutego 2018, 11:22

Nasza nowoczesna wieża brytyjska to była nowoczesna jakieś kilkanaście lat temu :)

Nikt
poniedziałek, 12 lutego 2018, 09:33

Nie o wierzę a o amunicję tu chodzi

wojo
wtorek, 20 lutego 2018, 17:38

Nie wierzę.

LeśnyDziad
niedziela, 11 lutego 2018, 19:33

Nie mogliśmy kupić licencji na haubice K9 Thunder? Krabów nikt nie kupi, bo są gorsze.Ile kosztuje krab?

vvv
poniedziałek, 12 lutego 2018, 13:33

moglismy kupic licenjce na znacznie lepsze PZH2000 ale PGZ sie nie zgodzil bo on chcial zrobić podwozie kotre od kilkunastu lat nie potrafil zrobic. Niemcy nie zgodzili sie na sprzedaz samej wiezy wiec wycofali oferte. pzh2000 to obecnie najlepsza artyleria jaka nadal jest

takijeden
wtorek, 13 lutego 2018, 14:22

Walić PZH, mamy swoje Kraby które są świetne.

JSM
niedziela, 11 lutego 2018, 18:51

Ciekawe czy nasi przyswoili już technologię produkcji podwozia k9 czy jeszcze walczą? Słowacy nie narzekali na podwozie z Bumaru tylko zrobili kilka poprawek i mają tanim kosztem haubicę 155 mm DIANA.

sdf
poniedziałek, 12 lutego 2018, 00:18

\"Mają\"? Gdzie mają? Ile mają? My też \"mamy\" cud techniki PL-01 Concept na takiej samej zasadzie jak oni tę \"Dianę\". Dopóki nikt tego nie zamówi i nie wybuduje w ilości większej niż jedna sztuka na wystawę, to nic nie mają. Czesi liczą się z każdym groszem i tego nie kupią bo ich nie stać. My też nie kupimy, bo mamy własne. Śmiem wątpić czy Słowakom uda się znaleść kupca na Dianę.

KPaul
niedziela, 11 lutego 2018, 18:16

Ciekawe. Koreańska wieża jest wyraźnie mniejsza. Ciekawe na czym miejsce zaoszczędzili albo, z drugiej strony, czego nam nie udało się zoptymalizować? Wie ktoś może?

wuwuzela
poniedziałek, 12 lutego 2018, 14:00

Automat, oraz fakt że w azji działa budowane są dla załóg złożonych z miejscowych. Wśród azjatów, ktoś kto ma 180cm to już wielkolud, podczas gdy w europie jest raczej przeciętniakiem. AS90, i jego wersja rozwojowa czyli Krab, od początku powstawały z założeniem że automat jest niepotrzebny, bo na wojnie działo nie będzie prowadziło wielogodzinnych nawał z jednego miejsca, tylko będzie się bez przerwy poruszało, unikając ognia kontrbateryjnego. Stąd nacisk położono na MRSI oraz na wygodne środowisko pracy dla załogi (stąd wyższa, obszerniejsza wieża) a nie na automatyzację która jest niemal niezbędna jeśli chcesz dłuższy czas intensywnie strzelać.

alkaprim
wtorek, 13 lutego 2018, 11:16

wuwuzela-no fakt...jeśli działa budowane są dla załóg złożonych z miejscowych.....to Finowie zakupili te działa razem z miejscowymi załogami(tymi poniżej 180cm) w pakiecie-bo przecież żołnierze fińscy nie zmieszczą się w tak małych wieżach. No fakt...automat ładowania by tylko przeszkadzał w poruszaniu się działa i unikaniu ognia kontrbateryjnego i te wygodne środowisko pracy załogi-lepiej ładować samemu za pomocą siły mięśni-będzie szybciej i wygodniej.Normalnie jakbym czytał wybitnego stratega naszych czasów.Kupa śmiechu.

ork
wtorek, 13 lutego 2018, 14:30

automat ładowania podnosi cenę i jednocześnie komplikuje konstrukcję i serwis,czyniąc ją także bardziej podatną na awarię.Przy krótkich seriach i ciagłym przemieszczaniu się jaki sens jest podwyzszać koszty poza komfortem załogi ?Nie lepiej mieć za te pieniądze kilka luf wiecej?

55555
niedziela, 11 lutego 2018, 18:11

Nasze strzelają tylko na 40km, to tylko kwestia amunicji?

Wojciech
niedziela, 11 lutego 2018, 22:07

Tak, nasze też mogą strzelać amunicją Volcano do 70km.

Czytaj zakup licencji amunicji do Kraba
poniedziałek, 12 lutego 2018, 14:04

Nie mogą. Korpus pocisku nie pasuje do ramienia podajnika

Niezależny
niedziela, 11 lutego 2018, 20:59

W tym przypadku uważam że to kwestia amunicji, obie haubice mają działa o długości 52 kalibrów więc realnie mają taki sam zasięg, natomiast wiadomo jak Cię stać to możesz używać amunicji o zasięgu nawet i 70 kilometrów z naprowadzaniem, ale wiadomo to bardzo drogie \"pestki\".

Podbipieta
poniedziałek, 12 lutego 2018, 10:01

Na Pilawe trza Wulkana

Bash
niedziela, 11 lutego 2018, 20:56

Teoretycznie tylko kwestia amunicja ale nasze KRABy nie są w pełni kompatybilne z amunicją standardu NATO i nie, każdą da się w krabach użyć.

Boczek
niedziela, 11 lutego 2018, 20:49

Volcano (GLR) to zawsze do 80 km dla 155 mm. Nie wiem dlaczego artykuł podaje 70 km - może tak jest u Koreańczyka.

Stary
niedziela, 11 lutego 2018, 20:38

Jeszcze trochę i będziemy posypać pociski na 90 km

Stary
niedziela, 11 lutego 2018, 20:36

Nasze za nie długo będą strzelać 90 km

Gliwiczanin
niedziela, 11 lutego 2018, 20:03

K9 Thunder ma podobny zasięg ostrzału jak ASH Krab czyli 40 km. Nie wiem czy jest na świecie haubica na gąsienicach o większym zasięgu. Zresztą Krab i tak jest dobrą maszyną mogącą stanąć na równi z niemieckim Panzerhaubitze 2000, brytyjskim AS-90 i amerykańskim M109A6 Paladin. A po za tym lepszą od Dany i Goździków. Mam tylko nadzieje że Huta Stalowa Wola poprawi Kryla i w końcu zrobi tanią haubicę.

EUropa
poniedziałek, 12 lutego 2018, 01:02

Troszke powagi prosze! PZH2000, potem... przerwa... a potem Krab/AS90(jak by pan nie wiedzial to Krab jest licencja AS90) i M109, które Niemcy dawno temu wymienili wlasnie na PZH2000!

hermanaryk
poniedziałek, 12 lutego 2018, 11:22

Pomiędzy Krabem a M109 jest bardzo długa przerwa. Mniej więcej taka jak różnica w długości lufy i zasięgu strzału.

Willgraf
niedziela, 11 lutego 2018, 17:54

i maja lepszy sprzęt od KRAB-a

sdf
poniedziałek, 12 lutego 2018, 00:27

I tak i nie. K9 w przeciwieństwie do Kraba może strzelać w trybie MRSI(3 strzały co 5 sekund - jednoczesne trafienie w cel). Ale w przeciwieństwie do naszych Krabów Fińskie sztuki są stare i używane i wymagają remontu. Mała to pociecha dla naszych ręcznie ładowanych nówek, ale zawsze coś.

hermanaryk
poniedziałek, 12 lutego 2018, 11:27

Zdajesz się sądzić, że Krab nie ma automatu ładowania i możliwości strzelania w trybie MRSI. Mylisz się.

Niezależny
poniedziałek, 12 lutego 2018, 10:27

Krab ma i magazyn i automat ładowania , ręcznie działa nie ładujesz. Do tego może oddać 12 strzałów na minutę co by oznaczało że robi pestkę co 5 sekund więc KRAB potrafi to samo co K9.

mewa
niedziela, 11 lutego 2018, 23:26

pod jakim wzgledem ?

kryty
niedziela, 11 lutego 2018, 23:16

Mają Koreańskie używki po remoncie... Bzdury pan pisze.

na boku
poniedziałek, 12 lutego 2018, 14:20

Cyt. \"Haubice dostarczone do Finlandii przejdą gruntowny remont i zostaną wyposażone w fińskie elementy wyposażenia, w tym system zarządzania walką, systemy nawigacji, komunikacji wewnątrznej i zewnętrznej i w środki maskujące.\" czyli przed remontem

asas
niedziela, 11 lutego 2018, 22:10

Sprzęt jest tej samej klasy co nasz krab.

grzes
niedziela, 11 lutego 2018, 21:02

Czemu niby lepszy?

Gośćmość
niedziela, 11 lutego 2018, 19:50

Krab to koreańskie podwozie i brytyjska wieża, więc...

Podbipieta
poniedziałek, 12 lutego 2018, 10:04

Podwozie tez brytyjskie (A tak)

OPI
niedziela, 11 lutego 2018, 18:26

skąd ta pewność

Tweets Defence24