Reklama

Siły zbrojne

Nowoczesne myśliwce i okręty dla Bułgarii. Parlament przyznał miliard euro

Fot. aviano.af.mil
Fot. aviano.af.mil

Podczas wspólnego posiedzenia komisje obrony oraz budżetu i finansów zatwierdziły plan zakupu za sumę ponad miliarda euro nowoczesnych samolotów bojowych oraz dwóch okrętów patrolowych. Ze względu na koszty pozyskanie myśliwców zostanie podzielone na dwie transze po 8 maszyn. Mają one zastąpić leciwe MiGi-29, których doraźnym serwisowaniem zajmują się polskie zakłady lotnicze. 

Decyzja sejmowych komisji pozwoli Sofii na realizację przyjętego w marcu bieżącego roku programu modernizacji sił powietrznych i marynarki wojennej Bułgarii za sumę 2,4 mld lewa (około 1,2 mld euro). Dwie trzecie z tej sumy zostaną przeznaczone na modernizację sił powietrznych. W 2016 roku na zakup nowych samolotów wielozadaniowych ma trafić 10 mln lewa, w kolejnych trzech latach mają to być sumy wysokości około 200 mln lewa.

Nowe czy używane?

Środki te zostaną przeznaczone na zakup 8 samolotów wielozadaniowych, które mają spełniać standardy NATO i dzięki temu pozwolą Bułgarii na realizację zobowiązań sojuszniczych. Nakładają one na Sofię, od wielu lat niedotrzymywany, wymóg posiadania co najmniej 4 myśliwców dla ochrony własnej przestrzeni powietrznej i takiej samej liczby samolotów zdolnych do udziału w misjach NATO, takich jak Baltic Air Policing. W przyszłości planowany jest zakup kolejnych 8 maszyn tego samego typu, dla odbudowy potencjału bojowego sił powietrznych. Umowa ma być zawarta w trybie międzyrządowym a nie przetargowym. Jeśli zakup uda się doprowadzić do skutku, znacząco poprawi to sytuację Bułgarii.

Czytaj również: Myśliwce wielozadaniowe dla Bułgarii po 2017 roku. Złamane zobowiązanie wobec NATO

Od 2013 roku, gdy po raz pierwszy Sofia zaczęła mówić o zakupie nowych maszyn, rozważane były samoloty Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale, Saab JAS 39 Gripen, Lockheed Martin F-16 oraz Boeing F/A-18 Super Hornet. Kolejne rządy Bułgarii otrzymywały różne oferty od producentów i rządów, łącznie z opcją leasingu lub zakupu maszyn używanych, nie zapadła jednak dotąd żadna decyzja.

W obecnej chwili i przy bardzo ograniczonych środkach, najbardziej prawdopodobna zdaje się opcja leasingu (np. szwedzkich Gripenów, jak ma to miejsce np. w przypadku Czech) lub też zakup używanych samolotów F-16 Falcon. Samoloty tego typu wybrała w ostatnim czasie Rumunia, decydując się na używane portugalskie F-16 Block 15 MLU (Mid-Life Upgrade). Jest to rozwiązanie tańsze, ale ze względu na krótszy niż w wypadku nowych maszyn resurs mogłoby wymagać zakupu kolejnych samolotów w relatywnie krótkiej perspektywie czasu.

Dlatego, zgodnie z nieoficjalnymi informacjami, Sofia skłania się raczej ku rozwiązaniu podobnemu jak wybrane przez Węgry czy Czechy - a więc leasing samolotów JAS-39 Gripen. Jest to rozwiązanie początkowo droższe, ale mniej kosztowne w długiej perspektywie oraz zapewniające wyższy poziom technologiczny.

Założenia bułgarskiego ministerstwa obrony są takie, że pierwsza partia 8 maszyn będzie znacznie kosztowniejsza w zakupie i wprowadzaniu do służby. Wiąże się to z potrzebą utworzenia infrastruktury i przeszkolenia personelu dla całkowicie nowego typu samolotu. Dokupienie kolejnych 8 myśliwców powinno być znacznie tańsze. Podjęcie decyzji dotyczącej wyboru dostawcy i zawarcie umowy planowane jest na koniec 2016 lub początek 2017 roku.

Czytaj też: Umowa ws. remontów bułgarskich MiG-29 w Polsce. Następnym etapem modernizacja

Na razie nie można z całą pewnością określić, jaki będzie dalszy przebieg planu modernizacji samolotów MiG-29 w kooperacji z polskim przemysłem lotniczym. Bardzo prawdopodobne jest jednak, że nie zostanie on zarzucony, a MiGi-29 pozostaną w służbie co najmniej do czasu wprowadzenia do służby wszystkich 16 planowanych do zakupu samolotów nowej generacji. Ma to zapewnić „pomostową” zdolność do działania w strukturach NATO. Rozważana jest też dalsza eksploatacja równolegle obu typów do czasu wyczerpania resursów MiG-ów lub pozyskania większej liczby nowoczesnych maszyn bojowych.

Kolejne remonty i modernizacja myśliwców MiG-29 w Polsce

W październiku 2015 roku Polska i Bułgaria podpisały porozumienie, na mocy którego Polska ma wyremontować silniki do trzech bułgarskich myśliwców MiG-29 i użyczyć ze swoich zapasów jednostki napędowe do czwartego. Dwa silniki zostały dostarczone w grudniu ubiegłego roku, w styczniu 2016 roku odbył się pierwszy lot bułgarskiego samolotu z polskim napędem. Pierwsze wyremontowane silniki miały powrócić do Bułgarii w kwietniu. Resorty obrony Polski i Bułgarii negocjują kolejne porozumienie o serwisowaniu i modernizacji bułgarskich myśliwców przez polskie podmioty.

Prace z zakresu wsparcia logistycznego i technicznego silników bułgarskich MiGów-29 już są realizowane przez zakłady WZL-4 w Warszawie. Bydgoskie WZL-2, mające w swych kompetencjach płatowce, są w trakcie opracowywania umowy dotyczącej wsparcia logistycznego i technicznego tych maszyn. Zakłady te mają doświadczenie z modernizacją polskich samolotów MiG-29 do standardów NATO. W ubiegłym roku informowano o rozpoczęciu rozmów w sprawie modernizacji bułgarskich MiG-29. Jest więc prawdopodobne, że prace zostaną również zrealizowane w polskich zakładach. Bułgaria jest zainteresowana zakresem zmian na swoich myśliwcach zbliżonym do zastosowanych na maszynach polskich. 

Reklama

Komentarze (10)

  1. Slav

    JF 17 i manewrujące. Tanio i mimo słabszych maszyn w konkretnej liczbie jest Power olać zachodni stary wyeksploatowany shit

  2. Plush

    W końcu dobra decyzja Bułgarów. Podobnie do Polski wybiorą F-16 lub Gripena a jedyna różnica to taka że będą to za pewne starsze wersje. Co do Migów 29 to mogą je modernizować, z tymże PO CO?< zła wiadomość dla Bydzi

  3. user1

    Dokumentacja Mig-ów 29 jest w polskich rękach , doświadczenie w ich eksploatacji też - wystarczy zaprząc naszych inżynierów do projektu bazującego na tym płatowcu . Trzeba go gruntownie przebudować (płatowiec ) , zastosować nowoczesne silniki , stworzyć od podstaw całą awionikę , zastosować sloty zgodne z uzbrojeniem NATO i będzie tralala - nie wiem na co jeszcze czekają na WAC-ie i innych polskich uczelniach - fazę koncepcyjną powinni już mieć dawno za sobą , a tak biorą tylko profesorowie , doktorowie i adiunkci kasę za pierdzenie w stołek i powielanie w pracach badawczych pierdół już dawno stworzonych lub odkrytych . Mamy tyle politechnik w kraju ,że aż płakać się chce ,że nikt dupy nie ruszył by zacząć jakiekolwiek działania koncepcyjne - podejrzewam ,że w tej chwili projekt dostałby zielone światło do budowy prototypów gdyby istniał . Bo te różne projekty wizualne jak GROT , Skorpion to jakieś nieporozumienie - dzieła szaleńców tak jak PL-01 Słomiany Miś :)

    1. taki_tam_sobie_internetowy_ekspert

      Facet, weź się budź. A skąd niby nasz przemysł ma wziąć nowoczesną awinikę, radary, uzbrojenie, silniki? Płatowce to sobie może projektować - szybowce podobno robimy niezłe.

    2. Davien

      Mamy jedynie dokumentację remontową i to nie całą o konstrukcyjnej zapomnij

    3. MaX

      Panie ,Pan chyba nie zdaje sobie sprawy co Pan pisze: "Przebudować (płatowiec ) , zastosować nowoczesne silniki , stworzyć od podstaw całą awionikę , zastosować sloty zgodne z uzbrojeniem NATO"...To tak jakbyśmy mieli zbudować Prom i lecieć w kosmos.Nie te realia i kasa.

  4. citizen

    Niemożliwe. Przecież trzeba wspierać rodzimy przemysł. Co sobie pomyślą tamtejsi związkowcy? W MON pewnie powierzą stworzenie następcy Su i Migów PGZ w formie pracy badawczo-rozwojowej...

    1. pyton

      Popatrz sobie na związkowców z Francji, co wyprawiają ze swoim krajem, a potem krytykuj naszych!

  5. 45

    Co jest lepsze miotla czy mop.Mig to myśliwiec frontowy/ochrony własnych wojsk/on radaru nie potrzebuje jego na cel naprowadza ziemia /F-16 to lekki myśliwiec /tani/ ich porównac jest trudno.Bo zamawiajacy postawił tym samolotom różne wymagania.W Rosji czystym myśliwcem jest Su.To dla eFa już inna klasa.NATO strzelało rakietami do Miga ale bez skutku.

    1. taki_tam_sobie_internetowy_ekspert

      Co za brednie. Cóż to za klasa myśliwca "do ochrony własnych wojski" i w jaki to cudowny sposób "ziemia go naprowadza"? F-16 i Mig 29 to dokładnie ta sama klasa myśliwców - lekkie myśliwce stanowiące tańsze zamienniki kosztownych Su-27, i F-15. Z tą różnicą że F-16 Amerykanom się udał, swietnie uzupełniał F-15 w misjach bojowych i obecnie jest ciągle w użyciu w USAF (w przeciwieństwie do wycofywanych F-15, zostają tylko uderzeniowe F-15E), a Mig-29 to kawał kupy w porównaniu z Su-27, bo radzieccy towarzysze za bardzo na nim oszczędzali. Jedyną zaletą Mig-29 była niższa cena. I nie, Mig-29 nie nadaje się na myśliwiec szturmowy do ataków na cele naziemne.

  6. tagore

    Zakupienie udziałów w Bułgarskim przemyśle zbrojeniowym to byłby dobry ruch.

    1. taki_tam_sobie_internetowy_ekspert

      A czym się ten bułgarski przemysł zbrojeniowy takim szczególnym odznacza, że byłby to taki dobry ruch?

  7. Poli

    Mig 29 to świetny samolot ale brak mu nowoczesnych rozwiązań w zakresie elektroniki. Nie można też porównywać go do SU 27 i pochodnych bo to nie ciężki myśliwiec przewagi powietrznej. Z nowoczesną elektroniką to równorzędny przeciwnik dla F 16. Po to go budowano tak samo jak SU27 z myślą o F 15

  8. razor

    hahaha zawsze smiesza mnie tego typu teksty - F16 zastapia MIG29 tylko ze konstrukcja F16 jest z polowy lat '70 a MIGa29 z poczatku '80 - nie pamietam ale chyba jakies 8lat roznicy jest miedzy nimi, MIG29 to mysliwiec stworzony do walki z innymi samolotami, F16 to samolot wielozadaniowy sa to w ogole innego typu samoloty.

    1. X

      Mig 29 w walce z F 16 nie ma szans, ze względu na gorszy radar. Z większego dystansu F 16 pierszwszy wykryje miga 29 i odpali rakiety. Wystarczy posłuchać opinii pilotów, oni wiedzą więcej. Do pojedynku na bliski dystans ( tu pewne szansę ma mig 29) nie dojdzie, bo F 16 załatwi miga z większej odległości.

    2. Zenio

      Golf jest z połowy lat 70 a Łada Samara z początku lat 80. Smieszyła by cię zamiana Samary na Golfa ? F-16 nie został stworzony jako samolot wielozadaniowy tylko jako lekki myśliwiec. Może mig 29 został zaprojektowany do walki z innymi samolotami ale pomimo że w służbie jest już 35 lat nigdy żadnej walki nie wygrał. Przegrywał za to wielokrotnie. Zarówno z F-16 i F-15 jak i z Su-27.

    3. Davien

      Tylko,że F-16A z F-16C/D block52+ ma wspólny jedynie wygląd cała reszta jest zupełnie inna. jak będziesz patrzył tylko na rok produkcji pierwszej wersji to wyjdą ci głupoty. Samoloty są wielokrotnie modernizowane i obecnie najnowsza wersja F-16V jest lepsza od najnowszego MiG-a czyli MiG-29M2/MiG-35

  9. dkdkd

    Powinni Gripena leasingowac. Niemałe kraje ościenne NATO i nie stać na kilkanaście myśliwców...aż taki "kryzys"

  10. jkals

    Pewnie wezmą trochę uzywanych F-16 tak jak Rumunia, na więcej ich nie stać.

Reklama