Otwarto oferty na pojazdy dla wojsk aeromobilnych. Wkrótce kontrakt?

4 października 2018, 14:50
Zrzut ekranu 2018-10-04 o 11.25.28
Fot. 25bkpow.wp.mil.pl

Inspektorat Uzbrojenia poinformował o otwarciu ofert dotyczących dostawy pojazdów dla wojsk aeromobilnych oraz przyczep specjalnych. Do walki o realizację zamówienia dla polskiego wojska przystąpiło czterech oferentów.

Otwarcie ofert w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę 55 pojazdów wojsk aeromobilnych o wysokiej mobilności przeznaczonych do desantowania techniką spadochronową oraz 105 przeczep specjalnych nastąpiło 17 września. Jak podaje IU, na realizację dostawy (opcji gwarantowanej) wojsko zamierza przeznaczyć niecałych 42 mln PLN brutto. Sprzęt ma trafić do polskich żołnierzy między 2019 a 2022 rokiem. Opcja związana z zamówieniem obejmuje też dostawę kolejnych 25 pojazdów i 55 przyczep.

Realizacją zamówienia zainteresowanych jest czterech oferentów. Na liście znaleźli się:

  • Dom Samochodowy Germaz, którego oferta opiewa na ponad 72 mln PLN brutto;
  • konsorcjum składające się z firm Szczęśniak Pojazdy Specjalne i Marvel z ofertą za ponad 51 mln PLN;
  • konsorcjum Kafar Bartłomiej Sztukiert, Hibneryt, Auto Podlasie, Auto Special z ofertą wartą ponad 33 mln PLN;
  • konsorcjum Polski Holding Obronny i Concept, z ofertą za ponad 39 mln PLN. 

Dwie z przesłanych IU ofert spełniają m.in. jego wymagania finansowe. Przesłane oferty różnią się też pod względem gwarancji, natomiast terminy wykonania umów i warunki płatności zostały w każdym przypadku uznane za zgodne z SIWZ. Jest więc szansa, iż w najbliższym czasie dojdzie do podpisania kontraktu z jednym z wymienionych potencjalnych wykonawców.

Komunikat IU nie precyzuje, jakie pojazdy są oferowane. Wiadomo jednak, że konsorcjum PHO i Conceptu zaproponowało zmodyfikowany pojazd Wirus dostosowany do wymogów wojsk aermobilnych, z własną przyczepą, z kolei Germaz zaoferował najprawdopodobniej prezentowany na MSPO 2018 pojazd Falcata. Konsorcjum Szczęśniak Pojazdy Specjalne i Marvel proponuje nowy pojazd będący własnym opracowaniem firmy Szczęśniak.

Przypomnijmy, że jeszcze w styczniu br. Inspektorat Uzbrojenia poinformował, że do dalszego etapu postępowania na pojazdy dla Wojsk Aeromobilnych zakwalifikowało się sześć podmiotów. Samo ogłoszenie o zamówieniu pojawiło się natomiast w lipcu 2017 roku.

Zgodnie z wymaganiami wojska, wszystkie pojazdy muszą być nowe, dopuszczalna masa całkowita to nie więcej niż 3,5 t, a ładowność ma wynosić co najmniej 1,2 t. Zarówno pojazdy jak i przyczepy muszą być dostosowane do transportu lądowego, morskiego i lotniczego. Dotyczy to również z możliwości transportu na platformie desantowej PDS typu V w celu desantowania z powietrza, a także na pokładzie lub zawiesiu zewnętrznym pod śmigłowcem. 

Pojazd powinien być też wyposażony w silnik o mocy nie niższej niż 55 kW/75 KM, jak i urządzenie pociągowo-sprzęgowe które umożliwi holowanie dwóch przyczep z wyposażeniem, dedykowanych do pojazdu lub innej przyczepy czy ciągnionego sprzętu artyleryjskiego. Powinien też dysponować wciągarką o sile uciągu na pierwszym zwoju nie mniejszej niż 0,5 jego dopuszczalnej masy całkowitej i długości liny nie mniejszej niż 20 metrów, dającą między innymi możliwość wciągnięcia ładunku na pojazd oraz jego samoewakuacji.

Defence24
Defence24
Reklama
Tweets Defence24