Niszczyciel min Albatros nabiera kształtów [FOTO]

29 września 2019, 10:23
thumbnail_5
Fot. Andrzej Nitka

W placach i przy nabrzeżach stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku równolegle trwają prace konstrukcyjne przy budowie kilku jednostek przeznaczonych dla polskiej marynarki wojennej. W ostatnim czasie za sprawą kolejnych wodowań i wyjścia na pierwsze próby morskie prototypowego Bolko najwięcej uwagi przyciąga budowa serii sześciu holowników typu B 860. Natomiast nieco w cieniu jest systematycznie postępująca budowa drugiego niszczyciela min proj. 258, który będzie nosił imię Albatros (602).

Części kadłuba tej jednostki już jakiś czas temu opuściły halę stoczniową, obecnie na wolnym powietrzu realizowane są kolejne etapy prac, mających przygotować ją do wodowania, zaplanowanego na październik tego roku. Na początku września na pochylni bocznej przy linii montażu kadłubów Cp-1A po raz pierwszy można było zobaczyć już pomalowany, ale nie scalony jeszcze kadłub tego okrętu.

image
Fot. Andrzej Nitka

To, że kadłub na tym etapie budowy pozostawał w dwóch częściach podyktowane było względami technologicznymi. Po zamontowaniu górnych elementów nadbudówki 14 września te dwie „połówki” okrętu przetransportowano za pomocą dźwigu pływającego na linię montażu kadłubów Cp-1C lub Cp-1D, gdzie nastąpi jego scalenie i przygotowanie do wodowania. Transport kadłuba na linię montażową usytuowaną prostopadle do stoczniowego nabrzeża ma umożliwić przetransportowanie gotowego kadłuba na dok pływający, z którego będzie wodowany - tak jak to miało miejsce w przypadku prototypowego Kormorana (601).

image
Fot. Andrzej Nitka

Obserwując budowę niszczyciela min konstruowanego pod numerem stoczniowym 258/2, należy stwierdzić, że przebiega ona dość sprawnie, ponieważ cięcie pierwszych blach odbyło się 18 września, zaś położenie stępki, której rolę pełniła sekcja denna D-5, nastąpiło 5 grudnia 2018 r. Okręt musi zostać jeszcze wyposażony, zrealizowana też musi zostać seria prób portowych i morskich.

image
Fot. Andrzej Nitka

W tym miejscu należy przypomnieć, że podpisany 27 grudnia 2017 r. pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia a konsorcjum składające się z stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. (lider) oraz spółek grupy PGZ - Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej S.A. (CTM) i PGZ Stoczni Wojennej kontrakt o wartości 1,186 mld PLN zakładał budowę pierwszej jednostki w terminie do lutego 2021 roku, a drugiej do końca listopada 2021 roku. Okręty te po ukończeniu i podniesieniu bandery mają - podobnie jak Kormoran - trafić do bazującego w Gdyni 13. Dywizjonu Trałowców wchodzącego w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.

image
Fot. Andrzej Nitka
Reklama
Tweets Defence24