Niemcy zwiększają donośność artylerii. Nowe haubice dla Bundeswehry

1 grudnia 2019, 10:38
thumbnail_2019-11-06_Rheinmetall-RDM_Artillery_IMG_1838
Fot. Rheinmetall

Koncern Rheinmetall przekazał mediom kolejne informacje związane z przeprowadzonym w Republice Południowej Afryki pokazem możliwości produkowanej amunicji, w trakcie którego uzyskano zwiększone donośności ognia z haubic kalibru 155 mm. Ujawnił też, że pracuje nad nowym systemem artyleryjskim przeznaczonym dla Bundeswehry.

Firma Rheinmetall we współpracy z południowoafrykańską firmą Denel Land Systems przeprowadziła na poligonie Alkanpan w RPA demonstrację prowadzenia ognia pośredniego, wykorzystując do tego opracowane niedawno rozwiązania w konstrukcji amunicji przystosowanej do współpracy z już istniejącymi systemami ogniowymi, eksploatowanymi w siłach zbrojnych państw całego świata - zarówno tych, które są zgodne ze standardami NATO określonymi w memorandum JBMoU, jak i ich nie spełniającymi. W demonstracji wykorzystano trzy popularne systemy ogniowe - gąsienicową haubicę samobieżną PzH 2000 (zgodną ze standardami NATO), kołową haubicę samobieżną G6-52 (niezgodną ze standardami NATO) oraz haubicę polową z lufą o długości 39 kalibrów (zgodną ze standardami NATO).

W czasie demonstracji wykorzystano nowe rodzaje ładunków miotających (jednolite ładunki tzw. top charge, dokładnie dopasowane do komory ładunkowej o objętości 23 dm3) i wykorzystywaną amunicję typów DM121 Prac Inert BT i Assegai M2005 HE V-LAP (przy strzałach z haubicy z lufą o długości 39 kalibrów), DM121 Prac Inert-BT i Assegai M0121 IHE BB oraz Assegai M2005-V-LAP (przy strzałach z PzH 2000)  i M9703 Prac Inert V-LAP (przy strzałach z haubicy G6).

W trakcie pokazu uzyskano wysoką donośność ognia pośredniego. Pocisk wystrzelony z haubicy G6 155 mm z lufą długości 52 kalibrów uzyskał odległość 76280 m - najwyższy odnotowany zasięg strzału uzyskany za pomocą pocisku konwencjonalnego kalibru 155 mm. Z haubicy samobieżnej PzH2000 z lufą długości 52 km uzyskano strzał na odległość 66942 m. Haubica polowa z lufą długości 39 kalibrów uzyskała zasięg ognia 53917 m. Te donośności uzyskano wykorzystując pociski Assegai M2005 HE V-LAP (haubica polowa 155-39 i PzH 2000) i M9703 Prac Inert V-LAP (G6).

Wykorzystywana w trakcie pokazu kołowa haubica samobieżna G6 to nowa wersja tego systemu artyleryjskiego, zaprojektowana specjalnie w celu zwiększenia zasięgu prowadzenia ognia.

Wykorzystywane w ramach pokazu pociski Assegai V-LAP (Velocity Enhanced Artillery Projectile) były przykładem zastosowanych usprawnień istniejących rodzajów amunicji. Wykorzystując je dowiedziono w praktyce, że zmodyfikowana amunicja 155 mm zgodna z JBMoU zdolna jest do osiągnięcia znacznie zwiększonej donośności przy wykorzystywaniu systemów artyleryjskich z lufami długości zarówno 39, jak i 52 kalibrów.

Osiągnięty zasięg ognia przekraczający 76 km sprawia, że realne jest opracowanie systemu artyleryjskiego 155 mm o zasiegu 83 km. Nad systemem artyleryjskim zdolnym do osiągnięcia takiego zasięgu pracuje Rheinmetall, współdziałając z z niemieckim BAAINBw (Federalnym Biurem ds. Wyposażenia, Technologii Informatycznych i Wsparcia Eksploatacji Bundeswehry). Opracowywany system będzie wyposażony w komorę o zwiększonych wymiarach (objętość 25 dm3) i lufę o długości 60 kalibrów. Będzie on wykorzystywać zarówno istniejącą, natowską amunicję 155 mm, jak i nowe rodzaje amunicji tego kalibru.

Powstająca amunicja 155 mm, przeznaczona do wykorzystania w systemach artyleryjskich dysponujących dużym zasięgiem ognia, będzie wykorzystywać zwiększoną odporność nowoopracowanych dział, jednak będzie z niej również można korzystać z już istniejących systemów artyleryjskich zgodnych ze standardem NATO. Zasięg ognia wynoszący 83 km jest w tym wypadku pewną granicą, gdyż ze względu na konieczność wykorzystania specjalnych elementów zwiększających precyzję prowadzenia ognia na tych odległościach, realna donośność będzie mniejsza o ok. 10% od maksymalnej, możliwej do osiągnięcia - będzie wynosić ok. 75 km.

image
Fot. Rheinmetall
Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 59
Reklama
xxx
poniedziałek, 2 grudnia 2019, 19:28

Niemcy jednak potrafia ! a nasi uczeni ?? glowia sie jak podniesc donosnosc pioruna . Czy tak trudno w dzisiejszych czasach przy dostepie do technologi zrobic u nas rakiete czy inna bron na miare 22 wieku !!!

Covax
wtorek, 3 grudnia 2019, 08:21

Wykonanie wydatków na B+R w 2016 roku wyniosło 67,3%, w 2017 roku 38,7%, a w 2018 roku zaledwie 19,1%. Pokazuje to jednoznacznie, że ustanowiony w ustawie „o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych RP” poziom minimalnych nakładów na realizację prac badawczo-rozwojowych jest fikcją. Dziennik zbrojny

Dropik
wtorek, 3 grudnia 2019, 12:50

dokładnie tak . tak to w sferze medialnej premier i minister deklarują politykę rozwóju, a potem w realu wygląda to tak , że sie nic nie robi i środki są przejadane.

Davien
poniedziałek, 2 grudnia 2019, 20:35

Jakim dostepie do technologii?? Nikt ci czegos takiego ot tak nie da a juz zwłaszcza jakichs technologii z przyszłości odległej o 100 lat:)

Północ
poniedziałek, 2 grudnia 2019, 08:58

No i co z tego, w Bundestagu zieloni zaraz i reszta tej lewicowej grupy wbije z głowy modernizację armi i każe przeznaczyć pieniądze na wiatraki ;D

Artur
poniedziałek, 2 grudnia 2019, 15:23

Pas taktyczny odry zabezpieczony Doniesie do Gorzowa

czytelnik
poniedziałek, 2 grudnia 2019, 03:10

Lufa o długości 52 km to niewątpliwie najdłuższa lufa w całej galaktyce :)

Stanisław
środa, 4 grudnia 2019, 12:52

Coś przeoczyles lub nie kumasz co to kaliber

Wojtek
niedziela, 1 grudnia 2019, 22:27

A u nas dzień jak co dzień: Rak miał strzelać na 13 km, a strzela na 7 km ...

niebo-rak
poniedziałek, 2 grudnia 2019, 13:07

Miał strzelać na 12 km, a będzie chyba na 10,5 km :( Starą amunicją strzela chyba na niecałe 7 km

Wiem co piszę
wtorek, 3 grudnia 2019, 01:25

Starą strzela na 6800m, a nową ma strzelać na 10 800m.

Wojtek
poniedziałek, 2 grudnia 2019, 22:10

Co to znaczy "będzie" ? Miały być 4 okręty podwodne z pociskami manewrującymi i nigdy ich nie będzie, miało być 5 korwet, a jest jeden patrolowiec, miał być nowy polski czołg, a jest szpachlowanie T72 itd, itp. Na razie jest tylko obwoźna makieta, która ma mieć zasięg 10 km i to na tyle. Amerykanie testują bliźniaczy moździerz Namo - ich podstawowy warunek to precyzyjne strzelanie na 20 km.

Dropik
wtorek, 3 grudnia 2019, 09:30

nie . Amerykanie o okreslili parametry : minimum 7km, max 20m - czyli poszukają czegoś co strzela pomiedzy tymi odległościami. jakby ktoś im zaoferował moździerz z zasiegiem 25 km to by odrzucili na wstępie. Namo nie ma 20km zasiegu.

SVT
poniedziałek, 2 grudnia 2019, 09:42

Davien Ci wyjaśni ,że my nie mamy zapędów imperialnych.

Davien
poniedziałek, 2 grudnia 2019, 14:17

No i mamy powrót SVT po przymusowych wczasach na Syberii:)

Dropik
poniedziałek, 2 grudnia 2019, 09:19

znowu te brednie. Oficjalnie nowa amunicja sięga na 10.6km. produkcja zapewne od przyszłego roku. A jak wrzucimy nowe ładunki "prochowe" to pewnie i 13km.

Wojtek
wtorek, 3 grudnia 2019, 10:23

Jakie nowe "ładunki prochowe" ? Poprosiłbym o szczegóły :)

Eed
poniedziałek, 2 grudnia 2019, 16:54

Tak tak. A jak zastąpimy Raka innym systemem to i 20km wyciągnie.

dropik
wtorek, 3 grudnia 2019, 09:33

moździerze nie służa do strzelania na 20 km. nie to jest jego głównym zadaniem.

Davien
poniedziałek, 2 grudnia 2019, 20:36

Taak, ale wiesz ze to decyduje amunicja a nie sam mozdzież?:)

Hubert
niedziela, 1 grudnia 2019, 20:11

A my upajamy się 40 km

ryszard56
niedziela, 1 grudnia 2019, 19:59

a My co??

poniedziałek, 2 grudnia 2019, 09:43

A my nie mamy zapędów imperialnych.

Mateusz Miroś
poniedziałek, 2 grudnia 2019, 00:18

A my mamy ARMIĘ. Ekscytujecie się niemiecką armią która jest w stanie rozsypki słabsza od polskiej

comet
poniedziałek, 2 grudnia 2019, 17:00

W 1939 też tak głosiła polska praca. Aż przyszedł "reality check"

Ktos
wtorek, 3 grudnia 2019, 08:45

Gdyby nie Ruscy to niemiaszki mogłyby się przejechać, armia Poznań czekała w obwodzie

Ktos
wtorek, 3 grudnia 2019, 08:45

Gdyby nie Ruscy to niemiaszki mogłyby się przejechać, armia Poznań czekała w obwodzie

Lelum polelum
niedziela, 1 grudnia 2019, 18:12

A u nas... zasięg pocisków 40km i ani kroku dalej.

King
poniedziałek, 2 grudnia 2019, 11:44

Badania mówią że większość ludzi nie rozumie czytanego tekstu. Ten powyższy komentarz to potwierdza, bo jak ktoś nie odróżnia zasięgu w badaniach od zasięgu w jednostkach liniowych, no to co tu komentować?

Kłin
poniedziałek, 2 grudnia 2019, 13:15

Czyli co w jednostkach liniowych z 40 km zrobi się 20, bo chyba nie w druga stronę? Te mityczne 40 km (42) nie było sztucznie skróconym zasięgiem podyktowanym ograniczeniami poligonowymi. Serbowie mają w ofercie "Grady" o znacznie wiekszym zasięgu.

Davien
poniedziałek, 2 grudnia 2019, 14:19

Kłin pociski do wyrzytni BM21 grad z Serbii maja całe 45km zasiegu czyli o całe 2 wiecej od naszych feniksów a osiągneli to kosztem zmniejszonej głowicy:) Na 42km to artyleria 155mmL52 stzrela standardowymi pociskami.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
poniedziałek, 2 grudnia 2019, 17:12

Davien. nie standardowymi tylko pociskami z gazogeneratorem.

Davien
poniedziałek, 2 grudnia 2019, 20:38

To dalej jest amunicja standardowa do haubic 155mm a nie specjalna jak np Volcano czy te niemeickie H-VLAP. Chodizło ci pewnie o zwykłe pociski HE.

Liść
niedziela, 1 grudnia 2019, 16:50

A czy w naszych krabach można myśleć o zmianie lufy na dłuższą i czy na dziś można strzelać taka amunicja o zwiększonym zasięgu?

Dropik
poniedziałek, 2 grudnia 2019, 09:20

Można strzelać, ale trzeba silniejsze ładunki miotające. Te klasycznie już więcej z tej komory nie wycisną.

B72
poniedziałek, 2 grudnia 2019, 06:02

Można Krab jest zgodny ze standardem NATO.

Tedi
niedziela, 1 grudnia 2019, 23:38

Jeśli kupią licencje wytwarzania prochu od Niemiec to zasięg będzie ok 67km a jeśli od Słowaków to 42km. Z tym ze podobno Niemcy chcą spora sumę.

ciekawy
niedziela, 1 grudnia 2019, 16:35

"Z haubicy samobieżnej PzH2000 z lufą długości 52 km uzyskano strzał na odległość 66942 m." taka długa lufa a tak mały zasięg?

Zuczek malinowy
niedziela, 1 grudnia 2019, 16:29

"Z haubicy samobieżnej PzH2000 z lufą długości 52 km uzyskano strzał na odległość 66942 m." e to raczej kiepsko taaaaka długa lufa i zasięg tylko 67 km?

;)))
poniedziałek, 2 grudnia 2019, 13:16

Nie to co nasze 40 km

CB
niedziela, 1 grudnia 2019, 15:47

To nezzasadmy wyścig. Im większa odległość, tym mniejsza precyzja strzału.

Extern
poniedziałek, 2 grudnia 2019, 18:02

Tak to działa, rozrzut strzałów zawsze się zwiększa wraz z odległością. Trzeba już stosować na te odległości układy korekcji. Amerykanie zaczynają używać tej technologii (na razie eksperymentalnie) już nawet w ręcznej broni snajperskiej.

Davien
poniedziałek, 2 grudnia 2019, 14:21

A to zalezy czy pocisk jest korygowany w locie czy nie. Praktycznie chyba cala ta amunicja dalekiego zasegu jest korygowana w locie.

SVT
poniedziałek, 2 grudnia 2019, 15:20

Ciebie też korygują w locie porównywaczu ulotek.

Odor
poniedziałek, 2 grudnia 2019, 19:40

Odezwał się wielki spec z Polski

proch małobazowy
poniedziałek, 2 grudnia 2019, 13:17

Na szczęście nasi raczej nie idą tym tropem.

Dropik
poniedziałek, 2 grudnia 2019, 09:22

oczywiście , ale oni o tym wiedzą , a skoro robią to chyba wiedzą co robią....

Gojan
niedziela, 1 grudnia 2019, 14:39

Co my na to? Czy produkujemy jakąkolwiek amunicję 155 mm? Podobno współpracujemy z Ukrainą nad pociskami 155 mm o zwiększonym zasięgu i z korektą lotu, ale co i kiedy i co z tego wyjdzie? Oczywiście możemy kupować taką amunicję za granicą, ale fajnie by było produkować ją u siebie.

asdf
poniedziałek, 2 grudnia 2019, 12:09

moze najpierw kupmy zebysmy mieli na juz a kombinowac mozna sobie pozniej do woli

;)))
poniedziałek, 2 grudnia 2019, 13:19

Ale my to własnie robimy !, od blisko 30 lat..

B72
poniedziałek, 2 grudnia 2019, 06:16

Trudno w kilka lat nadrobić zaległości siegajace początku wieku, lub nawet więcej bo Krab to projekt min Romualda Szeremietiewa z 1992roku.

Nikt
poniedziałek, 2 grudnia 2019, 01:59

Ze Słowacją nad tym pracujemy

Gras
niedziela, 1 grudnia 2019, 14:32

Naszej artylerii zasięg 40km wyglada dość skromnie przy tych 76km.

Edd
poniedziałek, 2 grudnia 2019, 19:41

Ale za to nasza to najlepsza na świecie wręcz święta haubica.

Beka
niedziela, 1 grudnia 2019, 14:08

Wieksza donosnosc niz naszej artylerii rakietowej...

Artur
niedziela, 1 grudnia 2019, 13:47

Pas taktyczny odry bezpieczny 70 km donośnikito prawie ca Brandenburgia Meklemburgia Zachodnia i troche Silesi

Dark
niedziela, 1 grudnia 2019, 12:23

A u nas nawet zwyklej amunicji do Krabów nie ma ... i brak automatów do ładowania ( ale to może ma sens ) jak ma się 12 pocisków na Kraba ;)

B72
poniedziałek, 2 grudnia 2019, 06:18

Lata zaniedbań, zwracania kasy do budżetu teraz się odbijają czkawką, modernizacja ruszyła parę lat temu.

Okko
poniedziałek, 2 grudnia 2019, 19:43

Chyba w twojej pustej czaszce. Stoją rusztowania i czekają na automat do myślenia.

Tweets Defence24