Reklama

"Niebezpieczne" przechwycenie Poseidona nad Morzem Śródziemnym

5 czerwca 2019, 16:12
840_472_matched__oz54i7_120328NZA795125
Boeing P-8A Poseidon / Fot. US Navy

Amerykański samolot rozpoznawczy i patrolowy P-8A Poseidon lecący 4 czerwca w międzynarodowej przestrzeni powietrznej nad Morzem Śródziemnym został w ciągu 175 minut trzykrotnie przechwycony przez rosyjski myśliwiec Su-35 - informuje VI Flota USA.

Podkreślono, że dwa z tych przechwyceń - pierwsze i trzecie - zostały uznane za bezpieczne. Za niebezpieczne uznano drugie przechwycenie, ponieważ rosyjska maszyna przeleciała na dużej prędkości bezpośrednio przed Poseidonem powodując turbulencje, co było zagrożeniem dla załogi amerykańskiego samolotu. Postępowanie pilota rosyjskiego myśliwca uznano za nieodpowiedzialne.

Fot. Suchoj
Fot. Suchoj

Zarzutom tym zaprzeczyło rosyjskie ministerstwo obrony, zapewniając, że wszystkie loty rosyjskich maszyn realizowane są zgodnie z międzynarodowymi zasadami wykorzystywania przestrzeni powietrznej. Podkreślono, że "żadnych uwag, ani tym bardziej pretensji" pod adresem rosyjskiego dowództwa nie zgłaszało amerykańskie centrum zapobiegania niebezpiecznym sytuacjom w przestrzeni powietrznej w Syrii.

Przypomnijmy, że P-8A Poseidon jest morskim samolotem patrolowym. Został zbudowany w oparciu o  w oparciu o platformę samolotu komunikacyjnego Boeing 737-800. USN zamówiła ponad 100 maszyn, a pierwsza eskadra Poseidonów została sformowana w grudniu 2013 roku na Okinawie (mają działać wspólnie z bezzałogowymi RQ-4N). Samoloty te mają zastąpić morskie patrolowce Lockheed P-3C Orion oraz maszyny nadzoru elektronicznego EP-3E. Najbardziej istotnym elementem wyposażenia nowego samolotu jest radiolokator Raytheon AN/APY-10 z syntetyczną aperturą, odwróconą syntetyczną aperturą i trybem pracy w ultrawysokiej rozdzielczości. P-8A jest nie tylko typowo morską maszyną patrolowo-rozpoznawczą, ale może również z powodzeniem wspierać dziania wojsk lądowych poprzez prowadzenie nadzoru obszaru, zwiadu elektronicznego czy rozpoznania pola walki.

PAP/ Defence24.pl

PAP - mini

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 43
Reklama
republikanin
czwartek, 6 czerwca 2019, 20:26

Po 1) i po2) i po3).Skoro to byl posejdon.To ruski był namierzany od okolo 350 km.A zapewne nie włączali zakłócen transmisji danych.Wowczas bylby i slepy i gluchy.Pozwalaja do przechwycenia aby zobaczyc procedury jakimi sie posluguja...

robo
czwartek, 6 czerwca 2019, 17:06

Popisy powietrzne ponad miarę swych umiejętności to rosyjska specjalność. Wystarczy sprawdzić statystyki maszyn utraconych podczas pokazów, z czego najbardziej spektakularnym rozbicie 3 SU-27 pod Cam Rahn wlatując w górę oddaloną o 30 km od pasa startowego który ma elewację 2 metrów nad poziom morza i wchodzi w zatokę. W 2009r 2 Suchoje ćwicząc na pokaz MAKS kolidują w powietrzu i nawet rosyjska komisja orzeka błąd w pilotażu. W Krakowie gdy w 1945r na lotnisku Rakowice stacjonowało lotnictwo sowieckie Rosjanie notorycznie dokonywali niskich przelotów nad miastem, do czasu gdy "gieroj" wbił się w budynek koło Akademii Górniczo Hutniczej latem 1945.

zyg
czwartek, 6 czerwca 2019, 14:32

kolejny "wyczyn" sfrustrowanych rosyjskich kretynów. Szkoda że w walkach powietrznych nie idzie im tak dobrze i we wszystkich konfliktach od 1914r stracili ponad 120 tys maszyn zestrzeliwując ok 10 tys? Walki z Rosjanami Niemcy określali obrazowo jako "Kindermord", zresztą misja sowieckich pilotów do Egiptu również zakończyła się spektakularną masakrą Migów przez IAF.

Bryxx
piątek, 7 czerwca 2019, 15:24

Cz. Krzemiński - Wojna powietrzna w Europie 1939-1945. W książce tej podano ogólną liczbę strat niemieckiego lotnictwa 94 435 samolotów. Na froncie wschodnim straty w sprzęcie wyniosły 57 180 maszyn z czego 44 tys. w powietrzu, do końca 1943 r. Niemcy stracili ponad 33 tys. lotników.Dane zbiorcze strat lotnictwa RKKA za cały okres wojny podają liczbę strat nieco powyżej 100 tysięcy samolotów, z czego straty bojowe to około 40 tysięcy maszyn. Można się wyśmiewać z kogo sie chce, ale trzeba trzymać się faktów. Porównujac oficjalne straty lotnicywa niemiec i rosji w 2 wojnie, biorac poprawke jescze na ilość maszyn strąconych prze opl, to wynik walk wcale nie jest taki świetny dla niemców, odejmując jeszcze maszyny strącone przez kilku-kilkunastu asów niemiecki, to reszta "asów" niemieckich zaczyna wyglądać żałośnie. Spotkałem się z wyliczeniem ża ogólny stosunek walk powietrznych to na 4 strącone maszyny rosyjskie niemcy tracili 3. "kindermort" propaganda hitlerowska była bardzo skuteczna, co widać działa do dzisiaj. Twoje dane dotyczace utraconych jak i strąconych maszyn przez rosjan to zwykłe bajdurzenie rusofoba,nie. Podobno to fachowe forum.

Palmel
czwartek, 6 czerwca 2019, 23:52

Rosjanie się bawią i co z tego że stracili tyle samolotów jak taki ich as Kożedub podczas wojny koreańskiej dodał sobie 18 samolotów amerykańskich, od tamtego czasu Rosjanie z amerykanami nigdzie tak naprawdę nie walczyli no może jeszcze w Wietnamie i dlatego McCain nie mógł im darować swojego pobytu w Hiltonie w Hanoi jak go zestrzelili

wujek dobra rada
piątek, 7 czerwca 2019, 15:50

Tak jak Sutjagin który podobno zestrzelił 22 maszyny sił ONZ w Korei, lecz gdy kilka lat temu w artykule "Flight Int'l" dokonano bliższej analizy ... na pewno zestrzelił 5 !!!Prymitywne fotokamery Mig-15 nie były zsynchronizowane ze spustem działek , rosjanie zwyczajowo przyznawali sobie "zestrzelenie" gdy obiektyw kamery uchwycił fragment alianckiego samolotu. Również Kożedub podobno zestrzelił w 1945r P-51 "który go wcześniej zaatakował" Problem w tym że film który miał to udowodnić pochodzi z niemieckiej fotokamery Zeissa, a P-51 który "właśnie zaatakował Kożeduba" leci stałym kursem z podczepionym zbiornikiem paliwa :)))) Dobija mnie jak wy lubicie się ośmieszać, pisz swoje bzdury na sputniku !!

Bryxx
piątek, 7 czerwca 2019, 19:50

Za amerykańskim ACIG: lotnictwo amerykańskie wspólnie z lotnictwami W.Brytanii, Australii i Kanady zestrzeliło łącznie w całej wojnie koreańskiej 632 samoloty ZSRS, Chin i KRLD z tego 567 MiG-15 (z tym że do 31.12.1951 - dane ze zwycięstw sowieckich - całe lotnictwo ONZu zestrzeliło tylko 234 (USA-231) gdy sami Sowieci 292, Chińczycy 23 i Koreańczycy 17 . MiGi-15 zestrzeliły do końca grudnia 1951 107 F-86 za stratę 134 (fakt że były zestrzeliwane najczęściej bo w tym okresie MiGi-15 zlikwidowały np. F-80 tylko 66, F-84 54, B-29 45, Meteory 27

piątek, 7 czerwca 2019, 19:12

Miał 2 mustangi na koncie.

Davien
piątek, 7 czerwca 2019, 11:46

Kożedub panie Palmel nie latał w Korei bo miał zakaz Stalina wiec juz może nie zmyslaj jak zwykle.Był dowódca 324IAD ale siedział na ziemi.

Bryxx
piątek, 7 czerwca 2019, 15:06

Jakies teksty źródłowe na temat tych bajek o nie lataniu Kożeduba ? Za każdy zestrzelony samolot amerykański była potężna premia finansowa, więc panie Davien......

Davien
piątek, 7 czerwca 2019, 23:25

Panie Bryxx a za zlekcewazenie wydanego przez Stalina bezposrednio rozkazu była kula w łeb wiec jak sądzisz co wybrał Kożedub, jakoze jednak przezył wojne koreańska:) A co do zródła to Soviet Aces wymienai wszystkie zwycięstwa Kozeduba i nei ma taman i jednego z korei , nie am nawet tych twoich zmyslonych Mustangów:)

zyg
piątek, 7 czerwca 2019, 20:40

Aleś dowalił do pieca !!!! "Potężna premia finansowa" to było 1500 RUBLI (plus może skórzane buty z zapasów lend leasu) Ruscy twierdzili że zestrzelili 1106 samolotów ONZ w okresie gdy Alianci stracili 142 maszyny :)))) Czy nie rozumiesz że Kożedub był kreowany na wannabe sowieckiego wręcz Hartmanna i Stalin nie mógł sobie pozwolić na utratę go w walce z siłami ONZ? "Many Soviet medium and high-ranking officers wanted to gain favour with the Soviet dictator Josef Stalin (well known for killing or deporting Soviet generals who failed in accomplish his wishes), and one way to do so was to inflate the score of the MiG regiments in Korea. ////The Soviet pilots earn 1,500 additional rubles for every air victory they were credited with. It is quite likely that there were many false claims, just for the money////The gun camera images of the MiG-15 were of such poor quality, that the Russian gun camera analysts decided that if a US plane appeared in a pic, then they would credit a "kill," even when they did not notice shell strikes, smoke, or an ejection" zródło D.Zampini "Russian Aces over Korea" W porównaniu z "potężną premią finansową" 1500 rubli poczytaj sobie o "Operacji Moolah" gdy Pentagon zaoferował do USD 100 tys (na dziś ok USD950 tys) oraz azyl komunistycznemu pilotowi który przeleci Mig-15 na stronę sił ONZ. Po zasypaniu komunistów ulotkami oraz komunikatami podawanymi przez radio w jęz rosyjskim , koreańskim, mandaryńskim i kantońskim, z właściwą sobie paranoją Rosjanie i ich azjatyccy sojusznicy uziemili Mig-15 aby przeprowadzić czystki ideologiczne pilotów, a wkrótce potem sowieci opuścili Koreę. Najśmieszniejsze jest że to czystki i obawa o własne życie doprowadziły komunistycznego pilota No-Kum Sok do ucieczki na południe, lądując w bazie Kimpo koło Seulu nawet nie zdawał sobie sprawy iż czeka na niego nagroda ! Zresztą pierwszym który to uczynił był Polak z lotnictwa Perelu Franciszek Jarecki. Jego instruktor z Dęblina Edward Pytko został przechwycony podczas próby ucieczki do Berlina Zach przez sowietów i rozstrzelany. Jarecki uciekł na Bornholm w dniu śmierci Stalina. Kilka miesięcy pózniej jego kolega Jazwiński również uciekł na Bornholm a 2 lata pózniej 4 podchorążych z Dęblina dwoma Jak-18 do Wiednia. Podczas Operacji Moolah zdjęcie Jareckiego było na ulotkach zrzucanych na komunistyczne lotniska i to tłumaczy panikę Rosjan że jeden z nich może się zdecydować na ucieczkę. Gen Anders odznaczył Jareckiego Krzyżem Zasługi z Mieczami a w Białym Domu został przyjęty przez prez Eisenhowera. Jego kombinezon znajduje się w Muzeum Lotnictwa i Kosmosu Smithsonian w Waszyngtonie.

Bryxx
niedziela, 9 czerwca 2019, 18:50

Obiecywli i płacili 50 tys. dolarów, tyle otrzymał Jarecki jak i Kreańczyk. Tylko nie rozumiem co ma ta sprawa do wynków walk powietrznych. Potwierdza ona tylko że mig-15 był jednak lepszy od maszyn amerykańskich.Tak prywatnie, to z jednym z tych pilotów Polskich co uciekli za granice wiążą mnie więzy rodzinne. W innym poście podałem za jednym z amerykańskich źródeł jak mniej więcej wyglądął wynik tych walk. Mimo że to źródło amerykańskie to podany wynik wygląda po prostu źle dla strony ONZ, prosty rachunek w jednym okresie strącili 134 migi tracąc 299 maszyn. Fakt że to samo źródło podaje także stosunek 234 mig kosztem 332 maszyn niby za ten sam okres. Jakby nie patrząc , biorac do tego poprawkę że lotnictwo NATO miało przewagę średnio 7:1 a nwet 10 do 1 to wyglada to tragicznie to po pierwsze. Po drugie to że koreańczycy z północy tak zaciekle bili się to zasługa lotnictwa natowskiego, bo zbombarowali tam wszystko nawet najmniejsze przytamki na polach ryżowych. Wątpie czy zwykli koreańczycy tak zaciekle za komunizm się bili często z własnymi krewnymi. Zamiast bombardować wojska północnej korei to woleli wzbudzać chęć zwykłej zemsty atakując bezbronnych cywili i ich dobytek. No ale nad pozycjami armii migi latały.Aha rosjanie to raptem rok tam latali, ilość ich zwycięstw w takim czasie to jednak coś. Latało ich tam w sumie troche ponad 300. Nie cały czas tylko w sumie.

gyz
czwartek, 6 czerwca 2019, 19:39

ha ha ha ale boli kunszt rosyjskich pilotów, amerykanie tego nigdy nie dokonają bo nie mają tego czegoś w spodniach, a co ile Rosjanie stracili to może z innej baczki jaki to pilot aliancki był najskuteczniejszym myśliwcem w II WŚ ?

gyz/UWA ale oryginalny nick ...
piątek, 7 czerwca 2019, 06:53

Jorma Sarvanto? 6 rosyjskich DB-3 w CZTERY MINUTY, lecąc Fokkerem D XXI którego osiągi tylko nieznacznie lepsze od PZL P-24? Ilmari Juutilainen 126 ruskich?

piątek, 7 czerwca 2019, 15:30

Który z nich to aliancki pilot?

Davien
piątek, 7 czerwca 2019, 23:27

Od 1944r teoretycznie obaj bo Finlandia była wtedy po stronie Aliantów:)

zyg
piątek, 7 czerwca 2019, 19:00

Zarówno Finlandia jak i Rumunia (Constantin Cantacuzino 69 zestrzeleń głównie Rosjanie lecz również B-17 i 3 niemieckie He-111) zakończyły wojnę po stronie Aliantów. Poducz się :))

Davien
piątek, 7 czerwca 2019, 11:50

Juutilajnen miał potwierdzone 94 zestzrelenia , to on sam twierdził ze 126. Wyrównał tez rekord Sarvanto, ale na Me-109

Davien
piątek, 7 czerwca 2019, 02:40

Jaki kunszt?? Te głupie wyczyny to kunszt? No chyba w rozbijaniu się bo w niczym więcej.

ktos
czwartek, 6 czerwca 2019, 10:20

Troche sie dziwie ze amerykanskie samoloty rownie profesjonalnie nie przechwytuja rosyjskich samolotow patrolowych...

zyg
czwartek, 6 czerwca 2019, 20:15

Dokładnie .. gdyby n.p. F-22 powtórzył manewr rosyjskiego idioty z Syrii i włączył dopalacze przed nosem przechwytywanego TU-160 u brzegów Alaski, generowany ciąg 64 ton na pewno zadławiłby silniki Iwana.

Davien
czwartek, 6 czerwca 2019, 18:32

Panie ktos, bo w USAF słuza zawodowi piloci a nie samobójcy latający na wybrakowanym sprzęcie( btak transponderów ) jak w Rosji.

Zażenowany
czwartek, 6 czerwca 2019, 09:05

Proszę się nie obawiać su35 był cały czas bezpieczny! (Chyba że chodzi o części zamienne) W końcu nie przechwytywał ani f35 ani f16 nawet...

Davien
czwartek, 6 czerwca 2019, 18:33

Własnie ze nie był. Juz w Chinach był jeden taki co robił podobne numery, nazywał sie Wang Wei, mówi panu cos te imię.

Gggakdlagjsk
czwartek, 6 czerwca 2019, 07:53

A co Rosjanom pozostało jak tylko prowokować...są dużo słabsi od NATO i się popisują jak to ich pilocik potrafi szybko przelecieć koło samolotu. Trzeba jakoś się pokazać i popisać

Palmel
czwartek, 6 czerwca 2019, 23:55

oj jak ty mało wiesz na temat lotnictwa bo byś wiedział że ostatnio do Dęblina kupiliśmy Jaki 130 np. drugi silnik do SU-57 daje kopa do 385m/s

Davien
piątek, 7 czerwca 2019, 11:52

Palmel, niekupilismy prostych Jak-130 ale M-346 Master na poziomie o jakim Rosjanie uzywający powstałego na podstawie prac nad M-346 Jaczka moga jedynie pomarzyć:). A co do izdielje 30 to na razie lata 1 w testach a te 385m/s to jedynie słowa Rosjan, którzy juz sciemniali z Su-35:)

As
środa, 5 czerwca 2019, 20:18

No niestety ale potwierdza się że Rosjanie mogą wszystko, a Amerykanie tylko notę pisać mogą i wyrażać swoje niezadowolenie na formacie A4.

bender
czwartek, 6 czerwca 2019, 12:36

A pamiętasz co się przydarzyło Wagnerowcom w Syrii? To tyle w temacie że "Rosjanie mogą wszystko".

xyz
środa, 5 czerwca 2019, 20:02

Latają tam po to żeby szpiegować Ruskich i się dziwią, że Ruscy ich przechwytują. Logika Amerykanów, uważają cały świat za swoją własność.

Wachmistrz Soroka
czwartek, 6 czerwca 2019, 13:57

Dzięki amerykańskiej flocie masz globalizację i wolny handel, ale to już się kończy...

Davien
czwartek, 6 czerwca 2019, 12:47

Po pierwsze M Śródziemne to akurat bajorko NATO wiec co tam robią Rosjasnie, po drugie przechwytywać tak, ale udawać walnietego samobójcę jask to robia Rosjanie nie

piątek, 7 czerwca 2019, 15:33

Kiedy kupili?

Siux
czwartek, 6 czerwca 2019, 01:30

No tak. Szpiegują Ruskich nad Morzem Śródziemnym. A co Ruskie tam robią?. Szpiegują Amerykańców?

Rosja zawsze kłamie
środa, 5 czerwca 2019, 19:35

Jak wszyscy wiemy, to na pewno ten wielki ociężały samolot amerykański niebezpiecznie gonił za zwinnym lekkim szybkim myśliwcem. I jak wszyscy wiedzą "pokojowa" Rosja zawsze przypomina pilotom żeby latali z włączonymi transponderami. Bo jak można nawet podejrzewać tę "pokojową" Rosję, która tylko "odzyskała" Krym i wcale nie strzela do niewinnych np. samolotów pasażerskich, by kazała prowokować incydenty w międzynarodowej strefie lotów??? No nie!!

UWA
środa, 5 czerwca 2019, 19:22

A co w tym "nieprofesjonalnego" admirały VI Floty. Władimir poszedł na niego od góry na piątej, dał pełny sandał na orczyk by przejść na szóstą po minięciu jego statecznika, włączył dopalacze i troszeczkę przypalił mu lakier na dachu, a także poświeci i podmuchał w wiatrochron kabiny pilotów. To było w pełni profesjonalne, ot taka akcja jak z przelotem pod mostem na filmie Top Gun. Nikt na pokładzie amerykańskiego samolotu nie stracił życia, a wszyscy zostali jedynie tylko "strasznie wystraszeni" no i po powrocie do bazy załoga w całości musiała wyrzucić do kosza pobrudzone gacie. Czyli teoretycznie PKB USA mogłoby wzrosnąć o wartość nowego zestawu bielizny dla załogi "Posejdona". (Problem w tym, że z uwagi na upadek przemysłu "bawełnianego" i tekstylnego USA armia USA gacie sprowadza z Chin czym przyczynia się -ku niezadowoleniu prezydenta Trumpa - do zwiększenia ujemnego salda handlowego). Tak więc zamiast czystego zysku jaki odczułaby gospodarka USA z tej wymiany znowu "wtopa".

chateaux
czwartek, 6 czerwca 2019, 15:07

Do czasu gdy Amerykanie zaczna w taki sam sposób przechwytywać suskie maszyny przy Alasce, Kanadyjczycy prze Kanadzie, a Brytyjczycy u brzegów UK.

Fanklub Daviena
czwartek, 6 czerwca 2019, 12:44

Opierając się na precedensie amerykańskiego sądu, który orzekł, że włoska kolejka linowa wymusiła pierwszeństwo i zajechała drogę amerykańskiemu odrzutowcowi, Rosjanie śmiało mogą twierdzić, że winien jest Posejdon, bo czy np. był on naniesiony na mapy? :)

Davien
piątek, 7 czerwca 2019, 02:42

Funku oczywiscie ze był, nazywa sie to Flightradar 24 i tam można go było zobaczyc. niestety Rosja jest za biedna by mieć dostep do transponderów:)

piątek, 7 czerwca 2019, 15:32

Zapłacili odszkodowanie pasażerom kolejki?

Lou Cypher
czwartek, 6 czerwca 2019, 03:01

Słabe.

Davien
czwartek, 6 czerwca 2019, 00:34

UWA tyle ze to nie załoga Posejdona miała pełne gacie ale rosyjski kamikaze jak zobaczył że zaraz skończy jak Wang Wei:) A potem byłby wielki płacz w Rosji ze rozbił się jeden z nielicznych latających Su-35:) I kto wtedy kupiłby suczki od was?

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama