Reklama
Reklama

PGZ w programie nowego polskiego samolotu

24 maja 2018, 17:20
ILX-34
Ilustracja: Instytut Lotnictwa
Defence24
Defence24

Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. dołączyła do programu budowy wielozadaniowego samolotu turbośmigłowego nowej generacji ILX-34. Projekt ma doprowadzić do zwiększenia kompetencji krajowego sektora lotniczego i być dla niego przepustką do udziału w projektach międzynarodowych. 

W obecności minister przedsiębiorczości i technologii Jadwigi Emilewicz podpisy pod listem intencyjnym złożyli: Paweł Stężycki - dyrektor Instytutu Lotnictwa, dr Jakub Skiba – prezes zarządu PGZ S.A. oraz Andrzej Kensbok - wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu. Projekt będzie realizowany we współpracy z partnerami zagranicznymi.

Jak informuje PGZ projekt ILX-34 tworzy możliwość rozwoju kompetencji zaangażowanych w prace projektowo-konstrukcyjne polskich inżynierów,  techników i innych specjalistów z branży lotniczej. Opracowane technologie oraz prace zrealizowane przez wszystkie jednostki zaangażowane w projekt mają pozwolić na rozwój krajowych kompetencji w zakresie platform lotniczych.

PGZ liczy także, że doświadczenie uzyskane podczas realizacji tego projektu stworzy możliwości zaangażowania polskiego przemysłu i instytutów badawczych w projekty międzynarodowe. 

Cieszy nas fakt że Polska Grupa Zbrojeniowa jest jednym z kluczowych uczestników tak ambitnego przedsięwzięcia. Równo 100 lat po powstaniu polskiego przemysłu lotniczego podejmujemy wyzwanie jego odbudowy. Segment lotniczy ma dla Polskiej Grupy Zbrojeniowej istotny wymiar biznesowy. Aktywnie pracujemy nad rozwijaniem naszych kompetencji w tym obszarze, dążąc do rozbudowy potencjału spółek, specjalizujących się w produkcji dla sektora lotniczego

dr Jaku Skiba, prezes zarządu PGZ S.A.

ILX-34 ma być wielozadaniowym samolotem turbośmigłowym nowej generacji. Kompozytowa struktura skrzydła i usterzeń oraz nowoczesny silnik turbinowy przełożyć się mają na mniejsze zużycie paliwa oraz niższe bezpośrednie koszty operacyjne. Ma być przystosowany do wykonywania długotrwałych lotów patrolowych i mieć możliwość operowania z nieutwardzonych pasów startowych. W zależności od wersji wnętrze samolotu będzie mogło być dostosowane do potrzeb odbiorcy, z wykorzystaniem specjalistycznego wyposażenia. Projekt będzie realizowany pod patronatem Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Defence24
Defence24
KomentarzeLiczba komentarzy: 30
TALIB
niedziela, 10 czerwca 2018, 21:24

Moja bron to jednoosobowa armia i juz niedlugo bedzie w uzyciu

Eugeniusz
niedziela, 10 czerwca 2018, 21:21

KTO NIBY MA ZAPROJEKTOWAC ,HA,HA,HA

dropik
piątek, 1 czerwca 2018, 16:09

z jednym silnikiem przez ocean ? jakoś nie widzę tego.

pzl
piątek, 1 czerwca 2018, 09:49

Do patrolowania przydatniejsza raczej będzie maszyna napędzana 2-ma silnikami.

roland
sobota, 26 maja 2018, 21:52

Jeżeli za to bierze się PGZ, to już wiadomo, że nic z tego nie będzie.

MIś
sobota, 26 maja 2018, 12:06

Kolejny projekt rozwojowy wielkiego słomianego misia, kolejny śmigłowiec bezzałogowy, Anders itp.. Budżet słomianego misia na cztery instytucje zawsze potrzebny.

mi6
piątek, 25 maja 2018, 23:36

ja myślałem że samoloty to się projektuje po to żeby je produkować a nie \"rozwijać krajowe kompetencje w zakresie platform lotniczych\", czyli chcemy się nauczyć coś tam dłubać przy samolotach żeby zachód nas łaskawie dopuścił do swoich projektów-no ambitny plan...

Polowic
niedziela, 27 maja 2018, 16:08

Projekty naukowe na uczelniach też się robi, żeby coś nowego osiągnąć, a nie wykształcić kilku nowych doktorów za państwowy grant bo ich brakuje na uczelniach, prawda? A, zaczekaj, może jednak nie...

frog
piątek, 25 maja 2018, 20:18

Takie samoloty sa nam (VIP-om) potrzebne, zwazywszy w ilu drogowych kolizjach uczestnicza.

arona
piątek, 25 maja 2018, 19:57

O nowej konstrukcji napisano, że \"\"Przy prędkości przelotowej 400-450 km/h, na wysokości 12192 m, z 2 pilotami i 4-8 pasażerami, ILX-34 ma być zdolny do wykonania lotów Paryż-Nowy Jork, Dubaj-Pekin, czy Miami-Sao Paulo.\" Dwie pierwsze trasy to ok. 5800, ostatnia 6500 km. Czy jest to wykonalne w locie bez lądowania bo chyba o taki chodzi ? Jeżeli tak to przy prędkości przelotowej 450 km/h pokonanie tego dystansu zajmie 12 - 13 godzin. Czy na pokładzie znajdzie się zapasowa załoga ? Nie wiem dokładnie co o tym mówią przepisy ale jedna załoga chyba nie może lecieć tak długo ? No i ciekawostka, Pilatus PC-12 i Daher TBM 910, które są zbliżone do ILX-34 mają zasięg lotu o połowę mniejszy. Z wielkim zainteresowaniem będę więc śledził rozwój sytuacji o ile oczywiście coś z tego wyjdzie.

B777
wtorek, 29 maja 2018, 16:31

samolot turbośmigłowy na wysokości 12192m? niemożliwe, sprzeczne z prawami fizyki, tam jest za mało powietrza by napędzić śmigło, pomijam drobiazg że w XXI wieku nikt nie kupi samolotu, który przez kałużę leciałby 13 godzin, takie rzeczy się skończyły w latach 50-tych ubiegłego stulecia

Patryk
piątek, 25 maja 2018, 18:49

Wygląda to trochę jak motoszybowiec z małym silnikiem turbośmigłowym do dozorowania granic, a może jako wysokościowy nośnik bomb kierowanych.

Pim
piątek, 25 maja 2018, 17:41

Tak się zastanawiam: Najbliższe (wizualnie) odpowiedniki: - Piltalus PC-12 (ponad 1400 egz); - Cessna 208 (ponad 1500). Pierwszy jest samolotem bardziej pasażersko - dyspozycyjnym. Drugi ma funkcję ładunkowe, przez otwierane duże boczne drzwi. Celujemy w konstrukcję z lukiem ładunkowym jak w SkyTrucku, co na pewno stanowi plus konstrukcji. Stąd też układ grzbietopłata. Więc (teoretycznie) pomysł ma potencjał. Ale jaka jest szansa na wykonanie i jaką ilość egzemplarzy sprzedamy? Pytanie drążące - silnik z półki (np. P&W) czy przy okazji budujemy \"Narodowy Silnik Turbośmigłowy\", który rzuci na kolana świat lotniczy możliwościami i standardem logistyki i serwisu?

Yugol
czwartek, 24 maja 2018, 23:21

A nie było by lżej w kooperacji z Czechami choćby? ??

PKP kargo
czwartek, 24 maja 2018, 21:45

Jeszcze jak będzie bez zalogowy to 200 takich... 100 bsl 100 zalogowych po kraju rozmieszmcic po 8 sztuk i jest git... To jest to armia 21 wieku... W pierwszej Lini bsl namierza wroga a zalogowy bec rakieta od zadu...i czułbym się pewniej wiozac armię pociągiem... Mnie się nie uśmiecha rakieta w loko oberwac

Morgul
czwartek, 24 maja 2018, 21:42

teraz będziemy topić kasę w latające \"Ślązaki \" :) bo najlepsze są duże słomiane inwestycje :) tymczasem ukraiński przemysł aż się prosi o kooperację i zamówienia ....

Birdy
sobota, 26 maja 2018, 02:22

A to nie lepiej kupić ten ich przemysł? Niemcy zrobili z nas montownie to może my zróbmy z Ukrainy zamiast im bezinteresownie pomagać. Bo jak tak bardzo potrzebujemy silnej Ukrainy to żeby potem nie było że silne Niemcy z silną Ukrainą...

Gts
piątek, 25 maja 2018, 19:00

Jak zwykle jest pomysl na defraudacje pieniedzy pod sluzsznymi i chwytliwymi haslami. Juz lepiej byloby wciagnac Ukraine w budowe u nas farbyki silnikow do czolgow czy technologii pancerzy, bo nie mowie o produkcji T-84 na ktore nas kompletnie nie stac ani mentalnie, ani finansowo ani technologicznie.

jaskolka
niedziela, 3 czerwca 2018, 16:46

Akurat technologie pancerzy tu juz my Ukraincom raczej mozemy pomoc rozwijac. Noz jakos specjalnie innowacyjny ani nowoczesny nie jest, ma tez troche za duzo wad. A pancerze warstwowe to nawet my zrobimy lepsze niz przemysl na Ukrainie.

Grenadier
czwartek, 24 maja 2018, 21:03

A jacy są potencjalni klienci, którzy byliby zainteresowani taką konstrukcją?

Fajardo
czwartek, 24 maja 2018, 20:44

Już wiadomo gdzie podziały się pieniądze ze śmigłowców, okrętów podwodnych i innych strategicznych - budujemy następcę F35! Brawo my!

Faszysta
czwartek, 24 maja 2018, 20:43

Zycze powodzenia, oby dobrze latal i dobrze sie sprzedawal!

Hanys
czwartek, 24 maja 2018, 20:40

Na czym polega \"nowa generacja\" w odniesieniu do tego samolotu?

Cty
czwartek, 24 maja 2018, 20:37

Niech się zajmą niezałatwionymi sprawami.

Gregor
czwartek, 24 maja 2018, 20:31

A co z wymogami pływalności ?

Hejka
czwartek, 24 maja 2018, 20:25

Przepraszam ale niższe zużycie paliwa oraz niższe bezpośrednie koszty operacyjne wielozadaniowego samolotu turbośmigłowego nowej generacji ILX-34 w stosunku do czego? Nowej Generacji? Chyba w Polsce bo przed czołówkę światową tym samolotem nie wyjdziemy. I jak rozumiem PGZ kupi wszystkie możliwe patenty i rozwiązania innowacyjne dostępne na Świecie i je ulepszy. W takim razie jestem za.

witam
czwartek, 24 maja 2018, 20:24

Dobra wiadomość. Miejmy nadzieje, że ten samolot to tylko początek i nowe projekty będą powstawać jak grzyby po deszczu ale najważniejsze by doczekały się realizacji.

Kościuszko
czwartek, 24 maja 2018, 20:16

No to już mamy kolejny projekt typu \"będziemy liderem w produkcji samochodów z napędem elektrycznym\"... Nie potrafimy zrobić od lat przyzwoitego śmigłowca ale samoloty od zera to będziemy jak parówki produkować...

22
czwartek, 24 maja 2018, 19:33

To będzie MIŚ na miarę naszych możliwości.......

Reklama
Reklama
Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama