Reklama

Patrolowe Bryzy Marynarki Wojennej zmodernizowane

29 czerwca 2016, 11:28
Bryza
Fot. 44. Baza Lotnictwa Morskiego

44. Baza Lotnictwa Morskiego otrzymała ostatni zmodernizowany samolot patrolowy Bryza 1008. W czasie remontów został wymieniony silnik TWD-10B z trójłopatowym śmigłem AW-24AN, a jego miejsce zastąpił silnik PZL-10S z pięciołopatowym śmigłem Hartzell.

Jak informuje kmdr ppor. Czesław Cichy z 44. Bazy Lotnictwa Morskiego, samolot An-28B1R 1008, który 24 czerwca został przebazowany z mieleckich zakładów lotniczych na macierzyste lotnisko w Siemirowicach, wraz z modernizacją zespołu napędowego zyskał nowszą wersję radaru obserwacji powierzchni morza ARS-800 (w miejsce ARS-400), odbiornik systemu nawigacyjnego TACAN, centralny punkt tankowania a także nową radiopławę awaryjną TRON 60.

Modernizacja rozpoczęła się w 2014 roku i jak do tej pory udało się wykonać ja na dwóch Bryzach oraz dwóch samolotach monitoringu ekologicznego An-28E. Pozostałe na stanie 44. BLM Bryzy już wcześniej wyposażone były w silniki PZL-10S z pięciołopatowym śmigłem Hartzell.

Główne zadania realizowane przez samoloty An-28B1R to patrolowanie obszarów morskich, rozpoznanie obiektów nawodnych oraz udział w operacjach poszukiwawczo-ratowniczych. W tym celu wyposażono je w radar obserwacji obiektów nawodnych, system transmisji danych, system namierzania sygnałów z radiostacji ratowniczych CHELTON oraz tratwę ratunkową. Bryzy 1R przystosowane są również do przenoszenia dwóch bomb oświetlających SAB-100MN na podwieszeniach zewnętrznych, które wykorzystywane są jako imitatory celów powietrznych podczas treningowych strzelań artyleryjskich okrętów czy brzegowych pododdziałów przeciwlotniczych.

W kabinie An-28B1R znajdują się trzy konsole dla operatorów radaru i systemu transmisji danych. Wszystkie umieszczono przodem do kierunku lotu. W skład załogi wchodzi dwóch pilotów, dowodzący misjami oficer taktyczny, dwóch operatorów systemów pokładowych oraz technik. Na wyposażeniu 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach znajduje się 7 tego typu maszyn a także patrolowo–rozpoznawcza Bryza w wersji 1RM Bis i dwa samoloty monitoringu ekologicznego An-28E.

Nowe zespoły napędowe otrzymują także dwie transportowe Bryzy z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach. Pierwsza z nich, z numerem 0723 już powróciła do jednostki. Druga, z numerem 1003, jest w trakcie procesu modernizacji - podaje kmdr ppor Czesław Cichy. 

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 9
Reklama
face to face
czwartek, 30 czerwca 2016, 12:53

W historii Polski mieliśmy przedostatnio przeciwieństwo opisanego przez Clausewitza dobrego ministra wojny (psychologa). Przypomnijcie sobie 2009 rok. Najważniejszy dla polskiej obronności i lotnictwa wojskowego okazał się zakup 12 samolotów transportowych Bryza za 635 mln zł. Jakieś dwa razy drożej niż były warte. Dlaczego? Bo ich producentem jest amerykańska spółka PZL w Mielcu. Ta sama, która miała zostać uratowana przed likwidacją dzięki sprzedaży zagranicznemu inwestorowi. Więc dlaczego jesteśmy zdziwieni?

Afgan
środa, 29 czerwca 2016, 23:02

Skoro te Bryzy przenoszą bomby oświetleniowe to bomby głębinowe i pławy hydroakustyczne też by mogły przenosić, ale po co? Ważniejszy jest poprawny politycznie monitoring ekologiczny.

andryk
czwartek, 30 czerwca 2016, 15:11

Ten samolot jest jak najbardziej bojowy.Po prostu nazywa się monitoring ekologiczny bo unia europejska dała na niego kase

Victor
środa, 29 czerwca 2016, 22:59

"Został wymieniony silnik..." Zawsze myślałem, że Bryza ma 2 silniki. Co z drugim i kiedy wymienią?

say69mat
środa, 29 czerwca 2016, 12:07

Bezsprzecznie jesteśmy bardzo bogatym państwem, skoro stać lotnictwo naszej MW na eksploatację samolotów w wersji patrolowo rozpoznawczej, służącej do monitoringu ekologicznego. Tak na marginesie, czy nie należałoby pozostawić kwestie związane z monitoringiem ekologicznym lotnictwu Straży Granicznej??? Pozostawiając w gestii Lotnictwa MW wyłącznie funkcje patrolowo-rozpoznawcze???

ddt
piątek, 1 lipca 2016, 01:07

SG ma jedna M20 Mewa i tym ma prowadzić monitoring ? Nie lepiej i taniej posłużyły by drony ?

fefe
czwartek, 30 czerwca 2016, 12:49

Kurde co to ma do rzeczy ?? A weźcie sobie wyobraźcie że np ruskie wielce się oburzyły bo nasz samolot szpiegowski "zabłądził " i gdzieś tam sobie poleciał szpiegować , a my na to że to nie szpiegowski samolot tylko służący do monitoringu ekologicznego i wykonywał misje czysto cywilną np sprawdzał populacje zagrożoną wyginięciem np zielonych ptaszków czy innych ludzików . A ja i tak się dziwie że stany tematu Krymskiego nie pociągneły i nie wysłały powiedzmy 20k "dziennikarzy " uzbrojonych po zęby żeby nakręcić jakiś powiedzmy reportaż czy film w stylu Rambo powraca hehe

45
środa, 29 czerwca 2016, 19:52

Monitoring ekologiczny to rozpoznanie,ono tak musi się nazywać bo najprawdopodobniej wyposażenie zostało zakupione z funduszy ekologii UE.Ten samolot jak najbardziej jest militarny i nie ma potrzeby nikomu go dawać... .Chyba że unia dała by kasę na F-16 aby badać ekologicznie górne warstwy chmur i na AH-64 aby łapac trucicieli środowiska.

polikk
czwartek, 30 czerwca 2016, 01:13

Unia dofinansowuje tylko przedsiewzięcia cywilne.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama