Pancerny Terminator na testach

10 lutego 2021, 16:03
1280px-Tank_support_combat_vehicle__Terminator-2_
Fot. Kirill Borisenko/CC BY-SA 4.0
Reklama

Jak poinformowało Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej, zakończony pierwszy etap oceny operacyjnej ciężkiego bojowego wozu wsparcia czołgów BMPT Terminator. Wozy tego typu były w ostatnim czasie badane i testowane przez jedną z jednostek wojskowych Centralnego Okręgu Wojskowego.

Na początku grudnia ub. r. łącznie osiem Terminatorów zostało przekazanych do jednego z batalionów czołgów 90 Witebsko-Nowogródzkiej Gwardyjskiej Dywizji Pancernej, która stacjonuje w mieście Czebarkul w obwodzie czelabińskim u podnóża Uralu Południowego. Najpierw załogi przeszły kompleksowe szkolenie dotyczące obsługi nowo otrzymanych pojazdów, a następnie przeprowadzono ćwiczenia w zakresie nauki jazdy. Zrealizowano także szkolenie strzeleckie i techniczne.

Główny nacisk położono na zbadanie specyfiki elementów sterujących i uzbrojenia w obecności przedstawicieli producenta tych wozów. Obecnie w kolejnym etapie prób planowane jest prowadzenie strzelań w różnych scenariuszach taktycznych w ramach pododdziału pancernego. Głównym zadaniem BMPT ma być zapewnienie wsparcia ogniowego plutonu czołgów przy pomocy armat automatycznych i wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych, co znacząco zwiększa siłę ognia takiego pododdziału.

image
Reklama

BMPT "Terminator" to ciężki wóz wsparcia ogniowego czołgów opracowany  i produkowany przez Uralwagonzawod. Został zaprojektowany na przełomie wieków jako odpowiedź na bolesne doświadczenia rosyjskiej armii z wykorzystaniem bojowych wozów piechoty BMP-1/BMP-2 do wsparcia czołgów w trakcie pierwszej wojny czeczeńskiej. BMP okazały się zbyt słabo opancerzone i uzbrojone. Z tego powodu zdecydowano się na opracowanie silnie uzbrojonego i opancerzonego BWP osadzony na nośniku czołgowym. Jak dotąd na zakup tej konstrukcji zdecydowało oprócz Rosji (10 pojazdów, które są obecnie intensywnie testowane) także dwóch odbiorców eksportowych - Kazachstan (10 egzemplarzy) i Algieria (nawet do 300 wozów).

Nośnikiem tego wozu jest podwozie zmodyfikowanego czołgu podstawowego T-72 lub T-90. Na nim z kolei osadzone jest specjalnie zaprojektowany w tym celu załogowy moduł wieżowy uzbrojony w dwie armaty automatyczne 2A42 kal. 30 mm (z zapasem 850 pocisków) i czołgowy karabin maszynowy PKTM kal. 7,62 mm (z zapasem 2100 pocisków) oraz dwie podwójne wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych 9M120 Ataka. Załoga składa się z trzech osób (dowódca, kierowca i operator uzbrojenia), a parametry techniczne są zbliżone do tych oryginalnego nośnika.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 88
Reklama
MAZU
piątek, 12 lutego 2021, 10:26

BMPT Terminator to dobrze opancerzona i silnie uzbrojona jednostka. Idealna do utrzymywaniu porządku na zajętych terenach, do pacyfikowania partyzantki i terroryzowania ludności cywilnej. Stąd nazwa wozu. Pojazd który może praktycznie bezkarnie wybijać ludność we wsiach i miasteczkach. Do dużych miast może zaś bezpiecznie wjechać po salwach z Buratina (TOS-1), które nota bene miał oryginalnie osłaniać. Tak to należy (niestety) widzieć: Buratino, Terminator, T-90, BWP-y, Pancyr-S1, ... , działające RAZEM, wspierane przez artylerię, lotnictwo i drony. M

Piotr ze Szwecji
czwartek, 11 lutego 2021, 18:56

W WP nadal ślepa wiara w bwp1 i Borsuki. Ciężki wóz bojowy piechoty wydaje się dowódcom WP jakąś abstrakcją. Czymś co w małych ilościach będzie jeździło gdzieś z boku za czołgami. Na dodatek ponoć to ta amfibia Borsuk ma za ciężki bewup robić tylko z dodanym dodatkowym pancerzem. To jest pomimo, że Polska posiada w HSW produkcję prawdziwego ciężkiego K9 zawieszenia. Jak widać dowódcy WP są niedoświadczeni wojennie i to się odbije w przyszłości na wyniku wszelkich starć taktycznych WP z ewentualnym wrogiem. PGZ (HSW?) z jakiegoś powodu oferuje gorszy sprzęt od możliwego w produkcji w Polsce do tego celu. MON może powinien zorganizować jakiś fundusz na rzecz badań nad ciężkim bewupem dla HSW? Może to jest tylko kwestia finansowania? Rosjanom zaś już teraz cieszyć się z BMPT "Terminator". Rosyjska armia na prawdę nie klepie tej polskiej garnizonowej śpiączki.

asd
czwartek, 4 marca 2021, 03:25

"Jak widać dowódcy WP są niedoświadczeni wojennie", za to Ty masz "doświadczenie w wojnie" - największe w Panzer General? Nie wiesz pod jaką koncepcję operacyjną są planowane zakupy dla WP, ale będziesz zabierał głos,

piątek, 12 lutego 2021, 09:06

ciezki BWP nie plywa i jest taki problem ze rezygnujac z "musowego" wymogu plywalnosci trzeba bedzie dopuscic do przetargu firmy zza granicy. wtedy moze jeszcze wygrac nie ten co trzeba, nie za taka cene jak trzeba ktos moze zaproponowac tansze i lepsze rozwiazanie i co wtedy pocznie ppo z bublem ktorego nikt nie bedzie chcial?

asdsad
czwartek, 4 marca 2021, 03:19

Chłopie, najpierw przeczytaj kiedy, jakie i do czego, mają zastosowanie przepisy przetargowe. Potem zabieraj "głos".

Kazik :)
sobota, 13 lutego 2021, 13:19

Ciekawa hipoteza.

ito
czwartek, 11 lutego 2021, 18:51

Wydaje mi się, że to trochę dziwna koncepcja. Jak dla mnie rozsądniejsze byłoby podzielenie jednostek piechoty na ciężkie i lekkie- lekkie na bmp takich, jakie mają lub BTR-ach, a ciężkie na BWP-ach zbliżonych koncepcją do azarchitów- budowanych na podwoziach o opancerzeniu czołgowym, oczywiście co najmniej 30- tka, ale taka bardziej plot- zdolna do bardzo intensywnego ognia, plus PPK, najlepiej zdolny również do zwalczania śmigłowców. W tym momencie taki wóz jak terminator staje się zbędny. Doświadczenie uczy, że czołgi bez piechoty to zły pomysł, a terminatory piechoty nie zastąpią.

st.chor.
czwartek, 11 lutego 2021, 17:49

Jak się czyta te wasze komentarze, specjaliści od siedmiu boleści to wymiotować się chce.

erggerreg
czwartek, 11 lutego 2021, 15:54

Borsuki mogą kruszyć lód pod Płockiem swoją 30tką i pancerzem

mat
czwartek, 11 lutego 2021, 15:42

Zamiast czolgow, ktore sa malo skuteczne w walce na odleglosc, powinnismy ns naszych podwoziach zbudowac stopniowo na przestrzeni lat 400 niszczycieli czolgow z rakietami Brimstone 3. Na Borsukach i Rosomaksch dodatkowo 6 rakiet grom/piorun i na kazdym pojezdzie wojskowym granatniki MK 47.

Zawisza_Zielony
czwartek, 11 lutego 2021, 13:56

Pojazd na bazie doświadczeń z Czeczeni. Podczas szturmu Groznego Czeczeńcy odizolowani piechotę od człgów a potem Ładami jeździli po mieście i eksterminowani czołgi. Wysoko umieszczony moduł daje możliwość rażenia zarówno celów na piętrach (kąt podniesienia armaty nie jest największą zaletą Maszy z rodziny T..) jak i np w piwnicach. Można próbować czyścić drogę dla czołgów bez konieczności angażowania piechoty. A tej ostatniej użyć do posprzątania tego (tych) co przeżyli. Problemem może być taktyk i świadomość sytuacyjna ale od czego są bsl.

Davien
czwartek, 11 lutego 2021, 19:17

Zawisza, akurat do działań w miescie to Terminator nadaje się mniej niz czołgi, a juz pomysł wysyłania pojazdó bez piechoty.... No ale jak masz duzo złomu do złomowania.:)

hermanaryk
piątek, 12 lutego 2021, 09:41

Zawisza uzasadnił swoją opinię, a ty potrafisz uzasadnić swoją? Oczywiście takiemu ustrojstwu, tak jak i czołgom, powinna towarzyszyć piechota, ale w walkach miejskich często bywają takie sytuacje, że lepiej, aby piechota trzymała się od nich na dystans, bo po prostu nie zdoła pomóc, a sama zginie.

Davien
piątek, 12 lutego 2021, 17:21

Gorsza swiadomość sytuacyjna niz w czołgu, gorszy pancerz, uzbrojenie zebrane w jednym miejscu, na wspólnej lawecie i słabo opancerzone, ot tak na szybkiego. Sami Rosjanie nie chcą tego Terminatora a oni lekcje jak wyglada posyłanie czołgów bez piechoty do miast przerobili krwawo 2x. Bez piechoty w miescie momentalnie to cos dostanie z RPG albo z ppk w bot lub z góry i koniec zabawy.

środa, 17 lutego 2021, 06:55

A na jakiej podstawie twierdzisz, że Terminator ma gorszą świadomość od czołgu? Czy tak sobie po prostu napisałeś, bo to ci ślina na język przyniosła.

mobilny
czwartek, 11 lutego 2021, 09:28

BMP to pojazd nie stworzony do działań w terenie miejskim a więc statycznym często na wyczerpanie. Do tego stworzyli T-14 zresztą nikt do miast w przyszłym konflikcie wchodzić nie będzie. Rodzinę BMP zastąpi Kurganiec. Niestety Rosjanie lekcje odrobili w przeciwieństwie do nas. Zachód przygotowuje się na wojny kolonialne w celu szerzenia nowej religii zwanej Demokracją Rosjanie szykują się na konkretną rozpierduszkę na pełną skalę....ma być sporo w miarę taniego, prostego ale równie niebezpiecznego sprzętu....Terminator ma wspierać mbt i BwP zarówno w mieście jak i poza nim i to jest słuszna koncepcja zważywszy że pojazd taki ma siłę ognia a jednocześnie jest stosunkowo tani zwlaszcza kiedy podwozia na których się opiera są właściwie już zrobione. No nie piszcie głupot że 4x ppk 2x 30mm plus karabin maszynowy na w miarę lekkim podwoziu czołgowym to lipa jest....taki TD można powiedzieć połączony z pojazdem wsparcia do walk miejskich za stosunkowo niewielkie pieniądze to nieporozumienie.... Osobiście uważam że obok Pancyra jeden z najlepszych pomysłów Rosjan ostatnimi czasy.

ito
piątek, 12 lutego 2021, 09:16

Dwa razy się z Tobą nie zgodzę- przyszły konflikt w fazie lądowej prawdopodobnie będzie się toczył głównie w miastach- słabsza strona będzie w nich poszukiwała oparcia, a wyrównują szanse bardzo mocno. Czołgi (potężna armata pod pancerzem) wielokrotnie udowodniły swoją przydatność w mieście- ale tylko pod warunkiem ich właściwego wykorzystania taktycznego. Natomiast jak dla mnie zamiast tworzenia wozów w stylu terminatora powinna nastąpić mutacja BWP w stronę ciężkiego pancerza (oczywiście zapominamy o pływalnści) i wymiany armaty z "lądowej" (ogień pojedynczy, krótkie serie, zapad 200-300 nabojów) na PLOT (zdolność do b. intensywnego ognia ciągłego, zapas amunicji 800- 1000 nabojów) co oczywiście również pociąga za sobą wzrost masy (nawet kilkakrotny) uzbrojenia.

Davien
piątek, 12 lutego 2021, 17:25

I Rosjanie nawiasem mówiac maja podobny pojazd: T-15 Armata czyli ciężki BWP wktórym jedna z opcji uzbrojenia jest moduł Deriwacija PWO z działkiem 57mm o koncie podniesienia ponad 70 stopni.

Davien
czwartek, 11 lutego 2021, 19:21

Mobilku, w miescie to taka jeżdżaąca trumna dla załogi która nawet nie dowie sie kiedy zginie. Rosjanie istotnie odrobili lekscję z Berlina i Groznego i dlatego tego potworka ani mysla uzywac w miastach. W miastach wrogiem jest piechota z RPG i ppk a Terminator jest bardziej slepy niz czołg, do tego gorzej opancerzony i tak jak czołg nie ma osłony własnej piechoty.

Klawiatura
czwartek, 11 lutego 2021, 08:49

Użyli idiotycznej taktyki i odpowiedzią na błędna taktykę jest sprzęt. Bo jak tu się przyznać że byli idiotami. W 41 pokonał ich niemiecka radiostacja na czołgach i taktyka. W Czeczeni nadal włączyli archaicnue. Ciekawe czy realnie nauczyli się wyciągać wnioski. A przepaść technologiczna się powiększa...

dim
czwartek, 11 lutego 2021, 07:25

Bez super-maskowania, wobec ruskich jesteśmy bez szans. Znakomite, najlepsze w świecie maskowanie i pozoracja winny być naszą bardzo silną stroną. Ale czy to jest coś nowego ? W starciach słabszego, z silniejszym, aktualne od tysiącleci ? Więc co na to polski MON, w praktyce ?

ZZZZ
czwartek, 11 lutego 2021, 11:23

W jakim celu Rosja miałaby nas atakować? Przecież Polska Dobrej Zmiany dryfuje na wschód dobrowolnie. Prezydent Duda nie utożsamia się z rosyjskim opozycjonistą Nawalnym. W rządowych mediach nie uświadczysz żadnej krytyki pod adresem Rosji i Putina. Nawet w kontekście Nord Stream 2 media rządowe atakują Niemców. O Rosjanach milczą. Dobra Zmiana wyprowadza Polskę z zachodniej kultury, z zachodniej cywilizacji. A Polakom to odpowiada. Więc, po co Rosja miałaby nad atakować?

Rejtan
piątek, 12 lutego 2021, 10:15

Że niby rząd wspiera NordStream2 i zabór Krymu? No nie, jednak nie wspieramy Putina. Bo Nawalny wcale nie jest propolski, więc nie ma co go za bardzo wspierać. EU ( Niemcy i Francja) sa pod butem Rosji, więc mamy ograniczone możliwości. Ale to co robimy ( NS2, Międzymorze i powolne budowanie frakcji antyrosyjskiej w EU ) idzie w dobrą stronę. Jak będziemy silną gospodarką i zjednoczeni narodowo to nikt nam nie podskoczy.

LMed
piątek, 12 lutego 2021, 07:24

No fakt. Sensu nie widać.

czwartek, 11 lutego 2021, 21:15

Brednie.....ida ale w stronę USA kosztem Europy i Rosji oczywiście....

popo
czwartek, 11 lutego 2021, 18:30

By obsadzić swoich w rządzie, przejąć Azoty, przyszłe elektrownie jądrowe, przejąć Orlen, przejąć gazoport, pozyskać wielki rynek zbytu na gaz i ropę. Można więcej wymieniać.

Edemund
czwartek, 11 lutego 2021, 10:19

Polski MON w praktyce miota się między jednymi założeniami i analizami a innymi. Kolejni politycy nadzorujący czy kierujący poszczególnymi sprawami nie mają swojej wiedzy, ale się ,,dopiero uczą" i opierają na tym co im powiedzą ,,pewni ludzie". A ,,pewni ludzie" mówią raz to, a w innym przypadku coś innego. Do tego dochodzi niezwykle skomplikowana biurokracja, silne lobby, związki zakładowe, zapatrzenie w ,,offset", dialogi techniczne, kryterium ,,najniższej ceny" (czytaj najtańsze w zakupie, najdroższe w użytkowaniu) i mamy to co mamy.

Olgino
czwartek, 11 lutego 2021, 10:03

A po co Rosja miałaby na Polskę napadać? Najkrótsza droga do Kaliningradu? Prędzej będą chcieli wyrąbać sobie drogę na Krym za nim Ukraina znajdzie się w NATO

zsu
czwartek, 11 lutego 2021, 23:09

Mają już most i wystarczy

GRD
czwartek, 11 lutego 2021, 09:26

Min na to NIC. W głowach nadal lata 60, strategia i taktyka z tamtych lat, brak poszanowania prostego żołnierza, brak sprzętu, wyposażenia osobistego i ochrony balistycznej. Mentalnie nadal żołnierz mięso armatnie. Wiem bo służę i serce boli. Ojczyźnie oddaje zdrowie swoje a oni kariery robią.

Stalker
czwartek, 11 lutego 2021, 09:14

Mobilność. Maskowanie. Świadomość sytuacyjna. Siła ognia czyli, MBT. Rosomaki. Borsuki. Drony. Raki. Kraby. Himars. Wszystko to współdziałając ze sobą i przykryte parasolem OPL (Pilica Narew Wisła) powinno skutecznie raz że zlikwidować rajdy powietrzno desantowych wojsk Rosyjskich na tyłach a dwa opóźnić główne natarcie Rosjan do czasu nadejścia pomocy która podobnie to tej z 1939 roku na pewno nadejdZie. Pozdrawiam

KUKUŁKA
środa, 10 lutego 2021, 23:38

bardzo dobra koncepcja dla Polski czemu ,wyjaśniam po pierwsze uniwersalny moduł od wszystkiego ,wsparcia ,ppanc , niskiej plot , system obsługuje niewielu ludzi w przypadku gdyby realizowały swoje zadania standardowe moduły bojowe oddzielne do ppanc , plot czy wsparcia , wtedy potrzeba by było co na mniej 3x razy więcej ludzi licząc optymistycznie idąc dalej analogicznie ten system potrzebuje dużo mniej logistyki zabezpieczenia technicznego , idąc dalej taki moduł ze względu na uniwersalność mógłby wykonywać zadania nie tylko zespołowo ale i samodzielnie system ma większy zasięg niszczenia niż standardowy czołg ,system świetnie nadaje się do eskorty czołgów podczas przeprawy przez lasy ,przez rzeki i tereny gdzie może zaistnieć zasadzka ,system nawet z "gołym pancerzem" jest odporniejszy na dzień dzisiejszy od najlepszego transportera opancerzonego ,dlatego kilkadziesiąt sztuk naszych bieda modernizowanych T-72 ...skonfigurowałbym im wieżę w 30 mm armatę ( np Bushmaster w które mają być uzbrojone Borsuki czy zmienianych wież Rosomaków z 30 mm armatami .to jeśli chodzi skąd pozyskać armaty ) do tego 40 mm granatnik i karabinkiem 7, 62 mm oraz istotne wyposażył w 4-6 systemów ppanc w konwencji izraelskiego czołgu/niszczyciela Pereh i w ten sposób załatwiono by permanentny brak systemów ppanc na nośnikach i wzmocniono siłę uderzeniową naszych kohort pancernych a przy tym unifikując amunicję do standardów NATO i najważniejsza sprawa postępująca u nas demografia oraz mentalność młodego społeczeństwa ( przyszłych poborowych) w przyszłości może być problemem w uzupełnieniu obsadami systemów bojowych ...a taka koncepcja naszego Polskiego Terminatora jaką przedstawiłem była by świetnym substytutem zastępującym kilka systemów bojowych a więc i mniej czynnika ludzkiego potrzeba by było do obsad ..oczywiście można ponieść wodze fantazji i konfigurować różnie wizje polskiego terminatora ale moja opcja jest propozycją którą można zrealizować szybko i nisko kosztowo oczywiście można by było pomarzyć i w wieże czołgu oprócz 30 mm armaty zamontować Autonomiczny Moduł Uzbrojenia Rakietowego ( ppanc i plot) AMUR który jak wróble ćwierkają ma być obudzony do życia i montowany na naszych dzisiejszych Spikejbusach ( Rosomakach bez wież) więc kilkadziesiąt opcji przydałoby się i posadowić na gąsienice

GB
czwartek, 11 lutego 2021, 14:57

Koncepcja jest słaba. Wóz w cenie czołgu podstawowego, a nie ma jego możliwości. Do tego widziałem filmik jak strzela z tych działek. Rozrzut taki że w nic nie trafi na 1000 metrów. Generałowie rosyjscy od lat go nie chcą i nic dziwnego.

KUKUŁKA
czwartek, 11 lutego 2021, 21:14

GB...masz coś lepszego do zaoferowania zakładając że trzymamy się przy minimum finansowym .....bo 65%systemu już mamy gotowego a nawet rewitalizowanego ..zostało założyć broń, czujniki, efektory ... pamiętaj o postępującej ujemnej demografii ,..a wiesz że w dzisiejszych czasach najlepiej odstrzeliwuje się czołgi efektorami spadającymi z nieba,,,

Grand.
środa, 10 lutego 2021, 21:41

To jest przestarzała koncepcja pojazdu wsparcia. Brak ochrony aktywnej oraz ukształtowanie przedniej części pojazdu ułatwia jego szybkie zniszczenie. Terminator 2 miał zamiast durnych granatników czy "okienek" obserwacyjnych porządny pancerz. Armaty są słabo ustabizowane, będą latać jak te montowane na btr 82am. Spóźniony pojazd o 20-30 lat przy współczesnych granatnikach i innej przenośnej broni przeciwpancernej nie sprawdzi się na polu walki.

GRD
czwartek, 11 lutego 2021, 09:27

Dwa wystarczą żeby wytłuc batalion WOT, brygadę łączności lub batalion zmechu.

Davien
czwartek, 11 lutego 2021, 19:23

Zanim do tego WOT-u podjada to dawno zostana spalone przez javeliny, Spike-i albo rozbite ogniem artylerii:)

poziom najmitów jak widać coraz słabszy
piątek, 12 lutego 2021, 21:14

Przecież wy nie macie WOT-u tylko gwardię narodową.

Stalker
czwartek, 11 lutego 2021, 06:37

Terminator nie ma armat. Problem świadomość sytuacyjna. Poza tym pojazd ten to bomba. Przykład dobrego wykorzystania podwozi czołgów z rodziny T ktorych mają sporo. Co do broni p.panc to chyba każdy pojazd pancerny w wiekszym lub mniejszym stopniu jest zagrożony. A pamiętasz Leo Tureckie?

kblomkvist
czwartek, 11 lutego 2021, 12:51

Terminator nie ma armat? A podwójnie sprzężone 2A42 to co?

Grand
czwartek, 11 lutego 2021, 09:07

Jak nie ma jak ma 2 x 30mm + 4 pociski kierowane + 2 x granatniki ags-17 I oczywiście pkt 7,62.

Autor
środa, 10 lutego 2021, 23:28

twoja wiedza i znajomość techniki wojskowej powala na kolana :) "cudo techniki" pt. Leopard ,użyte przez Turków , którym za pewne zachwycasz się każdego dnia, fantastycznie sprawdziło się w Syrii. "przestarzałe"rosyjskie ppk konkurs i fagot kompletnie nie dały sobie rady z nowoczesną , niemiecką konstrukcją :) fagot, konkurs - leopard 10:0

Davien
czwartek, 11 lutego 2021, 11:07

I wszystkie Leo2 zostały trafione w tylny i boczn pancerz. Ale co do porównań to T-72 vs Malutka i konkursy to 0 do 320 .

Haha
środa, 10 lutego 2021, 22:26

To nasze borsuki leo są już przestarzał. Borsuki nim weszły fo produkcji lol

Extern
czwartek, 11 lutego 2021, 15:06

Borsuk nie jest przestarzały, jest po prostu do czegoś innego. Zadaniem Terminatora jest iść w ogień i zabijać. Zadaniem Borsuka jest bezpiecznie dowieść drużynę na miejsce i jedynie wspierać ich działania własnym uzbrojeniem. Ale jeśli już o tym, to podejrzewam że mając system sterowania z takiego np. Peruna, plus wieżę ZSSW-30 i trochę podwozi T-55 których pewno jeszcze kilka mamy, dało by się w miarę szybko zmajstrować coś w tym stylu.

dim
czwartek, 11 lutego 2021, 07:50

Wąsko wyspecjalizowana broń i jej wyłącznie zawodowa załoga. Nie do natarcia piechoty, nie do walk miejskich, nie do ochrony drużyny, nie do przewozów zaopatrzenia... Za to z najlepszymi istniejącymi systemami wykrywania i zwalczania pojazdów pancernych. Wszelkie nowinki elektroniki i stały upgrade inteligencji bojowej (np. bibliotek celów) - to tam. Gdy obok ma iks pojazdów pancernych własnych, na ogół starszych generacji, przy tym głównie z rezerwistami. Zabezpiecza ich.

dim
czwartek, 11 lutego 2021, 07:43

Oczywiście ! Dopóki nie będą wyposażone w APS dla całej półsfery, dopóki nie dostaną porządnego dopancerzenia, nie tylko w teorii obecnego, dopóki nie będą wyposażone w zsiecowane efekty pracy równoległej znakomitych narzędzi zwiadu radiowego i optycznego, zawsze obecnych, zawsze obecnych, zawsze obecnych... dopóki nie będą wyposażone w ppk, w ilości analogicznej do tej u przeciwnika, dopóki nie będą mozliwie idealnie maskowane optycznie i widmowo... - dopóty Borsuki są tylko dramatycznie niedokończonym pojazdem bojowym. Wobec dzisiejszych i przyszłych wyzwań, nie tych wczorajszych. Pytanie, czy to co opisałem faktycznie przekracza możliwości krajowego przemysłu ? Nie, nie przkracza !

Chyżwar dawniej Marek
czwartek, 11 lutego 2021, 07:28

Nie wiem, co znaczy "fo produkcji", ale Borsuk to jest BWP. Czyli pojazd przeznaczony do czegoś innego niż wyspecjalizowany Terminator. Skoro zaś o przestarzałości mowa, ciekawe co powiesz na temat Kurganica-25, w którym ruska ustawa nie przewidziała czegoś takiego jak amunicja porogramowalna, albo o samozażigatielnym Bumierangu, który zafajczył się sam od siebie w Rosji na ubiegłorocznej defiladzie?

44
czwartek, 11 lutego 2021, 11:15

Zapomniałeś dodać os super seryjnie produkowanym Su57 który rozbił się po starcie i przestał istnieć.

Niuniu
środa, 10 lutego 2021, 21:28

Rosyjska armia przez wiele lat odmawiała zakupu tych pojazdów. Dopiero po bardzo udanym użyciu ich w czasie walk w Syrii w obszarach silnie zurbanizowanych przy szerokim wykorzystaniu przez przeciwników różnych systemów przeciwpancernych, armia rosyjska zdecydowała się na pilotażowy zakup. Rosyjscy generałowie chyba nadal nie widzą dla nich zastosowania w pełno skalowej wojnie na europejskim teatrze działań wojennych. Chyba nie mają zamiaru zdobywać europejskich miast - bo i po co. Dziwi za to olbrzymi zakup 300 takich pojazdów przez Algierię. Ciekawe po co im takie maszyny.

Davien
czwartek, 11 lutego 2021, 08:09

Biorąc pod uwage ze Terminator nie nadaje się do działąń w miastach( opinia samych Rosjan) to te tereny silnie zurbanizowane to zapewne jakaś wioska. A Algieria kupuje je na pustynię.

dim
czwartek, 11 lutego 2021, 07:51

Jak widzisz, Algierczycy podzielają mój punkt widzenia (przedstawiony przed chwilą wyżej), a Rosjanie Twój.

czwartek, 11 lutego 2021, 07:30

Piszesz, że w Syrii się sprawdził i dziwisz się, że Algieria kupuje? Ła do czego im to.

Eyer
czwartek, 11 lutego 2021, 06:41

To ile już kupiła Algieria? :D ile ruscy wyprodukowali? Rosjanie produkują sprzęt w ilościach aptekarskich. Myśliwce 2 sztuki, czołgi 5 a transportery 10. Wszystko przestarzałe i w prototypach. Kaska się kończy a ludzie na ulicach. :)

gosc
czwartek, 11 lutego 2021, 08:41

powaznie?

środa, 10 lutego 2021, 20:41

Moim doświadczeniem po przeczytaniu wielu książek o bitwach,kampaniach i wojnach jest to,że wydawanie pieniędzy na armię to głupota. I lepiej dla planety i ludzkości jest wydawać e pieniądze w podbój kosmosu i tworzenie wielkich cywilizacyjnych projektów infrastrukturalnych . Osobiście uważam,że jedynym zagrożeniem dla nas ludzi mogą być potencjalnie inna cywilizacja z kosmosu. Wojny i armię nacierające na siebie ,na rozkaz siwych głów to jest delikatny kretynizm. Zamiast metra budować,autostrady pod ziemią to głupki czołgi kupują czy jakieś inne BWP

Wawiak
czwartek, 11 lutego 2021, 15:07

Twoja wizja to świat bez polityki i sprzecznych interesów, czyli czysta i niemożliwa do zrealizowania utopia. Jeżeli zatem chcesz się kopać z koniem - wola Twoja Panie; ale proszę o jedno: nie namawiaj innych do tego sportu.

podzielicrosje
czwartek, 11 lutego 2021, 09:12

Zgadzam się z tym uściśleniem ze rolę cywilizacji z kosmosu pełnią rossija ,chiny ,iran , korea pn.

