Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

PAS19: prezentacja seryjnego KC-46A Pegasus

Fot. Defence24.pl
Fot. Defence24.pl

W trakcie tegorocznego Salonu Lotniczego Le Bourget zadebiutował wielozadaniowy samolot tankowania powietrznego KC-46A Pegasus. Maszynę, należącą do 931 Air Refueling Wing amerykańskich sił powietrznych z siedzibą w McConnell Air Force Base w stanie Kansas pokazano na wystawie statycznej. Jest to pierwsza prezentacja tego tankowca poza Stanami Zjednoczonymi.

Prezentacja tej maszyny miała, prawdopodobnie, na celu zatarcie złego wrażenia, jakie przyniosły kilkukrotne opóźnienia w realizacji tego ważnego dla Sił Powietrznych USA programu (w tym szeroko nagłaśnianych problemów związanych z samym procesem produkcji, co doprowadziło do już dwukrotnego wstrzymania dostaw).

Boeing liczy, że publiczny pokaz seryjnego egzemplarza tego samolotu przyniesie realne skutki marketingowe, przyśpieszając finalizację rozmów z państwami zainteresowanymi pozyskaniem KC-46A.

Obecnie potencjalnie zainteresowane nabyciem tej maszyny są Indonezja, Izrael, Katar, NATO, Norwegia i Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA), a pula zamówień wynosi 20 maszyn. Japonia zdecydowała się na cztery KC-46A, które będą dostarczane od 2021 roku.

Opóźnienia związane z dostosowaniem kadłuba cywilnego modelu 767, na którym oparto KC-46A, spowodowały, że Boeing nie zdołał wziąć udziału w kilku konkursach związanych z pozyskaniem powietrznych tankowców. Wobec powyższego kilka państw zdecydowało się na model A330 Multi-Role Tanker Transport, oferowany przez Airbus Defence i Space (w tym wspomniane już ZEA, które nabyły trzy takie samoloty).

image
Fot. Defence24.pl

A330 stanowi również podstawę w wyborze platformy dla międzynarodowej wielozadaniowej floty transportowej (MMF), którą tworzą Belgia, Niemicy, Luksemburg, Holandia i Norwegia. W latach 2020–2024 planuje się pozyskanie ośmiu maszyn w tym programie.

Boeing jest zainteresowany udziałem w MMF i dostawami swoich tankowców dla państw eksploatujących F-35 Lightning II (biorąc pod uwagę specjalne wymagania związane z tankowaniem tej maszyny).

Z kolei amerykańskie siły powietrzne planuje certyfikację KC-46A na 64 typy samolotów, certyfikaty mają zostać uzyskane do 2021 roku (chodzi, między innymi, o Typhoona, Rafale, EC-130J Commando Solo, V-22 Osprey i C-5M Galaxy).

KC-46A ma stać się podstawą floty tankowców USAF w nadchodzących latach, a 179 samolotów zostanie dostarczonych w ramach programu zamówień KC-X (52 są już objęte stosowną umową). 25 stycznia tego roku przekazano pierwszych pięć samolotów a ogółem obecnie eksploatowanych jest ich już 11 (sześć w bazie McConnell i pięć w bazie Altus). 4 czerwca rozpoczęto wstępne testy operacyjne i ocenę (IOT&E), do końca roku siły powietrzne mają przyjąć ogółem 36 maszyn

Reklama

Komentarze (1)

  1. Gracz

    Nasi pewnie też 1 sztukę wezmą, nie ważne że nam to nie potrzebne.

Reklama