Reklama
Reklama

Oblot rosyjskiego samolotu z ujemnym skosem skrzydeł [Wideo]

4 stycznia 2016, 12:38
Fot. KB-sat.ru

Rosyjska firma KB Sat oblatała pierwszy prototyp odrzutowego samolotu treningowego o ujemnym skosie skrzydeł SR-10. Opracowano go ze środków własnych producenta, ale zamówienia maszyn nie wykluczają rosyjskie siły powietrzne. 

Rosyjska firma KB Sat oblatała pierwszy prototyp odrzutowego samolotu treningowego o ujemnym skosie skrzydeł SR-10. Opracowano go ze środków własnych producenta, ale zamówienia maszyn nie wykluczają rosyjskie siły powietrzne. Konstrukcja może być atrakcyjna dla wojska, gdyż zgodnie z informacjami przekazanymi przez producenta koszt szkolenia na SR-10 ma wynieść tylko 2500 USD za godzinę lotu (8000 USD w przypadku Jaka-130), a także zapewnić wyższą efektywność treningu w porównaniu do starszych samolotów L-39. 

Rozwój KB Sat SR-10 zaczął się w 2007 roku. Samolot wykonany jest w większości z kompozytów, napędza go silnik AI-25TLSh, stosowany m.in. w L-39, który pozwalaj osiągnąć prędkość maksymalną ok. 950 km/h. W dwuosobowej kabinie załogi typu tandem zamontowane są fotele wyrzucane K-93. Wyposażenie samolotu SR-10 ma zapewnić  możliwość szkolenia z pilotów myśliwców generacji 4 i 4+. Samolot ma być oferowany zarówno dla rodzimych sił zbrojnych, jak i dla odbiorców zagranicznych. 

Konstruktorzy SR-10 zastosowali rzadko używany układ skrzydeł o  ujemnym skosie. Do tej pory takie rozwiązanie stosowano wyłącznie w samolotach eksperymentalnych, które nie trafiły do seryjnej produkcji, takich jak amerykański X-29 lub rosyjski Su-47. Zastosowanie skrzydeł o ujemnym skosie pozwala osiągnąć lepsze własności lotne, takie jak bardzo wysoką manewrowość, małą wrażliwość na przeciągnięcie, większą siłę nośną oraz zapewnia niższe opory konstrukcji . Z drugiej strony, by rozwiązanie to dobrze funkcjonowało, wymaga także znacznie większej sztywności płata, co wpływa na znaczny wzrost masy skrzydeł. 

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 4
Reklama
kraqss
poniedziałek, 4 stycznia 2016, 13:02

fajny :)

Jaro
poniedziałek, 4 stycznia 2016, 21:28

Rosjanie od wielu lat prowadzą badania nad ujemnym skosem skrzydeł. Widać, że nauka nie poszła lat i wprowadzili do produkcji jeden z samolotów z takim rozwiązaniem. Ciekaw jestem, jakie są potencjalne jego zalety.

Drako
poniedziałek, 4 stycznia 2016, 22:38

Wyższa manewrowość. Wady to niewątpliwie większy opór aerodynamiczny i wysoka niestabilność lotu.

nhvg
poniedziałek, 4 stycznia 2016, 22:26

jak się nazywa ten co wprowadzili do produkcji? Chętnie się czegoś o nim dowiem

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama