Ostatni Gripen C dla sił powietrznych Szwecji. Trwa modernizacja

28 marca 2015, 15:12
Fot. Saab/Katsuhiko Tokunaga
Reklama
Defence24
Defence24

Szwedzkie Siły Powietrzne otrzymały ostatni z zamówionych myśliwców Saab JAS 39C Gripen. Samolot o numerze seryjnym 39294 trafił do skrzydła F17 stacjonującego w bazie lotniczej Kallinge. Kolejne nowe Gripeny, które trafią do sił zbrojnych Szwecji zostaną przekazane w wersji JAS 39E. Dostawy maszyn tego typu mają zacząć się za 3 lata.

Szwedzkie Siły Powietrzne otrzymały 19 marca br. ostatni z zamówionych myśliwców Saab JAS 39C Gripen. Samolot o numerze seryjnym 39294 trafił do skrzydła F17 stacjonującego w bazie lotniczej Kallinge, ok. 20 km na zachód od Karlskrony w południowej Szwecji. W sumie według oficjalnych danych Szwedzkie Siły Powietrzne mają obecnie do dyspozycji łącznie ponad 90 maszyn Gripen.

Przewiduje się, że samoloty tego typu będą podlegać modernizacji do standardu MS20, jeszcze przed rozpoczęciem dostaw maszyn Gripen E. Zakres prac obejmuje m.in. instalację zmodyfikowanych systemów transmisji danych, a także integrację z kierowanymi pociskami rakietowymi średniego zasięgu Meteor, jakie według wcześniejszych doniesień mają osiągnąć zdolność operacyjną w siłach powietrznych Szwecji jeszcze w 2015 roku. Maszyny w wariancie MS20 będą również przystosowane do użycia małowymiarowych bomb kierowanych GBU-39 SDB.

Kolejne Gripeny, które trafią do Szwedzkich Sił Powietrznych zostaną dostarczone w najnowszej wersji JAS 39E Gripen NG. Sztokholm zamówił 60 maszyn JAS 39E w styczniu 2013 roku, a w 2014 szwedzki parlament potwierdził wolę zakupu dodatkowych 10 Gripenów NG. Myśliwce mają być dostarczone w latach 2018-2027.

Samolot Gripen NG został opisany na łamach Defence24.

Andrzej Hładij

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 8
Reklama
newton
niedziela, 29 marca 2015, 12:00

Czyli Szwecja z 40% mniejszym budżetem obronnym niż Polski, będzie miała ponad 2 razy więcej myśliwców niż my. Pogratulować gospodarności.

Qba
sobota, 28 marca 2015, 15:28

Skoro dopiero co dostarczyli i już od razu modernizują to znaczy, że nie są wcale takie dobre jak je reklamują.

Cda
sobota, 28 marca 2015, 22:48

Jeżeli lubisz , możesz tak myślec !

Tyberios
sobota, 28 marca 2015, 18:06

Tak, tak Adasiu... zawsze pojawisz się w trzech tematach by dyskredytować Gripena, by kłamać na temat MSBS i wciskać kit na temat przetargu na śmigłowce.

pinokio
sobota, 28 marca 2015, 17:29

tak jest zawsze ,a slowo modernizacja,jest szerokie.

szyszka
sobota, 28 marca 2015, 16:03

bo nie sa takie dobre i do F 16 maja sie nijak i tylko jak na dzien dzisiejszy to Rafale sa konkurencja choc nie wiem jak tam u nich z zasiegiem a cala reszta to tlo.

5mkw
niedziela, 29 marca 2015, 14:07

Czas zakupić f-16 w najnowszej wersji 70 sztuk i z 6 f-35 które w razie wypadu na wrogie tereny zneutralizują obronę przeciwlotniczą dla f-16.

nokian
sobota, 4 kwietnia 2015, 14:09

Ef16 to samolot na teraz, nie na przyszłość, z biegiem lat coraz słabszy. F35 jest drogi w zakupie, serwisowaniu, modernizowaniu a szkolenie pilotów kosztuje krocie nawet w przypadku szesnastki nie mówiąc już o tym ze samolot stricto ofensywny jest raczej nam nie potrzebny. Najlepsza opcja to Rafale, realne to Eurofighter, Gripen najgorsza dalsze F16.

Tweets Defence24