SZEPTUN
czwartek, 11 lutego 2021, 07:57

masz rację ...ale ewolucja ludzi oparta jest na destrukcji ,każde novum usprawniające i rozwijające człowieka powstawało podczas wojen ..,nasza konstrukcja struktura DNA składa się z ziemskiego czynnika zwierzęcia z Ziemi i czynnika wyższych bytów gdzieś tam z kosmosu którzy te dwa czynniki wymieszali i powstała dualistyczna istota ..dobra i zła

Chyżwar dawniej Marek
czwartek, 11 lutego 2021, 07:32

Wojna to nic dobrego. Ale gdyby nie te bitwy, kampanie i wojny, to dziś bylibyśmy pewnie na poziomie 18 wieku, albo nawet nie.

kblomlvist
czwartek, 11 lutego 2021, 12:56

To jest tylko po części prawda, bo niektóre epokowe wynalazki wcale nie powstawały w związku z wojną, chociażby maszyna parowa, która pchnęła do przodu rewolucję przemysłową.

Eter
czwartek, 11 lutego 2021, 06:43

Nikt nie zbuduje infrastruktury nie zabezpieczając się wcześniej przed agresywnym sąsiadem takim jak Rosja - zakała wolnego świata i główny eksporter terroru wśród sąsiadów.

nbievf
środa, 10 lutego 2021, 22:41

to wynika z tego, że zawsze znajdzie się jakiś ambitny watażka w okolicy, który zechce zająć sąsiedni kraj i wymordować jego mieszkańców lub uczynić z nich niewolników jeśli kraj ten nie będzie dostatecznie uzbrojony - brakiem uzbrojenia wręcz będzie zachęcał watażkę do napaści. I tak to się kręci, zwłaszcza jeśli ma się Rosję za sąsiada.

Extern
czwartek, 11 lutego 2021, 12:51

Bo niestety działa tu klasyczny znany z teorii gier dylemat więźnia. Czyli ten uczestnik gry który pierwszy oszuka innych łamiąc panujące zasady, wygrywa wszystko kosztem tych innych. Tak więc skoro i tak wiadomo że w końcu zawsze się ktoś taki znajdzie, więc jest jednak lepiej dla ogółu zawsze mieć jasną sytuację że wszyscy są mniej więcej podobnie uzbrojeni i tej głównej kuszącej łatwością zdobycia nagrody po prostu nie ma.

Jasiu
środa, 10 lutego 2021, 19:55

Jeszcze chyba tam są zamontowane moździerze

Grand
czwartek, 11 lutego 2021, 09:16

Oprócz 2 30mm armat, 4 pocisków kierowanych, pkt ma jeszcze po bokach kadłuba 2 30mm granatniki ags-17

Tani
środa, 10 lutego 2021, 19:34

Jejku to nie tak. BWP to bojowy woz piechoty. Czyli pojazd wspierajacy druzyne piechoty ktora wozi. BWP nie wspieraly tankow? To tanki wspieraja BWPy a nie odwrotnie. W Czeczeni wyslano tanki bez piechoty stad problem. Ten Terminator to taki gadzet ma mniejsza sile ognia od tanka ktory ma wspierac. Ma zalete.... ladnie wyglada na defiladzie. Klienci kupia producent zarobi

madox
czwartek, 11 lutego 2021, 08:19

To już lepiej jakby miał 57mm i zapas 200 ammo

Stalker
czwartek, 11 lutego 2021, 06:39

Co ty piszesz? Właśnie w mieście jako wsparcie BWP czy Czołgów jest idealny.

Davien
piątek, 12 lutego 2021, 10:10

W miescie to jedynie ruchomy cel dla obrońców, bardziej ślepy od czołgu i gorzej opancerzony Dowolny BWP byłby lepszy, bo ma osłąniająca go piechotę.

durniem być to nie sztuka
piątek, 12 lutego 2021, 21:20

Czy ty siedziałeś kiedyś w czołgu? Takich baranów, którzy "komentują" a w czołg widzieli w telewizji czy w muzeum jest Tu wielu. Najzabawniejsze, że "w dobie wolnego słowa" robią z siebie idiotów i to raz po raz.

Fanklub Daviena
środa, 10 lutego 2021, 17:24

Doświadczenia z drugiej wojny czeczeńskiej były takie, że nie warto narażać żadnych pojazdów i ludzi, tylko użyć amunicji termobarycznej...

Kazik :)
środa, 10 lutego 2021, 21:06

Dlatego Grozny zrównali z ziemią paląc i niszcząc wszystko - nas to też czeka - co na to WOT - a ciekawostką było to, że Czeczeńcy wkopali tramwaje w ziemię tworząc bunkry (dwa wejścia) z których później wyszli zajęli pozycje obronne robiąc ruskim krwawą łaźnię a następnie zwieli w góry. U nas to nie wypali gdyż spalą każdą wioskę/miasteczko do głębokości 120 metrów pod ziemię i nie ma gdzie wiać.

Extern
czwartek, 11 lutego 2021, 13:07

Opisujesz tak jakbyśmy my podobnie jak Czeczeni nie mieli w ogóle ciężkozbrojnej armii, a tylko nieregularne siły które z bronią lekką i granatnikami muszą się kryć po miastach. Nasze sytuacje nie są w ogóle porównywalne. Zanim dojdzie do tego że Rosjanie by nas dorzynali TOSami w miastach, to najpierw muszą rozbić w manewrowej bitwie granicznej nasze wysoko mobilne oddziały regularne wspierane przez lotnictwo (oby również sojuszników) i OPL. Oczywiście jak się zepną to niestety mają siły aby to zrobić. I jeśli tak się stanie to dopiero wtedy będziemy musieli się zastanowić czy warto poświęcać nasze z takim wyrzeczeniem budowane miasta w skazanej na porażce obronie. Czy może jednak oddać teren i się wycofać w celu przegrupowania (oby z sojusznikami), ale to będzie dopiero w drugim etapie działań.

Kazik :)
czwartek, 11 lutego 2021, 20:20

Odpowiem tak - manewry sztabowe Zima 20 - 5 dni i pozamiatane. Proszę o realizm nie populizm. A co do sojuszników to w myśl zasady: Umiesz liczyć - licz na siebie.

Stalker
czwartek, 11 lutego 2021, 06:40

Kaziu. Na zachód! :)

gosc
czwartek, 11 lutego 2021, 08:43

nas tam juz nie chca.

pomz
środa, 10 lutego 2021, 22:53

Czeczency nie mieli WOT-u! My mamy! W takim np Bialymstoku jest az 1 batalion! Po 1 RPG-7 na sekcje; 3 RPG-7 w plutonie! Ile tego sprzetu jest w kazdej kompanii!Siła jaka!!!! Dodatkowo po mozdzierzu kal 60mm na kompanie! To nie wszystko: plus jeden granatnik MK-19! Niektorzy twierdza ze nalezy do 18 Pulku Rozpoznawczego, ale to szczegół...

Extern
czwartek, 11 lutego 2021, 14:03

No właśnie jedyne co oni mieli to WOT. A u nas WOT jest przecież tylko małą częścią armii regularnej.

Borubar
czwartek, 11 lutego 2021, 21:56

Tyle że WOT ma lepszy sprzęt niż polska armia regularna :)

Kazik :)
czwartek, 11 lutego 2021, 20:42

A teraz trochę statystyki: dane pochodzą z Wikipedia - W skład Sił Zbrojnych RP wchodzą jako ich rodzaje: Wojska Lądowe - 61 000 żołnierzy (2019) Siły Powietrzne -18 700 żołnierzy (2019) Marynarka Wojenna - 7020 żołnierzy (2018) Wojska Specjalne - 3,1 tys. żołnierzy (2020) Wojska Obrony Terytorialnej - 27 000 (12.2020) z czego 4000 to żołnierze zawodowi (09.2020). To jak jest z tą małą częścią (1/3 wojsk lądowych) ? nie kumam?

GRD
czwartek, 11 lutego 2021, 09:32

Dobre i niestety prawdziwe.

;))
środa, 10 lutego 2021, 21:03

czyli w "naszym wydaniu", armat 23mm

Fan radaru 360 stopni w su 57
środa, 10 lutego 2021, 19:31

Mam nadzieję że kazy kraj toczący wojnę z Rosją będzie jak najczęściej używał amunicji termobarycznej . W końcu szkoda trącić życie ludzi i sprzęt w wojnie z jakąś tam faszystowską Rosją.

xXx
czwartek, 11 lutego 2021, 07:55

Czy Polska nie jest czasem jednym z niewielu państw Zachodu, które nie wycofało/zakazało amunicji termobarycznej?

Extern
czwartek, 11 lutego 2021, 13:51

Zgadza się, to samo jest z amunicją kasetową. Jednak nie mamy tej amunicji zbyt wiele i niestety tylko do starszego typu sprzętu. Wszystko nowe co u nas wchodzi niestety już sami sobie ograniczamy dostosowując się do tej straceńczej mody panującej na zachodzie i nie produkujemy już nowych głowic do niszczenia powierzchniowego.

Davien
czwartek, 11 lutego 2021, 19:26

Amunicja termobaryczna nie jest zakazana.

terytorials
środa, 10 lutego 2021, 22:54

Oby nie. Z mego Bialegostoku mało co zostanie...

Alek
środa, 10 lutego 2021, 19:02

Może atom od razu?

Tweets Defence24