Nowe kierunki rozwoju zdolności EDA. "Europejski" czołg "znowu" na pierwszym miejscu

23 listopada 2020, 15:57
1
Fot. Rheinmetall Defence
Reklama

Europejska Agencja Obrony (EDA) opublikowała raport, który jest wynikiem pierwszego skoordynowanego rocznego przeglądu obronnego (CARD). W dokumencie tym zdefiniowano sześć głównych obszarów współpracy, na których w najbliższym czasie mają być skoncentrowane wspólne, europejskie wysiłki.

Celem tych działań jest uzyskanie zdolności nowej generacji i przygotowanie do warunków przyszłego pola walki. Łącznie CARD zdefiniowało 55 możliwości współpracy w zakresie rozwoju zdolności we wszystkich dziedzinach operacyjnych (w tym 17 lądowych, 14 powietrznych, 12 morskich, 5 zintegrowanych zdolności, 4 kosmiczne i 3 cyberbezpieczeństwa) oraz 56 powiązanych z nimi możliwości współpracy badawczo-technologicznej.

Wśród sześciu głównych obszarów europejskiej współpracy obronnej wymienia się: czołg podstawowy (uaktualnienie, modernizacja i rozwoju kręgosłupa operacji lądowych), systemy żołnierza przyszłości (poprawa indywidualnej ochrony i świadomości sytuacyjnej), "europejski" okręt patrolowy (zapewnienie przedłużenia obecności na morzach), systemy antydronowe/antydostępowe (przeciwdziałanie zagrożeniom powietrznym),  obronę w kosmosie (dostęp do kosmicznych zdolności i ochrona zasobów kosmicznych) oraz zwiększoną mobilność wojskową (błyskawiczne przemieszczanie dla bezpieczeństwa Europy).

image
Reklama

CARD zidentyfikował wyraźny i znaczący potencjał współpracy w perspektywie krótkoterminowej. Zaleca bardziej skoncentrowane i skoordynowane podejście do czołgów podstawowych poprzez wspólne modernizacje różnych modeli. Obejmuje to zarządzanie wymianą obecnych flot, z naciskiem na wspieranie synergii logistycznych, cyfryzację i wdrażanie podobieństw w poziom systemu i podsystemu w średnim okresie. Na dłuższą metę Termin obejmuje również wspólne opracowywanie i nabywanie MBT nowej generacji.

Wspólna realizacja tych zadań w formacie współpracy europejskiej ma przynieść każdemu z państw partnerskich liczne korzyści wynikające z realizacji własnych zadeklarowanych priorytetów w zakresie modernizacji rodzimych sił zbrojnych. Dodatkowo ma także wpłynąć na kształtowanie szerszego, europejskiego krajobrazu zdolności obronnych na odpowiednim poziomie. Zdaniem CARD obecne inicjatywy mają charakteryzować się znaczną fragmentacją i bardzo dużą różnorodnością typów opracowywanych systemów.

Sytuacja ta negatywnie wpływa na sojuszniczą interoperacyjność, a także zwiększa ryzyko, koszty oraz czas potrzebny na opracowanie nowych systemów. Wspólny rozwój nowych zdolności obronnych ma pozwolić na skuteczne rozwiązanie tych problemów, a także na zwiększenie bezpieczeństwa i zdolności obronnych zarówno każdego z państw biorących udział w tych programach jak i całej wspólnoty europejskiej.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 49
Reklama
Gras
środa, 25 listopada 2020, 09:10

Jaki by nie był najważniejsze żeby był produkowany w naszych zakładach. Wiadomo ze silników nie robimy już dzięki PO i robić nie będziemy. Ale cala resztę możemy i jesteśmy w stanie wykonać u nas.

mobilny
środa, 25 listopada 2020, 07:01

K2pl to najszybsza i najbardziej efektywna ppd wzgledem gospodarczym opcja na nowy mbt w SZ. Leoclerc to zew dalszej przyszłości niż K2, droga i zerowa pod kątem gospodarczym. Jedyne na co możemy liczyć ze strony seuropejskich partnerów to starsze Leo i to już nie za 1 Euro a wyjdziemy na tym jak dotychczas. K2 to porównywalny czołg z Leo czy Leclerca zrobiony pod nasze wymagania i w dużej mierze spolonizowanym. Najlepszy wybór jest jasny....

ryszard56
wtorek, 24 listopada 2020, 19:08

Tylko K2PL

ryba
wtorek, 24 listopada 2020, 08:24

samolotów nie zrobimy , śmigłowców też nie ale czołgi sa w naszym zasiegu .Można nawet we współpracy z Reimetalem .

PEPE
wtorek, 24 listopada 2020, 12:40

Żadnych Niemców, ta biedna miderka Leo 2PL to właśnie zasługa Rheinmetalla, trzeba skończyć z reńskimi.

Norek
poniedziałek, 23 listopada 2020, 23:16

Dron zrobi swoje

swój i
poniedziałek, 23 listopada 2020, 23:16

Nadleci dron i będzie bec

LMed
poniedziałek, 23 listopada 2020, 23:03

Może za chwilę dostaniemy licencje na T-90?

Kot
wtorek, 24 listopada 2020, 14:47

Wypowiadasz się w imieniu Białorusi ?

Marek
poniedziałek, 23 listopada 2020, 21:59

Czyli rządzona przez niemiecko-francuski duet Europa mówi, że niechęć do kupowania francusko-niemieckiego gotowca jest brzydka? Dla mnie to jeszcze jeden argument przemawiający za K2PL.

mobilnyPL
wtorek, 24 listopada 2020, 09:00

Zgadzam się w pełni!

X
wtorek, 24 listopada 2020, 08:55

Albo nawet 7TP (w patriotycznym malowaniu, rzecz jasna)

rmarcin555
wtorek, 24 listopada 2020, 07:47

@Marek. Sarmatyzm wiecznie żywy. NIkt nas nie chce w projekcie bo nic nie wniesiemy, a sprzętu kupujemy niewiele i najczęściej w USA. Do k2pl też możemy co najwyżej wnieść PL. Druga kwestia to doświadczenia z wcześniejszych projektów - gdzie kucharek sześć tam nie ma co jeść. A na koniec to przecież my w UE być nie chcemy.

SimonTemplar
wtorek, 24 listopada 2020, 16:23

Mylisz się co do K2PL. Dla Polski ma to byc inna wersja czołgu. Produkowany w caloscie w Polsce, dodatkowe opancerzenie reaktywne polskie, SKO polskie, system łączności polski. Także ten... tego......

jsjfkxkcjxkhvjkzhcjxz
wtorek, 24 listopada 2020, 13:08

My mamy wnieść do projektu popyt, czyli pieniądze, a to jest najważniejsza część projektu.

Marek
wtorek, 24 listopada 2020, 12:58

Nie pleć. Włosi i Hiszpanie chcieli współpracować, czyli coś możemy wnieść. Do niemiecko francuskiego czołgu możesz wnieść kasę po schodach w posagu za gotowce. Nie będziesz ich robił nawet w części u siebie, więc pół grosza nie wróci ci w podatkach, nie mówiąc już o zatrudnieniu. Za gotowe będziesz musiał płacić. A później będziesz musiał obcym zapłacić za serwis. Czyli my stracimy. Skorzysta ich biznes i tamtejsze związki zawodowe. Na dodatek, jak coś ci się nie będzie podobało w niemieckiej albo francuskiej polityce, to jednym prztyknięciem palcami obetną ci logistykę.

rmarcin555
wtorek, 24 listopada 2020, 13:15

@Marek. Ja nie mówię, że jestem szczęśliwy z powodu bycia pominiętym. Ja tylko mówię, że zapracowaliśmy sobie na to. My zawsze chcemy wszystko budować, problem w tym, że nie wiele potrafimy. Wszystko było do dogadania i ogarnięcia, ale nie z poprzednim i obecnym ministrem nikt nie będzie gadał. To miło, że Włosi i Hiszpanie chcą budować. Na pewno Włosi potrzebują nowego czołgu. Problem w tym, że znowu my nic nie wniesiemy. z definicji będziemy klientem. I nie pisz tylko o zakupie 800 czołgów. To jest mrzonka. @Olaf. Prorosyjska strategia obecnej władzy ma na celu wyjście z UE. Nie można tego inaczej wytłumaczyć

Olaf
wtorek, 24 listopada 2020, 12:42

Ty chyba być nie chcesz, że strony Polski nic nie wskazuje na opuszczenie UE, to zachód nas straszy ze nas wyrzuca.

Kurs jest jasny
wtorek, 24 listopada 2020, 22:45

A kto powiedział, że nie do takiej unii wchodziliśmy? Kto twierdzi, że przecenia się transfery funduszy? Kto przekonuje, że nie stracimy na ew. cłach? Polski premier. Słuchałeś go ostatnio w sejmie? Polecam. W tv już trwa kampania zochydzania, za pół roku opinia publiczna będzie przekonana, że ta UE nam tylko szkodzi i trzeba wyjść.

...
wtorek, 24 listopada 2020, 02:26

A co ? Ktoś chce nam ten francusko - niemiecki sprzedać ? A niby skąd mielibyśmy pieniądze ? Nawet T72 nie są modernizowane tylko"modyfikowane". A przecież nasze T72 już 40 lat temu były gorszą wersją oryginału, bo tylko na taką dostaliśmy licencję.

Lll
poniedziałek, 23 listopada 2020, 21:43

Korea południowa ostatnio pokazała koncept k3 czołgu następnej generacji ( zresztą bardzo a to bardzo podobnego to Pl-01 Concept) i to jest droga i kierunek w którym nasz MON powinnien iść! Powinniśmy sobie dac spokój z k2pl który za kilkadziesiąt miliardów i pewnie za jakieś 8, 10 lat miałby wejść na uzbrojenie zastępując leopardy które mają bardzo podobny potencjał zresztą a zamiast tego działać już teraz nad k3 który byłby wspólnie projektowany i produkowany przez nasze przemysły i byłby realnym przeskokiem technologicznym...

Olaf
wtorek, 24 listopada 2020, 10:26

K2pl ma niewiele wspólnego z K2, to tylko nazwa a konstrukcyjnie to są 2 różne czołgi

Davien
wtorek, 24 listopada 2020, 12:52

K2PL to zwykła modyfikacja K2 a nie nowy czołg.

777
wtorek, 24 listopada 2020, 11:45

dajcie spokój już z tym k2... chcecie za 10 lat wprowadzić czołg który odpowiada technologicznie leclercowi produkowanego w latach 90 . Za 10 lat armie swiata bedą sie ogladac za czołgami następnej generacji a my jak zwykle będziemy do tyłu. K2 to odpowiedni czołg na już na dzisiaj a nie za 10 lat...

Marek
wtorek, 24 listopada 2020, 13:02

Za jakie dziesięć lat? Jeśli decyzja by była dzisiaj, to po 2025 r. pierwsze jaskółki z Korei zaczęłyby dolatywać. Po 2028r. byłyby już pierwsze własne. Poza tym K2 jest lepszy od Leclerka. Tak samo jak K9 i nasz Krab jest lepszy od AS-90.

Davien
wtorek, 24 listopada 2020, 18:33

Marek, pod jakim wzgledem K2 jest lepszy od Leclerca, możesz uzasadnić? Bo porównnie Krab i K9 tdo S-90 jest nie a miejscu, Krab nie ma wiele wspólnego z AS-90, wieża to AS-90M z L52 a nie jak w AS-90 z L39.

Patryk
wtorek, 24 listopada 2020, 12:44

Leclerc to drogi bubel, jest zagrożeniem dla samej załogi, K2pl ma o wiele większy poziom ochrony według zagranicznych ekspertów porównywalny z M1A2 Sep V2

Davien
wtorek, 24 listopada 2020, 12:53

A w jakim alternatywnym świecie?? Patryk, K2PL to model i plany i wszystko W metalu to pojawi sie a jakies 8-10 lat.

Marek
wtorek, 24 listopada 2020, 15:06

Koreańczycy podchodzą do takich spraw inaczej niż Niemcy czy inni goście w dzisiejszej Europie. Popatrz dokładnie na ich harmonogram. Gdyby decyzja była teraz i nie byłoby obsuwy pierwsze K2PL z polskiej fabryki wyjechałyby po 2028r. Wyprodukowane w Korei pojawiłyby się wcześniej.

Davien
wtorek, 24 listopada 2020, 18:38

Marek, do 2024 r to miało trwać opracowywanie K2PL, nastepnie do 2028r przygotowania do podjęcia jego produkcji w Korei a czy u nas po 2028r by się pojawiły.....

k2pl
wtorek, 24 listopada 2020, 11:37

Akurat to prawie ten sam czołg z dodanym dodatkowym pancerzem... silnik ten sam , armat ta sama , system kierowania ogniem ten sam , automat ładowania nic w nim przełomowego...

l/wnsl.
wtorek, 24 listopada 2020, 13:03

To prawie robi duuużą różnicę.

Kot
wtorek, 24 listopada 2020, 12:45

No właśnie to nie jest prawie to samo, czy Leo 2A4 i Leo 2A7 to to samo ?

Davien
wtorek, 24 listopada 2020, 12:55

2A7 ma zupełnie inna wieżę w stosunku do 2A4,inne działo, więc cos chyba nei tak z tym porównaniem:)

Niuniu
wtorek, 24 listopada 2020, 15:16

K2pl, ma zupełnie przeprojektowana wieże, większy lepiej zabezpieczony kadłub, nowsze systemy, to fakt nie jest innym czołgiem ale nie jest tym samym co zwykły K2.

Marek
wtorek, 24 listopada 2020, 15:08

K2PL ma mieć po jedno kółko więcej z każdej strony od K2. Więc inne zawieszenie i większy kadłub. Coś chyba coś nie tak z tym porównaniem.

...
wtorek, 24 listopada 2020, 02:23

Podobny do Pl 01 Concept ??? Czyli pożyczyli CV 90 od Szwedów i obudowali go tekturą ?

Logistyk
poniedziałek, 23 listopada 2020, 19:30

Idźmy swoją drogą, by się całkowicie nie uzależniać od "przyjaciół". Będzie korzystniej i bezpieczniej.

stary wojak
wtorek, 24 listopada 2020, 09:50

Na zasadzie chroń panie Boże przed przyjaciułmi,z wrogami damy sobie radę.

Dropik
wtorek, 24 listopada 2020, 08:20

Idźmy własną droga prosto na wschód. Tam musi być jakaś cywilizacja - jak mawiał klasyk..

Dudley
poniedziałek, 23 listopada 2020, 22:07

Tak, w odpowiedzi przyjaciele uniezależnią się od nas. A my w razie zagrożenia teleportujemy się, do Ameryki Północnej.

Sssssssss
poniedziałek, 23 listopada 2020, 20:58

Czy w planach jest powiększenie do Pułku batalionu reprezentacyjnego Wojska Polskiego?

Marek
wtorek, 24 listopada 2020, 08:19

Lepszy jest zakup K2PL i wejście w koreański program MBT nowej generacji. Tak, jak proponują Koreańczycy.

bbbbb
wtorek, 24 listopada 2020, 07:49

już od jakiegoś czasu jest to pułk

Grzesiek
wtorek, 24 listopada 2020, 06:45

A w jakim celu? Przez okres PRL do zadań reprezentacyjnych wystarczała kompania.

;)))
poniedziałek, 23 listopada 2020, 22:55

raczej chodzi o orkiestry, albo ordynariat polowy.

Go
poniedziałek, 23 listopada 2020, 22:10

Owszem, ale po akceptacji naszych sojuszników z Jerozolimy!

Pjoter
poniedziałek, 23 listopada 2020, 18:46

Czyli bedzie cos dla nas do pomalowania

mobilnyPL
poniedziałek, 23 listopada 2020, 19:33

....Tak wcisną Leo z czolgohandlu nam by sfinansować sobie choć w części ten europejski twór....oczywiscie mówią Europa ale myślą Niemcy- Francja....no thanks eurognioty

Tweets Defence24