Innowacyjny polski odrzutowiec wkrótce w powietrzu

23 czerwca 2018, 07:41
mms_img-969231820
Fot. www.flaris.pl
Reklama
Defence24
Defence24

DOTYCZY:


Najmniejszy na świecie odrzutowiec dyspozycyjny Flaris Lar 1 przeszedł właśnie końcowe próby silnika. Oznacza to zakończenie prób naziemnych samolotu, który w następnym miesiącu ma zostać przewieziony na lotnisko, by po raz pierwszy wzbić się w powietrze.

Na początku tego miesiąca zakończono ostatnie już testy silnika FJ33-5A. Tym samym Flaris Lar 1 przeszedł wszystkie badania naziemne. Kolejnym krokiem będą próby w locie. Znane już jest miejsce, z którego poleci Flaris oraz termin jego pierwszego lotu, na razie jednak producenci nie zdradzają takich szczegółów. Zapewniają natomiast, że przez cały czas trwają intensywne prace nad realizacją ich projektu.

Firma może również pochwalić się nowym hangarem w Porcie Lotniczym Wrocław.

image
Fot. www.flaris.pl

Flaris Lar 1 jest najmniejszym odrzutowcem dyspozycyjnym o maksymalnej masie startowej 1700 kg. Zabiera na pokład do 5 osób. Jego konstrukcja została zoptymalizowana do szybkich przelotów na pułapie FL250 (7800m). Prędkość maksymalna samolotu wynosi 750 km/h, a jego zasięg 3000km.

Flaris został wyposażony w silnik FJ33-5A – najbardziej efektywny dwuprzepływowy silnik odrzutowy na świecie. Ciąg silnika wynosi 8,5 kN przy jego masie własnej 130 kg. Jego parametry techniczne przewyższają inne oferowane na rynku napędy. Firma Williams osiągnęła - jako jedyna na rynku - tak wysoki współczynnik ciągu do masy.

Przedstawiciele Metal-Master, producenta samolotu, w trakcie wcześniejszych pokazów Flarisa Lar 1 zwracali uwagę na zainteresowanie ich maszyną przez użytkowników i służby potrzebujące lekkich maszyn obserwacyjnych - np do kontroli granic państwowych.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 33
Reklama
jogeri22
sobota, 8 września 2018, 17:02

Czy ludzie wypowiadający się tu w komentarzach mają jakiekolwiek pojęcie o rynku lotniczym, czy mówią co mówią bo tak im się wydaje? Chyba raczej to drugie. Samolot nie jest wcale tak tani jak wszyscy myśla. 1.5 mln euro czyli jakies 1,7 mln dolarów to tyle samo ile kosztuje jego największy konkurent - Cirrus sf50 vision jet. Różnica jest taka, że za tego drugiego odpowiada firma mająca na swoim koncie 20 lat doświadczenia w tej branży i produkująca najlepiej sprzedający się obednie samolot śmigłowy Cirrus sr22. Nie wspominam już o takich drobiazgach jak spadochronowy system ratunkowy, czy dedykowana awionika stworzona przy współracy z Garminem. A no i oczywiście Vision jet przeszedł już całą procedure certyfikacji i od ponad roku jest w seryjenj produkcji. Z taką konkurencją Metal master nie ma najmniejszych szans. Sama certyfikacja zajmie jeszcze kilka lat, a do tego czasu Cirrus tylko ugruntuje swoją pozycje na rynku.

mea
piątek, 29 czerwca 2018, 00:24

fajny

Marek
środa, 27 czerwca 2018, 14:36

\"Kto dziś w naszym kraju ma zdolności do produkcji samolotów? \" @olo Metal-Master i FLARIS Sp. z.o.o. to są prywatne, nastawione na zysk firmy. Zdolności produkcyjne więc, to ich zmartwienie. Nie sądzę też, żeby wymienione firmy ryzykowały ot tak sobie w ciemno.

olo
wtorek, 26 czerwca 2018, 08:31

Nawet jeśli przejdzie wszystkie badania, dostanie niezbędne certyfikaty to kto i gdzie go wyprodukuje. Skończy jak Orka. Już powinny być działania prowadzone w kierunku uruchomienia produkcji. Jeśli ma przynosić zyski to musi być produkowany seryjnie. Kto dziś w naszym kraju ma zdolności do produkcji samolotów?

Marek
poniedziałek, 25 czerwca 2018, 21:02

\"To za drogi samolot na przerobienie go na drona czy pocisk manewrujący (!) to byłby najdroższy pocisk manewrujący na świecie i pewnie jeden z najłatwiejszych do zestrzelenia. \" @Bash A kto sugeruje żeby przerabiać go na pocisk manewrujący? Co do dronów zaś, służą do różnych rzeczy. RQ-4 z Lar 1 nie zrobimy, ale dron bazujący na zmodernizowanym powinien być interesujący.

Marek
niedziela, 24 czerwca 2018, 21:16

\"Dokładnie tak flaris powinien byc zakupiony do kontroli granic ,wojska ,policji zamiast helikopterów i do przewozu politykow byc wizytowka polski jak nawoczesnie i tanio mozna latac i przy tym oszczednie a zarazam wspierac polski przemysł .Zakup 100 szt na poczatek to nie przesada.Jako pierwszy powinien dać przykład prezydent była by to tez reklama jak i wyznaczenie nowego tredu.\" @Pan Czyli chciałbyś zastąpić helikoptery i samoloty, które powinny latać niezbyt szybko suszarką? Takie coś przerabiano w przypadku samolotów rolniczych. Potworka zrobił nasz przemysł na radzieckie zlecenie i nie wyszedł za bardzo. Lar 1 jest ciekawa propozycja na samolot dyspozycyjny. Do szeroko rozumianej ochrony granic w przyszłości jak najbardziej. Po zoptymalizowaniu go do latania na wyższym pułapie, usunięciu załogi na rzecz paliwa i elektroniki z WB na przykład.

Zwirko
niedziela, 24 czerwca 2018, 17:10

Masa startowa to 1700 kg (tyle co mój samochód) ... a ile z tego waży paliwo na 3000 km?

Ciekawska
niedziela, 24 czerwca 2018, 15:52

Trzeba im podać specyfikację na lekki samolot szturmowy; widać że konstruktorzy myślą nieszablonowo i ciekawie.

Patrzący nieco dalej
niedziela, 24 czerwca 2018, 15:01

Dobry nosiciel dronowy dla Piranii, AMRAAM-D ER, czy pozahoryzontalnych kppnc [chocby Brimstone].

Elementarz zastosowania dronoidów
niedziela, 24 czerwca 2018, 14:57

Flaris powinien być przerobiony na dron - i to dron bojowy. Zwłaszcza jako nosicel pozahoryzontalnych precyzyjnych efektorów - oczywiście wpięty w środowisko sieciocentryczne i pod parasolem A2/AD. Operujący z lotnisk polowych w rozproszeniu i z dynamicznym przekierowaniem lotniska startowego i lotniska lądowania [nigdy 2 razy w tym samym miejscu]/ Co oczywiste, potrzebne są zestawy mobilnej, maksymalnie szybkiej obsługi lotniskowej - z tempem jak w F1. Na pewno jest to nosiciel do wojen z przeciwnikiem symetrycznym, mającym nasycenie środków plot. Bo Reaper czy inne starocie uszyte pod pełne panowanie w powietrzu, niezakłocona obsługę z lotnisk utwardzonych i inne luksusy typowe dla wojen asymetrycznych - to niech sobie Amerykanie dalej tam je stosują. Tu jest Polski Teatr Działań Wojennych, czyli strefa zgniotu o jednej z największych koncentracji środków bojowych na świecie. Osobna rzecz, że klon Flarsa, ale z silnikiem strumieniowym, byłby dobrym manewrującym pociskiem uskrzydlonym do ataków dalekiego zasięgu na b. niskim pułapie, niewymagającym drogiego i wrażliwego [zwłaszcza na lotnisku] nosiciela, jak to jest w przypadku JASSM z F-16.

wodz indian
niedziela, 24 czerwca 2018, 13:31

O tym innowacyjnym samolocie, który już wkrótce ma polecieć to ja czytam od około10 lat. Jest Cirrus, a w przyszłym roku ma być jeszcze Stratos i rynek jest pozamiatany. Bo okazało się, że wcale nie jest on taki duży. Klienci wolą dołożyć 2 miliony $ na coś bardziej konkretnego typu Honda Jet lub Cessna Jet M2.

Bash
niedziela, 24 czerwca 2018, 12:25

To za drogi samolot na przerobienie go na drona czy pocisk manewrujący (!) to byłby najdroższy pocisk manewrujący na świecie i pewnie jeden z najłatwiejszych do zestrzelenia.

Tomek72
niedziela, 24 czerwca 2018, 11:11

Trzymam kciuki!

As
niedziela, 24 czerwca 2018, 09:46

Jak to nie piszą gdzie się odbędzie, a przewertujcie internet. Samolot jak samolot, ale bezzałogowiec byłby z niego super. Oj zdaje mi się że łakomym wzrokiem patrzą na niego wojskowi specjaliści. Przecież wiedzą, że z firm PGZ żadnego sensownego produktu nie dostaną, bo to układ związkowo partyjny, czyli ogólna technologiczna niemoc. Trzymam kciuki za producentów flarisa.

Gen. Greg
niedziela, 24 czerwca 2018, 03:16

Cirrus Vision SF50 już jest w produkcji .

canadol
sobota, 23 czerwca 2018, 23:26

co wy z tymi dronami ?? dron jest BEZZALOGOWY !!A ta maszyna zabiera na poklad 5 osob ! Zarazil was Macerewicz z tymi dwoma dronami o dlugosci kadluba okolo 1 metra..ktore sie mieszcza w plecaku ??? i udzwig 100gr ?? w Kanadzie gdzie mieszkam od 35 lat mozna kupic w hobby sklepie drona o udzwigu 1.5 kg !! i 10 razy tanszego !!

Yugol
sobota, 23 czerwca 2018, 21:55

PZL 230 Skorpion,Iryda czy Iskra II oby nie podzielił ich losu

ass
sobota, 23 czerwca 2018, 21:33

Urodziwy jak inny innowacyny wytwor polskiej mysli inzynieryjnej PZL M15 \"Belfegor\"

J. D.
sobota, 23 czerwca 2018, 21:10

Wojsko powinno zlecić przerobienie Flaris Lar 1 na pocisk manewrujący. Chyba, że interesują ich tylko zakupy w USA ?

Gojan
sobota, 23 czerwca 2018, 19:40

Jeżeli konstrukcja samolotu Flaris Lar 1 jest zoptymalizowana do szybkich przelotów, na pułapie 7800 m, a prędkość maksymalna wynosi 750 km/h, to nie jestem pewien, czy tak wysoki pułap i duża prędkość są optymalne akurat do obserwacji i kontroli granic państwowych. Ale powodzenia konstruktorzy!

Łukasz
sobota, 23 czerwca 2018, 18:29

W końcu coś sensownego, a nie kolejny łazik marsjański, Syrena i Warszawa

-CB-
sobota, 23 czerwca 2018, 18:19

Ten Flaris, to dokładnie to samo co Arrinera w naszej motoryzacji... Budują i budują, biorą granty i dofinansowania, a z efektami... Taki oto cytat z roku 2013: \"Samolot pomyślnie przeszedł już próby naziemne. Do pierwszego lotu Flaris Lar 1 wystartuje jeszcze w roku 2013. Właściciele z produkcją chcą ruszyć w roku 2014\".

Jeszcze nie bogaty człowiek
sobota, 23 czerwca 2018, 17:26

Jakby mieć pieniążki to szkoda by nie kupić

Pan
sobota, 23 czerwca 2018, 17:23

Dokładnie tak flaris powinien byc zakupiony do kontroli granic ,wojska ,policji zamiast helikopterów i do przewozu politykow byc wizytowka polski jak nawoczesnie i tanio mozna latac i przy tym oszczednie a zarazam wspierac polski przemysł .Zakup 100 szt na poczatek to nie przesada.Jako pierwszy powinien dać przykład prezydent była by to tez reklama jak i wyznaczenie nowego tredu.

nick
sobota, 23 czerwca 2018, 16:52

ciekawy filmik na którym nic się nie dzieje

Ralf_S
sobota, 23 czerwca 2018, 14:53

Super, cieszą mnie udane projekty. Mam nadzieję, że się mylę, ale dalej będzie to wyglądało tak: zakończy się kosztowny proces homologacji, zostaną zebrane zamówienia, wpłacone zaliczki i wtedy przypadkowo okaże się, że silnik Williams FJ33 jest objęty embargiem i nie można go sprzedawać poza USA. I - przypadkowo oczywiście, amerykańska firma opracowała \"podobny\" projekt i dla niego silniki będą dostępne...

asd
sobota, 23 czerwca 2018, 14:28

Dobra materiał na drona.

as
sobota, 23 czerwca 2018, 13:31

ciekawy profil, w sam raz na polskiego drona klasy HALE choć pułap trochę za mały

KAR
sobota, 23 czerwca 2018, 12:41

Warto zauważyć, że jak coś się udaje polskim producentom, to zazwyczaj w prywatnych firmach. Niech tylko państwo nie podkłada kłód pod nogi przedsiębiorcom.

Pirania
sobota, 23 czerwca 2018, 12:32

piekny jest :) rozwijac rozwijac i rozwijac potem zrobic wieksze na bazie doswiadczen i dodac uzbrojenie i drugi silnik :)

zolka
sobota, 23 czerwca 2018, 11:33

mógłby z niego powstać \"ciekawy\" dron.

Aster
sobota, 23 czerwca 2018, 10:44

Rzad powinnien kupic kilka sztuk do reansportu regionalnego Polskich politykow , taki lot Waszawa - Poznan pewnie nie bedzie kosztowac duzo wiecej niz pancerne Audi z BOR...

Polanski
sobota, 23 czerwca 2018, 10:14

Łe tam, ruscy już mają takie od dawna. Su-57 będzie takich miał 3. Jeden w zapasie.

Tweets Defence24