Niemcy kupują Poseidony

1 lipca 2021, 11:40
Zrzut ekranu 2021-07-1 o 13.19.48
Wizja niemieckiego P-8A / Rys. Boeing
Reklama

Ministerstwo Obrony Niemiec zdecydowało się na zakup pięciu ciężkich morskich samolotów patrolowych Boeing P-8A Poseidon w ramach amerykańskiej procedury Foreign Military Sales.

Zakup może mieć wartość nawet 1,77 mld USD. Taką wartość ma maksymalny pakiet na jaki wyraziły zgodę Stany Zjednoczone. Poza pięcioma samolotami znalazły się w nim m.in. systemy łączności, nawigacyjne, zapasowy silnik, systemy elektrooptyczne, systemy wykrywania akustycznego okrętów podwodnych, systemy samoobrony i radiolokatory, części zamienne, narzędzia wyposażenie szkoleniowe i wsparcie logistyczne.

Zakup umożliwi płynne przejście niemieckich załóg z amerykańskich samolotów P-3C Orion na P-8A, co stanie się około roku 2024. Wtedy właśnie kończą się resursy, dotychczas wykorzystywanych przez niemiecką Marine, ośmiu samolotów starszego typu.

Reklama
Reklama

Niemcy staną się tym samym ósmym klientem na Poseidony i trzecim w Europie. Wcześniej zdecydowały się na nie: Stany Zjednoczone (128 zamówionych i co najmniej 98 dostarczonych), Australia (12 zamówionych), Indie (24), Wielka Brytania (9), Norwegia (5), Republika Korei (6) i Nowa Zelandia (4). Obecnie w służbie jest już ponad 130 Poseidonów. Konstrukcja ta rozpoczęła służbę w 2013 roku i jak dotąd wylatano na niej łącznie około 300 tys. godzin.

P-8A Poseidon są maszynami zdolnymi do wykonywania szerokiego wachlarzu misji, w tym wykrywania i zwalczania okrętów podwodnych, prowadzenia rozpoznania i dozoru a także zadań ratunkowych. Co ciekawe proponowane są  m.in. Polsce jako rozwiązanie uniwersalne, które mogłoby służyć zarówno jako polski samolot patrolowy morski (program Rybitwa) jak i typowa konstrukcja rozpoznawcza poszukiwana w ramach programu Płomykówka.

Zakup Poseidonów przez Niemcy został dokonany pomimo zaproponowania Berlinowi europejskiej, a dokładnie francuskiej konstrukcji. Propozycja ta dotyczyła czterech samolotów patrolowych Atlantic 2, które miały przejść remont i modernizację (do tzw. standardu 6.), po ich wycofaniu z francuskiej marynarki wojennej (Marine nationale). Niemcy zdecydowali się jednak na nowocześniejszą i znacznie bardziej perspektywiczną konstrukcję amerykańską. Pokazuje to, że państwa Europy Zachodniej, mimo że deklarują chęć dokonywania zakupów w europejskim przemyśle obronnym, często zmuszone są i tak do kupowania sprzętu amerykańskiego, który po prostu jest często lepszy, a ze względu na częściej występującą w ich przypadku korzystną ekonomię skali, także mniej kosztowny niż rozwiązania europejskie. Często też rozwiązania amerykańskie nie znajdują europejskich odpowiedników w niektórych klasach sprzętu.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 8
Reklama
rezerwa 77r.
czwartek, 1 lipca 2021, 19:39

może Szwedzkie rozwiązania dla POLSKI ???

marynarz
czwartek, 1 lipca 2021, 19:30

może my weźmy te Atlantic ?

nikt ważny
czwartek, 1 lipca 2021, 17:59

USA zaczynają brać "wziątki" za gazociąg .

Aha
czwartek, 1 lipca 2021, 19:07

Nie, Niemcy potrzebują na wczoraj porządny samolot MPa, ponieważ Oriony się sypia a modernizacja jest ekonomicznie bezsensowna!

R
piątek, 2 lipca 2021, 10:00

Raczej dlatego, ze nie bardzo jest inny samolot dostepny.

Aha
piątek, 2 lipca 2021, 13:08

Przecież dokładnie to napisałem - potrzebują samolot na wczoraj a P8 to jedyny dostępny. P1 jest jeszcze i nawet lepszy, ale ze względu na egzotyczność/czas certyfikacji odpadł w przedbiegach.

JPC
niedziela, 25 lipca 2021, 21:47

Raczej ze względu na egzotyczność wyposażenia pokładowego - trudno sobie wyobrazic koszty opracowania angielskojezycznej wersji oprogramowania i sprzętowego interface użytkownika - na pewno nie do udzwigniecia w programie przewidujacym zakup kilku sztuk samolotow. Obrazowo - oprogramowanie P1 ma wielkość przynajmniej 5 razy większa od najbardziej zaawansowanej wersji F-35.

Ktos
czwartek, 1 lipca 2021, 16:15

Płomykówka w naszych warunkach geostrategicznych powinna być AEW&C z funkcją SIGINT, tylko u nas coś co ma sens nie ma szans na realizację.

Tweets Defence24