Reklama

Siły zbrojne

Peru kupiło holenderski zaopatrzeniowiec

Zaopatrzeniowiec Amsterdam. Fot. Andrzej Nitka/D24
Zaopatrzeniowiec Amsterdam. Fot. Andrzej Nitka/D24

Marynarka Wojenna Peru zakupiła holenderski zaopatrzeniowiec Amsterdam (A 836). Sprzedaż tego okrętu związana jest z planowanym na połowę przyszłego roku wprowadzeniem do służby wielozadaniowego okrętu wsparcia Karel Doorman, który wśród swoich zadań będzie miał również zaopatrywanie innych jednostek w zapasy na morzu.  

Oficjalna cena za jaką sprzedano ten zaopatrzeniowiec nie została podana, nieoficjalnie mówi się o kwocie 50 mln euro. Do Ameryki Południowej ma on trafić już 5 grudnia br. tak aby wejść do służby pod nową banderą jeszcze przed wystąpieniem anomalii El Niño, która jest bardzo odczuwalna w tej części świata. 

Wyporność Amsterdama bez ładunku wynosi 5 762 ts, zaś wyporność pełna 17 040 ts. Długość całkowita kadłuba wynosi 165,84 m, długość na konstrukcyjnej linii wodnej 156 m, szerokość 23,70 m, szerokość na konstrukcyjnej linii wodnej 22 m, zaś zanurzenie przy pełnym ładunku 8 m. Może on przewozić 6 700 ton paliwa okrętowego, 1 660 ton paliwa lotniczego, 178,8 ton wody, 180,9 ton amunicji, 18,6 ton boi hydrolokacyjnych, 83,3 tony prowiantu oraz 9 ton części zamiennych.

Okręt ten wyposażony jest w cztery burtowe stanowiska przeładunkowe umieszczone na dwóch masztach bramowych. Przeznaczone są one do przekazywania na inne jednostki paliwa zarówno okrętowego jak i lotniczego, słodkiej wody jak też ładunków stałych o masie do dwóch ton. Stanowiska te są zdolne do przekazywania paliwa okrętowego w tempie 1 000 m³ na godzinę (stanowiska lewoburtowe), 600 m³ na godzinę (stanowiska prawoburtowe) oraz paliwa lotniczego w tempie 200 m³ na godzinę. Dodatkowo zaopatrzeniowiec posiada dwa stanowiska do przeładunku palet o masie do 250 kg oraz rufowe stanowisko do tankowania o wydajności 450 m³ paliwa okrętowego na godzinę.

(AN)

Reklama

Komentarze

    Reklama