Nowy klient szwedzkiego systemu wczesnego ostrzegania

16 maja 2017, 16:54
Antena systemu radarowego Erieye ER. Fot. Saab
Reklama

Koncern zbrojeniowy Saab podpisał z nieujawnionym odbiorcą umowę na dostawę lotniczego systemu wczesnego ostrzegania. To już kolejne w ostatnim czasie podobne zamówienie przydzielone szwedzkiej firmie, po kwietniowej sprzedaży platformy dozoru powietrznego GlobalEye wraz z przystosowanym do prowadzenia rozpoznania radiolokacyjnego samolotem Bombardier Global 6000.

W ujawnionym 15 maja br. skromnym komunikacie szwedzki koncern Saab potwierdził otrzymanie zlecenia na dostawę systemu dozoru powietrznego. Rozwiązanie zakwalifikowano do kategorii lotniczych systemów wczesnego ostrzegania i kontroli (Airborne Early Warning & Control, AEW&C). Wszelkie szczegóły na temat specyfikacji produktu i strony kupującej zostały zastrzeżone jako poufne.

Nieco więcej wiadomo na temat samej perspektywy realizacji zlecenia. Całość zamówienia ma zostać wykonana w ramach trzyletniego okresu dostawy, tj. od 2017 do 2020 roku. Najbliższe 6 miesięcy ma potrwać formalizacja finansowych warunków realizacji zlecenia. Jego wartość określono na 1,35 mld SEK, czyli około 153 mln USD.

Przedmiotowe zamówienie to już kolejne w ostatnim czasie pozyskane przez firmę Saab w zakresie produkcji systemów lotniczego rozpoznania radiolokacyjnego. W kwietniu br. potwierdzono sprzedaż trzeciego ogółem egzemplarza platformy dozoru powietrznego GlobalEye, zintegrowanej z samolotem Bombardier Global 6000. Wówczas dostawę wyceniono na 236 mln USD.

Koncern Saab należy do największych na świecie dostawców samolotów AEW&C. Produkowane przez szwedzką firmę systemy trafiły na wyposażenie licznych państw, w tym: Szwecji, Arabii Saudyjskiej, Brazylii, Grecji, Meksyku, Pakistanu, Tajlandii i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Nosicielami są przebudowane maszyny cywilne: zarówno turbośmigłowe takie jak Saab 340 i 2000, jak i odrzutowe typu Embraer E-145 lub Bombardier Global 6000. 

Czytaj też: Saab - rośnie zainteresowanie systemem dozoru powietrznego GlobalEye

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 11
Reklama
Ad_summam
wtorek, 16 maja 2017, 18:23

Przydał by się takie :(

Jacek
wtorek, 16 maja 2017, 18:12

Ze 3 dla Polski poprosze

Mateusz
wtorek, 16 maja 2017, 20:37

Nie mogę się zgodzić. Skoro dla VIP-ów wzięliśmy G550 to powinniśmy trzymać się tej platformy;) i rozumiem że chodziło Ci o to, że w ogóle tego typu " pojazd" by się przydał ;)

Zbulwersowany podatnik
wtorek, 16 maja 2017, 17:25

Jaka jest szansa, że to nasz MON zażyczył sobie ten system?

Sebulba
wtorek, 16 maja 2017, 21:20

Żadna.

Kick
wtorek, 16 maja 2017, 20:57

Zerowa

niki
wtorek, 16 maja 2017, 18:42

Żadna. U nas liczą się dialogi techniczne a nie realne zakupy.

Pruty
wtorek, 16 maja 2017, 21:19

A co to jest na tym zdjęciu?

Kosmit
środa, 17 maja 2017, 16:28

Czyli leci gdzieś nad Zatokę. Może ZEA dokupują?

Z Lewej Flanki
środa, 17 maja 2017, 10:43

powinniśmy zakupić ze 2 takie systemy i zabudować na CASY-295!!!bez dwóch zdań jak najszybciej!!!

Kris
środa, 17 maja 2017, 13:12

Popieram ale 2 sztuki to za mało biorąc pod uwagę, ze trzeba liczyć, iż jeden zawsze będzie na przeglądzie. Z drugiej strony trzeba by było stworzyć cały system rozpoznania, który u nas nie istnieje począwszy od AEW&C, przez satelity i na drogach rozpoznawczych oraz rozwiniętych pulkach rozpoznania kończąc. Takie coś wyróżnia właśnie armię przestarzała i masową od.nowoczesnej.

Tweets Defence24