Lotnicza Akademia Wojskowa ogłosiła, że dostawcą kolejnego śmigłowca szkolno-treningowego Robinson R44 Raven będzie firma GB Aircraft. Kontrakt ma wartość całkowitą 3 141 584 PLN.
Postępowanie miało charakter otwarty, a do oceny ofert posłużyły kryteria jakości (gwarancja - z wagą 20% i zasięg lotu - waga 20%) oraz ekonomiczne (cena - z wagą 60%). Oferty wpłynęły też z firm BRJ sp. z o.o oraz JB Investments sp. z o.o. (przedstawiciela firm Bell, Guiball i Robinson), która rok temu sprzedała "Szkole Orląt" dwa śmigłowce R44 Raven II, a wcześniej dwie maszyny Guimbal Cabri G2.
Czytaj też: Lotnicze szkolenie w Polsce i Izraelu [ANALIZA]
GB Aircraft ma zrealizować dostawę fabrycznie nowego śmigłowca Robinson R44 Raven z certyfikatem typu uznanym przez EASA, z dopuszczeniem do lotów VFR (Visual Flying Rules) w dzień i w nocy. Kabina ma dysponować kolorowym wyświetlaczem wielofunkcyjnym MFD (Multi-Function Display). Śmigłowiec ma też dysponować systemem syntetycznego zobrazowania terenu SVT, transponderem typu S (a więc dysponującym indywidualnym, nadanym przez ULC, 24-bitowym adresem - pozwala to na efektywną komunikację w warunkach dużego zagęszczenia ruchu lotniczego), ma być wyposażony w system antykolizyjny TAS (Terrain Avoidance System) w wersji przenośnej, lokalizator satelitarny, nadajnik sygnału zagrożenia systemu ELT (Emergency Locator Transmitter) pracujący na częstotliwości 406 MHz, dodatkową radiostacją pokładową z separacją 8,33 kHz oraz zestawy słuchawkowe z aktywnym tłumieniem szumów, łącznością Bluetooth oraz złączem typu LEMO.
Serwus ! Pytanie do ekspertow: czy w razie "W" jest mozliwosc szybkiej integracji tych maszyn ze Spike ER albo NLOS !?
Rafał, mniej wiecej taka sama jak Su-39( akrobacyjny) z R-77-1 czyli żadna. Te smigłowce maja mase maks 700kg a udżwig to załoga.
Pytanie do ekspertow: czy w razie "W" da sie zintegrowac z nimi Spike ER lub NLOS ?
Przecież na rynku są jeszcze tańsze podobne konstrukcje !
To w końcu jaki typ został wybrany???
Szkoda, że nie dla wojska - gdzie te obiecane kilkadziesiąt maszyn ja się pytam?
Nie rozumie..jakmw.Polsce.z ekonomicznego.punktu widzenia co przetarg zamawia się inne śmigłowce.czy ktoś myśli o kosztach serwisu? Jeden typ wybrany w testach jako szkolny dla LPR...MW...Policji...SP... jeden jako lekki jak EC LPR-u i jeden ciężki.w takichbliczbach można negicjować ceny...ustalić warunek przetargu-preglądy wykonywane u nabywcy itd...
Czyżby SW-4 ze Świdnika nie spełniły pokładanych w nich nadziei?
SW-4 to świetna maszyna ale nie do szkolenia postawowego, troszke za narowista(za duzo mocy) jak dla poczatkującego. Świetnie by sie sprawdził jako lekki niszczyciel czołgów na przykład.
Świetna maszyna? Za dużo czego? Niszczyciel czołgów? Chyba nie masz pojęcia o czym piszesz
SW-4 są i nadal będą wykorzystywane, ale na innym, późniejszym etapie szkolenia