Reklama

PHO o kontrakcie na WZT-3 do Indii. "Postępy i pozytywna atmosfera prowadzonych rozmów" [News Defence24.pl]

20 czerwca 2017, 18:42
Fot. Grupa Bumar.
Wóz Zabezpieczenia Technicznego WZT-3 / Fot. R. Surdacki (Defence24.pl)

Od ubiegłego roku trwają negocjacje ze stroną indyjską w sprawie kolejnego aneksu do kontraktu, umożliwiającego jego realizację, które prowadzone są przy aktywnym wsparciu polskiego MON. Mają one na celu wypracowanie nowej formuły, która będzie satysfakcjonująca dla obu stron. (...) Polski Holding Obronny jest w stałym kontakcie ze stroną indyjską - mówi w odniesieniu do kontraktu na dostawę WZT-3 do Indii w oświadczeniu przesłanym Defence24.pl Rzecznik Prasowy Polskiego Holdingu Obronnego Monika Koniecko.

Od ubiegłego roku trwają negocjacje ze stroną indyjską w sprawie kolejnego aneksu do kontraktu, umożliwiającego jego realizację, które prowadzone są przy aktywnym wsparciu polskiego MON. Mają one na celu wypracowanie nowej formuły, która będzie satysfakcjonująca dla obu stron. Po osiągnięciu porozumienia z partnerem indyjskim, kontrakt ma być realizowany przez PHO we współpracy z Polską Grupą Zbrojeniową S.A. (PGZ).

Rzecznik Prasowy Polskiego Holdingu Obronnego Monika Koniecko

Rzecznik Prasowy Polskiego Holdingu Obronnego Monika Koniecko w oświadczeniu przesłanym Defence24.pl poinformowała, że od ubiegłego roku trwają negocjacje ze stroną indyjską w sprawie kolejnego aneksu do kontraktu na dostawę WZT-3 do Indii, zawartego w 2012 roku. Aneks ma umożliwić realizację umowy, a sam kontrakt będzie wykonywany przez Polski Holding Obronny we współpracy z PGZ. Obecnie bowiem to w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej wchodzą spółki odpowiedzialne za produkcję WZT (np. ZM Bumar-Łabędy).

Polski Holding Obronny jest w stałym kontakcie ze stroną indyjską. Ostatnie spotkanie obu stron miało miejsce w kwietniu br. w Indiach. Aktualnie ustalany jest termin kolejnego spotkania (PHO wraz z PGZ oczekują na wskazanie dogodnego terminu wizyty przez delegację indyjską, która poinformowała Holding oficjalnym pismem o zamiarze rychłego przyjazdu do Polski).

Rzecznik Prasowy Polskiego Holdingu Obronnego Monika Koniecko

W oświadczeniu rzecznik PHO podkreśla, że spółka jest w stałym kontakcie ze stroną indyjską. Ostatnie spotkanie miało miejsce w kwietniu br., ustalany jest termin kolejnego. Delegacja indyjska poinformowała oficjalnie stronę polską o zamiarze "rychłego przyjazdu do Polski". Jednocześnie Monika Koniecko zaznacza, że zarówno merytoryczne aspekty rozmów jak i intensywność kontaktów, jakie mają miejsce w ostatnich miesiącach wskazują na "dobrą wolę obu stron dla wypracowania wspólnej koncepcji dalszej realizacji kontraktu."

Ponadto, intensywność podjętych w ostatnich miesiącach wspólnych działań oraz merytoryczne aspekty rozmów wskazują na dobrą wolę obu stron dla wypracowania wspólnej koncepcji dalszej realizacji kontraktu. Tym samym, według Zarządu PHO doniesienia medialne przedstawione w artykule Defense News z 16 czerwca br. - o postawie i intencjach indyjskiej strony rządowej wobec PHO w związku z powyższym kontraktem - nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości i przeczą postępom oraz pozytywnej atmosferze prowadzonych rozmów.

Rzecznik Prasowy Polskiego Holdingu Obronnego Monika Koniecko

Komunikat PHO został wydany w nawiązaniu do doniesień Defense News, według których "rząd indyjski" miał brać pod uwagę pozwanie PHO w związku z niewypełnieniem zobowiązań wynikających z umowy zawartej pomiędzy PHO a BEML, w szczególności jej zapisów dotyczących transferu technologii dla strony indyjskiej. Według Zarządu PHO "doniesienia medialne przedstawione w artykule Defense News z 16 czerwca br. - o postawie i intencjach indyjskiej strony rządowej wobec PHO w związku z powyższym kontraktem - nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości i przeczą postępom oraz pozytywnej atmosferze prowadzonych rozmów". PHO podkreśla, że stroną kontraktu z polską spółką jest nie rząd Indii, a partner przemysłowy, czyli BEML. 

Kontrakt indyjski (na dostawę wozów WZT-3 do Indii) został zawarty w styczniu 2012 r. a następnie zmieniony aneksem w lutym tego samego roku; stronami są Polski Holding Obronny sp. z o.o. (PHO) oraz spółka Bharat Earth Movers Limited (BEML). Należy podkreślić, iż Ministerstwo Obrony Indii nie jest stroną przedmiotowego kontraktu.

Rzecznik Prasowy Polskiego Holdingu Obronnego Monika Koniecko

W oświadczeniu przesłanym Defence24.pl Monika Koniecko twierdzi też, że dane dotyczące kwot i warunków kontraktu podane w tekście Defense News są "w większości nieprawidłowe". W omawianym artykule Defense News mowa między innymi o kontrakcie między polską spółką a BEML z początku 2012 roku na kwotę 275 mln dolarów, obejmującym dostawę 204 wozów, założeniu wytwarzania 50 proc. każdego z WZT-3 w Indiach oraz o rzekomej odmowie otwarcia związanej z kontraktem gwarancji bankowej na kwotę 100 mln dolarów przez polską spółkę. 

Jednocześnie informuję, że dane dotyczące kwot oraz warunków kontraktu zawartego pomiędzy PHO (dawniej: BUMAR sp. z o.o.) a BEML, które przytoczono w cytowanym przez pana artykule, są w większości nieprawidłowe. Jednakże, ze względu na trwające negocjacje nie możemy ujawnić przedmiotowych danych jak również szczegółów prowadzonych rozmów.

Rzecznik Prasowy Polskiego Holdingu Obronnego Monika Koniecko

Umowa dotycząca wspólnej dostawy wozów zabezpieczenia technicznego WZT-3 przez Bumar (obecnie PHO) oraz BEML została podpisana na początku 2012 roku. Uwzględniała transfer technologii i udział przemysłowy strony indyjskiej. Ich dostawy nie zostały zrealizowane, i są przedmiotem trwających negocjacji. Pod koniec 2011 roku indyjskie przedsiębiorstwo, będące głównym wykonawcą kontraktu, otrzymało zlecenie na dostawę pojazdów zabezpieczenia technicznego, bazujących na podwoziu czołgów T-72.

Natomiast wozy WZT-3 są już wykorzystywane przez indyjską armię, gdyż były jej dostarczane w kilku partiach, przed podpisaniem umowy z 2012. Pierwszy kontrakt na 44 pojazdy zawarto w 1999 roku, a łącznie indyjskim siłom zbrojnym na bazie umów podpisanych przed 2012 rokiem dostarczono około 350 WZT-3. Tamtejszej armii przekazywano też wcześniej bazujące na podwoziu czołgu T-55 polskie wozy zabezpieczenia technicznego WZT-2.

Wozy WZT-3 były dostarczane do Sił Zbrojnych RP w latach 1989-2003. Zostały opracowane przede wszystkim w celu umożliwienia wsparcia wprowadzonych w latach 80. XX wieku czołgów T-72M/M1. Część z nich przekazano w zmodyfikowanym wariancie WZT-3M. W polskiej armii nadal jednak są używane starsze WZT-2. Dostarczona liczba około 30 WZT-3/M nie pozwalała na pełne zabezpieczenie eksploatacji czołgów T-72/PT-91. Opracowano również nowszy wóz WZT-4, który został przekazany Malezji wraz z partią czołgów PT-91M.

KomentarzeLiczba komentarzy: 31
LOL
wtorek, 20 czerwca 2017, 22:40

Jak to się ma do informacji sprzed tygodnia, o rychłym wejściu hindusów na drogę sądową, w wyniku niewywiązania się z umowy przez PHO?

gilotyna
piątek, 23 czerwca 2017, 13:06

Jako zwykły modelarz i mechanik amator zapytam. 1. Czy Bumar Łabędy potrafi wyprodukować podwozie do czołgu T72, które jest bazą wozu WZT?. 2. Gdzie podziała się fabryka produkująca silniki S-1000 czy jego odpowiedniki. Być może pani rzecznik nie wie, że bez podwozia i silnika, żadne negocjacje nie pomogą.

obs.
sobota, 24 czerwca 2017, 12:09

Podwozie T-72 nie jest bazą do WZT-3. Natomiast układ przeniesienia mocy i jezdny: od silnika do gąsienicy wykorzystuje podstawowe elementy T-72. Wykorzystywane są również inne elementy nie stanowiące podwozia. Pozostała część jest oryginalną polska konstrukcją.

attache
środa, 21 czerwca 2017, 10:30

Trzeba powiedzieć,że niejaki Krystowski (ówczesny szef PHO a dziś Świdnika) doprowadził do tego kryzysu i to on jest winien tym opóżnieniom i dwuznaczności.

Tommy Lee Jones
czwartek, 22 czerwca 2017, 16:19

hahaha dobre, a kto dopatrzył się tego kryzysu ? No tak też Krystowski, a Nowak wynegocjował warunki na minus. Najpierw doczytaj, a potem pisz komentarze

Msciwój
czwartek, 22 czerwca 2017, 14:19

Skoro wg Ciebie Pan Krystowski odprowadził do kryzysu, to dlaczego przez kilka następnych lat nie dokończono rozmów, tylko ciągną się one? Przecież wg Ciebie "zły element" układanki został usunięty.

oshdf
środa, 21 czerwca 2017, 20:32

To już zapomnieliście że Nowak podpisał ten kontrakt bez zgody zarządu i rady nadzorczej? Kto takie rzecz robi co? Słusznie go wyrzucili.

mc
środa, 21 czerwca 2017, 12:18

Choć uważam tego Pana za wyjątkowego szkodnika, chciałbym podkreślić jeszcze jedną sprawę - pośrednik indyjski, a w zasadzie gigantyczną marżę jaką mu obiecano (nie pamiętam dokładnie, ale chyba 1/3 wartości kontraktu). Może tu jest podłoże do rozwiązania tej sprawy, bo Indie uznały tego Pana (pośrednika) i jego prowizję, za rodzaj łapówki - której to Indie sobie nie życzyły (nastąpiła zmiana u "Zarządzających").

wqq
środa, 21 czerwca 2017, 10:05

BUMAR i wszystko jasne. Że też ktoś chce jeszcze rozmawiać z tą instytucją .

Geodeta
wtorek, 20 czerwca 2017, 21:00

To jak jest wreszcie? Na zagranicznych serwisach można było przeczytać tydzień temu, że Indie mają pozwać Holding, za nie przekazanie technologii w terminie.

gato
środa, 21 czerwca 2017, 14:32

Jedno drugiemu nie przeczy. Zgodnie z tym artykułem trwają "kontakty" i "negocjacje", w czym nasz MON i zbrojeniówka są niedościgłym wzorem. Jeśli, jak zwykle, skończą się na niczym, to będziemy mieli proces.

Łukasz
środa, 21 czerwca 2017, 14:12

bełkot - przecież my nie produkujemy silników ("Wola" została "zaorana")

jaan
wtorek, 20 czerwca 2017, 19:57

Skąd silniki do tych wozów?

Podbipięta
środa, 21 czerwca 2017, 15:34

Serbskie z BiH.

123
wtorek, 20 czerwca 2017, 19:26

To jeszcze tego nie zrealizowali?! Jak zwykle bagno!

zorro
wtorek, 20 czerwca 2017, 23:18

A kto miałby to zrobić? Huty wyprzedane, fabryka produkująca silniki rozparcelowana, a pozostała załoga już nie umie robić czołgów. Poza tym nie mają pieniędzy. Jak dostaną pożyczkę, to od razu zacznie się strajk.

Mag
wtorek, 20 czerwca 2017, 21:29

ja myślałem że 10 lat temu to zakończyli

G.M.
wtorek, 20 czerwca 2017, 20:52

Kontrakt nie został zrealizowany z winy Pana Krystowskiego i ówczesnego zarządu PHO. ZM Bumar Łabędy były gotowe do realizacji zamówienia i nawet nabyły już blachy pancerne niezbędne do jego realizacji, ale cóż...ówczesny prezes i zarząd PHO stwierdziły że jest ów kontrakt nieopłacalny...sorry taki mamy klimat ;)

Marek
wtorek, 20 czerwca 2017, 20:51

A dziwisz się? Ja bym nie kupił takiego pojazdu od państwa, które samodzielnie nie może produkować do niego silników. To i tak cud. że chcą z nami rozmawiać.

hh
wtorek, 20 czerwca 2017, 20:39

No poprzedni rząd tak rozmontował polski przemysł, że realizacja kontraktu stała się niemożliwa.

sojer
środa, 21 czerwca 2017, 01:14

To był ostatni kontrakt jakie Indie podpisały z PL. Jeszcze tylko brakuje, aby dostali zakaz kontaktów za korupcję jak Bofors i Leonardo.

obs.
środa, 21 czerwca 2017, 13:23

Jest coś na rzeczy, wystarczy podsumować prowizje na b. poważne kwoty (dziesiątki mln $). Opłacalność ujemna też na podobne kwoty. A na marginesie: WZT-3 to był jedyny produkt polskiej zbrojeniówki o znaczącym potencjale eksportowym popartym zrealizowanymi kontraktami. Produkt 'wykończony" polskimi rękoma.

Vvv
środa, 21 czerwca 2017, 22:46

Przecież Indie sa o krok przed procesem sądowym z PGZ :)

As
środa, 21 czerwca 2017, 00:25

Polskie spółki zajmują hodowlą prezesów przysyłanych przez partie wygrywające wybory, zatem eksport sprzętu czy technologii nie jest ich najmocniejszą stroną, ale jak Amerykanie chcą umieścić produkcje F16 w zakładach Tata w Indiach to współpracy będziemy usiłowali dać drugie życie.

oset
środa, 21 czerwca 2017, 12:19

Stalówka zrobila by - 'raz dwa', a tu 5 lat mija ...

P wawa
środa, 21 czerwca 2017, 15:36

Stalowa tylko opowiada co by zrobiła a w realu żadnego pojazdu nie wyprodukowali od 20-tu lat.

zybi
czwartek, 22 czerwca 2017, 15:09

Krystowski wyciągnął nie tylko ten kontrakt na WTL3, ale cały holding z ogromnych problemów jakim byłoby utracenie rynku indyjskiego, jednak komuś się to nie spodobało i podziękowano ma za współpracę.

Marcin
czwartek, 22 czerwca 2017, 16:24

Wyczuwam tutaj grubą sprawę. Może być tak, że poprzedni zarząd wraz z prezesem (którzy skonstruowali kiepską umowę) zostali zastąpieni nowymi przez ingerencję Polską. Gdy jednak Hindusom nie spodobała się zmiana umowy, nowy prezes został odsunięty przez nacisk Hinduski. Może to daleko idąca teoria spiskowa, ale chyba inaczej nie jestem w stanie sobie tego wytłumaczyć.

~mir
czwartek, 22 czerwca 2017, 14:36

attache - a może to Krystowski znalazł błędy na grube mln i stąd cała afera?

maniek
wtorek, 20 czerwca 2017, 23:15

A mógłby ktoś przypomnieć o co właściwie chodzi? To my mamy problem czy hindusi?

Marcin
czwartek, 22 czerwca 2017, 14:47

To było tak, że obecny prezes Bumaru, Pan Edward Nowak, podpisał umowę z Hinduską firmą, która nie zabezpieczała interesu firmy, a wręcz przeciwnie - mogła na tym stracić grube miliony. To było w roku 2012. Gdy ktoś wykrył, że coś w tym kontrakcie jest nie tak, powołano nowy zarząd i nowego prezesa, Pana Krzysztofa Krystowskiego, który renegocjował kontrakt, by ten był opłacalny dla naszej strony, co też nie spodobało się Hindusom (bo wiadomo, nie było już to dla nich tak kolorowe). I cholera wie dlaczego, odwołano Pana Krystowskiego, że niby działał na szkodę firmy ( gdzie to On poprawił ten kuriozalny kontrakt). Najlepsze jest to, że pomimo iż zły Pan Krystowski został odsunięty, rozmów nadal nie zakończono. :)

Reklama
Reklama
Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama