PAS19: Turecki myśliwiec przyszłości ściga konkurencję

18 czerwca 2019, 09:18
PAS19 JSabakP925
Fot. J.Sabak

Podczas salonu lotniczego Paris Air Show 2019 odbyła się pierwsza prezentacja makiety tureckiego myśliwca przyszłości znanego jako TAI TF-X albo TAI MMU (Milli Muharip Uçak - Narodowy Samolot Bojowy). Uroczystość odbyła się pół godziny po odsłonięciu pełnowymiarowego modelu francusko-niemiecko-hiszpańskiej maszyny SCAF/NGF.

Makietę maszyny, która ma powstawać siłami tureckiego przemysłu i prawdopodobne wypełnić lukę po wstrzymaniu dostaw F-35, zaprezentowano z wielką pompą. Model jest bardzo detaliczny i odwzorowuje szczegóły, takie jak rozmieszczenie komór uzbrojenia czy osłon luków technicznych. Prawdopodobnie powstał on na podstawie projektu wirtualnego, służącego do prac projektowych maszyny.

image
Fot. J.Sabak

Zgodnie z ujawnionymi danymi maszyna ma skrzydła o rozpiętości 14 m i 21 m długości smukłego kadłuba, zakończonego podwójnym usterzeniem i dwoma silnikami. W odróżnieniu od F-35, turecki TF-X jest maszyną napędzaną dwoma silnikami turboodrzutowymi. Docelowo miał wykorzystywać silniki Rolls-Royce EJ-200, jednak z udostępnionych danych wynika, że będą to dwa pochodzące z myśliwców F-16 silniki  F110-GE, produkowane na licencji  przez TUSAŞ Engine Industries (TEI). Mają one zapewnić maszynie prędkość 1,8 Mach i pułap ok. 17 000 metrów.

image
Fot. J.Sabak

Awionika dostarczona zostanie przez turecką firmę zbrojeniową ASELSAN i ma umożliwiać przesyłanie danych między różnymi samolotami oraz sterowanie bezzałogowcami (jak np. TAI Anka). ASELSAN ma dostarczyć również pokładowe systemy radarowe z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA zbudowane w technologii azotku galu (GaN). Samolot ma być przy tym zbudowany tak, by zachować wszystkie cechy zmniejszonej wykrywalności, w związku z czym uzbrojenie ma być przenoszone w wewnętrznych komorach.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 91
Reklama
Andrettoni
czwartek, 11 lipca 2019, 01:37

Davien - nasz samolot był projektowany wcześniej, ale koncepcja jest ta sama i jest to koncepcja, która jest dosyć logiczna. gdybyśmy podjęli w odpowiednim czasie decyzje to mielibyśmy 200 własnych samolotów zamiast F-16 oraz spore możliwości eksportowe do wszystkich biedniejszych krajów. Obecnie pewnie kupowalibyśmy Scorpiona II. Gdybyśmy mieli 200 słabszych maszyn, ale sprawnych to nie byłoby głupim pomysłem wzmocnienie ich 20 F-35, ewentualnie 20 F-35 i 20 F-15 w wersji myśliwskiej. Nasz problem polega na tym, ze chcemy robić "rzeźbę", a nie mamy "masy". Tymczasem pamiętaj, że samolot który nie ma właściwości stealth może mieć całą elektronikę tej samej klasy co F-35. Kolejna sprawa to piloci. Niemcy mieli mało wydajny system szkoleń i dlatego pod koniec wojny brakowało im pilotów i dlatego na najbardziej niebezpiecznych samolotach latali najbardziej niedoświadczeni piloci. Co do 5-tej generacji to jest to kwestia interpretacji jakie cechy mają charakteryzować 5 generację - różne kraje rozumieją to rożnie i nie ma ścisłej definicji, jednak Turcja ma tę przewagę, że przynajmniej te samoloty przetestowała, a nie tylko obserwowała z zewnątrz. Jak wsadzisz pilota, który szkolił się na F-35 do innego samolotu - np rosyjskiego, to będzie miał jakieś porównanie np. o ergonomii itd.

pawer
czwartek, 20 czerwca 2019, 01:42

Gdyby naszego skorpiona nie zablokowali to dzis tez pracowalibyśmy na 5 generacja. Wpiszcie na yt scorpion textron - wygląda jak klon naszego Skorpiona. Tylko wspólny program 6 generacji z ge sp i fra ale raczej nas tam nie potrzebują.

Davien
czwartek, 20 czerwca 2019, 13:40

Panwer, widziałes w ogóle kiedys PZL-230 Skorpion że takie coś wypisujesz?

Bolek
środa, 24 lipca 2019, 14:55

Nie gadaj. Pewne podobieństwa są. Do tego przypominam, że Skorpion nie występował w jednym wariancie, ale było kilka koncepcji.

Pol
środa, 19 czerwca 2019, 23:13

Widocznie turcja ma gdzieś f 35 i idą w kierunku f 22 lub podobna wersje chińska 2 silnikowa czyli w samolot przewagi powietrznej.J jasno stawiają na własny przemysł i niezaleznosc turcja chce byc mocarstwem a nie przytupasem usa.Maja aspiracje a nasi sprzedali sie jak ....razem z przemysłem.

gnago
środa, 19 czerwca 2019, 22:29

HMmm, ciekawe, jak daleko zaszedł kraj który przed wojną OD NAS kupował licencję i fabrykę lotniczą , a dziś !!!!! Wystarczy mieć w miarę kompetentne władze które uczciwie pracują dla swego kraju Patent na wytwarzanie arsenku galu mamy i ...... nic ) zainteresowania Perhydrol również mamy a i produkcję na ograniczoną skalę czy powstały fabryki Nie czy odświeżono pomysł samolotów napędzanych silnikiem rakietowym o regulowanym ciągu? Nie, a taki silnik jest w naszym zasięgu tj. bardziej kumatej fabryki przemysłu metalowego

Davien
czwartek, 20 czerwca 2019, 13:44

Gnago, po pierwsze Turcy nie mieli przez 50 lat na głowie ZSRS blokujacego to co było dla nich niewygodne: rakiety, rozwój lotnictwa i silników itd. Po drugie silnik rakietowy w samolocie?? No były takie próby, zapytaj tych co je przezyli jak to wyglada. A co do arsentu galu: dzis każdy od tego odcodzi, chodziło ci chyba o azotek galu ale od produkcji związku do działającego modułu T/N to droga daleka.

Marek
piątek, 21 czerwca 2019, 20:02

Nie tylko próby. Samolotów z silnikami rakietowymi używano operacyjnie. Ale faktycznie nie należały do bezpiecznych. Poza tym stosowano silniki rakietowe w klasycznych samolotach jako wspomaganie przy starcie.

Davien
sobota, 22 czerwca 2019, 04:12

Stwierdzenie że nie należały do bezpiecznych to gigantyczny optymizm. Jedyne uzywane masowo jak tak mozna powiedzieć Me-163 zabiły wiecej pilotów w wypadkach niz ich zestzrelili a tez sukcesów jakichs nie odniosły. Do tego Gnago proponuje taki silnik jako napęd współczesnej maszyny....

Kiks
środa, 19 czerwca 2019, 15:38

Narodowy Samoloty Bojowy.. Że co? Erdogan skończy z podkulonym ogonem.

jm
środa, 19 czerwca 2019, 15:31

Tak zbudują jak my zbudowaliśmy Skorpiona. Zbudować makietę, a sprawny latający samolot to dwie różne sprawy,

Zezem
środa, 19 czerwca 2019, 14:02

To może my byśmy też zaprezentowali polski narodowy wyrób lotniczo-podobny z dykty i sklejki. Na święto WP będzie jak znalazł.

MAZU
środa, 19 czerwca 2019, 13:52

Czy zwróciliście uwagę na drobny szczegół, że Turcy produkują na licencji silniki F110-GE, od F-16? Skoro mają silniki to są w stanie zrobić całą resztę (awionikę). Co do ich technologii radarowych na azotku galu nie wypowiem się, ale ciekawe skąd Turcy mają technologię GaN? M

Davien
czwartek, 20 czerwca 2019, 02:06

MAZU, kluczowe słowo to licencja, a tej od poczatku lipca może juz nie być:)

ech...
czwartek, 21 listopada 2019, 13:57

w warunkach konfliktu, nawet tylko dyplomatycznego to licencjami można sobie.... coś wytapetować. Davien przestań już bredzić. Wiemy że cała twoja robota (przychód) jest z tego pisanani bo żeś bezrobotny inaczej ale "na Boga" nie bredź!

MAZU
środa, 19 czerwca 2019, 11:57

Fajna makieta. Jej wykonanie jest jak najbardziej w naszym zasięgu. Uważam, że powinniśmy dużo projektować, budować makiety samolotów, helikopterów, dyskopterów, dronów i rakiet aby pokazywać je na wszystkich możliwych targach oraz forach (Internet, media). Daje to dobre efekty PR-owe oraz może spowodować zainteresowanie poważnych producentów do wejścia w kooperację. O to chyba głównie chodzi Turcji. M

bender
środa, 19 czerwca 2019, 17:30

Problem z makietami i futurystycznymi produktami polega na tym, że łatwo przelicytować i popaść w śmieszność. Vide historia z niewidzialnym myśliwcem Iranu. Z drugiej strony internetowa popularność makiety PL-01 zrobiła więcej dla promocji Polski niż wszystkie rządowe programy i agencje przez całe 30 lat wolności.

ja
środa, 19 czerwca 2019, 14:38

Fajna makieta. Jej wykonanie jest jak najbardziej w naszym zasięgu. POPIERAM JESTEM TEGO SAMEGO ZDANIA!!!!!!!!!!.

As
środa, 19 czerwca 2019, 09:56

Jeszcze trochę i będą te samoloty równie piękne jak rosyjskie.

Pol
środa, 19 czerwca 2019, 09:18

J tu się wszyszczy mylą Turcja może szybciej zbudować ten samolot niż my w Europie i to a pieniadze z uni za trzymanie guzika z uchodzcami. Z silnikami niema mniejszego problemu nie USA to rosyjskie. Turcja jak Chiny szpiegostwo przemysłowe jest na wysokim poziomie.

Marek
czwartek, 20 czerwca 2019, 08:19

I tu się mylisz. Turcy mogą zbudować samolot o kształtach takich jakie ma makieta, którą pokazali. Latał będzie. Ale będzie się miał nijak do V generacji. Gdyby to było takie proste jak ty sobie myślisz, to Rosjanie już dawno mieliby odpowiednik F-22 a japoński samolot V generacji dzisiaj też by latał. Tak na marginesie , w Europie, w odróżnieniu od bazującej na licencji Turcji zaprojektowano i zbudowano trzy różne myśliwce IV generacji, które latają operacyjnie więc ma znacznie większe szanse na zrobienie V generacji niż Turcja.

bender
środa, 19 czerwca 2019, 17:12

Ani planowane zastosowanie silników F-16 ani żadne obecnie istniejące rosyjskie silniki odrzutowe nie spełniają cech wymaganych od samolotu V generacji. Tak więc faktycznie nie mają żadnego problemu, bo po prostu nie wybudują samoloty V generacji i już.

Marek
piątek, 21 czerwca 2019, 20:21

Ciekawe jak widzą to Koreańczycy. Wiadomo, że ich KF-X w pierwszej transzy, to nie będzie samolot V generacji. Ale pono następna transza ma już nim być.

Przemek
środa, 19 czerwca 2019, 03:56

Każdy sobie teraz może wydrukować 3D co chce. Polska zamiast drogich zabawek typu F35 powinnna postawić na tarcze antyrakietową, zakup statków i Łodzi podwodnych dla marynarki wojennej oraz mocno dozbroić żołnierzy: nowe mundury, hełmy, broń, pojazdy lekkie i transport, wyrzutnie przeciwpancerne i dać kasę na amunicję do strzelania i trenowania. Zaraz w kosmos będziemy z Amerykanami lecieć a nasi niektórzy żołnierze nadal w metalowych powojennych helmach biegają...

Lis
środa, 19 czerwca 2019, 00:38

Bardzo ładna makiet brawo.

zeus89
środa, 19 czerwca 2019, 00:24

To już druga makieta V generacji dzisiaj na tym portalu. Obie ładne :)

Davien
czwartek, 20 czerwca 2019, 02:07

Tyle ze FCAS ma duza szanse na powstanie a TF-X to ... tylko makieta.

markos
wtorek, 18 czerwca 2019, 23:18

"Model jest bardzo detaliczny" - co to ma niby znaczyć? Będą go składać w manufakturach na indywidualne zamówienie pilota? Polska języka, trudna języka...

Wojciech
wtorek, 18 czerwca 2019, 22:44

Ten turecki samolot nigdy nie powstanie brytyjski i europejski możne tak ale jak będzie w produkcji to USA już zapewne będzie wprowadzała o wiele nowszą konstrukcję z jakimś innowacyjnym napędem. Turecka mrzonka o potędze.

Tom
środa, 19 czerwca 2019, 02:08

Dobrze to ująłeś, Amerykanie zawsze o krok przed innymi. Ruscy coś tam prototypem mydlą oczy, ale czy on jest w ogóle 5 generacji?

zeus89
środa, 19 czerwca 2019, 13:11

Nie specjalnie.

Ja wam mówię
wtorek, 18 czerwca 2019, 22:04

Podzoekujmy PO i PSL że odrzucili oferty współpracy nad f 35

Maniek
wtorek, 18 czerwca 2019, 21:59

Zarzuca się że Polska nie przystąpiła do przetargu na f 35. Jak można zrobić przetarg na samolot 5 generacji skoro tylko f 35 jest sprawdzonym mysliwcem reszta to poprostu prototypy w fazie testów ani chiński ani turecki a tym bardziej rosyjski su- 55 który jest awaryjny nie dosiegaja minimalnym osiągną f 35

Fachofiec
środa, 19 czerwca 2019, 11:06

No nie ma wątpliwości, że nic nie dorównuje OSIĄGĄ F35. "fachofcy"

nikt ważny
środa, 19 czerwca 2019, 09:04

Pojęcie 5 generacja to marketingowa wydmuszka bo to pojęcie i związane z nim mocno ograniczony zespół cech chronionych patentami wymyślili w LM. Nie ma sensu porównanie podług generacji. Zasadne jest porównywanie złożenia różnych cech. Dokładnie z tej perspektywy w Rosji mogą mówić że nie ma samolotów lepszych niż generacja 4,5. Tyle że to taka sama marketingowa bzdura dla gawiedzi.

Mykon
wtorek, 18 czerwca 2019, 19:28

To przecież tylko makieta. W dobie druku 3D można by tam postawić i Startreka i powiedzieć że taki będzie przyszły samolot. Jeśli to coś poleci to dopiero będzie można o tym mówić jako o samolocie.

bender
wtorek, 18 czerwca 2019, 18:58

Czekam na kołowanie w stylu irańskiego Qaher-313 :-DD

Andrzej
wtorek, 18 czerwca 2019, 17:48

Technologia i uczelnie techniczne. Oto mamy efekty, a u nas ?

środa, 19 czerwca 2019, 09:02

U nas myśl techniczna jest na wyższym poziomie. Też potrafimy budować makiety. Do tego jeżdżące! Choćby PL01 concept. I to kilka lat wcześniej niż Turcy. I co Pan na to Panie Andrzeju?- wyklepie się?

Robert
wtorek, 18 czerwca 2019, 22:45

Czym się podniecasz makietą makiety to i my potrafimy robić ten samolot nigdy wżyciu nie zostanie zbudowany.

Krecimir
wtorek, 18 czerwca 2019, 17:01

Aselsan testuje GaN, TEI silniki F110, struktura kompozytowa na licencji z Chin,pryzmat niewykrywalnosci F110 Do ,fazy 1b_7 potrzebne następne 273 mln. F35 wchodzi do serii 12+ zabralo to parę dobrych lat i mld

Polish blues
wtorek, 18 czerwca 2019, 15:50

Pamiętam makietę Andersa albo Goryla - prezentowana chyba z 20 lat temu - do dzisiaj to tylko makieta i nic więcej. Ciekawe skąd Turcja weźmie pieniądze na tak koszmarnie drogie badania. Bardziej logiczna wydawałaby się współpraca - choćby z Rosją niż pakowanie się w tak kosmiczne koszty w pojeyndkę.

Gracz
wtorek, 18 czerwca 2019, 23:46

Akurat Anders w czasie prezentacji był na bardziej zaawansowanym poziomie rozwoju niż teraz jest borsuk.

lol
środa, 19 czerwca 2019, 11:33

Rozwiń "myśl", uzasadnij faktami, danymi czymkolwiek. A na jakim poziomie spełniania wymagań MONu był i jest nadal? Zaczął pływać? Wygrał przetarg? Lepszy dobry projekt niż kiepski prototyp.

Gracz
środa, 19 czerwca 2019, 18:08

No jeździł strzelał przeszedł próby na poligonie, ogólnie rzecz ujmując demonstrator ten był w pełni funkcjonalny. Nie mówię że był lepszy tylko że projekt był bliżej ukończenia niż jest teraz borsuk. Widzę że nie zrozumiałeś mojego komentarza.

Kangal
wtorek, 18 czerwca 2019, 19:59

Alez za pewne tak będzie. Rosjanie albo Chińczycy

ansuz
wtorek, 18 czerwca 2019, 15:42

My też mamy dobrych modelarzy i też potrafimy tworzyć nowoczesne modele, czego przykładem jest czołg Concept PL01.

22
wtorek, 18 czerwca 2019, 15:32

Na taką ładną makietę to może było by i nas stać. :) . Zastrzegam , na nic więcej .

CAREX
wtorek, 18 czerwca 2019, 15:11

Pieknie

zxxc
wtorek, 18 czerwca 2019, 13:05

Niestety, ten samolot nie powstanie...

słuchacz
środa, 19 czerwca 2019, 00:37

Chyba że znajdą partnera

wania
wtorek, 18 czerwca 2019, 12:34

To już nie chcą rewelacyjnego i rozchwytywanego SU-57 zwanego w Rosji zabójcą F-35?

Maniek
wtorek, 18 czerwca 2019, 22:02

Su 55 czy 57 to tylko awaryjne prototypy a f 35 jak by na to nie patrzeć jest już oblatany. Jak by PO PSL nie odrzucili oferty USA to f 35 był by naszym wspólnym projektem

Wojciech
środa, 19 czerwca 2019, 15:33

Ale jak wiadomo PO i PSL nigdy nie mieli wizji i strategi zawsze aby to jakoś było i aby się nie wychylać, mam nadzieję że za PISu przejmiemy kompetencje produkcyjne Turcji w zakresie F-35 produkują centropłat.

bania wania
wtorek, 18 czerwca 2019, 17:35

Spoko Wania. Na razie to nie chcą wydmuszki F-35.

Davien
środa, 19 czerwca 2019, 17:18

Alez panie bania Turcja bardzo chce F-35 ale własnei wylatuja z hukiem z programu JSF na początku lipca jak pojawią sie u nich S-400:)

Ja
wtorek, 18 czerwca 2019, 16:31

F35ego to może nawet su22 strącić

Wania
wtorek, 18 czerwca 2019, 19:42

Oczywiscie ze tak o ile F-35 będzie lecial mu 100 mertow przed nosem bez manewrowania. Na pewno to widziales w jakies grze.

Kangal
wtorek, 18 czerwca 2019, 15:23

nigdy ni chcieli......... drogą Chin i zakupy u innych by przy pozyskanej technologii zbudować swój własny. No ale widzę w Polandii b/z zgodnie z doktryną NIC SIĘ NIE OPŁACA- NASZE GORSZE- NIE WARTO

Davien
wtorek, 18 czerwca 2019, 19:21

A niby jak go zbuduja jak po CAATSA nawet tych silników z f-16 nie będzie:)

Marek
czwartek, 20 czerwca 2019, 11:48

Stosunki między Ankarą a Waszyngtonem wkraczają właśnie w fazę osłabionych relacji (nie tylko z powodu S-400) ale Pentagon dalej twierdzi i uspokaja cały czas, że współpraca z Turcją trwa, bo USA potrzebują Turcji, to prawda, że Washington grozi sankcjonami ale to gra w kotka i myszkę, dla USA stosowanie CAATSA będzie jak harakiri dla nich.

Marek
piątek, 21 czerwca 2019, 21:06

Tak się składa, że Turcja owszem, zanotowała sukcesy na wielu polach. Tylko, że teraz rozrabia tak, że zraża sobie kogo tylko może. Skutek tego będzie taki, że nie tylko na amerykańską, ale na żadną zachodnią technologię nie będzie mogła liczyć. A to mimo sukcesów nie jest to kraj, który może robić to, co robi całkiem samodzielnie. Więc będzie mogła liczyć na Chińczyków, którym do szeroko rozumianego Zachodu "co nieco" brakuje, albo na Rosjan, o których można by powiedzieć to samo. Z tym tylko, że w przypadku tych ostatnich konflikt interesów łatwy jest do przewidzenia na dodatek.

Davien
czwartek, 20 czerwca 2019, 13:47

Marek, tyle ze Kongres juz to stwierdził, że jak do Turcji trafia S-400 to Turcja obrywa CAATSA i koniec. Nikt w Waszyngtonie z Turkami bawic sie nie zamierza, a obecnie Turcja wcale USA tak potzrebna nie jest jak sie Turkom zdaje.

Qwert
wtorek, 18 czerwca 2019, 12:27

Jak tak patrze na turecki przemysl zbrojeniowy, to jestem naprawdę zalamany stanem naszego

Bogdan
wtorek, 18 czerwca 2019, 12:24

O ile wiem Rolls-Royce i turecki koncern Kale Group zawarły umowę, dotyczącą produkcji silników dla tego samolotu 5. generacji TF-X, także ... BAE interesuje się też z tym dwusilnikowym myśliwcem, być może współpraca nad projektem "Tempest"?

wtorek, 18 czerwca 2019, 17:19

Zawarły kiedy Turcja jeszcze nie rozrabiała. jak sądzisz kto dla Rolls Royce'a jest wazniejszym klientem: Stany czy Turcja? Podobnie z Tempestem, jak majaodstep do technologii F-35 to co im Turcja moze zaoferować co by zrównowazyło utrate tego.

dim /GR
wtorek, 18 czerwca 2019, 15:09

W naszych mediach podano, że to Rolls-Royce wycofał się.

McLeod
czwartek, 20 czerwca 2019, 11:40

O tyle wiemy BAE Systems i TAI zawarły już umowę (w 2017 r.) nad projektem TF-X (warto 125 mil. USD) dalej współpracują a Rolls-Royce nie wycofał się, teraz opracowanie tego samolotu wchodzi w aktywną fazę (dlatego pokazywanie mock-up TF-X w Le Bourget), tyle że Turcy planowali już od dawna współpracę z "Eurojet Turbo GmbH" (Rolls-Royce/Avio/MTU Aero engines), Tureckie firmy mają dosyć dużo potencjału i know how także poziom ilość podsystemów tureckiej produkcji w składzie TF-X określono > 65%-70% (Aselsan/TAI/Havelsan/Roketsan...) może długo trwać i dużo kosztować ale w koncu tureckie Siły Powietrzne będą mieli własny myśliwiec 4++ czy 5. czy 6. generacji.

Davien
czwartek, 20 czerwca 2019, 13:50

Zawarli ale jak pan sadzi co sie stanie jak USA wprowadzą Embargo wobec Turcji na technologie i sprzet z USA. Dla RR raczej USA sa o wiele wiekszym i wazniejszym partnerem od Turcji. Zreszta już sama Turcja stwierdziła że rezygnuja ze współpracy z RR i będa napędzac TF-X silnikami od F-16

Roshedo
wtorek, 18 czerwca 2019, 12:01

Niezłe. Zamiast pakowac się w F-35 za horrendalne pieniądze to może Polska powinna się podłączyć do tego programu? Mamy przecież jeszcze trochę zdolności wytwórczych i paru "mądrych Januszy ze zdolnymi głowami " :-) ... Turcy są zdesperowani i zdeterminowani to przy okazji hurtem można wejśc w T-129 ATAK i tureckie pociski ppanc do helikopterów. Czołg Altay raczej bym odradzał - niedopracowany i za bardzo zależny od niemieckich fabryk (to już lepiej licencje na chiński VT-4 wziąc). Nie oszukujmy się kupienie F-35A nie zapewni nam bezpieczeństwa: USA szykują się na Iran a być może i na Chiny więc wojna z Rosją o jakąś Polskę nie jest im potrzebna. O nasze bezpieczeństwo musimy zadbać sami.

Danisz
wtorek, 18 czerwca 2019, 17:30

Pewnie - największy na świecie kraj-producent samolotów wspólnie z kilkunastoma innymi krajami mającymi całe dziesięciolecia doświadczeń w budowie samolotów nadal nie może, mimo 20 lat prac, uporać się z problemami wieku dziecięcego konstrukcji, a Ty chcesz zrobić coś podobnego z innym podobnie jak Polska zacofanym krajem? Jak rozumiem wg Ciebie problemem nie jest też kasa - kilkaset miliardów złotych to przecież nic dla kraju, którego stać na największą orkiestrę reprezentacyjną w Europie. Żyj dalej marzeniami.

xD
wtorek, 18 czerwca 2019, 17:28

czołg Altay niedopracowany więc nie brać, ale makietę brać, bardzo ładnie dopracowana :D :D :D

Marek
piątek, 21 czerwca 2019, 21:14

Niedopracowany bo wkurzyli Niemców kombinacjami jakie robili przy okazji Leopardów. Później wkurzyli Austriaków swoim specyficznym podejściem do praw człowieka. I jeszcze długo może być niedopracowany bo firma, która miała robić im silniki jest filią Caterpillara a oni właśnie teraz robią wszystko, żeby wkurzyć Wuja Sama.

pimcik
środa, 19 czerwca 2019, 09:06

można by z niej futurystycznego grilla w ogródku zrobić. Przynajmniej miała by jakieś zastosowanie praktyczne.

Davien
wtorek, 18 czerwca 2019, 17:22

Roshedo tyle ze Turcja jest obecnie na równi pochyłej i własnei zaczyna spadać a hamulców nie mają. Nie będzie T-129 jak wejdą sankcje z USA, nie będzie nie tylko F-35 ale i T-70 a i o silnikach z F-16 będą mogli zapomniec bo licencja zostanie zapewne cofnieta. a co do VT-4 to juz chyba w desperacji napisałes bo to czołg na poziomie T-90MS, juz znacznie lepszy byłby T-84-120 Jatagan z Ukrainy nie mówiąc o czołgach zachodnich.

Gracz
wtorek, 18 czerwca 2019, 23:50

Ej t 90 ms to fajny sprzęt jest bije na głowę nasze Leo 2A4 z amunicją z lat 70.

Davien
środa, 19 czerwca 2019, 02:18

Panie gracz zacznijmy od tego że Leo2A4 moga uzywac dowolnej amunicji 120mm, wymagana jest jedynie modernizacja działa i się to własnie robi. A teraz porówna tego T-90MS z Jataganem z ERA Duplet:)

Gracz
środa, 19 czerwca 2019, 18:23

Ma amunicję 2 rzutu w tyle wierzy, automat ładowania osłonięty era, tryb Hunter killer, zdalnie sterowany moduł uzbrojenia na wieży, przyzwoitą optoelektonikę (pewno na francuskiej licencji), możliwe jest zamontowanie areny, ma system obserwacji dookulnej. Moim zdaniem jest to wyższy poziom niż TV-4 i jatagan, choć każdy ma swoje zdanie.

Davien
czwartek, 20 czerwca 2019, 13:59

Panie gracz, T-90MS nie ma ani pocisków we wieży, ale w autoloaderze i poutykana w każdym wolnym zakatku czołgu, nie ma hunter killer, ten tryb w pełni mają dopiero najnowsze T-72B3M, SKO to stary Irtysz z BWP-3. ASOP Arena to jak na razie tak jak drozd udowodniłe ze lepiej wybija własna piechote niz ppk. A teraz co do T-84-120 Jatagan: Lepszy pancerz z ERA nóz lub Duplet wieża z działem 120mm umozliwiajacym strzelanie dowolna amunicja zachodnią np KEV-4 czyli odpowiednikiem M829A4 SKO podobnej klasy.

Gracz
piątek, 21 czerwca 2019, 20:47

SKO to Kalina a pancerz reaktywny to Relikt. I tak ma magazyn z tyłu wierzy na amunicję 2 rzutu oraz tryb Hunter killer.

FFF
wtorek, 18 czerwca 2019, 23:37

Czy zdajesz sobie sprawę że jesteśmy państwem UE i to tam sprzedajemy ponad 80% towarów że to są nasi sąsiedzi. Że miliony Polaków pracuje w UE i przysyła kasę dla swoich rodzin że z Francją mieliśmy od wieków super relacje . A teraz co mamy ? A cały ten f35 to złom . Czy byłeś w wojsku? teoretyku

Davien
środa, 19 czerwca 2019, 02:20

PAnie fff, nie wiem o co panu chodzi bo pisałem o turcji wieć daruj sobie żałosne wypociny. A co do F-35 to akurat rozkłada wszystkie europejskie konstrukcje na obie łopatki wiec powodzenia w zmyslaniu:)

Kangal
wtorek, 18 czerwca 2019, 21:34

kupili S-400 i co ajwyżej stracą F-35. To tyle

Davien
środa, 19 czerwca 2019, 01:21

Nie panie Kangal, jak sie pierwsza bateria pojawi w Turcji wchodzi CAATSA czyli embargo na amerykański sprzęt i technologie,. To oznacza koniec F-35, T-70 i cąłej reszty łacznie z TF-X Sabrą czy Altay-em ale jak Turcja chce wpaść na ta sciane, jej wola.

Jakub
wtorek, 18 czerwca 2019, 15:25

No tak, ale narazie to makieta ze sklejki ;) Finalny samolot, o ile powstanie, to wejdzie do produkcji za jakieś 20 lat. Wtedy nie tylko MiGi i Su będą już w muzeach, ale i nasze F-16 będą kończyły powoli służbę.

Xaxa
wtorek, 18 czerwca 2019, 14:58

Ten samolot nigdy nie poleci...

hanys
wtorek, 18 czerwca 2019, 11:57

Witam i tak Turkom wydaje się że z drewnianej makiety zrobią coś ala F35 , tak samo jak europejczykom, katastrofa, jak czytam niektórych troli , historia F 35 i innych samolotów pokazuje jak to jest trudne , to tak jak by Polska chciała zrobić F 35 , kłopoty,,wieku dziecięcego ,, technologia materiałowa, kompozyty , silniki i inne duperele ,które tyle kosztują, a na koniec sprawność całego systemu w eksploatacji . Kilka lat temu Iran pokazywał swój niebiański myśliwiec ,przebudowany z F 5 ,a gdzie seryjna produkcja??? Polska zrobiła Bardzo Dobrze że chce kupić F 35 i proszę nie opowiadać dyrdymałów że niedopracowany czy wadliwy , w tym przypadku (Turecki Myśliwiec) jak coś nie pasuje można mieć pretensje do warsztatu stolarskiego w Parzymiechach.

Clash
wtorek, 18 czerwca 2019, 18:15

Ech... Japonia nie dała rady a co dopiero Polska...

Marek
piątek, 21 czerwca 2019, 21:35

Japonia dała radę. Ich demonstrator technologii lata.

pimcik
środa, 19 czerwca 2019, 09:08

nie tyle nie dała rady, co policzyli, że lepiej kupić.

dokk
wtorek, 18 czerwca 2019, 11:38

Myśmy za to przez 30 lat zajmowali polityką historyczną i kłótniami nie wiadomo o co.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama