Reklama

Niemcy wprowadzają morskie NH-90

28 października 2019, 10:57
NH90 Sea Lion
Fot. Airbus Helicopters

Spółka Airbus Helicopters dostarczyła pierwszy wielozadaniowy śmigłowiec morski NH90 Sea Lion do Federalnego Urzędu ds. Sprzętu, Technologii Informacyjnej i Wsparcia Technicznego Bundeswhry (BAAINBw) skąd ma zostać przekazany do służby w lotnictwie Deutsche Marine, podobnie jak dwa kolejne egzemplarze, które mają zostać dostarczone do końca roku.

Niemiecka marynarka wojenna w wyniku rozpoczętego w marcu 2013 roku postępowania na zakup nowych wielozadaniowych śmigłowców morskich w czerwcu 2015 roku podpisała umowę na zakup 18 egzemplarzy śmigłowców wielozadaniowych NH90 w morskiej wersji Sea Lion, których dostawy mają zakończyć się w 2022 roku. 

 Latem z powodzeniem wykonaliśmy loty demonstracyjne z udziałem niemieckiej marynarki wojennej i BAAINBw, aby zweryfikować możliwości Sea Lion w zakresie poszukiwań i ratownictwa, a także misji sił specjalnych. Jestem przekonany, że te śmigłowce wprowadzą możliwości nowej generacji dla niemieckiej marynarki wojennej i jestem zdecydowany zapewnić najlepszy poziom wsparcia flocie Sea Lion

- szef biura wykonawczego Airbus Helicopters Deutschland Wolfgang Schoder

Po wdrożeniu do służby liniowej morskie NH90 przejmie szeroki zakres misji w zakresie powietrznego wsparcia marynarki wojennej w zadaniach takich jak akcje poszukiwawczo-ratownicze (SAR), rozpoznanie morskie, przerzut pododdziałów sił specjalnych, a także transport żołnierzy i materiałów. W zadaniach tych Sea Lion zastąpi obecnie używaną flotę 22 egzemplarzy wielozadaniowych śmigłowców morskich Sikorsky SH-3 Sea King służących już od 1981 roku, a ponadto dalece zwiększy zdolności operacyjne lotnictwa Deutsche Marine. Nowe maszyny oprócz klasycznego bazowania lądowego na lotniskach lotnictwa marynarki wojennej będą także operować z pokładów okrętów.

Obecnie maszyny NH90 w wersji morskiej NFH (NATO Frigate Helicopter) są już używane przez pięć różnych państw w liczbie 90 egzemplarzy i wykonały już ponad 50 000 godzin lotów w czasie różnego rodzaju misji. Łącznie w służbie znajduje się już 399 egzemplarzy śmigłowców wielozadaniowych NH90, które wykonały już razem ponad 230 000 godzin lotów, a wyżej opisany pierwszy Sea Lion jest 400 dostarczoną maszyną tego typu.

Niemiecka marynarka otrzyma jako pierwsze morskie NH-90 będące maszynami wsparcia (nazywane "śmigłowcami transportowymi Marynarki" - Marinetransporthubschrauber). Na przełomie lipca i sierpnia br. Niemcy zdecydowali, że inna odmiana morskiego NH-90 zostanie pozyskana w celu zastąpienia używanych obecnie śmigłowców Lynx, służących między innymi do zwalczania okrętów podwodnych. W ten sposób zarówno Sea Kingi jak i Lynxy zostaną wymienione na jeden typ śmigłowca. Drugi z wariantów morskiego NH-90, jaki zamierzają wprowadzić na uzbrojenie Niemcy otrzymał nazwę „Mehrrollenfähige Fregattenhubschrauber” (śmigłowiec wielozadaniowy dla fregat), jego dostawy mają rozpocząć się około 2025 roku.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 15
Reklama
Wojmił
poniedziałek, 28 października 2019, 22:59

To właśnie brak tej wersji spowodował, że NH-90 nie był brany pod uwagę w kontrakcie na śmigłowce dla Polski.. specjalnie zapisano, aby wszystkie wersje były w użyciu na etapie kontraktu aby wyeliminować tego pewnego zwycięzcę, który jest obecnie najlepszy na świecie....

Davien
wtorek, 29 października 2019, 12:29

Wojmił nie zmyslaj. NH 90 wyleciałby z przetargu ze wzgledy na brak wersji CSAR i SOF, ze wzgledu na czas dostaw i ze wzgledu na cenę wieć jak widać ten dośc przeciętny smigłowiec nie miał zadnych szans.

Rob
poniedziałek, 28 października 2019, 21:33

A nie caracany. ?????

w
poniedziałek, 28 października 2019, 18:31

dlaczego nie kupili Caracali ??? Z tej samej państwowej fabryki

BUBA
poniedziałek, 28 października 2019, 18:27

Oni 18 a polska z ponad 500km morskiej granicy 4 st.

hobbymilitia81
poniedziałek, 28 października 2019, 15:02

Nie można było poza Caracalami zamówić Polsce NH-90 ?

Davien
poniedziałek, 28 października 2019, 19:29

A po co nam maszyna nie spełniająca warunków przetargu, nie mająca wymaganych wersji specjalnych i znacznie drozsza od Caracali o mniejszych mozliwościach transportowych?

Rycerz
wtorek, 29 października 2019, 10:23

No właśnie po co nam jedna z najnowocześniejszych i najlepszych maszyn na świecie, skoro można napisać przetarg tak, aby nie wygrała? Wersje specjalne były w drodze, a teraz są wprowadzane jak widać. Za to my pierwotnie mieliśmy utknąć z pradziadkiem Caracalem, albo bieda wersją BH. Tak właśnie wszystko się w Polsce kupuje. Mało, drogo i bez sensu. I nic się nie zmieni, dopóki ludzie bez wizji, pomysłu i kompetencji będą odpowiadać za zakupy dla armii.

Andrzej polskiego brzegu
wtorek, 29 października 2019, 13:24

bez przesadyzmu z Tym "bieda" Hawkiem. Bo od 2013 roku , od jesieni po dostawie 2 sztuk WYGRYZA Caracala H225M w roli ; search and rescue, humanitarian relief works, troop transport and medical evacuation. Brunei, nie Bidoki

Davien
wtorek, 29 października 2019, 17:19

Czyli czysto panie anty /tankcom w roli maszyny cywilnej:)) Istotnie uzywanie wojskowych H225M do misji czysto cywilnych sie nie bardzo opłaca, one maja inne pzreznaczenie:)

Davien
wtorek, 29 października 2019, 12:31

Panie rycerz, jak odpowiedziało MON Sikorsky'emu to nie on ustala warunki:) A NH-90 do tej pory nie ma wersji CSAR/SOF, jest o połowe droższy od Caracala, nie byłby dostepny , do tego ustepuje Caracalowi pod wieloma wzgledami wiec naprawde jak masz zerową wiedzę.....

Tankcom
poniedziałek, 28 października 2019, 23:18

A racja. Po co Leo 2a6 w cenie 200 Mln EUR finlandii za 100 wobec 40 Mln EUR o za karacza sztuk...1 . za rozbitego csar Cena niedawno

poniedziałek, 28 października 2019, 18:07

Te helikoptery nadają sie tylko do podejmowania z pontonow oraz do transportu koców i tylko do tego będą używane

Pim
poniedziałek, 28 października 2019, 17:21

Kwestia kosztów - są dużo droższe. Po za tym, kiedy ruszał program Caracala, NH-90 był trapiony problemami wieku dziecięcego, problemami z mocami produkcyjnymi i ilością zamówień. Uznano, że lepiej kupować coś co jest produkowane, sprawdzone i relatywnie tańsze, od czegoś co "za jakiś czas będzie i jeszcze nie jest sprawdzone".

dawo
poniedziałek, 28 października 2019, 12:46

Ile kosztuje NH-90 w wersji ZOP?

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama