Nowe lekkie śmigłowce w dęblińskiej "Szkole Orląt"

5 listopada 2013, 12:26
Guimbal G-2 Cabri - fot. WSOSP
Reklama

Dwa lekkie śmigłowce Guimbal G-2 Cabri znalazły się na wyposażeniu Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Będą one służyć do szkolenia selekcyjnego i początkowego zarówno podchorążych jak i cywilnych studentów. Kolejne 3 śmigłowce tego typu trafią do "Szkoły Orląt" w przyszłym roku.

Te lekkie śmigłowce szkolne będą wykorzystywane w Akademickim Ośrodku Szkolenia Lotniczego (AOSzL) do zapoznawania pilotów z podstawami sterowania wiropłatami. Należą one do kolejnej w bieżącym roku transzy maszyn latających i symulatorów, które w istotny sposób wpływają na wzrost ekonomiczności, efektywność i jakość szkolenia lotniczego.

Guimbal G-2 Cabri jest lekkim, dwumiejscowym śmigłowcem z napędem tłokowym, trzyłopatowym wirnikiem nośnym i otunelowanym rotorem tylnym typu Fenestron. Jego masa startowa nie przekracza 700kg. Maszyna może pozostawać w powietrzu przez 5,8 godziny, osiągnąć pułap 3963 m i maksymalną prędkość 185 km/h.

G-2 Cabri powstają we francuskiej wytwórni należącej do Bruno Guimbali, byłego inżyniera firmy Eurocopter. Śmigłowce tego typu posiadają od 2007 roku certyfikat EASA. Maszyny świetnie nadają się do szkolenia pilotów, ze względu na niewielkie koszty eksploatacji i dobre właściwości lotne. Dwa śmigłowce G-2 Cabri są w tym celu wykorzystywane przez koncern Eurocopter. Dęblińska "Szkoła Orląt" będzie miała ich w sumie pięć. Wszystkie będą nosiły cywilne rejestracje.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 8
Reklama
tozi
piątek, 20 grudnia 2013, 23:13

Całkiem zgrabny. Niech się cieszą że Robinsonów nie dostali.

Mirosław Znamirowski
środa, 6 listopada 2013, 09:38

Fatalnie, że nasz rodzimy lekki śmigłowiec PZL IS-2 skończył na etapie makiety. Gdyby wszedł do produkcji, to teraz nasi lotnicy szkolili by się na rodzimej konstrukcji, a nie na francuskim wynalazku.

AMBASADOR
wtorek, 5 listopada 2013, 20:32

a gdzie SW-4?

Darek
środa, 6 listopada 2013, 12:07

SW-4 jest lekki ale ten jeszcze lżejszy, no a przed tym jeszcze lżejszym to jeszcze będą autożyra ;)

zły
poniedziałek, 18 listopada 2013, 13:45

KORUPCJA!!! WSZEDZIE!!!!

tadek
sobota, 9 listopada 2013, 10:42

w CZECHACH mój znajomy ma takie dwa i szkoli w ciągu dwu tygodni do licencji. na ultralajty..kto tylko zechce ,przepustką jest tylko posiadanie prawa jazdy...nasze WOJSKO zeszło już na psy !!! ...

Swiatowid
wtorek, 23 czerwca 2015, 18:26

No co w polsce nie oplacalo sie produkcji IS-2, bo polska to polska nic sie nie oplaca ! To moze w polsce kupimy prezydenta i premiera z niemiec i rosji.

pitec
wtorek, 5 listopada 2013, 13:06

bleee... a nie było czegoś nie-francuskiego?

Tweets Defence24